دلایل عقب افتادن پریود چه میتواند باشد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دلایل عقب افتادن پریود می‌تواند از بارداری تا یائسه شدن، کیست داشتن، دیابت و حتی اختلال عملکرد کبد متفاوت باشد و تشخیص زود هنگام علت این اتفاق می‌تواند به درمان به موقع بیماری و حتی آگاهی از فرا رسیدن زمان یائسگی و اطمینان از بارداری کمک کننده باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

دلایل عقب افتادن پریود به یکی دو مورد ختم نمی‌شوند. این دلایل از باردار شدن تا فرا رسیدن زمان یائسگی، وجود کیست، قرار داشتن در دوران شیردهی، ابتلا به برخی بیماری‌ها از حمله دیابت و حتی ورزش کردن بیش از حد متفاوت هستند. اما این موارد هم تمام دلایل تاخیر در پریود شدن نیستند. در این مقاله از این دلایل صحبت کرده‌ایم. از راه‌هایی برای برطرف کردن این مشکل که گاهی اوقات می‌تواند بر زندگی و خلق و خوی خانم‌ها اثر بگذارد و حتی گاهی آن‌ها را به مقدار زیادی کلافه کند، مطالبی عنوان شده است. اما لازمه آگاهی از این موارد و درمان این موضوع مشورت با یک پزشک متخصص زنان است. برای دریافت نوبت هم نگران نباشید چرا که وبسایت دکترتو با هدف ارائه نوبت پزشکان مختلف به ساده‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین شکل ممکن همراه شماست.

دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

همانطور که اشاره کردیم عقب افتادن پریود دلایل زیادی دارد که از جمله دلایل پریود نامنظم می‌توان به ابتلا به برخی بیماری‌ها‌ مانند دیابت و تیروئید، قرار داشتن در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی، چاقی و در مقابل کاهش وزن شدید، انجام ورزش سنگین و عدم تعادل هورمونی اشاره کرد. دلایلی که ریشه و علت هر یک متفاوت بوده و راه درمان آن هم متقابلا متفاوت خواهد بود. در ادامه هر یک‌ از علل عقب افتادن پریود را بیشتر بررسی کرده‌ایم.

عقب افتادن پریود قابل درمان و کنترل است.
دلایل زیادی برای عقب افتادن پریود وجود دارد که قابل درمان و کنترل هستند.

چه عواملی باعث عقب افتادن پریود می شود؟

برخی مشکلات و بیماری‌ها روی دوران پریودی تاثیر دارند. از جمله علل موثر در عقب افتادن پریود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جدول زیر شامل علل عقب افتادن پریود می‌باشد که در سه ستون عوامل موثر، بیماری‌ها و داروهای تاثیرگذار روی پریود تقسیم‌بندی شده است:

عوامل موثربیماری‌هاداروهای تاثیرگذار روی پریود
استرسسندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)قرص‌های ضدبارداری
تغییرات وزنپرکاری یا کم‌کاری تیروئیدداروهای هورمونی
ورزش شدیددیابتداروهای ضد افسردگی
تغییرات در رژیم غذاییبیماری‌های مزمنداروهای ضد روان‌پریشی
سفرفیبروئید رحمداروهای شیمی درمانی
عدم تعادل هورمونیاختلالات خوردنداروهای کورتیکواستروئید
شیردهیسندرم آشرمنداروهای ضد فشار خون
علت عقب افتادن پریود

۱. استرس و عقب افتادن پریود

دوره‌های کوتاه‌مدت استرس می‌تواند منجر به تاخیر در قاعدگی برای چند روز شود. اغلب اوقات پس از فروکش کردن استرس، دوره پریود شروع می‌شود. برای استرس طولانی‌مدت یا مزمن، دوره قاعدگی می‌تواند بسیار طولانی‌تر به تعویق بیفتد یا حتی یک یا چند ماه به طور کامل اتفاق نیفتد.

۲. عقب افتادن پریود پس از عمل جراحی

عمل جراحی می‌تواند چرخه قاعدگی را به تاخیر بیاندازد و بر آن تاثیر بگذارد. هنگامی که شما هر نوع عمل جراحی انجام می‌دهید، بدن شما سطحی از استرس را تجربه می‌کند که به طور معمول در معرض آن نیست. این موضوع درست مانند استرس ناشی از ورزش بیش از حد، فشار در محل کار، یک بیماری یا هر استرس دیگری در زندگی است که می‌تواند پریود را به تاخیر بیندازد. تاخیر در چرخه قاعدگی ممکن است قبل از جراحی (اگر عادت ماهانه شما با تاریخ جراحی شما مطابقت داشته باشد.) یا در طول بهبودی پس از جراحی اتفاق بیفتد.

۳. ورزش شدید

تاخیر در چرخه قاعدگی در نتیجه ورزش شدید، آمنوره ناشی از ورزش نامیده می‌شود. ترکیب ورزش شدید و دریافت کالری کم، استرس قابل توجهی را بر بدن ورزشکار وارد می‌کند. در پاسخ به این استرس، هیپوتالاموس شروع به تحریک کمتر تخمدان‌ها می‌کند و در نتیجه پریود شدن اتفاق نمی‌افتد.

۴. یائسگی

در سال‌های قبل از یائسگی، زنان تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود احساس می‌کنند. زمان بین پریودها می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود و پریودها ممکن است چند روز بیشتر یا کوتاه‌تر طول بکشد. اولین علامت یائسگی عقب افتادن عادت ماهانه است. برای جلوگیری از عوارض یائسگی زودرس در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵. بلوغ و عقب افتادن قاعدگی

بدن یک دختر جوان ممکن است برنامه دقیقی را برای پریود شدن دنبال نکند. به خصوص در ۲ سال اول پس از شروع پریود شدن، پریود نشدن یا پریودهای نامنظم رایج هستند. بیماری، تغییر وزن سریع یا استرس هم می‌تواند شرایط را غیرقابل پیش‌بینی‌تر کند. این موضوع به این دلیل است که بخشی از مغز که دوره‌ها را تنظیم می‌کند تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد.

سفر رفتن یا تغییر در برنامه‌های زندگی هم می‌تواند باعث شود که دوره قاعدگی در زمانی متفاوت از آنچه انتظار می‌رود، اتفاق بیفتد که همه این موارد کاملا طبیعی هستند.

۶. منوپاز یا قطع قاعدگی

یائسگی به نوعی نشان دهنده پایان چرخه قاعدگی خانم‌ها است. این بیماری پس از ۱۲ ماه زندگی بدون هیچگونه تجربه پریود شدن به طور قطعی تشخیص داده می‌شود. این اتفاق به طور معمول ممکن است در ۴۰ یا ۵۰ سالگی اتفاق بیفتد.

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است. اما علائم فیزیکی مانند گرگرفتگی و علائم عاطفی یائسگی ممکن است خواب شما را مختل کند، انرژی شما را کاهش دهد یا بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد.

۷. بارداری

یکی دیگر از علل پریود نشدن بارداری است. بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شما شروع می‌شود. مدت زمان بارداری می‌تواند در بین زنان متفاوت باشد. نوزادان می‌توانند در هر زمانی بین ۳۷ تا ۴۲ هفته به دنیا بیایند. البته که برخی از نوزادان زودتر (نارس) به دنیا می‌آیند.

اگر معمولاً پریودهای منظمی دارید و قاعدگی شما کمتر از سه روز به تاخیر افتاده است، ممکن است باردار باشید و پریود شما به تاخیر افتاده باشد. اگر ۷ روز از سررسید مورد انتظار گذشته باشد دیر تلقی می‌شود. پس از ۶ هفته، می‌توانید عدم پریود را به عنوان پریود از دست رفته در نظر بگیرید. اگر عادت ماهانه شما یک یا دو روز دیرتر از حد معمول باشد، بعید است که دلیلی برای نگرانی باشد.

احتمال میدی دلیل پریود نشدنت بارداری باشه؟

برای بررسی علائم مشاوره بگیر.

۸. شیردهی

تقریباً همه افرادی که به طور کامل به نوزادان خود شیر می‌دهند، برای ۳ تا ۶ ماه یا حتی زمان بیشتری پریود نخواهند شد. به این حالت آمنوره شیردهی می‌گویند. زمانی که شروع به کاهش مدت زمان شیردهی می‌کنید، قاعدگی شما باید به روال معمول خود بازگردد. در صورت داشتن تغییراتی در الگوی معمول هم باید با پزشک در مورد دوره‌های عادت ماهانه خود صحبت کنید.

متن انگلیسی:
If your baby is being fed using formula, you may find your periods return shortly after childbirth
ترجمه متن:
اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می‌شود، ممکن است دوره قاعدگی شما مدت کوتاهی پس از زایمان بازگردد.

healthdirect

۹. عقب افتادن پریود با ای یو دی

اگر از ای یو دی استفاده می‌کنید قاعدگی شما باید پس از یک سال به یک ریتم طبیعی برسد. درصد کمی از افرادی که از IUD هورمونی استفاده می‌کنند به طور کلی پریود نمی‌شوند. اگر شش هفته یا بیشتر پریود نشدید، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که باردار نیستید.

۱۰. علت عقب افتادن پریود در چهل سالگی

پیش از یائسگی، مرحله گذار یائسگی نیز نامیده می‌شود. سن یائسگی در خانم‌های مختلف متفاوت است. اما بیشتر افراد ممکن است علائم شروع یائسگی مانند بی نظمی قاعدگی را در دهه ۴۰ زندگی مشاهده کنند.

متن انگلیسی:
As you approach your late 30s, your ovaries start making less estrogen and progesterone — the hormones that regulate menstruation — and your fertility declines
ترجمه متن:
با نزدیک شدن به اواخر دهه ۳۰ زندگی، تخمدان‌های شما شروع به تولید استروژن و پروژسترون کمتری می‌کنند (هورمون‌هایی که قاعدگی را تنظیم می‌کنند.) و باروری شما کاهش می‌یابد.

mayoclinic

۱۱. علت عقب افتادن پریود در ۴۵ سالگی

احتمالاً در این سن به شروع زمان یائسگی رسیده‌اید. این مرحله انتقالی به نام پری یائسگی شناخته می‌شود و یکی از علائم بسیار رایج آن پریود نامنظم است. بنابراین جای هیچگونه نگرانی نیست.

۱۲. علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد

دلایلی که باعث می‌شود شما با تاخیر پریود شوید شامل استرس، وزن کم، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن، یائسگی زودرس و مشکلات تیروئید است.

۱۳. علت عقب افتادن پریود همراه با درد

علل شایع پریودهای دردناک یا نامنظم عبارتند از تغییرات قابل توجه در شیوه زندگی مانند کاهش شدید وزن، افزایش وزن، ورزش یا استرس. داروهایی از جمله داروی ضدبارداری، استروئیدها و رقیق‌کننده‌های خون (ضد انعقادها) و برخی بیماری‌ها از جمله مشکلات تیروئید، فیبروم، اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هم‌ می‌توانند باعث عقب افتادن پریود همراه با درد شوند.

کدام بیماری ها باعث عقب افتادن پریود میشود؟

در ادامه بیماری‌هایی را بررسی کرده‌ایم که سبب تاخیر در پریود و به هم ریختن چرخه قاعدگی می‌شوند. این بیماری‌ها‌ عبارتند از:

۱. اختلال عملکرد تیروئید

ترشح بیش از حد یا کمتر از حالت نرمال هورمون تیروئید می‌تواند قاعدگی شما را بسیار سبک، سنگین یا نامنظم کند. بیماری تیروئید همچنین می‌تواند باعث توقف پریود برای چند ماه یا بیشتر شود (وضعیتی به نام آمنوره). اگر به بیماری تیروئید مبتلا شوید، غدد دیگر بدن از جمله تخمدان‌ها هم ممکن است درگیر شوند.

۲. بیماری های قلبی

چرخه قاعدگی در بیماران قلبی ممکن است طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. به طور کلی خونریزی‌های ناگهانی و تاخیر در پریود در بیماران قلبی بیشتر است.

۳. سندروم PCOS (سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک)

PCOS یا سندروم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل هورمونی بسیار شایع برای زنان در سنین باروری است. PCOS می‌تواند باعث قاعدگی‌های نامنظم یا از دست رفته، رشد موهای زائد، آکنه، ناباروری و افزایش وزن شود.

زنان مبتلا به PCOS ممکن است:

  • تخمک گذاری نداشته باشند.
  • سطح آندروژن بالایی داشته باشند.
  • کیست‌های کوچک زیادی روی تخمدان‌های‌ خود داشته باشند.

۴. تومور غده هیپوفیز

یک تومور غیر سرطانی (خوش خیم) در غده هیپوفیز می‌تواند در تنظیم هورمونی قاعدگی اختلال ایجاد کند. این غدد بیش از حد پرولاکتین تولید می‌کنند و سطوح بالای پرولاکتین می‌تواند پریود را نامنظم یا حتی قاعدگی را متوقف کند.

۵. بیماری های غده فوق کلیوی

غدد درون ریز (هیپوفیز، تیروئید، لوزالمعده، آدرنال و تخمدان‌ها) نقش عملکردی در تنظیم غدد درون ریز مرتبط با سیکل قاعدگی زنان دارند. در نتیجه اختلالات غدد درون ریز، سبب شروع اختلالات قاعدگی در طول عمر باروری زنان می‌شود.

۶. کیست تخمدان

یکی از علائم کیست تخمدان عقب افتادن پریود است. کیست تخمدان می‌تواند منجر به مشکلاتی در چرخه قاعدگی مانند پریودهای سنگین، پریود نامنظم و لکه بینی (خونریزی غیرطبیعی واژن بین دوره‌ها) شود.

علائم کیست تخمدان داری و پریودت هم عقب افتاده؟ همین حالا نوبت بگیر.

۷. اختلال عملکرد کبد

بیماری‌های کبدی با ایجاد اختلال بر عملکرد کبد، بر چرخه قاعدگی هم تاثیر دارند. از آنجایی که کبد ضعیف ممکن است تولید و تجزیه هورمون‌ها را تنظیم نکند، چرخه قاعدگی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث خونریزی شدید قاعدگی یا عقب افتادن زمان قاعدگی می‌شود.

۸. دیابت

زنان مبتلا به دیابت ممکن است دوره‌های نامنظم و طولانی پریود را تجربه کنند یا اصلاً پریود نشوند. مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیشتر در معرض پریودهای نامنظم هستند که یکی از مهم‌ترین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک هم هست.

۹. منوپاز زودرس

یائسگی زودرس که قبل از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد یکی از دلایل عقب افتادن پریود است. یائسگی زودرس بین ۴۰ تا ۴۵ سالگی رخ می‌دهد. زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند ممکن است برای کاهش خطر ابتلا بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی به هورمون درمانی نیاز داشته باشند.

چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود میشود؟

در ادامه مطلب با داروهایی آشنا خواهید شد که مصرف آن‌ها از دلایل عقب افتادن پریود هستند:

قرص ال دی برای عقب انداختن پریود

قرص ال دی را از روز ۵ تا ۷ سیکل ماهانه شروع کنید ولی مصرف را تا زمانی که می‌خواهید قاعدگی عقب بیفتد، بدون وقفه ادامه دهید. معمولاً قاعدگی با فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق خواهد افتاد.

عقب انداختن پریود با قرص پروژسترون

از دو هفته مانده به تاریخ پریود، مصرف قرص مدروکسی پروژسترون استات را روزانه با ۲ قرص شروع کنید. شما پس از قطع مصرف این دارو پریود خواهید شد.

قرص های ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی ممکن است بر قاعدگی تاثیر بگذارند و باعث آمنوره شوند. در بعضی موارد هم می‌تواند سبب بروز پریود با فاصله زمانی خیلی طولانی یا چرخه قاعدگی طولانی شود.

داروهای تیروئید

یکی از داروهایی که افراد برای درمان کم کاری تیروئید مصرف می‌کنند، لووتیروکسین نام دارد. این هورمون جایگزین هورمون‌هایی می‌شود که به طور معمول توسط تیروئید ساخته شده و می‌تواند باعث تغییراتی در دوره قاعدگی شود. اگر تغییرات برای شما مشکل ایجاد کرد یا از بین نرفت، با پزشک صحبت کنید.

داروهای ضد تشنج

داروهایی که از تشنج پیشگیری می‌کنند و داروهای صرع هم می‌توانند از دلایل عقب افتادن پریود باشند.

داروی شیمی ‌درمانی

شیمی درمانی باعث آسیب به اندام‌های بدن از جمله تخمدان‌ها می‌شود که می‌تواند باعث پریودهای نامنظم یا توقف همیشگی پریود شود. همه افراد در طول شیمی درمانی این را تجربه نمی‌کنند و برخی داروها بیشتر از سایرین باعث ایجاد این اتفاق می‌شوند. اکثر افرادی که در طول شیمی درمانی قاعدگی را از دست می‌دهند پس از پایان درمان، دوره‌های خود را از سر می‌گیرند، اما این بستگی به سن و دوز درمان دارد.

حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا دوره‌های پریود به حالت عادی برگردد. در افراد بالای ۴۰ سال قطع مصرف دارو نیز کمکی به فرآیند طبیعی پریودی در فرد نخواهد کرد و به احتمال بسیار فرد تا ابد پریود نخواهد شد.

برخی داروها باعث عقب افتادن پریود میشود.
گاهی مضصرف داروها می‌تواند به طور مستقیم روی پریود تاثیر بگذارد.

آنتی بیوتیک و عقب افتادن پریود

آنتی بیوتیک‌ها پریود را به تعویق نمی‌اندازند، اما این بدان معنا نیست که وقتی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، پریود شما اصلا بهم نخواهد ریخت.

از آنجایی که آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌ها هر دو باید توسط کبد پردازش شوند، منطقی است که مصرف آنتی بیوتیک‌ها بر متابولیسم استروژن و پروژسترون در زنان تاثیر بگذارد. هنگامی که تعادل هورمونی احتمالاً توسط آنتی بیوتیک‌ها بر هم می‌خورد در یک چرخه ممکن است بی‌نظمی رخ دهد.

ایا قرص مترونیدازول باعث عقب افتادن پریود میشود؟

به طور کلی مصرف آنتی بیوتیک‌ها نباید پریود را به تاخیر بیندازد. با این حال، بسیاری از مسائل دیگر می‌تواند بر نظم چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد؛ عواملی مانند بیماری، استرس، سن و تغییرات هورمونی.

آیا قرص فولیک اسید باعث عقب افتادن پریود میشود؟

اسید فولیک در واقع می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند. این موضوع می‌تواند باعث شود که قاعدگی کمی دیرتر از حد معمول اتفاق بیفتد؛ البته که بعد از آن این روند بهبود می‌یابد. با این حال، این موضوع نگران کننده‌ای نیست. 

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که مکمل فولیک اسید مصرف می‌کنند ممکن است سطح پایین‌تری از اسید آمینه هموسیستئین در تخمدان‌ها داشته باشند. این موضوع به عملکرد بهتر تخمدان‌ها کمک کرده و بر طول چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارد.

قرص اورژانسی چقدر پریود عقب میندازه؟

پس از مصرف قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری، مانند لوونل یا الاون، احتمالاً عادت ماهانه شما به موقع یا چند روز زودتر یا دیرتر انفاق خواهد افتاد. در بعضی موارد ممکن است تا یک هفته یا کمی بیشتر تاخیر داشته باشد. اگر پریود شما بیش از یک هفته تاخیر داشت تست بارداری انجام دهید.

ایا کرم واژینال دالاواگ باعث عقب افتادن پریود میشود؟

خیر داروهای درمان عفونت ربطی به زمان پریود ندارند.

ایا قرص لاکتوفم باعث عقب افتادن پریود میشود؟

خیر مصرف این دارو هیچ تاثیری در زمان پریود نخواهد داشت.

ایا قرص اسپیرونولاکتون باعث عقب افتادن پریود میشود؟

بله مصرف این قرص باعث بی نظمی در چرخه قاعدگی می‌شود.

آیا قرص آموکسی کلاو باعث عقب افتادن پریود میشود؟

خیر آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری در عقب افتادن پریود ندارند.

ایا قرص نورم اسکین باعث عقب افتادن پریود میشود؟

بله مصرف قرص نورم اسکین می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر چرخه قاعدگی زنان داشته باشد.

چند روز تاخیر در پریود طبیعی است؟ (عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟)

اگر هیچ بیماری شناخته شده‌ای که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد ندارید، قاعدگی شما باید در عرض ۲۴ تا ۳۸ روز از آخرین قاعدگی البته بسته به سیکل معمول شما شروع شود. اگر ۷ روز به پایان رسید تاخیر در نظر گرفته می‌شود. پس از ۶ هفته هم می‌توانید پریود نشدن خود را به عنوان پریود از دست رفته در نظر بگیرید.

تاخیر در پریود دلایل مختلفی دارد.
تاخیر در پریود همیشه دلیلی برای بارداری نیست.

درمان عقب افتادن پریود

درمان‌های بی‌نظمی قاعدگی اغلب بر اساس نوع بی‌نظمی و برخی عوامل سبک زندگی متفاوت است. اما برخی از مرسوم‌ترین روش‌های درمان عقب افتادن پریود عبارتند از:

  • قرار دادن یک دستگاه داخل رحمی آزادکننده هورمون
  • استفاده از داروهای مختلف (مانند داروهای حاوی پروژستین یا ترانگزامیک اسید) یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
  • برداشتن پولیپ یا فیبروم رحم با جراحی
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی، روشی برای مسدود کردن جریان خون به رحم
  • ابلیشن آندومتر، روشی برای سوزاندن (برداشتن یا بستن با سوزاندن) عروق خونی در پوشش داخلی رحم
  • هیسترکتومی

درمان خانگی عقب افتادن پریود

درمان‌ خانگی پریود نشدن شامل مصرف مواد غذایی مانند آناناس، زعفران، زنجبیل، عدس زردچوبه و سبزی‌هایی مانند جعفری می‌شود. علاوه بر این موارد با انجام ورزش‌های سبک، مدیریت استرس و دوش آب گرم هم می‌توانید به پریود شدن خود کمک کنید.

درمان عقب افتادن پریود با زعفران

همانطور که گفته شد یکی از روش‌های درمان خانگی پریود نشدن مصرف زعفران است. برای درمان عقب افتادن پریود با زعفران توصیه می‌شود ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از زمان نرمال پریود شدن خود روزی ۳ بار یک استکان زعفران دم کرده بنوشید.

درمان دارویی عقب افتادن قاعدگی

درمان‌های‌ دارویی از جمله آمپول و قرص هم‌ می‌تواند عقب افتادن پریود را درمان کنند. این روش‌های درمانی عبارتند از:

درمان عقب افتادن پریود با آمپول

تزریق آمپول پروژسترون می‌تواند به پریود شدن کمک کند. استفاده از این آمپول سبب افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن می‌شود.

درمان عقب افتادن پریود با قرص

از داروی مدروکسی پروژسترون برای ایجاد چرخه قاعدگی طبیعی در زنانی که به طور معمول عادت ماهانه طبیعی داشته اما حداقل ۶ ماه است که پریود نشده و باردار هم نیستند استفاده می‌شود.

برای عقب افتادن پریود چی بخوریم؟

شما می‌توانید برای درمان مشکل عقب افتادن پریود و کمک به اتفاق افتادن قاعدگی مواد زیر را مصرف کنید:

  • زنجبیل
  • زردچوبه
  • دانه گشنیز
  • دانه رازیانه
  • زعفران
  • سبزی جعفری
  • ویتامین سی
  • چغندر
  • آناناس
  • دارچین

عوارض عقب افتادن پریود

عقب افتادن پریود در برخی موارد می‌تواند عوارض بد و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین خاطر ما به لزوم مشاوره گرفتن و شروع دوره درمانی تاکید می‌کنیم. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • ناباروری و مشکلات بارداری (چرا که اگر تخمک گذاری و قاعدگی اتفاق نیفتد امکان بارداری وجود نخواهد داشت.)
  • استرس روانی
  • پوکی استخوان
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • درد لگن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر پس از خواندن این مقاله متوجه دلایل عقب افتادن پریود خود‌ شده‌اید و نیاز به مشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص دارید به وبسایت دکترتو سر بزنید. پزشک می‌تواند خیلی بهتر شرایط شما را بسنجد و علت پریود نشدن و حتی روش درمانی مناسب شما را تشخیص دهد.

اما می‌دانیم که پیدا کردن پزشک متخصص زنان و فوق تخصص مامایی چندان هم کار راحتی نیست. به خصوص اگر از پزشکان معروف و باتجربه‌ که گاهی اوقات دریافت نوبت از آن‌ها ماه‌ها زمان می‌برد نوبت ویزیت بخواهید. اما دکترتو این مشکل را حل کرده ‌و شما بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید در این وبسایت در روز و ساعت مورد نظرتان‌ نوبت مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان و مشاوره مامایی آنلاین را ثبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عوامل پزشکی و سبک زندگی هم می‌توانند بر چرخه قاعدگی اثر بگذارند و باعث تاخیر در پریود شود. تغییرات وزن و بی‌نظمی‌های هورمونی از شایع‌ترین علل عقب افتادگی قاعدگی هستند.

عادت ماهانه شما تا زمانی که هر 24 تا 38 روز اتفاق بیفتد منظم در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اگر چرخه قاعدگی شما به طور معمول هر ماه منظم بوده ‌و‌ حالا بیش از یک هفته تاخیر داشته وقت آن است که تست بارداری انجام دهید یا از پزشک مشاوره بگیرید.

واکنش بدن هر فرد نسبت به مصرف زعفران متفاوت است. 2 تا 4 ساعت پس از مصرف زعفران، پریودی آغاز می‌شود. برای برخی افراد هم ممکن است این زمان به 7 تا 10 روز برسد.

ترشحات سفید رنگ واژن، گرفتگی عضلات و عقب افتادن قاعدگی همگی از نشانه‌های بارداری هستند، اگرچه می‌توانند علائم تاخیر در پریود یا سایر بیماری‌ها هم باشند.

قاعدگی با چند روز تاخیر معمولاً جای نگرانی ندارد. اما چند هفته تاخیر در پریود شدن ممکن است نشانه بارداری یا وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد.

گرفتگی عضلات نشانه رایجی است که نشان می‌دهد قاعدگی شما به زودی اتفاق می‌افتد. با این حال، اگر گرفتگی و کمردرد دارید اما پریود نشده‌اید می‌تواند نشانه مشکلاتی مانند آندومتریوز، فیبروم، کیست تخمدان، سیستیت بینابینی و سندرم روده تحریک‌پذیر باشد.

زمانی که قاعدگی خانمی هفت روز تاخیر داشته باشد، ممکن است باردار باشد.

غذاهای غنی از ویتامین C می‌توانند برای تحریک قاعدگی مفید باشند. به عنوان مثال، پاپایا میوه‌ای است که حاوی کاروتن بوده و می‌تواند هورمون استروژن را تحریک کند. به همین علت این میوه می‌تواند دوره‌های عادت ماهانه را زودتر کند.

خیر همیشه اینطور نیست. از بین رفتن نظم قاعدگی ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

بله کیست تخمدان می‌تواند منجر به مشکلاتی در چرخه قاعدگی مانند پریودهای سنگین یا نامنظم و لکه بینی (خونریزی غیرطبیعی واژن بین دوره‌ها) شود. مشکلات سیکل قاعدگی در صورتی رخ می‌دهد که کیست هورمون‌های جنسی تولید کند و باعث رشد بیشتر پوشش داخلی رحم شود.

بله از آنجایی که استرس بر هیپوتالاموس و غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارد، می‌تواند بر ترشح هورمون‌های ضروری دیگر که برای تحریک تخمدان موثر هستند اثر گذاشته و پریود را مختل کند.

این بیماری می‌تواند باعث ریزش زودهنگام پوشش داخلی رحم و پریود شود.

خیر این دارو تنها دوره‌های پریودی را تنظیم می‌کند.

اگر فردی پریود نشده باشد و باردار هم نباشد ممکن است علت پریود نشدن او افزایش استرس، ورزش شدید، شروع کنترل بارداری به کمک داروهای هورمونی و تجربه تغییرات وزن ناگهانی باشد.

در حالی که ممکن است عفونت به خودی خود بر پریود تاثیر نگذارد، اما ممکن است در صورت ابتلا به عفونت دستگاه ادراری پریود شدن به تعویق بیفتد. دلیل این موضوع این است که در صورت ابتلا به عفونت شما دچار استرس خواهید شد که این استرس می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد.

تغییرات هورمونی و تکامل سیستم تناسلی در 2 سال ابتدایی دوران پریود که به طور طبیعی تنظیم می‌شود می‌تواند دلیل این موضوع باشد. از طرفی ابتلا با عفونت هم می‌تواند دلیل مشاهده این ترشحات و پریود نشدن باشد. لازم است درباره علائم خود با پزشک متخصص صحبت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(2.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دلایل عقب افتادن پریود

  1. اکرم گفت:

    سلام وقت بخیر ۱۳ سالمه ، از روز ۸ فروردین پریود شدم و دوره ی ۷ روزه تموم شد و دیگر تا به امروز پریود نشدم ، تقریبا حدود ۱ سال و ۶ ماه اینطور ها هم میشه که پریودیم شروع شده ، طبیعی هست یا خیر؟

  2. ... گفت:

    سلام وقت بخیر ۱۳ سالمه ، از روز ۸ فروردین پریود شدم و دوره ی ۷ روزه تموم شد و دیگر تا به امروز پریود نشدم ، تقریبا حدود ۱ سال و ۶ ماه اینطور ها هم میشه که پریودیم شروع شده ، طبیعی هست یا خیر؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر طبیعی نیست
      و
      از نظر مشکلات کیست تخمدانی
      و یا تنبلی تخمدان ازمایشات لازم صورت گیرد

      متخصص زنان

  3. لونا گفت:

    سلام من ۲۱ سالمه و تقریبا شیش ماهه پریود نشدم و تا حالا رابطه جنسی نداشتم .و مادرم قبلا کیست تخمدان داشت و الان با دارو وخیمی درمانی رفع شد احتمالش هست منم کیست داشته باشم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله علایم تنبلی تخمدان یا pcos دارید
      باید زودتر از اینها برای درمان اقدام میکرد
      برای جلوگیری از یائسگی زودرس در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

      متخصص زنان و زایمان

  4. ناشناس گفت:

    سلام دوهفته از عادتم گذشته چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر رابطه داشتید حتمن از بی بیی چک و یا ازمایش بتا استفاده کنید
      در صورتی که رابطه نداشتید حتمن از نظر سلامت تخمدان ها ازمایش دهید
      سونو ضروری است
      متخصص زنان و زایمان