علائم دیابت در نوجوانی و روش های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت در نوجوانی معمولا از نوع دیابت نوع یک است. تکرر ادرار، کاهش وزن غیرطبیعی، گرسنگی و تشنگی زیاد، خستگی و تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری از علائم اصلی دیابت در نوجوانی است. راه اصلی درمان دیابت در نوجوانی تزریق انسولین است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم دیابت در نوجوانی

با توجه به افزایش تعداد بیماران دیابتی، سن ابتلا به آن نیز در حال کاهش است. به این معنی که آمار نشان می‌دهد دیابت در نوجوانی و سنین کم، بیشتر از قبل مشاهده می‌شود. و اما علائم دیابت در نوجوانی چیست؟ نوجوانان بیشتر به کدام نوع از دیابت مبتلا می‌شوند؟ و آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟

پس اگر نگران سلامتی فرزندتان هستید و به خصوص اگر سابقه ابتلا به دیابت در خانواده‌تان وجود دارد، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. برای پیشگیری یا تشخیص زودهنگام این بیماری، باید چکاپ‌های سلامتی روتین را جدی بگیرید. اگر علائم این بیماری را در خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان می‌بینید بهتر است از دکتر داخلی، دکتر کودکان و نوجوانان و دکتر غدد در دکترتو نوبت بگیرید یا خیلی راحت با به صورت تلفنی یا آنلاین مشاوره دیابت دریافت کنید.

دیابت نوجوانی چیست؟

گاهی بیماری قند خون یا دیابت در دوره کودکی بروز پیدا می‌کند و تا دوران نوجوانی ادامه دارد. اما برخی اوقات نیز دیابت در نوجوانی به وجود می‌آید. دیابت در این سن معمولا از نوع دیابت نوع ۱ است و دیابت نوع ۲ در این سنین چندان رواج ندارد. دیابت نوجوانی معمولا در اثر به حمله سیستم‌ ایمنی بدن به سلول‌های تولید‌کننده انسولین است. این هورمون برای بدن بسیار حیاتی است و فرایند وارد کردن قند از خون به سلول‌ها را تسهیل می‌کند. از این رو دیابت در این سن می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی فرد ایجاد کند.

در صورت پیشرفته ‌شدن بیماری امکان بروز مشکلات قلبی و بینایی وجود دارد. علائم دیابت نوجوانان بسیار مشابه دیابت کودکان است و از سنین پایین‌تر می‌توانید آنها را ببینید، اما گاهی علائم به صورت ناگهانی نیز بروز می‌کنند.

دیابت در نوجوانی
نوجوانان هم ممکن است به دیابت به خصوص دیابت نوع ۱ مبتلا شوند.

علائم دیابت در نوجوانی چیست؟

علائم دیابت در نوجوانی چندان تفاوتی با دیابت در سنین دیگر ندارد. در ادامه مهمترین علائم دیابت در سنین نوجوانی را بررسی می‌کنیم. از آن جایی که نوجوانان در این سن هنوز در مسائل پزشکی و درمانی به والدین خود متکی هستید، به عنوان پدر یا مادر احتمالا اولین افرادی هستید که متوجه علائم دیابت در فرزند نوجوانتان می‌شوید. از این رو بسیار مهم است که هیچ یک از علائم را نادیده نگیرید و در صورت مشاهده چند مورد از علائم زیر به دکتر اطفال، غدد یا دکتر داخلی در دکترتو مراجعه کنید.

۱. تکرر ادرار

شاید بتوان گفت که تکرر ادرار یک نشانه رایج و مرسوم از علائم دیابت در نوجوانی است. افزایش میزان قند در خون موجب فعالیت بیش از حد کلیه خواهد شد. تکرر ادرار، یک واکنش اولیه بدن نسبت به افزایش میزان قند در خون است. در واقع کلیه برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون سعی در دفع قند اضافی از طریق ادرار دارد.

تکرر ادرار، کاهش وزن غیرطبیعی، گرسنگی و تشنگی زیاد، خستگی و تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری از علائم اصلی دیابت در نوجوانی است.

۲. گرسنگی شدید

منبع انرژی سلول‌های بدن گلوکز است. در دیابت، این منبع سوخت حیاتی به سلول‌ها نمی‌رسد؛ زیرا به دلیل عدم وجود هورمون انسولین این قند به سلول‌ها نخواهد رسید! در این صورت بدن با علائمی مانند احساس گرسنگی شدید به فرد هشدار می‌دهد. به دلیل نرسیدن قند به سلول‌ها، فرد بعد از خوردن غذا هم احساس سیری نخواهد داشت.

۳. افزایش تشنگی

همانطور که ذکر شد با افزایش میزان ادرار، بدن تلاش می‌کند تا قند خون اضافی را دفع می‌کند. تکرر ادرار منجر به افزایش تشنگی در فرد می‌شود. از این رو یکی از علائم دیابت در نوجوانی، تشنگی شدید است؛ زیرا که کلیه‌ها برای دفع قند اضافی، ناچارند آب بیشتری دفع کنند. در نتیجه بدن فرد دچار کم‌آبی خواهد شد و تشنه می‌شود.

علائم دیابت در نوجوانی چیست
تشنگی و گرسنگی غیرطبیعی در کنار کاهش وزن زنگ هشدار برای دیابت در نوجوانی است.

۴. کاهش وزن ناخواسته

وقتی قند وارد سلول‌ها نشود، بدن مجبور است برای دریافت انرژی از ذخایر چربی، ماهیچه و سایر بافت‌ها استفاده کند. همین امر موجب لاغری و کاهش وزن ناخواسته در فرد دیابتی خواهد شد. این موضوع می‌تواند اثرات مضاعفی برای نوجوان داشته باشد که در سن رشدش قرار دارد. پس اگر می‌بینید فرزندتان با وجود اشتهای زیاد و خوب غذا خوردن همچنین لاغر است و کاهش وزن دارد، حتما با دکتر غدد در دکترتو مشورت کنید.

۵. خستگی

همانطور که ذکر شد، بدن نوجوانان مبتلا به دیابت، از بافت‌های چربی یا حتی ماهچه‌های خود برای تامین انرژی استفاده می‌کنند. درنتیجه ذخایر چربی بدن کاهش پیدا می‌کنند. این امر موجب بروز احساس خستگی در فرد می‌شود. به همین دلیل به بیماران دیابتی گفته می‌شود که با مصرف کالری مورد نیاز، قدرت و توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را کسب کنند.

۶. تحریک پذیری یا تغییر رفتار

دیابت ممکن است موجب بروز تغییر رفتار و تحریک‌پذیری بیشتر در نوجوان شود. نوجوانان به دلیل اینکه در دوران بلوغ به سر می‌برند، همواره ممکن است رفتارهای تنشی از خود بروز دهند. یکی از دلایل این مشکلات، بروز اختلالات هورمونی است که با دیابت تشدید خواهد شد. مشکلات مربوط به تغییر رفتار در اثر بیماری دیابت در نوجوانان دختر و پسر متفاوت است. در این راستا دکتر غدد می‌تواند راهنمایی و مشاوره مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.  

آیا فرزند شما علائم دیابت داره؟

همین الان از متخصص غدد مشاوره بگیر.

علت دیابت در نوجوانان چیست؟

دیابت در نوجوانی به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. سابقه خانوادگی و ژنتیک یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز این بیماری است. اما گاهی مواردی مانند سبک زندگی، چاقی و عدم تحرک نیز شرایط را برای بروز دیابت کودکان، نوجوانان و دیابت جوانان فراهم می‌کنند.

تاثیر بلوغ بر دیابت و تاثیر دیابت بر بلوغ نوجوانان

بلوغ دختران و همچنین بلوغ پسران با تغییرات هورمونی و رفتاری در این افراد همراه است. در صورت ابتلا به دیابت نیز ممکن است این تغییرات، فرد را با مشکلات بیشتری مواجه کند. مثلا در این سن دیابت می‌تواند منجر به بروز عفونت قارچی در دختران شود. ایجاد لکه‌های پوستی و افزایش شانس ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از دیگر مشکلات رایج برای این دختران است.

۱. تغییرات هورمونی

یکی از عوامل قوی متابولیکی در نوجوانان، وجود هورمون رشد است. این هورمون موجب افزایش سرعت در عضله‌سازی خواهد شد. دیابت در نوجوانی، تاثیر منفی روی رشد عضلات خواهد داشت. ممکن است در این حالت نوجوان دچار کاهش وزن و کاهش رشد عضلات شود. در این موارد ورزش و کنترل دیابت نقش مهمی در جلوگیری از این مشکل خواهد داشت.

۲. تغییرات رفتاری و روانی

به‌طورکلی نوجوانان در دوره رشد و بلوغ، به دلیل تغییرات هورمونی دچار تغییرات رفتاری و روانی خواهند شد. اما در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱ این تغییرات دو چندان خواهند شد. به همین دلیل در این‌جا باید نقش والدین برای کنترل این تغییرات بیشتر باشد.

دیابت در نوجوانان معمولا از نوع ۱ است و برای درمان نیاز به تزریق انسولین دارد.

اینفوگرافی دیابت نوجوانی
دیابت در دوران نوجوانی

دیابت نوجوانی از کدام نوع است؟

همانطور که می‌دانید به‌طور‌کلی ۳ نوع دیابت وجود دارد. دیابت نوع ۱ که نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی سلول‌های تولیدکننده انسولین را از بین می‌برد. دیابت نوع ۲ که معمولا در سنین بالای ۴۰ سال و بیشتر در اثر سبک زندگی ناسالم ایجاد می‌شود و دیابت بارداری که از عوارض بارداری است.

دیابت نوع ۱ بیشتر در گروه‌های سنی پایین‌تر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. بیشتر موارد ابتلای نوجوانان به دیابت از این نوع است. البته سن ابتلا به نوع ۲ هم پایین آمده است و ممکن است شاهد ابتلای نوجوانان به این نوع دیابت هم باشیم، اما این دیابت در گروه‌های سنی پایین چندان رایج نیست.

دیابت نوجوانان چگونه تشخیص داده می شود؟

اولین و اصلی‌ترین آزمایشی که دکتر غدد برای تشخیص دیابت در نوجوان تجویز می‌کند، آزمایش قند خون است. برای تشخیص دیابت در نوجوانی پزشک آزمایش قند خون ناشتا، قند خون دو ساعته، HbA1C و دیگر آزمایش‌های قند را تجویز می‌کند تا بتواند روند کنترل قند خون را بررسی کند.

همچنین برای بررسی عوارض دیابت بسته به علایم ممکن است پزشکان از آزمایش‌های متفاوتی استفاده کنند. اگر نوجوان علائم دیابت را نشان می‌دهد، بهتر است با دکتر غدد در دکترتو برای اطلاعات بیشتر در مورد مسیر تشخیص و درمان مشورت کنید.

دیابت در نوجوانان

دیابت نوجوانان چگونه درمان می شود؟

اگر دیابت از نوع ۱ باشد که احتمالا همینطور است، چاره‌ای جز تزریق انسولین وجود ندارد. چون بدن به صورت طبیعی نمی‌تواند انسولین تولید کند و باید از انسولین مصنوعی برای کنترل قند خون استفاده کرد. همچنین پزشک ممکن است در کنار انسولین از داروهای دیگری مانند متفورمین برای کنترل قند خون و یا کنترل و پیشگیری از عوارض دیابت استفاده کند.

البته باید به یاد داشته باشید که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. به همین دلیل بیمار باید سبک زندگی خود را تغییر دهد. تغییر در عادات غذایی می‌تواند منجر به درمان طبیعی دیابت شود. بهتر است این سبک زندگی در دوران نوجوانی توسط فرد رعایت شود. همچنین برخی داروهای گیاهی یا غذاها مانند بامیه، دارچین، مریم گلی و غیره می‌توانند به کنترل قند خون و یا علائم بیماری کمک کنند.

پیوند پانکراس هم از دیگر روش‌های درمان دیابت نوع ۱ خواهد بود. البته روش‌های درمانی جدیدی مانند سلول‌های بنیادی هم در حال توسعه است که ممکن است رویکرد جدیدی در درمان این بیماری در نوجوانان ایجاد کند.

به دنبال درمان دیابت فرزند نوجوانت هستی؟ با متخصص دیابت مشورت کن.

عوارض دیابت در نوجوانان چیست؟

دیابت می‌تواند منجر به مشکلات متفاوتی در نوجوانان شود. میزان قند خون بالا می‌تواند بر روی برخی سیستم‌های دیگر بدن مانند سیستم عصبی یا کلیه تاثیر منفی بگذارد و عوارضی ایجاد کند. ابتلا به بیماری‌های قلبی و افسردگی از عوارض این بیماری هستند. گاهی در اثر پیشرفته‌شدن آن امکان بروز اختلال در بینایی فرد نیز وجود دارد. به دلیل رشد بدنی و بلوغ در دوران نوجوانی، اهمیت به این بیماری برای کنترل آن باید بیشتر باشد. این کار باید با همکاری بین والدین و نوجوان انجام شود.

دریافت مشاوره دیابت و انجام چکاپ افراد دیابتی می‌تواند از بروز مشکلات جدی در نوجوان و آسیب به ارگان‌های حیاتی بدن او جلوگیری کند. بنابراین در این مورد هیچ گونه اهمالی نکنید.

چکاپ قند خون در نوجوان دیابتی
برای پیشگیری از عوارض دیابت در نوجوانان قند خون باید به صورت مرتب چک شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دلایل متفاوتی برای بروز علائم دیابت در نوجوانی وجود دارد. سابقه خانوادگی و ژنتیک، سبک زندگی نامناسب، چاقی و عدم تحرک از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند. دیابت در این گروه سنی معمولا از نوع ۱ است که برای درمان آن نوجوان باید انسولین دریافت کند.

اصلی‌ترین علائم دیابت در نوجوانی گرسنگی و تشنگی غیرطبیعی، کاهش وزن در صورت خوب غذا خوردن، افزایش حجم ادرار، خستگی و تغییرات خلقی است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم دیابت در نوجوانی، سریعا به پزشک متخصص غدد یا بهترین متخصص داخلی مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره می‌توانید از دکتر داخلی آنلاین یا دکتر غدد آنلاین کمک بگیرید.

دکتر دیابت تهران

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به دلیل قرارگیری نوجوان در دوران بلوغ، فرد دچار تغییر در رفتار خواهد شد. این مشکلات با بروز علائم دیابت نوع ۱ در نوجوان بیشتر خواهند شد.

با انجام مشاوره دیابت با دکتر غدد در دکترتو می‌توانید برنامه منظمی برای کنترل و مدیریت این بیماری دریافت کنید. دریافت منظم دارو در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش از راه‌های کنترل این بیماری است.

در صورت اصلاح سبک زندگی امکان از بین رفتن علائم دیابت در نوجوانی وجود دارد. اما گاهی زمینه وراثت و ژنتیک می‌تواند موجب کندی روند بهبود شود.

بیشتر مواقع دیابت نوع ۱ و نوجوانی در سنین پایین و در انتهای دوران کودکی بروز پیدا خواهد کرد.

در صورتی که نوجوان سبک زندگی سالمی داشته باشد، گاهی علت بروز دیابت می‌تواند به دلیل سابقه خانوادگی و ژنتیک باشد. اگر که یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد، امکان دارد که فرزندشان نیز درگیر شود. در صورت ابتلای پدر، احتمال بروز دیابت نوع یک در فرزندان بیشتر است.

بر اساس یافته‌های جدید، نوجوانانی که به عفونت ویروسی کووید مبتلا شده‌اند، می‌توانند در معرض دیابت قرار بگیرند.

در صورت عدم کنترل بیماری دیابت در کودکان، امکان ادامه‌دار شدن آن تا سنین نوجوانی وجود دارد. چاقی و مصرف زیاد قند از دلایل اصلی بروز این بیماری هستند.

عدم توجه به مصرف غذاهای سالم، عدم تحرک و چاقی از دلایل اصلی بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هستند. از این رو در صورت عدم رعایت در دوران نوجوانی، دیابت در جوانی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به دلیل بروز دیابت نوع ۱ در دوران نوجوانی و سنین پایین، به آن دیابت نوجوانی هم گفته می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم دیابت در نوجوانی

  1. حنانه گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه و یه چند وقتی هست که آب زیاد میخورم و نا خواسته وزن کم کردم و همچنین چون زیاد اب میخورم زیاد هم دستشویی می رم
    و فقط علایمم هم ایناست
    به نظرتان من دیابت دارم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم احتمال دیابت و هم پرکاری تیرویید وجود دارد
      زیر نظر متخصص غدد باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  2. ناشناس گفت:

    سلام دخترم ۱۴سالشه و دیابت داره،حتما باید انسولین بزنه؟داروی دیگه ای نمیشه استفاده کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱ حتمن باید انسولین بزننید

  3. ستون گفت:

    من ۱۸ سالمه‌بعضی‌وقتا‌بزاق‌دهنم‌مزه‌اش شیرین‌میشه‌ جدیدا زیاد تپش قلب میگیرم
    معده‌ام‌هم‌درد‌میگیره‌زیاد‌
    خیلی‌گرمم‌میشه‌و‌زیاد‌عرق‌میکنم‌از اندازه‌طبیعی بیشتر سرمم‌گیج‌میره‌بعضی‌وقتا‌
    جدیدا‌بهم‌میگن‌یکم‌بد‌اخلاق‌شدم‌
    خیلی‌زیادم‌تشنه‌ام‌میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اغاب علایم پرکاری ایرویید را دارید
      از نظر دیابت هم چک شوید
      در هر صورت زیر نظر متخصص غدد باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  4. بهاره گفت:

    سلام من ۱۶سالمه
    اضافه وزن دارم
    و کف دو تا از پاهات گزگز میکنه
    ران سمت راستم درد میکنه و موقه ی راه رفتن تیر میکشه که فکر می‌کنم بخاطر بد خوابیدن باشه
    فشارم هم همیشه یا ۹هستش یا ۱۰
    به نظر شما دیابت نوجوانی هستش؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر علایم کم کاری تیرویید دارید
      بهتر است زیر نظر متخصص غدد باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  5. ... گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه دختر۱۶ساله هستم تقریبا دوسالی میشه که زخم های بدنم خوب نمیشه دیر به دیر زخم های من خوب میشن در روز باید ۱۰ساعت بخوابم وگرنه سرحال نیستم بعد از خواب هم احساس خستگی شدید میکنم جلوی چشمام هم سیاهی میره البته ناگفته نمونه که من چشمام هم ضعیفه به نظر شما من دیابت دارم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات ایمنولوژی، لوپوس و کمبود ویتامین آ وجود دارد
      حتمن زیر نظر پزشک ازمایشات لازم را انجام دهید