عمل تعویض مفصل زانو و مراقبت های قبل و بعد آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل تعویض مفصل زانو برای کاهش درد و توانایی تحرک انجام می‌شود. در این جراحی پروتز فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی به‌عنوان مفصل مصنوعی کاربرد دارد. بین ۳ تا ۶ هفته بعد از عمل می‌توان فعالیت‌های روزمره را انجام داد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو برای افرادی که مفصل آنها آسیب دیده است، یکی از گزینه‌های درمانی محسوب می‌شود. اگر شما هم دچار مشکلاتی در مفصل زانو هستید و پزشک این جراحی را توصیه کرده است، در ادامه مطلب همراه ما باشید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟ برای چه افرادی این عمل جراحی مناسب است؟ چه نکات مراقبتی را قبل و بعد از جراحی باید رعایت کرد؟ این جراحی ممکن است چه عوارضی در پی داشته باشد و چه مزایایی برای شخص بیمار دارد؟ چگونه می‌توان بهترین جراح را برای این عمل مهم پیدا کرد؟ هزینه عمل جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است؟

درصورتی‌که دچار مشکلات مفصل زانو هستید و می‌خواهید بدانید جراحی تعویض مفصل زانو برای شما مناسب است یا نه؛ حتما با دکتر ارتوپد یا جراح ارتوپد مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین پزشکان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

عمل تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی برای تسکین درد و بهبود عملکرد مفاصل زانو انجام می‌شود. در این عمل جراحی مفاصل آسیب‌دیده شامل استخوان ران، کاسه زانو و ساق پا برداشته شده و به‌جای آن مفصل مصنوعی (پروتز) قرار می‌گیرد. پروتزها می‌توانند از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک سنگین باشند.

طبق آمار اعلام شده از طرف آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا بیش از ۷ میلیون آمریکایی این عمل جراحی را انجام داده‌اند. پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو بیمار درد کمتری داشته و می‌تواند تحرک بیشتری داشته باشد.

عمل آرتروپلاستی را می‌توان برای مفاصل مختلف بدن از جمله شانه، آرنج و مچ پا هم انجام داد. اما این جراحی بیشتر برای تعویض مفصل زانو و ران انجام می‌شود. زمانی که درمان‌های دیگر پاسخگو نیستند و ممکن است شخص توانایی حرکت مفاصل را از دست دهد، پزشک این عمل جراحی را توصیه می‌کند.

به دلیل مشکلات مفصلی مانند آرتریت مفاصل زانو آسیب دیده و باید مفصل مصنوعی جایگزین شود.
به دلیل مشکلات مفصلی مانند آرتریت مفاصل زانو آسیب دیده و باید مفصل مصنوعی جایگزین شود.

چه افرادی کاندیدای مناسب عمل تعویض مفصل زانو هستند؟

عمل تعویض مفصل زانو مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض و معایبی دارد. به همین دلیل پزشک برای همه افراد با مشکلات مفصل این جراحی را پیشنهاد نمی‌دهد. اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، ممکن است پزشک آرتروپلاستی را توصیه کند.

  • درد مفاصل که با روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی، دارو، بریس، تزریق، تجهیزات کمکی برای راه‌رفتن و استراحت بهبود پیدا نمی‌کند.
  • سفتی مفاصل و محدود شدن تحرک که باعث می‌شود در انجام فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند.
  • تورم و التهاب که با مصرف دارو یا تغییر سبک زندگی بهبود پیدا نمی‌کند.

برخی بیماری‌ها و مشکلات مربوط به مفاصل می‌توانند چنین علائمی ایجاد کنند. اگر دچار این علائم هستید، احتمالا به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا بوده و باید عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهید.

  • آرتریت به‌ویژه بیماری آرتروز از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که باعث نیاز به عمل آرتروپلاستی می‌شوند.
  • شکستگی استخوان به‌ویژه شکستگی لگن
  • ناهنجاری‌های مفصلی مانند دیسپلازی مفصل ران
  • نکروز آواسکولار (کمبود خون‌رسانی به استخوان)

به نقل از mayoclinic دررابطه‌با کاندید مناسب برای عمل تعویض مفصل زانو:

شایع‌ترین دلیل جراحی تعویض مفصل زانو تسکین درد شدید ناشی از آرتروز است. افرادی که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند، معمولا در راه‌رفتن، بالارفتن از پله‌ها و نشستن و برخاستن از صندلی مشکل دارند. برخی نیز در هنگام استراحت زانودرد دارند.

اگر دچار درد زانو هستید و با دیگر روش‌های درمانی این عارضه بهبود پیدا نکرده است، احتمالا باید عمل آرتروپلاستی را انجام دهید.
اگر دچار درد زانو هستید و با دیگر روش‌های درمانی این عارضه بهبود پیدا نکرده است، احتمالا باید عمل آرتروپلاستی را انجام دهید.

علت جراحی تعویض مفصل زانو

مهم‌ترین دلایل برای انجام عمل آرتروپلاستی شامل موارد زیر است.

  • زانو دردی که حتی زمان استراحت هم ادامه دارد.
  • سفتی یا درد زانو که در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند.
  • تغییر شکل مفصل زانو
  • انحطاط شدید مفصل زانو که با اشعه ایکس مشخص می‌شود.

آیا شما هم نیاز به تعویض مفصل زانو دارید؟

برای بررسی بیشتر همین الان نوبت بگیر.

انواع عمل تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی زانو به دو طریق انجام می‌شود. برای برخی افراد تعویض کامل انجام شده و برخی دیگر باید تعویض جزئی انجام دهند. این دو نوع جراحی به‌صورت زیر انجام می‌شوند.

  • تعویض کامل مفصل زانو: در این روش تمامی مفاصل آسیب دیده برداشته می‌شوند. هر سه جز مفصل شامل استخوان ران، درشت نی و کشکک زانو تعویض می‌شوند.
  • تعویض جزئی یا تک بخش زانو: در این روش استخوان‌های سالم مفصل حفظ شده و تنها ناحیه آسیب‌دیده حذف می‌شود.

اگر دچار زانودرد بوده و این درد با استراحت برطرف نمی‌شود، احتمال نیاز به عمل تعویض مفصل زانو افزایش پیدا می‌کند.

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل زانو

انجام این عمل جراحی حساسیت‌های زیادی داشته و حتما باید در بیمارستان انجام شود. برای عمل تعویض مفصل زانو شخص باید بیهوش شود. گاهی هم ممکن است جراح از بی‌حسی نخاعی استفاده کند. در طول این جراحی مراحل زیر طی می‌شود.

  1. باید لباس‌های خود را تعویض کنید و لباس اتاق عمل را بپوشید.
  2. برای تزریق داروها حین جراحی ورید دست باید آماده شود.
  3. گاهی برای بیمار کاتتر ادراری هم قرار می‌گیرد.
  4. اگر در محل جراحی موهای زائد وجود داشته باشد، قبل از شروع عمل موها تراشیده می‌شوند.
  5. پوست محل جراحی با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود.
  6. برشی در ناحیه مفصل ایجاد می‌شود.
  7. قسمت‌های آسیب‌دیده مفصل تا جای ممکن اصلاح شده و در صورت نیاز حذف می‌شوند.
  8. پروتزها در محل مفاصل قبلی قرار می‌گیرند.
  9. برش‌ها بخیه زده می‌شوند.
  10. باند یا پانسمان استریل روی بخیه‌ها قرار می‌گیرد.
در عمل تعویض مفصل زانو برشی روی زانو ایجاد شده و پروتز جایگزین مفصل آسیب‌دیده می‌شود.
در عمل تعویض مفصل زانو برشی روی زانو ایجاد شده و پروتز جایگزین مفصل آسیب‌دیده می‌شود.

نکات مهم قبل از عمل تعویض مفصل زانو

قبل از عمل تعویض مفصل زانو یک جلسه مشاوره با جراح ارتوپد خواهید داشت. در این جلسه تمامی سوالات خود را مطرح کرده و در مورد نحوه عمل از پزشک اطلاعات دریافت کنید. همچنین باید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. باتوجه‌به سوابق پزشکی ممکن است قبل از عمل آزمایش خون یا سایر آزمایش‌های تشخیصی تجویز شوند.

در جلسه مشاوره یا روز عمل جراحی به شما یک فرم رضایت‌نامه داده می‌شود. بعد از مطالعه کامل باید آن را امضا کنید. اگر به داروی خاص، لاتکس یا مواد بیهوشی حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

حداقل دوهفته قبل از عمل باید مصرف داروهای ضدانعقاد یا داروهایی که روی لخته شدن خون تاثیر دارند، قطع کنید. از ۸ ساعت قبل عمل باید ناشتا باشید.

تا چند هفته بعد از عمل جراحی احتمالا به عصا یا واکر نیاز خواهید داشت. قبل از عمل باید این تجهیزات را خریداری کنید.

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی آرتروپلاستی به مدت ۲ ساعت در ریکاوری می‌مانید. برخی افراد همان روز مرخص شده و برخی دیگر لازم است در بیمارستان بمانند. بعد از عمل باید به‌مرور سعی کنید پا و مچ پا را تکان دهید. این کار به افزایش جریان خون در ماهیچه‌های پا کمک می‌کند.

احتمال دارد پزشک داروهای رقیق‌کننده خون تجویز کند تا خطر لخته شدن خون در ناحیه جراحی کمتر شود. همچنین برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌شوند.

بعد از عمل فیزیوتراپیست به شما آموزش می‌دهد که چه تمریناتی را انجام دهید. تمرینات را به طور منظم انجام دهید و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید.

ناحیه جراحی باید تمیز و خشک نگه داشته شود. پزشک برای حمام کرده دستورالعمل‌های خاصی را آموزش می‌دهد. چند هفته بعد از جراحی باید بخیه‌ها برداشته شوند.

شما تا چند هفته نمی‌توانید فعالیت‌های معمول را انجام دهید. به همین دلیل باید در خانه موارد زیر را بررسی کرده و تجهیزات لازم را خریداری کنید.

  • نرده‌های مناسب در پله‌ها
  • ایمنی در حمام
  • توالت فرنگی
  • صندلی برای حمام و شلنگ دوش
  • بالش سفت هنگام نشستن

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های قبل و بعد جراحی آرتروپلاستی می‌توانید از مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با متخصص ارتوپد در دکترتو استفاده کنید.

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید به‌‌مرور با عصا یا واکر فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید به‌‌مرور با عصا یا واکر فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو انجام فیزیوتراپی بسیار مهم است. بعد از عمل جراحی در بیمارستان فیزیوتراپیست با شما ملاقات می‌کند. نکات مهم و تمرینات را به شما آموزش می‌دهد. باید برنامه توان‌بخشی ورزشی برای شما برنامه‌ریزی شود. ممکن است هنگام انجام تمرینات مقداری درد داشته باشید. به همین دلیل جراح داروهای مسکن تجویز می‌کند. تمرینات ورزشی را باید در بیمارستان و در خانه منظم انجام دهید.

اگر جراحی تعویض مفصل زانو را انجام داده و می‌خواهید برای بهبودی هر چه بهتر به فیزیوتراپیست مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین با بهترین کارشناسان فیزیوتراپی وجود دارد.

مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای تعویض مفصل زانو را پیدا کن 

عوارض و معایب عمل تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو مانند هر عمل دیگری عوارضی به همراه دارد. برخی از خطرات این عمل شامل موارد زیر است.

  • عفونت
  • لخته شدن خون در ورید پا یا ریه‌ها
  • حمله قلبی
  • سکته
  • آسیب عصبی

اگر بعد از عمل آرتروپلاستی دچار عفونت شوید، علائم زیر ظاهر می‌شود. در صورت بروز عوارض زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • تب بالاتر از ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد
  • لرز
  • تخلیه ترشح از محل جراحی
  • قرمزی، حساسیت، تورم و درد در زانو که با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از خطرات جراحی تعویض مفصل زانو شکستن مفصل مصنوعی است. حتی اگر از بهترین پروتزهای فلزی و پلاستیکی استفاده شود، امکان سایش آنها وجود دارد. فشار و ضربه شدید به مفصل و وزن خیلی بالا خطر شکستن پروتز را افزایش می‌دهد.

به نقل از my.clevelandclinic دررابطه‌با عوارض عمل تعویض مفصل زانو:

در صورت داشتن شرایط خاص سلامتی، خطر عوارض ناشی از آرتروپلاستی بیشتر است. قبل از جراحی، اگر دیابت، هموفیلی یا بیماری خودایمنی مانند لوپوس دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این شرایط می‌تواند بهبودی پس از تعویض مفصل را دشوارتر کند.

پس از بهبود زخم‌ها می‌توان بدون درد هر نوع فعالیت بدنی را انجام داد.
پس از بهبود زخم‌ها می‌توان بدون درد هر نوع فعالیت بدنی را انجام داد.

مزایای عمل تعویض مفصل زانو

عمل آرتروپلاستی مزایای زیادی داشته و بیشتر افراد بعد از انجام جراحی از آن راضی هستند. مهم‌ترین مزایای این عمل عبارتند از:

  • بدون درد و سفتی مفاصل می‌توانید تحرک داشته باشید.
  • در فعالیت‌های مختلف که از آنها لذت می‌برید، به‌راحتی شرکت می‌کنید.
  • بالارفتن کیفیت زندگی و سلامت کلی

با انجام عمل آرتروپلاستی درد و سفتی مفاصل از بین می‌رود. در نتیجه کیفیت زندگی افزایش پیدا می‌کند.

برای انجام عمل تعویض مفصل زانو به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

عمل تعویض مفصل زانو برای کاهش درد زانو و بهبود عملکرد آن انجام می‌شود. بیماری‌هایی مانند آرتریت، ناهنجاری‌های مفصلی و شکستگی استخوان باعث آسیب مفاصل زانو می‌شوند. اگر این عارضه با روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، تزریق کورتون، داروهای ضدالتهاب یا استراحت برطرف نشود، تنها راه درمان جراحی تعویض مفصل زانو است.

در این جراحی ممکن است مفصل ران، کاسه زانو و درشت نی تعویض شوند. گاهی هم جراحی جزئی بوده و فقط یک مفصل حذف می‌شود. برای جایگزین آن یک مفصل مصنوعی (پروتز) قرار گرفته که از جنس فلز، پلاستیک یا سرامیک است. بعد از عمل درد زانو برطرف شده و شخص می‌تواند تحرک داشته باشد.

برای انجام این جراحی باید به جراح یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو امکان ارتباط با بهترین پزشکان وجود دارد. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری با متخصص در ارتباط باشید.

اگر به دنبال بهترین دکتر ارتوپد هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکتر متخصص ارتوپد تهران

دکتر متخصص ارتوپد شیراز

دکتر متخصص ارتوپد اصفهان

دکتر متخصص ارتوپد مشهد

دکتر متخصص ارتوپد کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این عمل مانند هر جراحی دیگری خطرات و عوارضی دارد. احتمال عفونت، شکسته شدن مفصل مصنوعی و لخته شدن خون در ورید پا است. اگر جراح باتجربه‌ای را پیدا کنید و قبل و بعد از عمل به نکات مراقبتی توجه داشته باشید، خطر این عوارض بسیار پایین می‌آید.

برای انجام این عمل جراحی باید به دنبال بهترین جراح مفصل زانو باشید. زیرا در صورت عدم تجربه و مهارت جراح، عوارض عمل و خطرات آن افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید برای پیداکردن بهترین جراح ارتوپد از طریق پلتفرم دکترتو اقدام کنید. در دکترتو رزومه پزشک را مشاهده کرده و در جلسه آنلاین، تلفنی یا حضوری اطلاعات کامل را از پزشک دریافت کنید.

هزینه عمل تعویض مفصل زانو به فاکتورهای مختلفی بستگی داشته و نمی‌توان قیمت را به طور مشخص عنوان کرد. قیمت آرتروپلاستی کامل با جزئی تفاوت داشته و دستمزد هر جراح نیز متفاوت است. علاوه‌برآن هزینه اتاق عمل، بیمارستان و آزمایش‌ها را باید لحاظ کرد.

مفاصل جایگزین شده پس از مدتی فرسوده می‌شوند. معمولا 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا پروتزها فرسوده شوند. پس از گذشت این مدت باید مفصل جدید جایگزین شود.

برای انجام این جراحی محدودیت سنی تعریف نشده است. پزشک باتوجه‌به سلامت کلی بدن و میزان آسیب به مفاصل زانو این عمل را توصیه می‌کند. معمولا افراد زیر 50 سال برای این جراحی جوان تلقی می‌شوند. بیشتر بیماران بین 60 تا 80 سال سن دارند. حتی در موارد نادر این جراحی برای بیماران حدود 100 سال هم انجام شده است.

بله اگر مشکل پای پرانتزی یا ضربدری دارید، باید در جلسه مشاوره مطرح کنید. پزشک با معاینه استخوان زانو در مورد این عمل جراحی تصمیم می‌گیرد. اگر نیاز به عمل پای پرانتزی باشد، هر دو جراحی هم‌زمان انجام می‌شوند.

بهترین حالت برای خواب، خوابیدن به پشت است. خوابیدن به پهلو ممکن است به مفصل زانو فشار وارد کند یا جریان خون به مفصل کمتر شود. گاهی ممکن است پزشک توصیه کند که هنگام خوابیدن به پشت، زیر ساق پا و زانو یک بالش قرار دهید.

بعد از انجام عمل مقداری زانو درد طبیعی است. ممکن است در حین انجام تمرینات فیزیوتراپی نیز دردی احساس کنید. این عارضه جای نگرانی نداشته و به‌مرور بهبود پیدا می‌کند. اما اگر با گذشت زمان درد بدتر می‌شود یا با علائمی مانند تورم، قرمزی یا ترشح همراه است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بعد از جراحی به دلیل برش در ناحیه زانو، ران و ساق پا مقداری درد طبیعی است. به‌مرور با بهبود زخم‌ها و تطبیق پروتزها با بدن از درد کاسته می‌شود. برای کاهش سریع‌تر درد و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره باید تمرینات فیزیوتراپی را منظم انجام دهید.

برای تسکین درد جراح داروهای مسکن تجویز می‌کند. این داروها کمک می‌کنند که درد زخم‌ها کاهش پیدا کرده و هنگام انجام تمرینات فیزیوتراپی درد کمتری را احساس کنید.

بعد از عمل جراحی می‌توانید تغذیه خود را به شکل قبل ادامه دهید. سعی کنید از غذاهای سالم و مقوی استفاده کنید. اگر به دلیل وجود مواد بیهوشی در بدن حالت تهوع دارید، در چند روز اول غذاهای سبک بخورید.

مدت‌زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان گفت چه مدت طول می‌کشد تا به طور کامل بهبودی پیدا کنید. فاکتورهایی مانند سن، سطح فعالیت، سبک زندگی، مفصل تعویض شده، مشکلات ارتوپدی و جزئی یا کامل بودن تعویض مفصل در این زمان تاثیر دارند. معمولا 3 تا 6 هفته بعد از جراحی می‌توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

جراحی تعویض مفصل زانو جز عمل‌هایی محسوب می‌شود که زمان زیادی می‌گیرد. معمولا طول مدت جراحی 2 ساعت است. اما باتوجه‌به میزان آسیب مفاصل این زمان می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

جراحی تعویض مفصل زانو آخرین گزینه درمانی برای رفع مشکل مفاصل است. قبل از این جراحی باید سایر گزینه‌های درمان از جمله داروهای ضدالتهاب، داروهای ضد درد، تجهیزات کمکی، فیزیوتراپی، تزریق کورتون و کاهش وزن بررسی شوند. اگر این موارد تاثیری در بهبودی نداشت، عمل جراحی انجام می‌شود.

در چند هفته اول باید فقط تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست آموزش داده است، تکرار کنید. به‌هیچ‌وجه تمرینی را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید. به‌مرور با بهبود وضعیت مفاصل می‌توانید پیاده‌روی کنید. ورزش شنا به دلیل عدم تحمل وزن می‌تواند ورزش خوبی برای شما باشد.

بعد از جراحی آرتروپلاستی برای بهبودی هر چه سریع‌تر زخم‌ها، میزان گردش خون در ناحیه پا افزایش پیدا می‌کند. بالارفتن سرعت جریان خون باعث قرمزی و ورم پا می‌شود. این علائم با گذشت چند روز به‌مرور برطرف می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل تعویض مفصل زانو

  1. ش گفت:

    سلام
    مادرم ۶ماه پیش تعویض مفصل زانو داشتند تا ۲ماه اول خوب بودن ولی بعدش احساس درد دارن لازمه بگم که کار خونه انجام میدن و برای خرید بیرون میرن وزنشون هم ۸۰کیلو هست علاوه بر درد وقتی میشینن برای بلند شدن و راه رفتن مشکل دارن میگن مفصلم قفل میشه به دکترشون هم گفتن ولی دکتر گفتن پاشون سالمه و مشکلی ندارن درحالیکه ایشون درد دارن و مفصل قفل میکنه و حالا مدتیه که عصا میزنن لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به mri مجدد دارید
      به پزشک دیگری بجز جراح خودتان مراجعه کنید

      1. ش گفت:

        سپاسگزارم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باشید

  2. Amir گفت:

    سلام
    عمل تعویض مفصل انجام دادیم
    الان تقریبا ۳۶ ساعت از عمل میگذره و بیمار شدیدا به حالت تهوع افتاده و درد شدیدی داره که با توجه به نظر پزشک از شیاف استفاده کردیم
    از طرفی بی حسی موضعی صورت گرفته و بیهوش کامل نکردند. لطفا بفرمایید طبیعی هست?

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا یک هفته ممکن است این عوارض ادامه داشته باشد

  3. نسرین گفت:

    مطالب عالی خیلی هم واضح توضیح داده شده، تشکر از شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  4. سیامک گفت:

    سلام مادرم بعد از عمل پروتز زانو دچار هذیان گویی شده و ۷۰ سال سنش هست ایا موقتی هستش؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا بعد از دو هفته به حالت عادی بر میگردند

  5. ناشناس گفت:

    سلام.من جوان ۳۸ساله هستم ایامیتونم تعویض مفصل داشته باشم چون دکترین بهم گفت مدت اعتباره مفصل ۱۵سال است ودیگه نمیتونی توسن بالاتعویض کنی مشکل برات پیش میادایا امکان داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع و جنس مفصل و نوع جراحی دارد
      بله امکان دارد

  6. کیوان حیدری گفت:

    سلام مادرم عمل انجام داده و فیزیوتراپی هم ۱۰جلسه رفتیم اما هنوز زانوش ۹۰درجه خم نمیشه لطفاً راهنمایی کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به فیزیوتراپی بیشتر دارند
      از ماساژ روزانه در منزل استفاده کنید
      حتمن ازمایش ویتامین دی۳ و کلسیم انحام دهید در صورت نداشتن کمبود ، مکمل های کلسیم ندهید
      چون احتمال رسوب کلسیم وجود دارد

  7. ساغر گفت:

    مادرم‌دو هفته است عمل تعویض زانو انجام دادن و قرص رقیق کننده خون مصرف کردن الان چند روز خون دماغ میشن شدید علت چی میتونه باشه خطرناک هست یا نه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عوارض دارو و افزایش فشار خون وجود دارد
      در صورت تکرار علایم به پزشک مراجعه نمایید

  8. ترانه گفت:

    سلام وقت تون بخیر
    مادر من هر دو زانو هاشون نیاز به تعویض مفصل داره خواستم بدونم آیا هر دو زانو شون همزمان عمل میشه یا نه، اگر نه چقدر باید بین عمل ها فاصله بدهیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله عمل همزمان صورت میگیرد و مزایای زیادی نسبت به عمل جداگانه دارد

    2. ناشناس گفت:

      سلام وقت بخیرمطالب عالی بود تشکر من خودم وقت جراحی هردو زانو رو با هم دارم ولی انگار استرس داره از پادرم میاره، 😔

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        اصلا نگران نباشید
        از جراحی های موفق امیز است