شب ادراری در کودکان، علت، تشخیص و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شب ادراری در کودکان بعد از ۷ سالگی ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. ب رای پیشگیری از این مشکل باید شب‌ها مصرف مایعات محدود شود. دیابت و آپنه خواب می‌توانند باعث شب ادراری شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

شب ادراری در کودکان

شب ادراری در کودکان یا بی‌اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین نگران آن هستند. اگر کودک شما هم دچار این عارضه است و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که اختلال شب ادراری در کودکان چیست؟ چرا برخی کودکان دچار این اختلال می‌شوند؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ اگر این عارضه درمان نشود، چه عوارضی در پی خواهد‌داشت؟ تا چه سنی شب ادراری طبیعی است و جای نگرانی ندارد؟ چه زمانی لازم است برای کنترل آن به پزشک مراجعه‌کرد؟

درصورتی‌که کودک شما دچار اختلال بی‌اختیاری ادرار است، باید برای تشخیص و درمان مشکل به دکتر کودکان یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های پیش رو استفاده کنید: مشاوره تلفنی دکتر اورولوژی، مشاوره تلفنی دکتر کودکان

اختلال شب ادراری کودکان چیست؟

اختلال شب ادراری در کودکان شایع بوده و در بیشتر مواقع نگران‌کننده نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در آمریکا ۵ میلیون کودک دچار این مشکل هستند. کودکان در سنین ۲ تا ۴ سالگی یاد می‌گیرند که از توالت استفاده‌کنند. اما تا سن ۳ سالگی ۴۰٪ از کودکان رخت‌خواب خود را خیس می‌کنند. علت دقیق تفاوت میان کودکان در شب ادراری مشخص نیست.

در سن ۵ یا ۶ سالگی ۸۵٪ از کودکان مشکل شب ادراری نداشته و رختخواب خود را خیس نمی‌کنند. اما ممکن است این عارضه در برخی کودکان تا سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی هم ادامه داشته‌باشد.

اگر کودک شما مشکل شب ادراری نداشته و ناگهانی این اختلال شروع شده‌است، باید به پزشک مراجعه‌کنید. گاهی ممکن است استرس یا مشکلات خاصی باعث بروز شب ادراری شوند.

در سن ۵ یا ۶ سالگی ۸۵٪ از کودکان مشکل شب ادراری نداشته و رختخواب خود را خیس نمی‌کنند. اما ممکن است این عارضه در برخی کودکان تا سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی هم ادامه داشته‌باشد.

علائم شب ادراری در کودکان چیست؟

برخی از علائمی که ممکن است در کودک مبتلا به شب ادراری مشاهده شود، شامل موارد زیر است:

  • دو زانو نشستن، زانوها و پاها را در خود پیچیدن، بر روی پاشنه‌ی پا نشستن و چمباتمه زدن می‌تواند نشانه‌های یک مثانه‌ی حساس باشد و کودکی که این علائم را دارد معمولا به شب‌ادراری دچار است.
  • شرت و یا شلوار کودک نم دارد.
  • معمولا کودکانی که به شب ادراری مبتلا هستند، خواهر و برادرهایشان هم به این علامت دچار هستند.

آیا کودک شما مدام شب ادراری داره؟

پس همین حالا با دکتر کودکان مشورت کن.

علت شب ادراری کودکان چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که علت شب ادراری در کودکان چیست! علت دقیق شب ادراری در کودکان مشخص نیست. اما برخی عوامل می‌توانند در این مشکل تاثیر داشته‌باشند. از جمله:

  • کوچک بودن مثانه: گاهی ممکن است مثانه به اندازه کافی رشد نکرده‌باشد و نتواند ادرار در طول شب را نگه‌دارد.
  • ناتوانی در تشخیص پر بودن مثانه: گاهی ممکن است اعصاب مربوط به کنترل مثانه دیر به بلوغ برسند. در این شرایط کودک هنگام خواب متوجه ادرار نمی‌شود. به‌خصوص اگر خواب کودک عمیق باشد.
  • عدم تعادل هورمونی: در برخی کودکان هورمون‌های ضد‌ادرار در شب به اندازه کافی تولید نمی‌شود. در نتیجه تولید ادرار کاهش پیدا نمی‌کند.
  • مشکل ساختاری در دستگاه ادراری یا سیستم عصبی: این عارضه در کودکان نادر بوده و تعداد بسیارکمی ممکن است به علت این نوع اختلالات دچار شب ادراری شوند.
شب ادراری در کودکان معمولا طبیعی بوده و به‌مرور برطرف می‌شود.
شب ادراری در کودکان معمولا طبیعی بوده و به‌مرور برطرف می‌شود.

۱. عفونت مجاری ادراری از دلایل شب ادراری کودکان

عفونت مجاری ادراری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند کودکان را درگیر کند. عفونت ادراری، ادرار کردن را برای کودک سخت می‌کند. اگر کودک شما علائمی مانند موارد زیر را دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تکرر ادرار
  • ادرار دردناک
  • ادرار صورتی

۲. آپنه خواب از دلایل شب ادراری در کودکان

یکی دیگر از مشکلات کودکان، آپنه خواب است. آپنه خواب باعث قطع‌شدن تنفس در خواب می‌شود. این عارضه به دلیل التهاب و بزرگ‌شدن لوزه‌ها یا آدنوئیدها اتفاق میفتد. از علائم دیگر آپنه می‌توان به خر‌و‌پف و خواب‌آلودگی در طول روز اشاره‌کرد. این مشکل می‌تواند باعث شب ادراری در کودکان شود.

۳. دلیل شب ادراری در کودکان: دیابت کودک

دیابت می‌تواند علامت‌های ناگهانی داشته‌باشد که یکی از آنها شب ادراری است. اگر کودک شما قبلا مشکل شب ادراری نداشته و این عارضه ناگهانی شروع شده‌است، احتمال دیابت وجود دارد. دیابت در کودکان علاوه‌بر این نشانه، علائم دیگری مانند موارد زیر را ایجاد می‌کند:

  • ادرار زیاد
  • تشنگی شدید
  • خستگی
  • کاهش وزن

۴. یبوست در کودک از عوامل شب ادراری در کودکان

یبوست مزمن از دیگر مشکلاتی است که یکی از عوارض آن ادرار در شب است. عضلات مربوط به کنترل ادرار و مدفوع یکسان هستند. زمانی‌که یبوست در کودکان طولانی‌مدت ادامه داشته‌باشد، ماهیچه دچار اختلال شده و کودک در شب رختخواب را خیس می‌کند.

عوامل خطر شب ادراری در کودکان چیست؟

هر کودکی ممکن است دچار شب ادراری شود. اما برخی فاکتورها احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد.

  • جنسیت: پسران حدودا ۲ برابر دختران دچار شب‌ادراری می‌شوند.
  • استرس و اضطراب: رویدادهای استرس‌زا برای کودک مانند شروع مدرسه یا دور‌بودن از خانه می‌تواند باعث این عارضه شود.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین در کودکی سابقه شب ادراری داشته‌باشد، احتمال بروز این اختلال در کودک افزایش پیدا می‌کند.
  • اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی: در کودکانی که دچار این اختلال هستند، بی‌اختیاری ادرار بیشتر دیده‌می‌شود.

اگر هر یک از این عوامل خطر در مورد کودک شما صدق می‌کند، حتما در این مورد با دکتر اطفال یا متخصص کلیه و مجاری ادراری مشاوره داشته‌باشید. برای ارتباط با پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی وجود دارد.

استرس و اضطراب می‌تواند تاثیر زیادی در بی اختیاری ادرار کودکان داشته باشد.
استرس و اضطراب می‌تواند تاثیر زیادی در بی‌اختیاری ادرار کودکان داشته‌باشد.

چه زمانی در مواجهه با شب ادراری در کودکان به دکتر مراجعه کنیم؟

جالب است بدانید که شب ادراری در کودکان یک اختلال شایع است و بسیاری از کودکان تا سن ۳ سالگی با شب ادراری مواجه می‌شوند. اما اینکه این مشکل تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، اهمیت بیشتری برای مراجعه به دکتر دارد. توجه داشته‌باشید که زمانی‌که این اختلال از ۷ سالگی به بعد هم ادامه پیدا کند، باید به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر فرزند شما از قبل این عادت را نداشته‌است و به طور ناگهانی با شب ادراری مواجه می‌شود، باید به دکتر مراجعه کنید و برای ریشه‌یابی علت آن اقدام کنید. برخی از بیماری‌ها، به طور ناگهانی این علامت را نشان می‌دهند.

برای درمان شب ادراری کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که برای تشخیص علت و درمان شب ادراری در کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟ برای درمان این بیماری می‌توانیم به دکتر کودکان و یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. اول به دکتر اطفال مراجعه کنید و اگر برای درمان این بیماری نیاز به کمک دکتر اورولوژیست باشد، دکتر اطفال شما را به ایشان ارجاع خواهدداد. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

تشخیص علت شب ادراری در کودکان چگونه انجام می شود؟

زمانی‌که برای تشخیص شب‌ادراری به پزشک مراجعه می‌کنید، متخصص برای شناسایی علت و انتخاب نوع درمان از روش‌های تشخیصی زیر استفاده می‌کند.

  • معاینه بدنی
  • بررسی علائم، سوابق پزشکی خانواده، مصرف مایعات و عادات روده و مثانه
  • تجویز آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری یا دیابت
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس برای بررسی ساختار دستگاه ادراری
  • انواع دیگر آزمایش‌ها برای تشخیص دقیق‌تر

شب ادراری در کودکان ۳ ساله طبیعی است؟

در کودکان ۳ ساله شب ادراری طبیعی است و نشان‌دهنده‌ی مشکل خاصی نیست. اگر این مشکل از ۷ سال به بعد ادامه پیدا کند، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین اگر کودک زیر ۳ سال شما به این مشکل مبتلا است، نگران نباشید.

برای درمان شب ادراری در کودکان ابتدا باید علت آن تشخیص داده‌شود. برای تشخیص دقیق باید به دکتر اطفال یا متخصص اورولوژیست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی با متخصص در ارتباط باشید.

شب ادراری در کودکان شایع است.
شب ادراری تا سن ۳ سالگی در کودکان شایع است.

درمان فوری شب ادراری در کودکان چیست؟

معمولا شب ادراری در کودکان نیازی به درمان ندارد و با افزایش سن برطرف می‌شود. اگر مشکل زمینه‌ای مانند یبوست، آپنه خواب یا دیابت تشخیص داده‌شود، با درمان آنها مشکل حل می‌شود. در غیر این‌صورت برای کاهش شب ادراری می‌توان اقدامات زیر را انجام داد.

  • قبل از خواب مصرف مایعات را محدود کنید.
  • مصرف کافئین کودک را محدود کنید.
  • از آلارم رطوبت استفاده کنید. این دستگاه کوچک با باتری کار می‌کند. پد آن حساس به رطوبت است. با ایجاد رطوبت زنگ هشدار به صدا در می‌آید. با استفاده از این دستگاه می‌توان بعد از ۱۶ هفته کاهش شب ادراری را مشاهده کرد.
  • برای کودکان بالای ۷ سال ممکن است دارو تجویز شود.

به نقل از nationwidechildrens دررابطه‌با نیاز به درمان بی‌اختیاری ادرار کودکان:

تقریبا ۱۵٪ از کودکانی که رختخواب را خیس می‌کنند، بدون نیاز به درمان یاد می‌گیرند که در طول شب بدون هیچ مداخله‌ای ادرار نکنند. بااین‌حال، هر چه مدت‌زمان شب ادراری بیشتر باشد، احتمال اینکه به‌خودی‌خود بهتر شود کمتر است.

برای درمان شب ادراری در کودک باید به او آموزش دهید که از توالت استفاده کند و شب‌ها نوشیدنی را محدود کند.
برای درمان شب ادراری در کودک باید به او آموزش دهید که از توالت استفاده کند و شب‌ها نوشیدنی را محدود کند.

درمان شب ادراری کودکان با دارو (درمان شب ادراری کودکان ۸ ساله یا ۷ سال به بالا)

پزشک به‌عنوان آخرین راه‌حل برای مدت کوتاهی دارو تجویز می‌کند. انواع خاص داروها عبارتند از:

  • دسموپرسین (DDAVP): این دارو تولید ادرار در شب را کاهش می‌دهد. نباید هنگام استفاده از آن مایعات زیاد نوشید. زیرا مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر کودک دچار تب، اسهال یا حالت تهوع است، از مصرف این دارو باید خودداری کنید. این دارو به صورت قرص بوده و برای کودکان بالای ۵ سال تجویز می‌شود.
  • داروی آنتی‌کولینرژیک مانند اکسی‌بوتینین: این دارو باعث افزایش ظرفیت مثانه و کاهش انقباضات آن می‌شود. کودکانی که مثانه کوچکی دارند می‌توانند از این دارو استفاده‌کنند.

برای کاهش شب ادراری در کودکان مصرف مایعات از عصر تا زمان خواب را محدود کنید.

دنبال بهترین راه درمان شب ادراری فرزندت هستی؟ از متخصص شب ادراری مشاوره بگیر.

درمان شب ادراری کودکان با پیاز

برخی از دکتر‌های طب سنتی پیشنهاد می‌دهند که از پیاز برای درمان این مشکل استفاده کنید. به خاطر داشته‌باشید که در نهایت برای درمان مشکل شب ادراری باید به دکتر اطفال و یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. اما پیشنهاد می‌شود که یک عدد پیاز قرمز و یک عدد پیاز سفید را رنده کنید و با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. به این خمیر کمی زردچوبه اضافه کنید و آن را روی زیر شکم فرزند خود قرار دهید. این کار، به گفته‌ی دکتر طب سنتی می‌تواند در درمان شب ادراری کودکان کمک‌کننده باشد.

برای پیشگیری از شب ادراری در کودکان چه کاری می توان انجام داد؟

اگر نگران هستید که کودک شما دچار شب ادراری شود، به موارد زیر دقت داشته و سبک زندگی کودک خود را تغییر‌دهید.

  • مصرف مایعات را از عصر تا زمان خواب محدود کنید.
  • نوشیدنی و غذاهای حاوی کافئین باعث تحریک مثانه شده و باید محدود شوند.
  • قبل از خواب کودک را تشویق کنید تا به توالت برود. در شب نیز چراغ کوچکی را روشن بگذارید تا کودک برای رفتن به توالت راحت باشد.
  • کودک را تشویق کنید تا در طول روز به طور منظم از توالت استفاده کند.
مصرف زیاد مایعات در شب باعث افزایش احتمال شب ادراری می‌شود.
مصرف زیاد مایعات در شب باعث افزایش احتمال شب ادراری می‌شود.

عوارض ناشی از شب ادراری در کودکان چیست؟

اگر شب ادراری به علت بیماری زمینه‌ای ایجاد نشده‌باشد، معمولا عوارضی هم نداشته و جای نگرانی ندارد. اما این اختلال می‌تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد‌کند. از جمله:

  • کودک احساس گناه و خجالت کرده و این موضوع روی عزت‌نفس او تاثیر می‌گذارد.
  • تمایل نداشتن به فعالیت‌های اجتماعی مانند اردو مدرسه
  • ایجاد بثورات در ناحیه تناسلی کودک (اگر شب با لباس زیر خیس بخوابد.)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شب‌ادراری در کودکان به‌ویژه کودکان زیر ۳ سال شایع بوده و جای نگرانی ندارد. معمولا کودکان تا سن ۵ یا ۶ سالگی یاد‌می‌گیرند که از توالت استفاده‌کنند. اگر این اختلال بعد از ۷ سالگی برطرف نشد، همراه با علائم دیگری بود یا به‌طور ناگهانی شروع شد، مراجعه به دکتر اطفال یا متخصص کلیه و مجاری ادراری ضروری است.

برای پیداکردن بهترین دکتر اطفال یا دکتر اورولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا شب‌ادراری در کودکان طبیعی بوده و با افزایش سن برطرف می‌شود. اما اگر کودک شما بعد از ۷ سالگی هنوز دچار بی‌اختیاری ادرار است یا شب‌ادراری نداشته و ناگهانی دچار این عارضه شده‌است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر کودک شما همراه با شب ادراری دچار علائمی مانند ادرار دردناک، تشنگی غیرعادی، ادرار صورتی یا قرمز، یبوست یا خر‌و‌پف است، مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می‌کند.

تا قبل از ۷ سالگی این عارضه شایع بوده و بیشتر کودکان در شب دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند. معمولا در سنین ۵ یا ۶ سالگی به‌مرور این مشکل کاهش پیدا می‌کند. طبق آمار به دست آمده تا ۳ سالگی ۴۰٪ از کودکان این مشکل را در شب دارند. اگر بعد از ۷ سالگی مشکل برطرف نشد یا کودک به طور ناگهانی دچار این اختلال شد، باید به پزشک مراجعه‌کنید.

شب ادراری تا قبل از ۵ یا ۶ سالگی مشکلی نداشته و کاملا طبیعی است. اما اگر این اختلال به‌مرور برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه‌کرد. برخی کودکان حتی ممکن است تا ۱۰ یا ۱۲ سالگی هم دچار شب ادراری شوند.

اگر کودک شما دچار این اختلال است، او را سرزنش نکنید. به او بگویید که ادرار کردن او در شب مشکلی نداشته و نباید بابت این موضوع خود را اذیت کند. اگر فرزند دیگری دارید، به او آموزش دهید که در این شرایط کودک را مسخره نکند.

عفونت ادراری در کودکان می‌تواند در کنترل مثانه مشکل ایجاد کند. در نتیجه کودک دچار بی‌اختیاری ادرار در شب می‌شود. اگر علاوه‌بر این نشانه کودک دچار ادرار دردناک، ادرار صورتی و تکرر ادرار است، حتما به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

آپنه خواب اختلالی است که باعث قطع تنفس زمان خواب می‌شود. یکی از نشانه‌های آن شب ادراری در کودکان است. اگر کودک خروپف می‌کند یا در طول روز خواب‌آلود است، باید این عارضه بررسی شود.

گاهی رویدادهای استرس‌زا می‌توانند باعث شب ادراری شوند. اگر قبلا کودک شما این اختلال را نداشته و ناگهان دچار بی‌اختیاری ادرار در شب شده‌است، باید به استرس ناشی از رویدادهای استرس‌زا مانند شروع مدرسه توجه داشته‌باشید.

معمولا در کودکان تا سن ۵ یا ۶ سالگی این اختلال برطرف می‌شود. گاهی ممکن است کودک تا قبل از دوره نوجوانی شب ادراری داشته‌باشد. اگر بعد از ۷ سالگی این اختلال برطرف نشد یا با علائم دیگر همراه بود، باید به پزشک مراجعه‌کنید.

شب ادراری در کودکان کمتر از ۳ سال طبیعی بوده و نباید برای آن نگران باشید. معمولا پزشک در این شرایط درمانی را تجویز نمی‌کند. اما اگر بعد از ۳ سالگی هنوز مشکل برطرف نشد، آزمایش‌هایی برای تشخیص علت آن تجویز می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شب ادراری در کودکان

  1. ناشناس گفت:

    به نظرمن تثبیت تو دوره مقعدی باعث ایجاد این اختلال میشه.
    اون عوامل مربوط که به کسی یا چیزی ربط ندارد
    چکار کنیم که بچه دچار شب ادراری نشه
    اینکه از لحاظ آناتومی یا فیزیولوژی مشکلی باشه که نیاز به دکتر خاصی ندارد و کاری هم نمیشه کرد
    اگه کسی میاد کمک میخواد علتش اینه که هر چند شب چرا شب ادراری داره
    با احترام
    از نظر فروید تثبیت وجود داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از نظر علمی وروانشناختی شما
      بهرحال باید این تروما کنترل شود

  2. ناشناس گفت:

    واسه شب ادراری بچه ۱۵ سال چ پیشنهادی دارین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید ریشه این علایم مشخص شود
      گاهی علایم روانی و اضطراب و گاهی مشکلات مجاری ادرار باعثش می شود
      ولی از نظر خانوادگی بهتر است این نکات را رعایت کنید:
      به قرزندتان اعتماد به نفس بدهید و او را همراهی کنید تا برای پذیرش این عارضه آمادگی داشته باشد.
      بهتر است، مسئولیت های روزانه را به او محول کنید و برای تمیز کردن ملافه ها نیز از کودک کمک بگیرید.
      تنبیه، چندان معقول نیست و حتی می توان شرمندگی را نیز ماندگار کند.
      بهتر است در مقابل سایرین درباره این اختلال و مشکل شرم‌آور صحبت نشود

  3. محمودپور گفت:

    واسه شب ادراری بچه ۱۵ ساله چ پیشنهادی دارین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید ریشه این علایم مشخص شود
      گاهی علایم روانی و اضطراب و گاهی مشکلات مجاری ادرار باعثش می شود
      ولی از نظر خانوادگی بهتر است این نکات را رعایت کنید:
      به قرزندتان اعتماد به نفس بدهید و او را همراهی کنید تا برای پذیرش این عارضه آمادگی داشته باشد.
      بهتر است، مسئولیت های روزانه را به او محول کنید و برای تمیز کردن ملافه ها نیز از کودک کمک بگیرید.
      تنبیه، چندان معقول نیست و حتی می توان شرمندگی را نیز ماندگار کند.
      بهتر است در مقابل سایرین درباره این اختلال و مشکل شرم‌آور صحبت نشود