همه چیز درباره دیابت نوع یک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت نوع ۱ نوعی اختلال خودایمنی است که در آن بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند. این بیماری فعلا درمان قطعی ندارد اما با تزریق انسولین، پیوند پانکراس، رعایت رژیم غذایی و ورزش می‌توان آن را کنترل کرد. دیابت نوع یک بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در بزرگسالان هم ایجاد شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

همه چیز درباره دیابت نوع یک

دیابت نوع یک که به آن دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین هم می‌گویند، نوعی بیماری مزمن است که غده پانکراس در آن انسولینی تولید نمی‌کند. انسولین، هورمونی است که بدن از آن برای ورود قند (گلوکز) به سلول‌ها و تولید انرژی استفاده می‌کند.

عوامل مختلفی مثل ژنتیک و برخی ویروس‌ها از علل اصلی ایجاد دیابت تیپ۱ هستند. اگرچه دیابت نوع ۱ معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی روی می‌دهد، اما احتمال ابتلا به این دیابت وابسته به انسولین در بزرگسالی هم وجود دارد.

تا به‌ امروز حتی پس از انجام پژوهش‌های فراوان، هنوز درمان قطعی برای دیابت تیپ ۱ وجود ندارد. و درمان صرفا در جهت کنترل میزان قند مصرفی در خون با استفاده از انسولین، رژیم غذایی و سبک زندگی است تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با بیماری دیابت نوع ۱، علائم دیابت نوع یک، و درمان آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین و یا حضوری از متخصص غدد یا دکتر داخلی در دکترتو، روند درمانی خود را پیش بگیرید.

دیابت نوع یک چیست؟

در افراد مبتلا به این نوع از دیابت یعنی دیابت نوع ۱ به انگلیسی Type 1 diabetes، غده پانکراس انسولینی تولید نمی‌کند یا میزان انسولین تولید شده توسط پانکراس بسیار پایین است. انسولین هورمونی است که قند خون برای تولید انرژی در سلول‌ها را تامین می‌کند.

در مبتلایان به دیابت نوع یک، بدن به ‌خاطر کمبود انسولین نمی‌تواند گلوکز را پردازش کند. بدون انسولین، قند موجود در خون نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و در خون انباشته می‌شود. تجمع گلوکز در خون باعث بالا رفتن قند خون شده و به بدن آسیب می‌رساند.

هرچند که ابتلا دیابت تیپ ۱ ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا در کودکان، نوجوانان و جوانان شایع‌تر است. دیابت تیپ ۱ به ‌نسبت دیابت نوع ۲ کمتر شایع است؛ فقط حدود ۵ تا ۱۰ درصد مبتلایان به دیابت تیپ یک مبتلا هستند. در حال حاضر روشی برای پیشگیری از دیابت نوع یک وجود ندارد به ‌علاوه اینکه درمان آن هم قطعی نیست و صرفا باید با بیماری مدارا کرد. با روش‌های زیر می‌توان بیماری را بهتر کنترل کرد:

  • رعایت دستورات پزشک برای داشتن سبک زندگی سالم
  • مدیریت قند خون
  • انجام روتین معاینات چکاپ برای افراد دیابتی.
دیابت نوع یک چیست؟
دیابت نوعی بیماری مزمن است که پانکراس در آن انسولینی تولید نمی‌کند.

میزان قند خون در دیابت نوع یک باید چقدر باشد؟

قند خون، ماده سوختی اصلی بدن است که توسط مواد غذایی تامین می‌شود. در حالت طبیعی، سیستم بدن به‌ صورت طبیعی و اتوماتیک، میزان قند خون را کنترل می‌کند، اما در افرادی که از دیابت تیپ یک رنج می‌برند، سیستم کنترل قند خون مختل شده و فرد دیابتی باید خودش میزان قند خون را اندازه‌گیری و کنترل کند.

شرایط مختلفی مثل گرسنگی و تغذیه روی میزان قند خون در دیابت تیپ ۱ تاثیر می‌گذارند. سن بیمار، تعداد سال‌های ابتلا به دیابت، نوع درمان دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مواردی هستند که روی میزان قند خون در دیابت نوع یک تاثیر می‌گذارند. میزان قند خون در دیابت نوع یک را می‌توان بلافاصله پیش از غذا، در حالت ناشتا و بعد از غذا اندازه‌گیری کرد. در واقع عدد قند خونی که بلافاصله پیش از غذا اندازه‌گیری می‌شود نقش مهمی در درمان دیابت داشته و نوع درمان را مشخص می‌کند.

میزان قند خون ایده‌آل قبل از غذا در افراد بالغ باید بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم باشد. کبد در طول شب، قند زیادی تولید می‌کند، اما در این فاصله انسولین آزاد نمی‌شود به ‌همین ‌خاطر قند خون ناشتا در افرادی که میزان انسولین تولیدی کافی ندارند از حد طبیعی بیشتر خواهد بود.

زمانی فرد برای دیابت نوع ۱ تشخیص داده می‌شود که میزان قند خون ناشتا در دو بار اندازه‌‌گیری بیشتر از ۱۲۶ میلی‌گرم (۷ میلی‌مول) باشد. میزان قند خون رندوم در این افراد می‌تواند تا ۲۰۰ میلی‌گرم (۱۱ میلی‌مول) هم بالا رود.

سن ابتلا به دیابت نوع ۱ چقدر است؟

دیابت نوع ۱ می‌تواند در هر سنی ظاهر شود. دیابت در کودکان از چه سنی شروع میشود؟ اولین پیک در کودکان بین ۴ تا ۷ سالگی رخ می‌دهد. علت دیابت نوع ۱ در کودکان می‌تواند عوامل ژنتیکی باشد. دومین پیک سن شروع دیابت نوع ۱ در میان کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۴ سال است.

آیا دیابت نوع یک ارثی است؟

همان طور که پیشتر اشاره شد، دیابت تیپ ۱ بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود بین سنین ۴ تا ۶ سالگی و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی. ژنتیک یکی از عوامل ابتلا به دیابت نوع یک محسوب می‌شود، اما تاثیر چندان پررنگی ندارد. هرچند در صورتی که یکی از بستگان درجه یک به این بیماری مبتلا باشند، ریسک ابتلا به دیابت نوع ۱ از طریق ژنتیکی چندبرابر بیشتر می‌شود.

آیا دیابت ارثی است؟
در دیابت نوع ۱ بدون وجود انسولین قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و در نتیجه قند خون افزایش می‌یابد.

فرق دیابت نوع یک و دو چیست؟

بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری های غدد است که دو نوع اصلی دارد، دیابت نوع یک و دو که هر کدام علائم و نشانه‌های مشابهی دارند و به ‌مرور زمان عوارض و مشکلات یکسانی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کنند، اما در عین حال دو بیماری کاملا متفاوت از هم هستند.

در دیابت نوع ۱ بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند، اما در نوع ۲ سلول‌ها به انسولین مقاوم شده‌اند و در نتیجه بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند. می‌توان گفت دیابت نوع ۱ خطرناک‌تر از نوع ۲ است:

دیابت تیپ ۱دیابت تیپ ۲
۱. از کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود.۱. معمولا در سنین بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شود
۲. عوامل ژنتیکی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد.
بدن فرد بیمار خودش قادر به تولید انسولین مورد نیاز نباشد. در نتیجه بیمار برای زنده‌ ماندن باید انسولین مصرف کند تا گلوکز انباشته شده در جریان خون را به سمت سلول‌ها ببرد. بدن دیگر اصلا انسولینی تولید نمی‌کند.
۲. در مبتلایان به دیابت نوع دوم، سال‌ها طول می‌کشد تا بیماری بروز پیدا کند. در حقیقت، ممکن است فرد مبتلا به دیابت تیپ دو تا زمانی که عوارض بیماری مشخص نشود نداند که به دیابت مبتلا است.
۳. به‌سرعت پیشروی می‌کند و علائم و نشانه‌های آشکاری دارد—–
فرق دیابت نوع یک و دو چیست؟

دیابت نوع یک خطرناک است یا دو؟

بدن افراد مبتلا به دیابت تیپ ۱ نمی‌تواند انسولین تولید کند، اما در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، بدن انسولین تولید می‌کند، اما به میزان کافی نیست. دیابتی‌های تیپ ۱ باید برای جبران کمبود، انسولین تزریق کنند، اما دیابتی‌های تیپ ۲ به تزریق نیاز ندارند و با روش‌های دیگری انسولین مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

 بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۱ در مقایسه با نوع دوم طول عمر کوتاه‌تری دارند. می‌توان گفت که نوع یک نسبت به نوع دو خطرناک‌تر است و احتمال مرگ‌ومیر بالاتری دارد، البته به لطف پیشرفت علمی، روش‌های جراحی و غیرجراحی برای درمان هر دو نوع دیابت یک و دو به ‌وجود آمده‌ان

علائم دیابت نوع یک چیست؟ (علائم دیابت در مردان و زنان)

دیابت تیپ ۱ هم همچون دیابت بی‌مزه علائم مختلفی دارد که ممکن است ماه‌ها یا شاید سال‌ها طول بکشد که این علائم خود را نشان بدهند. گاهی هم طی چند هفته یا ماه به ‌صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند. از شایع‌ترین علائم دیابت نوع یک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که با مشاهده آن‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • تاری دید
  • گرسنگی شدید
  • تشنگی شدید
  • تکرر ادرار
  • کاهش شدید وزن بی‌دلیل در فاصله زمانی کوتاه
  • خستگی
  • و ضعف
  • تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری
  • شب ادراری در کودکان.
دیابت نوع ۱ را بیشتر بشناسید.

۱. علائم دیابت نوع یک در کودکان

زمانی به دیابت تیپ ۱، دیابت نوجوانان هم می‌گفتند، چرا که بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود در حالی ‌که دیابت نوع دوم بیماری است که بیشتر در افراد بالغ و  بزرگسال رواج دارد، البته احتمال ابتلا در هر سنی وجود دارد. علائم دیابت نوع ۱ یا دیابت وابسته به انسولین در کودکان به‌ شرح زیرند:

  • شب ادراری یا تکرر ادرار
  • کاهش وزن
  • احساس ضعف و خستگی
  • گرسنگی یا تشنگی مکرر
  • تغییرات خلقی
  • تاری دید.

دیابت در کودکان همانند بزرگسالان با انسولین درمان می‌شود. اخیرا نسل اول لوزالمعده مصنوعی برای استفاده در کودکان مورد تایید جامعه پزشکی قرار گرفته است. وسیله‌ای که زیر پوست کار گذاشته می‌شود و قند خون را به‌ صورت مستمر اندازه‌گیری و به ‌صورت اتومات میزان انسولین موردنیاز بدن را تولید می‌کند.

البته یکی از روش‌های رایج برای کنترل دیابت نوع یک در کودکان همان استفاده از روش دستی تزریق انسولین و کنترل قند خون است که باید با همراهی و کمک والدین انجام شود. کودکان مبتلا به دیابت تیپ یک می‌توانند بدون هیچ مشکلی مثل کودکان عادی زندگی سالمی داشته باشند.

علائم دیابت نوع یک در کودکان چیست؟
خستگی و ضعف در کنار تشنگی و گرسنگی شدید و تکرر ادرار از علائم این بیماری است.

۳. دیابت نوع ۱ و بارداری

علائم دیابت نوع یک در زنان باردار ممکن است نگران‌کننده باشد اما زنان مبتلا به دیابت نوع یک می‌توانند بارداری ایمن و نوزادی سالم داشته باشند. اما مهم است که عوارض دیابت را در طول بارداری جدی بگیرند تا بدتر نشوند. این علائم فشار خون بالا، از دست دادن بینایی و بیماری کلیوی هستند.

متاسفانه طبق جدیدترین تحقیقات دانشگاه کینکز کالج لندن، دیابت نوع ۱ نوزاد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متن انگلیسی:
blood sugar level of 200 mg/dL (11.1 mmol/L) or higher suggests diabetes.
ترجمه فارسی:
سطح قند خون ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر، ۱۱.۱ میلی‌مول در لیتر یا بالاتر، نشان‌دهنده دیابت است.

به نقل از سایت mayoclinic

۴. آیا دیابت نوع یک باعث افسردگی میشود؟

اگر دیابت دارید، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستید. دیابت می‌تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد و روح را درگیر کند. حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت گفته‌اند که از زمان تشخیص بیماری، با بیماری روانی دست و پنجه نرم کرده‌اند. هر روشی که برای شفای دیابت نوع ۱ استفاده شود، می‌تواند کمک کننده باشد.

۵. قهوه و دیابت نوع ۱، آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین موجود در قهوه می‌تواند حساسیت به انسولین را مختل کند که برای افراد مبتلا به دیابت ایده آل نیست. با این حال مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم قهوه در روز بی خطر است.

قند خونت بالاست و دنبال راهی برای درمان دیابت هستی؟

همین الان از دکتر غدد مشاوره بگیر.

روش تشخیص دیابت نوع یک چیست؟

معمولا روش‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص دیابت تیپ ۱ وجود دارد که برخی‌ها سریع و در لحظه انجام می‌شوند و برخی آزمایش‌ها هم زمان‌بر هستند و باید چند ساعتی بیمار تحت کنترل باشد، این موضوع در رابطه با سایر انواع دیابت همچون دیابت بارداری هم صدق می‌کند.

دیابت نوع ۱ معمولا به‌سرعت پیشروی می‌کند. متخصص دیابت و غدد برای تشخیص دیابت نوع یک از آزمایش قند استفاده می‌کند. تست‌های زیر به تشخیص این دیابت کمک می‌کنند:

  • میزان قند خون ناشتا در دو آزمایش جداگانه بیشتر از ۱۲۶ میلی‌گرم باشد
  • میزان قند خون تصادفی بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد و فرد سایر علائم دیابت را هم داشته باشد.
  • جواب آزمایش هموگلوبین ای‌وان‌سی (Hemoglobin A1c) در دو آزمایش مجزا بیشتر از ۶.۵ باشد.

گاهی ممکن است تشخیص دیابت در آزمایش خون تا بروز عوارض یا تشدید علائم علی‌رغم درمان به تاخیر بیفتد.

درمان دیابت نوع یک (درمان قطعی دیابت نوع ۱ چیست؟)

چگونه دیابت نوع ۱ را درمان کنیم؟ دیابت نوع ۱ درمان قطعی ندارد و صرفا روش‌هایی برای کنترل بیماری وجود دارند که برخی روش‌های رایج شامل این موارد می‌شوند:

  • مصرف بهترین نوع انسولین برای دیابت به ‌صورت منظم و روزانه
  • پیوند پانکراس
  • تزریق داروی پراملینتید با انسولین
  • داروی متفورمین همراه با انسولین
  • کنترل وزن
  • ورزش منظم
  • تغییر سبک زندگی و انتخاب برنامه غذایی سالم
  • کنترل مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین و یا حضوری از متخصصین دکترتو، روند درمانی خود را پیش بگیرید.

اینفوگرافی دیابت نوع ۱
دیابت نوع ۱ چیست؟

۱. درمان دیابت نوع ۱ بدون تزریق انسولین

درمان دیابت نوع یک بدون تزریق انسولین ممکن است خطرناک به نظر برسد. با این حال روش‌های درمان خانگی قند خون بالا، هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف مناسب کربوهیدرات روش مناسبی است. بهتر است بدون مشورت با پزشک این کار را نکنید زیرا با گذشت زمان بیمارتر و ضعیف‌تر خواهید شد.

۲. جدیدترین درمان دیابت نوع ۱ در کودکان چیست؟

پس از سال‌ها تحقیق روی روش‌های درمان دیابت تیپ ۱، روش درمان جدیدی کشف شده است که نتیجه آزمایش آن روی حیوانات مثبت بوده است. اگر درمان جدید دیابت نوع یک روی انسان هم به نتیجه مثبتی ختم شود، شاهد پیشرفت بزرگی برای درمان دیابت تیپ ۱ خواهیم بود.

در این روش درمان جدید که از بتادرمانی و سلول‌های بنیادی کمک گرفته شده است دیگر خبری از تزریق مداوم انسولین نخواهد بود. سلول‌های بنیادی بدن خود بیمار به‌ کار می‌افتند و هورمون‌هایی را به ‌صورت طبیعی تولید می‌کنند که به درمان دیابت تیپ ۱ ختم می‌شود. درواقع، سلول‌های بنیادی، انسولین تولید می‌کنند و میزان تزریق انسولین به ‌صورت دستی کم می‌شود.

دیابت نوع ۱ هنوز درمان قطعی ندارد، با مصرف انسولین و دیگر داروها، پیوند پانکراس، رعایت رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن و برخی روش‌های طب سنتی می‌تواند قند خون را کنترل کرد.

۳. بهترین دارو و قرص برای دیابت نوع ۱

قرصی برای دیابت نوع ۱ وجود ندارد. اما برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع یک ممکن است قرصی به نام متفورمین را در کنار انسولین مصرف کنند. متفورمین قرصی است که بیشتر توسط افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف می‌شود.

درمان قطعی دیابت نوع ۱ چیست؟
تزریق انسولین به صورت روزانه از اولین درمان‌های این بیماری است.

۴. درمان دیابت نوع ۱ با سلولهای بنیادی

روش درمان دیابت نوع یک در جهان بسیار بحث برانگیز است. استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) یکی از آن‌ها است. سلول‌های بنیادی مزانشیمی در بافت‌های مختلف مانند بافت بند ناف، مغز استخوان و چربی هستند. این سلول‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند و سیستم ایمنی را قوی کنند.

۵. درمان دیابت نوع ۱ با گانودرما

شفا یافتگان دیابت نوع یک این روش را هم نسبتا مناسب می‌دانند. عصاره قارچ گانودرما G. lucidum به عنوان یک درمان کمکی جایگزین برای دیابت شناخته شده است. در میان بسیاری از ترکیبات فعال بیولوژیکی، G. lucidum، اثرات کاهش قند خونی دارند.

قیمت گانودرما برای دیابت چقدر است؟

هزینه خرید ۱۰۰ گرم قارچ گانودرما حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

۶. درمان دیابت نوع ۱ با ورزش

فعالیت بدنی به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و خطر بیماری قلبی و آسیب عصبی را کاهش می‌دهد. ورزش می‌تواند عوارض بیماری دیابت را کاهش دهد.

بهترین دکتر برای درمان دیابت نوع ۱ را پیدا کن!

درمان دیابت نوع یک در طب سنتی

طب سنتی راهکارهای زیادی برای درمان دیابت نوع یک ارائه می‌دهد. درست است که منشا داروها در طب سنتی گیاهی هستند و عوارض داروهای شیمیایی را ندارند، اما از آنجایی که واکنش بدن افراد باهم تفاوت دارد حتما پیش از انتخاب هر روش دارویی سنتی با دکتر دیابت خود مشورت کنید.

درمان دیابت تیپ ۱ در طب سنتی صرفا محدود به گیاهان دارویی نمی‌شود، بلکه مصرف خوراکی‌هایی مثل میوه، سبزیجات، آجیل و مغزها هم در طب سنتی برای کنترل دیابت تیپ ۱ توصیه شده است. طب سنتی مصرف میوه‌های زیر را هم برای کنترل و درمان دیابت وابسته به انسولین تجویز می‌کند:

  • سیب
  • گواوا
  • آلو سیاه
  • گیلاس
  • توت فرنگی
  • آووکادو
  • گریپ فروت
  • کیوی
  • پرتقال
  • گلابی.

تغییر سبک زندگی و سالم‌خواری هم از توصیه‌های علم پزشکی و طب سنتی برای درمان این بیماری است. با کاهش مصرف برنج و جایگزین کردن آن با جو می‌توان ورود قند به جریان خون را کنترل کرد. گوشت مصرفی در دیابتی‌ها باید بدون چربی و فقط قسمت سینه مرغ باشد.

از آنجایی که ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در دیابتی‌ها بالاتر است، طب سنتی مصرف گوشت ماهی را توصیه می‌کند. دانه کتان از دیگر داروهای گیاهی است که در کنار زردچوبه، روغن زیتون، نان سبوس‌دار، کلم بروکلی، هویج، انگور قرمز و میوه‌های قرمز باید در برنامه غذایی روزانه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ گنجانده شود.

بهترین دمنوش گیاهی برای دیابت نوع یک

 مبتلایان می‌توانند برای درمان دیابت نوع اول در کنار انسولین از دمنوش‌های گیاهی پیشنهادی طب سنتی به‌ عنوان مکمل برای کاهش قند خون استفاده کنند. از جمله داروهای گیاهی پیشنهادی درمان دیابت نوع ۱ در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه بابونه
  • بامیه (پودر بامیه)
  • مریم گلی
  • دارچین
  • کاسنی
  • گزنه
  • بلوبری.

عوارض دیابت نوع یک در کودکان و یزرگسالان چیست؟

کتواسیدوز دیابتی و افت قند خون دو مورد از شایع‌ترین عوارض دیابت نوع یک هستند. افت قند خون زمانی روی می‌دهد که میزان قند خون به‌شدت پایین می‌آید یعنی وقتی که میزان انسولین در بیشترین حالت قرار بگیرد. این حالت معمولا در مواقع گرسنگی زیاد یا بعد از ورزش شدید اتفاق می‌افتد.

کتواسیدوز شرایط جدی و خطرناکی است که در ان بدن انسولین کافی ندارد. علائم و نشانه‌های آن شامل این موارد می‌شوند:

  • تنفس سریع
  • خشکی پوست و دهان
  • سرخ شدن صورت
  • تنفس بو دار
  • حالت تهوع
  • درد معده یا استفراغ.

به‌ علاوه اینکه، بالا رفتن میزان قند خون ممکن است به اندام‌های مختلف بدن آسیب برساند. از دیگر عوارض ابتلا به دیابت نوع یک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ریسک حمله قلبی
  • اختلال در بینایی مثل کوری
  • آسیب عصبی
  • عفونت پوستی بخصوص در پاها که ممکن است در موارد شدید منجر به قطع عضو شود
  • آسیب کلیوی.

نوروپاتی دیابتی هم از عوارض عصبی ناشی از ابتلا به دیابت است که معمولا در پاها روی می‌دهد. بریدگی‌های کوچک روی کف پا به زخم‌های عفونی شدید تبدیل می‌شوند به خصوص اگر میزان قند خون کنترل نشود، چراکه فرد بیمار بریدگی‌ها را نمی‌بیند و حس نمی‌کند پس کاری هم برای درمانش انجام نمی‌دهد.

نوروپاتی می‌تواند منجر به ایجاد زخم پای دیابتی شود. به ‌همین دلیل حتما باید پاهای مبتلایان دیابتی به‌ صورت منظم معاینه شود. در صورت مشاهده هرگونه زخم و بریدگی روی پاها بلافاصله پزشک متخصص را در جریان بگذارید.

عوارض دیابت نوع یک در کودکان و یزرگسالان چیست؟
نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض دیابت است که می‌تواند منجر به زخم پای دیابتی شود.

عوارض دیابت نوع ۱ در مردان چیست؟

یکی از شایع‌ترین عوارض دیابت نوع یک در مردان، از بین رفتن سلامت جنسی است. اختلال نعوظ، آسیب دیدگی سیستم عصبی خودمختار، انزال برگشتی، مشکلات ادراری و دستگاه تناسلی از جمله عوارض دیابت نوع ۱ در مردان هستند.

عوارض دیابت نوع ۱ در زنان چیست؟

ریسک ابتلا به بیماری قلبی در زنان مبتلا به دیابت چهار برابر است، در حالی ‌که این رقم در مردان فقط دو برابر است. به‌ علاوه اینکه عوارض بعد حمله قلبی در زنان دیابتی شدیدتر است. کوری، بیماری‌های کلیوی و افسردگی از عوارض دیابت تیپ ۱ در زنان هستند.

مشکلات جنسی را هم می‌توان از دیگر عوارض دیابت تیپ ۱ در خانم‌ها دانست مانند عفونت واژینال، سوزش و خارش، ترشحات واژینال، درد حین رابطه جنسی، عفونت ادراری، اختلال جنسی، سندروم تخمدان پلی‌سیتسیک و اختلال در قاعدگی.

متن انگلیسی:
Even though diabetes can lead to other health problems, you can prevent or delay these complications in many ways.
ترجمه فارسی:
حتی اگر دیابت منجر به مشکلات سلامتی شما شود، می‌توانید از راه‌های مختلفی از بروز این عوارض جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازید.

به نقل از سایت cdc

راهی برای پیشگیری از دیابت نوع یک وجود دارد؟

دیابت تیپ یک نوعی بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند. وقتی این حمله اتفاق می‌افتد، دیگر سلول‌های بتا قادر به تولید انسولین نخواهند بود و قند خون بالا می‌رود.

کمبود ویتامین D از جمله عللی است که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های پیشگیری از دیابت نوع یک تامین ویتامین D کافی مورد نیاز بدن است که از طریق آفتاب، مصرف منابع ویتامین D مثل ماهی، پنیر و زرده تخم‌مرغ است.

برای پیشگیری از دیابت نوع یک در کودکان باید مراقب وزن کودک باشید. افزایش وزن و چاقی شکمی یکی از علل اصلی مقاومت انسولینی محسوب می‌شوند. انجام ورزش منظم، سبک و رژیم غذایی سالم هم از دیگر مواردی هستند که به پیشگیری از دیابت نوع یک در کودکان کمک می‌کنند.

بهترین رژیم غذایی و غذاهای مفید برای دیابت تیپ یک چیست؟
از سبزی و میوه تازه استفاده کنید.

بهترین رژیم غذایی و غذاهای مفید برای دیابت نوع یک چیست؟

در وعده‌های غذایی خود مقدار کافی کربوهیدرات بگنجانید. زیرا بدون کربوهیدرات، دچار کاهش بیش از حد سطح گلوکز خون خواهید شد. کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات کامل، غذاهای نشاسته‌ای، میوه و سبزیجات، حبوبات، ماست و شیر بدون شیرینی، مغزها و دانه ها را انتخاب کنید.

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی‌ها بسیار کمک کننده است و آموزش کنترل دیابت نوع ۱ برای بیماران و عزیزان آن‌ها می‌تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ چیست؟

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ متعددند، اما به‌طورکلی موارد زیر را می‌توان از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به این بیماری دانست:

عوامل خطر دیابت نوع یکتوضیحات
سابقه خانوادگیدیابت گاهی به ‌خاطر انتقال ژنی به ‌وجود می‌آید. وجود فرد مبتلا به دیابت مثل پدر، مادر، خواهر یا برادر در خانواده، احتمال ابتلا به دیابت تیپ۱ را افزایش می‌دهد.
سنامکان ابتلا به این بیماری در هر سنی وجود دارد، اما در کودکی و نوجوانی شیوع بیشتری دارد.
جغرافیااحتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ در مناطق با آب و هوای شمالی بیشتر است.
ویروسابتلا به برخی ویروس‌ها باعث تحریک سیستم اسیستم خودایمنی جزایر لانگرهاس می‌شود و احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهد.
عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۱

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دیابت تیپ ۱ بیماری مزمنی است که در آن بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند و در نتیجه میزان قند خون بدن را کنترل کند. دیابت تیپ ۱ قابل پیشگیری نیست و علت بروز آن هم مشخص نیست. هر چه تشخیص بیماری زودتر صورت بگیرد، درمان و کنترل آن هم راحت‌تر خواهد بود و احتمال ایجاد عوارض بیماری کمتر می‌شود.

سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و رعایت تزریق دقیق انسولین از جمله موارد مهمی هستند که به کنترل دیابت تیپ ۱ در بیماران کمک می‌کنند. شما می‌توانید با دریافت نوبت حضوری از دکتر غدد یا دکتر متخصص داخلی در دکترتو، روند درمانی خود را پیش بگیرید. امکان دکتر غدد آنلاین و دکتر داخلی آنلاین نیز بریا شما فراهم شده است.

دکتر دیابت تهران

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حال حاضر، درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد اما می‌توان آن را مدیریت کرد.

اگر بیماران دیابتی از نوع یک در آزمایش خود قند خون بالای ۱۲۶ و هموگلوبین A1C بالای ۷ داشته باشند، معافیت دائم می‌گیرند.

امید به زندگی برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک از سن ۶۵ سالگی تا ۷۲ سالگی متغیر است.

جایگزین‌هایی برای تزریق انسولین مانند پیوند پانکراس و درمان‌های سنتی وجود دارند، اما فقط برای تعداد کمی از بیماران مناسب هستند.

دیابت باعث تغییر و اختلال در رگ‌های خونی می‌شود و نتیجه این تغییرات می‌تواند مشکلات و بیماری‌های پوستی مثل درموپاتی دیابتی ایجاد کند. در درموپاتی دیابتی، لکه‌های قهوه‌ای روشن پوست‌پوسته‌ای روی پوست بدن ظاهر می‌شوند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌توانند سال‌های سال زنده بمانند و زندگی سالمی داشته باشند. تنها نکته مهم رعایت میزان قند خون‌شان است که همیشه باید در محدوده مشخصی باشد که پزشک تعیین می‌کند. دیابت تیپ ۱ درمان قطعی ندارد و فرد تنها با رعایت رژیم غذایی، ورزشو تزریق انسولین می‌تواند بیماری را کنترل کند. با مراجعه به یک دکتر داخلی خوب و دریافت مشاوره دارویی برای دیابت روند درمانی را آغاز کنید.

در مواقع استرس، فرد مبتلا به دیابت نوع یک سخت‌تر می‌تواند قند خونش را کنترل کند. هرچند استرس روی میزان قند خون تاثیر می گذارد، اما نمی‌توان آن را عامل ابتلا به دیابت نوع یک دانست. وقی بدن دچار استرس می‌شود، هورمون‌هایی مثل آدرنالین و کورتیزول منتشر می‌کند که باعث بالا رفتن انرژی در فرد می‌شود، اما همین هورمون‌ها باعث اختلال در انسولین شده و اجازه نمی‌دهند که درست کارش را انجام دهد یعنی حالت مقاومت انسولینی به ‌وجود می‌آید.
وقتی هم انرژی وارد سلول‌ها می‌شود، میزان قند خون بالا می‌رود. بالا رفتن بیش از حد قند خون هم مساوی با هیپرگلیسمی است. اگر استرس برطرف نشود، قند خون همچنان بالا می‌ماند و ریسک عوارض دیابت چندبرابر می‌شود. این وضعیت روی خلق‌وخو و ظاهر فرد هم تاثیر گذاشته و سلامت عاطفی فرد را به ‌خطر می‌افتد.

هرچند که دیابت و کاهش وزن ناگهانی ارتباطی با هم ندارند، اما کاهش وزن باعث می‌شود که ریسک عوارض دیابت نوع ۱ را به حداقل برسانید و شاید میزان تزریق انسولین هم کمتر شود. در مبتلایان به دیابت نوع ۲، کاهش وزن حدودا ۵ درصدی تاثیر بسزایی در سلامت کلی بیمار دارد.

دیابت تیپ ۱ بیشتر در کودکی بین سن ۴ تا ۶ سالگی یا در نوجوانی بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی بروز پیدا می‌کند، البته احتمال ابتلا به این بیماری در هر سنی وجود دارد.

رابطه خاصی بین دیابت تیپ ۱ و ازدواج وجود ندارد. یعنی ازدواج با مبتلایان به این بیماری هیچ مانعی ندارد و تفاوتی با افراد سالم ندارند تنها فرق‌ آنها این است که همسر دیابتی باید تا آخر عمر انسولین تزریق کند. به‌ علاوه اینکه دو نفر باید روش‌های کنترل بیماری را بدانند و سبک زندگی سالمی در پیش بگیرند.

چیزی به اسم رژیم غذایی دیابتی برای دیابت نوع یک وجود ندارد، اما به طور کلی، بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ باید از رژیم غذایی سالم‌خواری تبعیت کنند، غذاهای سالم با چربی اشباع شده کمتر، قند و نمک کمتر تا بهتر بتوانند چربی خون را کنترل کنند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین نوع رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت تیپ ۱ است، چراکه سرشار از مواد مغذی، سبزیجات تازه، میوه، چربی گیاهی، مغزها، ماهی و گوشت و لبنیات است.

برای درمان دیابت تیپ ۱ باید به متخصص دیابت یا همان متخصص غدد مراجعه کنید. متخصص غدد در زمینه غدد درون‌ریز تخصص دارد و در حوزه درمان دیابت آموزش می‌بیند.

بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۱ برای کنترل بیماری ملزم به تزریق مداوم انسولین هستند. هرچند که مصرف انسولین به کنترل میزان قند خون در دیابتی‌ها کمک می‌کند، اما در بلند مدت عوارضی هم در بیمار ایجاد می‌کند. از عوارض شایع مصرف انسولین در دیابت تیپ ۱ می‌توان به افزایش وزن، هیپوگلیسمی، ادم، لیپودیستروفی، حساسیت و آلرژی به انسولین، هیپوتانسیون وضعیتی و مقاومت انسولینی اشاره کرد.

نزدیک به ۱.۶ میلیون نفر از افراد ۲۰ سال به بالا در آمریکا به دیابت تیپ ۱ مبتلا هستند یعنی حدود ۵.۷ درصد.

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به دیابت تیپ ۱، تکرر ادرار در طول روز و حتی شب‌ها است. زمانی که میزان قند خون از حد طبیعی در مبتلایان به دیابت بیشتر می‌شود، کلیه‌ها مجبورند که بیشتر کار کنند تا قند اضافی را دفع کنند. نتیجه این اتفاق، تکرر ادرار خواهد بود. تکرر ادرار گاهی تا حدی می‌رسد که فرد دیابتی مجبور است چهار تا هفت بار یا بیشتر در طول روز دفع ادرار داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دیابت نوع یک

  1. Haniyeh گفت:

    سلام خسته تولید بنده ۲۱ سالمه و از ۷ سالگی دیابت نوع ۱ دارم الان ۵ ساله ازدواج کرده یدونه ام دختر یک ساله دارم زندگیم خیلی خوبه با شوهرم هیچ مشکلی نداریم فقط باید باهاش کنار بیای دخترم شکر خدا سالم من انقدر ب زندگی ناامید بودم اما الان با وجود دخترم انقدر امید دارم هرروز بیشتر عاشق زندگیم میشم فقط ی مشکل دارم من اصلا وزن نمیگیرم همون ۴۲ کیلو هستم ببخشید اما خیلی ها هم میگن ک لاغرم من باید چیکار کنم خیلی هم غذا میخورم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دیابت بعنوان یک بیماری متابولیک روی همه ی اندام ها می تواند تاثیر بگذارد
      گاهی با تاثیر روی غده تیرویید می تواند باعث لاغری مفرط گردد
      بهتر است زیر نظر متخصص غدد همه ازمایش های هورمونی را انجام دهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  2. رضا گفت:

    سلام من ۱۸سالمه و اینکه جدیده پر ادراری دارم و اینکه با نگه داشتن ادرار زانوم درد میگیره و بدنم انگار سرد میشه ممکنه دیابت باشه؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال دیابت و حتی نقرس وجود دارد

  3. نگار گفت:

    سلام
    من ۱۴ سالم هست و دچار دیابت نوع۱ هستم
    و انسولین می زنم
    و قند ناشتام از ۲۵۰ پایین نمیاد چکار کنم؟
    میشه راهنمایی کنین لطفا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      روند تغییر میزان دوز انسولین با توجه به سابقه بیماری شما و تحت نظر متخصص غدد صورت بگیرد.

  4. ... گفت:

    درد و سختی دیابت به چیه ؟ اصلا نمیفهمم
    یعنی اونایی ک دیابت دارن چی عذابشون میده بنظر میاد یه بیماری ساده باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دیابت یک بیماری متابولیک است که می تواند از نظر جسمی و روانی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد
      به مرور احتمال اسیب به اعصاب انتهایی مخصوصا شبکیه چشم وجود دارد
      رژیم غذایی دایمی هم باید باشد
      هر استرس قند خون را بالا می برد

  5. مریم گفت:

    من ۱۹سالمه از۱۰سالگی دیابت گرفتم. تا دو سال پیش اشتها خوبی داشتم ولی الان دیگ میل غذا ندارم. چرا؟ میشه راهنماییی کنید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر بیماری آنورکسیا هم باید مورد بررسی قرار بگیرید
      بهتر است به روانپزشک مراجعه نمایید

  6. ناشناس گفت:

    دختر من ده سالشه یک هفتس متوجه شدم دیابت تیپ ۱ داره خیلی نگرانشم آیا با کنترل قند خون و تغذیه خوب بازم ممکنه براش مشکلی پیش بیاد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به دیابت نوع یکُ نیاز به انسولین دارند
      علاوه بر ان کنترل غذا و تحرک بدن هم الزامی است

  7. هلنااسدی گفت:

    سلام دخترمن یکسال وپتج ماهشه دوماه هم هست ب دیابت نوع۱ مبتلاشده میخواستم ببینم جون نوزادهست ممکنه پانکراسش بتونه خودشوترمیم کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع دیابت نوزادی دارد
      بله احتمالش هست
      دو نوع دیابت نوزادی وجود دارد: یکی بیماری دیابت دائمی نوزاد (PNDM) که یک بیماری مادام العمر است و دومی دیابت نوزادان گذرا (TNDM) است که در مرحله نوزادی ناپدید می شود اما ممکن است در اواخر زندگی دوباره ظاهر شود.

  8. نا‌امید گفت:

    سلام‌من‌۱۳‌سالمه‌و‌۱۲‌سال‌و‌نیمه‌که‌دیابت‌نوع‌یک‌دارم
    دیگه‌امیدی‌به‌زندگی‌ندارم‌
    دیگه‌نمی‌تونم‌بجنگم‌
    بعضی‌شبا‌نمی‌خوابم‌تا‌صبح‌دعا‌میکنم‌و‌میترسم‌شب‌بخوابم‌صبح‌پاشم‌ببینم‌نا‌بینا‌شدم‌😥

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست حوبم
      با تمام مشکلاتی که دیابت نوع یک دارد اما قابل کنترل است و مطمینا پیشرفت هایی هم بوجود خواهد امد

    2. ناشناس گفت:

      سلام
      مقاوم باش عزیز پسر بنده هم از چهار سالگی مبتلا به این بیماری شده
      ورزش میکنه کمربند قهوه ای کاراته داره
      اکنون شاگرد نمونه دبیرستان نمونه شهرمان پایه دهم اجر بی است

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنون از کامنت خوبتان
        با ارزوی سلامتی

    3. هلنااسدی گفت:

      دخترمن یکسال وپنج ماهشه ودوماهه به دیابت نوع ۱۰مبتلاشده میخواستم ببینم چون نوزادهست ممکنه پانکراسش بتوته خودشوترمیم کنه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بستگی به نوع دیابت نوزادی دارد
        بله احتمالش هست
        دو نوع دیابت نوزادی وجود دارد: یکی بیماری دیابت دائمی نوزاد (PNDM) که یک بیماری مادام العمر است و دومی دیابت نوزادان گذرا (TNDM) است که در مرحله نوزادی ناپدید می شود اما ممکن است در اواخر زندگی دوباره ظاهر شود.

    4. ناامیدی که امیدوار شد گفت:

      عیبی نداره رفیق منم یه پسر ۲۲ ساله ام، از ۶ سالگی دیابت نوع یک گرفتم، ببین دیابت مثل رفیقی بدون که اگه هواشو نداشته باشی، اونم هوای تو رو نداره. زندگی سخت نگیر

      من ۵ بار کما رفتم، خودت تا تهش بگیر…♥️🫀

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی و دلگرمی تان

    5. کیوان گفت:

      این حرفا چیه عزیز.منم ۳۳ سالمه ی دفعه متوجه شدم که دیابت دارم ۱۹ کیلو وزن کم کردم خیلی داغون شدم ولی با تزریق انسولین الان خیلی بهترم ولی مثه قبل نشدم ی خورده وزن گرفتم ولی حالم خوبه شما هم امیدوار باش من دراوج بیماری جنگیدم قند من رودستگاه نشون نمیداد .امیدوارباش که خوب میشی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        ممنونم از راهنمایی خوبتان کیوان عزیز

    6. ناشناس گفت:

      سلام چرا اینقدر ناامید، قوی باش. دیابتت رو با غذای سالم خوردن حداقل قند و کربوهیدرات، ورزش و کنترل مداوم قند مدیریت کن از خدا براتون سلامتی آرزومندم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از کامنت خوبتان
        تندرست باشید

  9. ناشناس گفت:

    سلام
    ۱سوال داشتم من مدتی میلم به قندزیادشده وهمچنین تکررادرارشدیدهم دارم زیادتشنه میشم وزودبه زود گرسنه میشم خسته میشم بیحوصله وافسرده
    tpoهم ۱۸۲.۳ وtshدردوازمایش ۳۵.۴۱به ۴۹.۶۵رسیده اگرامکانش هست راهنمایی میخواستم

  10. ابوالفضل شعبانی گفت:

    سلام
    آیا مرد دیابتی با دختر بدونه دیابتی ازدواج کند بچه آنها دیابتی می‌شود
    کسانی که در سن ۱۲ سالگی دیابت نوع ۱ می‌گیرند حدودن چند سال عمر می‌کنند
    ومن یک دیابتی نوع ۱ از شما بابت متن قشنگی که نوشتید تشکر میکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این احتمال صفر نیست
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید فوق تخصص گوارش

    2. ناشناس گفت:

      سلام من ۱۹سالم بیابت نوع ۱دارم انسولین میزنم خطر که نداره قندم ناشتا ۳۹۲ هست چه کار کم توخدا

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        هر دوماه نیاز به متخصص غدد دارید تا دوز انسلوین تان تغییر کند
        رژیم غذایی هم تغییر کند و تحرکتان را دوبرابر کنیپ