عمل دیسک گردن چیست؟ نحوه جراحی و مراقبت های بعد از آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل دیسک گردن برای خارج کردن دیسک آسیب‌دیده انجام می‌شود. با این جراحی درد گردن و دست‌ها از بین می‌رود. حدود 10% از افرادی که مشکل دیسک گردن دارند، نیاز به جراحی خواهند داشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عمل دیسک گردن

اگر دچار درد در ناحیه گردن و بالای کمر هستید و پزشک تشخیص دهد که مشکل از دیسک گردن است، احتمالا عمل دیسک گردن برای درمان شما توصیه می‌شود. البته جراحی یکی از گزینه‌های درمان بوده و ممکن است ابتدا پزشک روش‌های دیگر را پیشنهاد دهد. احتمالا به دلیل ابتلا به دیسک گردن با سوالاتی در مورد جراحی دیسککتومی گردن روبرو شده‌اید. به همین دلیل در این مطلب توضیح می‌دهیم که جراحی دیسک گردن چیست؟ این عمل برای چه افرادی ضروری است؟ چه مزایایی داشته و ممکن است چه خطراتی را ایجاد کند؟ قبل و بعد از جراحی لازم است چه نکات مراقبتی رعایت شود؟ عمل چقدر طول کشیده و چه مدت بعد از جراحی می‌توان فعالیت‌ههای روزمره را انجام داد.

اگر دچار دیسک گردن هستید، برای درمان آن و انجام جراحی باید با دکتر مغز و اعصاب، جراح ارتوپد یا جراح مغز و اعصاب مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل دیسک گردن چیست؟

دیسک‌های مهره‌ای بالشتک‌هایی هستند که بین استخوان‌های ستون فقرات قرار گرفته‌اند. دیسک از ساییده شدن استخوان‌ها جلوگیری کرده و در فعالیت‌های روزانه، ورزش و ضربه به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند. با ایجاد آسیب در این دیسک‌ها، درد متوسط تا شدید ظاهر می‌شود. دیسک گردن مربوط به دیسک‌های ۷ استخوان بالای ستون فقرات است. دسترسی به این دیسک‌ها از طریق گردن یا گلو راحت‌تر است.

در عمل دیسک گردن یا دیسککتومی گردن دیسک آسیب‌دیده خارج می‌شود. دیسک آسیب‌دیده به نخاع و ریشه عصبی فشار وارد می‌کند. در نتیجه باعث درد گردن، ضعف، بی‌حسی و گزگز در گردن و قسمت بالای کمر می‌شود. برای کاهش این علائم و رفع فشار باید جراحی دیسک گردن انجام شود.

عمل دیسک گردن برای چه افرادی انجام می شود؟

برای اینکه بدانید جراحی دیسککتومی گردن برای شما مناسب است یا نه باید با متخصص مغز و اعصاب مشاوره داشته باشید. پزشک پس از انجام آزمایش‌های لازم دیسک آسیب‌دیده را تشخیص می‌دهد. اگر دیسک آسیب‌دیده مربوط به قسمت‌های پایینی ستون فقرات باشد، دیسک کمر بوده و معمولا درد در ناحیه پایینی ایجاد می‌شود. اما اگر دیسک مربوط به ۷ مهره اول باشد، دیسک گردن باید درمان شود. در صورتی که هر یک از موارد زیر در مورد شما صادق باشد، احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت.

  • آزمایش‌های تشخیصی از جمله ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن نشان می‌دهند که دچار فتق یا دژنراتیو دیسک هستید.
  • در دست یا بازوی خود ضعف شدیدی را احساس می‌کنید.
  • درد در ناحیه بازو شدیدتر از درد گردن است.
  • علائم دیسک با فیزیوتراپی یا دارو بهبود پیدا نمی‌کند.

درصورتی‌که دچار چنین علائمی هستید و درد شما کاهش پیدا نمی‌کند، برای مشاوره و بررسی گزینه‌های درمان باید به دکتر ارتوپد یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اگر دیسک گردن با روش‌های درمانی دیگر مانند مصرف دارو یا فیزیوتراپی بهبود پیدا نکند، پزشک جراحی دیسک گردن را توصیه می‌کند.

اگر درد ناحیه گردن شدید باشد و با دارو یا فیزیوتراپی تسکین پیدا نکند، جراحی توصیه می‌شود.
اگر درد ناحیه گردن شدید باشد و با دارو یا فیزیوتراپی تسکین پیدا نکند، جراحی توصیه می‌شود.

انواع جراحی دیسک گردن

برای انجام عمل دیسک گردن چندین روش وجود دارد. جراح برای تعویض دیسک می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کند.

  • پیوند استخوان: گاهی لازم است استخوانی به آن ناحیه متصل شود. جراح می‌تواند از استخوان بدن بیمار در جای دیگر یا بانک استخوان استفاده کند.
  • جایگزین پیوند استخوان: این روش هم مشابه روش پیوند استخوان است. با این تفاوت که از براده‌های استخوان شخص موادی توسط انسان ساخته می‌شود.
  • تعویض دیسک گردن: در این روش جراح از دیسک مصنوعی استفاده کرده و آن را جایگزین دیسک آسیب‌دیده می‌کند.

علاوه بر نوع پیوند و اصلاح دیسک گردن این جراحی از نظر تکنیک نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • دیسککتومی قدامی گردن یا جراحی از جلو: این تکنیک از دیگر روش‌ها رایج‌تر بوده و برای درمان فتق دیسک گردن استفاده می‌شود. برش کوچکی جلوی گردن ایجاد می‌شود.
  • دیسککتومی خلفی گردن یا جراحی از عقب: در این تکنیک شبیه به جراحی دیسک کمر برش از پشت ایجاد می‌شود. اگر دیسک به صورت جانبی به سوراخ عصبی فتق کند، از این روش استفاده می‌شود. این تکنیک دشوارتر بوده و خطر آسیب به نخاع بیشتر است.
در جراحی دیسک گردن برشی روی گلو ایجاد شده و به مهره‌ها و دیسک دسترسی پیدا می‌شود.
در جراحی دیسک گردن برشی روی گلو ایجاد شده و به مهره‌ها و دیسک دسترسی پیدا می‌شود.

نحوه انجام عمل دیسک گردن

عمل دیسک گردن معمولا ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. در طول جراحی ۷ مرحله زیر طی می‌شود.

  1. این عمل تحت بیهوشی انجام می‌شود. بعد از بیهوشی ناحیه گردن تمیز می‌شود. اگر نیاز به پیوند استخوان باشد، ناحیه لگن هم برای برداشتن استخوان باید آماده شود.
  2. برشی در سمت راست یا چپ گردن ایجاد می‌شود. جراح ماهیچه جلوی ستون فقرات را کنار زده و به مهره‌ها و دیسک‌ها دسترسی پیدا می‌کند.
  3. محل دیسک آسیب‌دیده باید تشخیص داده شود. جراح سوزنی را وارد دیسک کرده و به کمک اشعه ایکس دیسک آسیب‌دیده را تشخیص می‌دهد. برای انجام جراحی روی دیسک باید مهره‌های بالا و پایین با ابزار مخصوصی از هم جدا شوند.
  4. جراح ابتدا دیواره بیرونی دیسک را برمی‌دارد. به‌وسیله میکروسکوپ جراحی بقیه دیسک را خارج کرده رباط پشت مهره‌ها برداشته می‌شود و جراح می‌تواند دیسکی که روی اعصاب نخاع فشار وارد می‌کند، خارج کند.
  5. سوراخی که عصب نخاعی از آن خارج می‌شود، با مته بزرگ شده که به این روش فورامینوتومی می‌گویند. در نتیجه برای خروج کانال نخاعی فضای بیشتری وجود خواهد داشت.
  6. برای پرکردن فضای باز دیسک در بالا و پایین پیوند استخوان انجام می‌شود. برای همجوشی استخوان‌ها یک صفحه فلزی در مهره‌ها پیج می‌شود.
  7. درمان دیسک گردن به اتمام رسیده و برش‌ها بخیه زده می‌شوند.

آیا به دنبال راهی برای درمان دیسک گردن هستی؟ تا دیر نشده نوبت بگیر

نکات مهم قبل از جراحی دیسک گردن

قبل از جراحی با پزشک یک جلسه مشاوره خواهید داشت. در این جلسه باید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. انجام برخی آزمایش‌ها نیز قبل عمل جراحی ضروری است. ممکن است پزشک آزمایش خون یا اشعه ایکس قفسه سینه را تجویز کند.

مصرف برخی از داروها باید چند هفته قبل عمل جراحی قطع شوند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ادویل و داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین می‌توانند عوارضی در حین عمل یا بعد از آن ایجاد کنند. سیگار و الکل نیز باید ۲ هفته قبل عمل قطع شوند. زیرا این مواد احتمال خونریزی را بالا برده و بهبودی را با اختلال روبرو می‌کند.

حدود ۸ ساعت قبل عمل نباید چیزی بخورید یا بنوشید. ممکن است پزشک مصرف برخی داروها را همراه آب مجاز بداند. در این مورد باید از پزشک خود سوال کنید.

رعایت نکات زیر قبل از عمل جراحی دیسک گردن و سایر جراحی‌ها توصیه می‌شود.

  • با صابون آنتی‌باکتریال دوش بگیرید.
  • کفش‌های پاشنه تخت بپوشید.
  • آرایش و لاک ناخن نداشته باشید.
قبل از عمل دیسک گردن باید با پزشک مشاوره داشته باشید و برخی آزمایش‌ها را انجام دهید.
قبل از عمل دیسک گردن باید با پزشک مشاوره داشته باشید و برخی آزمایش‌ها را انجام دهید.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن

بعد از عمل جراحی و گذراندن زمان ریکاوری می‌توانید به‌آرامی روی صندلی بنشینید و راه بروید. اگر پیوند استخوان از مفصل ران انجام شده باشد، درد آن از درد ناحیه گردن بیشتر است. معمولا بیماران همان روز جراحی مرخص می‌شوند. تا ۲ هفته بعد از جراحی دیسک گردن باید دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید. از جمله:

  • از خم شدن و چرخاندن گردن خودداری کنید.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید.
  • نباید فعالیت‌های شدیدی مانند فعالیت در محل کار، کارهای خانه یا رابطه جنسی داشته باشید.
  • سیگار نکشید.
  • تا زمانی که پزشک تعیین کرده است، رانندگی نکنید.
  • الکل ننوشید. زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.
  • تا دو روز بعد از جراحی دوش نگیرید.
  • مراقب باشید زخم‌ها خیس نشوند.
  • بدون مشورت با پزشک هیچ پماد یا کرمی را روی زخم نمالید.
  • روی ملحفه تمیز بخوابید و حیوان خانگی را روی تخت خود نگذارید.
  • داروهای ضد درد را منظم مصرف کنید.
  • داروهای ضدالتهاب در پیوند استخوان مشکل ایجاد می‌کنند و نباید مصرف شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی دیسک گردن و مراقبت‌های بعد از آن می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب یا دکتر ارتوپد مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

مزایای عمل دیسک گردن

بدون شک عمل دیسک گردن برای شما مزایای زیادی به همراه دارد. در غیر این صورت پزشک آن را توصیه نمی‌کرد. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد بازو و گردن بهبود پیدا می‌کند.
  • کامل شدن دامنه حرکتی گردن
  • ازبین‌رفتن درد بین تیغه‌های شانه

به نقل از mayfieldclinic در رابطه با نتیجه جراحی دیسک گردن:

دیسککتومی گردن در ۹۲ تا ۱۰۰ درصد بیماران در تسکین درد بازو موفقیت‌آمیز است. بااین‌حال، ضعف و بی‌حسی بازو ممکن است برای هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه داشته باشد. گردن درد در ۷۳ تا ۸۳ درصد بیماران تسکین می‌یابد. به‌طورکلی، افراد مبتلا به درد بازو نسبت به افرادی که درد گردن دارند از این جراحی سود بیشتری می‌برند.

معایب و عوارض عمل دیسک گردن

تمامی جراحی‌ها خطرات و عوارضی به همراه دارند. از مهم‌ترین خطرات جراحی دیسککتومی گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خطر خونریزی و عفونت
  • لخته شدن خون
  • واکنش به مواد بیهوشی
  • گرفتگی صدا به طور موقت (در موارد نادر دائمی است.)
  • مشکل در بلع به طور موقت
  • جوش نخوردن مهره‌ها به دلیل سیگارکشیدن، چاقی، پوکی‌استخوان یا سوءتغذیه
  • شکستگی پیچ‌ها و صفحات فلزی
  • خارج‌شدن استخوان پیوندشده از محل خود (در مواقع نادر)
  • آسیب عصبی یا درد مداوم

معمولا گرفتگی صدا و مشکل در بلع برای چند هفته بعد عمل ادامه دارد. در مواقع نادر (حدود ۱ تا ۲%) ممکن است این عارضه دائمی باشد.

بعد از جراحی دیسککتومی خطر جوش نخوردن مهره‌ها و خارج شدن استخوان پیوندشده از محل خود وجود دارد.
بعد از جراحی دیسککتومی خطر جوش نخوردن مهره‌ها و خارج شدن استخوان پیوندشده از محل خود وجود دارد.

قیمت عمل جراحی دیسک گردن

هزینه عمل جراحی دیسک گردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر جراح باتوجه‌به مهارت و تجربه خود دستمزد مشخصی دارد. علاوه‌برآن باید هزینه بیمارستان، اتاق عمل و دستیاران را محاسبه کرد. برای کاهش هزینه عمل می‌توانید از خدمات بیمه استفاده کنید.

می‌خوای بدونی هزینه عمل دیسک گردن چقدر میشه؟

همین الان مشاوره بگیر.

برای انجام عمل دیسک گردن به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

عمل دیسک گردن برای کاهش فشار به نخاع و بهبود درد گردن و بازوها انجام می‌شود. در این عمل دیسک آسیب‌دیده خارج شده و فشار از روی نخاع برداشته می‌شود. در حدود ۱۰% از بیماران دچار دیسک گردن به جراحی نیاز دارند. معمولا این عارضه با دارو یا فیزیوتراپی درمان می‌شود. برای تشخیص گزینه درمان باید به دکتر مغز و اعصاب، متخصص ارتوپد یا جراح مغز و نخاع مراجعه کنید.

قبل و بعد از این عمل جراحی باید از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، سیگار و الکل دوری کنید. در غیر این صورت احتمال خونریزی افزایش پیدا می‌کند. حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل می‌توان فعالیت‌های روزمره را انجام داد. به‌مرور درد گردن و دست‌ها نیز از بین می‌رود.

برای پیداکردن بهترین دکتر مغز و اعصاب، متخصص ارتوپد یا جراح مغز و اعصاب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هر نوع جراحی خطرات و عوارضی به همراه دارد. در این عمل نیز امکان عفونت، خونریزی، جابه‌جا شدن استخوان پیوند شده یا آسیب عصبی وجود دارد. البته لازم به ذکر است بیش از 93% بیماران از این جراحی رضایت کامل داشته‌اند.

معمولا دوره نقاهت بعد از عمل دیسک گردن حدود 4 تا 6 هفته طول می‌کشد. پزشک در جلسات بعد از جراحی با معاینه و انجام آزمایش‌هایی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس در مورد ازسرگیری فعالیت‌ها تصمیم می‌گیرد.

سعی کنید به پشت بخوابید و روی بخیه‌ها فشار وارد نکنید. در چند هفته اول استراحت بسیار مهم بوده و نباید به گردن فشار وارد شود.

تا 2 روز بعد از عمل نباید زخم‌ها خیس شوند. اگر زخم خیس شد، سریعا آن را خشک کنید. برای جلوگیری از خونریزی زخم‌ها نباید از داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای ضدالتهاب استفاده کنید. روی بخیه پماد یا کرم نمالید.

برای شروع ورزش بعد از جراحی باید حتما با پزشک مشورت کنید. فشار به گردن ممکن است به بخیه‌ها و نخاع آسیب بزند. بعد از تایید پزشک می‌توانید حرکاتی مانند حرکت‌دادن سر به بالا و پایین و چپ و راست را انجام دهید. دست خود را روی سر قرار دهید و به‌آرامی سر را به یک سمت فشار دهید. چنین ورزش‌هایی می‌تواند مفید باشد.

حدود 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا بهبودی کامل حاصل شود. در این مدت نباید اجسام سنگین را بلند کنید. بعد از 6 هفته با پزشک خود مشورت کرده و در صورت تایید پزشک می‌توانید فعالیت‌های روزمره را از سر بگیرید.

تا چند هفته نباید رانندگی کنید. این کار ممکن است به گردن فشار وارد کند. برای شروع رانندگی باید با پزشک خود مشورت کنید.

بهتر است 1 تا 2 روز بعد از عمل رژیم غذایی شامل مایعات شفاف باشد. بعد از آن می‌توانید رژیم معمول خود را ادامه دهید. ممکن است کمی گلودرد و مشکل در بلع داشته باشید که به‌مرورزمان بهبود پیدا می‌کند.

بعد از عمل به دلیل ایجاد برش و پیوند زدن استخوان به ستون فقرات مقداری درد طبیعی است. برای کاهش درد جراح داروهای ضد درد تجویز می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل دیسک گردن

  1. عظیم گفت:

    سلام من دیسک گردن داشتم سه ماهه عمل کردم هنوز گز گز دستم و درد بازوم پا برجاست چکار می بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به فیزیوتراپی و یا ورزش های سبک برای دست دارید
      از نظر تنگی کانال نخاعی هم باید مجددا بررسی شوید

    2. ناشناس گفت:

      سلام
      من هفت هفته است عمل دیسک گردن انجام دادم.ولی هنوز گزگز دست و پام خوب نشده.وتو ناحیه گردن هم درد دارم هم حالت خشکیه مفصلی چیکار باید کنم.اصلا روحیم خوب نیست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        با توجه به حدود دوماه از عمل، چندان طبیعی نیست
        فیزیوتراپی نیاز دارید
        و باید mri را تکرار کنید تا از نظر مشکلات نخاعی بررسی شوید

    3. ناشناس گفت:

      سلام
      من هفت هفته است عمل دیسک گردن انجام دادم.ولی هنوز گزگز دست و پام خوب نشده.وتو ناحیه گردن هم درد دارم هم حالت خشکیه مفصلی چیکار باید کنم.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        با توجه به حدود دوماه از عمل، چندان طبیعی نیست
        فیزیوتراپی نیاز دارید
        و باید mri را تکرار کنید تا از نظر مشکلات نخاعی بررسی شوید

  2. امیری گفت:

    هزینه دیسک گردن چند تومان میش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان دیسک و رویکرد جراحی دارد
      حتمن باید بوسیله جراح معاینه شوید سپس هزینه ها براورد شود

  3. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من مادر بزرگم الان حدود یک هفته هستش که تنگی نخاع عمل کرده
    و اینکه کلا دست و پاشون بی حس شده این مشکل برای چی هستش ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از عمل زمانی طول می کشد تا با کمک فیزیوتراپی به حالت عادی برگردد

  4. روح اله قدیری گفت:

    سلام من حدود سه ماه هست که دیسک گردن دارم.البته در ناحیه گردن درد ندارم و بیشتر درد در ناحیه کتف و بازوی دست چپم هست طوریکه تا نوک انگشتان گزگز و بی حس میشه.دکتر گفته تنگی کانال نخاعی دارم..فیزیوتراپی و دارو درمانی خیلی انجام دادم.ایا هنوز باید ادامه بدم یا اینکه باید در نهایت عمل کنم.لطفا راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحات شما بهتر است فیزیوتراپی و دارو درمانی را تا ۴ ماه دیگر ادامه دهید
      در صورت عدم بهبود بهترین گزینه رویکرد جراحی است

    2. ایمان؟؟؟؟ گفت:

      سلام ، من دیسک گردن دارم دکترا گفتن دیسک گردن من پاره شده دست چپم بی حس میشه ، آیا حتما باید عمل کنم .( پزشکم کفته تنگی نخاع شدید دارم ولی دردی ندارم)

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        اگر با mri تشخیص داده شده
        بهترین گزینه، جراحی است

    3. شهرام گفت:

      سلام منم همین مشکل رو داشتم ام آی آر ک گرفتم مهره ۴و پنجم زده بود بیرون عمل کردم یه دیسک قفل گردن گذاشتم دردم ههه چی خوب شد. دکتر علی نعمتی شیراز واقعا عالی هست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از راهنمایی شما

    4. ناشناس گفت:

      منم مثل شما باچندتا جراح مشوررت کردم گفتند باید عمل شده عمل کردم خداراشکر الان خوب شدم گزگزوبی حسی دستم خوب شده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله گاهی بهترین درمان جراحی است
        تندرست باشید

  5. روح اله قدیری گفت:

    سلام من حدود سه ماه هست که دیسک گردن دارم البته در ناحیه گردن درد ندارم..دکتر گفته تنگی کانال نخاعی دارم و کتف و بازوی دست چپم تا انگشتان گزگز و بی حس میشه..این مدت فیزیوتراپی و دارو درمانی خیلی انجام دادم.ایا بازم باید ادامه بدم و یا اینکه باید نهایتا عمل کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحات شما بهتر است فیزیوتراپی و دارو درمانی را تا ۴ ماه دیگر ادامه دهید
      در صورت عدم بهبود بهترین گزینه رویکرد جراحی است

  6. مطهره تولی گفت:

    سلام من دیسک گردن شدید دارم دکتر بهم گفت باید عمل کنم میترسم کسی تجربه عمل داره راهنماییم کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عمل دیسک گردن عمل پیچیده ای نیست
      نگران نباشید

  7. عباس گفت:

    سلام
    من گزگز دست و پا داشتم و درد تو ناحیه گردن. الان یک ماهه عمل دیسک گردن کردم ولی بعد چهار روز بعد عمل دوباره گزگز و دست و سوزن سوزن شدن روی ران پاهام برگشته.
    بعضی ها میگن گزگز دست شاید برای دیسک گردن باشه ولی گزگز روی ران پاها مربوط به ی چیز دیگه است.
    روحیمو از دست دادم. شبا چند شاعت با قرص خواب میتونم بخوابم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام عباس عزیز
      این عوارض تا دو هفته پس از عمل ممکن است ادامه داشته باشد
      از دارو های مسکن و ضد التهاب که پزشک می دهد استفاده کنید
      احتمالا نیاز به طب فیزیکی هم دارید

  8. فلاح گفت:

    سلام
    من گزگز دست و پا داشتم و درد تو ناحیه گردن. الان یک ماهه عمل دیسک گردن کردم ولی بعد چهار روز بعد عمل دوباره گزگز و دست و سوزن سوزن شدن روی ران پاهام برگشته.
    جوری که بهم ریختم .
    بعضی ها میگن گزگز دست شاید برای دیسک گردن باشه ولی گزگز روی ران پاها مربوط به ی چیز دیگه است.
    روحیمو از دست دادم. شبا چند شاعت با قرص خواب میتونم بخوابم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام عباس عزیز
      این عوارض تا دو هفته پس از عمل ممکن است ادامه داشته باشد
      از دارو های مسکن و ضد التهاب که پزشک می دهد استفاده کنید
      احتمالا نیاز به طب فیزیکی هم دارید

  9. ناشناس گفت:

    سلام من چند سال درد گردن دا رم‌ شبها نمیتونم بخوابم چند بار رفتم دکتر گفته احتیاج به عمل نداری ، مراعات کن خوب میشه ، چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شاید احتیاج به عمل نباشد اما نیاز به دارو های خوراکی مثل سلکسیب و یا موضعی مث پیروکسیکام می باشد
      ورزش های گردن هم جدی بگیرید

  10. صبا احمدب گفت:

    سلام من دیسک مهره پنج و شش گردنی داشتم پنجاه روزه عمل جراحی دیسک مصنوعی انجام دادم ولی هنوز در ناحیه گردن(همونجایی که قبا از عمل درد داشتم)درد دارم تا کی این درد رو دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام صبا عزیز
      معمولا تا سه ماه درد التیام می یابد
      بطور پیوسته تحت نظارت پزشک تان باشید

      1. امیری گفت:

        سلام هزینه دیسک گردن چه قد میش

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بستگی به میزان دیسک و رویکرد جراحی دارد
          حتمن باید بوسیله جراح معاینه شوید سپس هزینه ها براورد شود