عمل قلب باز نوزاد راهی برای درمان نقایص مادرزادی قلب

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل قلب باز نوزاد برای برخی کودکان که با نقص قلبی مادرزادی متولد می‌شوند، انجام می‌شود. در این جراحی روی قفسه سینه برشی ایجاد می‌شود. خطر مرگ در این عمل معمولا کمتر از ۱٪ است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل قلب باز نوزاد راهی برای درمان نقایص مادرزادی قلب

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

احتمالا زمانی که پزشک از عمل قلب باز نوزاد صحبت کرده است، بسیار نگران شده‌اید. این جراحی تهاجمی بوده، اما آمار موفقیت آن بالا است. اگر قرار است برای فرزند شما عمل قلب باز انجام شود، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که جراحی قلب باز نوزاد چیست؟ چه زمانی باید این عمل انجام شود؟ مراحل انجام جراحی به چه صورت است؟ چگونه نوزاد را برای این عمل آماده کنیم؟ آیا دوران نقاهت طولانی دارد؟ عوارض و خطرات این جراحی چیست؟ این جراحی چقدر هزینه دارد؟

درصورتی‌که نوزاد شما دچار مشکل قلبی است، در سریع‌ترین زمان با دکتر قلب مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل قلب باز نوزاد چیست؟

گاهی ممکن است نوزاد با مشکل قلبی به دنیا بیاید. والدینی که نوزاد آنها دچار نقص قلبی است، نگرانی زیادی برای عمل قلب باز نوزاد دارند. اما باید بگوییم از هر ۱۰۰ نوزاد یک نفر دچار نقایص مادرزادی قلب است. برخی از این بیماری‌ها خفیف بوده و با تشخیص به‌موقع راحت درمان می‌شوند. نیمی از این بیماری‌های قلبی شدید در نظر گرفته شده و باید مداخله پزشکی انجام شود.

در بسیاری از مواقع پزشک برای جراحی قلب باز پیشنهاد می‌دهد که صبر کنید تا نوزاد بزرگ شود. اما گاهی تاخیر در جراحی باعث بروز مشکلات سلامتی می‌شود. در این شرایط عمل قلب باز نوزادان برای کودکان زیر ۶ ماه انجام می‌شود.

برای جراحی قلب باز، قفسه سینه باز شده و در طول عمل از دستگاه بای‌پس قلبی ریوی استفاده می‌شود. این دستگاه وظیفه قلب و ریه‌ها را انجام می‌دهد. دستگاه بای‌پس قلب خون و اکسیژن را به سراسر بدن می‌رساند.

عمل قلب باز نوزاد چیست؟
در بسیاری از مواقع پزشک برای جراحی قلب باز پیشنهاد می‌دهد که صبر کنید تا نوزاد بزرگ شود.

چه زمانی عمل قلب باز نوزاد انجام می شود؟

معمولا برای اصلاح یا ترمیم بیماری های مادرزادی قلب در نوزادان، عمل قلب باز انجام می‌شود. ممکن است پزشک در موارد زیر جراحی قلب باز را برای نوزاد زیر ۶ ماه توصیه کند:

دلایل جراحی قلب بازتوضیحات
نقایص سپتوم دهلیزیدر دو حفره بالای قلب دیواره‌ای وجود دارد. در بدن تولد این دیواره دارای یک سوراخ بوده و بعد از تولد بسته می‌شود. اما در این بیماران سوراخ بسته نمی‌شود.
تترالوژی فالوتدر این بیماری رگ‌های خونی باریک می‌شود. بین دو حفره پایین قلب سوراخ بزرگی به وجود می‌آید و عضله مربوط به پمپاژ سمت راست ضخیم می‌شود.
جابه‌جایی شریان‌های اصلینوعی نقص پیچیده قلبی است. در این نقص دو رگ خونی متصل به قلب در جهت اشتباه قرار دارند.
نقایص سپتوم بطنیدر این بیماران دیواره بین دو بطن سوراخ دارد.
چه زمانی عمل قلب باز نوزاد انجام می‌شود؟

در بیشتر مواقع این نقایص در نوزادان نیاز به عمل قلب باز دارد که شامل بای‌پس قلبی ریوی، توقف ضربان قلب و باز کردن قلب می‌شود.

کدام علائم نشانه نیاز به عمل قلب باز نوزاد است؟

برخی علائم می‌تواند یک زنگ خطر برای نقایص قلبی باشد. اگر نوزاد شما چنین علائمی دارد، حتما برای بررسی مشکل قلبی و ضرورت عمل قلب باز به دکتر قلب اطفال مراجعه کنید:

  • متمایل‌شدن رنگ پوست، لب‌ها و ناخن به آبی یا خاکستری که نشانه کمبود اکسیژن در خون است (هیپوکسی)
  • مشکل در تنفس به دلیل احتقان ریه‌ها یا احتباس مایعات در ریه (نارسایی قلبی)
  • نامنظم شدن ضربان یا ریتم قلب (آریتمی)
  • تغذیه و خواب کم نوزاد و مشکل در رشد و تکامل

متن انگلیسی:
During open-heart surgery, the surgeon will cut through the breastbone (sternotomy) and spread the ribs to access the heart.
ترجمه فارسی:
در عمل جراحی قلب باز، جراح استخوان سینه را بریده (استرنوتومی) و دنده‌ها را برای دسترسی به قلب باز می‌کند.

به نقل از سایت nhlbi

برای بررسی ضرورت عمل قلب باز نوزاد به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر نوزاد شما با نقص مادرزادی قلب به دنیا آمده است، باید برای تشخیص نوع بیماری و شدت آن به متخصص قلب مراجعه کنید. درصورتی‌که نقص قلب شدید باشد و نوزاد نیاز به جراحی داشته باشد، پزشک شما را به جراح قلب اطفال ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین دکتر قلب از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا عمل قلب باز بهترین راه درمان قلبی نوزاد شماست؟

همین حالا با متخصص قلب مشورت کن.

عمل قلب باز نوزاد چگونه انجام می شود؟

برای انجام عمل قلب باز نوزاد باید قفسه سینه باز شود تا جراح به قلب دسترسی داشته باشد. جراح استخوان سینه یا جناغ سینه را برش می‌دهد. به این روش استرنوتومی می‌گویند. مقدار برش پوست کمتر از استخوان سینه است. زیرا پوست به اندازه کافی کشیده می‌شود.

معمولا والدین نگران استرنوتومی در جراحی قلب باز هستند. اما باید گفت این برش جز راحت‌ترین برش‌ها در جراحی است. در واقع نوعی شکستگی مصنوعی بوده و استخوان جناغ بعد از اتمام عمل با سیم‌های فولادی به هم وصل می‌شوند. نگرانی دیگر والدین این است که با بزرگ‌شدن کودک، شکل قفسه سینه تغییر کند. اما استرنوتومی شکل دیواره قفسه سینه را تغییر نمی‌دهد.

بعد از باز کردن قفسه سینه، جراح برای مشاهده و عمل قلب قسمتی یا کل غده تیموس را برمی‌دارد. این غده مربوط به سیستم ایمنی بدن است. کیسه‌ای به نام پریکارد قلب را احاطه کرده است. جراح این کیسه را باز کرده تا به قلب دسترسی داشته باشد. برای ترمیم سوراخ‌های قلب یا بزرگ کردن عروق مقداری از پریکارد برداشته می‌شود. این قطعه پریکارد باید سفت شود تا بتوان از آن برای ترمیم استفاده کرد. به همین منظور از ماده‌ای به نام گلوتارآلدئید استفاده می‌شود.

در جراحی قلب باز نوزاد، باید ضربان قلب متوقف شود. برای این منظور از محلولی به نام کاردیوپلژی استفاده می‌کنند. این محلول سرد و حاوی پتاسیم است. علاوه بر توقف ضربان قلب از عضله قلب محافظت می‌کند. در این وضعیت قلب بدون خون و ساکن است. جراح، قلب را باز کرده و ترمیم یا اصلاح لازم را انجام می‌دهد. در برخی جراحی‌ها ترمیم فقط در سمت راست بوده و سوراخی بین سمت راست و چپ قلب نیست. در این وضعیت قلب هنوز می‌تپد و جراحی انجام می‌شود.

عمل قلب باز نوزادان چند ساعت طول میکشد؟

مدت زمان جراحی قلب بسته به وضعیت قلب کودک و نوع جراحی متفاوت است، اما معمولاً ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشد.

نوزاد بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شود؟

بیشتر کودکانی که جراحی قلب باز انجام می‌دهند، باید ۲ تا ۴ روز بلافاصله پس از جراحی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بمانند.

نوزاد بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شود؟
تا مدتی بعد از عمل قلب باز، جای برش روی قفسه سینه دیده می‌شود. اما با بزرگ شدن کودک جای زخم از بین می‌رود.

چگونه نوزاد را برای جراحی قلب باز آماده کنیم؟

در اولین مرحله باید نوزاد توسط متخصص و جراح قلب کودکان معاینه شود. برای اطمینان از سلامت نوزاد در حین عمل انجام برخی آزمایش‌ها ضروری است. پزشک معمولا برای این نوزادان آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند:

  • آزمایش خون شامل شمارش کامل سلول‌های خونی، الکترولیت‌ها و فاکتورهای لخته‌کننده است.
  • الکتروکاردیوگرام (ECG)
  • اکوکاردیوگرام یا سونوگرافی قلب (ECHO)
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • کاتتریزاسیون قلبی

چند هفته قبل از عمل جراحی حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر به نوزاد خود دارو یا مکملی داده‌اید، حتما پزشک را مطلع کنید. ممکن است یک داروی خاص روی جراحی تاثیر داشته باشد.
  • داروهای رقیق‌کننده خون، لخته‌شدن خون را مشکل می‌کنند. اگر به کودک داروهایی مانند هپارین یا وارفارین (کومادین) می‌دهید، باید قبل عمل آن را قطع کنید.
  • در مورد داروهایی که نوزاد باید روز جراحی مصرف کند، از پزشک سوال کنید.

از شب قبل جراحی باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • بعد از نیمه‌شب هیچ نوشیدنی یا غذایی به نوزاد ندهید.
  • داروی قبل عمل را با کمی آب به نوزاد بدهید.
  • در روز جراحی باید به‌موقع در بیمارستان باشید تا اقدامات لازم قبل عمل انجام شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی قلب باز نوزاد چیست؟

معمولا نوزادانی که عمل قلب باز دارند، حداقل دو تا چهار روز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت‌نظر هستند. بعد از آن حدود ۷ روز در بیمارستان تحت مراقبت هستند. اگر نوزاد جراحی قلب بسته داشته باشد، مدت کمتری در ICU می‌ماند. در جراحی‌های خیلی پیچیده ممکن است نوزاد هفته‌ها یا ماه‌ها در بیمارستان بماند.

مراقبت‌های پزشکی در بخش ICU شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوزاد در ICU خواب بوده و یک لوله برای مسیر هوا و دستگاه تنفس قرار گرفته می‌شود.
  • برای تزریق مایعات و داروها، لوله نازکی وارد ورید می‌شود. برای تخلیه اکسیژن، مایعات و خون از حفره قفسه سینه، یک یا دو عدد لوله قرار می‌دهند.
  • یک لوله از طریق بینی وارد معده می‌شود تا معده را تخلیه کند و نوزاد بتواند دارو و غذا را مصرف کند.
  • برای تخلیه ادرار یک لوله برای چند روز به مثانه وارد می‌شود.
  • معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی داروی مسکن به‌صورت قطره تجویز می‌شود.

معمولا بعد از اتمام دوره مراقبت در ICU همه لوله‌ها برداشته می‌شوند. نوزاد بعد از یک یا ۲ روز می‌تواند شروع به خوردن کند.

مراقبت های بعد از عمل جراحی قلب باز نوزاد چیست؟
پزشک باید قبل از عمل قلب باز نوزاد معاینات کلی را انجام داده و آزمایش‌هایی را تجویز کند.

مراقبت های خانگی بعد از عمل قلب باز نوزاد (مراقبت های بعد از عمل قلب باز کودکان در منزل)

چند هفته باید نوزاد در خانه تحت مراقبت باشد. باید با متخصص قلب کودکان در مورد مراقبت‌ها در خانه صحبت کنید. پزشک برخی فعالیت‌های مناسب برای نوزاد را توضیح می‌دهد. باید یاد بگیرید که چگونه محل برش‌ها را تمیز نگه دارید تا عفونت نکند. داروهای تجویزی باید به‌موقع مصرف شوند.

زخم روی قفسه سینه ۸ تا ۱۲ هفته بعد از عمل جراحی بهبود پیدا می‌کند. پانسمان روی زخم باید دو هفته در جای خود باقی بماند. ترشح قهوه‌ای روی پانسمان طبیعی است.

احتمالا متخصص قلب از شما بخواهد که حدود ۶ تا ۱۲ ماه بعد برای معاینه و پیگیری روند بهبود به او مراجعه کنید. اگر قرار است، کودک را نزد دندان‌پزشک ببرید، حتما قبل از مراجعه به دندانپزشک با متخصص قلب اطفال مشاوره داشته باشید. معمولا در این شرایط برای جلوگیری از عفونت مزمن قلب آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

خطرات و عوارض عمل قلب باز نوزاد چیست؟

عوارض بعد از عمل قلب باز نوزادان چیست؟ خطرات عمل قلب باز نوزاد بیشتر مربوط به دستگاه بای‌پس قلبی ریوی می‌شود. درگذشته عوارض مربوط به بای‌پس قلبی ریوی بیشتر بود. اما در چند سال گذشته ایمنی و راحتی این دستگاه افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل خطرات جراحی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

از خطرات بای‌پس قلبی ریوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. البته لازم به ذکر است با وجود بای‌پس قلبی ریوی مدرن، این عوارض نادر است:

  • پرفیوژن ناکافی اندام‌ها و بافت‌ها: در این شرایط دستگاه به اندازه قلب نمی‌تواند خون را پمپ کند. در نتیجه جریان خون کمتر به برخی اندام‌ها می‌رسد.
  • فعال‌شدن پاسخ التهابی سیستمیک: مواد شیمیایی و سلول‌های مربوط به التهاب فعال می‌شوند. به همین دلیل بعد از جراحی نوزاد کمی تورم دارد.
  • آمبولی هوا (آمبولیزاسیون مغزی نگرانی اصلی بوده، اما احتمال آن کمتر از ۱٪ است.)

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از عمل قلب باز نوزاد چیه؟ از متخصص مشاوره بگیر.

مشکلات ناشی از زخم عمل قلب باز در کودکان

از مهم‌ترین خطرات این جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش منفی به داروها
  • خونریزی شدید حین یا بعد عمل جراحی
  • مشکلات تنفسی
  • آریتمی (نامنظمی ضربان قلب)
  • عفونت در ناحیه جراحی شده
  • لخته‌شدن خون
  • ذات‌الریه
  • عفونت
  • حمله قلبی
  • سکته

میزان موفقیت جراحی قلب باز نوزادان چقدر است؟

میزان موفقیت جراحی به نوع بیماری قلبی و مهارت جراح قلب بستگی دارد. در روش‌های اصلاحی مانند اصلاح نقص دیواره بین بطنی یا نقص دیواره بین دهلیزی میزان موفقیت بسیار بالا بوده و آمار مرگ‌ومیر تقریبا صفر است.

در نقایص قلبی پیچیده‌تر مانند مشکلات کانال‌های AV، تترالوژی فالوت و جابه‌جایی عروق بزرگ، احتمال مرگ‌ومیر کمتر از ۵٪ است. پیچیده‌ترین نقایص قلبی مربوط به نقایص تک بطن است. در این بیماری‌ها یکی از دریچه‌ها یا بطن‌ها به‌خوبی رشد نکرده است. در این دسته خطر مرگ بین ۱۵ تا ۲۰٪ می‌شود.

دررابطه‌با عوامل تاثیرگذار در افزایش خطر مرگ در عمل قلب باز نوزادان۷ برخی متغیرها می‌توانند روی نتیجه جراحی تاثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال، نوزاد نارس با وزن کم هنگام تولد یا آسیب اندام‌های انتهایی مانند آسیب کبدی یا نارسایی کلیه، خطرات جراحی قلب باز را افزایش می‌دهند.

میزان موفقیت جراحی قلب باز نوزادان چقدر است؟
بعد از جراحی قلب باز نوزاد باید برای کاهش عوارض تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد.

هزینه عمل جراحی قلب باز نوزاد چقدر است؟

جراحی قلب باز جز جراحی‌های گران محسوب می‌شود. اگر تحت پوشش بیمه نباشید، هزینه عمل بیشتر هم خواهد شد. قیمت عمل قلب باز نوزاد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع نقص قلبی، پیچیدگی جراحی، مهارت و تجربه جراح و نوع بیمارستان در قیمت نهایی تاثیر دارد. اما به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه این عمل جراحی از ۸۰ میلیون شروع می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل قلب باز نوزاد، جراحی است که برای ترمیم و اصلاح نقایص قلبی در کودکان کمتر از ۶ ماه انجام می‌شود. برخی نقایص قلبی نیازی به جراحی ندارد. اما برخی دیگر حتما باید جراحی شوند. ممکن است پزشک جراحی قلب باز را به زمانی موکول کند که کودک کمی بزرگ‌تر شده است. اما در برخی مشکلات قلبی صبرکردن باعث مشکلات جدی سلامتی می‌شود.

در این عمل جراحی، روی قفسه سینه برشی ایجاد شده و جراح به قلب دسترسی پیدا می‌کند. استخوان جناغ بعد از عمل با سیم‌های فولادی به هم وصل می‌شود. در حین عمل برای پمپاژ خون و اکسیژن به اندام‌ها از دستگاه بای‌پس قلبی ریوی استفاده می‌شود. از جمله خطرات عمل قلب باز نوزادان می‌توان به واکنش منفی به دارو، خونریزی، مشکلات تنفسی و عفونت اشاره کرد.

اگر نوزاد شما دچار نقص قلبی است و باید جراحی شود، حتما برای کسب اطلاعات در مورد این جراحی و نکات مراقبتی و عوارض آن با دکتر جراح قلب و عروق و پزشک متخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در برخی شرایط می‌توان به‌جای عمل قلب باز، جراحی قلب کم تهاجمی را انجام داد. در این روش برش کوچکی در سمت راست قفسه سینه ایجاد می‌شود و دیگر نیازی به برش بزرگ در وسط قفسه سینه نیست.

احتمال مرگ در این جراحی بسیار پایین است. البته به نوع نقص قلبی بستگی دارد. در بیشتر موارد احتمال مرگ کمتر از ۱٪ است. اما در جراحی‌های خیلی پیچیده احتمال مرگ به ۱۵ تا ۲۰٪ هم می‌رسد.

برخی از دلایل احتمالی بیهوشی بعد از عمل جراحی کودکان عبارتند از عوارض حین جراحی مانند مسائل مربوط به بیهوشی، اکسیژن رسانی ناکافی به مغز، یا وجود شرایط پزشکی زمینه‌ای که می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. بهتر است قبل از اقدام به عمل، فیلم عمل قلب باز نوزاد را مشاهده کنید تا با عوارض بعد از عمل آشنا شوید.

معمولا این جراحی باتوجه‌به میزان پیچیدگی عمل بین ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل قلب باز نوزاد

  1. دانیال گفت:

    پسر منم دو بار عمل شده و بازم عمل داره
    خدا به همه سلامتی بده😔

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اروزی سلامتی برای عزیزانتان داریم
      نگران نباشید
      زیر نظر متخصصین مجرب باشید

  2. مبینا گفت:

    سلام دخترم ۲ ماه و ۱۵ روزشع بردیمش اکو‌ قلب دکتر گفتن سوراخ قلب بین دوبطن داره به اندازه ۵ میلیمتر همراه با فشار ریه بالا
    گفتن احتمالا نیاز به جراحی قلب دارد سوال من این است ک ممکنه این سوراخ خودش بسته بشه ایل اگه نیاز به جراحی بخواد نمیشه بچه بزرگتر بشه بعد چون نوزاد خیلی ضعیفه و ریزه من نکرانم واسه عملش

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه فشار بالای ریه موجب پیشنهاد عمل جراحی شده است. عمل جراحی قلب در سن کم نیز مورد نیاز است. از این لینک میتونید از دیگر متخصصان قلب کودکان نوبت گرفته و مشاوره بگیرید.
      جراحی قلب کودکان

  3. حلیمه دخدار گفت:

    سلام نوزادم ۱۵ روزه الان گفتن باید ببرم مشهد عملش کنم دکتر قلب گفت آئورت خیلی تنگه باید هرچی سریع تر عمل بشه میخوام بدونم ایا خطر از دست دادن نوزادم هست هزینه اش چقده اول میگیرن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله بسیار خطرناک است
      در مراکز دولتی طبق تعرفه هزینه براورد می شود

  4. ذکی الله(ذکی) گفت:

    سلام خدمت شما
    برادر زاده من دچار مشکل قلبی از نو جابجایی شریان های خون پاک و ما پاک قلبی است از بتن تولد همچنان دارای دو سوراخ در دو دهلیز قلب اش می‌باشد.
    سوال من این است که آیا این عمل باز قلب در ایران امکان پذیر است و اگر جواب مثبت باشه هزینه جراحی آن چقدر می‌باشد .
    اگر معلومات دهید ممنون میشوم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله جز عمل های روتین می باشد
      هزینه عمل بستگی به شرایط و پیچیدگی عمل دارد