پریود نامنظم چه زمانی نگران کننده است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پریود نامنظم یکی از مشکلاتی است که زنان در هر سنی می‌توانند آن را تجربه کنند. گاهی این مشکل بدون نیاز به بررسی مرتفع می‌شود. اما گاهی نیاز به درمان خواهد داشت. برای درمان آن ابتدا باید علت نامنظم شدن پریود مشخص شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
پریود نامنظم یکی از مشکلات رایج در بین زنان است.

هر زنی شرایط بدنی متفاوت دارد و این شامل دوره‌های قاعدگی آنان هم می‌شود. این وضعیت در بعضی از زنان مثل عقربه‌های ساعت عمل می‌کند و در برخی دیگر غیرقابل پیش‌بینی است. اما اگر پریود نامنظم است نیاز به درمان‌های جدی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ادامه این پست از مجله دکترتو همراه ما باشید. اگر قاعدگی شما نامنظم شده است، حتما با متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

پریود نامنظم چیست؟

قبل از هر چیز اجازه دهید شما را با پاسخ این پرسش که چرا پریود می‌شویم بیشتر آشنا کنیم. پریود نامنظم می‌تواند هر فردی را تحت تأثیر بگذارد. پریودی چیست؟ چرخه قاعدگی یک زن نحوه آماده شدن بدن او برای بارداری احتمالی پس از تخمک گذاری است که با آزادسازی ماهانه یک تخمک بالغ همراه می‌شود. چرخه قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد، با قاعدگی شروع شده و با گرفتگی عضلات، تغییر در خلق و خو، نفخ، خستگی و حساس شدن سینه‌ها مشخص می‌شود.

در طول چرخه پریود، تغییرات هورمونی آزاد شدن تخمک از تخمدان را تنظیم کرده و پوشش رحم را برای دریافت تخمک بارور شده احتمالی (جنین) برای بارداری آماده می‌کند. احتمال اینکه نامنظم شدن پریود برای اولین بار در دوران بلوغ آغاز شده و یا با نزدیک شدن به یائسگی دیده شود وجود دارد. این تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن می‌تواند الگوی طبیعی پریود را مختل کند.

محاسبه سیکل قاعدگی نامنظم

میانگین فاصله بین شروع پریود یا همان سیکل قاعدگی تا پریود بعدی ۲۸ روز است. گاهی اوقات ممکن است کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد. اگر فاصله بین آنها کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز باشد، دوره های پریود زنان نامنظم نامیده می‌شود. استفاده از یک نرم افزار یا یک دفترچه برای پیگیری قاعدگی‌هایتان می‌تواند به شما در تشخیص قاعدگی نامنظم کمک کند. روز اول سیکل قاعدگی اولین روز پریود شماست. آخرین روز سیکل شما روز قبل از قاعدگی بعدی به حساب می‌آید. هنگام ردیابی چرخه قاعدگی، حتماً به جزئیات زیر توجه داشته باشید:

  • زمانی که پریود شما شروع و به پایان می‌رسد.
  • پیگیری زمان شروع و پایان پریود در هر ماه می‌تواند بینش ارزشمندی از چرخه قاعدگی به شما ارائه دهد. شما می‌توانید طول دوره قاعدگی خود را ردیابی کنید، اینکه آیا طول چرخه قاعدگی شما ثابت بوده و آیا هیچ دوره‌ای را از دست داده‌اید یا خیر.

متن انگلیسی:
woman’s periods are irregular if the gap between them is less than 21 days or more than 35 days
ترجمه متن:
اگر فاصله بین پریودها کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز باشد، پریود زنان نامنظم است.

nhs.uk

علائم پریود نامنظم

پیگیری دقیق قاعدگی بخش مهمی از شناخت علائم و نشانه‌های پریودهای نامنظم است. بسیاری از زنان مدت زمان معمول دوره قاعدگی یا زمان آخرین قاعدگی خود را به خاطر نمی‌آورند که این باعث از دست رفتن راحت علائم واضح پریود نامنظم می‌شود. ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشید اگر:

  • زمان شروع بین هر دوره تغییر می‌کند.
  • در طول یک دوره بیش از حد معمول خون از دست می‌دهید.
  • تعداد روزهای پریودی و زمان اتمام آن بسیار متفاوت است.

درد پریودی دارم ولی پریود نمیشم، علت آن چیست؟ اگر درد پریودی دارید، اما هیچ علامتی از خونریزی پریود را مشاهده نمی‌کنید، برای تشخیص علت و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنید.

پریودت هر ماه نامنظمه و کلافه شدی؟

برای بررسی علائم مشاوره بگیر.

علائم پریود نامنظم در دختران

بیشتر دختران اولین پریود خود را در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی تجربه می‌کنند. طول چرخه به خصوص برای چند سال اول پس از شروع پریود متفاوت بوده و ممکن است از ۲۴ تا ۳۴ روز متغیر باشد.

علائم پریود نامنظم قبل یائسگی

علاوه بر پریود نامنظم سایر علائم احتمالی قبل از یائسگی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • تغییرات خلق و خوی
  • مشکل در خوابیدن
  • خشکی واژن

علائم اولیه بارداری در پریود نامنظم

بارداری مهم‌ترین مانع پریود شدن است. پریود از دست رفته یا لکه بینی به جای پریود می‌تواند اولین نشانه باشد. سایر علائم اولیه بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بیماری صبحگاهی
  • حالت تهوع
  • حساسیت به بوها
  • سوزن سوزن شدن یا حساسیت سینه
  • خستگی
علائم پریود نامنظم در زنان و دختران ممکن است متفاوت باشد.
دردهای شدید می تواند یکی از علائم قاعدگی نامنظم باشد.

علت نامنظم شدن پریود

علل شایع پریود نامنظم شامل:

البته، در زیر جدولی که می‌توانید آن را کپی کنید آورده شده است:

علت نامنظم شدن پریودتوضیحات
بلوغدر دوران بلوغ، زمانی که دوره‌های پریود شروع می‌شوند، بدن هنوز در حال تنظیم تعادل هورمونی است.
شروع یائسگیشروع یائسگی (معمولاً بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی) باعث تغییرات هورمونی و نامنظمی پریود می‌شود.
بارداریعقب افتادن پریود اغلب اولین نشانه بارداری است.
استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداریاستفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص پروژسترون، تزریق ضدبارداری و دستگاه داخل رحمی (IUD) می‌تواند بر نظم پریود تأثیر بگذارد.
کاهش یا افزایش وزن شدیدتغییرات شدید در وزن بدن می‌تواند تعادل هورمونی را مختل کرده و منجر به نامنظمی پریود شود.
استرس و اضطراباسترس و اضطراب می‌تواند با تأثیر بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان تعادل هورمونی را تغییر دهد.
ورزش کردن بیش از حدورزش شدید و بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات هورمونی و نامنظمی پریود شود.
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باعث ایجاد کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها و تغییرات هورمونی می‌شود.
پرکاری یا کم کاری تیروئیدپرکاری یا کم کاری تیروئید می‌تواند تعادل هورمونی را مختل کرده و باعث نامنظمی پریود شود.
فیبروئید رحمفیبروئید رحم می‌تواند باعث خونریزی شدید و نامنظم شدن پریود شود.
ضخیم شدن یا پولیپ روی دیواره رحمضخیم شدن یا پولیپ روی دیواره رحم می‌تواند باعث نامنظمی پریود شود.
سندرم آشرمنسندرم آشرمن که به علت چسبندگی پوشش داخلی رحم است، می‌تواند باعث نامنظمی پریود شود.
علت پریود نامنظم

عفونت و پریود نامنظم

بیماری و ناخوشی می‌تواند منجر به تاخیر در پریود شود. لازم نیست این بیماری‌ها مانند حمله قلبی، سل یا هپاتیت شدید باشند. عفونت‌های ویروسی رایج مانند آنفولانزا یا عفونت‌های با شدت کمتر مانند سیستیت یا ورم لوزه‌ها نیز می‌توانند برای اختلال در چرخه قاعدگی کافی باشند و قاعدگی شما را چند روز به تاخیر بیندازند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به طور کلی مصرف آنتی بیوتیک‌ها باعث تاخیر در پریود نمی‌شود. معمولاً عفونتی که آنتی بیوتیک برای آن تجویز شده در چرخه قاعدگی اختلال ایجاد می‌کند.

نامنظم شدن پریود بعد از مصرف قرص ال دی

اگر بعد از ۳ ماه استفاده از قرص ال دی یا روش‌های هورمونی کنترل بارداری همچنان پریودهای نامنظمی دارید، ممکن است پزشک نوع دیگری از روش‌های کنترل بارداری را به شما توصیه کند. برخی از زنان هنگام استفاده از Nexplanon، Depo-Provera یا IUD دچار پریودهای نامنظم می‌شوند.

علت پریود نامنظم دختر

هنگامی که به عنوان یک دختر جوان شروع به پریود شدن می‌کنید، یک پدیده بسیار رایج پریود نامنظم است. این دقیقاً همان چیزی است که بدن شروع به آزاد کردن استروژن و پروژسترون می‌کند. تا زمانی که بدن به یک ریتم چرخه‌ای مشخص وارد نشود، سطوح هورمونی نامنظم در بدن را تجربه خواهید کرد که می‌تواند منجر به پریود نامنظم شود.

علت دوبار پریود شدن دختر در یک ماه چیست؟ دو بار پریود شدن یا تاخیر در پریود هر دو در اوایل بلوغ می‌تواند طبیعی باشد. اما باید برای بررسی دقیق با پزشک مشورت کنید.

به دلیل تخمدان پلی کیستیک پریودت نامنظم شده؟ همین حالا مشاوره بگیر.

علت پریود نامنظم دختر ۱۷ ساله

زمانی که دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود را سپری می‌کنید، یکی از دلایل دیگر پریودهای نامنظم همان چیزی است که ما آن را سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می‌نامیم. این وضعیتی است که در آن تعادل هورمونی بار دیگر به دلیل عملکرد تخمدان و عدم تعادل هورمونی قطع می‌شود و می‌تواند منجر به عدم پریود یا چرخه‌های نامنظم شود که زنان علاوه بر علائم دیگر تجربه می‌کنند.

پریود نامنظم بعد از زایمان

سیکل قاعدگی پس از زایمان ممکن است ۲۴ روز، سیکل بعدی ۲۸ روز و سپس سیکل دیگر ممکن است ۳۵ روز باشد. سیکل قاعدگی شما باید طی چند ماه یا پس از قطع شیردهی تثبیت شود. بنابراین پریودهای نامنظم بعد از زایمان طبیعی هستند و در این مورد نباید زیاد نگران باشید.

علت نامنظم بودن پریود در شیردهی

پرولاکتین هورمونی است که در تولید شیر مادر نقش دارد. بنابراین در زنانی که نوزاد خود را به طور انحصاری و مکرر در ماه‌های اول زندگی شیر می‌دهند می‌تواند باعث سرکوب تخمک گذاری گردد. این بدان معناست که ممکن است فرد در این مدت پریود نشود. پزشکان به این حالت آمنوره شیردهی می‌گویند. این وضعیت خطرناک نیست و پریودها معمولاً مدت کوتاهی پس از شروع شیردهی با شیر مادر یا قطع شیردهی توسط مادر از سر گرفته می‌شوند.

علت نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی

قبل از یائسگی که ۴ تا ۸ سال قبل از شروع یائسگی آغاز می‌شود اولین مرحله یائسگی است. این فرآیند معمولاً زمانی که فرد در سنین ۴۰ سالگی است رخ می‌دهد. در دوران پیش از یائسگی، چرخه قاعدگی ممکن است در نقاط مختلف طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود. در نهایت، پریودها کمتر اتفاق می‌افتند و با شروع یائسگی به طور کامل متوقف می‌شوند.

تشخیص پریود نامنظم

برای تشخیص پریودهای نامنظم و تعیین علت اصلی آن، پزشک از شما در مورد آخرین قاعدگی و علائمی که تجربه می‌کنید سؤالاتی خواهد پرسید. پس از بررسی سابقه پزشکی و هر گونه مواردی که از چرخه قاعدگی خود داشته‌اید، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین علت دقیق درخواست نماید. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایشات خون
  • سونوگرافی لگن
  • پاپ اسمیر
  • تست‌های بارداری
  • نمونه ادرار

راه های درمان پریود نامنظم

احتمالاً برای دوره‌های نامنظم نیازی به درمان ندارید، مگر اینکه آنها شما را آزار دهند یا اگر برای شرایط دیگری که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می‌گذارد به درمان نیاز پیدا کنید. در صورت نیاز به درمان هم علت، تعیین‌کننده نوع روش درمانی خواهد بود. به عنوان مثال، اگر شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث پریودهای نامنظم شود، قرص ترکیبی ممکن است به منظم‌تر شدن دوره‌های شما کمک کند.

۱. درمان دارویی نامنظم بودن پریود

به طور کلی، هدف از درمان، بازگرداندن تعادل هورمون‌ها در بدن است. درمان بی‌نظمی‌های قاعدگی ناشی از خونریزی در تخمک گذاری (خونریزی شدید یا طولانی قاعدگی) شامل موارد زیر است:

  • قرار دادن یک دستگاه داخل رحمی آزاد کننده هورمون
  • استفاده از داروهای مختلف (مانند داروهای حاوی پروژستین یا ترانگزامیک اسید)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
قرص های پیشگیری یکی از روش های درمان قاعدگی نامنظم است.
اغلب زنان به منظور کنترل این شرایط درمان های دارویی را انتخاب می کنند.

قرص برای قاعدگی نامنظم

هورمون پروژسترون با عنوان قرص پرومتریوم و یا مدروکسی پروژسترون یک داروی ارزان قیمت است که برای درمان پریود نامنظم یا خونریزی شدید در پریودی ناشی از عدم تعادل هورمونی تجویز می‌شود. این داروها محبوبیت بیشتری نسبت به داروهای مشابه دارند.

۲. درمان خانگی قاعدگی نامنظم

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که افراد می‌توانند با درمان‌های خانگی و تغییرات سبک زندگی، به تنظیم چرخه قاعدگی نامنظم کمک کنند مانند:

  • تغییر رژیم غذایی
  • کاهش استرس
  • مدیتیشن و یوگا
  • تنظیم کردن سطح تمرینات ورزشی
  • کاهش یا افزایش وزن
  • دریافت مقادیر کافی ویتامین دی  

۳. درمان گیاهی قاعدگی نامنظم

اگرچه تحقیقات کمتری در حمایت از درمان‌های خانگی انجام شده، اما برخی افراد ممکن است آنها را مفید بدانند. به عنوان مثال استفاده از موادی مانند زردچوبه، رزماری، بومادران می‌توانند در برطرف ساختن علت درد پریود نیز موثر واقع شوند.

درمان قاعدگی نامنظم با رازیانه

رازیانه یک گیاه موثر برای درمان پریودهای نامنظم و دو بار پریود شدن در ماه است. این ماده به تعادل هورمون‌ها و افزایش تخمک گذاری کمک کرده همچنین دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد. ۲ قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید، صاف کنید و این آب را به طور منظم دو بار در روز بنوشید.

۴. برای پریود نامنظم چی بخوریم؟

اگر به این فکر می‌کنید که اگر پریود نشدیم چه بخوریم یا وقتی پریودیم چی بخوریم، در زیر لیستی از غذاهای فوق‌العاده تغذیه پریودی که باید در برنامه غذایی خود بگنجانید آمده است:

  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • توت‌ها
  • آجیل و دانه‌ها
  • حبوبات
  • ماهی چرب
  • سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، بروکلی و کلم
  • زنجبیل
  • دانه کتان
  • آووکادو
  • شکلات تلخ
  • زردچوبه
  • تخم گشنیز
  • هویج
  • انگور
  • چای سبز

عوارض پریود نامنظم

پریودهای نامنظم اغلب با بسیاری از علائم دیگر رخ می‌دهد. عوارض قاعدگی نامنظم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی شدید
  • خونریزی خفیف
  • درد یا گرفتگی شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی
  • خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی

اگر پریودهای نامنظم یا هر یک از عوارض جانبی آن را تجربه کردید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

ارتباط نامنظمی پریود و نازایی

اگر پریودهای نامنظم داشته باشید، باردار شدن می‌تواند با دشواری همراه باشد؛ چرا که تخمک گذاری با نظم انجام نمی‌شود. اندومتریوز وضعیتی است که از هر ۱۰ زن در سن باروری ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود بافتی که معمولاً رحم را می‌پوشاند در خارج از رحم رشد کند. این شرایط می‌تواند درد قابل توجهی به خصوص در حوالی قاعدگی ایجاد کند.  

پریود نامنظم و بارداری

شاید یکی از توصیه‌های متخصص زنان به چنین افرادی، داشتن رابطه جنسی هر ۲ یا ۳ روز در طول چرخه پریود بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری باشد. اگر برای باردار شدن با مشکلاتی مواجه هستید، داروهای هورمونی یا درمان باروری ممکن است برای درمان پریود نامنظم و امکان بارداری به شما توصیه شود.

راه های پیشگیری از پریود نامنظم

با اعمال تغییرات سبک زندگی، مکمل‌ها و سایر روش‌های درمانی، می‌توانید یک دوره نوسانی را به مسیر خود بازگردانید. روش‌هایی که باید بدین منظور انجام دهید شامل موارد زیر می‌گردد:

  • رژیم غذایی خود را بررسی کنید.
  • رژیم با کربوهیدرات کافی دریافت کنید.
  • ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز مصرف کنید.
  • مطمئن شوید که چربی کافی دریافت می‌کنید.
  • مطمئن شوید که فولات کافی دریافت می‌کنید.
  • مکمل‌های غذایی را در نظر بگیرید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • عادات خواب خوب را تمرین کنید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • از روش‌های کنترل بارداری هورمونی مناسب استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر پریود منظم داشته‌اید و الگوی شما تغییر کرده است، با یک متخصص زنان در این باره مشورت کنید. پزشک ممکن است یک معاینه بالینی و آزمایش‌های دیگری را برای رد بارداری یا یک مشکل سلامتی به شما ارائه دهد. در صورت داشتن علائمی مانند از دست دادن دوره سه یا چند بار در سال، بیشتر از هر ۲۱ روز پریود شدن، کمتر از هر ۳۵ روز پریود شدن، خونریزی خیلی شدید در طول دوره قاعدگی، بیش از ۷ روز خونریزی داشتن و در طول پریود بیش از حد معمول درد داشتن، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای درمان قاعدگی نامنظم می توانید به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و دکتر مامایی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دوره‌ های قاعدگی معمولاً چهار تا هفت روز طول کشیده و تقریباً هر 28 روز اتفاق می‌ افتند. نمونه‌ هایی از قاعدگی‌ های نامنظم شامل دوره‌ هایی است که کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز فاصله دارند، سه دوره یا بیشتر پشت سر هم از دست رفته‌ اند و جریان قاعدگی بسیار سنگین‌ تر یا سبک‌ت ر از حد معمول است.

تقریباً هر زنی حدود 14 روز قبل از قاعدگی بعدی خود تخمک گذاری می‌ کند، چه دوره‌ های قاعدگی منظم داشته باشد یا نامنظم.

قاعدگی‌‌های نامنظم می‌‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که معمولاً شامل تغییرات هورمونی از جمله یائسگی یا پیشگیری از بارداری هورمونی می‌‌شود. چرخه قاعدگی توسط 2 هورمون استروژن و پروژسترون تنظیم می‌‌شود. هر دو این هورمون‌‌ها می‌‌توانند تحت تاثیر تغییرات طبیعی بدن شما قرار بگیرند.

بله، چون زنان با پریودهای نامنظم هنوز هم می‌‌توانند تخمک گذاری کنند، با این حال، پیش بینی زمان تخمک گذاری ممکن است سخت‌‌تر باشد.

قاعدگی غیرطبیعی همچنین می‌‌تواند دلیل ناباروری و نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد که باعث مشکل در بارداری می‌‌شود.

طبیعی است که برخی افراد در چند ماه اول پس از سقط، چرخه‌های نامنظم داشته باشند. دوره‌های شما ممکن است برای چند ماه کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از حد معمول باشد. همچنین ممکن است خونریزی بیشتری نسبت به قبل داشته باشید، به خصوص اگر سقط دارویی داشته باشید.

استرس یکی از شایع‌ ترین دلایل عقب افتادن قاعدگی است و اغلب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که برای بچه‌ دار شدن تلاش می‌کنید و استرس دارید یا نگران باردار شدن هستید. در چنین شرایطی وزن بدن خیلی کم یا خیلی زیاد هم می‌تواند باعث توقف تخمک گذاری شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن