پمپ انسولین چیست؟ چگونه کار می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پمپ انسولین با لوله به بدن وصل شده و جریان مداومی از انسولین را آزاد می‌کند. هر ۲ یا ۳ روز یک بار باید آن را تعویض کنید. این پمپ معمولا روی شکم، ران یا باسن وصل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پمپ انسولین چیست

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پمپ انسولین چیست؟ اگر مبتلا به دیابت باشید، احتمالا نام این دستگاه را شنیده و اولین سوال شما همین است. این دستگاه می‌تواند جایگزین تزریق با قلم انسولین شود. اگر تصمیم دارید از پمپ انسولین استفاده کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این پمپ چگونه کار می‌کند؟ کاربرد آن چیست؟ چه افرادی می‌توانند از آن استفاده کنند و برای چه افرادی مناسب نیست؟ استفاده از آن چه مزایا و چه معایبی به همراه دارد؟ محل نصب آن در کدام قسمت بدن است؟ چگونه می‌توان آن را قطع کرد و چقدر باید برای آن هزینه کرد؟

درصورتی‌که قصد استفاده از پمپ انسولین را دارید و می‌خواهید در مورد نحوه استفاده و کارکرد آن اطلاعات کاملی داشته باشید، باید به دکتر غدد یا دکتر داخلی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پمپ انسولین چیست؟

تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای مدیریت بیماری نیاز به انسولین دارند. انسولین یکی از داروهای دیابت است که به تنظیم سطح گلوکز خون کمک می‌کند. برای مصرف انسولین دو راه وجود دارد. بسیاری از افراد با سوزن قلم انسولین آن را تزریق می‌کنند. برخی افراد نیز از پمپ انسولین استفاده می‌کنند.

پمپ انسولین یک دستگاه کوچک کامپیوتری است. ابعاد آن مشابه تلفن همراه است. لوله نازکی از این پمپ وارد پوست شده و انسولین از این طریق وارد بدن می‌شود. مقدار دوز مشخصی از انسولین طبق برنامه از پیش تعیین شده وارد بدن می‌شود. با واردشدن انسولین سطح قند خون تنظیم شده و شخص می‌تواند دیابت را مدیریت کند.

دستگاه پمپ را می‌توانید به این صورت استفاده کنید:

  • روی یک بند زیر لباس وصل کنید.
  • در جیب قرار دهید.
  • روی کمربند ببندید.
  • با چسب روی شکم یا بازو ببندید.

در پمپ انسولین مقدار دوز مشخصی از انسولین طبق برنامه از پیش تعیین شده وارد بدن می‌شود. با واردشدن انسولین سطح قند خون تنظیم شده و شخص می‌تواند دیابت را مدیریت کند.

این دستگاه کامپیوتری کوچک دارای تنظیمات بوده و مقدار دوز مشخصی از انسولین را آزاد می‌کند.
این دستگاه کامپیوتری کوچک دارای تنظیمات بوده و مقدار دوز مشخصی از انسولین را آزاد می‌کند.

کاربرد پمپ انسولین چیست؟

در بدن افراد مبتلا به دیابت هورمون انسولین به مقدار کافی تولید نمی‌شود. برای مدیریت قند خون باید هورمون انسولین به بدن تزریق شود. اگر می‌خواهید از سوزن کمتری استفاده کنید، پمپ انسولین گزینه خوبی است. این دستگاه جریان ثابتی از انسولین را وارد بدن می‌کند.

این دستگاه برای افرادی که در یادآوری تزریق انسولین مشکل دارند، توصیه می‌شود. به‌عنوان‌مثال کودکان یا افراد مسن در بیشتر مواقع برای مدیریت قند خون با مشکل مواجه می‌شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت پمپ انسولین را به دلیل متصل شدن به بدن به تزریق با قلم انسولین ترجیح می‌دهند.

پمپ انسولین چگونه کار می کند؟

پمپ انسولین این هورمون را مشابه ترشح هورمون طبیعی در بدن آزاد می‌کند. یک جریان ثابت از انسولین در طول روز و شب وارد بدن می‌شود. به این جریان ثابت انسولین پایه می‌گویند. قبل از هر وعده غذایی باید دوز اضافی از انسولین آزاد شود. به این دوز اضافی بولوس می‌گویند. هنگام خوردن غذا قند خون بیشتر افزایش پیدا کرده و باید براین‌اساس دوز انسولین پایه و بولوس در دستگاه تنظیم شود.

اگر بیش از حد طبیعی غذا می‌خورید، باید برای جبران افزایش قند خون ناشی از کربوهیدرات‌ها مقدار دوز بولوس را افزایش دهید. در مواقع دیگر به جز زمان غذا خوردن نیز می‌توان دوز بولوس را برای تنظیم قند خون بالا برد.

پمپ انسولین به اندازه یک تلفن همراه است. لوله پلاستیکی نازک آن با یک سوزن به بدن وصل می‌شود. گاهی هم لوله مخروطی کوچکی به نام کانول زیر پوست قرار می‌گیرد. سوزن پمپ را می‌توان به شکم، باسن یا ران وصل کرد.

برای ثابت نگه‌داشتن میزان قند خون در پمپ انسولین از انواع انسولین کوتاه اثر و سریع اثر استفاده می‌شود. انسولین طولانی اثر را نمی‌توان در پمپ استفاده کرد. زیرا در این دستگاه انسولین با جریان مداوم وارد بدن شده و نمی‌توان از انسولین طولانی اثر استفاده کرد.

نحوه استفاده از پمپ انسولین رو نمی‌دونی؟

از متخصصین مشاوره بگیر!

برای یادگیری نحوه استفاده از پمپ انسولین باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر تصمیم دارید از پمپ انسولین استفاده کنید و نحوه کار با این دستگاه را بلد نیستید، حتما با دکتر غدد و متابولیسم یا متخصص داخلی مشورت کنید. پزشک شما را راهنمایی کرده و تمامی تنظیمات پمپ را آموزش می‌دهد. ممکن است برای یادگیری کامل کار با این دستگاه نیاز باشد چند جلسه به پزشک مراجعه کنید.

برای ارتباط با بهترین متخصصان غدد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

انواع پمپ انسولین

پمپ‌های انسولین دو نوع هستند که عبارتند از:

  • پمپ متصل: پمپ با لوله کوچکی به کانول وصل می‌شود. تنظیمات روی پمپ بوده و می‌توان آن را به کمربند وصل کرده یا داخل جیب قرار داد. برخی از آنها قابلیت اتصال با بلوتوث را داشته و از راه دور کنترل می‌شوند. این پمپ یک‌بارمصرف نیست و فقط بخش تزریقی آن باید هر بار عوض شود.
  • پمپ پچ: این نوع پمپ مستقیم روی بدن وصل می‌شود. می‌توانید روی پا، بازو یا شکم آن را وصل کنید. پمپ پچ لوله اضافی نداشته و مستقیم روی پوست قرار می‌گیرد. با استفاده از ریموت می‌توان آن را تنظیم کرد. پمپ پچ یک‌بارمصرف بوده و بعد از هشدار دستگاه باید آن را تعویض کنید.
پمپ پچ مستقیم روی بدن وصل شده و نیازی به لوله ندارد.
پمپ پچ مستقیم روی بدن وصل شده و نیازی به لوله ندارد.

استفاده از پمپ انسولین برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از پمپ انسولین یک ترجیح شخصی است و تمامی افراد دیابتی که نیاز به تزریق انسولین دارند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. معمولا افراد با شرایط زیر استفاده از این پمپ را انتخاب می‌کنند:

  • مشکل تاخیر در جذب غذا
  • فعالیت زیاد و نیاز به قطع انسولین در زمان ورزش
  • واکنش شدید به قند خون پایین
  • مبتلا به دیابت و اقدام برای بارداری

همان‌طور که گفتیم پمپ انسولین می‌تواند برای همه افراد مناسب باشد. اگر جوان و مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید، می‌توانید از این پمپ استفاده کرده و دوز ثابتی از انسولین را دریافت کنید.

استفاده از پمپ انسولین برای چه افرادی مناسب نیست؟

پمپ انسولین برای برخی افراد مناسب نیست. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صادق است، نباید از این دستگاه استفاده کنید.

  • شما دوست ندارید از وسیله‌ای استفاده کنید که همه متوجه بیماری دیابت شوند.
  • وصل بودن یک دستگاه به خود در تمام مدت را دوست ندارید.
  • کارکردن با این دستگاه آسان نیست.
  • حداقل ۴ بار در روز باید قند خون را بررسی کنید و این کار برای شما مشکل است.
  • تنظیم دوز انسولین باتوجه‌به فعالیت بدنی و میزان مصرف کربوهیدرات برای شما سخت است.

برای ثابت نگه‌داشتن میزان قند خون در پمپ انسولین از انسولین کوتاه اثر و سریع اثر استفاده می‌شود. هر دو یا سه روز یک‌بار پمپ باید تعویض شود.

پمپ انسولین دارای یک لوله و سوزن است. سوزن وارد بدن شده و انسولین با جریان مداوم آزاد می‌شود.
پمپ انسولین دارای یک لوله و سوزن است. سوزن وارد بدن شده و انسولین با جریان مداوم آزاد می‌شود.

مزایای پمپ انسولین

پمپ انسولین نسبت به تزریق با قلم انسولین مزایایی دارد. به همین دلیل برخی افراد دیابتی این دستگاه را جایگزین تزریق سنتی انسولین می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پمپ هر چند روز یک‌بار تعویض می‌شود. به همین دلیل از سوزن کمتری استفاده خواهید کرد.
  • پمپ به دلیل جریان ثابت و مداوم دقیق‌تر بوده و بهتر قند خون را مدیریت می‌کند.
  • افت قند خون کمتر اتفاق میفتد. اگر بیشتر مواقع هیپوگلیسمی دارید، این مزیت مهم است.
  • تنظیم دوز برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده آسان‌تر است.
  • برنامه‌ریزی برای ورزش و هر نوع فعالیت بدنی آسان‌تر است.
  • تنظیم بولوس (مقدار دوز اضافی قبل از غذا) راحت‌تر است.
  • مدیریت قند خون در صبح زود راحت‌تر است.

آیا شما هم علائم قند خون بالا را دارید؟ برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

معایب پمپ انسولین

این دستگاه در کنار مزایا، معایبی هم دارد که باید به آن توجه داشت. برخی از مهم‌ترین معایب آن عبارتند از:

  • هر چند روز یک‌بار ست تزریق باید عوض شود.
  • اطلاعات باید برای تمام روز در دستگاه ثبت شود.
  • باید قند خون را هر چند وقت چک کنید تا مطمئن شوید، پمپ به‌درستی کار می‌کند. اگر پمپ دچار مشکل شود، خطر کتواسیدوز دیابتی (مشکلی که تهدیدکننده زندگی است.) وجود دارد.
  • برای استفاده از این دستگاه نیاز به آموزش است. به همین دلیل باید چندین بار به پزشک مراجعه کنید.
  • منبع پمپ نسبتا گران است.

به نقل از webmd در رابطه با مشکلات پمپ انسولین:

یک نکته را باید در نظر داشته باشید. گاهی ممکن است پمپ انسولین از کار بیفتد. برای این شرایط همیشه باید انسولین تزریقی معمولی در دسترس داشته باشید.

همراه داشتن این دستگاه در تمام طول شبانه روز برای برخی افراد مشکل است.
همراه داشتن این دستگاه در تمام طول شبانه روز برای برخی افراد مشکل است.

محل نصب پمپ انسولین

پمپ انسولین را می‌توان به قسمت‌های مختلف بدن نصب کرد. معمولا لوله پمپ را به شکم، باسن و گاهی ران وصل می‌کنند. برخی از پمپ‌ها اینسرتر دارند. با این نوع پمپ می‌توان لوله را به قسمت‌هایی از بدن که دسترسی سخت است، قرار داد.

قیمت پمپ انسولین

قیمت پمپ انسولین بسیار متغیر بوده و نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن تعیین کرد. باتوجه‌به نوع پمپ و کشور سازنده قیمت‌ها متفاوت است. به‌عنوان‌مثال پمپ انسولین اکیو چک آلمان حدود ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است. برندهایی با قیمت بالاتر و پایین‌تر نیز در بازار موجود است.

برای استفاده از پمپ انسولین باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر تصمیم دارید به جای قلم انسولین از دستگاه پمپ استفاده کنید، باید در این مورد با متخصص غدد یا دکتر داخلی مشاوره داشته باشید. پزشک باتوجه‌به شرایط شما و نوع انسولین مصرفی در مورد استفاده از پمپ تصمیم می‌گیرد. شما می‌توانید برای مشاوره تلفنی با دکتر غدد از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پمپ انسولین جایگزینی برای تزریق با قلم انسولین است. این دستگاه کوچک و کامپیوتری است و با لوله به بدن وصل می‌شود. این پمپ انسولین را به طور مداوم با جریان ثابت وارد بدن می‌کند. علاوه بر جریان انسولین پایه، در مواقعی مانند قبل غذا خوردن می‌توان برای آن دوز اضافی تعریف کرد.

دستگاه پمپ انسولین را می‌توان به کمربند یا بند لباس وصل کرد. همچنین می‌توان داخل جیب قرار داد. معمولا سوزن آن به شکم، ران یا باسن وصل می‌شود. لازم است قند خون حداقل روزی ۴ بار بررسی شود تا از قطع نشدن جریان مطمئن شد. پمپ هر دو یا سه روز یک بار تعویض می‌شود. به همین دلیل مصرف سوزن پایین می‌آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پمپ انسولین باید با دکتر داخلی یا دکتر غدد و متابولیسم مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دیابت در کودکان چالش‌های بیشتری دارد. کودکان هم می‌توانند برای کنترل قند خون از پمپ انسولین استفاده کنند. کودکان در تنظیم زمان تزریق انسولین مشکل داشته و نیاز به یادآور دارند. به همین دلیل استفاده از این دستگاه می‌تواند برای کودکان گزینه بسیار خوبی باشد.

در بیشتر مواقع برای این دستگاه از انسولین سریع اثر استفاده می‌کنند. در پمپ انسولین نمی‌توان از انسولین طولانی اثر استفاده کرد. زیرا این نوع انسولین فقط یک‌بار در روز تزریق شده و برای جریان مداوم و ثابت پمپ مناسب نیست.

هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام مورد بهتر است. اگر می‌خواهید مقدار مصرف سوزن پایین بیاید و هر روز چند بار انسولین تزریق نکنید، پمپ انسولین گزینه خوبی است. اما اگر وصل بودن این دستگاه به شما یک عیب محسوب می‌شود و نمی‌توانید حداقل روزی ۴ بار قند خون را چک کنید، بهتر است از روش قلم انسولین استفاده کنید. برخی از افراد در حالت معمول از قلم انسولین استفاده کرده و در سفر و روزهای تعطیل از پمپ استفاده می‌کنند.

این روش عوارض خطرناک نداشته و می‌توان به‌راحتی از آن استفاده کرد. اما ازآنجایی‌که خطر مسدود شدن لوله یا خراب‌شدن دستگاه وجود دارد، باید هر روز حداقل ۴ بار قند خون را چک کنید. در غیر این صورت ممکن است انسولین کافی دریافت نکنید که خطرات تهدیدکننده زندگی را به دنبال دارد.

افرادی که تنها یک بار در روز نیاز به تزریق انسولین دارند، بهتر است همان روش سنتی را ادامه دهند. این دستگاه بیشتر برای افرادی مناسب است که بیش از ۳ بار در روز نیاز به تزریق داشته و از تزریق‌های متعدد خسته شده‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پمپ انسولین

  1. محمد گفت:

    با سلام، در حال حاضر امکان تهیه پمپ انسولین در ایران وجود دارد؟

  2. مجتبی گفت:

    سلام تشکر خانم خدا پناه خدا خیرتان دهد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سالم باشید دوست عزیز