داروی امپرازول چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف امپرازول

آنچه در این مقاله می‌خوانید

امپرازول از داروهای مسدود کننده‌ی کانال‌های ترشح‌کننده‌ی اسید است. این دارو از سوزش معده و درد آن جلوگیری می‌کند. امپرازول را می‌توان بدون نسخه و یا با نسخه تهیه کرد. این دارو عوارض و خواصی دارد که در ادامه‌ی همین مطلب به آن‌ها اشاره شده‌است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی امپرازول چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف امپرازول

اسید معده یکی از مهم‌ترین خط‌های دفاعی بدن است که در صورتیکه ویروس یا باکتری وارد بدن شود، این اسید از آن جلوگیری می‌کند. این اسید، بسیار قوی است و تمامی موادی که سر راهش قرار بگیرید را از بین می‌برد، اما به خود معده آسیبی نمی‌رساند. این به علت لایه‌های محافظتی معده است. اما اگر اسید معده به معده آسیب برساند، باید جلوی آن گرفته شود. امپرازول یکی از داروهایی است که برای این کار ساخته شده‌است.

داروهای خانواده امپرازول در مواردی که اسید معده زیاد شده‌است یا در حال آسیب رساندن به بدن است، فعال می‌شوند و از تشکیل اسید جلوگیری می‌کنند. در صورتیکه مشکل معدی دارید و سوزش اسید شما را اذیت می‌کند، بلافاصله نوبت دکتر گوارش بگیرید. برای این کار می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید. همچنین اگر از امپرازول استفاده می‌کنید، مشاره دارویی دکترتو می‌تواند اطلاعات زیادی در اختیار شما قراردهد.

داروی امپرازول چیست؟

نام‌های تجاری: امپرازول، omeprazole, PriLOSEC, First-Omeprazole, Axorid, Mezzopram, Mepradec, Losec

نام رایج دارو: امپرازول

داروی امپرازول برای درمان برخی از مشکلات معده و مری (مانند رفلاکس اسید یا زخم معده) مورد استفاده قرار می‌گیرد. امپرازول به دسته داروهای مهارکننده پروتئین پامپ (PPIs) تعلق دارد. سایر داروهای این دسته عبارتند از؛ پنتوپرازول، لانسوپرازول، رابپرازول، اس امپرازول.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متن انگلیسی:
«Prescription omeprazole is used alone or with other medications to treat the symptoms of gastroesophageal reflux disease (GERD), a condition in which backward flow of acid from the stomach causes heartburn and possible injury of the esophagus (the tube between the throat and stomach) in adults and children 1 year of age and older.»
ترجمه متن:
«امپرازول به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان علائم بیماری ریفلاکس معده (GERD) استفاده می‌شود؛ بیماری که در آن جریان معکوس اسید از معده باعث سوزش سر دل و آسیب احتمالی مری (لوله بین گلو و معده) می‌شود. این دارو در بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۱ سال تجویز می‌شود.»

به نقل از medlineplus

نحوه عملکرد داروی امپرازول چگونه است؟

این دارو اسید معده شما را کاهش می‌دهد و علائمی مانند سوزش سردل، مشکلات بلعیدن غذا و سرفه مدام را درمان می‌کند. همچنین این دارو برای بهبود آسیب‌هایی که اسید معده به معده وارد کرده است به کار می‌رود و موجب جلوگیری از سوزش معده می‌شود و احتمالاً از سرطان مری جلوگیری می‌کند.

کپسول امپرازول ۲۰
کپسول امپرازول ۲۰ برای سوزش معده استفاده میشود.

نحوه مصرف امپرازول ۲۰ و امپرازول ۴۰ (طریقه مصرف امپرازول)

قبل از شروع به مصرف امپرازول، راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروخانه راهنمایی بگیرید.

  • قرص این دارو را نشکنید، نصف نکنید و نجویید و به صورت کامل با یک لیوان آب آن را قورت دهید. در صورت نیاز ممکن دیگر داروهای ضد اسید با این دارو مصرف شوند. در صورت مصرف داروی سوکرالفیت، امپرازول را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از سوکرالفیت مصرف کنید.
  • اگر به صورت خوددرمانی از این دارو استفاده می‌کنید، داروی بدون نسخه آن برای درمان سوزش‌های خفیف مداوم (دو یا چند روز در هفته) مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که تاثیر دارو ۱ الی ۴ روز طول می‌کشد برای درمان فوری سوزش معده کاربرد ندارد و از آن استفاده نکنید.
  • در صورت خرید بدون نسخه این دارو راهنمای مصرف دارو را به دقت بخوانید تا اطمینان حاصل کنید این محصول برای شما مناسب است. حتی اگر قبلا از این دارو استفاده کرده‌اید حتما مواد تشکیل‌دهنده دارو را بررسی کنید. سازنده‌های این دارو ممکن است مواد تشیکل‌دهنده را تغییر دهند و همچنین محصولاتی با نام مشابه ممکن است حاوی موادی باشند که برای بیماری دیگری مصرف می‌شود. مصرف داروی اشتباه ممکن است به شما آسیب برساند.

نکات نگهداری و مصرف امپرازول

اگر پزشک این دارو را برای دوره‌های طولانی مصرف تجویز کرده است، لازم است آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش سطح منیزیم و ویتامین B-12 خون به صورت منظم برای بررسی روند بهبود و عوارض جانبی به انجام برسد. توصیه می‌شود در تمامی جلسات پزشکی یا آزمایشگاهی مقرر حضور داشته باشید.

برای نگهداری صحیح داروی امپرازول، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

زمان مصرف امپرازول کی است؟

توجه کنید که:

  • این دارو به صورت خوراکی، طبق تجویز پزشک و معمولا یک بار در روز و قبل از وعده غذایی مصرف می‌شود. می‌توان آن را قبل از غذا ترجیحاً صبح مصرف کرد. اگر دارو را دو بار در روز مصرف می‌کنید، نوبت دوم را در شب مصرف کنید.
  • اگر دوز مصرفی داروی امپرازول را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

رفلاکس معده داری و مداوم اذیتت می‌کنه؟

برای مصرف دارو حتما با دکتر مشورت کن

کپسول امپرازول ۲۰ برای چیست؟ (و دوزهای دیگر دارو)

امپرازول که معمولاً با نام تجاری Prilosec در بازار موجود است، یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI) است. این دارو برای موارد زیر تجویز می‌شود:

۱. درمان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به طور مکرر به لوله‌ای که دهان و معده را متصل می‌کند، برمی‌گردد و علائمی مانند سوزش سر دل را ایجاد کند. برای درمان علائم رفلاکس معده از این دارو استفاده می‌شود.

۲. زخم معده

امپرازول به بهبود ازوفاژیت مزمن و درمان زخم معده کمک می‌کند و خطر بازگشت زخم اثنی عشر را کاهش می‌دهد.

۳. سندرم زولینگر-الیسون

این بیماری نادر است که در آن معده اسید بیش از حد تولید می‌کند.

۴. همراه با داروهای مسکن صد التهابی غیر استروئیدی

برای بیمارانی که NSAIDها (مانند آسپرین یا ایبوپروفن) مصرف می‌کنند، می‌توان امپرازول را برای جلوگیری از زخم معده تجویز کرد.

۵. عفونت معده

یکی از کاربردهای کپسول امپرازول و یا قرص آن در مواقعی است که کسی به عفونت معده مبتلا می‌شود. برای درمان عفونت معده از آنتی بیوتیک به همراه برخی از ضداسیدها مانند امپرازول تجویز می‌شود.

۶. ورم معده

کسانی که به ورم معده مبتلا هستند می‌دانند که چقدر درد آن آزاردهنده و ناراحت کننده است. برای درمان علائم ورم معده می‌توان از امپرازول استفاده کرد.

کپسول امپرازول برای ورم معده کاربرد دارد.
امپرازول در دو نوع امپرازول و اس امپرازول در اختیار بیماران قرار دارد.

۷. معده درد

گاهی معده درد و حالت تهوع می‌تواند ناشی از زخم معده و یا ورم معده باشد. هر کدام از این موارد را می‌توان با امپرازول درمان کرد. درد معده با استفادع از داروهای ضداسیدی مثل امپرازول کاهش پیدا می‌کند.

۸. امپرازول و فشار خون

امپرازول باعث بالا رفتن فشار خون نمی‌شود اما اسید معده را کم می‌کند. اسید معده اگر کاهش پیدا کند می‌تواند در جذب بسیاری از داروها اختلال ایجاد کند. ممکن است یکی از این داروها، داروهای فشار خونی باشند. اگر جذب آنها کاهش پیدا کند، ممکن است که با مشکلاتی نظیر بالا رفتن فشار خون مواجه شوید.

دوز مصرفی دارو، امپرازول ۲۰ و امپرازول ۴۰ چگونه تنظیم می شود؟

دوز مصرف داروی امپرازول به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنش نسبت به دارو بستگی دارد. در کودکان این دوز به وزن آن‌ها نیز بستگی دارد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیش از میزان تجویزی پزشک این دارو را مصرف نکنید. در ادامه دوزهای مصرفی این دارو در شرایط درمانی مختلفی را به طور مختصر توضیح داده‌ایم:

  • رفلاکس معده: ۲۰ میلی‌گرم، یک بار در روز تا ۴ هفته. در صورت نیاز ممکن است تا ۸ هفته تمدید شود.
  • زخم معده: ۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم یک بار در روز به مدت ۴ تا ۸ هفته.
  • سندرم زولینگر-الیسون: دوز اولیه معمولاً ۶۰ میلی‌گرم در روز است، اما پزشک ممکن است بسته به نیاز شما این مقدار را تغییر دهد.

برای اطلاعات بیشتر از متخصص گوارش یا دکتر داروخانه سوال بپرسید.

به فکر درمان زخم معده و سوزش سر معده هستی؟

عوارض داروی امپرازول چیست؟

مصرف امپرازول ممکن است منجر به عوارضی مانند سردرد و درد شکم شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید. در صورتیکه پزشک داروی امپرازول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید؛ اکثر افرادی که داروی امپرازول را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

مانند تمام داروها، امپرازول دارای عوارضی است که برخی از آنها را برشمرده‌ایم:

  • عوارض مرتبط با دستگاه گوارش:
    • تهوع
    • استفراغ
    • اسهال
    • نفخ شکم
    • درد معده
  • عوارض مرتبط با سیستم عصبی مرکزی:
    • سردرد
    • سرگیجه
  • عوارض مرتبط با سیستم تنفسی:
    • عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی
    • سرفه.

عوارض خطرناک امپرازول کدامند؟

در موارد نادر، مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالا، ممکن است منجر به بیماری کلیوی، لوپوس، شکستگی استخوان یا مقادیر کم منیزیم شود که باعث اسپاسم عضلانی، ضربان قلب نامنظم یا تشنج می‌گردد. در صورت بروز علائم غیرعادی با پزشک مشورت کنید.

داروهای مهارکننده پروتئین پامپ مانند امپرازول موجب کمبود ویتامین B-12 می‌شود. خطر این اتفاق در صورتیکه این دارو را هر روز به مدت طولانی (بیشتر از ۳ سال) مصرف کنید افزایش می‌یابد. در صورتیکه نشانه‌های کمبود ویتامین B-12 را داشتید، به دکتر مراجعه کنید:

  • ضعف غیر طبیعی
  • زخم روی زبان
  • سوزش یا بی‌حسی در دست و پا

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی امپرازول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیکی جدی مثل:

  • علائم پوستی
  • خارش
  • تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
  • گیجی شدید
  • اختلال تنفسی

را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

شربت امپرازول برای کودکان
شربت امپرازول برای کودکان موجود است.

امپرازول برای کودکان چه عوارضی دارد؟

کودکان ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مخصوصا؛

  • تب
  • سرفه
  • عفونت‌های دماغی، گلو و مجاری تنفسی

حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

موارد احتیاط مصرف امپرازول کدامند؟

موارد احتیاط داروی امپرازول عبارتند از:

  • آلرژی: در صورت حساسیت به امپرازول یا هر یک از مواد تشکیل‌دهنده دارو به پزشک خود اطلاع دهید.
  • کمبود ویتامین B12: استفاده طولانی مدت می‌تواند جذب این ویتامین را کاهش دهد.
  • سرطان معده: علائم مشکلات معده، مانند کاهش وزن ناخواسته، استفراغ، یا وجود خون در مدفوع، باید بررسی شود. PPIهایی مانند امپرازول می‌توانند علائم سرطان معده را پنهان کنند.

برخی از عوارض ممکن است نشانه مشکلات جدی پزشکی باشند. در صورت مشاهده نشانه‌های مشکلاتی جدی مانند مشکلات یا درد در بلع غذا، استفراغ خونی، استفراغ قهوه‌ای، درد مداوم قفسه سینه، خس خس مداوم (مخصوصا همراه با سوزش دل)، تهوع و درد معده با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

در صورت مصرف طولانی‌مدت یا با دوز بالای مهارکننده‌های پروتئین پامپ مانند امپرازول ممکن است خطر شکستگی استخوانی افزایش یابد. در مورد راه‌های جلوگیری از پوکی استخوان مانند مصرف قرص‌های کلسیم (کلسیم سیترات) و مکمل‌های ویتامین D با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

کودکان ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مخصوصا تب، سرفه و عفونت‌های دماغی، گلو و مجاری تنفسی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. همچنین قبل از انجام هر گونه عمل جراحی به پزشک خود در مورد مصرف این دارو و دیگر داروهای تجویز شده، تجویز نشده و محصولات گیاهی اطلاع دهید.

مصرف قرص اس امپرازول در بارداری و شیردهی

امپرازول جزو داروهای دسته C دسته بندی می‌شود. در مورد خطرات و مزایای این دارو در دوران بارداری و شیردهی، با دکتر خود صحبت کنید. در زمان بارداری این دارو فقط موقعی مصرف شود که به آن نیاز دارید و پزشک برای شما تجویز کرده است. در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو از طریق شیردهی انتقال می‌یابد. قبل از شیردهی به نوزاد در این مورد با پزشک صحبت کنید.

قرص اس امپرازول ۲۰
اس امپرازول و امپرازول با هم فرق دارند.

تداخلات دارویی امپرازول با داروهای دیگر چیست؟

امپرازول می‌تواند با چندین دارو تداخل داشته باشد و بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارد یا عوارض جانبی را افزایش دهد. برخی از تداخلات دارویی امپرازول شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای رقیق‌کننده خون: مانند وارفارین که خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.
  • داروهای HIV: اثربخشی داروهایی مانند آتازاناویر یا نلفیناویر و ارلوتینیب را می‌تواند کاهش دهد.
  • داروهای ضد تشنج: مانند دیازپام.
  • متوترکسات: اغلب برای سرطان یا بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شود. در صورت استفاده با امپرازول ممکن است سطح آن در خون افزایش یابد.
  • داروهای آزول مانند ایتراکونازول، کتوکونازول و پساکونازول
  • پازوپانیب و ریلپیویرین

انواع قرص امپرازول و اشکال دارویی + جدول اطلاعات دارویی

امپرازول در دو نوع امپرازول و اس امپرازول در اختیار بیماران قرار دارد.

۱. شربت امپرازول

شربت امپرازول برای نوزادان و کودکان تجویز می‌شود و کاربرد آن بیشتر در سنین پایین اهمیت دارد. شربت اومپرازول ۲۰ از مواردی است که برای التهاب، زخم گلو و یا معده در نوزادان کاربرد دارد.ی می‌توان نیم ساعت قبل از غذا این شربت را با پیمانه‌ی مخصوص به نوزاد داد.

۲. ساشه اس امپرازول

ساشه گرانول اس امپرازول پودری است که در مقداری آب مخلوط می‌شود و سپس خورده می‌شود. معمولا این ساشه برای بیماران زخم معده‌ای به مدت ۷ روز و دو بار در روز تجویز می شود. کسانی که رفلاکس شدید دارند، می‌توانند تا ۱ ماه هم از این ساشه استفاده کنند. این ساشه دوزهای ۱۰ و ۲۰ دارد.

۳. آمپول امپرازول برای چیست؟

آمپول امپرازول برای تزریقات حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تجویز می‌شود و محلولی بی‌رنگ و بی بو دارد. در واقع محلول این دارو از طریق سرم باید وارد بدن شود.

۴. کپسول امپرازول برای چیست؟

کپسول اومپرازول شایع‌ترین و معمول‌ترین شکل این دارو است و در اختیار همه‌ی بیماران قرار دارد.

امپرازول خارجی و قرص اس امپرازول خارجی

  • اومپرازول خارجی مانند آمپرازول ایرانی یک کار را انجام می‌دهد اما شاید قیمت بالاتری داشته‌باشد.
  • قرص اس امپرازول خارجی مانند نوع ایرانی آن عمل می‌کند اما ممکن است قیمت بالاتری داشته‌باشد.

۵. امپرازول ۲۰ و امپرازول ۴۰ و اس امپرازول چیست؟

  • امپرازول ۲۰ به شکل‌های مختلفی وجود دارد. کپسول امپرازول ۲۰، ساشه گرانول امپرازول ۲۰ و شربت امپرازول ۲۰ در داروخانه‌ها موجود است.
  • دوز قوی‌تر امپرازول ۴۰ است که برای بیمارانی که تعداد و دوز بیشتری از اومپرازول را نیاز دارند، تجویز می شود.
  • اس امپرازول ایزومر S امپرازول است.
قرص امپرازول ۴۰
آمپرازول ۴۰ برای سوزش سر دل استفاده میشود.

قرص اس امپرازول ۲۰ برای نوزادان

در نوزادانی که سوزش معده، التهاب معده و زخم گلو دارند، می‌توان از اس امپرازول کمک گرفت. در مواردی که اسید کمتری باید در معده‌ی نوزاد تولید شود، اس اومپرازول می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نحوه دادن امپرازول به نوزاد

اگر می‌خواهید قرص اس امپرازول ۲۰ را به نوزاد خود بدهید، باید این دارو را از پوشش خود خارج کنید و در کمی آب در یک استکان کوچک بخیسانید تا نرم شود و سپس به خورد فرزند خود بدهید.

قیمت قرص امپرازول

قرص امپرازول قیمت پایینی دارد و با قیمت زیر ۳۰ هزار تومان در اختیار بیماران قرار دارد.

اشکال داروییعوارضتداخلات دارویی
کپسول امپرازول البرز دارو ۲۰ میلی گرمسرگیجهمتوترکسات
کپسول مپرازون ۲۰ میلی گرماسهالدیازپام
کپسول امپراکیم ۲۰ میلی گرماستفراغنلفیناویر
کپسول امزول ۲۰ میلی گرمنفخ شکمآتازاناویر
کپسول امبایوزول ۲۰ میلی گرمدرد معدهوارفارین
کپسول امپرازول سبحان دارو ۲۰ میلی گرمتهوعریلپیویرین
کپسول پایلوزک ۲۰ میلی گرمسردردپازوپانیب
کپسول اکسی پرازول ۲۰ میلی گرمسرفهداروهای آزول
جدول اطلاعات دارویی امپرازول

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید که این دارو را دریافت کنید، باید به دکتر داخلی یا دکتر گوارش مراجعه کنید. برای دریافت نوبت دکتر از بهترین دکترهای گوارش و داخلی، می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید مشاوره‌های آنلاین دکترتو را داشته باشید، لینک‌های زیر در اختیار شما قرار دارد:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

پنتوپرازول از آن دسته داروهایی است که نمی‌توان آن را بدون نسخه تهیه کرد و برای افراد بالای پنج سال استفاده دارد. اما امپرازول را می‌توان برای ۱ سال به بالا استفاده کرد و این دارو را می‌توان با نسخه و یا بدون نسخه تهیه کرد. از طرفی هر دو دارو را می‌توان برای درمان سوزش معده استفاده کرد و از دسته‌ی داروهای گوارشی هستند.

رانیتیدین مدت‌هاست که از بازار دارویی جمع‌آوری شده‌است و این به علت آسیبی است که می‌تواند به بدن برساند و همچنین سرطانزا بودن آن است.

امپرازول برای التهاب معده و سوزش و درد معده کاربرد دارد و اسید معده را کاهش می‌دهد.

توجه داشته‌باشید که اگر پزشک امپرازول را تجویز کرده‌باشد، جایز نیست که مصرف این دارو را قطع کنید و سر خورد شروع به مصرف داروهای دیگر بکنید. اما داروهای گیاهی که می‌توانند نقش امپرازول را تا حدودی ایفا کنند شامل آلوئه ورا، شیرین بیان، زیره، زرشک هستند.

مصرف این دو دارو با یکدیگر ضرورتی ندارد. مصرف رانیتیدین مدت‌هاست که ممنوع شده‌است.

معمولا امپرازول در مدت ۴ تا ۸ هفته می‌تواند سوزش معده را برطرف کند. گاهی امپرازول را به صورت طولانی مدت مصرف می‌کنند. گاهی نیز در صورت نیاز از این دارو استفاده می‌شود.

امپرازول برای سوزش و درد و التهاب معده کاربرد دارد.

ممکن است چند روز تا یک ماه طول بکشد تا به طور کامل کودک احساس راحتی بکند.

بله. یکی از عوارض اومپرازول ایجاد طعم تلخ در دهان است.

اس امپرازول با ایزومر S امپرازول ساخته شده‌است.

از عوارض امپرازول پوکی استخوان، شکستگی و دررفتگی استخوان است.

این دارو را نمی‌توان در بیماران مبتلا و یا مشکوک به سرطان معده استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره امپرازول

  1. ناصر ابراهیمی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید.من معده ام ترش میکنه و سردرد شدیدی میگیرم.الان قرص امپرازول گرفتم بخورم به نظر شما مشکل منو برطرف میکنه؟ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      بله قرص امپرازول در درمان رفلاکس اسید معده استفاده می‌شه.

  2. سارا گفت:

    سلام ببخشید من ریفلاکس دارم و دو سه ماهی میشه بیشتر شده،چند روز هم‌هست سوزش معده هم دارم و توی گلوم احساس میکنم چیزی گیر کرده، امپرازول مصرف کنم مشکلم حل میشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علائمی که ذکر کردین، نشون دهنده‌ی رفلاکس اسید معده هست. برای کاهش اسید معده می‌تونین از امپرازول استفاده کنین.

  3. علیرضا غلامی گفت:

    سلام من مدت ۱۰ سال است امپرازول مصرف میکنم عوارض مشهودی نداشتم ولی فقط دو روز میتوانم دارو را قطع کنم و از پایان روز دوم سوزش معده دوباره شروع میشود چگونه باید مصرف دارو را قطع کنم (سن۴۷)

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قطع دارو باید تدریجی باشه. هفته‌ی اول دارو رو هر روز مصرف کنین اما دوز مصرفی رو نصف کنین. هفته‌ی دوم یک روز در میان و هفته‌ی سوم دو روز درمیان و در نهایت دارو رو قطع کنین.

  4. علی صادقی گفت:

    سلام اگر کسی پوکی استخوان لب مرز باشه میتونه مصرف کنه یا نه؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      توصیه می‌شه از داروهای جایگزین استفاده بشه.

  5. .... گفت:

    بله به امپرازول حساسیت دارم
    راه درمانش چیه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین از داروهای دیگه‌ی این دسته مثل پنتوپرازول یا لانزوپرازول استفاده کنین.

    2. سید علی نعمتی هاشمی گفت:

      سلام و عرض ادب
      من مدتی است که معده و جلوی سرم درد می‌گرفت رفتد دکتر گفت سو هاضمه داری دارو برام نوشت و تقریبا خوب شدم.
      الان یه هفته است دوباره شروع شده سر دردم با معده درد
      رو غذا اگر دایجستیو نخورم غذا هضم نمیشه و بالا میارم
      از چه دارویی استفاده کنم؟؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست گرامی
        داروی امپرازول یا پنتوپرازول می‌تونن مفید باشن.

  6. .... گفت:

    چند روزی هست که بعد از مصرف امپرازول
    پوستم سرخ میشه و دونه های ریز در میاره و خارش شدید داره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      در صورتی که دارو یا غذای جدید دیگه‌ای مصرف نمی‌کنین، احتمالا به امپرازول حساسیت دارین.

  7. حسن گفت:

    سلام حدود ۲۰ روز هست که دو طرف سرم درد میکنه میگیره و دوباره ول میکنه معده ام ترش میکنه وسط قفسه سینما کم درد میکنه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      توصیه می‌کنم برای معاینه و بررسی بیش‌تر به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  8. رضا منتظری گفت:

    سلام بعد از یک هفته مصرف امپرازول۲۰ دچار درد در پا شده ام ایا با مصرف کلسیم دی این درد بر طرف میشود؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      گرفتگی عضلانی یکی از عارضه‌های مصرف امپرازول است که در صورت مشاهده لازمه به پزشک مراجعه کنین. برای این مشکلتون می‌تونین از متخصص داخلی کمک بگیرین:
      لیست متخصصین داخلی

  9. مسعود نجمى گفت:

    سلام واحترام فرق داروى آمپرازول وپنتوپرازول چیست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر دو از یک دسته‌ی دارویی هستند و ترشح اسید معده را کاهش می‌دهند.

      1. ناصر ابراهیمی گفت:

        با عرض سلام و خسته نباشید.من معده ام ترش میکنه و سردرد شدیدی میگیرم.الان قرص امپرازول گرفتم بخورم به نظر شما مشکل منو برطرف میکنه؟ممنون میشم راهنمایی کنین.

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه عزیز
          بله قرص امپرازول در درمان ریفلاکس اسید معده بسیار موثر است. در مورد ریفلاکس اسید معده می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکتر تو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          ریفلاکس اسید معده

    2. نباتی گفت:

      عالی و مفید بود . متشکرم

      1. نباتی گفت:

        با سلام و عرض ارادت..بنده ۵۹ سالمه برای کاهش اسید معده ام امپرازول ۲۰ هر روز صبح ناشتا مصرف میکنم خواستم بپرسم که برای جلوگیری از پوکی استخوان میتونم از قرصهای گیاهی دینه که حاوی کلسیم منیزیوم زینگ و ویتامین د۳ هستش مصرف کنم؟اگه جواب مثبت باشه دوز مصرفش را میفرمایید و یا چه پیشنهادی دارید ممنونم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          مصرف امپرازول با مکمل هایی که ذکر کردید تداخلی ندارد. بهتره با انجام آزمایش و بررسی مواد معدنی بدن با توصیه متخصص داخلی و براساس جواب آزمایش خود از این داروها استفاده کنید.
          بهترین متخصص داخلی

  10. شيرين سادقي گفت:

    سلام من مدت ٣-۴سال است که دارای گاز معده بصورت اروغ هستم که با خوردن هر موادی بلافاصله اروغ میزنم حتی صبح زود که از خواب بلند میشم اروغ میزنم تمام قرص های معدهاز امپرازول بیسموت مترونیدازول بیو کربن دواهای پروبیوتیکانواع دواهای ضد نفخ را خوردمیک مدتی خوبم دوباره همین طور میشم البته وقتی عرق نعناع با زیره میخورم کمی بهترم چها سال پیش هم اندوسکوپی کردم گفت معده ام ورم دارد ر ضمن من ٧٠سالم است وضعیت مزاجی ام هم خوبه منتها گاز روده ام هم زیاد است