چه زمانی باید برای عمل پف زیر چشم اقدام کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل پف زیرچشم برای ازبین‌بردن پف زیر چشم انجام می‌شود. روش‌های زیادی اعم از جراحی و غیرجراحی برای برداشتن پف زیرچشم وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

جراحی پف زیر چشم

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

با بالارفتن سن، شاهد ایجاد تغییراتی در ساختار و بافت ماهیچه‌های نگهدارنده پلک هستیم که این تغییرات موجب ضعیف‌شدن و در نهایت افتادگی پوست اطراف پلک می‌شوند. در این مرحله، چربی صورت جابه‌جا شده و زیر چشم می‌رود. با جمع‌شدن مایع آب‌مانند زیر چشم، این قسمت متورم می‌شود و به‌اصطلاح پف می‌کند. پف زیر چشم پدیده‌ای است که بنا به دلایل مختلف روی می‌دهد و بر شادابی و جذابیت چهره تأثیر به‌سزایی دارد.

عمل پف زیر چشم، یکی از انواع متداول عمل چشم است که با هدف زیبایی و برای رفع مشکل پف زیر چشم انجام می‌شود. در جراحی پف زیر چشم، پلک پایینی لیفت می‌شود و بافت اضافی از ناحیه زیر چشم برداشته می‌شود. احتمالا اسم عمل بلفاروپلاستی یا عمل پلک بالا، یکی از انواع عمل‌ چشم را شنیده‌اید. عمل پف چشم هم از نظر سازوکار مشابه عمل بلفاروپلاستی است با این تفاوت که روی پلک پایین انجام می‌شود. به همین دلیل هم به آن جراحی پلک پایین یا بلفاروپلاستی پلک پایین هم گفته می‌شود.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو قرار است درباره عمل پف زیر چشم، روش جراحی پلک پایین، روش‌های جایگزین غیرجراحی، هزینه‌ها و عوارض جانبی عمل افتادگی پلک پایین صحبت ‌کنیم.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

عمل پف زیر چشم چیست؟

جراحی پف زیر چشم در زمره عمل‌ زیبایی چشم قرار می‌گیرد که با برداشتن چربی اضافه، بافت نگهدارنده‌ی پلک را پایین کشیده و محکم می‌کنند. پیش از اینکه به چگونگی انجام عمل افتادگی پلک پایین بپردازیم ابتدا باید ببینیم که پف زیر چشم چیست و به چه علت ایجاد می‌شود.

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و حدودا سه ساعت طول می‌کشد. نخستین مرحله، تزریق داروی بی‌حسی به‌منظور بی‌حس‌شدن موضعی خواهد بود. البته در مواردی ممکن است بی‌هوشی کامل هم انتخاب شود. در گام بعدی، جراح بسته به نوع عمل پف زیر چشم که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت، برش لازم را انجام می‌دهد. معمولا برای افتادگی پلک پایین، برش زیر خط مژه یا داخل پلک پایین است و برای جراحی، در شکاف طبیعی پلک بالا هم برش ایجاد می‌شود. پس از این مرحله، جراح چربی اضافه را از پلک پایین برمی‌دارد و در نهایت بخیه می‌زند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

پف زیر چشم چیست؟

چشم علاوه بر اهمیتی که در بینایی و سلامت کلی بدن دارد، یکی از شاخص‌های زیبایی به‌شمار می‌آید. یکی از مسائلی که می‌تواند بر زیبایی چشم تأثیر بگذارد، پف چشم در نواحی مختلف چشم است. پف زیر چشم به انگلیسی Under Eyes Bags یا Puffy Eyes، در نتیجه‌ی تجمع مایعات یا چربی شل‌شده زیر چشم پدید می‌آید. از آنجایی‌که پوست زیر چشم نازک و ظریف است، اگر پف و افتادگی پلک پایین درمان نشود، تأثیر ناخوشایندی بر جذابیت ظاهری و شادابی چهره می‌گذارد.

پف زیر چشم چیست؟
پف زیر چشم به دلایل زیادی ایجاد می‌شود و روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی برای انجام آن وجود دارد.

انواع روش های عمل پف زیر چشم

  • جراحی پلک از روی پوست: در این روش برای برداشتن بافت چربی اضافه، برش یک تا دو میلی‌متری زیر مژه‌ها ایجاد می‌شود. این روش بیشتر مناسب افراد مسن یا کسانی است که مشکل افتادگی پوست و عضلات نگهدارنده پلک دارند.
  • جراحی پلک با برش‌زدن ملتحمه: این نوع عمل پف زیر چشم باید حتما توسط جراحی انجام شود که اطلاعات کافی نسبت به ساختار چشم دارد. در این روش جراح برای برداشتن چربی اضافه، برشی از طریق ملتحمه داخل پلک ایجاد می‌کند. این نوع عمل پف زیر چشم بیشتر مناسب جوانان یا افرادی است که پوست اضافی پلک پایین چندانی ندارند. از مزایای این روش می‌توان به عدم وجود برش خارجی و نشانه‌ی جراحی اشاره کرد. به‌علاوه اینکه ریسک آسیب شبکه نگهدارنده ساختار چشم بسیار کم است و شکل چشم بهتر حفظ می‌شود.
اینفوگرافی راهی های از بین بردن پف زیر چشم
اینفوگرافی راهی های از بین بردن پف زیر چشم

برداشتن پف زیر چشم بدون جراحی

از سایر روش‌های برداشتن پف زیر چشم بدون جراحی می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

  • عمل کانتوپکسی یا کانتوپلاستی خارجی روشی است که برای افتادگی و شل‌شدگی پلک پایین به‌کار می‌رود.
  • برای افزایش حجم چربی در چشم‌های فرو رفته یا قسمتی که گونه و پلک به هم می‌رسند، تزریق چربی تجویز می‌شود. برای ایجاد برجستگی لازم از پروتز گونه یا کناره چشم آلوپلاستیک استفاده می‌کنند.
  • لایه‌برداری شیمیایی یا جوان‌سازی پوست با لیزر، دیگر روش غیرتهاجمی است که برای بهبود کیفیت پوست پلک پایین استفاده می‌شود. با کمک لیزر، چین و چروک‌ها یا تغییر رنگ پوست کمتر خواهد بود.
  • در مواردی‌که رگ‌های اطراف ناحیه چشم بیرون می‌زنند، بهترین گزینه اسکلروتراپی یا لیزر درمانی است که این ظاهر ناخوشایند را بهتر می‌کند.
  • چین و چروک‌هایی که به‌واسطه افزایش سن یا رژیم‌های غذایی در ناحیه زیر چشم و پلک پایین ایجاد می‌شوند را می‌توان با تزریق بوتاکس کمتر کرد.
  • استفاده از کرم دور چشم: کرم‌های دور چشم بیشتر نقش پیشگیری در ایجاد پف زیر چشم دارند تا نقش درمانی. مصرف مداوم کرم‌های دور چشم با انقباض عروق، پف زیر چشم را کم می‌کند.
  • مزوتراپی زیر چشم: مزوتراپی روشی است که کاربردهای زیادی دارد و برای جوانسازی پوست و همچنین تقویت مو استفاده می‌شود. مزوتراپی همچنین روش مناسبی برای رفع تیرگی و چروک‌های ریز و چربی اضافه زیر چشم محسوب می‌شود. این روش را معمولا باید سه تا چهار جلسه و با فاصله دو هفته انجام داد تا نتیجه مطلوب گرفته شود.
  • میکرونیدلینگ: یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن چین و چروک‌های زیر چشم، میکرونیدلینگ است. افرادی که مشکلات پف زیر چشم یا تیرگی زیر چشم دارند، اما از عوارض عمل‌های جراحی، تزریق بوتاکس و فیلر می‌ترسند، میکرونیدلینگ بهترین انتخاب برایشان محسوب می‌شود.
  • آر اف فراکشنال زیر چشم: پف زیر چشم با این روش به‌طور کامل از بین نمی‌رود، اما به‌عنوان روش تکمیلی پس از عمل افتادگی پلک پایین برای سفت‌کردن پوست زیر چشم استفاده می‌شود. البته آر اف فرکشنال زیر چشم نمی‌تواند جایگزین عمل بلفاروپلاستی شود، بلکه صرفا ظاهر پوست زیر چشم را کمی بهتر می‌کند.
  • تزریق ژل زیر چشم: تزریق ژل که یکی از فیلرهای بدن محسوب می‌شود، یکی از روش‌های غیرتهاجمی است که برای رفع مشکلات پوستی زیر چشم و پف زیر چشم به‌کار می‌رود.
  • کربوکسی تراپی: در روش کربوکسی تراپی کربین دی اکسید پزشکی به ناحیه‌ی زیر چشم تزریق می‌‌شود. در کربوکسی با افزایش جریان خون در پلک، حلقه تیره دور چشم و پف زیر چشم بهبود پیدا می‌کند.
  • اندولیفت: در روش اندولیفت فیبر نوری بسیار نازکی پوست را تحریک می‌کند تا کلاژن‌سازی بیشتر شود این کلاژن بیشتر به بهبود بافت زیر چشم کمک زیادی می‌کند.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با برداشتن پف چشم هستی؟

با دکتر مشورت کن

مزایای جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

انجام عمل بلفاروپلاستی برای رفع افتادگی پلک پایین، مزایای زیبایی مختلفی برای فرد به‌دنبال دارد:

  • باعث شادابی و جوان‌تر شدن پوست می‌شود.
  • باعث می‌شود چهره فرد بدون آرایش هم شاداب به‌نظر برسد.
  • مشکلات بینایی ناشی از افتادگی پلک پایین را دوباره برمی‌گرداند.
  • با بالابردن اعتماد‌به‌نفس فرد، کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد.

عوارض جراحی پف زیر چشم چیست؟

عمل جراحی پلک پایین مانند هر عمل جراحی دیگری خطر عوارض جانبی مثل عفونت، التهاب یا حساسیت به ماده بیهوشی را با خود به‌همراه دارد. البته تجربه و مهارت جراح چشم، رابطه مستقیمی با عوارض جراحی پف زیر چشم خواهد داشت. از عوارض خفیف و گذرای عمل افتادگی پلک پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاری دید موقتی یا دوبینی
  • تورم پلک
  • ایجاد جوش‌های کوچک سفیدرنگ در اطراف محل بخیه
  • بسته‌نشدن کامل پلک‌ها به‌طورکامل در فاصله چند هفته بعد از عمل
  • خونریزی شدید که معمولا به‌ندرت اتفاق می‌افتد و با فشار بر عصب بینایی باعث از‌بین‌رفتن دید می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌کاری و پرکاری تیروئید، خشکی چشم، فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی منجر به تشدید عوارض جراحی عمل پف زیر چشم می‌شوند. اگر بیمار سابقه آب‌سیاه یا پارگی پرده شبکیه داشته باشد هم احتمالا با عوارض جدی‌تری مواجه می‌شود.

عوارض جراحی پف زیر چشم چیست؟مزایای جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین
تاری دید موقتی یا دوبینیبا بالابردن اعتماد‌به‌نفس فرد
تورم پلکمشکلات بینایی ناشی از افتادگی پلک پایین را دوباره برمی‌گرداند.
ایجاد جوش‌های کوچک سفیدرنگ در اطراف محل بخیهباعث می‌شود چهره فرد بدون آرایش هم شاداب به‌نظر برسد.
بسته‌نشدن کامل پلک‌ها به‌طورکامل در فاصله چند هفته بعد از عملشادابی و جوان‌تر شدن پوست
عوارض و مزایای جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

آمادگی و مراقبت قبل عمل

جراح پیش از انجام عمل، دستورالعمل‌هایی را با توجه به سابقه و پرونده بیمار تجویز می‌کند تا برای عمل آماده شود. این اقدامات و مراقبت‌های قبل عمل عبارت‌اند از:

  • انجام آزمایش‌هایی که برای عمل پف زیر چشم لازم هستند.
  • بهتر است در فاصله ۶ هفته تا عمل، بیمار مصرف سیگار را قطع کند. چراکه استعمال دخانیات بر فرآیند بهبود تأثیر می‌گذارد.
  • بهتر است مصرف مکمل‌های گیاهی، داروهای ضدالتهابی و آسپرین‌ها را قبل از عمل قطع کنید.
  • رژیم غذایی مناسب را طبق دستور چشم پزشک رعایت کنید.
عکس عمل پف چشم.
عکس عمل پف چشم. عمل جراحی پف چشم تغییر زیادی در جوانی و شادابی چهره ایجاد می‌کند.

مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی

درست است که عمل جراحی پلک پایین یک عمل سرپایی محسوب می‌شود، اما رعایت برخی دستورالعمل‌ها و مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی نقش مهمی در بهبود سریع‌تر بیمار دارد. جراح معمولا دستورالعمل‌های زیر را تجویز می‌کند:

  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش کبودی و تورم
  • رعایت بهداشت و پاکیزگی چشم‌ها
  • بالا نگه‌داشتن سر حین خواب و موقع استراحت
  • استفاده از قطره چشمی جهت حفظ رطوبت و خیس نگه‌داشتن چشم‌ها
  • عدم مصرف لوازم آرایشی طبق تجویز پزشک
  • تماشا‌نکردن تلویزیون
  • عدم استفاده از لنزهای تماسی حداقل ۷۲ ساعت پس از عمل بلفاروپلاستی
  • مصرف به‌موقع داروهای تجویزی
  • عدم انجام کارهای سنگین.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همنی حالا برای معاینه چشم اقدام کن!

بهبودی بعد از عمل پف زیر چشم

دوره بهبود بعد از عمل پف زیر چشم تقریبا کوتاه است و بیمار تقریبا مشکل خاصی نخواهد داشت. فراموش نکنید که احساس سفتی و کشیدگی بلافاصله پس از انجام جراحی پلک پایین طبیعی است. معمولا تا ۵ روز پس از عمل، مصرف مسکن تجویز می‌شود. احساس خشکی اطراف و داخل چشم هم حدود یک تا دو هفته بعد جراحی برطرف خواهد شد. نزدیک به دو تا سه هفته هم طول می‌کشد تا تمام آثار کبودی و ورم از بین برود.

معمولا توصیه می‌شود تا ۱۰ روز بعد از انجام عمل افتادگی پلک پایین، مواد آرایشی مصرف نشود. بهترین زمان برای استفاده از لنزهای تماسی، حدود ۳ هفته بعد از عمل خواهد بود. یک تا دو هفته استراحت کافی است و بعد از آن می‌توانید به روال عادی زندگی برگردید. البته بهبودی کامل عمل پف زیر چشم به چند ماه زمان نیاز دارد.

نتایج عمل بلفاروپلاستی پلک پایین
نتایج عمل بلفاروپلاستی پلک پایین حدود ۲ الی ۳ هفته بعد از عمل مشخص می‌شود.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پف زیر چشم یکی از مشکلاتی است تأثیر زیادی بر روی زیبایی و تناسب چهره دارد. این مشکل در اثر تجمع مایعات یا شل‌شدن چربی زیر چشم ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی از جمله بیماری‌های کبدی، کلیوی و مشکلات تیروئیدی باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شوند. اگر تیرگی و پف زیر چشم به‌خاطر بیماری زمینه‌ای نباشد، معمولا با روش‌های خانگی و مصرف کرم‌های ضد پف می‌توان مشکلات خفیف را برطرف کرد. اما رفع پف‌ها و افتادگی پلک پایین شدید، نیازمند انجام عمل جراحی، برداشتن پوست اضافی و چربی زیر چشم است. مصرف دخانیات و الکل هم با اختلال در هورمون‌ها موجب ایجاد پف زیر چشم می‌شود.

روش‌های زیادی برای از‌بین‌بردن این پف وجود دارد، از روش‌های جراحی گرفته تا روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی. روش جراحی عمل پف زیر چشم شباهت زیادی به بلفاروپلاستی دارد. در این عمل پزشک بخشی از پوست زیر چشم را بریده، بافت اضافه را خارج می‌کند و در صورت نیاز پوست اضافه را برمی‌دارد. در روش جدیدتر این برش در داخل چشم و در قسمت ملتحمه داده می‌شود که باعث می‌شود جای زخم و عوارض کمتری به جا بماند.

این عمل زیبایی چشم توسط جراح پلاستیک یا جراح چشم انجام می‌شود. برای پیداکردن بهترین جراح پلاستیک برای انجام عمل پف زیر چشم به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه‌بر آشنایی با بهترین پزشکان، شما می‌توانید به‌راحتی نوبت اینترنتی بگیرید و یا از خدمات مشاوره با چشم پزشک یا دیگر جراح پلاستیک به‌صورت اینترنتی یا تلفنی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عوامل مختلفی از جمله تجربه و مهارت جراح، محل انجام عمل، گستردگی عمل، نتایج تضمین‌شده، هزینه جراح، بیهوشی و بی‌حسی روی هزینه عمل پف زیر چشم تأثیر می‌گذارند. ولی به‌طورکلی می‌توان قیمت پایه عمل پلک پایین را، در سال ۱۴۰۲، ۶ میلیون تومان یا بیشتر برای هر دو چشم در نظر گرفت.

انجام عمل و انتخاب روش انجام عمل پلک پایین معمولا توسط متخصص زیبایی و جراح پلاستیک انجام می‌شود. ولی اگر قصد انجام این جراحی را دارید، بهتر است ابتدا برای انجام مشاوره به چشم پزشک مراجعه کنید تا از سلامت چشم‌ها خیالتان راحت شود و سپس برای هماهنگی و آمادگی‌های لازم نزد جراح زیبایی بروید.

 

تجربه جراح و شدت افتادگی پلک از فاکتورهای مهمی هستند که بر باقی‌ماندن جای زخم و بخیه تأثیر دارد. معمولا بعد عمل، از لیزر برای ازبین‌بردن جای زخم استفاده می‌شود.

 

نتیجه جراحی پف زیر چشم تا ۱۰ سال باقی می‌ماند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل پف زیر چشم

  1. مرجان طرفی زاده گفت:

    برای رفع زیر چشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خانم طرفی زاده عزیز
      سوالتان را دقیق تر بپرسید
      ممنونم

  2. لیلا عبدی گفت:

    پف زیر چشم دارم و میخوام چربی را بردارم به نظرتون کلینک ارتین تو یوسف اباد.تهران خیابان یکم
    آیا کلینیک. مطمعنی برای انتخاب است؟