انواع انسولین و تفاوت آنها بر اساس مدت زمان اثر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انسولین بر اساس مدت زمان اثر به چند نوع کوتاه اثر، سریع اثر، متوسط اثر، طولانی اثر و مخلوط تقسیم می‌شود. طولانی اثرها یک یا دو بار در روز تزریق می‌شوند. اما انواع دیگر معمولا قبل از وعده غذایی باید تزریق شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
انواع انسولین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

انواع انسولین برای افراد دیابتی وجود دارد که از نظر سرعت شروع فعالیت و ماندگاری با هم تفاوت دارند. اگر دچار دیابت هستید و می‌خواهید برای اولین‌بار از انسولین استفاده کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که انواع این دارو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ برای هر نوع دیابت کدام انسولین بهتر است؟ آیا سرنگ انسولین هم انواع مختلفی دارد؟ محل تزریق انسولین کجاست؟ در چه زمان‌هایی نمی‌توان از آن استفاده کرد؟ چه عواملی روی میزان جذب انسولین تاثیر دارد؟

درصورتی‌که دچار دیابت هستید و می‌خواهید در مورد انواع انسولین و انتخاب بهترین داروی دیابت اطلاعات کافی کسب کنید، باید به دکتر غدد و متابولیسم مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آشنایی با انواع انسولین

انسولین هورمونی است که در پانکراس ساخته شده و باعث تنظیم سطح گلوکز در بدن می‌شود. برای تولید انرژی در اندام‌های مختلف، انسولین باید گلوکز را از جریان خون به سلول‌های بدن منتقل کند. اگر هورمون انسولین به اندازه کافی تولید نشود، انتقال گلوکز به سلول‌ها کاهش پیدا کرده و در خون تجمع می‌یابد.

در افراد مبتلا به دیابت انسولین به اندازه کافی تولید نشده و برای جبران آن باید انسولین تزریق شود. انسولین یکی از داروهای دیابت است. ممکن است برای افراد با دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع دو این دارو تجویز شود.

انسولین‌ها از نظر سرعت عملکرد در بدن به ۵ دسته تقسیم شده و از نظر شفافیت نیز به دودسته تقسیم می‌شوند. برخی از آنها شفاف بوده و برخی کدر هستند. انواع کدر انسولین پیش از تزریق باید خوب مخلوط شوند تا به شفافیت برسند. اگر انواع شفاف آن کدر شد، نباید آن را مصرف کنید.

در ادامه هر یک از انواع انسولین را معرفی کرده و در مورد آن توضیح می‌دهیم.

انواع انسولین بر اساس مدت زمان اثر

انواع انسولین بر اساس مدت زمان تاثیر در بدن دسته‌بندی می‌شوند. برخی از آنها کوتاه اثر بوده و در وعده‌های غذایی سطح قند خون را پایین می‌آورند. طولانی اثرها به مدیریت نیازهای عمومی بدن کمک می‌کنند.

به دنبال بهترین و مناسب‌ترین انسولین هستی؟

از مشاوره دارویی کمک بگیر!

۱. انسولین سریع اثر

انسولین‌های سریع اثر بعد از گذشت ۲٫۵ تا ۲۰ دقیقه از زمان تزریق فعال می‌شوند. حدود ۱ تا ۳ ساعت بعد از زمان تزریق، انسولین به حداکثر اثر خود می‌رسد و تا ۵ ساعت تاثیر آن در بدن ادامه دارد. این نوع انسولین بعد از غذا خوردن سریع‌تر عمل می‌کند. به همین دلیل باید بعد از تزریق غذا بخورید. عملکرد آن شبیه به انسولین طبیعی بدن بوده و احتمال افت گلوکز خون با این انسولین پایین است.

سه نوع متداول انسولین سریع اثر عبارت‌اند از:

  • انسولین آسپارت
  • لیسپرو
  • گلولیزین.

انسولین‌های سریع اثر بعد از گذشت ۲٫۵ تا ۲۰ دقیقه از زمان تزریق فعال می‌شوند. حدود ۱ تا ۳ ساعت بعد از زمان تزریق، انسولین به حداکثر اثر خود می‌رسد.

برخی انسولین‌ها سریع اثر بوده و در حدود ۲.۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از تزریق عمل می‌کنند.
برخی انسولین‌ها سریع اثر بوده و در حدود ۲.۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از تزریق عمل می‌کنند.

۲. انسولین کوتاه اثر

انسولین کوتاه اثر به زمان بیشتری برای شروع به کار نیاز دارد. حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سطح گلوکز خون را پایین بیاورد. به همین دلیل باید ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا انسولین را تزریق کنید. ۲ تا ۵ ساعت بعد از تزریق، انسولین به حداکثر تاثیر خود می‌رسد. ۶ تا ۸ ساعت پس از تزریق تاثیر دارو در بدن ادامه دارد.

دو نوع متداول انسولین کوتاه اثر عبارت‌اند از:

  • اکت ربید
  • هومولین.

۳. انسولین متوسط اثر

به انسولین‌های متوسط اثر انسولین پایه هم گفته می‌‌شود. این نوع انسولین کدر بوده و باید پیش از تزریق خوب مخلوط شود. شروع کار این نوع انسولین حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بعد از تزریق است. بعد از ۴ تا ۱۲ ساعت از زمان تزریق، عملکرد آن به حداکثر مقدار خود می‌رسد. تاثیر انسولین متوسط اثر حدود ۱۶ تا ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.

دو نوع متداول انسولین متوسط اثر عبارت‌اند از:

  • انسولین ایزوفان انسانی NPH
  • انسولین پروتافان.

شروع کار انسولین متوسط اثر حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بعد از تزریق است. بعد از ۴ تا ۱۲ ساعت از زمان تزریق، عملکرد آن به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

۴. انسولین طولانی اثر

این نوع انسولین در زمان طولانی‌تری تاثیر می‌گذارد. عملکرد آنها در زمان طولانی‌تری ادامه دارد. شفاف هستند و قبل از تزریق نیازی به مخلوط کردن آنها نیست.

نوع متداول انسولین طولانی اثر انسولین گلارژین است. آزادسازی دارو در بدن آهسته و پیوسته بوده و اوج اثر آشکاری ندارد. تاثیر این انسولین حدود ۲۴ ساعت ادامه دارد. معمولا یک بار در روز تزریق می‌شود. اما ممکن است پزشک برای برخی افراد دو بار در روز آن را تجویز کند. انسولین گلارژین خود به دو نوع انسولین تقسیم می‌شود.

  • انسولین لانتوس: قدرت این انسولین ۱۰۰ واحد در میلی‌لیتر است.
  • انسولین توجئو: قدرت این انسولین ۳۰۰ واحد در میلی‌لیتر است. تاثیر آن بیشتر از ۲۴ ساعت است. برای ایمنی بیشتر همراه با یک قلم یک‌بارمصرف ارائه می‌شود.

علاوه بر انسولین گلارژین، انسولین دتمیر نیز جز طولانی اثرها محسوب می‌شود. این انسولین هم آهسته و پیوسته ترشح می‌شود. تاثیر انسولین دتمیر تا ۱۸ ساعت ادامه داشته و معمولا دو بار در روز تزریق می‌شود. متداول‌ترین نوع انسولین دتمیر انسولین لومیر (Levemir) است.

عملکرد انسولین طولانی اثر تا ۲۴ ساعت ادامه داشته و معمولا روزی یک بار تزریق می‌شود.
عملکرد انسولین طولانی اثر تا ۲۴ ساعت ادامه داشته و معمولا روزی یک بار تزریق می‌شود.

۵. انسولین مخلوط

این نوع انسولین همان‌طور که از اسم آن مشخص است، مخلوطی از چند ترکیب انسولین است. انسولین مخلوط حاوی انسولین سریع یا کوتاه اثر و انسولین متوسط اثر است. انسولین‌های مخلوط متداول شامل موارد زیر می‌شود.

انسولین مخلوط با اثر سریع و متوسط

  • نوومیکس (۳۰% انسولین سریع اثر و ۷۰% پروتافان متوسط)
  • هومولوگ میکس ۲۵ (۲۵% سریع اثر و ۷۵% NPH متوسط اثر)
  • هومولوگ میکس ۵۰ (۵۰% سریع اثر و ۵۰% NPH متوسط اثر)

انسولین مخلوط با اثر سریع و طولانی

  • رایزودگ ۷۰:۳۰ (۷۰% طولانی اثر دگلودک و ۳۰% طولانی اثر آسپارت)

انسولین مخلوط با اثر کوتاه و متوسط

  • میکستارد ۳۰:۷۰ (۳۰% کوتاه اثر و ۷۰% پروتافان متوسط)
  • میکستارد ۵۰:۵۰ (۵۰% کوتاه اثر و ۵۰% پروتافان متوسط)
  • هومولین ۳۰:۷۰ (۳۰% کوتاه اثر و ۷۰% هومولین NPH متوسط)

قند خونت بالاست؟ پس تا دیر نشده نوبت بگیر.

برای انتخاب بهترین نوع انسولین از میان انواع انسولین به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

انسولین انواع مختلفی داشته و برای انتخاب بهترین نوع آن باید با دکتر غدد و متابولیسم یا دکتر داخلی مشورت کنید. پزشک باتوجه‌به نوع دیابت، سن و شرایط کلی بدن انسولین را انتخاب می‌کند. برای ارتباط با بهترین دکتر غدد یا دکتر داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

انواع سرنگ انسولین

برای تزریق انسولین باید سرنگ، قلم و پمپ انسولین را به‌درستی انتخاب کنید. سرنگ‌ها در سه اندازه زیر تولید می‌شوند.

  • سرنگ ۳۰ واحدی (۰٫۳ میلی‌لیتر)
  • ۵۰ واحدی (۰٫۵ میلی‌لیتر)
  • ۱۰۰ واحدی (۱٫۰ میلی‌لیتر).

برای انتخاب سرنگ باید به دوز مصرفی انسولین توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید ۱۰ واحد انسولین تزریق کنید، سرنگ ۳۰ واحدی گزینه بهتری است. برای تزریق ۵۵ واحد بهتر است از سرنگ ۱۰۰ واحدی استفاده شود.

اندازه سوزن سرنگ نیز از ۶ تا ۸ میلی‌متر بوده و باید توسط پزشک اندازه مناسب انتخاب شود. بهتر است برای انتخاب سرنگ و سوزن آن با دکتر غدد مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره تلفنی با دکتر غدد داشته و سوالات خود را از پزشک بپرسید. همچنین می‌توانید از سیستم نوبت حضوری و آنلاین در دکترتو استفاده کنید.

محل تزریق انسولین کجاست؟

انسولین باید از طریق پوست وارد لایه چربی شود. به بافت چربی لایه زیرجلدی می‌گویند. سوزن انسولین را نباید وارد ماهیچه یا مستقیم وارد رگ کنید. زیرا سرعت جذب و عملکرد انسولین تغییر می‌کند. میزان جذب انسولین به محل تزریق بستگی دارد. تزریق در ناحیه شکم سرعت اثر بالاتری دارد. تزریق در ناحیه ران، بازو یا باسن سرعت جذب انسولین را پایین می‌آورد. به همین دلیل بیشتر افراد از ناحیه شکم انسولین را تزریق می‌کنند.

معمولا برای اثربخشی بیشتر انسولین به شکم تزریق می‌شود.
معمولا برای اثربخشی بیشتر انسولین به شکم تزریق می‌شود.

کدام انسولین برای دیابت من بهتر است؟

تنوع انسولین‌ها زیاد بوده و انتخاب بهترین نوع آن برای شما مشکل است. پزشک برای شما بهترین نوع انسولین را انتخاب می‌کند. برای انتخاب انسولین باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • نحوه پاسخ به انسولین (مدت‌زمان جذب و طول اثر آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.)
  • سبک زندگی، رژیم غذایی، میزان ورزش و مقدار مصرف الکل و سیگار در جذب تاثیر دارد.
  • چند بار در روز می‌توانید انسولین تزریق کنید؟
  • چند بار در روز قند خون را چک می‌کنید؟
  • سن شما چقدر است؟

زمان تزریق انواع انسولین

زمان تزریق انسولین را باید طوری تنظیم کنید که با وعده‌های غذایی هماهنگ باشد. بعد از غذا خوردن مقدار گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند. در این زمان باید عملکرد انسولین شروع شود تا از گلوکز به درستی استفاده شود.

زمان مناسب تزریق انواع انسولین به‌صورت زیر است.

  • انسولین سریع اثر: حدودا ۱۵ دقیقه قبل از غذا تزریق شود.
  • انسولین کوتاه اثر: ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا تزریق شود.
  • انسولین متوسط اثر: حداکثر یک ساعت قبل از غذا تزریق شود.
  • انسولین مخلوط: بستگی به نوع انسولین مخلوط دارد. بین ۱۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا باید تزریق شود.

به نقل از webmd در رابطه با زمان تزریق انسولین طولانی اثر:

انسولین‌های طولانی اثر به زمان وعده‌های غذایی وابسته نیستند. شما می‌توانید یک یا دو بار در روز انسولین دتمیر را بدون توجه به زمانی که غذا خورده‌اید، مصرف کنید. این انسولین‌ها یک بار در روز مصرف می‌شود و زمان آن می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد. اما برخی افراد مجبورند انسولین طولانی اثر را با نوع کوتاه اثر یا داروی دیگری که باید در زمان غذا مصرف شود، ترکیب کنند.

نحوه نگهداری انواع انسولین

انسولین باز نشده را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. دمای یخچال باید ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد باشد. انسولین نباید یخ بزند. بعد از باز کردن دارو می‌توانید برای یک ماه آن را در دمای اتاق نگه دارید. انسولین نباید زیر نور مستقیم آفتاب نگه داشته شود.

نکاتی قبل از تزریق انواع انسولین

قبل از تزریق انسولین باید به موارد زیر دقت داشته باشید. اگر هر یک از موارد زیر اتفاق افتاد، انسولین را مصرف نکنید.

  • انسولین شفاف کدر شده است.
  • انسولین از نوع کدر است؛ اما تکه‌هایی داخل آن دیده می‌شود یا رسوبات آن با چرخش ملایم ترکیب نمی‌شود.
  • تاریخ انقضا انسولین به پایان رسیده است.
  • انسولین یخ زده است یا در معرض دمای بسیار بالا قرار گرفته است.
قبل از تزریق انسولین باید به تاریخ انقضا و شفاف بودن آن دقت کنید.
قبل از تزریق انسولین باید به تاریخ انقضا و شفاف بودن آن دقت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

انواع انسولین برای مدیریت دیابت تولید می‌شوند. این انسولین‌ها از نظر سرعت جذب و زمان عملکرد متفاوت هستند. انواع انسولین شامل کوتاه اثر، سریع اثر، متوسط اثر، طولانی اثر و مخلوط می‌شود. برخی از آنها قبل از وعده غذایی تزریق شده و برخی از آنها (انسولین‌های طولانی اثر) یک یا دو بار در روز تزریق می‌شوند.

انتخاب نوع انسولین بر عهده پزشک است. متخصص غدد بر اساس سن، شرایط بدنی، نوع دیابت، سبک زندگی و تعداد دفعات چک کردن قند خون در روز یکی از انواع انسولین را انتخاب می‌کند.

برای اطلاعات کامل در مورد داروهای انسولین و نحوه استفاده از آنها باید با دکتر غدد یا دکتر داخلی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو نوبت حضوری دریافت کرده یا مشاوره تلفنی و آنلاین داشته باشید.

دکتر دیابت تهران

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از زنان در زمان بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند. معمولا این بیماری بعد از تولد نوزاد برطرف می‌شود. اما گاهی خطر دیابت نوع 2 در آینده را افزایش می‌دهد. معمولا برای مدیریت دیابت در بارداری رژیم غذایی سالم و ورزش منظم مانند پیاده‌روی کفایت می‌کند. اما ممکن است برخی زنان باردار به تزریق انسولین نیاز داشته باشند.

انسولین را می‌توان به شکم، بازو، ران یا باسن تزریق کرد. دارو باید به لایه زیرجلدی تزریق شود. معمولا انسولین باتوجه‌به مدت‌زمان جذب ۱۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا تزریق می‌شود. اگر انسولین از نوع طولانی اثر باشد، یک بار در روز تزریق کافی است.

برخی عوامل می‌توانند روی سرعت جذب انسولین تاثیر بگذارند. تزریق در ناحیه تمرین شده، دمای بالای بدن به دلیل حمام آب گرم یا سونا، ماساژ دادن محل تزریق و تزریق به ماهیچه باعث افزایش جذب انسولین می‌شوند.

برخی عوامل روی سرعت جذب انسولین تاثیر گذاشته و مقدار جذب را پایین می‌آورند. استفاده مکرر از یک محل برای تزریق که باعث برآمدگی و زخم می‌شود، مقدار جذب را کمتر می‌کند. به این وضعیت لیپوهایپرتروفی می‌گویند. سیگارکشیدن و استفاده از انسولین سرد (تزریق بلافاصله بعد از برداشتن از یخچال) هم می‌تواند جذب را پایین بیاورد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انواع انسولین

  1. ناشناس گفت:

    من از انسولین نوومیکس استفاده می کنم. آیا می توانم آن را به انسولین Humalog تغییر دهم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با نظارت پزشک تان ایرادی ندارد

  2. خاتووون گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من نوورپیدولانتوس استفاده میکنم،چندبارهم تاریخشون گذشته بودولی مشکلی پیش نیومد،تاریخش بگذره چه مشکلی پیش میاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممکن است اثر دارو بسیار کم شود
      شاید مشکلی بوجود نیاید ولی اثر دارویی هم ندارد

  3. حمیدرضا از کاشان گفت:

    سلام.من ۳ساله انسولین مصرف میکنم.الان یک هفته اس که یه مرتبه قندم شده ۲۵۰.چرا؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      رژیم غذایی و تحرک بدنی تان را کنترل کنید
      احتمالا در کنار انسولین نیاز به دارو های مکمل دیگر هم دارید
      بهتر است تحت نظر متخصص غدد باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  4. ناشناس گفت:

    سلام.من ۳ساله انسولین مصرف میکنم.الان یک هفته اس که یه مرتبه قندم شده ۲۵۰.چرا؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      رژیم غذایی و تحرک بدنی تان را کنترل کنید
      احتمالا در کنار انسولین نیاز به دارو های مکمل دیگر هم دارید
      بهتر است تحت نظر متخصص غدد باشید

  5. مسعود گفت:

    بعد از باز شدن‌ لومیر قلمی‌ تا چند روز میشه‌ مصرف‌ کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مسعود عزیز
      زمانی که سوزن یا سرنگ روی آن را باز می کنید ، حتما در جایی یادداشت کنید که چه تاریخی آن را باز کرده بودید ، این کار به شما کمک می کند که بدانید چه زمانی نباید از آن استفاده کنید و ۲۸ روز بعد از باز کردن ، انسولین را دور بیاندازید.

  6. مسعود گفت:

    لومیر‌ قلمی‌ بعد از باز شدن‌ چند روز میشه‌ اسدفاده‌ کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مسعود عزیز
      زمانی که سوزن یا سرنگ روی آن را باز می کنید ، حتما در جایی یادداشت کنید که چه تاریخی آن را باز کرده بودید ، این کار به شما کمک می کند که بدانید چه زمانی نباید از آن استفاده کنید و ۲۸ روز بعد از باز کردن ، انسولین را دور بیاندازید.

  7. ناشناس گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون در مورد انسولین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همراهی تان

  8. جمال گفت:

    دختر بنده ۳ روزه انسولین تزریق میکنه ولی اصلا قند خونش پایین نمیاد
    چه قبل انسولین مابین ۲۷۰ الی ۳۰۰ بود
    بعد انسولین هم همونطوره فرقی نکرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام. با ارزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان
      برای تغییر دوز و یا داروهای کمکی کاهش قند خون حتمن به متخصص خودتان یا متخصص غدد مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

    2. ناشناس گفت:

      چون تازه شروع به تزریق انسولین کرده چند روزی زمان میبره تا بدن بهش پاسخ بده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از نظرتان
        کاملا درسته

  9. شاهین گفت:

    سپاسگزار

  10. ناشناس گفت:

    عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. ناشناس گفت:

        سلام خسته نباشید من اشتباهی موقع نهار به جای انسولین روز ,شب رو به داداشم تزریق کردم ولی بعد دوباره انسولین نهار روتزریق کردم حاله امکان داره عوارض داشته باشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          در صورت اشتباه کردن دیگر انسولین دیگری تزریق نکنید
          احتمال شوک افت قند وجود دارد