قرص معده درد و انواع آن | بهترین قرص برای معده درد کدام است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص‌های معده متنوعی وجود دارد که هر کدام برای درمان علائم مختلف معده درد استفاده می‌شود. فاموتیدین، رانیتیدین و سامیتیدین برای کاهش اسید معده درمان زخم معده استفاده می‌شوند. آمپرازول و رابیپرازول، لانسوپرازول، پنتوپرازول برای درمان بیماری رفلاکس اسید معده و همچنین زخم معده استفاده می‌شوند. دی سیکلومین یا قرص سبز معده که برای گرفتگی معده و روده تجویز می‌شود. کلیدینیوم سی و کلردیازپوکساید همراه با هم برای درمان انواع مشکلات معده و روده تجویز می‌شوند. علاوه بر اینها مترونیدازول آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان عفونت استفاده می‌شود. دایمیتیکون که ضدنفخ است. سایتوتک که برای پیشگیری از زخم معده استفاده می‌شود. دومپریدون برای کاهش احساس حالت تهوع کاربرد دارد. قرص بیسموت ساب سیترات همراه با دیگر داروها برای درمان عفونت هلیکوباکتری استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

best pills for stomach pain

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

معده درد شامل هر نوع دردی است که از ناحیه قفسه سینه تا لگن شما را در برگیرد. درد شکمی و دل‌درد از دیگر نام‌هایی هستند که استفاده می‌شوند. این ناحیه از بدن شامل اندام‌ها و ارگان‌های بسیاری مانند معده، کبد، پانکراس، روده کوچک و بزرگ و اندام‌های تناسلی است. اغلب اوقات معده درد به‌صورت خودبه‌خود از بین رفته و علت آن نیز مشخص نمی‌شود. اما گاهی نیز می‌تواند تبدیل به دردهای مزمن (تکرارشونده) یا حاد شود.

ما قرص‌های زیادی را به عنوان قرص معده می‌شناسیم، اما کدام قرص معده برای درمان مشکل ما مناسب است؟ کدام قرص را بدون نسخه می‌توان مصرف کرد؟ آیا فاموتیدین برای هر درد معده‌ی خوب است؟ از انجایی که معده درد مشکل شایعی ‌است، سؤالات زیادی هم رابطه به آن در ذهن مردم وجود دارد.

در این مطلب سعی کرده‌ایم انواع قرص معده را با هم مرور کنیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری نسبت به دارویی که مصرف می‌کنید داشته باشید. البته فراموش نکنید که در هر صورت بهتر است برای درمان معده درد خود و تجویز دارو با دوز مناسب به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت درمان مناسب برای دریافت نوبت ویزیت حصورت اقدام کنید. و اما وقتی صحبت از دارو در میان است، دکترتو یک پیشنهاد عالی برای شما دارد. شما می‌توانید با استفاده از سرویس مشاوره دارویی دکترتو، اطلاعات دقیق را از پزشکان و داروسازان دریافت کنید.

معده درد چیست؟

همه افراد گاهی دردهای ناحیه شکمی را تجربه می‌کنند و جزو مشکلات رایج پزشکی است. وقتی بیمار برای معده درد به پزشک مراجعه می‌کند، این درد حتماً مربوط به عضو خاصی به نام معده نیست و می‌تواند علت و منشأ دیگری داشته باشد. از جدی‌ترین علل معده درد می‌توان التهاب آپاندیس و مشکلات دروان بارداری را نام برد. بااین‌وجود در اغلب موارد درد معده بدون اقدامات خاص پزشکی مانند جراحی از بین می‌رود.

تشخیص علت معده درد با استفاده از ترکیبی از سابقه و گذشته بیمار (سؤالاتی که پزشک از بیمار یا همراه او می‌پرسد)، معاینات پزشکی و آزمایش‌های مختلف (مانند آزمایش خون و غیره) انجام می‌گیرد.

علت معده درد متنوع بوده و می‌تواند شامل زخم معده، بیماری کیسه صفرا، مسمومیت‌های غذایی، مشکلات آپاندیس، سرطان‌ها، مشکلات زنان و زایمان (برای مثال کیست‌ها یا بیماری‌های مقاربتی) و مشکلات عروقی و عصبی باشد. راه‌های زیادی برای درمان معده درد وجود دارد از درمان دارویی گفته تا درمان‌هایی در طب سنتی و حتی درمان‌های ساده‌ی خانگی که به تسکین این درد کمک زیادی می‌کنند. متداول‌ترین و شاید اولین مسیری که پزشکان متخصص گوارش عموما به سراغ آن می‌روند، دارودرمانی است. در ادامه سعی داریم تا شما را با انواع مختلفی از قرص معده درد و کاربردها و ویژگی‌های هرکدام آشنا کنیم.

معده درد
اصطلاح معده درد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و الزاما عضوی به نام معده درگیر نباشد.

فهرستی از انواع قرص معده درد

قرص٬های مختلفی برای معده درد وجود دارد که البته هر یک کاربرد متفاوتی دارند و برای در موارد مختلف تجویز می‌شوند. در ادامه مهمترین قرص های معده درد را با هم بررسی می کنیم.

۱. قرص معده درد فاموتیدین Famotidine

فاموتیدین دارویی برای درمان زخم معده، بیماری رفلاکس معده به مری (در این حالت اسید معده در جهت معکوس به مری رفته و باعث سوزش سر دل و آسیب به مری می‌شود – در زبان عامیانه به این حالت ترش کردن معده گفته می‌شود) و تولید بیش از حد اسید توسط معده (مانند سندروم زولینگر – الیسون) است. عضو دسته‌ای از داروها به نام مسدود کننده‌های گیرنده‌های هیستامین (H2) یا داروهای کاهنده اسید معده است. فاموتیدین علاوه بر قرص به شکل شربت نیز برای معده درد تجویز می‌شود.

عوارض جانبی فاموتیدین شامل سردرد، سرگیجه، اسهال و غیره است.


۲. رانیتیدین Ranitidine

رانیتیدین مانند فاموتیدین از داروهای کاهنده اسید معده و عضو مسدودکننده‌های گیرنده هیستامین است. به‌عنوان قرص زخم معده، درمان ترش کردن معده و بیش از حد تولید شدن اسید معده کاربرد دارد. رانیتیدین به شکل‌های قرص، قرص جوشان و شربت خوراکی تجویز می‌شود. باتوجه‌به عملکرد مشابه این قرص معده درد با فاموتیدین، عوارض جانبی این داروها نیز مشابه یکدیگر است.

فاموتیدین و رانیتیدین بدون نسخه برای پیشگیری و درمان سوزش سر دل به دلیل سوءهاضمه یا ترش کردن معده ناشی از خوردن یا نوشیدن برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

چرا داروی رانیتیدین از بسیاری از کشورها جمع آوری شده است؟ [به‌روزرسانی شد]

ماده‌ای به نام ان-نیتروسودیمتیلامین (N-Nitrosodimethylamine) یا ان دی ام اِی (NDMA) در داروی رانیتیدین به میزان بسیار کمی وجود دارد. ان دی ام ای ماده‌ای به احتمال زیاد سرطان‌زا است. این ماده گاهی در آب آشامیدنی، گوشت‌های فرآوری‌شده و بعضی سبزیجات وجود دارد. مقادیر کم ان دی ام ای سرطان‌زا نیستند، اما مصرف دائمی مقادیر بیشتری از آن ممکن است موجب افزایش میزان سرطان در انسان شود. تا به حال بیشتر تحقیقات در مورد ان دی ام ای بر روی حیوانات انجام شده و تحقیقات بر روی انسان‌ها کمتر بوده است.

فاموتیدین و رانیتیدین هر دو برای درمان زخم معده و کاهش اسید معده استفاده می‌شوند. البته رانیتیدین دیگر تجویز نمی‌شود و بهتر است با تجویز پزشک از فاموتیدین استفاده کنید.

کدام داروی معده درد برای شما مناسب است؟

برای اطلاعات بیشتر مشاوره دارویی بگیرید!

۳. امپرازول Omeprazole

امپرازول برای درمان برخی از مشکلات معده و مری (مانند رفلاکس اسید معده و زخم معده) استفاده می‌شود. این دارو با کاهش میزان اسیدی که معده شما می‌سازد عمل می‌کند. علائمی مانند سوزش سر دل، مشکل در بلع و سرفه مداوم را تسکین می‌دهد. این دارو ممکن است به پیشگیری از سرطان مری کمک کند. امپرازول متعلق به دسته‌ای از داروهای شناخته شده به‌عنوان مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) است. امپرازول یکی از قرص‌های معده خارجی است.

سردرد یا درد شکمی ممکن است به‌عنوان عوارض جانبی امپرازول رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما قضاوت کرده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. البته در بسیاری از موارد این دارو عوارض جانبی جدی‌ای به همراه ندارد.

omperazole
آمپرازول با کاهش میزان اسید معده علائمی مانند سوزش سر دل، مشکل در بلع و سرفه مداوم را تسکین می‌دهد.

۴. رابپرازول Rabeprazole

رابپرازول برای درمان زخم معده، بیماری ترش کردن معده (GERD) و سندرم زولینگر – الیسون، وضعیتی که در آن معده بیش از حد اسید تولید می‌کند، استفاده می‌شود. همچنین ممکن است همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند آموکسی‌سیلین، کلاریترومایسین) برای درمان زخم‌های مرتبط با عفونت‌های ناشی از باکتری هلیکوباکترپیلوری به‌عنوان قرص برای عفونت معده استفاده شود. رابپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI) است که میزان اسید تولید شده توسط معده را کاهش می‌دهد.

رابپرازول فقط با نسخه پزشک در دسترس است. اشکال دارویی آن کپسول و قرص را شامل می‌شود.


۵. دی سیکلومین – قرص معده سبز Dicyclomine

این قرص معده درد بیشتر به رنگ سبز تولید می‌شود و به همین به دلیل به نام قرص معده سبز معروف است.

دی سیکلومین برای درمان نوع خاصی از مشکلات روده‌ای به نام سندرم روده تحریک‌پذیر استفاده می‌شود. این قرص به کاهش علائم گرفتگی معده و روده کمک می‌کند. عملکرد آن با کند کردن حرکات طبیعی روده و شل کردن عضلات معده و روده است. دی سیکلومین متعلق به دسته‌ای از داروهای شناخته شده به نام آنتی کولینرژیک/ضد اسپاسم است. این دارو به علت عوارض جانبی جدی نباید توسط کودکان کمتر از ۶ ماه استفاده شود.

از عوارض جانبی قرص معده سبز می‌توان به خواب‌آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه، حالت تهوع، تاری دید و ضعف اشاره کرد.


۶ و ۷. کلیدینیوم سی Clidinium و کلردیازپوکساید Chlordiazepoxide

این دو دارو همراه با هم به‌عنوان قرص معده درد استفاده می‌شوند. ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم سی در ترکیب با سایر داروها برای درمان مشکلات معده یا روده از جمله زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و التهاب کولون و روده کوچک استفاده می‌شود.

کلردیازپوکساید یک بنزودیازپین است. بنزودیازپین‌ها به گروهی از داروها به نام داروهای ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی تعلق دارند. کلیدینیوم یک عامل آنتی کولینرژیک است. اسید معده را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش اسپاسم روده می‌شود. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است. شکل دارویی آن کپسول است.

از عوارض این ترکیب می‌توان سرگیجه، خواب‌آلودگی، ضعف، تاری دید، خشکی چشم، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و نفخ شکم را نام برد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

برای رفع خشکی چشم، از اشک مصنوعی یا سایر روان‌کننده‌های چشم زیر نظر پزشک استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از یبوست، فیبر غذایی بیشتری بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید.

۸. سایمتیدین Cimetidine

سایمتیدین دارویی است که به‌عنوان کاهنده اسید معده استفاده می‌شود. این دارو برای جلوگیری و یا درمان سوزش معده و ترش کردن معده کاربرد دارد. مانند فاموتیدین و رانیتیدین جزو داروهای مسدودکننده گیرنده‌های هیستامین است. عوارض جانبی آن نیز مشابه همین داروهاست.


۹. مترونیدازول Metronidazole

مترونیدازول یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن، معده، کبد، پوست، مفاصل، مغز و نخاع، ریه‌ها، قلب یا جریان خون استفاده می‌شود.

اگر علائم واکنش آلرژیک به مترونیدازول (مانند کهیر، خارش، سوزن‌سوزن شدن، تب، درد مفاصل، خشکی دهان، خشکی واژن، گرفتگی بینی، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید (مانند گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، دانه‌های پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول) را دارید، فوراً به پزشک اطلاع دهید.


۱۰. لانسوپرازول Lansoprazole

لانسوپرازول از تولید اسید در معده جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان بیماری رفلاکس معده به مری یا همان ترش کردن معده (GERD)، زخم‌های معده، عفونت ایجاد شده توسط باکتری‌های خاص در معده، التهاب مری و سندرم زولینگر – الیسون کاربرد دارد. همچنین برای پیشگیری زخم معده در بیمارانی که داروهایی به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مصرف می‌کنند، استفاده می‌شود.


۱۱. پنتوپرازول Pantoprazole

قرص معده نولپازا نام برندی از داروی پنتوپرازول است. پنتوپرازول به سه شکل وجود دارد؛ یک: قرص خوراکی، دو: سوسپانسیون خوراکی مایع و سه: شکل داخل وریدی (IV) که به داخل رگ تزریق می‌شود. قرص پنتوپرازول برای کاهش میزان اسید معده استفاده می‌شود. به درمان علائم ناشی از شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) کمک می‌کند.

پنتوپرازول به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های پمپ پروتون تعلق دارد. عملکرد این دسته از داروها بدین شکل است که سلول‌های پمپاژ اسید را در معده شما مسدود می‌کند. مقدار اسید معده را کاهش می‌دهد و به کاهش علائم مربوط به شرایطی مانند ترش کردن معده کمک می‌کند.

مصرف طولانی‌مدت پنتوپرازول ممکن است خطرات جدی‌ای به همراه داشته باشد. از جمله افزایش احتمال شکستگی استخوان، افزایش احتمال فقر ویتامین ب ۱۲، التهاب و کاهش میزان منیزیم خون را شامل می‌شود. همچنین عوارضی مانند اسهال، آلرژی، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و درد مفاصل را نیز ممکن است به همراه داشته باشد.

Pantoprazole pill
قرص خوراکی پنتوپرازول برای کاهش میزان اسید معده استفاده می‌شود. به درمان علائم ناشی از شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) کمک می‌کند.

۱۲. دومپریدون Domperidone

دومپریدون برای تسکین احساس بیماری مثل احساس تهوع یا خود بیماری مثل استفراغ استفاده می‌شود. احساس بیماری ممکن است علل متنوعی داشته باشد. فقط درصورتی‌که علت بیماری شما مشخص باشد، یک ضد استفراغ مانند دومپریدون برای شما تجویز می‌شود. دومپریدون با کمک به حرکت سریع‌تر غذا در معده از طریق تحریک دستگاه گوارش شما عمل می‌کند. با این عملکرد به شما کمک می‌کند تا از احساس بیماری جلوگیری کنید.

عوارض دومپریدون شامل خشکی دهان، تپش قلب، احساس اضطراب، احساس خواب‌آلودگی یا ضعف، سردرد، اسهال، تورم یا حساسیت پستان، تغییرات قاعدگی، تولید غیرمعمول شیر مادر و دانه‌های پوستی همراه با خارش است.


۱۳. سیزاپراید Cisapride – (نام دیگر: پروپالسید)

سیزاپراید که از قرص‌های خارجی معده درد است برای درمان سوزش سر دل در بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) استفاده می‌شود. به دلیل خطرات جدی مرتبط با این دارو، تنها زمانی باید از آن استفاده کرد که سبک زندگی تغییر کرده و سایر داروها تأثیری نداشته باشند. این دارو فقط برای پزشکان در دسترس است. برای دریافت سیزاپراید باید اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهید و معیارهای خاصی را برای استفاده از این دارو داشته باشید. سیزاپراید از اکتبر سال ۲۰۰۰ در داروخانه‌ها موجود نیست.

عوارض جانبی سیزاپراید که در صورت وقوع باید فوراً به پزشک خود گزارش دهید:

  • مشکلات تنفسی
  • غش کردن یا افتادن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم – تپش قلب
  • ضعف غیرعادی
  • استفراغ

عوارض جانبی که معمولاً رخ می‌دهند و نیاز به اقدام پزشکی خاصی ندارند. (فقط در صورت ادامه‌دار شدن یا آزاردهنده بودن به پزشک مراجعه کنید) این عوارض معمولاً خودبه‌خود از بین می‌روند:

  • اسهال یا یبوست
  • سردرد
  • دل‌درد
  • حالت تهوع
  • گرفتگی بینی
pills for stomach pain
هرچند قرص‌ها و داروهای زیادی در بازار برای درمان معده درد وجود دارد اما نباید بدون تجویز پزشک نسبت به مصرف آنها اقدام کرد.

۱۴. قرص معده بیسموت ساب سیترات

ترکیب بیسموت ساب سیترات، مترونیدازول و تتراسایکلین همراه با امپرازول برای درمان عفونت معده ناشی از باکتری هلیکوباکترپیلوری و زخم دوازدهه (بخش ابتدایی معده) استفاده می‌شود. این باکتری در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شود. این ترکیب دارویی نباید برای هیچ عفونت دیگری استفاده شود. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

عوارض بیسموت ساب سیترات به علت مصرف ترکیبی این دارو با چند داروی دیگر بازه بسیار بزرگی را شامل می‌شود که در اینجا از اشاره به‌تمامی موارد صرف‌نظر می‌کنیم. برخی از عوارض هستند که معمولاً نیازی به اقدامات پزشکی ندارند. در اکثر موارد در طول درمان و با سازگار شدن بدن شما نسبت به دارو از بین می‌روند. این عوارض شامل سیاه یا تیره شدن زبان، سیاه شدن رنگ مدفوع، خشکی دهان و عصبی شدن است. اگر هر یک از این عوارض ادامه‌دار شد یا سؤالی در مورد هر یک داشتید با پزشک مشورت کنید. متخصصین ممکن است روش‌هایی برای پیشگیری یا کاهش این عوارض به شما پیشنهاد دهند.


۱۵. قرص زخم معده سایتوتک (CYTOTEC)

میزوپروستول یا سایتوتک برای پیشگیری از زخم معده در هنگام مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن) استفاده می‌شود، به‌خصوص اگر سابقه زخم معده دارید. میزوپروستول به کاهش خطر عوارض زخم مانند خونریزی کمک می‌کند. این دارو که یکی از قرص‌های معده خارجی است با کاهش میزان اسیدی که در معده تولید می‌شود از پوشش معده محافظت می‌کند. این دارو همچنین در ترکیب با داروی دیگری (میفپریستون) برای پایان‌دادن به بارداری (سقط جنین) استفاده می‌شود. گفته می‌شود امروزه این دارو بیشتر توسط متخصصین زنان و زایمان و به هدف سقط جنین استفاده می‌شود و کاربرد اصلی آن یعنی به‌عنوان قرص زخم معده کم‌رنگ‌تر شده است.

حالت تهوع یا گرفتگی از عوارض معمول این دارو هستند که اگر ادامه یابند بهتر است فوراً به پزشک اطلاع دهید. اسهال با میزوپروستول رایج است و معمولاً حدود دوهفته پس از شروع مصرف آن رخ می‌دهد و حدود یک هفته طول می‌کشد. مصرف میزان مناسب مایعات برای جلوگیری از کم‌آبی بدن در این حالت ضروری است. در صورت بروز هر یک از علائم جدی کم‌آبی بدن و عدم تعادل مواد معدنی مانند سرگیجه شدید، کاهش ادرار، تغییرات خلق‌وخو، ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته یا نامنظم، فوراً به پزشک اطلاع دهید. مشکلات یا بی‌نظمی‌های قاعدگی، خونریزی غیرعادی و زیاد واژن در خانم‌ها نیز از عوارض جانبی مهم این دارو هستند که البته به‌ندرت رخ می‌دهند.

۱۶. دایمتیکون Dimethicone

دایمتیکون متعلق به دسته داروهایی است که به نام عامل ضد نفخ برای کاهش علائم گاز مانند نفخ و درد شکم استفاده می‌شود. نفخ عبارت است از تجمع گاز در معده و روده. این بیماری به دلیل بلعیدن هوا هنگام خوردن یا آشامیدن خیلی سریع، خوردن غذاهای چرب یا تند، یا خوردن وعده‌های غذایی زیاد رخ می‌دهد. این دارو با کاهش کشش سطحی حباب‌های گاز و تسهیل در آزادکردن گاز عمل می‌کند. به کاهش درد شکم که ناشی از تشکیل گاز است کمک می‌کند.

عوارض جانبی رایج دایمتیکون شامل ناراحتی معده و اسهال است. این عوارض خفیف و موقتی هستند. بااین‌حال، اگر هر یک از این عوارض طولانی‌مدت یا بدتر شد، فوراً به پزشک اطلاع دهید. قبل از مصرف دایمتیکون، در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. در کودکان باید بااحتیاط مصرف شود. مصرف الکل ممکن است خطر عوارض جانبی دایمتیکون را افزایش دهد. دایمتیکون به شکل قرص جویدنی تجویز می‌شود، به همین علت به‌عنوان قرص جویدنی معده درد نیز شناخته می‌شود.

دل درد داری؟ فکر می‌کنی معده درده؟ قبل از اینکه دیر بشه نوبت بگیر!

درمان خانگی و طب سنتی درد معده چیست؟

انواع مختلفی از درمان‌های خانگی و طب سنتی در درمان معده درد مؤثر هستند. از جمله رایج‌ترین این روش‌ها می‌توان به استفاده از گیاه نعنا خشک شده، عرق نعنا، آویشن و شیرین‌بیان اشاره کرد. حتماً شما هم از پدر و مادران خود و افراد قدیمی‌تر شنیده‌اید که اگر کسی معده درد یا دل‌درد دارد به او عرق نعنا بدهید. علاوه بر این‌ها می‌توان با استفاده از یک حوله گرم یا کیسه آب‌گرم نیز درد معده را تسکین داد.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد خفیف شکم ممکن است بدون درمان از بین برود. اما در برخی موارد، درد شکم ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. اگر درد شکم شما شدید و همراه با آسیب یا فشار یا درد در قفسه سینه است، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر درد به‌قدری شدید است که نمی‌توانید بی‌حرکت بنشینید یا اگر هر یک از علائم زیر را دارید، باید فوراً به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • مدفوع خونی
  • استفراغ خون
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • تورم یا حساسیت شدید شکم
  • مشکل در تنفس
  • درد شکمی که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد
  • یبوست طولانی‌مدت
  • تب
  • ازدست‌دادن اشتها.
قرص معده درد و بارداری
اگر در دوران بارداری دچار معده درد شدید، حتما قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

معده درد یکی از آن شترهایی است که در خانه‌ی همه می‌خوابد. البته اصطلاح معده درد یک علامت کلی است که خود شامل انواع علائم و نشانه‌های مربوط به معده است مانند سوزش سردل، ناراحتی معده و غیره. روش‌های زیادی برای درمان این درد وجود دارد، اما قبل از شروع هر درمانی باید علت معده درد خود را پیدا کنید.

ما قرص‌های زیادی را به عنوان قرص معده می‌شناسیم، اما کدام قرص معده برای درمان مشکل ما مناسب است؟ کدام قرص را بدون نسخه می‌توان مصرف کرد؟ آیا فاموتیدین برای هر درد معده‌ی خوب است؟ از انجایی که معده درد مشکل شایعی ‌است، سؤالات زیادی هم رابطه به آن در ذهن مردم وجود دارد.

در این مطلب سعی کرده‌ایم انواع قرص معده را با هم مرور کنیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری نسبت به دارویی که مصرف می‌کنید داشته باشید. البته فراموش نکنید که در هر صورت بهتر است برای درمان معده درد خود و تجویز دارو با دوز مناسب به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت درمان مناسب برای دریافت نوبت ویزیت حصورت اقدام کنید. و اما وقتی صحبت از دارو در میان است، دکترتو یک پیشنهاد عالی برای شما دارد. شما می‌توانید با استفاده از سرویس مشاوره دارویی دکترتو، اطلاعات دقیق را از پزشکان و داروسازان دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معده درد در دوران بارداری شایع است. برخی از علل آن عبارت‌اند از سوزش سر دل، یبوست، گاز معده، زایمان کاذب و درد رباط گرد. درد رباط یا لیگامنت گرد ناشی از کشیدگی رباط‌هایی است که ناحیه رحم شما به آن‌ها تکیه دارد. درد شکم ممکن است ناشی از یک مشکل پزشکی، مانند ویروس معده یا التهاب آپاندیس باشد. این درد همچنین ممکن است ناشی از مشکلی در بارداری شما باشد، برای مثال سقط جنین یا زایمان زودرس.
در دوران بارداری ممکن است پزشک برای کاهش معده درد شما قرص استامینوفن تجویز کند. این داروی مسکن اگر زیادتر از حدی که پزشک توصیه می‌کند مصرف شما می‌تواند برای شما یا جنین درون رحم شما مضراتی به همراه داشته باشد. به‌طورکلی در دوران بارداری لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید و هنگام مراجعه به پزشک در اختیار او قرار دهید تا داروی جدیدی که برای شما تجویز می‌کند کمترین عوارض ممکن را داشته باشد.

معده عصبی نمونه‌ای از این است که چگونه احساسات یک فرد می‌تواند بر بدن او تأثیر بگذارد. اگر فردی علائمی مانند حالت تهوع یا نفخ را داشته باشد که با هیچ بیماری گوارشی ارتباطی ندارد، پزشکان ممکن است به معده عصبی شک کنند. معده عصبی علائمی مشابه دیگر بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، تهوع، استفراغ و غیره را بروز دهد. برخی از عوامل تحریک‌کننده معده عصبی مرتبط با استرس عبارت‌اند از: مشکلات مالی، مشکلات رابطه یا خانوادگی، طلاق، مرگ یکی از عزیزان و دیگر مواردی که بر اعصاب و روان فرد تأثیر دارند.
پزشک می‌تواند با شناسایی عوامل استرس‌زا در زندگی یک فرد، درمان معده عصبی را شروع کند. روش‌های درمانی شامل روان‌درمانی، استفاده از داروها، تغییرات رژیم غذایی و داروهای گیاهی و طبیعی می‌شود. داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب از داروهای رایج در درمان معده درد عصبی هستند.

درمان التهاب معده یا ورم معده بستگی به علت آن دارد. در مواردی که این التهاب ناشی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا مصرف الکل است، با قطع مصرف این موارد درمان می‌شود. داروهایی که برای درمان التهاب معده استفاده می‌شوند شامل آنتی‌بیوتیک‌ها مثل مترونیدازول و آموکسی‌سیلین برای ازبین‌بردن باکتری هلیکوباکترپیلوری (یکی از عوامل اصلی ورم و التهاب معده همین باکتری است) و عفونت ناشی از آن، داروهای مهارکننده پمپ پروتون و مسدودکننده اسید مثل امپرازول، رابپرازول و پنتوپرازول، داروهای کاهنده تولید اسید که مسدودکننده هیستامین هستند مانند فاموتیدین و رانیتیدین و ضد اسیدهایی که اسید معده را خنثی می‌کنند.

آموکسی‌سیلین برای درمان عفونت‌های باکتریایی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله معده استفاده می‌شود. این دارو در ترکیب با سایر داروها (به‌عنوان‌مثال کلاریترومایسین و لانزوپرازول) برای درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری و زخم معده استفاده می‌شود. آموکسی‌سیلین متعلق به گروهی از داروهاست که به‌عنوان آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلین شناخته می‌شوند. با ازبین‌بردن باکتری‌ها و جلوگیری از رشد آن‌ها عمل می‌کند.

قرص دایجستیو دارویی است که در رفع اختلالات گوارشی مانند نفخ، بیماری‌ها و غیره مصرف می‌شود. عملکرد این دارو با افزایش فعالیت آنزیم‌ها و تسهیل در هضم و گوارش است. عوارض این دارو در صورت مصرف بیش از حد رخ می‌دهد و منجر به تحریک دهان و مری می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص معده درد

  1. ناشناس گفت:

    مفید

  2. نسا کارگر گفت:

    سلام.دخترم ۱۷ سالشه دوماهه درد معده داره آندوسکوپی سیتی اسکن سونوگرافی وتمام آزمایش گرفتم میگن سالمه.ولی همیشه درد داره که با آمپول پنتو پازل ومسکن آروم میشه.اگر میشه راهنمایی کنید متشکرم.

  3. زهرا گفت:

    سلام زن ۲۳ ساله هستم معدم عصبیه ولی دارو مصرف نمیکنم مدت ۶ ماهی هست که دچار یبوست و نفخ شکم شدم درد ندارم ولی شکمم باد میکنه و باعث افزایش وزنم شده لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      نفخ و درد شما میتونه به علت سندرم روده تحریک پذیر باشد. با مراجعه به متخصص گوارش جهت شما داروی آرامبخش اعصاب معده و داروی یبوست تجویز می شود. این بیماری درمان پذیر است. از این لینک میتونید از بهترین پزشکان نوبت بگیرید.
      رزرو نوبت پزشک گوارش

    2. ناشناس گفت:

      عفونته که باد داره ونفخ سردی جات کلا حذف کنید تا حداقل ۲۱ روز و انجیر سیخ شده آلو آفتابی تخم بارهنگ با عرق نعنا و روغن زیتون مصرف کنید سرخ کردی حذف فقط کبابی بخار پز یا آب پز خلاصه گفتم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان

  4. مرضیه گفت:

    عالی توضیح دادین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  5. فرزاد گفت:

    قرص های دیوالدین برای چه چیزی استفاده میشه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قرص دیوالدین که با نام تجاری دیوالپروئکس نیز شناخته می شود، از جمله داروهایی است که در درمان برخی بیماری ها از قبیل صرع، تخفیف دوره های شیدایی اختلال دو قطبی و سردرد های میگرنی موثر می باشد.
      این دارو به دلیل داشتن ترکیباتی همچون اسید والپروئیک و والپروات سدیم کمک می کند تا خلق و خو در این بیماران به یک ثبات نسبی برسد.

  6. حمید گفت:

    بسیار مطالب جامع و کاربردی بود سپاس

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  7. حمید گفت:

    ممنون از مطالب جامع و کاربردی شما!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. محمدی گفت:

        دردمعده قفسه سینه وه دردل کبد دارم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال رفلاکس وجود دارد
          کبد هم باید سونو شود

  8. ایمل (عسکر) گفت:

    سپاس گزارم از معلومات همه جانبه شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  9. سعید گفت:

    مطالب خوب و جامعی بود.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  10. محمدی گفت:

    خیلی مطلب عالی بود ممنون دوکتور

    1. علی صراف زاده گفت:

      با سلام چند هفته است که دقیقه بالای شکم،ابتدای قفسه سینه درد خفیف دارم که این درد تا وسط شکمم احساس میشه ووقتی به شکمم با دست فشار میارم درد شدید وشدیدتر میشه چند هفته پیش هم ازمایش خون دادم وعفونت داخل خونم بود قرص جهت عفونت خون مصرف کردم سونو هم دادم اپانتیس نبود ولی درد کماکان هست ممنون میشم جوابم رو بدید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این درد میتونه از وجود التهاب و عفونت روده ها باشد که غالبا در این نواحی حس می شود. علاوه بر مصرف داروی درمان کننده عفونت خون نیازه توسط متخصص گوارش معاینه و در صورت نیاز کلونوسکوپی انجام شود. از این لینک میتونید نوبت بهترین متخصصان گوارش را گرفته و مراجعه کنید.
        رزرو نوبت پزشک گوارش