عفونت قلبی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت قلب زمانی ایجاد می‌شود که باکتری یا عامل دیگری مانند قارچ وارد خون شوند و قلب را آلوده کنند. علائم این بیماری شامل تورم در پاها، ایجاد دانه،های قرمز روی پوست، درد مفاصل و خستگی است. عفونت قلبی در صورت تشخیص زودهنگام درمان می‌شود اما اگر مزمن شود، می‌تواند کشنده باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عفونت قلبی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عفونت قلبی عفونتی است که در پوشش داخلی قلب ایجاد می‌شود. یکی از عوامل اصل این بیماری باکتری‌هایی است از عفونت لثه به قلب منتقل می‌شوند. یعنی یک دندان خراب گاهی می‌تواند قلب شما را هم ناکار کند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد عفونت قلب و علائم و نشانه‌های آن آشنا شویم و روش‌های تشخیص و درمان این بیماری را با هم بررسی کنیم. شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصص قلب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی و آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت اینترنتی از دکتر قلب اقدام کنید.

عفونت قلب چیست؟

باکتری‌ها بخش از اکوسیستم بدن ما هستند و تقریبا در همه جا وجود دارند، حتی برخی باکتری‌ها در قسمت‌هایی از بدن انسان زندگی می‌کنند. اگر شما مشکلات قلبی داشته باشید، باکتری‌های موجود در جریان خون می‌توانند به بافت آسیب دیده بچسبند و باعث عفونتی به نام عفونت قلبی شوند. در واقع عوامل مختلفی می‌توانند باعث عفونت قلب شوند، اما شایع‌ترین علت عفونت قلب، باکتری‌ها هستند.

عفونت قلب می‌تواند در بخش‌های مختلف قلب ایجاد شود. یکی از انواع بیماری قلبی و انواع خطرناک عفونت قلب اندوکاردیت است. اگر میکروب‌ها یا باکتری‌های سایر قسمت‌های بدن مانند دهان، از طریق خون پخش شوند و به پوشش داخلی قلب بچسبند، باعث آندوکاردیت می‌شوند.

اگر عفونت با آنتی بیوتیک یا جراحی درمان نشود، می‌تواند آسیب دائمی داشته باشد و حتی ممکن است زندگی شما را تهدید کند. تشخیص به موقع و درمان سریع، بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری است.

متن انگلیسی:
A heart infection occurs when pathogens such as bacteria, viruses, and fungi infect your heart.
ترجمه فارسی:
عفونت قلبی زمانی رخ می‌دهد که محرک‌هایی مانند باکتری، ویروس و قارچ قلب شما را آلوده کنند.

به نقل از سایت clevelandclinic

التهاب دور قلب چیست؟

التهاب و عفونت قلبی چیست؟ پریکاردیت غشای کیسه مانند نازکی است که قلب را احاطه کرده است. التهاب پریکارد می‌تواند باعث درد قفسه سینه و بدتر شدن آن با تنفس یا دراز کشیدن، تب، خستگی و تنگی نفس شود. درمان علائم عفونت خون در بزرگسالان و کودکان معمولاً شامل تجویز داروهایی برای کاهش التهاب و مدیریت علائم است.

التهاب دور قلب چیست؟
التهاب پریکارد می‌تواند باعث درد قفسه سینه و بدتر شدن آن با تنفس شود.

علائم عفونت قلبی یا نشانه های عفونت قلب چیست؟

علائم بیماری اندوکاردیت چیست و عفونت به قلب بزنه چی میشه؟ عفونت قلبی ممکن است به آرامی یا ناگهانی ایجاد شود، بسته به اینکه چه میکروب‌هایی باعث عفونت قلب می‌شوند و اینکه آیا شما مشکلات قلبی زمینه‌ای دارید یا خیر. علائم ناراحتی قلبی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

از آنجایی اندوکاردیت یکی از شایع‌ترین و خطرناکترین انواع عفونت قلب است در این مطلب بیشتر روی این نوع از عفونت قلب تمرکز داریم. علائم و نشانه‌های شایع اندوکاردیت عبارتند از:

  • درد مفاصل و عضلات
  • درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن
  • خستگی
  • علائم آنفولانزا مانند تب و لرز
  • عرق شبانه
  • تپش قلب ناگهانی
  • تنگی نفس
  • تورم در پاها یا شکم
  • سوفل قلبی جدید یا تغییر یافته، (سوفل قلبی، صدایی است که از جریان خون در قلب شما ایجاد می‌شود).

علائم و نشانه‌های کمتر شایع عفونت قلب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن بی دلیل
  • خون در ادرار، که ممکن است بتوانید آن را ببینید یا زمانی که پزشک ادرار شما را زیر میکروسکوپ می‌بیند، آن را مشاهده می‌کند.
  • حساسیت در طحال که یک عضو مبارزه کننده با عفونت است و درست زیر قفسه سینه سمت چپ شما قرار دارد
  • لکه‌های قرمز در کف پا یا کف دست
  • دانه یا خطوط قرمز یا تیره‌تر در زیر ناخن‌ها
  • لکه‌‌های قرمز و حساس زیر پوست انگشتان دست یا پا (گره های اوسلر)
  • لکه‌های ریز بنفش یا قرمز به نام پتشی روی پوست، در سفیدی چشم یا داخل دهان.

۱. علائم عفونت قلب در کودکان

علایم عفونت قلب در نوزاد و کودکان شامل تب طولانی، خستگی، کم اشتهایی، کاهش وزن، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، مشکل در تنفس و درد مفاصل است. همچنین ممکن است به دلیل بیماری های مادرزادی قلب ایجاد شود.

آیا شما هم علائم عفونت قلبی را دارید؟

برای اطمینان، همین حالا مشاوره بگیرید!

۲. عفونت دریچه فلزی قلب

علائم عفونت دریچه فلزی قلب که به آندوکاردیت عفونی معروف است در موارد زیادی شبیه به علائم نارسایی قلبی است. عفونت قلب بعد از عمل می‌تواند با تب، لرز، خستگی، تعریق شبانه، کاهش وزن، درد مفاصل و سوفل قلبی همراه باشد.

۳. چه زمانی درد گرفتن قلب نشانه عفونت قلبی است؟

در صورتی که درد گرفتن قلب همراه با دیگر علائم باشد، ممکن است نشان‌دهنده عفونت قلبی باشد. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • تنگی نفس
  • ضعف و خستگی
  • تغییرات در ریتم قلب
  • سرفه خشک و مداوم
  • بثورات پوستی غیر معمول.

۴. آیا عفونت قلبی باعث نارسایی قلب می‌ شود؟

نارسایی قلبی به عدم توانایی قلب به پمپاژ خون کافی گفته می‌شود. بدون درمان، عفونت به دریچه‌های قلب آسیب می‌زند و جریان طبیعی خون از طریق قلب را مختل می‌کند. این باعث ایجاد طیفی از عوارض خطرناک مانند نارسایی قلبی می‌شود.

اینفوگرافی عفونت قلبی
بدون درمان، عفونت به دریچه‌های قلب آسیب می‌زند و جریان طبیعی خون از طریق قلب را مختل می‌کند.

علل عفونت قلب چیست؟

علت عفونت قلب چیست؟ عفونت قلبی زمانی رخ می‌دهد که میکروب‌ها (معمولاً باکتری‌ها) وارد جریان خون می‌شوند و به قلب شما می‌روند و به دریچه‌های غیر طبیعی قلب یا بافت آسیب دیده قلب می‌چسبند. قارچ‌ها یا سایر میکروب‌ها نیز ممکن است باعث بروز علائم اندوکاردیت شوند.

معمولاً سیستم ایمنی بدن شما هر گونه باکتری مضری را که وارد جریان خون می‌شود را از بین می‌برد. با این حال، باکتر‌ی‌هایی که در دهان، گلو یا سایر قسمت‌های بدن شما مانند پوست یا روده زندگی می‌کنند، گاهی اوقات می‌توانند در شرایط مناسب باعث اندوکاردیت شوند. باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌هایی که باعث عفونت قلبی می‌شوند ممکن است از طُرق زیر به بافت قلب شما بچسبند:

  • مراقبت نامناسب از دندان: مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن به پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند. اگر به خوبی از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت نکنید، مسواک زدن می‌تواند باعث خونریزی لثه‌های ناسالم شود و به باکتری‌ها فرصت ورود به جریان خون شما را بدهد.
  • کاتترها: باکتری‌ها می‌توانند از طریق یک لوله نازک وارد بدن شما شوند که پزشکان گاهی اوقات از آن برای تزریق یا خارج کردن مایع از بدن (کاتتر) استفاده می‌کنند.
  • استفاده از مواد مخدر: سوزن‌ها و سرنگ‌های آلوده نگرانی خاصی برای افرادی است که از داروهای غیرقانونی مانند هروئین یا کوکائین استفاده می‌کنند.

عوامل خطر عفونت قلبی کدامند؟

ابتلا به بیماری های قلبی شانس ابتلا به عفونت قلبی را افرایش می‌دهد. اگر دریچه‌های قلب معیوب، بیمار یا آسیب‌دیده داشته باشید، احتمال ابتلا به عفونت قلب بیشتر است. با این حال، عفونت قلبی گاهی اوقات در افراد سالم نیز رخ می‌دهد. در صورت داشتن موارد زیر، خطر ابتلا به اندوکاردیت افزایش می‌یابد:

  • سن بالا: اندوکاردیت اغلب در افراد مسن بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد.
  • دریچه‌های مصنوعی قلب: میکروب‌ها بیشتر به دریچه قلب مصنوعی (پروتز) متصل می‌شوند تا دریچه قلب طبیعی.
  • دریچه‌های قلب آسیب‌دیده: برخی شرایط پزشکی، مانند تب روماتیسمی یا عفونت، می‌توانند باعث آسیب یا زخم‌شدن یک یا چند دریچه قلب شوند و خطر عفونت را افزایش دهند.
  • نقایص مادرزادی قلب: اگر با انواع خاصی از نقایص قلبی مانند قلب نامنظم یا دریچه‌های غیرطبیعی قلب متولد شده‌اید، ممکن است قلب شما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشد.
  • دستگاه قلب کاشت‌شده: باکتری‌ها می‌توانند به یک دستگاه کاشته‌شده مانند ضربان‌ساز متصل شوند و باعث عفونت دیواره قلب شوند.
  • سابقه اندوکاردیت: اندوکاردیت می‌تواند به بافت قلب و دریچه‌ها آسیب برساند و خطر عفونت قلبی در آینده را افزایش دهد.
  • مشکلات قلبی زمینه‌ای: بیماری‌های دیگر قلبی نیز می‌توانند باعث آسیب به قلب و افزایش احتمال عفونت قلبی شوند.
عوامل خطر عفونت قلبی کدامند؟
اگر دریچه‌های قلب معیوب، بیمار یا آسیب‌دیده داشته باشید، احتمال ابتلا به عفونت قلب بیشتر است.

عفونت قلبی چگونه تشخیص داده می‌ شود؟ (تشخیص عفونت قلب)

دکتر قلب در هنگام تشخیص اندوکاردیت، سابقه پزشکی، علائم و نشانه‌های شما و نتایج آزمایش را در نظر می‌گیرد. تشخیص معمولاً بر اساس چندین عامل به جای یک نتیجه آزمایش مثبت یا علامت است. آزمایش‌هایی که برای تأیید یا رد آندوکاردیت استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱. آزمایش کشت خون یا آزمایش عفونت قلب و ریه

آزمایش کشت خون برای شناسایی هرگونه میکروب در جریان خون شما استفاده می‌شود. نتایج آزمایش عفونت خون به پزشک کمک می‌کند تا مناسب‌ترین آنتی‌بیوتیک یا ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها را انتخاب کند.

۲. شمارش کامل خون در عفونت قلب

آزمایش خون یا CBC می‌تواند به پزشک شما بگوید که چه تعداد گلبول سفید دارید که می‌تواند نشانه عفونت باشد یا خیر. شمارش کامل خون همچنین می‌تواند به تشخیص سطوح پایین گلبول‌های قرمز سالم (کم خونی) کمک کند، که می‌تواند نشانه‌ای از اندوکاردیت باشد. آزمایش‌های خون دیگری نیز ممکن است برای کمک به پزشک در تعیین تشخیص انجام شود.

عفونت قلبی چگونه تشخیص داده می‌ شود؟
شمارش کامل خون همچنین می‌تواند به تشخیص سطوح پایین گلبول‌های قرمز سالم (کم خونی) کمک کند

۳. اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب

در اکو قلب از امواج صوتی برای تولید تصاویری از قلب در حال تپش استفاده می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که چگونه حفره‌ها و دریچه‌های قلب شما خون را در قلب شما پمپاژ می‌کنند. پزشک شما ممکن است از دو نوع مختلف اکوکاردیوگرافی برای کمک به تشخیص اندوکاردیت استفاده کند.

  • اکوکاردیوگرام ترانس قفسه سینه: در این تست مبدل روی قفسه سینه گذاشته می‌شود تا تصاویری از قلب به دست آید.
  • اکوکاردیوگرام ترانس مری: در این آزمایش، یک مبدل کوچک متصل به انتهای یک لوله به مری وارد می‌شود. این آزمایش تصاویر بسیار دقیق‌تری از قلب شما نسبت به اکوکاردیوگرافی ترانس قفسه سینه ارائه می‌دهد.

۴. الکتروکاردیوگرام ECG عفونت دریچه قلب یا اندوکاردیت عفونی

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب برای اندازه‌گیری زمان و مدت ضربان قلب شما استفاده می‌شود. این آزمایش به طور خاص برای تشخیص اندوکاردیت استفاده نمی‌شود، اما می‌تواند به پزشک شما نشان دهد که آیا چیزی بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می‌گذارد یا خیر.

۵. تست های تصویربرداری عفونت دور قلب

این تست‌ها شامل تصویربرداری با اشعه ایکس و سی تی اسکن هستند:

  • اشعه ایکس قفسه سینه: این آزمایش می‌تواند به تعیین اینکه آیا عفونت قلب باعث تورم قلب شده است یا اینکه عفونت به ریه‌های شما سرایت کرده است کمک کند.
  • سی تی اسکن و MRI: اگر پزشک احساس کند که عفونت به نواحی دیگر بدن سرایت کرده است، ممکن است نیاز به سی تی اسکن یا اسکن MRI از مغز، قفسه سینه یا سایر قسمت‌های بدن خود داشته باشید.

بهترین روش برای درمان علائم عفونت و نارسایی قلب در بزرگسالان و کودکان چیست؟

آیا راهی برای درمان عفونت قلبی وجود دارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به اندوکاردیت، با آنتی‌بیوتیک به موفقیت درمان می‌شوند. گاهی اوقات، ممکن است برای تعمیر یا تعویض دریچه‌های آسیب‌دیده قلب و پاکسازی علائم باقی‌مانده از عفونت، جراحی لازم باشد.

۱. دارو درمانی و آنتی بیوتیک برای عفونت قلب (قرص عفونت قلب)

نوع دارویی که دریافت می‌کنید بستگی به عامل ایجاد عفونت قلبی دارد. دوزهای بالای آنتی بیوتیک‌های IV برای درمان اندوکاردیت ناشی از باکتری استفاده می‌شود. اگر آنتی بیوتیک IV  دریافت می‌کنید، معمولا باید یک هفته یا بیشتر را در بیمارستان بگذرانید تا پزشکتان تشخیص دهد که آیا درمان موثر است یا خیر.

هنگامی که تب و هر گونه علائم و نشانه‌های شدید از بین رفت، ممکن است بتوانید بیمارستان را ترک کرده و با مراجعه به مطب پزشک یا در خانه با مراقبت‌های خانگی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌های IV را ادامه دهید. برای رفع عفونت معمولاً مصرف چند هفته آنتی‌بیوتیک نیاز است.

اگر عفونت قلبی ناشی از عفونت قارچی باشد، پزشک داروهای ضد قارچ تجویز می‌کند. برخی از افراد برای جلوگیری از بازگشت اندوکاردیت به قرص‌های ضد قارچ مادام العمر نیاز دارند. البته نباید از عوارض آنتی بیوتیک برای قلب غافل شد.

۲. عمل جراحی عفونت قلبی و پیوند قلب

جراحی دریچه قلب ممکن است برای درمان عفونت‌های قلب مداوم یا جایگزینی دریچه آسیب دیده مورد نیاز باشد. همچنین گاهی اوقات برای درمان اندوکاردیت ناشی از عفونت قارچی به جراحی نیاز است.

بسته به شرایط شما، پزشک ممکن است تعمیر دریچه آسیب‌دیده یا جایگزینی آن با یک دریچه مصنوعی ساخته‌شده از بافت قلب گاو، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) یا مواد مصنوعی (دریچه مکانیکی مصنوعی) را توصیه کند. عمل پیوند قلب چقدر طول میکشد؟ به‌طورکلی حدود ۴ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

عمل جراحی عفونت قلبی و پیوند قلب چه موقعی نیاز است؟
جراحی دریچه قلب ممکن است برای درمان عفونت‌های قلب مداوم یا جایگزینی دریچه آسیب دیده مورد نیاز باشد.

۳. دمنوش‌ گیاهی برای عفونت قلبی مفید است؟ (درمان عفونت قلب در طب سنتی)

تحقیقات مشخصی روی تاثیر دمنوش‌های ضد ویروس بر عفونت قلبی صورت نگرفته است. اما برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند داروهای گیاهی و دمنوش‌ها می‌توانند در درمان و بهبود علائم عفونت قلب موثر واقع شوند. این داروهای گیاهی و دمنوش‌ها عبارت‌ند از:

  • اسانس نعناع: استفاده از نعناع فلفلی در مناطق آسیب‌دیده مانند پاها و دست‌ها موجب رفع تورم و کاهش درد می‌شود. بهبود گردش خون و کاهش تنش عضلانی از دیگر فواید نعناع به شمار می‌آید.
  • روغن اسطوخودوس: این برای رفع علائمی همچون تنش عضلانی و مشکلات خواب ناشی از عفونت قلب مفید است.

۴. درمان خانگی عفونت قلب

مواردی مانند لکه روی قلب بزرگسال یا عفونت قلب کرونا مانند اندوکاردیت عفونی نیاز به مراقبت فوری پزشکی و بستری شدن در بیمارستان برای درمان مناسب، مانند تجویز آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی دارد. درمان خانگی به طور کلی برای عفونت‌های قلبی توصیه نمی‌شود.

انواع عفونت قلبی کدامند؟

انواع عفونتهای قلبی شامل اندوکاردیت عفونی، میوکاردیت، پریکاردیت، آبسه میوکارد، بیماری روماتیسمی قلب، بیماری شاگاس و بیماری قلبی مرتبط با HIV است. هر یک از این شرایط بر ساختارهای مختلف قلب تأثیر می‌گذارند و ممکن است علل، علائم و رویکردهای درمانی متفاوتی داشته باشند. به طور کلی، ۳ نوع اصلی عفونت قلب شامل موارد زیر هستند:

انواع عفونت قلبیعلائم و نشانه‌ها
پریکاردیتآیا پریکاردیت خطرناک است؟ تورم و تحریک پریکارد، غشای کیسه مانند نازکی که قلب شما را احاطه کرده است. این نوع عفونت قلب معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود اما مدت زیادی طول نمی‌کشد. اکثر موارد خفیف هستند و به خودی خود بهبود می‌یابند، اما در موارد شدیدتر ممکن است دارو یا جراحی لازم باشد.
اندوکاردیتاندوکاردیت چیست؟ عفونت دریچه‌های قلب یا پوشش داخلی. این نوع عفونت می‌تواند به قلب شما آسیب برساند و باید فورا درمان شود تا کشنده نشود. اکثر افرادی که دچار اندوکاردیت می‌شوند دریچه‌های قلب آسیب دیده یا سایر نقایص قلبی دارند.
میوکاردیتیک بیماری نادر که با التهاب و آسیب عضله قلب ناشی از عفونت ویروسی یا پاسخ خود ایمنی مشخص می‌شود. این بیماری معمولاً افراد سالم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثرات طولانی مدت از بهبودی سریع تا نارسایی قلبی متفاوت است.
نشانه‌های انواع عفونت قلب

عوارض عفونت قلبی، آیا عفونت دور قلب خطرناک است؟

عفونت قلبی ممکن است برخی عوارض جانبی نیز ایجاد کند. این عوارض می‌تواند شامل مارد زیر باشد:

  • ریتم غیر طبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی
  • لخته شدن خون
  • آسیب سایر اندام‌ها
  • هیپربیلی روبینمی همراه با یرقان
  • خون آلوده همچنین می‌تواند باعث آمبولی یا ایجاد لخته در سایر قسمت‌های بدن شما شود.

سایر اندام‌هایی که می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند عبارت‌اند از:

  • کلیه‌ها، که ممکن است ملتهب شوند و باعث بیماری به نام گلومرولونفریت شوند.
  • ریه‌ها
  • مغز
  • استخوان‌ها، به ویژه ستون فقرات شما، که ممکن است عفونی شده و باعث استئومیلیت شود.

باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌توانند از قلب شما گردش کنند و بر این نواحی تاثیر بگذارند. این میکروب‌ها همچنین می‌توانند باعث ایجاد آبسه در اندام‌ها یا سایر قسمت‌های بدن شما شوند. عوارض شدید دیگری که می‌تواند از اندوکاردیت ایجاد شود شامل سکته مغزی و نارسایی قلبی است.

پیشگیری از عفونت قلب ممکن است؟

برای کمک به پیشگیری از اندوکاردیت می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • علائم و نشانه های اندوکاردیت را بشناسید. در صورت بروز علائم، به خصوص تب که از بین نمی‌رود، خستگی غیرقابل توضیح، هر نوع عفونت پوستی، یا بریدگی‌ها یا زخم‌هایی که به‌درستی بهبود نمی‌یابند، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • مراقب دندان‌ها و لثه‌های خود باشید. دندان‌ها و لثه های خود را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و به طور منظم معاینه دندانپزشکی داشته باشید. بهداشت خوب دندان بخش مهمی از حفظ سلامت کلی شما است.
  • از مواد مخدر استفاده نکنید. سوزن‌های کثیف می‌توانند باکتری‌ها را وارد جریان خون شما کنند و خطر ابتلا به اندوکاردیت را افزایش دهند.
پیشگیری از عفونت قلب ممکن است؟
عوارض شدید دیگری که می‌تواند از اندوکاردیت ایجاد شود شامل سکته مغزی و نارسایی قلبی است.

بهترین آنتی بیوتیک های پیشگیرانه از عفونت قلبی

برخی از روش‌های دندانپزشکی و پزشکی ممکن است به باکتری اجازه ورود به جریان خون شما را بدهند. اگر در معرض خطر ابتلا به عفونت قلب هستید، توصیه می‌شود یک ساعت قبل از انجام هر گونه کار دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

شما در معرض خطر بالای اندوکاردیت هستید و قبل از انجام کارهای دندانپزشکی به آنتی بیوتیک نیاز دارید اگر موارد زیر را دارید:

  • سابقه عفونت قلبی
  • دریچه قلب مصنوعی (مکانیکی مصنوعی)
  • پیوند قلب البته در برخی موارد
  • انواع خاصی از بیماری‌های مادرزادی قلبی
  • جراحی بیماری قلبی مادرزادی در شش ماه گذشته.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت قلب درمان‌نشده همیشه کشنده است، اما با درمان زودهنگام، که شامل استفاده تهاجمی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود، بیشتر بیماران زنده می‌مانند. با این حال، این بیماری هنوز هم می‌تواند در افراد مسن، بیماران مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای و کسانی که عفونت آنها شامل یک نوع باکتری مقاوم است، کشنده باشد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان عفونت قلبی دارید، متخصص قلب و عروق خود در مورد بهترین راه‌ها برای مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی خود صحبت کنید. شما اغلب می‌توانید عفونت قلبی را با داروها و گاهی با جراحی کنترل کنید. اگر بریدگی یا عفونت پوستی دارید که بهبود نمی‌یابد، یا هوشیاری خود را از دست می‌دهید، به سرعت دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین فوق تخصص قلب یا متخصص جراح قلب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی و متنی مشورت کنید، از سیستم مشاوره با دکتر قلب و عروق آنلاین استفاده کرده و همچنین برای دریافت نوبت اینترنتی از دکتر قلب اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، بدون درمان مناسب، عفونت به دریچه‌های قلب آسیب رسانده و جریان طبیعی خون را از طریق قلب مختل می‌کند.

افراد با سن بالای ۶۰ سال، عمل دریچه‌های مصنوعی قلب یا دریچه قلب آسیب دیده، نقایص مادرزادی قلب و کسانی که بهداشت ضعیف دهان و دندان دارند.

با علائمی مانند تب، لرز و عرق کردن، سرفه، گلو درد یا زخم جدید در دهان.

همانگونه که در طول مقاله اشاره کردیم، مشکلات پوستی به خصوص در دستان و پاها یکی از علائم شایع عفونت قلبی است. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رنگ پریدگی پوست
  • تورم شکم و پاها
  • وجود لکه‌های قرمز یا بنفش حساس زیر پوست انگشتان دست یا پا
  • لکه‌های ریز قرمز یا بنفش از سلول‌های خونی که از مویرگ پاره شده به بیرون نشت می‌کنند که معمولاً روی سفیدی چشم‌ها، داخل گونه‌ها، سقف دهان یا روی قفسه سینه ظاهر می‌شوند

میوکاردیت شدید قلب را ضعیف می‌کند به طوری که بقیه بدن خون کافی دریافت نمی‌کنند. با بروز این اتفاق لخته خون می‌تواند در قلب ایجاد شود و منجر به حمله قلبی شود. به طور کلی انواع عفونت‌ها احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

در صورتی که عفونت قلبی به سرعت تشخیص داده شود، به سادگی درمان می‌شود. به طور کلی ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری با گذشت ده سال از زمان ابتلا نیز زنده می‌مانند.

خیر. این بیماری آمار امید به درمان بالایی دارد و فقط در صورتی که به صورت مزمن در بدن باقی بماند می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

اندوکاردیت حاد باکتریایی معمولا توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و گاهاً توسط سویه‌های باکتریایی بروسلا و لیستریا ایجاد می‌شود. این شکل از اندوکاردیت عفونی، در مقایسه با سایر اشکال، بیشتر بر دریچه‌های طبیعی قلب تاثیر می‌گذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که عفونت دندان درمان نشده دارند ۲۰۰ درصد بیشتر از سایرین در معرض عفونت قلب هستند.

اگر نارسایی قلبی ناشی از عفونت پیشرونده باشد، جراحی قلب باز زودرس توصیه می‌شود. پس از حذف منبع عفونت باقیمانده، درمان آنتی‌بیوتیکی کوتاه‌مدت پس از عمل پیشنهاد می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت قلبی

  1. وطندوست گفت:

    آنچه در این پیچ و در مورد عفونت‌های قلبی خواندم آموزنده و مفید اما ناکافی بود میشد به هر نوع عفونت قلب بیشتر و کاملتر پرداخت. امروز مردم و جامعه نیاز به آگاهی دارند و آگاهی بخشی یک امر واجب و بر عهده پیشگامان علم است ضمن تشکر از مطالب خوب و مفیدتان تقاضا دارم مطالب را کاملتر و ریزتر در اختیار کاربران قرار دهید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنون از تذکر خوبتان
      حتمن
      تندرست باشید