علائم دیابت جوانی و عوارض احتمالی آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت در جوانی و در سنین زیر ۳۰ سال هم می‌تواند ایجاد شود. دیابت جوانی معمولا از نوع دیابت نوع ۱ استو تغذیه، تغییر سبک زندگی، ورزش و دارودرمانی از روش‌های اصلی درمان این بیماری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم دیابت در جوانی

علائم دیابت جوانی اغلب با افزایش سطح قند خون، بروز می‌کند. امکان بروز این علائم تا قبل از ۳۰ سالگی وجود دارد و ممکن است در سال‌های بعدی نیز خود را نشان دهد. دیابت جوانی به دلیل کاهش سطح انسولین به وجود می‌آید که باعث افزایش قند خون می‌شود. این هورمون در لوزالمعده ترشح می‌شود و باعث تنظیم سطح قند خون خواهد شد.

دیابت جوانی (MODY) نوع خاصی از دیابت است که اغلب در اثر کمبود میزان انسولین در خون ایجاد می‌‌شود. گاهی وراثت و ژنتیک نیز در ایجاد این مشکل نقش اساسی ایفا می‌کنند. بسیار مهم است که علائم این بیماری را بشناسیم و در صورت مواجهه با آنها در خودمان یا عزیزانمان برای تشخیص و درمان اقدام کنیم. در دکترتو می‌توانید برای مشاوره دیابت یا دریافت نوبت از بهترین پزشکان متخصص غدد یا دکتر داخلی اقدام کنید.

کدام نوع دیابت در بین جوانان شایع است؟

انواع دیابت هر کدام شرایط و علت خاص خود را دارد؛ و می‌تواند در افراد با سنین مختلف از جمله جوانان ایجاد شود. به گفته سایت medicalnewstoday در حالت کلی دیابت نوع یک در بین جوانان شایع‌تر است. دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به پانکراس حمله کرده و سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین را از بین می‌برد، در نتیجه انسولینی تولید نمی‌شود که بتواند قند خون را کنترل کند. دیابت بی مزه نیز که با علائمی مثل تشنگی بیش از حد و ادرار مکرر نمایان می‌شود در بین جوانان دیده می‌شود. دیابت نوع دو بیشتر بعد از ۴۰ سالگی ایجاد می‌شود، اما با توجه به سبک زندگی ناسالم در میان جوانان سن ابتلا به این نوع هم پایین آمده و شاهد ابتلای جوانان به این بیماری هم هستیم.

علائم دیابت در جوانی
خستگی غیرعادی از جمله علائم دیابت در جوانی است.

مهمترین علائم دیابت در جوانی چیست؟

علائم دیابت جوانی هم مشابه با علائم عمومی این بیماری در دیگر افراد است. اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، تا قبل از ۳۰ سالگی علائم آن را تجربه می‌کنند. در حال حاضر نرخ دیابت در بین جوانان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. یکی از نکاتی که می‌تواند به درمان و کنترل این بیماری کمک کند، تشخیص به موقع است. در این صورت فرد قادر خواهد بود که یک زندگی شاداب و تندرست را تجربه کند. برخی از علائم این بیماری در جوانان شامل موارد زیر است.

  • خستگی
  • گرسنگی و تشنگی بیش از حد
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • بروز خستگی مزمن
  • بوی میوه در تنفس فرد
  • تاری دید
  • ایجاد عفونت قارچی در زنان.

این علائم در انواع دیابت در جوانان و بزرگسالان به صورت مشابه و یکسان است. اغلب جوانان درگیر دیابت نوع ۱ می‌شوند. این نوع بیماری معمولا در سن کم بروز پیدا می‌کند.

شما برای مشاوره دیابت می‌توانید از دکتر غدد شهر خود از طریق سایت دکترتو نوبت آنلاین دریافت کنید.

آیا علائمی مثل تشنگی بیش از حد و خستگی داری؟

همین حالا با متخصص غدد مشورت کن.

عمده ترین علائم دیابت کودکان

دیابت می‌تواند نسل جوان‌تر یعنی کودکان را هم درگیر کند. تاری دید، عدم بهبود زخم، خستگی مزمن و عدم تعادل از عمده‌ترین نشانه‌های دیابت در کودکان است. اما گاهی برخی علائم هشداردهنده و مزمن هستند. البته امکان دارد در جوانان و کودکان علائم خاصی بروز پیدا نکند و بیماری به مرحله پیشرفته برسد. تشخیص زودهنگام بیماری می‌تواند موجب کنترل بیشتر آن و اجتناب از دیابت خاموش شود. در این‌جا چند علامت عمده در کودکان را ذکر خواهیم کرد:

  • تشنگی بیش از حد
  • گرسنگی غیر عادی
  • کاهش وزن و وزن نگرفتن درست با وجود غذا خوردن خوب کودک
  • خستگی غیر عادی
  • تکرر ادرار
  • بدخلقی
  • شب ادراری.

این علائم اغلب در کودکان به دلیل جنب‌و‌جوش و فعالیت بیشتر آنها، نادیده گرفته خواهد شد. به همین علت ممکن است روند بیماری سریع‌تر طی شود.

گرسنگی و تشنگی بیش از حد، خستگی غیرعادی، کاهش وزن و تغییرات خلقی از جمله علائم دیابت در جوانی است.

ویدئو علائم دیابت در جوانان

دلیل ایجاد دیابت جوانی چیست؟

همانطور که ذکر شد علائم دیابت جوانی اغلب به صورت نوع ۱ بروز می‌کند. دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است که در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات ژنتیکی ایجاد می‌شود. هرچند دیابت نوع ۲ نیز در جوانان ایجاد می‌شود. گاهی اوقات دلایل بروز آن به دلیل مشکلات ژنتیکی است. دیابت جوانی همچنین در اثر سبک زندگی ناسالم و چاقی و ورزش نکردن ایجاد می‌شود. بهتر است با کشف دلیل اصلی بروز آن، در جهت کنترل علائم اقدام شود.

آیا استرس در سن جوانی باعث دیابت می شود؟

یکی از دلایل بروز علائم دیابت جوانی، استرس است. بیشتر پزشکان عقیده دارند که منشاء بسیاری از بیماری‌ها، اضطراب است. از این رو باید افراد جوان نسبت به این موضوع مطلع باشند. ممکن است دیابت از پیامدهای استرس باشد. استرس و اضطراب زمینه را برای پیش دیابت مهیا می‌کنند. هنگامی که یک فرد در معرض پیش دیابت قرار می‌گیرد، قند خونش افزایش پیدا می‌کند. استرس می‌تواند میزان قند خون را در فرد افزایش دهد. برخی پزشکان عقیده دارند که استرس منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. در سنین جوانی و حتی نوجوانی میزان استرس در افراد بیشتر از هر دوره‌ای است. از این رو علائم دیابت جوانی، با بروز استرس بیشتر می‌شود.  

استرس و دیابت جوانی
استرس می‌تواند یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت در جوانی و سنین پایین باشد.

جوان ترین سنی که می توانید به دیابت مبتلا شوید چه سنی است؟

امکان دارد افراد در سنین پایین درگیر بیماری دیابت شوند. به همین دلیل دیابت جوانی سن خاصی ندارد. اما اغلب علائم در سنین زیر ۳۰ سالگی، بروز می‌کند. این علائم در سنین بالاتر از ۳۰ سالگی نیز ایجاد می‌شود. اما هنگامی که در سنین پایین رخ دهد، با نام دیابت جوانی شناخته می‌شود. بیشتر مواقع این علائم از سن ۲۰ سالگی به بعد بروز خواهند کرد.

دیابت چقدر سریع در جوانان ایجاد می شود؟

میزان پیشرفت دیابت جوانی اغلب بستگی به شرایط تغذیه و سبک زندگی دارد. همانطور که استرس می‌تواند در بروز قند خون موثر باشد، عوامل دیگری نیز در پیشرفت و سرعت علائم دیابت جوانی نقش دارند. بهتر است در صورتی که این بیماری در اثر سابقه خانوادگی نیست، سبک زندگی اصلاح شود.

دیابت جوانان چگونه تشخیص داده می شود؟

با توجه به بروز علائم اولیه در جوانان، می‌توان دیابت را تشخیص داد. در صورت بروز تکرر ادرار باید آن را پیگیری کرد تا اگر به دلیل دیابت باشد، کنترل شود. خستگی و تاری دید نیز از علائمی هستند که باید به دنبال علت آنها بود. در صورتی که این علائم به سرعت تشخیص داده شوند، امکان کنترل آن وجود دارد. متاسفانه بسیاری از جوانان این علائم را نادیده می‌گیرند و برای تشخیص و درمان آن اقدامی نمی‌کنند.

هنگامی که بعد از مشاهده علائم دیابت جوانی به پزشک متخصص داخلی یا متخصص و فوق تخصص غدد مراجعه می‌کنید، پزشک آزمایشاتی مانند انواع آزمایش قند خون انجام می‌دهد تا روند کنترل قند خون را در بدن بررسی کند. اگر دکتر به دیابت مشکوک شود آزمایشات تشخیصی بیشتری را انجام می‌‌دهد.

اینفوگرافی علائم دیابت در جوانی
علائم دیابت در جوانی چیست؟

راهی برای درمان دیابت جوانی وجود دارد؟

از آنجایی که بیشتر موارد ابتلا به دیابت در جوانان از نوع یک است، معمولا از طریق انسولین درمان می‌شود. یکی از روش‌های درمان دیابت جوانی در کنار درمان دارویی، اصلاح سبک تغذیه است. برای کاهش علائم دیابت جوانی، باید نسبت به تغذیه حساسیت به خرج داد. مصرف مواد قندی به صورت غیر عادی، می‌تواند در بروز قند خون تاثیر داشته باشد. در کنار درمان دارویی، تغذیه مناسب، ورزش و برخی درمان‌های گیاهی و سنتی، باید انجام چکاپ افراد دیابتی را هم در اولویت قرار دهید. انجام این چکاپ‌ها بسیار مهم و حیاتی است، زیرا عوارض دیابت می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد به وجود آورد.

آیا تنها راه کنترل دیابت جوانی تزریق انسولین است؟ از متخصص دیابت بپرس.

آیا دیابت در مراحل اولیه قابل درمان است؟

در صورتی که بروز علائم دیابت جوانی در اثر مشکلات ژنتیکی نباشد، می‌توان آن را در مراحل اولیه کنترل کرد.

مراحل اولیه دیابت را چگونه درمان می کنید؟

در صورتی که دیابت جوانی در مراحل اولیه باشد، امکان درمان آن وجود دارد. ابتدا باید دلیل بروز این مشکل کشف شود. سپس در جهت درمان و رفع آن اقدام کرد. آزمایش قند خون به طور مداوم برای کنترل و مدیریت این بیماری لازم است.

تغذیه در درمان دیابت جوانی

بهتر است جوانانی که در معرض خطر دیابت و قند خون هستند، در تغذیه خود تجدید‌ نظر کنند. مثلا مصرف مواد قندی مصنوعی در این راستا بسیار خطرناک است. به جای آن می‌توان از قند طبیعی مانند خرما استفاده کرد.

چه غذاهایی قند را سریع پایین می آورند؟

مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند قند خون را پایین آورد. مثلا دارچین یکی از موادی است که بهتر است در برنامه غذایی جوانان قرار داده ‌شود. لازم است افراد دیابتی لیستی از مواد غذایی کاهنده قند خون را در برنامه غذایی خود مورد استفاده قرار دهند.

جوان دیابتی باید از خوردن چه میوه هایی اجتناب کنند؟

برخی از میوه‌ها با وجود داشتن قند طبیعی، برای دیابت جوانی خطرناک هستند. البته مصرف بی‌رویه میوه‌های شیرین می‌تواند خطر بروز دیابت را افزایش دهد. قند میوه در صورت مصرف زیاد، علاوه بر دیابت، زمینه مشکلات قلبی را نیز پدید می‌آورد. زیرا مصرف بیش از حد آن موجب زخمی شدن رگ‌ها می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود از مصرف بی‌رویه میوه‌های شیرین خودداری کنید.

تغذیه در دیابت جوانان
جوانان مبتلا به دیابت باید در تغذیه و غذاهایی که می‌خورند دقت زیادی داشته باشند.

عوارض دیابت جوانی

در صورت بروز علائم دیابت جوانی باید در صدد کنترل آن باشیم. زیرا این مشکل عوارضی را در بدن ایجاد می‌کند. به عنوان مثال عدم بهبود زخم‌ها، مشکلات بینایی و غیره از این عوارض هستند. گاهی در صورت پیشرفت این بیماری، ممکن است عضوهای بدن مانند پا قطع شوند.

روش های پیشگیری از دیابت جوانی

کاهش استرس و اصلاح تغذیه، در پیشگیری از دیابت نقش اساسی دارد. بی‌تحرکی یکی از دلایلی است که می‌تواند قند خون را بیشتر کند. زیرا قند موجود در خون در اثر کاهش سوخت و ساز در رگ‌ها باقی می‌ماند. از این رو بیماری دیابت جوانی را می‌توان تا حد زیادی کنترل کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

به طور کلی علائم دیابت جوانی اغلب به دلیل تغذیه نامناسب، استرس و بی‌تحرکی بروز می‌کنند. این مشکلات به مرور زمان موجب ایجاد دیابت نوع ۱ و ۲ می‌شوند. از این رو شناخت علائم این بیماری می‎‌تواند منجر به بهبود آن در مراحل اولیه شود. گاهی اوقات ایجاد تغییر در سبک زندگی، در بروز بسیاری از بیماری‌ها موثر است. دیابت جوانی نیز که در سنین پایین رخ می‌دهد، با تغییر سبک زندگی قابل درمان و پیشگیری است. بهتر است در برنامه روزمره خود، ورزش و پرهیز از غذای ناسالم را فراموش نکنیم.

در دکترتو می‌توانید برای مشاوره دیابت به صورت تلفنی یا آنلاین و متنی یا دریافت نوبت از بهترین پزشکان متخصص غدد یا دکتر داخلی اقدام کنید. برای دریافت مشاوره از دکتر داخلی آنلاین یا دکتر غدد آنلاین کمک بگیرید.

دکتر دیابت تهران

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اغلب دیابت جوانی با نام نوع یک شناخته شده‌ است. این بیماری به دلیل چاقی، غذای ناسالم و … ایجاد می‌شود و مانند دیابت نوع ۲ ارثی نیست.

عوامل زیادی در بروز دیابت جوانی موثر هستند. مثلا سبک زندگی ناسالم و استرس از عوامل اصلی بروز آن محسوب می‌شوند.

دیابت در این افراد موجب بروز مشکلاتی مانند خستگی مزمن خواهد شد و باید کنترل شود.

بله مصرف قند تاثیر زیادی در بروز بیماری قند خون جوانی دارد.

تمام غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم در انتها وارد معده و دستگاه گوارش می‌شود. سپس قند غذا به کمک انسولین به سلول‌ها برای تبدیل آن به انرژی منتقل می‌شود. بدن افراد دیابتی انسولین کافی تولید نمی‌کند تا قند و گلوکز به سلول‌ها برسد. وجود چربی و قند فراوان در رژیم غذایی باعث دیابت جوانی می‌شود.

کمبود خواب به ویژه در شب، یکی از دلایل بروز علائم دیابت جوانی است.

گاهی اوقات بروز مشکل در خلق‌وخوی جوانان می‌تواند از دلایل اصلی دیابت باشد.

در برخی موارد این بیماری به صورت پیش‌دیابت بروز می‌کنند. گاهی نیز بدون وجود علائم خاص فرد نیاز به تزریق انسولین پیدا خواهد کرد.

بروز دیابت در ایجاد مشکلات رفتاری در جوانان تاثیرگذار است. مثلا این بیماری می‌تواند منجر به ایجاد استرس شود.

برخی از مواد غذایی برای درمان دیابت مانند موز موثر هستند و بهتر است در برنامه غذایی استفاده شوند. اما به دلیل شیرینی این میوه بهتر است در حد نرمال مصرف شود. دیابت در نوجوانان در اثر مصرف بیش از حد قند و شیرینی ظاهر می‌شود.

مصرف برخی از ویتامین‌ها در پیشگیری از دیابت مفید هستند. مثلا برخی از پزشکان معتقدند که ویتامین دی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد. البته این ویتامین در کاهش علائم بروز دیابت نوع ۲ تاثیر بیشتری دارد. از این رو بهتر است که این ویتامین را نیز از طریق طبیعی و آفتاب جذب کنیم.

اینکه ویتامین D روی دیابت نوع ۱ تاثیر معکوس دارد، هنوز مشخص نیست. اما تاثیرات مثبت آن روی علائم دیابت جوانی موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد در مناطقی که هوا اغلب ابری است، میزان بروز دیابت نیز بیشتر است.

دیابت جوانی نیز مانند بروز این بیماری در هر سنی، ممکن است خطرات زیادی برای زندگی فرد داشته باشد. اما این مشکل قابل کنترل و درمان است. در صورتی که بر اساس نظرات پزشک، سبک زندگی فرد تغییر کند، امکان بهبودی نیز وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن