علائم دیابت در زنان چگونه بروز می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت در زنان می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد. برخی از این علائم شامل عفونت‌های ادراری و واژینال، سندروم تخمان پلی کیستیک و غیره است. عوارض دیابت در زنان شدیدتر است از این رو باید علائم دیابت را بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم و نشانه های دیابت در زنان

علائم دیابت در زنان در بسیاری از موارد مشابه مردان است. با این حال ممکن است زنان دیابتی علائمی متفاوت و اختصاصی را هم تجربه کنند. علائم و اختلالات متابولیکی که در دیابت در زنان ایجاد می‌شود ممکن است به راحتی با علائم دیگر بیماری‌ها یا عارضه‌ها اشتباه گرفته شده و نادیده گرفته شود. از این رو بسیار اهمیت دارد که این علائم را بشناسید.

خانم‌های دیابتی مانند دیگر بیماران مبتلا به دیابت باید تحت نظر دکتر غدد یا دکتر داخلی باشند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان دیابت به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری مشورت کنید.

علائم دیابت در زنان

دیابت در زنان امکان ایجاد بیماری‌های قلبی را حدود ۴ برابر افزایش می‌دهد. این درحالی است که در سایر افراد، خطر مشکلات قلبی تنها ۲ برابر افزایش می‌یابد. اما این تنها یکی از مشکلات مربوط به دیابت برای زنان است. بنابراین زنان باید در صورت بروز علائم این بیماری، مدیریت بیشتری داشته ‌باشند. این افراد ممکن است در معرض خطر عوارض مرتبط با دیابت نیز قرار گیرند. نابینایی و تاری دید، بیماری‌های کلیوی، عفونت مجاری ادراری و افسردگی از عوارض انواع دیابت هستند. اغلب علائم دیابت در زنان به شکل‌های مختلف بروز می‌کند.

برخی از علائم دیابت در زنان، تنها مختص به این جنس است. به این معنی که در دیگر افراد بروز نخواهد کرد. البته گاهی این علائم در بیشتر بانوان دیده ‌می‌شود، اما دلیل بر دیابت و قند خون نیست. از این رو با مشاهده آنها بهتر است به دکتر داخلی مراجعه کنید. در ادامه هر کدام از این علائم را بررسی خواهیم کرد.

۱. عفونت های قارچی واژن و برفک واژن

بین قند خون بالا و عفونت قارچی واژن ارتباط نزدیکی وجود دارد. زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع دو در قیاس با افراد سالم بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی هستند. یکی از علائم دیابت در زنان نیز، عفونت‌های قارچی واژن و برفک واژن است. افزایش قند ممکن است موجب رشد بیش از اندازه مخمرها در این ناحیه شود.

طبیعتا با حفظ سطح قند خون، به کاهش ابتلا به عفونت کمک کرده‌ایم. اگر دچار بیماری دیابت هستید، باید غربالگری دوره‌ای را برای جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی واژن انجام دهید.

۲. خارش واژن

خارش واژن و ناحیه تناسلی یک مشکل آزاردهنده در زنان دیابتی به شمار می‌آید. این مشکل ناشی از آلرژی‌ها و تحریکات پوستی و یا بیماری‌هایی مانند دیابت است. در هر صورت بروز عفونت و قارچ در این ناحیه، موجب خارش واژن در زنان خواهد شد.

علائم دیابت در زنان چیست
عفونت ادراری و واژن و خارش و سوزش این ناحیه یکی از نشانه‌های دیابت در خانم‌ها است.

۳. ادرار دردناک

به دلیل عدم گردش خون صحیح در هنگام بروز دیابت در بانوان، عفونت در دستگاه ادراری و تناسلی زنان ایجاد خواهد شد. البته این مشکل تنها در برخی از افراد مبتلا به دیابت بروز می‌کند. ادرار دردناک و سوزش ادرار نیز به واسطه وجود عفونت در مجاری ادراری به وجود می‌آید. احساس سوزش، ادرار دردناک و ادرار خونی نتیجه عفونت است که اگر درمان نشود عفونت کلیه را به وجود می‌آید.

۴. عفونت های ادراری

همانطور که گفته‌ شد بروز عفونت‌ ادراری در بیماران مبتلا به دیابت بسیار زیاد است. برای پیشگیری از عفونت ادراری توصیه می‌شود که:

  • آب زیاد بنوشید.
  • لباس زیر نخی بپوشید.
  • نگذارید مثانه‌تان مدت طولانی پر بماند.

دیابت در زنان می تواند علائمی مانند عفونت واژن و عفونت ادراری، خارش و سوزش واژن داشته باشد. کاهش میل جنسی و ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیسیتک از علائم این بیماری در زنان است.

اینفوگرافی دیابت در زنان
علائم دیابت در زنان

۵. اختلال عملکرد جنسی زنان

یکی از علائم دیابت در زنان، اختلال عملکرد جنسی در این افراد است. اختلال عملکرد جنسی (SD) از مشکلات شایع و مهم در زنان دیابتی است. بروز مشکلات ناشی از این بیماری و درگیری دستگاه تناسلی با آن، از عوامل اصلی بروز این اختلال است. همچنین قند خون بالا می‌تواند باعث نوروپاتی دیابتی شود و اعصاب را تحت تاثیر خود قرار دهد و حس در پا و دست را کاهش دهد. این موضوع حس در ناحیه واژن را تحت تاثیر قرار داده و کاهش میل جنسی در زنان را شاهد هستیم.

۶. سندرم تخمدان پلی کیستیک

PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین دلایل ناباروری در زنان است. زنان مبتلا به این سندرم، به انسولین مقاوم هستند. در واقع بدن آنها قادر به تولید انسولین است؛ اما امکان استفاده بهینه از آن را ندارد. این مشکل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیشتر می‌کند. این زنان همچنین سطح بالاتری از آندروژن (هورمون مردانه) را دارند. در واقع یکی از مشکلات ناشی از دیابت در زنان، وجود این سندروم است که نوعی مقاومت به انسولین را ایجاد می‌کند.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک به شرح زیر است:

  • دوره‌های نامنظم
  • آکنه
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • ناباروری.

علائم دیابت داری؟

همین حالا با متخصص غدد مشورت کن.

علائم دیابت پنهان در زنان چیست؟

اگر میزان سطح گلوکز خون در افراد کمی بیشتر از حد نرمال باشد در معرض دیابت خاموش قرار دارند. اگرچه بیماران دیابت پنهان شامل افراد دیابتی محسوب نمی‌شوند؛ ولی بسیار در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. بنابراین با رعایت برخی نکات می‌توانند آن را به راحتی کنترل کنند.

دیابت در زنان بالای ۴۵ سال چه علائمی دارد؟

تمامی علائمی که برای دیابت در زنان ذکر شد، ممکن است برای افراد بالای ۴۵ سال نیز ایجاد شوند. در واقع اغلب علائم دیابت در هر فردی به یک شکل ایجاد می‌شوند. مثلا در برخی از زنان، تاری دید از علائم اولیه دیابت است. اما در برخی دیگر، خستگی مزمن از نشانه‌های بروز دیابت محسوب می‌شود.

اگر هر یک از علائم بالا یا علائم عمومی دیابت را دارید بهتر است از مشاوره دیابت در دکترتو استفاده کنید. در این سرویس شما می‌توانید به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی با دکتر داخلی یا غدد در مورد عوامل خطر، علائم دیابت و غیره مشورت کنید.

نشانه های دیابت در خانم ها چیست
دیابت در زنان می‌تواند عوارض شدید‌تری داشته باشد، پس حواستان به علائم دیابت در زنان باشد.

علت دیابت در زنان

دلایل مختلفی برای بروز دیابت در زنان وجود دارد. ژنتیک و سابقه خانوادگی، چاقی و سبک زندگی ناسالم از دلایل بروز این مشکلات هستند. از دیگر دلایل بروز این بیماری، عدم تحرک است. بنابراین ورزش برای کاهش علائم آن راه‌حل بسیار مناسبی است.

به گفته‌ی دفتر سلامت زنان آمریکا موارد زیر از ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت در زنان است:

  • سن بیشتر از ۴۵ سال
  • اضافه وزن یا چاقی
  • سابقه خانوادگی دیابت
  • برخی نژاد‌ها مانند نژاد آفریقایی-آمریکایی، بومیان آمریکا، بومیان آلاسکا، اسپانیایی، آسیایی-آمریکایی، یا بومیان هاوایی
  • به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیشتر از ۴ کیلو
  • ابتلا به دیابت بارداری
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • ورزش نکردن
  • سایر بیماری‌ها و مشکلات مربوط به انسولین
  • سابقه بیماری قلبی.

آیا یائسگی در ابتلا به دیابت تاثیر دارد؟

اینکه آیا یائسگی خطر دیابت در زنان را افزایش می‌دهد یا نه، هنوز توسط محققان پاسخ داده نشده‌ است. به نظر می‌رسد که تغییر هورمون‌ها با ابتلا به دیابت، در ارتباط است. زیرا دیابت در زنان یائسه و بالای ۵۰ سال بیشتر از مردان بروز می‌کند.

چه خانم هایی بیشتر در خطر ابتلا به دیابت هستند؟

همانطور که می‌دانید گاهی امکان جلوگیری از بروز دیابت وجود ندارد. زیرا برخی از انواع دیابت به صورت وراثتی منتقل می‌شوند، اما می‌توان با کنترل این بیماری، از عوارض شایع آن در امان ماند. زنانی که افزایش وزن دارند بیشتر در معرض این عوارض هستند. بنابراین قدم اول در مبارزه با دیابت، کاهش وزن است.

دیابت و یائسگی
دیابت در زنان یائسه و بالای ۵۰ سال بیشتر از مردان بروز می‌کند.

بارداری و دیابت نوع ۱ و ۲

دیابت بارداری یا بروز قند خون بالا در دوران بارداری، حتی در افرادی که سابقه این بیماری را نیز ندارند، ایجاد می‌شود. برای بسیاری از بانوان که به دیابت مبتلا هستند این سوال به وجود می‌آید که آیا باردار شدن برای آنها خطری دارد یا خیر؟ این بانوان باید قبل از بارداری بیماری خود را مدیریت کنند. اگر قصد بارداری دارید، بهتر است قبل از آن، سطح گلوکز خون خود را تا حد امکان به محدوده هدف خود نزدیک کنید.

علائم دیابت در زنان هر ساله حدود ۱۰ درصد از بارداری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال در بانوان بسیار شایع است. برخی از زنان در معرض خطر بیشتری خواهند بود. مثلا کسانی که اضافه وزن یا چاقی مفرط دارند. سن بیش‌تر از ۲۵ سال یا داشتن سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲ نیز می‌تواند موجب افزایش خطر این عارضه شود. معمولا دیابت نوع ۲ نسبت به نوع ۱ در دوران بارداری شایع‌تر است.

در صورت تشخیص دیابت در زنان در دوران حاملگی، پزشک یک برنامه درمانی برای حفظ قند خون در محدوده نرمال، ارائه می‌دهد. خوردن مواد غذایی سالم می‌تواند در کاهش علائم تاثیرگذار باشد. ممکن است برای حفظ سلامت خود و کودکتان، از داروهای کنترل دیابت یا انسولین استفاده شود. خوشبختانه دیابت بارداری بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود. با این حال حدود نیمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری، به دیابت نوع ۲ نیز مبتلا خواهند شد. نقش رژیم غذایی در کنترل این بیماری بسیار زیاد است.

دچار دیابت بارداری شدی؟ برای سلامت خودت و جنین از متخصص دیابت کمک بگیر.

عوارض دیابت در بانوان چیست؟

مشکلاتی مانند انواع عفونت در دستگاه تناسلی زنان، اختلال در چرخه قاعدگی، ایجاد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از عوارض اصلی دیابت در زنان هستند.

اختلال در میل جنسی نیز از دیگر عوارض بروز علائم دیابت در زنان است. بهتر است با تغذیه سالم، پیاده‌روی و ورزش این عوارض را تا حد ممکن کاهش دهیم.

یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد عوارض دیابت در زنان یا پیشرفت بیماری، انجام چکاپ افراد دیابتی است. دیابت و قند خون بالا به طرق مختلفی می‌تواند روی بدن فرد تاثیر بگذارد. از این رو باید چکاپ و تست‌هایی به صورت روتین انجام شود تا پزشک بتواند از سلامت ارگان‌ها مطمئن شود.

دیابت بارداری
دیابت بارداری تقریبا در ۱۰٪ از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد.

راهی برای پیشگیری از دیابت در زنان وجود دارد؟

با توجه به مطالب ذکر شده، بهتر است ورزش و غذای سالم را برای پیشگیری از بروز دیابت در برنامه خود قرار دهیم. امروزه زنان بسیار کم‌تحرک هستند و میزان بروز چاقی در این افراد نیز بیشتر است. در نتیجه بیشتر از مردان دچار بیماری قند خون خواهند شد. یکی از راه‌های خوب برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و تشخیص به موقع آن انجام آزمایش‌های روتین چکاپ است. در چکاپ بدن آزمایش قند خون ناشتا هم انجام می‌شود که می‌تواند به پزشک اطلاعاتی در مورد عملکرد صحیح سیستم تنظیم قند خون بدهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم اولیه و پیش دیابت، بهتر است به متخصص غدد یا دکتر داخلی مراجعه کنید. گاهی برخی از علائم بیماری‌های مختلف یکسان است و تنها با انجام آزمایش قابل شناسایی هستند. بهتر است قبل از این‌که علائم دیابت در زنان پیشرفت کند، آن را کنترل کرد.

حفظ وزن سالم، ورزش، تغذیه مناسب و انجام چکاپ‌های روتین می‌تواند به خوبی از ایجاد دیابت در زنان پیشگیری کند.

ویدئو دیابت در زنان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

امروزه به دلیل نوع سبک زندگی، بیشتر شاهد بروز علائم دیابت در زنان هستیم. دیابت در بارداری در صورتی که کنترل نشود، بعد از زایمان به نوع ۲ تبدیل خواهد شد. این بیماری در زنان مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. از این رو بانوان باید بیشتر از مردان در صدد پیشگیری از دیابت برآیند. شما می‌توانید برای دریافت نوبت از متخصص داخلی یا دکتر غدد در شهر خود از طریق سایت دکترتو اقدام نمایید. همچنین می‌توانید از مشاوره دیابت به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی هم بهره ببرید.

دکتر دیابت تهران

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اغلب دیابت نوع ۲ در بین افراد مختلف شایع‌تر از دیابت نوع ۱ است. این نوع بیماری نیز بیشتر به سابقه خانوادگی و سبک زندگی ناسالم مرتبط است.

ممکن است ابتلا به دیابت در زنان در سنین پایین رخ دهد. البته زنان بالای ۴۰ سال نیز در خطر ابتلای این بیماری هستند.

به دلیل تفاوت در ساختار بدن زنان و مردان، طبیعتا عوارض و علائم دیابت در زنان و مردان نیز متفاوت خواهد بود. به گفته سایت www.healthline.com  زنان اغلب درمان تهاجمی کمتری برای عوامل خطر قلبی عروقی و شرایط مرتبط با دیابت دریافت می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم دیابت در زنان

  1. سیما گفت:

    سلام من وقتی شیرینی جات یا موادی که دارای قند هستند میخورم دچار سوزش وخارش در واژن میشوم امکان دارد قند خون داشته باشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکان افزایش قند و بیماری قارچی وجود دارد

  2. نفس گفت:

    سلام وقت بخیر
    خانمی ۲۵ ساله هستم ویه بار باردار شدم در۱۸ سالگی تقریبا یه مدت سمت راست دست و پاهام همش خواب میرن پارسالم آزمایش قندو چربی دادم ولی گفت سالم و همش دهانم خشک میشه به حدی که واقعا آزاردهندس به نظر شما خشکی دهان و خواب رفتن دست پا در یه طرف بدن میشه از علائم قند خون بالا باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خواب رفتن پا تا حدی خود بخ خود خوب می شود
      ولی در صورت ادامه دار بودن ممکن است دلیل بیماری های زیر باشد:
      ۱. دیابت قند خون بالا می‌تواند باعث آسیب عصبی شود. …
      ۲. بارداری یکی از عوارض شایع بارداری خواب رفتگی دست یا پا است. …
      ۳. فشرده شدن اعصاب دیسک بیرون‌زده در ستون فقرات می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند.
      ۴. بیماری های خود ایمنی .
      ۵. کمبود ویتامین

    2. خانم محمدی گفت:

      سلام وقتتون بخیر من ازمایش قند خون دادم ۱۰۵بود ولی علائم ندارم چون علائم ها رو تو گوگل خوندم. فقط بدنم تیر میکشه موقع دستشویی هم بازم تیر میکشه
      جوری هست ک دستمال گرم ک میزارم بهتر میشه. ایا این مشکل علائم دیابت هست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممکن است شروع دیابت باشد
        احتمال دفع گلوکز از طریق ادرار هم وجود دارد

  3. ام البنین گفت:

    سلام خسته نباشید من ۵۳سالمه من بعضی شبا زیاد میرم دسشوی ی بی حسی پاه دارم وقتی چند دقیقه راه میرم پاهام بی حس میشه یکم سر پاه وا میستم کاری انجام میدم بی حس میشن تا ب حال چکاب نرفتم ممکن دیابت داشته باشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است از علائم دیابت باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید.دکتر عمومی

    2. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تکرر ادرار و پرنوشی میتونه علایم دیابت باشد. بهتره قند خون ناشتا و میانگین قند خون سه ماهه چک شود. به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  4. Nemat گفت:

    سلام خسته نباشید مدتی است که بدنم خارش دارد وقتی که آن قسمت که خارش داردپوست آن قسمت از بدنم را که میکشم احساس میکنم پوست بدنم جمع شده و داره باز میشه وقتی به طور دورانی پوست رامیکشم بعدازیکم کشیدن میبینم یه جوش مانند یاپوسته پوسته های خشک از زیرپوست بیرون میاید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آلرژی پوستی و خشک بودن پوست میتونه عامل این خارش باشد. بهتره متخصص پوست شما را ویزیت کند.
      متخصص زیبایی پوست

  5. الهه موسوی گفت:

    در اصل زیاددر مورد دیابت خانمها واضع گفته نشده علامت من هیچ کدوم نیست و فقط ادرار خیلی زیاد دارم .