علت درد مفاصل چیست و راه های درمان انواع درد مفصل کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد مفاصل یکی از علامت‌هایی است که در بسیاری از بیماری‌های روماتوئیدی و ارتوپدی دیده‌می‌شود. این علامت در مرد و زن و در همه‌ی سنین وجود داشته و درمان‌های متنوعی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت درد مفاصل چیست و راه های درمان انواع درد مفصل کدامند؟

درد مفصل یا درد مفاصل چگونه ایجاد می‌شود؟ به طور کلی از نظر آناتومیک مفاصل، ارتباط بین استخوان‌ها را ایجاد می‌کنند، در حرکت موثرند و از حرکات حمایت می‌کنند. هرگونه آسیب به مفاصل در اثر بیماری یا حادثه می‌تواند در حرکت فرد تداخل ایجاد کند و باعث درد زیادی شود.

تقریبا یک سوم افراد درد مفصل یا درد مفاصل دارند که بیشتر آن را درد زانو و پس از آن شانه و لگن تشکیل می‌دهند. همچنین درد مفصلی می‌تواند بازه‌ای وسیع از کمی آزاردهنده تا ناتوان‌کننده داشته‌باشد. ممکن است درد حاد بعد از چند هفته از بین برود، یا درد مزمن برای هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بماند.

برای تشخیص و درمان درد دست باید دکتر ارتوپد و متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درد مفصل چیست؟

گاهی ممکن است که در محل اتصال استخوان‌های شما به هم احساس درد و ناراحتی بکنید. در چنین مواردی شما به درد مفصل، یکی از انواع بیماری های استخوان و مفاصل دچار شده‌اید. این درد می‌تواند گنگ، تیرکشنده و شدید باشد. اینکه چرا ایجاد شده‌است، بستگی به شرایط بیمار دارد. در بسیاری از موارد درد مفاصل نشانه‌ی یک بیماری ارتوپدی یا بیماری روماتولوژی است. از این رو برای بررسی علت آن و درمان درد مفاصل روش‌های مختلفی وجود دارد.

علائم همراه با درد مفاصل چه چیزهایی هستند؟ (علائم درد مفاصل در مردان و زنان جوان)

درد مفاصل بدن از چیست؟ درد مفاصل می‌تواند با علائمی مانند تورم، قرمزی و گرمی، ناراحتی و محدودیت در حرکت، تب، خشکی مفاصل و وجود گره‌هایی روی مفصل همراه باشد. همانند بسیاری از علائم پزشکی دیگر، درد مفاصل نیز در بسیاری از بیماری‌ها دیده‌می‌شود و علائم متفاوتی از جمله موارد زیر را همراه با خود ایجاد می‌کند:

  • تورم
  • گرمی
  • قرمزی
  • محدودیت حرکت
  • خشکی صبحگاهی
  • تب
  • ندول‌هایی روی مفاصل.

آیا شما هم علائم درد مفاصل دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

علت درد مفاصل کل بدن (درد مفاصل بدن از چیست)

علل بسیار متنوع درد مفصل می‌توانند موارد زیر را در بر گیرند:

دلیل درد مفاصل کل بدنتوضیحات
بیماری بی‌حرکتی بزرگسالان (Adult Still’s disease)نوعی بیماری آرتریت التهابی نادر است که با تب و جوش و درد مفصل دیده می‌شود.
اسپوندیلیت آنکیلوزاننوعی بیماری التهابی که طی زمان می‌تواند باعث شود مهره‌ها در ستون فقرات به‌هم متصل شود.
نکروز آواسکولارمرگ بافت استخوانی به علت محدودیت جریان خون
سندرم درد ناحیه‌ای کمپلکسدرد مزمن به دلیل اختلال عملکرد در سیستم عصبی
فیبرومیالژیااختلالی است که با درد استخوانی عضلانی منتشر همراه با خستگی و مشکلات خواب، حافظه و خلق مشخص می‌شود.
آرتریت گنوکوکینوعی التهاب مفصل ناشی از عفونت با باکتری گنوکوک
نقرسآرتریت مرتبط با تجمع مقادیر بسیار زیاد اوریک‌اسید در بدن
استئوآرتریتبیماری آرتروز استخوانی که باعث تخریب مفاصل می‌شود.
هیپوتیروئیدیکم کاری تیروئید
بیماری لایمنوعی بیماری عفونی
تب روماتیسمینوعی بیماری التهابی که عارضه‌ای از درمان ناقص گلودرد استرپتوکوکی یا تب اسکارلت است.
ریکتزنرم‌شدن و ضعیف‌شدن استخوان در کودکان، معمولا به دلیل کمبود طولانی مدت و شدید ویتامین D
چرا درد مفصلی می‌گیریم؟

۱. علت درد مفاصل و استخوان درد در زنان

یکی از اصلی‌ترین دلیلی که باعث درد در مفاصل خانم‌ها می‌شود، آرتروز است. آرتروز شایع‌ترین علت درد مفاصل در زنان جوان است و باعث التهاب مفاصل می‌شود. معمولا مسکن‌های ضدالتهاب برای این دردها کاربرد دارند. مثلا ناپروکسن می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

۲. علت درد مفاصل و استخوانها

مفاصل و استخوان‌ها به علت‌های مختلفی می‌توانند درد بگیرند. در بالاتر شایع‌ترین علل درد مفاصل را گفتیم. اما درد استخوان می‌تواند به علت التهاب در استخوان، عفونت استخوان، پوکی استخوان و ضربه و آسیب و موارد دیگر باشد.

۳. دلیل درد مفاصل انگشتان دست

درد مفصل انگشت دست در صبح، یا در هر زمان دیگری، می‌تواند علت‌های متنوعی داشته‌باشد. یکی از اصلی‌ترین و ساده‌ترین عللی که درد مفاصل انگشتان دست را توجیه می‌کند، استفاده‌ی زیاد از انگشتان دست است که می‌تواند باعث کرامپ دست هم شود.

مثلا کسانی که شغل آنها تایپ کردن است، بیشتر از باقی افراد این درد را احساس می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث درد در مفاصل انگشتان باشد، نقرس است. این بیماری در مفاصل درد ایجاد می‌کند و علت آن رسوب اوریک اسید است.

۴. علت درد و التهاب مفاصل (چرا مفاصلم درد میکنه)

خستگی باعث درد مفاصل می‌شود. آیا تا به حال بعد از راه رفتن‌ها و پیاده‌روی‌های طولانی زانو درد گرفته‌اید؟ آیا بعد از ایستادن طولانی مدت به کمر درد دچار شده‌اید؟ معمولا افرادی که زیاد سر پا می‌ایستند و یا راه می‌روند، ممکن است که به درد مفاصل دچار شوند. این ناشی از خستگی است. همچنین در کودکان و نوجوانان، مشکلات مفصلی می‌تواند از نشانه های رشد قد باشد.

۵. علت درد مفاصل دست و  پا (درد مفاصل پا از چیست)

علت درد مفصل مچ دست و پا، می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. برخی از این علت‌ها که در مطالب بالاتر هم به آنها اشاره کرده‌ایم، شامل موارد زیر هستند:

  • نقرس
  • خستگی
  • دررفتگی
  • شکستگی
  • بد نشستن و یا بد ایستادن
  • پوکی استخوان
  • کمبود ویتامین دی و یا منیزیم.
علت درد مفاصل دست و  پا چیست؟
خستگی باعث درد مفاصل می‌شود.

۶. علت درد مفاصل در خواب

آرتروز یکی از علت‌های درد مفاصل در خواب است. التهاب تاندون‌ها هم می‌تواند این درد را ایجاد کند. پوکی استخوان و یائسگی هم می‌توانند این درد را ایجاد کنند.

۷. علت درد مفاصل در جوانان

دلیل و علت درد مفاصل در جوانان و نوجوانان، می‌تواند متنوع باشد. گاهی برخی از سرطان‌ها می‌توانند این درد را ایجاد کنند. در مواردی نیز ممکن است که بیماری‌هایی مانند راشیتیسم و یا سایر بیماری های استخوانی و مفصلی در جوانان و نوجوانان درد ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از علت‌های درد مفاصل در این گروه سنی آرتریت ایدیوپاتیک جوانان که پیش از این آرتریت روماتوئید جوانان نامیده می‌شد، است.

۸. درد مفاصل و سرطان

برخی از سرطان‌ها مانند سرطان استخوان و سرطان خون (لوکمی) می‌توانند علت درد مفصلهای بدن باشند.

۹. علت درد غضروف های بدن

علل اصلی آسیب غضروف عبارتند از: ساییدگی و پارگی (با بالا رفتن سن)، اعمال تکراری (به ویژه پیچش، پریدن و خمیدگی عمیق زانو) یا آسیب تروماتیک (مانند فشار دادن شدید یا ضربه مستقیم و نشانه های در رفتگی مفاصل).

۱۰. علت درد مفصل در بارداری

علت اصلی درد یا نرم‌شدن رباط‌های مفصلی به دلیل هورمون‌های بارداری ریلکسین و پروژسترون است. برای درمان درد مفصل ران و لگن و سایر مفاصل بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

۱۱. درد مفاصل بعد از کرونا

درد عضلانی و مفاصل کووید که افراد تجربه می کنند معمولاً با کووید طولانی مدت مرتبط است. اگر فردی بعد از ۳۰ روز همچنان علائم درد مفصلی را تجربه کند، باید به صورت اورژانسی پیش متخصص برود.

طبق تحقیقات پزشکان، بیش از ۱۰ درصد از افرادی که کووید طولانی را تجربه می‌کنند، درد عضلانی و مفاصل را گزارش کرده‌اند.

متن انگلیسی:
A vitamin D deficiency can affect both physical and mental health, but many people have low levels of vitamin D without realizing.
ترجمه فارسی:
کمبود ویتامین D می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد، اما بسیاری از افراد بدون اینکه متوجه شوند سطح ویتامین D پایینی دارند.

به نقل از سایت medicalnewstoday

تشخیص علت ایجاد درد مفصل چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت درد مفاصل از مطالعات و بررسی‌های مختلفی کمک گرفته می‌شود. یکی از روش‌های تشخیصی این مشکل، معاینه است. پزشک از روش‌های زیر برای پیدا کردن علت درد در مفاصل استفاده می‌کند:

  • معاینه و شرح حال
  • استفاده از مطالعات تصویربرداری مانند:
  • پونکسیون مایع مفصلی.

درمان درد مفاصل چیست؟

درمان‌های بسیار متنوعی برای درد مفاصل وجود دارد که به طور کلی آنها را می‌توان در دسته‌های زیر جای داد. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این درمان‌ها صرفا توسط پزشک تجویز می‌شوند و به علت عوارضی که ممکن است به همراه داشته‌باشند، لازم است با توجه به شرایط خاص بیمار و تحت نظر پزشک تجویز و استفاده شوند:

  • داروهای خوراکی: داروهای مسکن مانند NSAIDها (ناپروکسن، ایبوپروفن، سلکوکسیب)، استامینوفن، اپیوئیدها، داروهای شل‌کننده عضلات، داروهای ضدافسردگی و ضد صرع.
  • مواد موضعی مانند کپسایسین (ماده‌ای که در فلفل‌های تند وجود دارد)
  • داروهای تزریقی: ممکن است پزشک داروهای استروئیدی را مستقیما به مفصل تزریق کند. همچنین خارج‌کردن مایع از مفصل و تزریق هیالورونین نیز ممکن است استفاده شود.
درمان درد مفاصل چیست؟
پماد‌های ضدالتهاب و مسکن می‌توانند انتخاب خیلی خوبی برای درد مفاصل باشند.

۱. قرص برای درد مفصل

اگر به دنبال قرص برای درد مفصل شانه و سایر مفاصل بدن هستید، داروهای زیر بیشترین کاربرد درمانی را دارند:

  • گلوکزامین
  • کندرویتین
  • متیل سولفونیل متان
  • روغن ماهی یا امگا ۳
  • ویتامین d
  • قرص ملوکسیکام

۲. بهترین پماد برای درد مفاصل

پماد‌های ضدالتهاب و مسکن می‌توانند انتخاب خیلی خوبی برای درد مفاصل باشند. پماد پیروکسیکام و یا پماد دیکلوفناک از این موارد هستند.

۳. آمپول ضد درد مفاصل

گاهی از تزریق کورتیکواستروئید به داخل فضای مفصلی استفاده می‌شود که برای کاهش درد مفید است. بدون مشورت با دکتر ارتوپد از مصرف دارو برای تسکین درد مفاصل پرهیز کنید.

۴. درمان درد مفصل در طب سنتی (درمان گیاهی درد مفاصل)

طب سنتی، بهترین گیاه دارویی برای درد مفاصل را موارد زیر می‌داند:

  • روغن گل گاوزبان
  • زردچوبه
  • گیاه اکالیپتوس
  • کندر
  • آلوئه ورا
  • دارچین

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

روغن سیاه‌دانه یکی از گیاهان دارویی است که حاوی مواد ضد التهابی زیادی است. این مواد می‌توانند باعث کاهش التهاب مفاصل شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل درد مفاصل هم وجود التهاب در مفاصل است. بنابراین هنگامی که شما به التهاب مفاصل دچار شوید می‌توانید با کمک مواد ضدالتهاب این درد را کاهش دهید و از خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل می‌توانید بهرمند شوید.

طرز تهیه خمیر زردچوبه برای درد مفاصل

می‌توانید مقداری پودر زردچوبه را با ذره ذره اضافه کردن آب به خمیر تبدیل کنید و آن را بر روی مفصلی که درد می‌کند قرار دهید با بانداژ ببندید.

۵. درمان خانگی درد مفصل

قرار دادن یخ روی مفاصل دردناک می‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد. برای اسپاسم عضلانی اطراف مفاصل، سعی کنید از یک پد گرم کننده استفاده کنید یا چند بار در روز آن‌ها را (مفاصل) ببندید. همچنین بهتر است از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و زردچوبه را به غذاهایتان اضافه کنید.

درمان خانگی درد مفصل چیست؟
می‌توانید مقداری پودر زردچوبه را با ذره ذره اضافه کردن آب به خمیر تبدیل کنید و آن را بر روی مفصلی که درد می‌کند قرار دهید با بانداژ ببندید.

۶. برای درد مفاصل چه بخوریم؟

مواردی که خوردن آنها در کاهش درد مفصل ملتهب و دردناک مفید است شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای مسکن ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • مواد غذایی حاوی کپسایسین
  • مواد غذایی حاوی زنجبیل
  • داروهایی که آرام‌کننده و تسکین‌دهنده‌ی درد هستند مانند استامینوفن
  • قرص و مکمل کلسیم و منیزیم.

۷. بهترین ویتامین برای درد مفاصل چیست؟

یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌هایی که به کاهش درد مفصل کمک می‌کند، استفاده از ویتامین دی است.

۸. درمان فیزیوتراپی برای درد مفصل (ورزش برای درد مفصل)

دکتر فیزیوتراپی می‌تواند درمان‌های مختلفی را برای درمان درد مفصل شما تجویز کند. برخی از روش‌های فیزیوتراپی شامل موارد زیر هستند:

  • ورزش و کاهش وزن: شناکردن و دوچرخه‌سواری بهترین ورزش‌ها هستند زیرا فرد را قادر به کاهش وزن می‌کنند در حالی‌که مفاصل را تحت فشار قرار نمی‌دهند.
  • مراقبت‌های خانگی: از مفصل با یک بریس یا باند محافظت کنید، به مفصل استراحت دهید و از هرگونه فعالیتی اجتناب کنید، اگر مفصل ملتهب و گرم است چندین بار در روز، حدود ۱۵ دقیقه یخ روی آن قرار دهید. اگر عضلات اطراف مفصل گرفته‌اند از حوله گرم چندین بار در روز استفاده کنید. مفصل را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  • از برخی مکمل‌ها مانند گلوکوزامین و کندورایتین نیز می‌توان استفاده کرد.

چه زمانی برای درمان درد مفصل به دکتر مراجعه کنیم؟

درد مفصل به‌ندرت یک فوریت پزشکی است. در اغلب موارد درد مفصل خفیف می‌تواند به‌راحتی در منزل بهبود یابد.

اما اگر درد مفصل با موارد زیر همراه باشد، لازم است به دکتر مراجعه کنید:

  • تورم
  • قرمزی
  • درد هنگام لمس
  • گرمی اطراف مفصل.

اگر درد مفصل طی آسیب یا حادثه‌ای ایجاد شود و با موارد زیر همراه باشد، لازم است فورا به دکتر مراجعه کنید:

  • تغییر شکل مفصل
  • ناتوانی در استفاده از مفصل
  • درد شدید
  • تورم ناگهانی.

بهترین روش درمان درد مفاصل چیست؟ همین الان مشاوره بگیرید.

انواع درد مفاصل کدامند؟

این نوع از بدن درد می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن دیده شود که برخی از آنها شایع‌تر و برخی نادرترند. در ادامه درد مفاصل در بخش های مختلف بدن را بررسی می‌کنیم:

۱. درد مفصل لگن سمت چپ و راست از چیست؟

گاهی ممکن است که درد یکطرفه‌ در لگن بروز کند. علت ایجاد درد لگن در مردان ممکن است التهاب تاندون و در زنان ممکن است آرتروز باشد.

۲. درد مفصل ران

ران یکی از بلندترین استخوان‌های بدن را دارد و وزن بدن را تحمل می‌کند. این مفصل ممکن است که درد بگیرد و باعث ایجاد ناراحتی و آسیب به فرد شود. درد مفصل ران باید درمان شود و نباید آن را نادیده بگیرید. در غیر اینصورت می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌‌های روزانه شود.

درد مفصل هیپ

۳. درد مفصل زانو

زانو یکی از مفاصلی است که برخلاف ران، در همه‌ی جهات حرکت نمی‌کند و می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. این مفصل اگر توسط ماهیچه‌های قوی احاطه نشده‌باشد، بعد از مدتی دردناک می‌شود. مفصل زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل در حرکت است و می‌تواند مشکلات جدی در راه‌رفتن برای فرد ایجاد کند.

زانو درد و مفصل آن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و زندگی را برای فرد سخت کند. از این رو برای درمان این درد سریعا باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

۴. درد مفصل شانه و کتف

مفصل شانه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با گردن دارد. اگر ماهیچه‌های پشت شما ضعیف باشند و با بد نشستن و بد راه‌رفتن، همچنین کوله‌ پشتی سنگین بر روی دوش انداختن، ممکن است که مفصل شانه درد بگیرد. برای اینکه این مفصل درد نگیرد، باید ماهیچه‌های کتف خود را قوی کنید.

۵. درد مفصل آرنج و بازو

افرادی که تایپ می‌کنند و یا زیاد ارنج خود را خم و راست می‌کنند، احتمال اینکه مفصل آرنج آنها درد بگیرد، وجود دارد. یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند ایجاد درد در مفصل آرنج کند، ورزش کردن و حرکات سنگین است که با آمادگی کافی نباشد. همچنین ضربه هم می‌تواند این مفصل را که حدفاصل بازو و ساعد است، تحریک کند.

انواع درد مفاصل کدامند؟
زانو یکی از مفاصلی است که برخلاف ران، در همه‌ی جهات حرکت نمی‌کند و می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.

۶. درد مفصل شست پا

تا به حال شده‌است که انگشت شست پای خود را به توپ یا شی‌ای بزنید و درد بگیرد؟ علت درد مفصل انگشت شست پا و مفصل آن، رگ به رگ شدن پا است.

۷. درد مفصل فک و گوش

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فک خود را باز می‌کنید و صدای تق آن را می‌شنوید، احتمالا می‌دانید که درد مفصل فک از دردهای ناخوشایند است. کسانی که کیک بوکسینگ کار می‌کنند، احتمال اینکه مشت به صورتشان بخورد و این درد را احساس کنند، زیاد است.

۸. درد مفصل انگشتان دست

درد مفاصل انگشتان دست، ناشی از علل مختلفی است. انگشتان ما حاوی مفاصل زیادی است و استخوان‌های ریز و کوچک زیادی در انگشتان وجود دارند. این استخوان‌ها در اثر استفاده‌ی نادرست و یا کارکشیدن بیش از حد ممکن است که درد بگیرند و ما آن را با درد مفاصل انگشتان دست بشناسیم.

۹. درد مفصل گیجگاهی

اختلالات گیجگاهی فکی (TMD) اختلالاتی در عضلات فک، مفاصل گیجگاهی فکی و اعصاب مرتبط با درد مزمن صورت است. هر مشکلی که مانع از کارکرد هماهنگ سیستم پیچیده ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و مفاصل شود، ممکن است منجر به اختلال گیجگاهی فکی شود.

۱۰. درد مفصل ساکروایلیاک

درد مفصل ساکروایلیاک (SI) در ناحیه کمر و باسن احساس می‌شود. این درد ناشی از آسیب به مفصل بین ستون فقرات و لگن است. درد ساکروایلیاک می‌تواند شرایط دیگری مانند فتق دیسک یا مشکل لگن را تقلید کند.

آیا می توان از درد مفاصل پیشگیری کرد؟

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید احتمال ابتلا به درد مفاصل را تا حد امکان کاهش دهید:

  • خوردن مکمل‌های کلسیم و منیزیم و ویتامین دی
  • ورزش کردن
  • پیاده‌روی
  • به درستی نشتن و به درستی راه‌رفتن
  • رژیم غذایی مناسب
  • خوردن گوشت، دانه‌های روغنی و لبنیات به اندازه‌ی کافی
  • سیگار نکشیدن
  • کاهش مصرف فست فود
ways to decrease joint pain in winter
اینفوگرافی راهکارهای کاهش دردهای مفصلی در زمستان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکترتو

درد مفاصل یا درد مفصل می‌تواند در یکی از مفصل‌ها و یا در تعدادی از مفاصل بدن بروز کند. این درد می‌توند احساس ناراحتی زیادی برای فرد ایجاد کند و یا باعث مختل شدن فعالیت‌های روزانه‌ی بیمار شود. برای تشخیص علت این بیماری و درمان آن می‌توانید به دکتر مراجعه کنید.

اگر هر یک از علائم درد مفصل را در خود مشاهده کردید، به دکتر ارتوپد و یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی هم می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقبت سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

چه عواملی باعث درد مفاصل می‌ شوند؟ درد ناگهانی و گسترده مفاصل می‌تواند ناشی از عفونت، بیماری‌های التهابی و عوارض برخی از داروها باشد. آنفولانزا یک عفونت شایع است که می‌تواند باعث درد ناگهانی مفاصل شود. برخی از انواع آرتریت و بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.

کمی به زانوی خود استراحت دهید، برای کاهش تورم یخ بزنید، باند فشاری بپوشید و زانوی خود را بالا نگه دارید.

ناشی از استفاده بیش از حد از حرکات تکراری دست است.

درد ران و لگن هنگام راه رفتن ممکن است به دلیل آسیب به عضلات، تاندون‌ها، استخوان‌ها یا اعصاب اطراف لگن و بیماری‌های مزمن مانند آرتریت و پوکی استخوان باشد.

بله. یکی از مواد معدنی که در مفاصل نقش مهمی دارد، منیزیم است.

گاهی با دفع مواد معدنی و ویتامین‌های بدن، ممکن است که درد استخوانی و مفصلی هم در اثر اسهال شدید ایجاد شود.

معمولا سندروم گیلن باره و نه بیماری ام اس باعث درد مفاصل می‌شود. ام اس ممکن است باعث بی‌حسی و گزگز در اندام‌ها شود.

می‌توانید از سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. مصرف ادویه‌های حاوی کپسایسین می‌تواند موثر باشد و برخی از دانه‌های روغنی برای کاهش درد مفاصل مفید هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد مفاصل

  1. فرخنده گفت:

    با سلام من مفصل انگشت پام متورم شده و درد میکنه آزمایش دادم اسید اوریک خونم طبیعی بوده علت چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هم از نظر آرتریت و هم از نظر میزان bun و cr خون تان ازمایش بدهید
      تا درمان صحیح صورت گیرد

  2. ناشناس گفت:

    سلام من رماتیسم مفصلی دارم تمام بدنم درد میکنه یه چند روزیه سوزش هم اضافه شده ممکنه که رماتیسم و آرتروز باهم بگیرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آرتروز با معاینه و آزمایش و سنجش فاکتورهای التهابی و موارد دیگر مشخص می شود و فقط سوزش علایم ان نیست. بهتره تحت درمان متخصص روماتولوژی باشید.

  3. حامد گفت:

    سلام
    من چند عدد ایمپلنت داندان انجام دادم .مدتی بعد جراحی ایمپلنت مرتب مفاصل انگشتان دستام ورم کرده و متورم می گردن و درد غیر قابل تحملی دارند ..هر متخصصی که رفتم گفتن ارتریت التهابی داری دلیل ش هم جراحی ناموفق لثه ها و ایمپلنت ها یی است که نادرست در روی لثه هات انجام گرفته…حاضرم انگشتام را کلا قطع کنم تا از درد ش راحت و اروم بگیرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این مورد بسیار نادر است و اگر به علت کاشت ایمپلنت باشد دندان ها قابل جداسازی است. ولی بهتره متخصص روماتولوژی شما را بررسی دقیق تر کند. از این لینک نوبت بگیرید.
      فوق تخصص روماتولوژی

  4. سیمین گفت:

    همه مفاصل بدن من درد میکنه نمیدونم چرا

  5. مهتاب گفت:

    من تمام مفصلهای پام دستم درد شدید دارم شبها خوابم نمیبره قرص خواب قطع کردم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد مفاصل ممکنه علل روماتیسمی و بیماری های دیگر داشته باشد که بهتره برای درمان به متخصص روماتولوژی مراعه کنید.
      فوق تخصص روماتولوژی

  6. فائزه اکبریان گفت:

    سلام من بعد عمل ابدو خیلی بدن دردم طوری ک دستامو تکون میدم یا پاهامو مفصلام درد میکنن انگار سفت شدن دلیلش چیه

  7. درد مفصل گفت:

    سلام کمخونی هم میتونه موجب درد مفاصل بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کم خونی میتونه موجب خستگی و بیحالی فرد و گاهی درد عضلات نیز بشه چون اکسیژن کمتری به عضلات میرسه. بهتره برای درمان به متخصص داخلی مراجعه کنی.
      متخصص داخلی

  8. درد مفصل گفت:

    برای درمان درد مفصل ک ب علت ضرب دیدگی رخ داده باشه چ پیشنهادی دارید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      میتونی از مسکن ها استفاده کنی و عضو آسیب دیده رو با آتل ثابت کنی و در اولین فرصت عکس رادیولوژی از ناحیه آسیب دیده بگیری و در صورت نیاز به متخصص ارتوپدی مراجعه کنی.
      متخصص ارتوپدی

      1. Lili گفت:

        سلام. مامان من تمامی مفاصلش درد میگیره اینطور که مثلن یکم مفاصل انگشتاش یکم مفاصل زانوهاش دستاش و یعنی همزمان نیست اما همشون درد میکنن مشکل چیه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          علت درد مفاصل ممکنه آرتروز، رو ماتیسم و یا دیگر بیماریهای خودایمنی باشد بنابراین نیازه متخصص روماتولوژی ایشان را ویزیت و آزمایشات لازم جهت تشخیص علت این درد انجام شود. از این لینک میتونید از بهترین روماتولوژیست ها نوبت بگیرید.
          بهترین دکتر روماتولوژی

  9. سارا گفت:

    ممنونم از مقاله خوبتون بسیار علمی و مفید بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  10. Mujtaba گفت:

    بسیار عالی موفق باشید

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم از شما

    2. رضا گفت:

      سلام،من ۳۲ سالم هست،هرجام ضربه میخوره دیگه دردش اروم نمیشه،الان چندتا مفصل هام مثل شصت دستم و شصت پام و استخون پام مدتها پیش ضربه خوردن اونم شدید نه در حد کم،و الان چیزی حدود ۹ ماه میگذره درد دارن هنوز،دلیلش چیه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم،