دو بار پریود شدن در یک ماه طبیعی است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دو بار پریود شدن در یک ماه علل مختلفی دارد، مانند مشکلات هورمونی یا بیماری‌های رحم و واژن که برای تشخیص آن باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

reasons-of-two-periods-in-one-month

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

دوبار پریود شدن در طول یک ماه می‌تواند آزار دهنده، ناخوشایند و دیوانه کننده باشد. متوسط چرخه قاعدگی یک زن بالغ ۲۸ روز است اما می‌تواند از ۲۴ تا ۳۸ روز متغیر باشد. اگر سیکل قاعدگی کوتاه‌تر باشد، فرد می‌تواند بیش از یک بار در ماه پریود شود. تغییرات گاه به گاه در چرخه قاعدگی کاملا طبیعی است، به طوری که حدود ۶۰ درصد از زنان آن را تجربه می‌کنند. اما تجربه مکرر دو قاعدگی در یک ماه ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.

اگر فاصله پریودهای شما کمتر از ۲۱ روز است یا پریودتان طولانی است و یا با علائمی مانند درد شدید همراه است، بهتر است برای تشخیص علت مشکل و درمان آن به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت متنی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو با ما همراه باشید تا شایع‌ترین علل دو بار پریود شدن در ماه را بررسی کنیم و در رابطه با تشخیص علت مشکل و روند درمان شما را در این مسیر همراهی کنیم.

وضعیت شما کدام است؛ پریود مجدد یا لکه بینی؟

قبل از هر اقدامی اول باید تشخیص دهید که خونریزی واژینال شما به دلیل پریود است یا لکه بینی. اگر دچار پریودی شده باشید، باید انتظار هر چند ساعت یکبار خونریزی را داشته باشید. خون پریودی ممکن است به رنگ قرمز تیره، قرمز، قهوه‌ای و یا صورتی باشد. اما اگر دچار لکه بینی باشید، خونریزی زیادی نخواهید داشت و رنگ خون شما به رنگ‌های قرمز تیره و یا قهوه‌ای خواهد بود.

بعد از اینکه تشخیص دادید لکه بینی دارید یا دچار خونریزی پریودی دوباره شده‌اید، می‌توانید شروع به کشف علت اصلی این مشکل کنید و آن را درمان کنید. اگر خونریزی شما به دلیل لکه بینی باشد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مختص به لکه بینی را مطالعه نمایید. اما اگر دچار پریودی دوم در یک ماه شده‌اید، با دکترتو همراه باشید تا علت مشکل‌تان را پیدا کنید.

دوره پریود نامنظمی داری و نمی‌دونی چطور درمانش کنی؟

همین الان مشاوره بگیر!

شایع‌ ترین علل دو بار پریود شدن در طول یک ماه

همانطور که گفتیم تغییر در سیکل پریودی مسئله‌ای کاملا طبیعی است. اما اگر این بی‌نظمی در پریود به طور متناوب برای شما اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی جدی باشد. در هر صورت، راهنمایی گرفتن از یک پزشک زنان به شما کمک می‌کند علت پشت سر هم پریود شدن خود را پیدا کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را درمان کنید.

۱. داروهای ضد بارداری

قرص های ضد بارداری از هورمون‌هایی تشکیل شده‌اند که از تخمک گذاری جلوگیری می‌کنند و چرخه پریودی طبیعی شما را سرکوب می‌کنند. داروهای کنترل بارداری معمولا به مدت سه هفته تجویز می‌شوند، سپس باید یک هفته از قرص‌های دارونما (قرص‌هایی که حاوی هورمون نیستند) استفاده کنید. کمبود هورمون در زمان استفاده از قرص‌های دارونما یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث دوباره پریود شدن شما شود.

هنگامی که مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کنید یا حتی اگر یک یا دو دوز مصرف قرص‌ها را فراموش کنید، بدن شما همانند هفته دارونما واکنش نشان می‌دهد و شروع به ریزش دیواره رحم می‌کند. این اتفاق ممکن است باعث پریودی دوباره شما شود، حتی اگر از قاعدگی قبلی شما مدت زمان زیادی نگذشته باشد. اگر در مصرف چسب یا حلقه‌های ضد بارداری نیز اشتباه کنید، ممکن است اتفاق مشابهی برای شما بیفتد.

روش مناسب برای از سرگیری داروهای کنترل بارداری پس از توقف مصرف آنها، بسته به نوع دارو متفاوت است بنابراین کسب اطلاعاتی درباره داروی پیشگیری از بارداری که مصرف می‌کنید، کاملا ضروری است. فراموش نکنید در برخی مواقع برای جلوگیری از بارداری ناخواسته نیاز به مصرف قرص اورژانسی است. قرص اورژانسی معمولا بلافاصله، بعد از رابطه جنسی کنترل نشده مصرف می‌شود و می‌تواند باعث دوباره پریود شدن شما در یک ماه شود.

birth control pills side effects
هنگامی که مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کنید یا حتی اگر یک یا دو دوز مصرف قرص‌ها را فراموش کنید، دیواره رحم روع به ریزش می‌کند.

۲. دو بار پریود شدن در ماه به دلیل بارداری

در حالی که همه فکر می‌کنند از دست دادن پریودی به معنای بارداری است، باور کنید یا نکنید، بارداری می‌تواند دلیل پریودی‌های مکرر شما شود. لکه بینی و خونریزی در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع است و می‌تواند به دلایل مختلفی همچون ورزش سنگین، رابطه جنسی یا پولیپ (ضایعات خوش خیم که می‌تواند در داخل رحم یا دهانه رحم رشد کند و خود به خود خونریزی کند) رخ دهد.

بدیهی است که این موضوع را می‌توان با یک تست بارداری تایید یا رد کرد، اما سعی کنید زیاد منتظر جواب تست بارداری نمانید به خصوص اگر به تازگی رابطه جنسی داشته‌اید. حاملگی خارج رحم (یعنی زمانی که تخمک در خارج از رحم کاشته می‌شود) نیز می‌تواند باعث خونریزی نامنظم شود. در صورت عدم درمان، این مشکل می‌تواند به یک وضعیت اورژانسی تبدیل شود و زندگی شما را تهدید کند.

۳. پریودی‌های مکرر به دلیل سن کم

همانطور که اشاره کردیم سیکل‌های قاعدگی نامنظم در نوجوانانی که به تازگی پریود شده‌اند کاملا طبیعی است. معمولا در دوران بلوغ جنسی دختران دوره‌های پریودی کوتاه‌تر یا طولانی‌تری را شاهد هستیم که می‌تواند یکی از دلایل دو بار پریود شدن آن‌ها در یک ماه باشد.

دلیل اصلی این بی‌نظمی در دوران بلوغ، نوسان قابل توجه سطح هورمون‌ها است. تحقیقات نشان می‌دهد که چرخه قاعدگی یک فرد جوان از شروع اولین پریودی، ۶ سال طول می‌کشد تا منظم شود.


۴. سقط جنین

بیشتر زنان بلافاصله بعد از سقط جنین دچار خونریزی می‌شوند، که ممکن است با پریودی اشتباه گرفته شود. معمولا پریودی چند هفته بعد از سقط جنین اتفاق می‌افتد، اما گهگاهی ممکن است قاعدگی زودتر از زمان مورد نظر اتفاق بیفتد. در هر حال اگر باردار هستید و دچار سقط جنین شده‌اید، باید حتما به یک پزشک زنان مراجعه کنید.

menopause side effects
یائسگی با عوارض و تغییرات زیادی در بدن همراه است که یکی از آنها پریود نامنظم و خونریزی‌های واژینال است.

۵. دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل دوره پیش یائسگی

یائسگی به مرحله‌ای از زندگی زنان گفته می‌شود که تخمک گذاری قطع می‌شود و دیگر پریود نمی‌شوند. قبل از یائسگی دوره زمانی است که در آن شما در حال رسیدن به یائسگی هستید، اما این فرآیند به طور کامل تکمیل نشده است (نقطه‌ای که در آن ۱۲ ماه بدون پریود بوده‌اید).

در این دوره سطح استروژن شما به شدت کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند چرخه پریود شما را نامنظم کند، به طوری که ممکن است بیشتر یا کمتر از قبل پریود شوید. همچنین جریان خون خروجی نیز می‌تواند شدیدتر یا کم شدت‌تر از قبل باشد.

بیشتر زنان در اواخر دهه سوم یا اواسط دهه چهارم زندگی یائسگی را تجربه می‌کنند. این دوره معمولا بین ۸ تا ۱۰ سال به طول می‌انجامد. برخی از زنان

دچار یائسگی زودرس (قبل از ۴۰ سالگی) می‌شوند. تغییر در فرکانس پریودی ممکن است نشانه‌ای از ورود شما به یکی از مراحل یائسگی باشد.

دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل یائسگی را می‌توان با قرص‌های ضدبارداری کنترل کرد و آن را به چرخه معمول بازگرداند. باید توجه داشته باشید که هرگونه خونریزی واژینال پس از یائسگی طبیعی نیست و ممکن است نشانه یک بیماری جدی از جمله سرطان آندومتر باشد.


۶. پریود شدن به فاصله دو هفته به دلیل عفونت واژن یا رحم

خونریزی خارج از دوره قاعدگی به دلیل عفونت واژن و دهانه رحم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشند. عفونت دهانه رحم معمولا به خاطر باکتری‌های واژینوز یا تریکومونیازیس ایجاد می‌شود و ممکن است خونریزی‌های مشابه با دوران قاعدگی را به راه بیاندازد.

بیشتر بیماری‌های مقاربتی معمولا علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است علائم شامل ترشحات بدبو و خاکستری، خارش و سوزش در هنگام ادرار باشد. در رابطه با عفونت‌ واژن اگر در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود، می‌توان آن را با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

از طریق مشورت با متخصص با علائم کیست تخمدان آشنا شو!

۷. پولیپ رحم

پولیپ رحم که با نام پولیپ آندومتر نیز شناخته می‌شود، به دلیل رشد توده‌های خوش خیم در اندومتر(دیواره داخلی رحم) ایجاد می‌شود. اندازه پولیپ‌های اندومتر می‌توانند از اندازه یک کنجد تا یک توپ گلف متغیر باشند. این توده‌ها معمولا سرطانی نیستند و با افزایش سن ظاهر می‌شوند، به طوری که بروز این مشکل در افراد زیر ۲۰ سال بسیار نادر است.

پولیپ‌های رحم می‌توانند باعث بی‌نظمی در پریودی شوند. قاعدگی‌های مکرر و طولانی‌تر، همراه با خونریزی بیشتر از نشانه‌های این بیماری هستند. سایر علائم پولیپ عبارتند از:

  • خونریزی یا لکه بینی پس از یائسگی
  • خونریزی بعد از دخول واژن
  • ناباروری

۸. پشت سر هم پریود شدن به دلیل فیبروم رحم

فیبروم رحم نوع دیگری از رشد غیرسرطانی توده‌ها روی رحم است، اما برخلاف پولیپ که از آندومتر رشد می‌کند، فیبروم از بافت ماهیچه‌ه‎ای رحم شروع به رشد می‌کند. لیمیوم یا میوم نام‌های دیگر فیبروم رحم هستند. فیبروم‌ها همانند پولیپ‌ها می‌توانند باعث افزایش قاعدگی شما در مدت زمان کوتاه‌تری شوند. به طور کلی علائم فیبروم عبارتند از:

  • نفخ و تورم در ناحیه شکم
  • تکرر ادرار و ناتوانی در تخلیه مثانه
  • درد در هنگام دخول واژن
  • درد در قسمت پایین کمر
  • یبوست
  • ترشحات واژن

بی‌نظمی پریود و دوبار پریودشدن در ماه علل زیاد دارد مانند برخی روش‌های ضدبارداری، بیماری‌های واژن و رحم، بارداری، زایمان، سقط جنین، یائسگی و غیره.

دلیل خونریزی زیاد پریودی چیست؟

۹. بیماری التهابی لگن

گاهی اوقات، باکتری‌های طبیعی واژن یا عفونت‌های مقاربتی (به ویژه کلامیدیا و سوزاک) می‌توانند از واژن به سمت رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها حرکت کنند. این اتفاق منجر به بروز بیماری التهابی لگن می‌شود. خطر این بیماری در سنین پایین (۱۶ تا ۱۸ سالگی) یا زمانی که دهانه رحم باز است بیشتر است. اگر اخیرا زایمان کرده‌اید یا اینکه سقط جنین داشته‌اید، در معرض تهدید این بیماری خواهید بود.

بیماری التهابی لگن می‌تواند باعث پریودی‌های نامنظم، لکه بینی و گرفتگی بین دوره‌های قاعدگی شود. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • درد یا حساسیت در قسمت تحتانی شکم
  • ترشحات زرد یا سبز رنگ واژن با بوی عجیب
  • تب یا لرز
  • تهوع و استفراغ
  • سوزش با ادرار
  • درد در هنگام دخول واژن

اگر حملات بیماری التهابی لگن مکرر باشد ممکن است در لوله‌های فالوپ، اسکار ایجاد شود و منجر به حاملگی خارج رحمی و ناباروری شود. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به خوبی عفونت‌ها را از بین ببرند، اما نمی‌توانند آسیب‌های وارد شده به اندام‌های تولید مثلی را درمان کنند، بنابراین درمان فوری در مواجهه با این بیماری ضروری است.


۱۰. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از دلایل دوباره پریود شدن

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری عدم تعادل هورمونی است که بین هشت تا ۲۰ درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در نتیجه تخمک گذاری کمتر یا عدم تخمک گذاری بروز می‌کند. در واقع زمانی که تخمک گذاری انجام نمی‌شود تعادل استروژن، پروژسترون و تستوسترون بَر هم می‌خورد و ممکن است با خونریزی نامنظم همراه باشد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از اختلالات هورمونی زنان است که در بسیاری مواقع باعث کاهش دفعات پریودی می‌شود، اما برخی مواقع ممکن است دفعات پریودی در یک ماه را افزایش دهد. آکنه، مشکل در حفظ وزن، رشد مو در مکان‌های معمول مردان (مانند لب بالایی یا چانه) و مشکلات باروری از علائم رایج این بیماری هستند.

pcos and irregular period
سندروم تخمدان پلی کیستیک باعث بهم‌ریختن هورمون‌ها می‌شود که ممکن است با بی‌نظمی در پریود همراه باشد.

۱۱. اختلال در عملکرد غده تیروئید

غده تیروئید و هورمون‌هایی که تولید می‌کند برای تنظیم چرخه قاعدگی بسیار مهم هستند. بیماری های غده تیروئید می‌تواند بر روی نظم پریود شما تأثیر بگذارد. پرکاری تیروئید می‌تواند باعث از دست رفتن پریودی شود، کم کاری آن می‌تواند تعداد دفعات پریودی در یک ماه را افزایش دهد.

کم کاری تیروئید می‌تواند پریودی شما را بسیار شدید کند، به طوری که ممکن است مجبور باشید نوار بهداشتی یا تامپون خود را هر ساعت عوض کنید، حتی ممکن است پریودی شما بیشتر از یک هفته طول بکشد. اگر احساس می‌کنید دو بار پریود شدن شما در یک ماه به دلیل کم کاری تیروئید است، باید علائم زیر را در خود دنبال کنید.

  • احساس سردی به طور متداوم
  • یبوست
  • ضعف عضلانی
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • درد مفاصل یا عضله
  • خستگی
  • پوست خشک
  • نازک شدن مو
  • افسردگی یا ناراحتی بی دلیل
  • صورت پف کرده
  • کاهش تعریق.

کم کاری تیروئید معمولا با هورمون‌های مصنوعی تیروئید درمان می‌شود. خونریزی ناشی از کم کاری تیروئید منجر به کم خونی و فقر آهن می‌شود. فقر آهن خستگی مزمن و ضعف عضلانی را به دنبال دارد. اگر این علائم را در طول یا بعد از یک دوره پریود شدید تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید تا سطح آهن شما بررسی شود.

هورمون‌های تیروئیدی در تنظیم چرخه پریود نقش مهمی دارند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند دفعات پریود را افزایش دهد و پرکاری تیروئید آن را کم می‌کند.

 ۱۲. استرس شدید

سطوح بالای استرس می‌تواند باعث پریودهای مکرر یا از دست رفتن کامل قاعدگی شود، زیرا هورمون‌هایی که هر ماه تخمدان‌های شما را تحریک می‌کنند از مغز منشا می‌گیرند. اساسا، وقتی در محل کار تنش زیادی را تجربه می‌کنید یا زیاد نگران هستید (مخصوصا اگر باعث کم خوابی شما شود)، این هورمون‌ها می‌توانند نادرست عمل کنند و بر چرخه پریودی شما تاثیر منفی بگذارند.

اگر احساس می‌کنید اخیرا از نظر ذهنی تحت فشار زیادی هستید، تمرین‌های یوگا و مدیتیشن انجام دهید یا با کسی صحبت کنید که می‌تواند به مدیریت استرس شما کمک کند. تعجب خواهید کرد زمانی که نتیجه کنترل استرس بر چرخه پریودی را ببینید!


۱۳. دو بار پریود شدن در ماه به دلیل اندومتریوز

اندومتریوز یک بیماری دردناک است که با رشد بافت اندومتر در جایی به غیر از محل اصلی خود (محل اصلی خود حفره داخلی رحمی است) مانند تخمدان یا روده، بروز می‌کند. علائم اولیه آندومتریوز پریودهای دردناک، خونریزی بیش از حد و سیکل‌های قاعدگی کوتاه است که می‌تواند به معنای داشتن دو قاعدگی در ماه باشد.

دلیل این دوره‌های پریودی اضافی و شدیدتر این است که بدن شما از آنجایی که بیش از حد رشد کرده است، اندومتر بیشتری برای ریختن دارد. همچنین ممکن است هنگام تخمک گذاری خونریزی و درد داشته باشید زیرا بافت اندومتر اضافی می‌تواند به تخمدان‌ها بچسبد و کیست ایجاد کند. سایر علائم آندومتریوز عبارتند از:

  • دردهای قاعدگی که با داروهای ضدالتهاب بدون نسخه برطرف نمی‌شوند
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ
  • اسهال
  • درد مزمن لگن
  • خستگی
  • سردرد یا میگرن
  • پا درد
  • درد در هنگام دخول واژن
  • حرکات روده دردناک
  • مشکل در باروری

اندومتریوز اغلب با قرص‌های ضد بارداری با دوز کم یا سایر درمان‌های هورمونی برطرف می‌شود. در برخی موارد، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی جراحی برای برداشتن بافت‌های مشکل دار یا هیسترکتومی (جراحی برای خارج کردن خود رحم) را توصیه می‌کنند.

۱۵. تغییرات سبک زندگی

تغییرات در برنامه روزانه شما ممکن است بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد و منجر به پریود شدن بیشتر شود. تغییرات موثر بر پریودی به شرح زیر هستند:

  • رویدادهای استرس زا
  • سفر گسترده
  • افزایش سطح ورزش
  • کمبود خواب

همه این عوامل بدن را تحت استرس قرار می دهند. در واقع با تغییر سبک زندگی هیپوتالاموس تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کورتیزول (هورمون استرس) بیشتری در بدن شما ترشح می‌شود. کورتیزول باعث تغییراتی در سطح هورمون‌های شما می‌شود، در نتیجه ممکن است چرخه پریودی شما از روال عادی خود خارج شود. به طور معمول با بازگشت به سبک عادی زندگی، چرخه پریودی نیز به وضعیت معتادل خود برمی‌گردد.


۱۶. دو بار پریود شدن در ماه به دلیل وجود سلول‌های سرطانی

در حالی که بیشتر بی‌نظمی‌های قاعدگی نشانه سرطان نیستند، اما دو بار پریود شدن در یک ماه می‌تواند نشانه سرطان رحم باشد. سرطان اندام‌های تناسلی از جمله رحم، سرطان دهانه رحم و تخمدان‌ها با هورمون‌ها و چرخه قاعدگی مرتبط هستند و می‌توانند باعث تکرر پریودی شوند. سرطان اندام تناسلی باعث پریودی‌های طولانی‌تر و شدیدتر می‌شوند. دو نوع سرطان ممکن است رحم شما را درگیر کند:

  • سرطان آندومتر: تومورها در پوشش رحم ایجاد می‌شوند (تا حد زیادی شایع‌ترین نوع)
  • سارکوم رحم: سرطان در دیواره رحم ایجاد می شود (بسیار نادر)

هر یک از انواع سرطان‌ها می‌تواند باعث ایجاد دوره‌های مکرر پریودی شود که ممکن است بسیار طولانی و سنگین باشند، به خصوص اگر بالای ۴۰ سال سن داشته باشید. همچنین می‌توانند باعث خونریزی بین دوره‌ها و لکه بینی یا خونریزی بعد از یائسگی شوند. علائم دیگر عبارتند از:

  • درد یا گرفتگی در قسمت تحتانی شکم و لگن
  • کاهش وزن بی دلیل
  • ترشحات رقیق، شفاف یا سفید واژن (بعد از یائسگی)
  • درمان سرطان رحم بسته به شرایط شما با شیوه‌های نوینی همچون شیمی درمانی، هورمون درمانی، ایمونوتراپی و هیسترکتومی صورت می‌گیرد.
uterus cancer and irregular period
در حالی که بیشتر بی‌نظمی‌های قاعدگی نشانه سرطان نیستند، اما دو بار پریود شدن در یک ماه می‌تواند نشانه سرطان رحم باشد.

۱۷. دوباره پریود شدن به فاصله دو هفته به دلیل اختلال انعقادی

اختلالات خونریزی معمولاً زمانی تشخیص داده می‌شوند که فرد پریودهای بسیار شدید داشته باشد. همچنین این اختلال می‌تواند منجر به خونریزی بین قاعدگی شود، به خصوص در نوجوانی که به تازگی اولین پریودی‌های خود را تجربه کرده‌اند. شایع‌ترین اختلال خونریزی که می‌تواند منجر به خونریزی شدید شود، بیماری فون ویلبراند است که در آن خون به درستی لخته نمی‌شود.

مصرف مداوم داروهای ضدبارداری به کنترل این اختلال کمک شایانی می‌کنند. همچنین ممکن است برای تثبیت لخته‌های خون یا افزایش سطح فاکتور فون ویلبراند، نیاز به مصرف داروهای دیگری باشد.


۱۸. افزایش شدید وزن و چاقی

افزایش سریع وزن می‌تواند چرخه پریودی را دچار تغییر کند چرا که چاقی بر هیپوتالاموس، بخشی از مغز که هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، تأثیر می‌گذارد. چاقی رابطه پیچیده‌ای با قاعدگی دارد. سطوح بالای چربی که بافت چربی نیز نامیده می‌شود، می‌تواند تعادل هورمون‌های جنسی را بر هم بزند و منجر به تولید استروژن بیشتر از نیاز شما شود. استروژن بیش از حد باعث می‌شود چرخه‌های قاعدگی کوتاه و دوره‌های پریودی بیشتری داشته باشید.

افزایش وزن همچنین می‌تواند باعث خونریزی شدیدتر، گرفتگی عضلات بیشتر و درد طولانی‌تر در طول قاعدگی شود. این مشکلات زمانی شدیدتر می‌شوند که حجم چربی شما در اطراف شکم باشند.

کاهش وزن یا حفظ وزن سالم به منظم نگه داشتن چرخه قاعدگی شما کمک می‌کند. اگر برای کاهش وزن به کمک نیاز دارید، می‌توانید به یک پزشک تغذیه مراجعه کنید.


۱۹. دو بار پریود شدن بعد از زایمان

در مرحله پس از زایمان، ترشح خون، مخاط و بافت رحم بسیار شایع است. این ترشحات لوچیا نامیده می‌شوند که با رنگ قرمز روشن شروع می‌شوند و پس از گذشت ۶ تا ۸ هفته رفته رفته رنگ آن‌ها به قهوه‌ای تیره تغییر پیدا می‌کند.

ترشحات پس از زایمان شبیه پریودی است و باید همچون دوران قاعدگی از نوار بهداشتی برای کنترل خون استفاده کنید، اما لوچیا دقیقا همان عادت ماهانه نیست و تفاوت زیادی با آن دارد. قاعدگی واقعی پس از زایمان، تا چند هفته یا حتی چند ماه برنخواهد گشت.


۲۰. دو بار پریود شدن در زمان شیردهی

پریود شدن در زمان شیردهی بسیار نادر است، چرا که پرولاکتین (هورمون تولید کننده شیر مادر) از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند. بازگشت قاعدگی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. پریودهای نامنظم در دوران شیردهی به ویژه اگر ترکیبی از شیر خشک و شیردهی را انجام دهید، رایج است و ممکن است دو بار در طول یک ماه پریود شوید.

Menstruation twice a month
پرود شدن بیش از یک بار در ماه می‌تواند علل زیادی داشته باشد از بیماری‌های دستگاه تناسلی گرفته تا اختلالات هورمونی و غیره.

عوامل خطر سیکل قاعدگی کوتاه چیست؟

افرادی که سابقه خانوادگی یائسگی زودرس یا فیبروم‌های رحمی دارند، ممکن است بیشتر در معرض دو قاعدگی در یک ماه باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • دردی را در قسمت پایین شکم خود تجربه کنید که پس از چند روز از بین نمی‌رود
  • پریودهای سنگین داشته باشید
  • لکه یا خونریزی در بین قاعدگی‌ها، که اغلب با دو دوره در یک ماه اشتباه گرفته می‌شود
  • احساس درد در طول رابطه جنسی
  • گرفتگی قاعدگی بیش از حد معمول باشد
  • متوجه لخته‌های تیره در طول قاعدگی خود شوید

عوارض دوبار پریود شدن در طول یک ماه چیست؟

یکی از عوارض خونریزی‌های مکرر برای سلامتی، کم خونی است که به دلیل کمبود آهن در خون شما رخ می‌دهد. پزشک شما می‌تواند سطح آهن شما را در حین انجام آزمایش‌های دیگر برای تعیین علت خونریزی غیرطبیعی شما بررسی کند.عوارض دیگر دو بار پریود شدن در یک ماه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
اینفوگرافی عوارض ۲ بار پریود شدن در ماه
عوارض دو ماه پریود شدن در ماه را بشناسید.

درمان دو بار پریود شدن در طول یک ماه به چه صورت است؟

در صورت داشتن فیبرم یا کیست رحم، پزشک ممکن است گزینه‌های درمانی زیر را به شما توصیه کند.

  • دستگاه داخل رحمی(IUD): آی یو دی نوعی پیشگیری از بارداری است و می‌تواند به کاهش قاعدگی‌های سنگین که در کوتاه مدت اتفاق می‌افتند، کمک کند . با این حال، فیبروم‌ها را کوچک نمی‌کند.
  • جراحی سونوگرافی با هدایتMRI: این روش به عنوان یک جراحی غیرتهاجمی شناخته می‌شود و از آن برای برداشتن فیبروم یا کیست استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید با برداشتن فیبروم چرخه پریودی شما به حالت عادی برخواهد گشت. این روش فقط در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شود.
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی: این یک روش کم تهاجمی است که خون رسانی به رحم را مسدود می‌کند، که باعث پوسیدگی و کوچک شدن فیبروم‌ها می‌شود.
  • میومکتومی: میومکتومی انواع مختلفی دارد که یک روش آن جراحی برای برداشتن فیبروم است. در میومکتومی هیستروسکوپی، بدون هیچ برشی فیبروم از طریق دهانه رحم برداشته می‌شود. در میومکتومی لاپاراسکوپی، برش‌های کوچکی در شکم شما ایجاد می‌شود تا فیبروم‌ها برداشته شوند. میومکتومی شکمی یک عمل جراحی باز شکمی است.
  • هیسترکتومی: هیسترکتومی یک روش جراحی برای برداشتن رحم است.
  • آگونیست‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین: این موارد داروهایی هستند که می‌توانند به درمان فیبروم کمک کنند. این داروها استروژن و پروژسترون را مسدود می‌کنند و شما را در یک حالت یائسگی موقت قرار می‌دهند. این کار مانع از رشد فیبروم‌ها می‌شود و می‌تواند باعث کوچک شدن آنها شود. پزشک شما ممکن است از این درمان برای کمک به آمادگی شما برای جراحی استفاده کند.

درمان خانگی و گیاهی دوبار پریود شدن در طول یک ماه

مطمئنا شما هم به دنبال راهی غیرتهاجمی برای درمان پریودی‌تان هستید. موارد زیر می‌توانند از برهم خوردن چرخه قاعدگی شما جلوگیری کنند و در برخی موارد آن را درمان کنند.

  • یوگا تمرین کنید.
  • وزن‌تان را در یک بازه مناسب حفظ کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • زنجبیل و دارچین را چاشنی همه غذاها کنید.
  • روزانه مقدار معینی ویتامین دریافت کنید.
  • هر روز یک قاشق سرکه سیب بنوشید.
  • روزانه یک آناناس بخورید.

آیا در صورت بروز دوبار پریود شدن در یک ماه، لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

دو بار پریود شدن در یک ماه اغلب اوقات مضر نیست و نیازی به درمان ندارد، اما نباید دلتان را فقط به همین موضوع خوش کنید، چرا که این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده یک وضعیت سلامتی جدی باشد. اگر شما هر یک از موارد زیر را همراه با دو بار پریود شدن داشته باشید باید به یک پزشک زنان مراجعه کنید.

  • قاعدگی شما نامنظم باشد، به خصوص اگر ناگهانی یا بدون دلیل واضح باشد (مثل فراموش کردن قرص‌های ضد بارداری)
  • فاصله پریودهای شما کمتر از ۲۱ روز باشد.
  • دوره پریودی شما بیش از ۷ روز طول بکشد.
  • پریودی شما شدید و دردناک باشد.
  • خونریزی شدید در پریودی داشته باشید.
  • بعد از یائسگی پریود شوید.

همراه داشتن سابقه شروع و توقف دوره‌های اخیر می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین علائمی مانند درد و جریان خون شدیدتر، خستگی، افزایش وزن یا تب را دنبال کنید. این کار به پزشک شما کمک می‌کند دلایل احتمالی را راحت‌تر بررسی کند.

بعد از اینکه از وجود مشکل مطمئن شدید باید به یک پزشک زنان مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره در رابطه با دوبار پریود شدن در طول یک ماه می‌توانید از طریق دکترتو با برترین پزشکان کشور ارتباط قرار کنید و در صورت نیاز نوبت ویزیت دریافت کنید.

when you should see a gynecologist
اگر بی‌نظمی پریود شما دلیل مشخصی ندارد و یا با علائم دیگر مانند درد شدید همراه است، باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

با توجه به عوامل بسیار زیادی که بر چرخه قاعدگی شما تاثیر می‌گذارند، این احتمال وجود دارد که در طول زندگی خود حداقل یک بار با برخی از بی‌نظمی‌های قاعدگی مواجه شوید.

سعی کنید هر بار که دچار بی‌نظمی در پریودی می‌شوید، بدترین حالت را تصور نکنید، اما مطمئن شوید که پزشک خود را از هر گونه بی نظمی قاعدگی آگاه می‌کنید. تشخیص زودهنگام یک مشکل می‌تواند از تاثیر بیشتر آن بر سلامت و زندگی شما جلوگیری کند.

اگر فاصله پریودهای شما کمتر از ۲۱ روز است یا پریودتان طولانی است و یا با علائمی مانند درد شدید همراه است، بهتر است برای تشخیص علت مشکل و درمان آن به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان، دکتر زنان آنلاین یا لیست بهترین دکترهای مامایی، دکتر مامایی آنلاین در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت متنی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر پریود می‌شوید، پس باردار نیستید. با این حال، لکه بینی یا خونریزی واژینال که می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد، گاهی اوقات ممکن است با یک دوره پریودی اشتباه گرفته شود. اگر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید، باید به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.

تغییرات هورمونی در برخی مواقع باعث بی‌نظمی در چرخه قاعدگی شما می‌شود. اگر این اتفاق به طور مکرر نیفتد، طبیعی است. اما اگر شما مرتبا پریود می‌شوید، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

در زمان پیش یائسگی ممکن است دوره‌های پریودی کوتاه‌تری داشته باشید، به طوری که در یک ماه دو بار پریود شوید.

اگر سیکل شما ۲۸ روزه باشد، حدود روز ۱۴ تخمک گذاری خواهید کرد. اگر سیکل شما کوتاهتر باشد، تخمک گذاری به همین ترتیب جلو می‌رود، مثلا اگر سیکل قاعدگی ۲۰ روزه داشته باشید، حدود روز ششم تخمک گذاری خواهید داشت.

چرخه طبیعی هر فرد متفاوت است و می‌تواند ماه به ماه تغییر کند. اما به طور کلی بیشتر زنان چرخه قاعدگی بین ۲۴ تا ۳۸ روز دارند.

سه بار پریود شدن در یک ماه بسیار نادر است، اما تمامی علت‌هایی که در طول مقاله بررسی کردیم می‌توانند باعث سه بار پریود شدن در یک ماه شوند. بیشتر افرادی که در یک ماه سه بار پریود می‌شوند به بیماری تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دو پریود در ماه

  1. مریم فضلی پور گفت:

    سلام دکتر بنده دوران پریودی نامنظمی دارم و این ماه بعد پاکی دوباره پریود شدم و هیچ دردی ندارم دلیلش میتونه چی باشه

    1. آیناز گفت:

      من ۱۸ سالمه چند ماه پیش دوبار در ماه پریود میدم دکتر رفتم قرص ضد بارداری سیبل برام نوشت گفت ۶ ماه بخور خوردم این ماه قطع کردم دوباره این ماه دوباره دوبار پریود شدم دلیلش چی میتونه باشه سنوگرافی هم دادم مشگلی نداشتم خواهش میکنم جواب بدین😔

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در صورت قطع دارو و پریودی، طبیعی است
        احتمالا زین پس پریودی منظمی خواهید داشت

  2. زینب شریعت گرجی گفت:

    سلام خسته نباشید من یکم اون ماه پریود شدم یعنی هفت روز زودتر این سری باز بیست یک روز زودتر شدم تاریخش بیست سوم الان هشت روز خونریزی خیلی کم دارم لکه بینی نیست آیا خطرناک سابقه هم نداشت ۱۷فروردینم سقط داشتم

  3. ... گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشین چند سالی هس پریود میشم اولش ۵روز پریود میشم ولی الان چهار بار هس که پریود شدم کمتر از از سه روزه علتش چیه ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اختلالات هورمونی در شما موجب این موضوع شده است و باید تحت نظر متخصص زنان آزمایشات هورمونی و سونوگرافی ها انجام شود.
      متخصص زنان و زایمان

  4. رز گفت:

    سلام وقتتون بخیر.مرسی از مطالب مفیدتون
    من ۱۸ سالمه و مجردم.پریود قبلیم روز ۵۲ ام و این پریودم روز ۱۷ ام بود و الان ۸ روزه که قطع نمیشه و البته شدید نیست.چند ماهی میشه که کمرم خیلی درد میکنه.سابقه کیست هم داشتم.
    ممنون میشم بگید مشکلم چی میتونه باشه

  5. رز گفت:

    سلام وقتتون بخیر.مرسی از مطالب مفیدتون
    من ۱۸ سالمه و مجردم.پریود قبلیم روز ۵۲ ام بود و این پریودم روز ۱۷ ام هست.الان ۸ روزه که خونریزی دارم و البته شدید نیست اما خب قطع نمیشه.و از طرفیم چند ماهی میشه که کمر درد های خیلی بدی دارم.سابقه کیست هم داشتم
    ممنون میشم بهم بگید مشکلم چی میتونه باشه

  6. N66N گفت:

    سلام من ۳۵ سالمه از سن ۱۲ سالگی که برای اولین بار پریود شدم هر ماه سر وقت و منظم سیکل ماهانه رو سپری کردم ، بهمن ماه سال گذشته بخاطر اضافه وزنم به دکتر سنتی مراجعه کردم، حجامت عام و فسد انجام دادم بعد از اون سیکل ماهانم بهم خورد اسفند ماه رو پریود نشدم فروردین خونریزی شدید ۷ روزه داشتم اردیبهشت هم پریود نشدم خرداد و تیر پریود شدم ولی خون پریودم خیلی کم و قهوه ای رنگ بود دقیقا مثل اواخر سیکل ، آخرای مرداد ماه سر وقت دقیقا ۲۸ روزه پریود شدم و کاملا خون
    پریودی روشن بود با لخته های تیره ولی متأسفانه تقریبا ۲ هفتس که پریودم و خونریزیم بند نمیاد ، هیچگونه دردی هم ندارم ولی میترسم مشکلی باشه ، البته اینم بگم اضافه وزن بالای ۳۰ کیلو دارم و ورزش و رژیم اصولی رو شروع کردم ، استرسم هم خیلی بالاست ، با وجود این مشکلات ممنون میشم راهنماییم کنید

  7. N66N گفت:

    سلام من ۳۵ سالمه از سن ۱۲ سالگی که برای اولین بار پریود شدم هر ماه سر وقت و منظم سیکل ماهانه رو سپری کردم ، بهمن ماه سال گذشته بخاطر اضافه وزنم به دکتر سنتی مراجعه کردم، حجامت عام و فسد انجام دادم بعد از اون سیکل ماهانم بهم خورد اسفند ماه رو پریود نشدم فروردین خونریزی شدید ۷ روزه داشتم اردیبهشت هم پریود نشدم خرداد و تیر پریود شدم ولی خون پریودم خیلی کم و قهوه ای رنگ بود دقیقا مثل اواخر سیکل ، آخرای مرداد ماه سر وقت دقیقا ۲۸ روزه پریود شدم و کاملا خون
    پریودی روشن بود با لخته های تیره ولی متأسفانه تقریبا ۲ هفتس که پریودم و خونریزیم بند نمیاد ، هیچگونه دردی هم ندارم ولی میترسم مشکلی باشه ، البته اینم بگم اضافه وزن بالای ۳۰ کیلو دارم و ورزش و رژیم اصولی رو شروع کردم ، استرسم خیلی بالاست ، با وجود این مشکلات ممنون میشم راهنماییم کنید

  8. زهرا گفت:

    سلام من این ماه بعد از ۱۴ روز پریود شدم و خونریزی شدیدی داشتم اما همیشه خونریزی م خیلی کمه علتش چیه که این قدر زود پریود شدم و خونریزی شدیده

  9. لیلا گفت:

    سلام خسته نباشید ۲۵سالمه ۱۰سال هست ازدواج کردم مشکل نازایی دارم ماهی دوبار هم پریود میشم ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. .. گفت:

    سلام خسته نباشی من ۱۳ سالمه ۱ساال بیشتر پریود میشم منظم نیست بعضی وقتا ماهی دو بار پریود میشم و اینکه اضافه وزن دارم وبیماری زمینه ی دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نامنظمی پریود شما میتونه به علت اختلالات هورمونی از جمله تخمدان پلی کیستیک باشد. کاهش وزن به شما کمک می کند. بهتره تحت نظر متخصص زنان درمان دارویی داشته باشید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. رز گفت:

        سلام وقتتون بخیر.مرسی از مطالب مفیدتون
        من ۱۸ سالمه و مجردم.پریود قبلیم روز ۵۲ ام بود و این پریودم روز ۱۷ ام هست.الان ۸ روزه که خونریزی دارم و البته شدید نیست اما خب قطع نمیشه.و از طرفیم چند ماهی میشه که کمر درد های خیلی بدی دارم.سابقه کیست هم داشتم
        ممنون میشم بهم بگید مشکلم چی میتونه باشه

    2. دلسا گفت:

      سلام.وقت بخیر من انتقال منفی داشتم ۳روزبعد قطع داروها پریود شدم بعد ۶روز پریودم یه هفته لک داشتم والان یک روز خونریزی داره میشه میخواستم بدونم علتش به خاطر داروهاست یه دلیل دیگه ای دارا

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        علت این خونریزی نامنظم میتونه به علت تزریق هورمون ها در طول انتقال باشد. نظم هورمونی شما بهم ریخته است و بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید.
        پزشک متخصص زنان

      2. ... گفت:

        سلام من ۶ ام پریود شدم و تموم شد ولی الان دوباره ۲۴ ام پریود شدم دوبار شد تو یه ماه متاهل هستم احتمال حاملگی هست و اینکه من تازه استخر هم رفتم امکان داره برای اون باشه ؟