علائم دیابت در مردان را جدی بگیرید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت در مردان به دلیل تفاوت فیزیولوژیک و هورمونی با زنان علائم متفاوتی ایجاد می‌کند. اختلال نعوظ، مشکلات اورولوژیک، انزال برگشتی، عفونت تناسلی یا ادراری و از برخی از علاسم دیابت در مردان است. اگر علائم دیابت را در خود می‌بینید بهتر است از دکتر غدد یا داخلی در دکترتو نوبت بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم دیابت در مردان

علائم دیابت در مردان به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و ممکن است فرد تنها برخی از علائم رایج آن را تجربه کند. هنگامی که بدن قادر به تولید انسولین نباشد، نشانه‌های دیابت بروز می‌کنند. به دلیل بالا رفتن میزان قند خون در این بیماری، عوارض متعددی ایجاد می‌شود. مشکلات در عملکرد کلیه‌ها، بینایی و پوست از این دسته هستند. در مردان معمولا علائمی مانند اختلال نعوظ و تکرر ادرار ایجاد می‌شوند که باید هر چه سریع‌تر درمان شوند.

در این مطلب علائم اختصاصی دیابت در مردان را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم این علائم را در کنار علائم عمومی دیابت دارید، بهتر است سریع‌تر توسط متخصص غدد و یا متخصص داخلی در دکترتو ویزیت شوید. در دکترتو شما همچنین می‌توانید به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی مشاوره دیابت بگیرید.

علائم دیابت در مردان چیست؟

همانطور که ذکر شد، دیابت در مردان دارای علائم خفیف و شدید است. اگر بیماری دیابت در مراحل اولیه باشد، با نشانه‌های خفیف همراه است، مثل تاری دید، خستگی و غیره. در صورت عدم رسیدگی به این مشکل امکان بروز برخی از نشانه‌های جدی‌تر وجود دارد. در نتیجه ممکن است به بخش‌های مختلف بدن مانند کلیه و قلب آسیب وارد شود. به طور کلی برخی از این علائم با علائم دیابت در زنان مشترک است؛ اما به دلیل متفاوت بودن ساختار بدن مردان و زنان تفاوت‌هایی نیز دارند.

در ادامه علائم و نشانه‌های هشداردهنده در خصوص دیابت در مردان را بررسی خواهیم کرد.

۱. اختلال نعوظ (ED)

به ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن در مردان اختلال نعوظ (ED) می‌گویند. اغلب مردان دیابتی، در معرض این اختلال قرار دارند. این مشکل معمولا در افراد زیر ۴۵ سال بروز می‌کند و نشانه جدی برای درگیری با انواع دیابت در مردان است. البته این اختلال تنها به دلیل ابتلا به قند خون ایجاد نمی‌شود و سایر بیماری‌ها نیز روی آن تاثیرگذار است.

۲. آسیب به سیستم عصبی خودمختار (ANS)

امکان دارد سیستم عصبی خودمختار (ANS) در اثر ابتلا به دیابت، دچار آسیب شود. این امر می‌تواند سبب بروز مشکلات جنسی در مردان شود. عروق خونی در مردان با استفاده از این سیستم کنترل می‌شود. در صورت آسیب به عروق خونی، مشکلاتی مانند اختلال در نعوظ در فرد ایجاد خواهد شد. به طور کلی علائم دیابت در مردان تنها در اثر وجود قند خون نیست و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.

دیابت می‌تواند علائمی مانند اختلال نعوظ، انزال برگشتی و دیگر مسائل اورولوژیک مانند عفونت تناسلی و غیره برای مردان ایجاد کند.

۳. انزال رتروگراد

انزال رتروگراد یا برگشتی، در اکثر مردان مبتلا به دیابت دیده می‌شود. در این حالت ممکن است قسمتی از مایع منی در اثر این اختلال، به مثانه وارد شود. در صورت ترشح مایع منی فراوان در حین انزال، امکان ابتدا به بیماری دیابت در مردان وجود دارد.

۴. مسائل اورولوژیک

در اثر آسیب عصب دیابتی، برخی از مشکلات اورولوژیک در مردان ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها از علائم دیابت است و باید پیگیری شود. در این حالت فعالیت بیش از حد مثانه و عدم کنترل ادرار، از نشانه‌های دیابت هستند. همچنین ممکن است دستگاه ادراری در معرض عفونت قرار بگیرد.

علائم و نشانه های اورولوژیک دیابت در مردان
دیابت و اختلال متابولیک مربوطه می‌تواند انواع اختلالات و مشکلات اورولوژیک را برای مردان ایجاد کند.

۵. برفک تناسلی

برفک تناسلی نیز یکی از مشکلاتی است که در اثر بیماری دیابت در مردان ایجاد می‌شود. البته این بیماری در مردان بسیار کمتر از زنان است. اما در صورتی که فرد ختنه نشده‌ باشد، احتمال بروز آن در بیمار دیابتی بیشتر است.

۶. کاهش توده عضلانی

طبق مطالعات انجام شده، کاهش توده عضلانی در دیابت در اثر کمبود دو پروتئین در بدن اتفاق می‌افتد. پروتئین‌های KLF15 و WWP1 در بیماران دیابتی کمتر از سایر افراد است. در نتیجه موجب کاهش توده عضلانی در مردان می‌شود.

۷. مشکلات و عفونت های پوستی

بروز مشکلات و عفونت‌های پوستی از علائم دیگر دیابت در مردان است. اختلال در گردش خون در قسمت‌های مختلف بدن، از دلایل ایجاد عفونت پوستی به شمار می‌رود.

۸. تکرر ادرار

بیشتر افرادی که به دیابت مبتلا هستند، با مشکلاتی مانند تکرر ادرار نیز مواجه می‌شوند. شاید بتوان گفت که این عارضه یکی از نشانه‌های رایج در انواع دیابت مانند دیابت بی مزه است.

علائم دیابت در مردان و خستگی
خستگی یکی از علائم دیابت در مردان است که نباید آن را نادیده بگیرید.

۹. احساس خستگی و بی حالی

همانطور که ذکر شد، یکی از علائم دیابت در مردان، خستگی و بی‌حالی است. این افراد بیشتر از یک فرد معمولی در طول روز خسته می‌شوند و قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود نخواهند بود. محققان بر این عقیده هستند که این مشکل در اثر ایجاد التهاب در بدن به وجود می‌آید. در نتیجه متابولیسم عضلانی در فرد مبتلا به دیابت کم خواهد شد. برای درمان خستگی مزمن ابتدا باید علائم بیماری دیابت را کنترل کرد.

آیا اختلال نعوظ می‌تواند زنگ خطر دیابت باشد؟

همین حالا با متخصص غدد مشورت کن.

چگونه دیابت بر مردان متفاوت از زنان تأثیر می گذارد؟

به دلیل متفاوت بودن ساختار بدن مردان و زنان، تاثیرات این بیماری در آنها متفاوت است. به علت ترشح زیاد هورمون مردانه یا تستوسترون، مردان بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار دارند. این هورمون، برای رشد عضلات و اندام جنسی کاربرد دارد. این هورمون همچنین روی تغییر صدا و رشد مو در دوران بلوغ هم اثرگذار است. ترشح کافی این هورمون، موجب تولید اسپرم می‌شود. اما ترشح زیاد آن مشکلاتی را نیز به همراه دارد. از جمله باعث ایجاد بافت چربی در اطراف اعضای بدن مانند قلب، کبد و پانکراس می‌شود. در نتیجه زمینه را برای ایجاد اختلال در بدن فراهم می‌کند.

چربی‌های تولیدشده در اثر ترشح هورمون تستوسترون، با نام چربی احشایی شناخته می‌شوند. این نوع چربی، ارتباط نزدیکی به دیابت در مردان دارد و سبب بروز علائم دیابت در آنها می‌شود.

دلیل متفاوت بودن علائم دیابت در مردان و زنان به خاطر تفاوت بیولوژیک و هورمونی بین بدن زن و مرد است.

اینفوگرافی علائم دیابت در مردان
علائم دیابت در مردان

درمان دیابت در مردان

بعد از این که پزشک تشخیص ۱۰۰% بیماری دیابت را اعلام کرد، درمان شروع می‌شود. در مرحله اول پزشک متخصص غدد شما را به دکتر تغذیه ارجاع خواهد داد تا با رژیم غذایی اصولی بتوانید این بیماری را کنترل کنید. بسته به نوع دیابت و شدت آن داروهای مختلفی ممکن است برای بیمار تجویز شود. همچنین داروهای گیاهی و روش‌های خانگی زیادی هم وجود دارد که با مشورت با پزشک می‌تواند برای درمان بیماری خود از آنها استفاده کنید.

۱. تغذیه مردان مبتلا به دیابت

 به گفته سایت www.medicalnewstoday.com فرد مبتلا به دیابت می‌تواند اقدامات ریز را انجام دهد:

  • خوردن غذاهای تازه و سرشار از انرژی مثل غلات، میوه، سبزیجات و پروتئین
  • پرهیز از غذاهای پر از قند که هیچ فواید خاصی برای بدن ندارند. مثل نوشابه
  • پرهیز از مصرف الکل
  • انجام ۳۰ دقیقه ورزش به طور روزانه.

۲. داروهای قند خون

برخی از داروها برای کنترل و مدیریت بیماری دیابت در مردان توسط پزشک تجویز می‌شوند. مثلا برای درمان اختلال نعوظ، از پروستاگلاندین استفاده می‌شود. این دارو موجب درمان این مشکل در فرد دیابتی می‌شود. در صورت کاهش میزان تستوسترون نیز امکان استفاده از ژل وجود دارد. البته تمامی این موارد باید تحت نظر دکتر غدد صورت بگیرد.

شما برای مشاوره دیابت با دکتر غدد یا داخلی می‌تواند به سایت دکترتو مراجعه کنید.

بهترین دارو برای کنترل دیابت آقایان کدام است؟ از متخصص دیابت سوال کن.

مردان بیشتر به کدام نوع دیابت مبتلا می شوند؟

علائم دیابت در مردان تا حدودی با سایر افراد متفاوت است. اغلب این افراد نیز درگیر نوع ۲ هستند. این نوع از بیماری به طور کلی شایع‌تر از دیابت نوع ۱ است. تحقیقات نشان‌ داده است که دیابت نوع ۲ در مردان رواج بیشتری دارد و علائم آن با نشانه‌های خفیف ایجاد می‌شود. برخی مشکلات مانند اختلال در نعوظ، انزال پس‌گرد یا معکوس و تکرر ادرار در این افراد بروز می‌کند.

عوارض دیابت در مردان

همانطور که ذکر شد مشکلات مختلفی در اثر دیابت ایجاد می‌شود. مشکلاتی مانند اختلال در نعوظ، تکرر ادرار و کاهش توده عضلانی در این افراد بسیار رایج هستند.

  • تحت تاثیر قرارگرفتن سلامت پروستات
  • تاری دید
  • پایین بودن تستوسترون
  • کاهش شنوایی.

برای جلوگیری از ایجاد عوارض دیابت و یا شناسایی زود هنگام و درمان این عوارض باید چکاپ افراد دیابتی را جدی بگیرید. پس اگر دیابت دارید حتما باید تحت نظر دکتر متخصص غدد یا دکتر داخلی باشید و معاینات و چکاپ‌های خود را به موقع و به صورت مرتب انجام دهید.

دیابت می‌تواند عوارض مختلفی برای مردان داشته باشد مانند به خطر افتادن سلامت پروستات، کاهش سطح تستوسترون، کاهش شنوایی و غیره.

راهی برای پیشگیری از علائم دیابت در مردان وجود دارد؟

برای پیشگیری از علائم دیابت، باید سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. دیابت در مردان امروزه به دلیل بی‌تحرکی و چاقی در حال افزایش است. از این رو باید با اصلاح تغذیه و ورزش و ترک سیگار از علائم دیابت پیشگیری شود. البته توجه داشته باشید که ممکن است با رعایت این نکات نیز، همچنان به دیابت مبتلا شوید.

یکی از نکات مهم در پیشگیری از ابتلا به دیابت یا تشخیص زودهنگام آن، انجام چکاپ سلامت است. در آزمایش چکاپ، آزمایش قند خون هم انجام می‌شود. با انجام این آزمایش‌ها به صورت روتین هر شش ماه یک‌بار می‌تواند روند سلامت خود را چک کنید. دیابت بیماری است که به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و در صورت انجام آزمایش‌ها و رژیم غذایی مناسب و ورزش در بسیاری از موارد در مرحله پیش دیابت می‌توان جلوی آن را گرفت.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بهتر است در صورتی که علائم اولیه دیابت را مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم دیابت در مردان ممکن است به دلایل دیگر ایجاد شوند. از این رو باید از دلایل بروز آن آگاه شد. برای دریافت نوبت آنلاین از پزشک متخصص شهر خود از سایت دکترتو اقدام نمایید.

مراجعه به پزشک در دیابت
اگر نشانه‌های دیابت را دارید باید سریعا به دکتر غدد یا داخلی در دکترتو مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری دیابت در مردان در اثر سبک زندگی ناسالم ایجاد می‌شود. در واقع حتی با تغییر سبک زندگی، در صورت وجود زمینه وراثتی نیز این بیماری تحت کنترل قرار خواهد گرفت. بی‌تحرکی یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل در بین مردان است. با ورزش تا حد زیادی می‌توان علائم دیابت در مردان را کاهش داد. چکاپ افراد دیابتی امری واجب و ضروری برای مبتلایان به این بیماری است.

در صورت بروز هر یک از علائم بیماری دیابت در مردان، برای انجام چکاپ و آزمایش قند خون باید سریعا به پزشک متخصص و فوق تخصص غدد یا دکتر داخلی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت آنلاین از بهترین متخصصان شهر خود از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین دکترتو اقدام نمایید. همچنین می‌توانید با دکتر داخلی آنلاین و دکتر غدد آنلاین مشورت کنید.

دکتر دیابت تهران

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دیابت در مردان دلایل مختلفی دارد. علاوه بر زمینه‌های وراثتی، سبک زندگی ناسالم در بروز این بیماری موثر است.

بر اساس تحقیقات مردان دیابتی در حدود یک دهه کمتر از افراد عادی زندگی خواهند کرد. اما با درمان و رسیدگی به موقع طول عمر این بیماران افزایش می‌یابد.

گاهی در افراد دیابتی اختلالات خواب ایجاد می‌شود. همچنین به دلیل عدم کیفیت خواب شب، افراد دیابتی در روز نیز می‌خوابند.

به طور کلی تمامی نشانه‌های دیابت در مردان می‌توانند خطرناک باشند و به عنوان یک هشدار جدی بررسی شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن