بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی و نحوه استفاده آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص اورژانسی یکی از داروهای پیشگیری از بارداری است که در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این روش نباید به صورت دائمی استفاده‌شود. به‌خاطر داشته‌باشید که این دارو عوارض بسیاری دارد و می‌تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زن و مرد بعد از سکس محافظت نشده و استفاده از قرص اورژانسی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. یکی از روش‌هایی که تقریبا به مدت ۳۰ سال قدمت دارد، قرص ضد بارداری خوراکی لوونورژسترول یا قرص اورژانسی است. احتمالا تا حالا اسم قرص لوونورژسترول یا قرص اورژانسی بارداری را شنیده‌اید. قرصی که بسیاری از زوجین را از بارداری ناخواسته نجات داده‌است. نکته‌های زیادی در مورد قرص لوونورژسترول وجود دارد. اطلاع از این نکته‌ها باعث افزایش کارایی و موفقیت بیشتر این روش می‌شود.

به یاد داشته‌باشید که قرص لوونورژسترول فقط برای پیشگیری از بارداری اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پیشگیری منظم و دائمی از بارداری، لازم است از محصولات دیگری استفاده‌کنید؛ مانند کاندوم، دستگاه داخل رحمی (IUD)، انواع قرص‌های جلوگیری از بارداری و سایر روش‌ها. در این خصوص، حتما با دکتر زنان مشورت کنید. همچنین می توانید از دکتر زنان آنلاین مشاوره دریافت کنید.

لوونورژسترول قرص اورژانسی چیست؟

قرص لوونورژسترول (لنوول) که از روش های پیشگیری از بارداری است،‌ در بسته‌هایی با بسته‌بندی فویل PVC / آلومینیوم موجود است. این قرص به رنگ سفید، گرد و صاف است. لوونورژسترول به دو شکل در بازار دارویی وجود دارد: تک قرص و دو قرص.

اسم قرص اورژانسی ضدبارداری (نام تجاری و نام رایج قرص اورژانسی)

  • قرص بدون نسخه My Way
  • قرص Plan B One–step
  • قرص بدون نسخه پرونتزا (Preventeza)
  • قرص بدون نسخه Take Action.

قیمت قرص اورژانسی

قیمت قرص اورژانسی بسته‌به برند دارو و داروخانه‌ای که از آن قرص اورژانسی تهیه می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. به‌طورمثال قیمت هر بسته قرص اورژانسی تنسی ۱.۵ میلی‌گرم ۷۰۰۰ تومان است.

مکانیسم اثر قرص لوونورژسترول چگونه است؟

قرص لوونورژسترول تنها حاوی پروژستین است. در حالی‌که سایر قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی پروژستین و استروژن هستند. مکانیسم این قرص، تاخیر یا جلوگیری از تخمک‌گذاری (رهاسازی تخمک) است. لوونورژسترل می‌تواند از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری کند، یا مانع از اتصال یک تخم بارورشده به رحم (لانه‌گزینی) شود.

تحقیقات نشان‌می‌دهند که قرص‌های ضد بارداری که تنها حاوی پروژستین هستند ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند و گزینه‌ی مطمئن‌تری برای برخی از افراد باشند.

لوونورژسترول یا قرص اورژانسی چیست؟
تحقیقات نشان‌می‌دهند که قرص‌های ضد بارداری که تنها حاوی پروژستین هستند ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند و گزینه‌ی مطمئن‌تری برای برخی از افراد باشند.

طریقه مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترول

رژیم مصرف قرص اورژانسی بستگی به نوع دوز آن دارد؛

  • رژیم تک دوز در واقع یک قرص ۱/۵ میلی‌گرمی است.
  • در رژیم دو دوز، هر قرص حاوی ۰/۷۵ میلی‌گرم لوونورژسترل است.

نکته مهم: گفته‌می‌شود که در صورت استفاده از رژیم دو دوز، قرص اول را مصرف کرده و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم را استفاده‌کنید. اما طبق تجربه‌ی پزشکان، بهتر است که هر دو قرص را باهم مصرف‌کنید.

لوونورژسترول بدون نسخه قابل خریداری از داروخانه‌ها است.

نحوه مصرف قرص لوونورژسترل ۷۵

قرص لوونورژسترل ۷۵ حاوی ۰.۷۵ میلی‌گرم لوونورژسترل است. این دارو درصورتی‌که حداکثر پس از ۱۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده، مصرف‌شود، بیشترین اثربخشی را دارد. اولین دوز دارو را که با آب فراوان مصرف‌کنید، سپس ۱۲ ساعت تا مصرف دوز دوم صبر‌کنید.

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی

قرص اورژنسی دوتایی، همان قرص اورژانسی لوونورژسترول ۷۵ است و همانطور که از نامش پیداست باید به صورت ۲ قرص با دوز ۰.۷۵ میلی‌گرم استفاده‌شود. حداکثر ۷۲ ساعت پس از مقاربت، قرص اول را مصرف‌کنید و پس از گذشت ۱۲ ساعت، قرص دوم را مصرف‌کنید. قرص لوونورژسترول ۷۵ از نظر کارایی و اثر بخشی تفاوت خاصی با قرص لوونورژسترول ۱.۵ ندارد و صرفا نحوه مصرف این دو قرص با هم متفاوت است.

طریقه مصرف قرص اورژانسی تنسی ۱.۵

درصورتی‌که کمتر از ۱۲ ساعت از رابطه‌جنسی محافظت‌نشده شما گذشته‌باشد، می‌توانید قرص اورژانسی دوتایی تنسی (۰.۷۵میلی‌گرم) را تهیه‌کنید و در دو نوبت مصرف‌کنید؛ اما اگر بیش‌از ۱۲ ساعت از مقاربت‌جنسی شما گذشته‌باشد، برای اثربخشی بیشتر باید یک قرص اورژانسی تنسی ۱.۵ تهیه و مصرف‌کنید. دقت‌کنید که قرص اورژانسی تنسی ۱.۵ تا ۷۲ ساعت پس‌از بارداری، بیشترین تاثیر ممکن را دارد و پس از ۷۲ ساعت اثربخشی آن کاهش‌می‌یابد.

نحوه مصرف قرص اورژانسی چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند؟

قرص اورژانسی ضدبارداری زمانی که در اسرع وقت پس‌از رابطه‌جنسی محافظت‌نشده مصرف شوند، بیشترین تأثیر را دارند و هر چه مدت طولانی‌تری برای مصرف آنها صبر شود، تأثیر کمتری دارند.

با‌این‌حال، باید توجه‌داشت که قرص اورژانسی، یک روش مطمئن و قطعی برای جلوگیری از بارداری نیست و در برخی موارد نمی‌تواند جلوی بارداری را بگیرد. برخی‌از مواردی که ممکن‌است باعث کاهش اثربخشی قرص اورژانسی شود عبارت‌اند از:

  • مصرف قرص اورژانسی با تأخیر بیش از ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی
  • وزن بالای ۷۵ کیلوگرم
  • مصرف برخی از داروها مانند برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها
  • وجود مشکلات پزشکی مانند مشکلات گوارشی و کبدی
  • داشتن بیماری‌هایی که باعث اختلال در جذب و هضم داروها می‌شوند.

به‌همین‌دلیل، برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، بهتر است از روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن و موثری مانند استفاده از کاندوم و یا استفاده از روش‌های ضد‌بارداری مانند پیل‌های ضدبارداری، دیافراگم، ایمپلانت‌های ضدبارداری و غیره استفاده‌کنید.

چه چیزی قرص اورژانسی را خنثی میکند؟

اگر از قرص اورژانسی پس از مصرف غذا یا مکمل‌هایی که قابلیت خنثی کردن آن را دارند استفاده‌شود، ممکن‌است اثرات آن کاهش‌یابد. برخی‌از موادی که می‌توانند باعث خنثی‌شدن قرص اورژانسی لوونورژسترول شوند، عبارت‌اند از:

  • کربوهیدرات‌های ساده مانند قند، شکر و مواد شیرین‌کننده‌های مصنوعی (پس‌از مصرف قرص اورژانسی، حداقل تا ۲ ساعت قبل و بعد آن شیرینی نخورید.)
  • آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C و  E
  • برخی‌از داروها مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنیتوئین، ریفامپین، تتراسیکلین و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها

تعداد مصرف قرص اورژانسی در ماه چند تا است؟ چند بار می‌ توانید از قرص لوونورژسترول استفاده کنید؟

قرص ضدبارداری اورژانسی برای شرایط اضطراری جلوگیری از بارداری طراحی‌شده‌است و نباید به‌عنوان یک روش پیشگیری معمول مورد‌استفاده قرار‌گیرد. شما فقط یکبار در ماه مجاز هستید از قرص اورژانسی استفاده‌کنید. (در سال ۳ یا ۴ بار):

  • شما می‌توانید قرص‌های ضد بارداری اضطراری را در هر زمان از چرخه‌ی قاعدگی مصرف‌کنید.
  • شما مجاز هستید فقط یک بار در طول چرخه‌ی قاعدگی خود از قرص اورژانسی استفاده‌کنید.
  • شما مجاز هستید تنها ۲ تا ۳ بار در سال از قرص اورژانسی استفاده‌کنید.

قرص اورژانسی فقط برای پیشگیری از بارداری اضطراری مورد استفاده قرار‌می‌گیرد و بدون نسخه نیز قابل خریداری از داروخانه‌ها است.

نکات مهم در مورد نحوه مصرف قرص اورژانسی

قرص لوونورژسترول خوراکی، گزینه‌ی موثری برای پیشگیری اضطراری از بارداری در زنانی استفاده‌می‌شود که رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند، یا روش جلوگیری از بارداری در آن‌ها با شکست مواجه شده‌است. اما این روش به اندازه‌ی سایر روش‌های پیشگیری از بارداری موثر نیست و برای استفاده‌ی روتین توصیه نمی‌شود. طریقه مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترول نکاتی دارد.

نکات مهم در مورد طریقه مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترول این موارد است:

  • قبل از استفاده از لوونورژسترول، مطمئن شوید که باردار نیستید.
  • استفاده از قرص اورژانسی، ممکن است دوره‌ی پریود شما را تا یک هفته به تاخیر بیندازد.
  • اگر طی ۳ تا ۴ هفته از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، لازم است آزمایش بارداری بدهید.
  • اگر وقوع خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته و حداکثر ۲ هفته پس از مصرف قرص اورژانسی طول بکشد، لازم است تست بارداری بدهید.
  • اگر طی ۳ تا ۵ هفته پس از مصرف قرص دچار درد شکمی شدید، به پزشک مراجعه‌کنید. این موارد می‌تواند نشانگر سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد.
  • مصرف دوزهای اضافی قرص ضدبارداری اضطراری، میزان تاثیر قرص را افزایش نمی‌دهد.
  • تصور می‌شود که لوونورژسترول پس از مصرف وارد شیر مادر می‌شود. لذا در مادران شیرده باید با احتیاط استفاده‌شود.
  • اگر به قرص لوونورژسترل یا هر یک از ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید، بهتر است از آن استفاده نکنید؛ یا قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • طبق تحقیقات انجام‌شده، قرص لوونورژسترول ممکن است در زنان دارای اضافه وزن، به‌درستی عمل نکند.
  • در مورد تاثیرات کلیوی و کبدی قرص لوونورژسترول تحقیقاتی انجام نشده‌است، به‌همین دلیل اطلاعاتی در دسترس نمی‌باشد.
  • این محصول برای استفاده در سنین قبل از قاعدگی (قبل از ۱۷ سال) در نظر گرفته نشده‌است و داده‌های دارویی برای این جمعیت در دسترس نیست.
  • هیچ مدرکی مبنی‌بر افزایش خطر سرطان با مصرف کوتاه‌مدت پروژستین‌ها وجود ندارد.
  • قرص لوونورژسترل باید در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۵۹ تا ۸۶ درجه‌ی فارنهایت) و دور از گرما و رطوبت و به‌دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

برای آگاهی از نحوه مصرف این دارو و عوارض آن، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

زمان مصرف قرص اورژانسی

‌دستورالعمل‌های زیر، تنها در مورد زنان با سن بیش از ۱۷ سال صدق می‌کند. در صورتی‌که سن شما کمتر از ۱۷ سال است، باید برای مشاوره از پزشک زنان کمک‌بگیرید.

  • لوونورژسترول یک قرص خوراکی است. برای حداکثر کارایی، این قرص پیشگیری از بارداری اضطراری را باید در اسرع وقت و کمتر از ۷۲ ساعت (۳روز) پس از رابطه‌ جنسی محافظت‌نشده مصرف‌کنید.
  • هرچه زمان مصرف قرص اورژانسی با رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده بیشتر باشد، احتمال تاثیر قرص کاهش می‌یابد.
  • با مصرف قرص لوونورژسترول تا ۳ روز بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده، احتمال بارداری ۷۵ تا ۹۸٪ کاهش می‌یابد.
  • اگر در روزها و هفته‌ها بعد از مصرف قرص لوونورژسترول، رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده داشتید، در معرض خطر بارداری هستید. زیرا تاثیر قرص لوونورژسترول تنها تا ۳ روز باقی‌می‌ماند. پس حتما از یک روش مکمل برای پیشگیری از بارداری استفاده‌کنید.
  • اگر ظرف ۲ ساعت پس از مصرف قرص لوونورژسترول استفراغ کردید، باید دوز دیگری مصرف‌کنید. این به این معنی است که قرص، زمان لازم برای ورود به سیستم گردش خون را نداشته‌است و هورمون‌ها نمی‌توانند برای جلوگیری از بارداری اثر بگذارند.

اثرات قرص اورژانسی و موارد مصرف آن

احتمالا این مسئله ذهن شما را درگیر کرده‌است که تاثیر قرص اورژانسی چیست؟ از آنجایی که لوونورژسترول به‌طور ناگهانی هورمون‌هایی را وارد بدن شما می‌کند، باید تاثیر زیادی داشته‌باشد تا از لانه‌گزینی و بارداری جلوگیری کند. بارداری چه زمانی اتفاق‌می‌افتد؟ هنگامی‌که سلول تخمک زن و اسپرم مرد با هم ترکیب شوند و سلول تخم را ایجاد کنند. این سلول تقسیم می‌شود و در رحم گردش می‌کند تا به محل مناسبی برسد و در آنجا جای بگیرد. این دانه‌ی کوچک در رحم می‌روید و شروع به رشد می‌کند.

تاثیر قرص اورژانسی بر دیواره‌ی رحم است. دیواره‌ی رحم در نقش زمین برای این دانه‌ است. هنگامی‌که زمین مساعد نباشد، لانه‌‌گزینی اتفاق نمی‌افتد و سلول تخم دفع می‌شود و از بارداری پیشگیری می‌شود. قرص‌های اورژانسی باعث ریزش دیواره‌ی رحم می‌شوند. با نامساعد کردن دیواره‌ی رحمی و غلیظ‌شدن ترشحات،‌ از حرکت اسپرم و رسیدن آن به تخمک هم جلوگیری می‌شود. بنابراین ممکن است بارداری توسط پیشگیری از لقاح اسپرم و تخمک، جلوگیری شود.

لوونورژسترول تاثیرات دیگری هم دارد. دیگر تاثیر قرص اورژانسی به‌هم‌زدن بالانس هورمونی است. به‌هم‌خوردن بالانس هورمونی می تواند مشکلاتی را برای زن ایجاد کند که در بخش عوارض جانبی دارو به آنها پرداخته‌شده‌است. مثلا تهوع و استفراغ یکی از عوارض شایع خوردن قرص اورژانسی بارداری است.

قرص اورژانسی برای پریود شدن سریع کاربرد دارد؟

قرص‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی، برای پریود شدن سریع طراحی نشده‌اند. هدف اصلی قرص اورژانسی لوونورژسترول جلوگیری از بارداری پس‌از رابطه‌جنسی محافظت‌نشده یا شکست روش‌های پیشگیری از بارداری است. با‌این‌حال، ممکن است قرص اورژانسی باعث تغییراتی در چرخه و جریان قاعدگی شود، از جمله جلوافتادن یا عقب‌افتادن چرخه‌قاعدگی، خونریزی شدیدتر یا سبک‌تر و یا لکه‌بینی بین دوره‌های قاعدگی.

قرص اورژانسی و پریود: بعد از خوردن قرص اورژانسی چند روز بعد باید پریود شویم؟

قرص اورژانسی بر روی پریود هم اثراتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دانستیم که قرص اورژانسی بر روی بدن تاثیراتی دارد که مجموع آنها با هم به جلوگیری از بارداری کمک‌می‌کنند. قرص لوونورژسترول تاثیرات دیگری هم دارد که شامل اثر گذاشتن بر پریود هم می‌شوند. ریزش دیواره‌ی رحم و خونریزی پریود نامیده می‌شود که باید در نتیجه‌ی تغییرات رحمی و تخمدانی مشخصی اتفاق‌بیفتد. هنگامی‌که شما قرص اورژانسی مصرف می‌کنید، در بدنتان تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که در نهایت منجر به پریود شدن می‌شود. در اینصورت فرد خیالش از بابت بارداری راحت می‌شود و مطمئن می‌شود که بارداری نیست.

اما چه زمانی پریود شدن بعد از خوردن قرص اورژانسی رخ می‌دهد؟ هنگامی‌که زن قرص اورژانسی را مصرف می‌کند، معمولا در هفته‌ی اول بعد از مصرف قرص پریود می‌شود. اما اگر خونریزی تا ۲ هفته بعد از مصرف قرص اتفاق نیفتاد، باید تست بارداری داده‌شود و بررسی‌های لازم انجام‌گیرد.

به دنبال یه روش دائمی برای پیشگیری از بارداری هستی؟

دوزهای مختلف قرص‌ اورژانسی ضد بارداری

دوزهای مختلفی از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی موجود است، از جمله قرص لوونورژسترول ۱.۵ میلی‌گرم و قرص لوونورژسترل ۷۵. میلی‌گرم. قرص ۱.۵ میلی‌گرمی رایج‌ترین دوز مصرفی است و به صورت تک دوز در اسرع وقت پس‌از رابطه‌جنسی محافظت‌نشده یا نارسایی پیشگیری از بارداری مصرف‌می‌شود. قرص ۷۵. میلی‌گرمی در دو نوبت به فاصله ۱۲ ساعت مصرف می‌شود و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص اورژانسی لوونورژسترول ۱/۵

قرص اورژانسی ضد بارداری ۱/۵ حاوی ۱.۵ میلی‌گرم لوونورژسترل است و باید حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از مقاربت‌جنسی در یک نوبت استفاده‌شود. درصورتی‌که ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی‌تان از قرص اورژانسی لوونورژسترول ۱/۵ استفاده‌کنید اثربخشی آن کاهش‌می‌یابد.

عوارض قرص اورژانسی چیست؟
قرص اورژانسی عوارضی دارد که برخی از آنها در این مطلب دکترتو آمده‌است.

عوارض قرص اورژانسی چیست؟

برخی از خانم‌ها بعد از مصرف قرص اورژانسی، عوارض خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند. عوارض جانبی قرص لوونورژسترول که معمولاً فقط چند روز ادامه می‌یابد ممکن است شامل این موارد باشد:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • حساس شدن پستان‌ها
  • قاعدگی نامنظم
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی شدید در قاعدگی
  • درد لگن
  • درد شکم
  • گرفتگی عضلات
  • و تغییرات خلق و خو

عوارض جانبی نادر:

اگرچه ایجاد علائم واکنش آلرژیک نادر است اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود،‌ شامل؛

  • کهیر
  • خارش
  • تنگی نفس
  • ورم صورت، تورم لب، تورم زبان یا تورم گلو.

در صورت مصرف بیش‌از‌حد قرص لوونورژسترول و مشاهده‌ی عوارض جانبی شدید، به یک مرکز درمانی مراجعه‌کنید.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

قرص اورژانسی ضدبارداری ممکن است عوارضی از جمله تغییر در چرخه قاعدگی ایجاد کند. عوارض قرص اورژانسی نادر و بیشتر غیرجدی است، اما دربرخی‌‌موارد ممکن‌است عوارض جدی و نادر رخ‌دهد. برخی‌از بدترین عوارض قرص اورژانسی عبارت‌اند از:

  • خونریزی نامنظم
  • لکه‌بینی بین قاعدگی
  • تغییر در زمان پریود
  • خونریزی دوره‌ای شدید
  • خونریزی واژینال طولانی مدت
  • عفونت‌های مجاری تناسلی

عوارض قرص اورژانسی تا چند روز ادامه دارد؟

مدت زمان عوارض جانبی قرص‌ اورژانسی ضدبارداری ممکن است بسته‌به فرد و داروی خاص مورد استفاده متفاوت باشد. به‌طور‌کلی، عوارض‌جانبی چند روز تا یک هفته پس از مصرف دارو ادامه‌دارد. برخی‌از عوارض جانبی، مانند تغییر در چرخه قاعدگی، ممکن است برای مدت زمان طولانی‌تری باقی‌بماند. اگر عوارض جانبی شدید یا مداوم دارید، لطفا با پزشک صحبت‌کنید.

چگونه عوارض قرص اورژانسی را از بین ببریم؟

متاسفانه نمی‌توان عوارض قرص اورژانسی را به‌طور کامل ازبین‌برد. با‌این‌حال، دربرخی‌موارد، می‌توانید از روش‌هایی برای کاهش عوارض استفاده‌کنید، از جمله:

  • استفاده از قرص‌های ضددرد برای کاهش درد
  • استفاده از داروهای خفیف برای کاهش تهوع و استفراغ
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب برای کاهش التهاب و خونریزی

در صورتیکه دچار عوارض قرص اورژانسی شده‌اید، می‌توانید با دکتر زنان مشورت کنید.

موارد احتیاط لوونورژسترول: قرص اورژانسی در شیردهی

باید بدانید که برای خانم‌هایی که زایمان می‌کنند، بلافاصله احتمال بارداری وجود دارد. امکان بارداری بلافاصله بعد از زایمان ایجاد می‌شود، حتی اگر خانم در حال شیردهی باشد و یا هنوز پریود نشده‌باشد. از طرفی، حداقل ۲ سال فاصله‌گذاری بین دو بارداری مفید است. در صورتیکه مادر مجددا و سریعا باردار شود، آسیب‌هایی به بدن او وارد خواهد‌شد و آسیب خواهددید.

پس ضروری است که در دوران شیردهی،‌ مادر یک روش جلوگیری انتخاب‌کند. توصیه‌می‌شود که مادر از روز ۲۱ تا ۲۸ بعد از زایمان، روش جلوگیری مثل قرص‌های پروژسترون (مینی پیل یا همان لاینسترول) و یا آیودی استفاده‌کنند. مانند زمان‌های دیگر از دوره‌ی باروری یک خانم، ممکن است که سکس محافظت‌نشده انجام شود و خانم در معرض بارداری قرار بگیرد. در این صورت، آیا می‌توان از قرص‌های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری استفاده‌کرد؟

در صورتیکه در زمان شیردهی سکس محافظت‌نشده‌ای اتفاق‌بیفتد،‌ می‌توان با استفاده از ۱.۵ میلی‌گرم لوونورژسترول از بارداری ناخواسته پیشگیری کرد. هیچ محدودیتی برای شیردهی ایجاد نمی‌شود و مشکلی وجود ندارد. البته این دوز قرص لوونورژسترول باید در ۷۲ ساعت اول بعد از انجام سکس خورده‌شود.

علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی

مصرف قرص اورژانسی طبق دستور می‌تواند شانس بارداری را تاحد‌زیادی کاهش دهد، اما ۱۰۰٪ موثر نیست. اگر زنی با وجود مصرف قرص اورژانسی باردار شود، ممکن‌است برخی‌از علائم رایج بارداری را تجربه‌کند، از جمله:

  • عقب افتادن پریود بیش‌از ۳ هفته یا خونریزی غیرطبیعی
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • حساسیت یا تورم سینه
  • سردرد یا سرگیجه
  • نوسانات خلقی یا تحریک‌پذیری
  • نفخ یا گرفتگی شکم

توجه به این نکته ضروری است که این علائم می‌تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد و داشتن یک یا چند مورد از آنها لزوما به معنای باردار بودن یک زن نیست. اگر خانمی پس از مصرف قرص اورژانسی نگرانی‌هایی درمورد بارداری داشته‌باشد، باید تست بارداری انجام دهد.

آیا قرص لوونورژسترول باعث محافظت در برابر بیماری های مقاربتی می شود؟

به‌جز محافظت در برابر بارداری، محافظت دیگری نیز در رابطه‌ی جنسی وجود دارد که باید به آن توجه‌کنید. یعنی محافظت در برابر بیماری های مقاربتی (STD)، شامل:

  • اچ آی وی
  • ایدز (HIV/AIDS)
  • عفونت کلامیدیایی
  • تبخال دستگاه تناسلی
  • سوزاک
  • هپاتیت
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی
  • سفلیس
  • و عفونت تریکوموناسی.

برخی از این بیماری‌های مقاربتی می‌توانند بسیار جدی باشند و منجر به نازایی، مشکلات دوران بارداری، بیماری‌های مزمن و حتی مرگ شوند. قرص لوونورژسترول هیچ‌گونه محافظتی در برابر عفونت‌های مقاربتی ایجاد نمی‌کند. 

تداخلات دارویی لوونورژسترول چیست؟
قرص اورژانسی با برخی از داروها تداخل دارد.

تداخلات دارویی قرص لوونورژسترول

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی عملکرد داروها را تغییر دهد. یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. داروها یا فرآورده‌های گیاهی که تجزیه‌ی پروژستین‌ها را افزایش می‌دهند، ممکن است غلظت پلاسمایی پروژستین‌ها و اثر قرص‌های حاوی پروژستین مثل لوونورژسترول را کاهش دهند. این اثر می‌تواند منجر به بارداری شود.

برخی از داروها یا محصولات گیاهی که ممکن است اثر قرص‌های پروژستین را کاهش دهند شامل این موارد هستند:

  • داروهای ضدتشنج (باربیتورات‌ها، کاربامازپین، فلبامات، فنی‌توئین، توپیرامات).
  • داروهایی که در درمان HIV استفاده‌می‌شوند.
  • ریفامپین
  • آمفتامین
  • گریزوفولوین
  • ایبوپروفن
  • آموکسی سیلین
  • آزیترومایسین
  • کافئین
  • سیتالوپرام
  • لوراتادین
  • دولوکستین
  • داکسی سایکلین
  • ونلافاکسین
  • لاموتریژین
  • استامینوفن
  • فلوکستین
  • دیازپام
  • آلبوترول
  • ستیریزین.

اطلاعات دارویی لوونورژسترول و دیگر قرص های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته چیست؟

در جدول زیر توضیحات لازم برای قرص اورژانسی را آورده‌ایم. همچنین در ادامه داروهای دیگری که برای پیشگیری از بارداری ناخواسته داریم را معرفی کرده‌ایم.

اشکال داروییعوارضتداخل دارویی
لونژیل ۰.۷۵ میلی‌گرمحالت تهوعآنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین)         
قرص لونژیل ۱.۵ میلی‌گرماستفراغداروهای ضدتشنج (مانند فنی‌توئین)      
قرص اووسیز ۰.۷۵ میلی‌گرمسردردوارفارین       
قرص اووسیز ۱.۵ میلی‌گرمدرد شکمتاموکسیفن
قرص تنسی ۱.۵ میلی‌گرمخستگیداروهای HIV (مانند ریتوناویر)     
قرص تنسی ۰.۷۵ میلی‌گرمسرگیجهداروهای ضدبارداری هورمونی       
 —–حساسیت سینهداروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)         
 —–تغییرات قاعدگیسرگیجه
 —–اسهالخستگی
اطلاعات دارویی لوونورژسترول

تنها راه پیشگیری سریع و فوری از بادراری ناخواسته قرص لوونورژسترول نیست. اما قطعا یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌ها، قرص اورژانسی لوونورژسترول است. از دیگر انواع قرص اورژانسی رایج در دنیا می‌توان به قرص یولی پیریستال (الا، الاوان: ellaOne) هم اشاره‌کرد. برای استفاده از قرص الاوان نیاز به نسخه‌ی پزشک دارید. قرص الا (الاوان) به‌صورت یک قرص تک دوز ۳۰ میلی‌گرمی، تا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه‌ی جنسی قابل استفاده است. تفاوت اصلی قرص ولی پیریستال (یولی پیریستال) با قرص لوونورژسترول در این است که قرص یولی پیریستال دارویی ضدهورمونی است که از هورمون‌هایی که برای تشکیل جنین لازم است، جلوگیری می‌کند.

این که بهترین قرص اورژانسی کدام است، بستگی به بدن فرد و تشخیص پزشک دارد.

IUD هم یکی دیگر از روش‌های جلوگیری اضطراری از بارداری محسوب می‌شود. برای این کار باید تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده آیودی مسی را در رحم کار گذاشت. البته خوبی این روش این است که IUD تا مدتی طولانی از بارداری پیشگیری می‌کند. اما برای استفاده از آیودی مسی حتما با دکتر متخصص زنان مشورت کنید.

قرص LD و قرص HD (قرص‌های استروژن-پروژستینی) که از معروف‌ترین قرص‌های ضدباردرای هستند را هم می‌توان در موراد اورژانسی استفاده‌کرد. اما با این روش:

  • قرص LD: بلافاصله بعد از سکس (در اولین فرصت) ۴ عدد مصرف‌شود و ۴ عدد قرص ال دی با فاصله ۱۲ ساعت (یا در فاصله ۱۲ ساعت بعد از رابطه) مصرف‌شود.
  • قرص HD: بلافاصله بعد از سکس (در اولین فرصت) ۲ عدد مصرف و ۲ عدد هم ۱۲ ساعت بعد مصرف‌شود.

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری هست؟

شاید این سوال را بپرسید که در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند؟ می‌دانیم که قرص‌های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند. قرص لوونورژسترول، در صورتیکه کاندوم در زمان نزدیکی پاره شود یا فرد احساس کند که احتمال بارداری وجود دارد، می‌تواند جلوی بارداری را بگیرد. اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟ آیا می‌توان از بارداری با قرص اورژانسی جلوی بارداری را گرفت؟

جالب است بدانید که قرص اورژانسی نمی‌تواند به‌طور ۱۰۰٪ و حتمی از بارداری پیشگیری کند. ممکن است که این قرص نتواند موفقیت‌آمیز عمل کند، روش جلوگیری شکست بخورد و بارداری اتفاق‌بیفتد. دلایل بسیاری برای این شکست وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.‌

یکی از دلایلی که ممکن است باعث شکست قرص لوونورژسترول شود، این است که خانم در حال استفاده از داروهای دیگری باشد که با قرص اورژانسی تداخل دارند. این مشکل می‌تواند در زمان استفاده از قرص‌های ‌‌LD هم پیش بیاید. بنابراین باید به سابقه‌ی دارویی فرد توجه ویژه کرد. از موارد دیگر شکست، BMI بالا است. کسی که خیلی چاق باشد و شاخص توده بدنی بالایی داشته‌باشد، ممکن است نتواند از لوونورژسترول بهره ببرد. البته قرص اورژانسی در بیشتر مواقع عمل می‌کند و تاثیرگذار است.

قرص اورژانسی باید در بازه‌ی زمانی مناسبی مصرف شود. بیشترین اثربخشی این دارو در ۷۲ ساعت اول بعد از نزدیکی است. در صورتیکه این قرص بعد از این بازه مصرف شود، اثربخشی روش کاهش پیدا می‌کند.

کاندوم روش جلوگیری از بارداری
یکی از داروهای پیشگیری از بارداری کاندوم است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری، داروهای هورمونی است. اما مواقعی وجود دارد که نیاز به روش‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی است. یکی از روش‌های اورژانسی استفاده از قرص‌های اورژانسی است. اما مهم این است که در مواقع مناسبی از این دارو استفاده کنیم. زیرا قرص‌های اورژانسی می‌تواند اثرات مخربی داشته‌باشند. برای آگاهی از نحوه مصرف این دارو و عوارض آن، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

همچنین اگر به دنبال روش‌های پیشگیری از بارداری هستید، می‌توانید از دکتر زنان کمک‌بگیرید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر زنان در سراسر کشور نوبت دریافت کنید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره آنلاین از دکتر زنان آنلاین اقدام کنید.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی

در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند

زمان مصرف قرص اورژانسی

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

تقریبا همه زنان می‌توانند از قرص اورژانسی استفاده‌کنند مگر در چند مورد (اگر زن باردار باشد) مصرف این قرص بی‌فایده و خطرناک است. این قرص برای زنان زیر ۱۷ سال منع مصرف دارد. همچنین این قرص در مواردی که زن دچار بیماری‌های مزمن و آسم است، باید با مشورت پزشک همراه باشد.

در هر چرخه پریود یک بار و در هر سال ۲ الی ۳ بار. مصرف مداوم و بیشتر این قرص خطرناک است.

درصد خطای مرسوم برای این قرص طبق گزارش زوجین ۱ الی ۲٪ بوده‌است.

براساس بسیاری از منابع و پاسخ پزشکان، با مصرف قرص لوونورژسترول تا ۳ روز بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده، احتمال بارداری ۷۵ تا ۹۸٪ کاهش می‌یابد.

قرص اورژانسی همانطور که در بالا هم گفته‌شد، عوارض جانبی زیادی دارد. بدترین عوارض قرص اورژانسی، به نقل از nhs شامل حالت تهوع، شکم درد و اختلال در زمان پریود است.

در صورت معمول خیر. اما اگر پیرود شما ۷ روز عقب افتاد یا اینکه حداکثر تا ۲ هفته پس از مصرف قرص اورژانسی خونریزی نداشتید، حتما از تست بارداری استفاده‌کنید تا مطمئن شوید باردار نیستید.

بله،‌ اما در صورتی‌که به روش پیشگیری از بارداری که استفاده‌می‌کنید، مطمئن نیستید یا از جلوگیری استفاده‌نمی‌کنید. در این خصوص بهتر است با دکتر زنان مشورت شود.

خیر. در غیر این‌صورت قرص اورژانسی به خاطر تغییرات زیاد هورمونی عوارض جانبی طولانی‌مدت زیادی به‌همراه خواهدداشت.

بهترین سند برای تاثیر قرص اورژانسی این است که شما تا ۲ هفته بعد از مصرف آن باید خونریزی داشته‌باشید. اگر خونریزی نداشتید برای تست بارداری به دکتر زنان مراجعه‌کنید.

بله. هرچند ممکن است عوارضی برای نوزاد به همراه داشته‌باشد. در نتیجه در صورت نیاز فقط مصرف شود و در غیر این‌صورت از دیگر روش‌های جلوگیری استفاده‌شود.

بله، داروهای مربوط به بیماری زنان را داروخانه بدون نسخه‌ی پزشک متخصص زنان، ارائه نمی‌شود.
ثبت نوبت اینترنتی از بهترین دکتر زنان، زایمان و نازایی در شهرهای مختلف ایران ازجمله:
دکتر زنان تهران
دکتر زنان کرج
دکتر زنان اصفهان
دکتر زنان مشهد
دکتر زنان شیراز
همچنین برای ثبت نوبت برای متخصص زنان در بقیه شهرهای ایران به لیست دکتر متخصص و فوق تخصص زنان در دکترتو مراجعه‌کنید و در قسمت شهر، شهر محل سکونت خود را وارد کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص اورژانسی

  1. Marjan گفت:

    سلام من دو ساعت بعد از رابطه با همسرم یک عدد قرص ۱.۵ اورژانسی مصرف کردم آیا نیازی هست ۱۲ ساعت بعد مجدد مصرف کنن؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      همونطور که در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده! مصرف دو قرص ۰/۷۵ یا یک قرص ۱/۵ کافیه و از بارداری جلوگیری می کنه.

    2. ناشناس گفت:

      سلام‌‌‌من‌شب‌گذشته‌باهمسرم‌نزدیکی‌داشتم‌
      وبعدازا۲ساعت‌قرص‌اورژانسی‌خوردم‌‌ولی‌صبح
      که‌بیدارشدم‌‌دیدم‌خونریزی‌دارم‌علتش‌چیست
      میترسم‌بارداربودم‌وباخوردن‌این‌قرص‌این‌طوری
      شدم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بارداری امکان ندارد

        1. سمیه گفت:

          روز ششم پریودی ک تقریبا لکه بیپی داشتم رابطه محافظت نشده داشتم، دوساعت بعد دوعدد قرص اوسیز۷۵ را باهم استفاده کردم، احتمال بارداری هست؟ خیلی نگرانم و استرس دارم، الان ۵روز میگذره و پریود نشدم، لطفا ج بدین

        2. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          زمانی که رابطه داشتید تخمک آزاد شده نداشتید و نیازی به مصرف قرص اورژانسی هم نبوده است و تاخیر پریود شما به علت مصرف قرص اورژانسی می باشد. برای راهنمایی بیشتر میتونید از این لینک با متخصص مامایی مشاوره داشته باشید.
          مشاوره مامایی

    3. علیرضا گفت:

      سلام ببخشید من داخل یک شبانه روز قریب به چهار بار سکس و ریختن اب به داخل داشتم اما بعد از سکس یک عدد ۱/۵ و چند ساعت بعد هم ۱/۵ دادم بنظرتون باردار میشه؟؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        با توجه به مصرف قرص احتمال بارداری بسیار ضعیف است

  2. نیره گفت:

    سلام خوبین ببخشید بنده ۴۸ساعت بعداز نزدیکی مشکوک قرص اورژانسی رو بطور همزمان مصرف کردم احتمال بارداری هست؟چندروز بعدباید پریودشم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر در صورت مصرف قرص اورژانسی در زمان مناسب، احتمال بارداری کمه. همونطور که در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده، یک هفته تا ۱۰ روز بعد از مصرف قرص پریود می شین.

  3. فاطمه،م گفت:

    سلام ، من امروز با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم،بکارتم هم سالمه
    به دلیل این که مقدار کمی روی واژن ریخت که البته سریع پاک کردیم ، شک و استرس به جونم افتاده ، لطفاً راهنمایی کنید ، ممنون
    فکر میکنیم مقدار کمی روی واژنم ریخت ، که البته سریع پاک کردیم، ممنون میشم راهنمایی کنید ، خیلی استرس دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      اگه مایع منی روی واژن ریخته لازمه قرص اورژانسی مصرف کنین.

  4. رهاامیدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من بداز رابطه نیم ساعت بد قرص۱/۵اورژانسی رو خوردم آیا رفع بارداری میشه و قاعدگی صورت میگیره؟چند روز بد

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      همونطور که در مقاله ذکر شده، ۱ هفته تا ۱۰ روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شین. با مصرف این قرص احتمال بارداری کمه.

    2. زر خانی گفت:

      سلام دکتر من ۲۱ سالمه و پریشب با نامزدم رابطه ی محافظت نشده داشتم م مقدار کمی آب منی رو واژنم ریخت(داخل نه رو)من پرده دارم و رابطم با نامزدم سطحی هست
      اما باز برای حاملگی خیلی میترسم رابطه ۱۲ شب شروع شد و من ساعت ۱۰ صبح دو تا قرص اووسیز ۰.۷۵ رو یکجا خوردم و خیلی از بارداری میترسم
      و اینکه طبق برنامه ایی که من دارم الان زمان تخمک گذاریم هست ۶ روز از آخرین پریودیم گذشته
      سوالم اینه ب جز قرص اووسیز قرص دیگم باید مصرف کنم که خطر بارداری رو کمتر کنه

      و بجز قرص کار دیگه باید انجام بدم که تاثیرشوبیشتر کنه؟
      (من شرایط ازدواج ندارم)
      و اینکه من چرخه ی منظم پریودی ۳۰ الی ۳۱ روزه دارم و هر سری ۷ روز پریود میشم
      بعد خوردن این قرص فقط دل درد دارم
      و اینکه کی باید پریود شم؟؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        قرص رو زمان مناسب استفاده کردی و نیاز به مصرف داروی دیگری نداری. یک تا دو هفته بعد از مصرف قرص خونریزی قاعدگی ایجاد میشه.

  5. پارلاق گفت:

    سلام من ۹ شب پیش بدون پیشگیری نزدیکی داشتم. ۱۲ ساعت بعد یه ۷۵/ خوردم با فاصله ۲۴ ساعت از قرص اول، قرص دوم رو خوردم. بعد گذشت ۹ شب هنوز پریود نشدم.درضمن الان وقت قاعدگیم هم بود. جای نگرانی هست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      طرز استفاده‌ی شما درست بوده اما توصیه می‌شه برای پاسخ دهی بهتر، هر دو تا قرص رو همزمان مصرف کنین. نگران نباشین، یک تا دو هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی ممکنه پریود بشین. برای اطمینان بیش‌تر می‌تونین از نوار تست حاملگی استفاده کنین.

      1. پارلاق گفت:

        نوار تست از روز چندم جواب درست میده؟
        درثانی چه دارویی مصرف کنم به پریود شدنم کمک میکنه. البته کم خونی هم دارم. دوتا بچه دارم خیلی نگرانم. نمیخام دیگه.

        1. همیار دکترتو گفت:

          نوار تست بارداری ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح، مثبت می‌شه. در صورت منفی شدن نوار تست بارداری، چند روز بعد بازهم تست رو تکرار کنین. سعی کنین آرامش خودتون رو حفظ کنین، استرس باعث عقب افتادن پریودی می‌شه.

        2. Amir Gh گفت:

          سلام خسته نباشین!
          قرصای ال دی رویه نتیجه‌ی بیبی‌جک موثراند یا نه؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بله ممکنه به طور کاذب باعث مثبت شدن بیبی چک بشه. تست خونی بارداری (بتا اچ سی جی) راه مطمئن‌تری هست.

      2. پ.ن گفت:

        سلام من دیروز با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم پرده هم دارم ولی میترسم پیشابش روی واژنم ریخته باشه چه قرصی مصرف کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          اگه آب منی روی واژن ریخته باشه لازمه قرص اورژانسی مصرف کنین.

    2. مریم گفت:

      سلام من بعد از ده ساعت از رابطه که منی وارد واژن شد ، دو عدد قرص لوونورژسترول مصرف کردم. امکان بارداری هست؟ حدود یک هفته مونده به زمان پریودی در حالت عادی
      اگر زعفران ، رازیانه مصرف کنم.
      احتمال بارداری کاهش پیدا می‌کنه.

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام
        همونطور که توی مقاله ذکر شده، قرص اورژانسی رو تا ۷۲ ساعت پس از رابطه می تونین مصرف کنین.

  6. رها محمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنونم بابت وقتی که میزارید من عقدم و با همسرم نزدیکی داشتیم اما بدون دخول دو ساعت بعد یک قرص لوونورژسترول خوردم و باید ۱۲ ساعت بعد هم بخورم… آیا باز هم ممکنه که باردار بشم… اینم بگم از چند روز باید عادت ماهیانه میشدم و نشدم… خیلی میترسم… ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای داشتن نتیجه بهتر، ترجیحا دوتا قرص لوونورژسترول رو باهم مصرف کنین.
      استرس نداشته باشین. استرس می‌تونه عادت ماهیانه‌ رو به تاخیر بندازه.
      می‌تونین از بیبی چک یا نوار تست بارداری استفاده کنین.

      1. م.ن گفت:

        سلام وقت بخیر
        من یه رابطه دخولی داشتم شنبه که متاسفانه کمی هنگام خروج آلت منی ریخت روی واژن یکساعت بعد قرص رو مصرف کردم و ۱۲ساعت بعد دوز دوم رو.یکهفته بعد طبق چرخه قاعدگی باید پریود میشدم ولی نشدم آیا جای نگرانی هست؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          طرز استفاده‌ی شما درست بوده اما توصیه می‌شه برای پاسخ دهی بهتر، هر دو تا قرص رو همزمان مصرف کنین. نگران نباشین، یک تا دو هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی ممکنه پریود بشین. برای اطمینان بیش‌تر می‌تونین از نوار تست حاملگی استفاده کنین.

      2. ......رها گفت:

        سلام خسته نباشید من یک ساعت بعد از رابطه قرص اورژانسی ۱/۵ خوردم و رابطه دخول نداشت الان خیالم راحت باشه؟؟

        1. انیس سعادت گفت:

          بله

        2. Mwriya گفت:

          سلام خسته نباشید ببخشید من توی یه روز با دو نفر رابطه جنسی محافظت نشده داشتم و نفر دوم حس میکنم کمی مایع منی وارد واژنم شد همون روز قرص ۱و نیم اورژانسی خوردم فردای اون روزم دوباره دو تا ۷۵ باهم خوردم احتمال بارداری وجود داره؟

        3. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگه قرص اورژانسی رو حداقل ۱۲ ساعت و حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه مصرف کرده باشی و داروهای خنثی کننده اثر قرص مصرف نکرده باشی این قرص از بارداری جلوگیری میکنه.

    2. Dina گفت:

      سلام و وقت بخیر
      من و نامزدم در حمام زیر دوش آب سکس محافظت نشده داشتیم درواقع دخول نبود
      و ایشون روی واژن من ارضا شدن. ایا امکان بارداری دراین حالت هست؟!
      جهت اطمینان قرص اورژانسی ام مصرف کردم دوز ۷۵/. میلی گرم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام
        بله احتمال بارداری هست اما اگه قرص اورژانسی مصرف کردین مشکلی نداره. قرص ۰/۷۵ رو باید دوتا همزمان مصرف کنین.

    3. دنیا گفت:

      سلام دکتر وقت بخیرمن اون ماه بخاطرکروناگرفتنم گرمی زیادخوردم لک بینی داشتم بعدک خنکی خوردم قطع شدم دستگاهم بخاطر ضربه شدیدجابه جاشدبودنمیدونستم ۱۹بعد۲۰رفتم چک کنم گفت اومده پاین دکسانت برو سنوبده رفتم دادم گفت کیستی داری دستگاهم اومدپایین درش اوردم حالا دکارگفت بهت دارومیدم پریودبشی نشدم ۲۴ازمایش خون دادم نشدم پریود امروز نزدیکی داشتم بخاطر استرس خودم بلندکردم قرص اورژانسی خوردم دوتابا۴تا ال دی ایا جلوگیری میکن ازپریودیم چه کنم پریودبشم باردارم نیستم

      1. ناشناس گفت:

        سلام. وقت بخیر
        با دوستم رابطه. محافظت نشده داشتم و به نیم ساعت نکشید. قرص اژانسی ۷۵ دوتارو باهم خوردم. ایا باردار نمیشم؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بستگی به تایم تخمک‌گذاری دارد
          ولی با توجه به مصرف قرص احتمال بارداری بسیار کم است

  7. Faeze گفت:

    با عرض سلام و وقت بخیر من درست نیم ساعت بعد از نزدیکی محافظت نشده قرص لوونورژسترول ۱.۵ رو خوردم و پریود هم نبودم میخاستم بدونم تاثیرشو میذاره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر قرص‌های اورژانسی در ۷۲ ساعت اول بعد از رابطه‌ی جنسی مصرف بشن، ۷۵ تا ۹۸ درصد موثر هستند.

      1. Fateme گفت:

        سلام من با نامزدم رابطه داشتم و احساس میکنم پیشابش روی واژنم ریخته و ۲۴ ساعت بعد قرص ۱.۵ مصرف کردم
        میخواستم ببینم کافیه؟ کی پریود میشم؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          بعد از مصرف قرص لوونورژسترول احتمال بارداری کمه
          همنطور که در مقاله ذکر شده ۱ هفته تا ۱۰ روز پس از مصرف قرص پریود میشین

      2. سحر گبای گفت:

        سلام خسته نباشید من رابطه مشکوک داشتم فردای رابطه می خواستم قرص اورژانسی بخورم که پریود شدم الان قرص اورژانسی بخورم تو پریودی؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          نیازی به مصرف قرص در زمان پریودی نداری و احتمال بارداری وجود نداره.

    2. رقیه گفت:

      سلام دکتر من رابطه جنسی محافظت نشده داشتم ، دوتا قرص اورژانسی با دوز ۱ و نیم با فاصله یک ساعت خوردم، تازه دوره پریودم تموم شده بود ، خیلی استرس دارم ،راهنمایی کنید لطفاً

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        همان یک عدد کافی بود
        نگران نباشید

  8. أم راحیل محمدی گفت:

    سلام، من وقت زایمانم نزدیکه، برای جلوگیری چه قرصی مصرف کنم که هم طعم شیرم عوض نشه و توی مقدار شیر تاثیری نگذاره، ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شیردهی در اکثر خانوم‌ها یک راه پیشگیری از بارداری هست. می‌تونین از قرص ضدبارداری *مینی پیل* هم کمک بگیرین.

      1. Asal گفت:

        سلام وقت بخیر
        اگر بدون اطلاع داشتن هر ماه یه قرص اورژانسی خورده باشیم، چه عوارضی برامون داره؟
        باعث ناباروری میشه؟؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          مصرف مکرر و بی رویه ی این این دارو باعث بهم خوردن نظم هورمون ها می شه و ممکنه باعث اختلال در قاعدگی، قاعدگی دردناک، خونریزی زیاد در قاعدگی و … بشه.

      2. .... گفت:

        سلام ببخشید من با نامزد رابطه داشتم آب کنار واژنشون ریخت البته رابطه بدون دخول بعد رابطه قشنگ شستش ولی میترسیدم که باردار بشه برای همون براشون یه قرص لوونورژسترول ۷۵ میلی گرم خریدم ویدونشو خورد ایشون بعد ۱۲ ساعت یکی دیگه قرص رو خوردند به این حساب احتمال بارداری هست یا نه ؟؟ نامزدم بعد خوردن این قرصا عوارض نداشت

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          بعد از مصرف قرص لوونورژسترول احتمال بارداری کمه
          همنطور که در مقاله ذکر شده ۱ هفته تا ۱۰ روز پس از مصرف قرص پریود میشن
          برای تاثیر بیشتر، از این به بعد ترجیحا هردو قرص را باهم مصرف کنین

        2. ناشناس گفت:

          سلام
          من رابطه بدون دخول داشتم با نامردم اما حس میکنم پیشاب ریخته شده بعدش یک روز بعد یه قرص ۱.۵خوردم یک هفته بعد قرص هم پریود شدم اما از تایم پریود اصلیم یک ماه گذشته و پریود نشدم احتمال حاملگی هست؟ از تایم اصلی پریودم رو حساب کنم یا از تایم بعد از قرص؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          وقتی یک هفته بعد از مصرف قرص پریود شدین یعنی دیگه باردار نیستین. تاریخ بعدی پریودی رو نسبت به پریودی بعد از مصرف قرص حساب کنین.

  9. nazi گفت:

    سلام
    ببخشید من دخترم و ازدواج نکردم من روز ۷ پریودیم پاک شدم و روز بعدش با نامزدم رابطه غیر دخول داشتم احساس کردم پیشابش روی واژنم ریخته و یه قرص لوونورژسترول ۷۵/. خوردم بعد ۲،۳ روز یعنی روز ۱۱ پریودیم دوباره خونریزی دارم
    ایا احتمال حاملگی هست؟
    ایا مشکلی پیش امده ؟
    دومین باره قرص ضدبارداری مصرف میکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      یک تا دو هفته پس از مصرف قرص اورژانسی، بدون توجه به چرخه‌ی طبیعی قاعدگی، فرد پریود می‌شه.
      وقتی پریود شدین یعنی باردار نیستین. برای اطمینان بیش‌تر می‌تونین از نوار تست بارداری استفاده کنین.
      توصیه می‌شه در طول یک سال بیش از ۴ بار قرص اورژانسی مصرف نکنین.

      1. Maryam گفت:

        سلام من رابطه بدون دخول داشتم و احساس کردم یکم از پیشاب روی واژن ریخته،از این قرص رژیم دو دوزش رو گرفتم و فقط۰/۷۵رو خوردم آیا اثر میذاره یا حتما بیاد هردورو بخورم؟؟؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          همونطور که توی مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده! باید هر دو قرص رو باهم مصرف کنین.

      2. Rezvan گفت:

        سلام من چهار روز پیش رابطه داشتم با نامزدم و پیشابش تو واژنم ریخت الانم دل‌درد دارم و زیر شکمم درد میکنه و قرص اورژانسی بعد از چار روز یه دونه خوردم بنظرتون حاملم این قرص اثر میزاره یا نه باید چیکار کنم؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          این قرص تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی تاثیر داره و هرچه فاصله ی زمانی از رابطه جنسی بیشتر بشه، اثرگذاری قرص هم کمتر میشه. ۱ تتا ۲ هفته دیگه برای اطمینان از عدم بارداری تست بارداری بدین.

        2. Arefe گفت:

          سلام من بعد از رابطه ١۶ ساعت بعد قرص اورژانسى خوردم و تقریبا ۴ روز از زمان پریودیم میگذره ولى پریود نشدم و درد اونم ندارم مثل قبل آیا امکان باردارى هست ؟ ممنون

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          بعد از مصرف قرص احتمال بارداری کمه
          ممکنه تا ۲ هفته بعد از مصرف قرص پریود بشین

  10. Marjan گفت:

    سلام خسته نباشید من بعد از رابطه ال دی رو اشتباها مصرف کردم یعنی ۲۴ ساعت بعد ۴ عدد و چهار روز بعدش ۱عدد خوردم. چند روز بعدش باید پریود شم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      طبق چرخه‌ی قاعدگی خودتون، با ۱ تا ۲ روز تاخیر باید پریود بشین. انجام تست حاملگی توصیه می‌شه.

      1. لنا سلطانپور گفت:

        سللام وقتتون بخیر ببخشید من الان طبق زمان قاعدگی خودم که همیشه منظم هست باید امروز یا فردا پریود بشم ولی دیروز رابطه جنسی پرخطر داشتم و همسرم قرص لوونورژسترول ۱/۵ برام تهیه کردن از زمان خوردن قرص که البته هنوز نخوردم احتمال پریودم چقدر هست ؟! چون نمی‌خوام حامله بشم خودم دوتا بچه دارم و اصلا آمادگی بچه سوم رو نداریم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          پس از مصرف قرص احتمال بارداری کمه
          ۱ هفته تا ۲ هفته پس از مصرف قرص پریود میشین

      2. ..... گفت:

        سلام من قرص تنسی رو بعد از ۱ روز چند ساعت مصرف کردم و بعد از چند ساعت افتادم رو خون ریزی آیا امکان بارداری هست

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          خیر احتمال بارداری وجود ندارد

    2. بهار گفت:

      سلام خانوم دکتر ببخشید من ماه گذشته دهم پریود شدم همیشه هم هر ماه یک هفته زودتر از ماه قبل پرود میشدم والی این ماه الان هفت روزه پریود نشدم امروز بی بی چک زدم مثبت بود یعنی الان تو هفته چندم بارداری هستم ممنون میشم جواب بدید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمالا در اغاز هفته سوم هستید
        حتمن ازمایش بتا انجام دهید