دندان درد و ۱۷ دلیل برای آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دندان درد می‌تواند ناتوان کننده باشد. برای درمان این درد می‌توانید از روش‌های خانگی یا درمانی مختلفی استفاده کنید. اگر درد دندان شدید باشد، باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم رفلاکس معده چیست؟

دندان‌ها از مهم‌ترین اعضای بدن هستند و هم در زیبایی شما نقش دارند و هم در سلامت! اگر دندان درد داشته‌باشید، نمی‌توانید به‌راحتی غذا بخورید و همین مسئله می‌تواند در سلامت شما تاثیرات مخرب بسیاری بگذارد. از طرفی اگر دندان‌های شما زیبا نباشد؛ اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن و در اجتماع قرار گرفتن را نخواهیدداشت. پس سلامت دندان‌ها و زیبایی آنها از مهم‌ترین مسائلی هستند که می‌تواند در زندگی یک فرد وجود داشته‌باشد.

دندان درد چیست؟

دندان درد یکی از مهم‌ترین شکایت‌هایی است که اشخاص با آنها به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. درد دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد و شدت‌های متفاوتی را باعث شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در درد دندان وجود دارد تشخیص درست علت درد دندان است. اگر شما بدانید که چرا دندان درد دارید، بهتر می‌توانید به درمان آن بپردازید. در این مقاله به ۱۵ علت دندان درد اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید و به توصیه‌های دکترتو در رابطه با درمان دندان درد توجه کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دندانپزشک در شهر خود نوبت بگیرید.

درد دندان ممکن است که تیرکشنده، گنگ و در مواقعی بسیار شدید باشد. برای بررسی این درد باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. در مواردی ممکن است که دندان درد، شدت زیادی داشته و باعث آسیب عصبی هم بشود. گاهی نیز ممکن است که دندان درد ناشی از عفونت باشد و این عفونت به بخش‌های مهم بدن مانند قلب انتشار پیدا کند. پس علت دندان درد اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر جدی بگذارد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علت دندان درد چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است به دندان‌های شما آسیب وارد کند. در صورتی‌که این درد را تجربه کردید، لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد پیدا شود و به طور کامل درمان شود. نادیده گرفتن دندان درد فقط به مشکل زمینه‌ای زمان می‌دهد تا بدتر شود. درمان درد دندان قبل از ایجاد مشکل جدی، آسان‌تر است. بی‌توجهی به درد دندان و عدم درمان آن می‌تواند منجر به از دست‌دادن دندان شود.

دندان درد و مشکلاتی که با خود به همراه می آورد

دندان درد می‌تواند علت‌های زیاد و گاهی تعجب‌آوری، داشته‌باشد. دندان درد ممکن است باعث احساس دردی تیز و ضربان‌دار شود و کاملا روال زندگی شما را مختل کند. درد دندان می‌تواند جویدن، صحبت کردن، تمرکز یا حتی خواب شبانه را دشوار کند. اگر باردار هستید و دچار این درد شده‌اید، دقت داشته باشید که:

اگر زنان باردار برای درمان دندان درد به اقدامات دندانپزشکی نیاز داشته‌باشند، زمان توصیه‌شده برای درمان در سه ماهه دوم بارداری است.

۱. وجود پوسیدگی در دندان

پوسیدگی دندان ، در دندان حفره ایجاد می‌کند و باعث از بین‌رفتن سطح سخت دندان، که مینا نام دارد می‌شود. در ابتدا، این حفره‌ها ممکن است هیچ علائمی نداشته‌باشند، اما در نهایت می‌توانند منجر به دندان درد شوند، به خصوص اگر حفره بسیار بزرگ باشد یا به اعصاب داخل دندان نزدیک شده‌باشد. اولین علامت پوسیدگی، احساس درد هنگام خوردن غذای شیرین، خیلی سرد یا خیلی گرم است. اگر بخواهید پوسیدگی دندانتان را درمان کنید، احتمالا نگران هزینه‌‌های دندانپزشکی هستید. اما به این دقت داشته باشید که حتی اگر تعرفه دندانپزشکی هم کمی بالا باشد، باز هم درمان در مراحل ابتدایی پوسیدگی بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

گاهی علت این درد حفره‌های کوچکی است که در دندان ایجاد شده است. حفره‌های کوچک معمولا به راحتی پر شده و فراموش می‌شوند. اما وقتی بیمار با دردی تقریبا غیرقابل‌تحمل به پزشک مراجعه می‌کند، ممکن است گزینه‌ی دیگری به جز عصب‌کشی، برای دندانپزشک باقی نماند. همچنین تجمع غذا و بقایای مواد غذایی بین دندان‌ها، به‌ویژه اگر بین دندان‌های شما فاصله وجود داشته‌باشد نیز باعث دندان درد می‌شود.

دندونت درد می‌کنه؟

روی لیست زیر کلیک کن و بهترین دندون‌پزشک‌ شهرت رو پیدا کن.

۲. درد دندان بعد از عصب کشی

عصب کشی با استفاده از بی‌حسی انجام می‌شود، اما هنگامی‌که اثر ماده‌ی بی‌حسی از بین می‌رود ممکن است که درد و احساس ناراحتی داشته‌باشید. یکی از مسائلی که در درد عصب کشی دندان وجود دارد این است که بیشتر این درد به حساسیت دندان مربوط می‌شود. دندان شما نسبت به دما و ضربه کمی حساس می‌شود و درد را بیشتر احساس می‌کنید. این درد ۲ تا ۳ روز بعد درمان می‌شود و حتی ممکن است که تنها در همان روز درد داشته‌باشید.

برای درمان و کنترل درد عصب‌کشی دندان‌ها می‌توانید از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کنید. اگر این مسکن‌ها موثر نبودند، می‌توانید از مسکن‌های تجویزی هم استفاده کنید.

برای درمان و کنترل درد عصب‌کشی دندان‌ها می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. اگر این مسکن‌ها موثر نبودند، می‌توانید از مسکن‌های تجویزی هم استفاده کنید.

۳. زیاد ورزش کردن

ورزش برای بدن و ذهن عالی است، اما آیا ممکن است به دندان‌های شما آسیب برساند؟

محققان دریافته‌اند افرادی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند، بیشتر در معرض فرسایش و پوسیدگی دندان (از‌بین‌رفتن مینای دندان) قرار دارند. هرچه بیشتر ورزش کنید، احتمال ایجاد پوسیدگی بیشتر است. دندانپزشکان تصور می‌کنند که این موضوع ممکن است با کمبود بزاق ارتباطی داشته‌باشد. بیش از ۹۰ درصد بزاق، از آب تشکیل شده‌است.

زمانی‌که دهان خشک شود، دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند زیرا باکتری‌ها در این محیط به شدت رشد می‌کنند. اگر هنگام ورزش کردن خیلی عرق می‌کنید، برای مدت طولانی نفس نفس می‌زنید و به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشید تا مایعات از دست‌رفته دوباره به بدن بازگردند، این موضوع می‌تواند شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دهد.

علت دندان درد چیست؟
دندان درد علت‌های مختلفی دارد.

۴. دندانی که قبلا آن را پر کرده اید دچار مشکل شود

شما ممکن است بعد از ترمیم دندان به روش‌ها مختلف هم دچار دندان درد شوید. یکی از این موارد درد بعد از پر کردن دندان است. اگر نیروی زیادی به دندانی که قبلا پر شده‌است وارد شود، ممکن است موادی که با آنها دندان پر شده‌است، از جای خود جدا شوند. پوسیدگی در اطراف یا زیر مواد پرکننده‌ی دندان نیز می‌تواند باعث شکستگی شود و غذا هنگام جویدن به آن منطقه رانده شود.

این فضا می‌تواند محیطی برای تجمع مواد غذایی جویده‌شده و در نتیجه رشد باکتری‌ها شود. این فرایند منجر به پوسیدگی بیشتر و ایجاد درد در دندان می‌شود. احتمالا پس از جدا‌شدن مواد پرکننده، نبود آنها را روی دندان را حس خواهید‌کرد. در صورت بروز این مشکل، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن دندان را دوباره پر کند.

۵. آبسه

هنگامی‌که ذرات غذا بین دندان‌ها گیر کنند و شما به جویدن ادامه دهید، غذا را بیشتر به درون لثه می‌رانید. با گذشت زمان، این موضوع باعث ایجاد التهاب و درد می‌شود. حتی می‌تواند باعث ایجاد آبسه در امتداد خط لثه شود. خط لثه جایی است که مواد غذایی برای مدت طولانی در آن به دام می‌افتند و باعث پوسیدگی و عفونت می‌شوند. ممکن است در محل آبسه، تورم و حتی چرک مشاهده شود. هرچه زودتر آبسه تحت درمان قرار بگیرد بهتر است، زیرا اگر آبسه درمان نشود، می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف لثه شود. به عنوان یک راهکار موثر، فراموش نکنید که روزانه از نخ دندان استفاده کنید.

۶. شکستگی دندان

دندان درد ممکن است در اثر ترک خوردن یا شکستگی دندان رخ دهد. این شکستگی معمولا در کل دندان نیست و در یک قطعه از دندان ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات، گاز‌گرفتن مواد غذایی سفت باعث شکستگی دندان می‌شود.

دندان درد به علت شکستگی است؟
گاهی ممکن است که به علت شکستگی دندان شما درد بگیرد. برای درمان باید به دکتر مراجعه کنید.

۷. درد بعد از کشیدن دندان

گاهی دندانی که شکسته است نیاز به کشیده‌شدن دارد و نمی‌توان آن را نگه‌داشت. هنگامی‌که دندان کشیده می‌شود، به شما بی‌حسی تزریق می‌شود. اما در مواردی ممکن است که برای درآوردن دندان نیاز به جراحی باشد، بنابراین بعد از برطرف شدن بی‌حسی، درد قابل‌توجهی را تحمل کنید. البته که این درد بعد از چند روز برطرف می‌شود و ماندگار نیست. درد دندان عقل بعد از کشیدن می‌تواند کمی بیشتر باشد و نیاز به مسکن‌های تجویزی داشته‌باشد. مسکن تجویزی مسکنی است که برای استفاده از آن و تهیه‌ی آن باید نسخه‌ی پزشک را داشته‌باشید.

۸. درد رشد دندان های عقل

دندان‌های عقل، آخرین دندان‌های دائمی هستند که در دهان ظاهر می‌شوند. اگر هنوز دندان عقل شما کامل رشد نکرده یا به شکل نامناسب رشد کرده‌است یا لثه روی آنها را پوشانده است، ممکن است در برخی مواقع دندان درد را تجربه کنید. به این دلیل که دستیابی به دندان‌های عقل با مسواک و نخ دندان دشوار است، بیشتر در معرض خطر التهاب، درد یا عفونت در لثه قرار می‌گیرید.

در صورت نیاز و با صلاحدید پزشک، بسیاری از افراد با کشیدن دندان عقل از این مشکلات رهایی می‌یابند. می‌توانید از مشاوره تلفنی دندانپزشکی کمک بگیرید.

دندونت درد می‌کنه؟

روی لیست زیر کلیک کن و بهترین دندون‌پزشک‌ شهرت رو پیدا کن.

۹. دندان قروچه در شب

بیشتر افراد حتی نمی‌دانند که این کار را در خواب انجام می‌دهند. طبق گفته‌ی دندان‌پزشکان، دندان ساییدن یا دندان قروچه با علائمی مانند سردرد، درد در عضلات صورت و سفتی فک همراه است. دندان قروچه حتی می‌تواند منجر به شکستگی دندان شود.

از روش‌های درمان دندان قروچه می‌توان به استفاده از محافظ دندان در شب، تزریق بوتاکس در عضلات جونده‌ و استفاده از قرص‌های آرام‌بخش و ضداضطراب اشاره کرد. درد دندان در شب می‌تواند به این علت باشد.

۱۰. دندان قروچه در موقعیت های استرس زا

حتی اگر در شب دندان قروچه نداشته‌باشید، باز هم ممکن است در طول روز، بدون اینکه متوجه شوید دندان‌های خود را روی هم فشار دهید. فشردن دندان‌ها روی یکدیگر، یک واکنش معمول در برابر استرس است. آموزش تکنیک‌های آرام‌سازی به بیماران، برای مقابله با این مشکل کمک‌کننده است. نفس عمیق بکشید، انگشتان خود را به آرامی در طرفین صورت بکشید. این کار به شل‌شدن ماهیچه‌های صورت کمک می‌کند.

دندان درد به علت دندان قروچه است؟
گاهی به علت دندان قروچه یا بروکسیسم دندان شما درد می‌گیرد.

۱۱. وجود اختلال در TMJ یا مفصل فک

TMJ مخفف مفصل گیجگاهی فکی است، که جمجمه و فک شما را به هم متصل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که خمیازه بکشید، غذاها را بجوید و صحبت کنید. اختلال در عملکرد این مفصل، که TMJ نامیده می‌شود، می‌تواند منجر به درد فک شود که بسیار شبیه دندان درد است. این درد ممکن است شبیه به درد دندان قروچه یا فشار‌دادن فک‌ها به روی یکدیگر باشد. اما این درد بیشتر در نزدیکی گوش احساس می‌شود.

یکی از علائم مشهود اختلالات TMJ، شنیدن صدای کلیک یا ضربه در زمانی است که بیمار دهان خود را باز می‌کند. این درد ممکن است خود‌به‌خود برطرف شود. برخلاف سایر مفاصل دردناک، نمی‌توانید مفصل فک را کاملا بی‌حرکت کنید، اما لازم است که فعالیت‌های اضافی فک مانند آدامس جویدن را به حداقل برسانید. برخی از بیماران نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته‌باشند که البته خیلی نادر است.

کمپرس سرد برای تسکین دندان درد خوب است.
کمپرس سرد می‌تواند درد دندان را کاهش دهد.

۱۲. تحلیل لثه و دندان درد (لثه ها در حال عقب رفتن هستند)

برخی از افراد با دندان‌های حساس دچار فرسودگی لثه می‌شوند که همین امر باعث عقب‌رفتن لثه از روی مینای دندان می‌شود. عقب‌رفتن لثه، مثل این می‌ماند که دندان لباس نداشته‌باشد، بنابراین در معرض آسیب قرار می‌گیرد. هر بار که دندان با غذاهای گرم یا سرد یا ظروف برخورد می‌کند، درد ظاهر می‌شود.

بیشتر دندانپزشکان مسواک زدن با خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس را توصیه می‌کنند. این نوع خمیردندان، می‌تواند به تقویت مینای دندان کمک کند، اما نباید استفاده از آن را متوقف کنید. بنابراین حتی در مسافرت نیز آن را با خود همراه داشته‌باشید. در برخی بیماران، عقب‌نشینی شدید لثه‌ها با کمک پیوند لثه قابل درمان است.

عقب‌رفتن لثه باعث می‌شود که دندان بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد و هر بار که دندان با غذاهای گرم یا سرد یا ظروف برخورد می‌کند، درد ظاهر می‌شود.

۱۳. عفونت لثه

عفونت لثه دقیقا باعث درد در دندان نمی‌شود. در واقع، ممکن است در تشخیص درد دندان از درد لثه دچار مشکل شوید. در نوع خفیف بیماری‌های لثه مثل التهاب لثه، لثه‌ها قرمز و متورم شده و باعث ایجاد درد می‌شوند. معمولا مسواک زدن و استفاده‌ی منظم از نخ دندان می‌تواند این نوع درد دندان را از بین ببرد. 

در صورت عدم درمان، التهاب لثه می‌تواند منجر به پریودنتیت شود که نوع جدی‌تری از بیماری لثه است. برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌ یا داروهای ضد‌التهاب استفاده کنید. برای درمان عفونت نیز به آنتی‌بیوتیک نیاز دارید.

۱۴. ضربه به دندان

گاهی اوقات دندان درد ناشی از ضربه یا آسیب‌دیدگی به دندان است. حتی ضربه به سر نیز اگر باعث شود فک شما به هم بخورد، می‌تواند باعث آسیب به دندان‌ها شود.

در داخل فضای محدود هر دندان، رگ‌ها و اعصابی وجود دارند که به علت آسیب دیدن دندان‌ها دچار تورم می‌شوند. داخل فضای بسته‌ی هر دندان جایی برای تورم وجود ندارد، بنابراین فشار ایجادشده به استخوان منتقل می‌شود و مغز، آن را به عنوان درد در دندان تعبیر می‌کند. خوشبختانه بیشتر آسیب‌های خفیف دندان پس از چند روز برطرف می‌شوند، به شرطی که چیزی را خیلی سخت گاز نگیرید. اما لازم است که برای معاینه، به دندانپزشک مراجعه کنید.

عفونت لثه از علت های دندان درد است.
عفونت لثه یکی از دلایل دندان درد است.

۱۵. درد بعد از ارتودنسی دندان

هرکس که تاکنون ارتودنسی دندان انجام داده‌باشد، احتمالا این تجربه را داشته‌است که بعد از هر ویزیت کمی درد را احساس خواهد‌کرد. منطقی است که حرکت‌دادن دندان‌ها باعث ایجاد درد می‌شود. حرکت‌دادن دندان‌ها، اساسا این یک نوع آسیب یا ضربه‌ی کنترل شده‌است. سیم‌های متصل به دندان‌ها، به ریشه‌ی دندان‌ها در فک فشار می‌آورند و باعث تغییر شکل استخوان و حرکت دندان‌ها می‌شود.

استفاده از داروهای ضد‌التهاب در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از انجام تنظیمات ارتودنسی معمولا می‌تواند به رفع این ناراحتی‌ها کمک کند.

۱۶. عفونت سینوس ها

کف سینوس درست در بالای ریشه‌ی دندان‌های فک بالا قرار دارد. سینوزیت معمولا باعث می‌شود که افراد در دندان‌های فک فوقانی و در پشت چشم‌ها، احساس درد کنند.

دندان دردهایی که به علت عفونت و التهاب در سینوس‌ها رخ می‌دهد، معمولا فقط به یک دندان محدود نمی‌شود و چندین منطقه حساس خواهدشد. برای درمان عفونت سینوس‌ها باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۷. درد ارجاعی به دندان

بیماری‌های قلبی و سرطان ریه نیز می‌توانند باعث دندان درد شوند. در بعضی موارد، دندان درد ممکن است علامت هشداردهنده برای حمله‌ی قلبی باشد. به دلیل درگیری عصب واگ در بیماری قلبی و ریوی، درد دندان نیز ایجاد می‌شود. عصب واگ از مغز به سمت اندام‌های مختلف بدن از جمله قلب و ریه‌ها می‌رود و در مسیر خود از فک نیز عبور ‌می‌کند.

نورالژی عصب تری ژمینال (۳ قلو) و نورالژی عصب پس سری (اکسیپیتال) از بیماری‌های عصبی دردناک هستند که باعث تحریک یا التهاب اعصاب سه قلو و اکسیپیتال می‌شوند. این اعصاب‌، جمجمه و صورت و دندان‌ها را عصب دهی می‌کنند. هنگامی‌که این عصب‌ها ملتهب می‌شوند، باعث احساس درد در دندان‌ها می‌شوند.

برای دندان درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای بهبود درد دندان می‌توانیم به دکتر دندانپزشک مراجعه کنیم.

برای دندان درد چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

احتمالا از خود می‌پرسید که چه زمانی باید برای دندان درد به دکتر مراجعه کنیم و تا چه زمانی می‌توان از آن نجات پیدا کرد و به دکتر مراجعه نکرد. همان‌طور که می‌دانید روش‌های خانگی زیادی برای بهبود دندان درد وجود دارد و می‌توانید با کمک آنها از بسیاری از انواع دردهای دندانی با علت‌های مختلف نجات پیدا کنید. در مواقعی نباید در دردها را با روش‌های خانگی و تسکین درد آرام کنید. زیرا ممکن است که بر روی علت مهمی سرپوش بگذارید که نیازمند رفع شدن سریع است. پس مراقبت علت‌های دندان درد باشید.

می‌توانید نکات زیر را به خاطر داشته‌باشید و در صورتیکه آنها را دیدید، به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید:

  • در صورتیکه درد دندان شما بیشتر از ۲ روز طول بکشد.
  • اگر درد دندان شما با مسکن‌های از بین برنده‌ی درد آرام نشود.
  • در صورتیکه تب داشته‌باشید.
  • زمانی‌که گاز می‌گیرید و چیزی می‌جوید هم دندان شما درد بگیرد.
  • لثه‌های شما قرمز شده‌باشند.
  • بوی بد و مزه‌ی بد در دهان شما وجود داشته‌باشد.
  • لپ و فک شما ورم کرده‌باشد.

اگر بیشتر از ۲ روز است که درد دارید، داروی مسکن بی تاثیر است، تب دارید، لثه‌های قرمز شده‌اند و یا بو و مزه‌ی بدی در دهان حس می‌کنید، ورم دارید و با جویدن غذا دردتان بیشتر می‌شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای درمان دندان درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

واضح است که برای درمان دندان درد و تشخیص علت درد دندان باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. کسانی‌که دندان درد داشته‌باشند، ممکن است که به تصویر برداری از دندان هم نیاز پیدا کنند که این در صورت نیاز توسط دکتر درخواست داده‌می‌شود. برای دریافت نوبت دکتر حضوری از دکتر دندانپزشک می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید و از بهترین دکتر دندان پزشک نوبت دریافت کنید.

همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دندانپزشکی هم کمک بگیرید و سوالات خود را از آنها بپرسید.

تشخیص علت دندان درد چگونه انجام می شود؟

گفتیم که اگر درد دندان شما بیش از ۲ روز ادامه پیدا کرد، یعنی اینکه باید برای تشخیص علت آن به دکتر مراجعه کنید و روش‌های خانگی برای درمان موثر نیستند. از طرفی برای تشخیص علت این بیماری روش‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • معاینه و شرح حال: از شما درباره زمان، شدت، شکل و نحوه‌ی درد شما سوال پرسیده می‌شود و معاینه می‌گردد.
  • تصویربرداری: از دندان‌ها و فک شما تصویری با اشعه ایکس گرفته می‌شود تا بررسی‌های لازم انجام شوند.
برای درمان دندان درد چه کنیم؟
برای درمان سریع دندان درد باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

درمان دندان درد چیست؟ (برای دندان درد چی خوبه)

به نقل از webmd، درمان دندان درد به علت زمینه‌ای و میزان آسیب آن بستگی دارد. بهترین راه پیشگیری از دندان درد حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها است.

  • استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن و آسپرین می‌تواند درد دندان را مقداری تسکین دهد. به این منظور، برای انجام معاینات منظم، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از ژل‌ها یا خمیرهای بی‌حس‌کننده که حاوی بنزوکائین هستند، می‌توانند درد را کاهش دهند. برای درمان دندان درد در نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال از محصولات حاوی بنزوکائین استفاده نکنید.
  • برای تسکین دندان دردی که در شب‌ها به سراغ شما می‌آید، سر خود را در سطح بالاتری از بدن قرار دهید. اگر خون در سر جمع شود، ممکن است درد دندان را تشدید کرده و شما را در شب بیدار نگه‌دارد.
  • درست قبل از خواب، از خوردن غذاهای اسیدی، سرد یا سفت خودداری کنید. این غذاها می‌توانند درد دندان‌ را تشدید کنند.
  • دندان‌های خود را با دهان‌شویه بشویید. می‌توانید از دهان‌شویه‌ای که حاوی الکل یا کلرهگزیدین است، برای ضد‌عفونی و بی‌حس‌شدن دندان‌های خود استفاده کنید.
  • از کیسه‌ی یخ استفاده کنید. روی قسمت دردناک صورت خود بسته‌ی یخ قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک‌کند.
  • برخی روش‌های طبیعی نیز برای درمان دندان درد استفاده می‌شوند مانند میخک، پوست انبه، دانه گلابی و پوست آن، برگ سیب‌زمینی شیرین، برگ آفتابگردان، برگ توتون، عصاره‌ی وانیل، کیسه‌ی چای نعناع خنک شده و سیر.
  • دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • غذاهای نرم مانند ماست یا تخم مرغ خرد‌شده بخورید و سعی کنید از جویدن غذاهای سفت که باعث ایجاد درد می‌شوند، خودداری کنید.
  • غذاهای شیرین، خیلی گرم یا خیلی سرد نخورید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌تواند برخی از مشکلات دندان را بدتر کند.
  • دندان‌های خود را ۲ بار در روز و هر بار حدود ۲ دقیقه، با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • هر روز با استفاده از نخ‌دندان یا مسواک بین دندان‌های خود را تمیز کنید تا بقایای مواد غذایی را پاک کنید.
درمان دندان عصب کشی شده چیست؟
برای کاهش درد دندانی که عصب کشی شده‌است می‌توان از قرص‌های مسکن کمک گرفت.

۱. آمپول کتورولاک برای دندان درد

کتورولاک برای دندان درد بسیار موثر است. کتورولاک یکی از داروهای ضددرد از نوع مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی یا همان دسته‌ی NSAIDs است که معمولا برای آرام‌کردن درد‌های شدید و متوسط استفاده می‌شود. این دارو هم نوع خوراکی دارد و هم نوع تزریقی که نوع تزریقی آن تاثیر بیشتری دارد و استفاده از آن شایع‌تر است. هنگامی که دندان درد شدید داشته‌باشید، می‌توانید از این آمپول برای تسکین درد خود استفاده کنید و در کوتاه‌ترین زمان نتیجه و اثر آن را ببینید. معمولا زمانی از این دارو استفاده می‌شود که جراحی لثه یا جراحی دندان عقل بر روی دندان‌های فرد انجام شده‌باشد. در چنین مواقعی این مسکن مانند آب روی آتش عمل می‌کند و درد را تسکین می‌دهد.

۲. کپسول نوافن برای دندان درد

قرص نوافن برای دندان درد بسیار موثر است. داروی نوافن اشکال دارویی مختلفی دارد و در انواع قرص، کپسول و شربت در بازار به فروش می‌رسد. این دارو از انواع مسکن‌های ضددرد غیراستروئیدی است که به آنها NSAIDs هم گفته‌می‌شود. نوافن به اندازه‌ی کتورولاک قوی نیست و ممکن است که نتواند مانند آمپول کتورولاک درد را در نطفه خفه کند اما برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط موثر است. همچنین این دارو تزریقی نیست و به مراتب عوارض کمتری دارد. اگر مشکل معده دارید درباره مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید.

دندان درد عفونتی چیست؟
برای درمان دندان درد عفونتی می‌توان از سیپروفلوکساسین استفاده کرد.

۳. سیپروفلوکساسین برای دندان درد

سیپروفلوکساسین از انواع آنتی‌بیوتیک‌هاست که برای درمان عفونت‌های دندانی و عفونت ادراری کاربرد دارد. این دارو را برای از‌بین‌بردن میکروب‌ها کاربرد دارد. هنگامی که عفونت دندان دارید، ممکن است که درد دندان بگیرید. برای همین برای کنترل درد دندان باید ابتدا به کنترل عفونت بپردازید. یکی از راه‌های کنترل عفونت مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی است. از میان داروهای آنتی‌بیوتیکی که بر روی عفونت دندان اثر می‌گذارند می‌توان به سیپروفلوکساسین اشاره کرد. سیپروفلوکساسین میکروب‌ها را می‌کشد و دندان درد شما با بهبود عفونت، خوب می‌شود.

۴. درمان دندان درد فوری

برای اینکه در سریع‌ترین زمان ممکن درد دندان خود را تسکین دهید، می‌توانید از مسکن‌های قوی استفاده کنید. یکی از این مسکن‌ها کتورولاک است. اما اگر می‌خواهید از روش‌های خانگی برای درمان درد دندان خود استفاده کنید، می‌توانید از فلفل قرمز کمک بگیرید. برای استفاده از این درمان خانگی، چند قاشق پودر فلفل قرمز را بردارید و قطره قطره به آن آب اضافه کنید، خمیری از آن تهیه کنید و بر روی محل درد بگذارید. این خمیر می‌تواند برای درمان درد دندان به صورت فوری اثر بگذارد.

سریع‌ترین راه آروم کردن دندونت رو از دکتر دندون‌درد بپرس.

۵. درمان درد دندان عفونتی

برای درمان درد دندان عفونتی حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. عفونت دندان می‌تواند بسیار خطرناک باشد از این جهت که احتمال سرایت آن به بخش‌های دیگر بدن وجود دارد. پس از خوددرمانی بپرهیزید و از دندانپزشک کمک بگیرید.

۶. درمان سریع دندان درد در شب

اگر مورد درد دندان شما اورژانسی نیست و نمی‌توانید در شب به دندان پزشک مراجعه کنید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کنید تا درد خود را تا زمانی که به متخصص مراجعه می‌کنید، آرام کنید. از این مسکن‌ها می‌توان به نوافن، ژلوفن، استامینوفن و داروهای مشابه نام برد.

۷. قرص ناپروکسن ۵۰۰ برای دندان درد

ناپروکسن یکی دیگر از مسکن‌های ضد درد است که از انواع NSAIDs یا همان ضددرد غیراستروئیدی است. این دارو نیز از مسکن‌های نسبتا قوی است و می‌تواند بر درد دندان موثر باشد. در استفاده از NSAIDs زیاده‌روی نکنید که می‌تواند عوارض گوارشی برای شما به جای بگذارد.

۸. قرص مفنامیک اسید برای دندان درد

مفنامیک اسید ۲۵۰ برای دندان درد چندان تاثیری ندارد. مفنامیک اسید از مسکن‌هایی است که برای دردهای خفیف و متوسط کاربرد دارد. اگر درد شما خفیف باشد و بتوانید آن را تحمل کنید، بهتر است که از هیچ مسکنی استفاده نکنید. اما در صورتیکه آستانه‌ی تحمل شما کم باشد، می‌توانید از مفنامیک اسید هم برای کاهش درد دندان کمک بگیرید.

مسکن‌هایی مانند نوافن، ناپروکسن و مسکن‌های قوی‌تری مانند کتورولاک برای تسکین درد دندان مفلید هستند.

درمان خانگی دندان درد چیست؟

برای درمان خانگی دندان درد، روش‌های مختلفی وجود دارد. توجه داشته‌باشید که درمان دندان درد باید توسط دندان پزشک انجام شود که اگر مشکل جدی در دندان شما وجود دارد، آن را برطرف کنید. چرا؟ زیرا درد پیام بدن است در مواقعی که یک مشکل جدی وجود دارد. شما باید به فکر برطرف کردن مشکلی که ایجاد شده‌است، باشید نه اینکه پیام را پاک کنید و درد را از بین ببرید. پس می‌توانید از روش های زیر در آرام‌کردن دندان درد استفاده کنید تا زمانی که خود را به مرکز درمانی می‌رسانید؛

  • کمپرس سرد
  • مسکن‌های بدون نیاز به نسخه
  • استفاده از ژل لیدوکائین
  • آب نمک
  • میخک
  • زنجبیل
  • فلفل قرمز
  • روغن نارگیل
  • دارچین
  • چای سیاه
  • نعنا
  • سیر
  • وانیل

استفاده از کمپرس سرد، مسکن‌ها، ژل لیدوکائین، آب نمک و داروهای گیاهی مانند میخک، زنجبیل، فلفل و غیره برای درمان دندان درد در منزل مفید هستند.

۱. میخک برای دندان درد

میخک یکی از داروهای گیاهی است که به شکل دانه و یا روغن وجود دارد. این دارو برای مدیریت و کنترل دندان درد کاربرد دارد. یکی از روش‌های تسکین درد دندان این است که میخک را بجوید و یا روغن آن را بر روی یک پنبه یا گاز بگذارید و بر روی دندان خود قرار دهید. درد دندان شما تسکین پیدا خواهدکرد و از هیچ روش شیمیایی هم استفاده نکرده‌اید.

۲. درمان دندان درد با سیر

سیر یکی دیگر از روش‌های گیاهی و طبیعی است که می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند. برای بهبود درد دندان می‌تواند چند حبه سیر را له کنید و به شکل خمیر دربیاورید. سپس این خمیر را بر روی دندان خود قرار دهید تا درد آن کاهش پیدا کند. سیر خاصیت میکروب‌کشی هم دارد و می‌تواند در بهبود عفونت دندان هم موثر باشد.

۳. آبغوره برای دندان درد

شاید با خود بگویید که مصرف آبغوره می‌تواند برای دندان درد مفید باشد. اما این کار را نکنید و زمانی‌که دندان شما درد می‌کند از این نوشیدنی استفاده نکنید. با مصرف آبغوره‌ی اسیدی، ممکن است که دندان خود را تحریک کنید و بیشتر به مینای دندان آسیب برسد. برای درمان دندان درد بهتر است که از دهان‌شویه‌ها استفاده کنید و دهان خود را بشویید. یکی از مایعاتی که برای دندان درد مفید و مناسب است، استفاده از آب نمک است.

دندان درد در بارداری معمول است؟

با‌توجه به اینکه در دوران بارداری هورمون‌های شما افزایش پیدا می‌کنند، تغییراتی در بدن شما ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است افزایش هورمون‌ها در بدن شما ایجاد کند، دندان درد است. دندان درد می‌تواند به علت تشکیل پلاک بر روی دندان‌ها و یا پوسیدگی آنها باشد. واکنش دفاعی بدن شما در مواجهه به تشکیل پلاک به علت افزایش هورمون‌های زنانه در دوران بارداری در هم می‌شکند و این مسئله می‌تواند دندان‌ها را در موضع ضعف قرار دهد و حتی باعث پوسیدگی دندان بعد از زایمان شود. در دوران بارداری می‌توانید تحت نظر دندان پزشک باشید تا در صورتیکه مشکلات دهان و دندان جدی برای شما پیش آمد، برای درمان آنها بهترین تصمیم گرفته‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دندان‌ها از زیباترین و کاربردی‌ترین اعضای بدن هستند. اگر دندان‌های شما مشکلی داشته‌باشند، نمی‌توانید با اعتماد به نفس لبخند بزنید. اگر دندان‌های شما سالم نباشند، نمی‌توانید غذا بخورید! اگر دندان‌های خود را از دست بدهید، ممکن است که در حرف زدن خود هم با مشکل مواجه شوید. مراقب این مروارید‌های زیبا باشید.

دندان‌ها به علت‌های متفاوتی ممکن است که درد بگیرند. برای درمان درد دندان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. با کمک روش‌های خانگی درمان دندان‌درد می‌توان درد دندان را تا زمانی‌که برای درمان جدی آن قدم بردارید، آرام کرد. اما در مواردی باید دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه کند.

در صورت تجربه‌ی موارد زیر به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • دندان درد شدید باشد.
  • دندان درد بیش از ۲ روز طول بکشد.
  • درد در هنگام باز کردن دهان
  • تب
  • سردرد
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • برطرف نشدن درد با مصرف مسکن
  • قرمز شدن لثه‌ها
  • طعم بد دهان
  • تورم گونه یا فک
  • تورم اطراف چشم یا گردن.

برای دریافت نوبت از دندانپزشک در شهر خود می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص دندانپزشکی، به لیستی از دندانپزشکان در شهرتان دسترسی داشته‌باشید. همچنین می‌توانید در کنار نوبت حضوری از سرویس مشاوره تلفنی و متنی هم برخوردار شوید. برای دریافت مشاوره تلفنی هم می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دکتر دندانپزشک آنلاین

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

دندان درد عصبی می‌تواند مانند بسیاری از دردهای عصبی دیگر ایجاد شود و با استرس و اضطراب شدت پیدا کند. برای درمان درد عصبی دندان می‌توانید از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کنید.
دندان دردی که به عصب مرتبط باشد (مثلا درد به عصب دندان کشیده باشد) نیازمند بررسی دندان پزشک است.

شاید از خود بپرسید که برای دندان درد چی خوبه؟ دکترتو اینجاست تا به این سوال شما پاسخ دهد! می‌توانید از روش‌های درمان خانگی مانند فلفل قرمز، سیر، میخک، مسکن‌های بدون نیاز نسخه و درمان‌های علامتی مانند کمپرس سرد استفاده کنید. درمان دندان درد خانگی تا زمانیکه به دکتر مراجعه کنید می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما بعد از تسکین درد، فکر نکنید که دندان شما درمان شده‌است و مشکلی ندارد.

درد دندان عقل از دردهای نسبتا زیاد و آزاردهنده است که می‌توان آن را با مسکن‌های قوی و نسبتا قوی درمان و کنترل کرد.

برای درمان سریع دندان درد می‌توان از کتورولاک استفاده کرد.

کتورولاک، دیکلوفناک، ناپروکسن و نوافن. این مسکن‌ها برای درمان فوری دندان درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توانید از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه کمک گرفت.

سیم‌کشی دندان می‌تواند با جابجاکردن دندان‌ها درد ایجاد کند.

برای درمان دندان درد می‌توان از روش‌های بسیاری استفاده کرد. یکی از اصلی‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌هایی که بیماران برای کاهش درد دندان خود از آن کمک می‌گیرند، قرص مسکن است. جالب است بدانید که مسکن‌های بسیاری برای درمان دندان درد کاربرد دارند. برخی افراد نیز از قرص‌هایی برای درمان دندان درد استفاده می‌کنند که مسکن نیستند اما برخی از عوارض جانبی آنها می‌تواند باعث کاهش درد دندان شود.
برای درمان دندان درد معمولا از مسکن‌های غیراستروئیدی ضدالتهاب استفاده می‌شود. برخی از این قرص‌ها شامل ناپروکسن، سلکسیب، ژلوفن، آلفن ایکس و موارد دیگر هستند.
برخی از افرادی که دندان درد دارند، قرص آمی تریپتیلین را بر روی لثه و دندانی که درد می‌کند، قرار می‌دهند تا درد آنها کاهش پیدا کند. این روش اثر می‌کند اما اصلا توصیه نمی‌شود. برای درمان سه سوته دندان درد، این روش پیشنهاد نمی‌شود.

حتما از ما می‌پرسید که برای درد دندان چیکار کنیم؟ اگر دندان درد شدید دارید، باید بلافاصله به دکتر دندان پزشک مراجعه کنید. اما برای اینکه درد دندان خود را کاهش دهید، می‌توانید از مسکن‌هایی که نیاز به تجویز نسخه ندارند، کمک بگیرید و درد را آرام کنید. اگر مسکن بر روی درد دندان شما تاثیر نداشته‌باشد، باید سریعا و بدون تلف کردن زمان، به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. این مسئله ممکن است مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.
همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی برای کاهش درد دندان کمک بگیرید. این روش‌ها درمانی نیستند و تنها به تسکین درد کمک می‌کنند. اما مشکل دندان یا لثه‌های شما را درمان نمی‌کنند.

اگر دندان شما در شب درد گرفته‌است و نمی‌دانید که برای درمان آن چه باید بکنید، بهتر است که بخش درمان این مطلب دکترتو را یکبار با دقت بخوانید. توجه داشته‌باشید که درد شدید دندان نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی است و باید به درمانگاه‌ها و اورژانس مراجعه کنید. مخصوصا اگر این درد به علت ضربه‌ی شدید وارد کردن به فک و صورت باشد. اگر علت دندان درد چندان مشخص نیست و شدت درد چندان زیاد نیست، می‌توانید از روش‌های خانگی برای کاهش درد دندان‌های خود کمک بگیرید. هچنین می‌توانید از روش‌های دارویی مانند مسکن‌هایی که نیاز به نسخه و تجویز دکتر ندارند، برای بهبود درد دندان خود استفاده کنید.

به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که از تریاک و مواد مخدر برای درد دندان استفاده کنید. اما متاسفانه این ماده‌ی مخدر برای بهبود درد دندان مناسب است. از روش‌های درمانی مجاز برای بهبود درد دندان‌های خود استفاده کنید. به بیراهه رفتن ممکن است مشکلات جدی‌تری را برای دندان شما ایجاد کند.

برای بهبود دندان درد با گیاهانی مانند میخک و سیر می‌توان اقدامات مفیدی انجام داد. آویشن و پونه هم برای دندان دردهای عفونی عالی عمل می‌کنند. هر چند که درمان باید توسط دندانپزشک انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دندان درد

  1. هومن گفت:

    باسلام ، دندان کرسی خو را سال‌ها قبل روکش ( زیرکونیا) کرده ام . چند روزیست که این دندان بعضی اوقات دچار درد خفیف می‌شود . علت چه می‌تواند باشد؟ آیا خودبخود رفع خواهد شد یا نیاز به معالجه دارد ؟ با تشکر از توجه تان ..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب و ابسه وجود دارد
      نرمال نیست
      حتمن باید از نزدیک معاینه شوید

  2. ابوالفضل گفت:

    سلام عرض ادب خسته نباشید من خواب بودم یهو دندون عقلم شروع کرد به تیر کشیدن درد شدید الان این موقع شب چیکار‌کنم دردش آروم بگیره لطفا یک روش خونگی معرفی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز دارید از ضد التهاب مثل مفنامیک اسید یا ژلوفن استفاده کنید

      ولی این ها درمان مقطعی هستند
      و باید دندان کشیده شود

  3. ابوالفضل گفت:

    سلام عرض ادب خسته نباشید من خواب بودم یهو دندون عقلم شروع کرد به تیر کشیدن درد شدید زده به سرم چیکار کنم این موقع شب تورو خدا راهنمایم کنید فردا کلی درس دارم باید برم مدرسه دارم از درد به خودم میپیچم یگ راهنمایی کنید تو خونه انجام بدم دردش آروم بگیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز دارید از ضد التهاب مثل مفنامیک اسید یا ژلوفن استفاده کنید

      ولی این ها درمان مقطعی هستند
      و باید دندان کشیده شود

  4. الناز گفت:

    سلام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دقیقا
      نیاز به opg و سپس کشیدن دندان دارید

  5. الناز گفت:

    سلام یه سوالی داشتم من دندان های عقلم در حال رشد هستن و فک بالام سمت چپ دندانی که بعد دندان عقلم هست وقتی چیزی می خورم درد میگیره اما درحالت عادی هیچ دردی نداره به نظر شما به خاطر رشد دندان کناری یعنی عقلم هست که باعث درد شده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دقیقا
      نیاز به opg و سپس کشیدن دندان دارید

  6. ناشناس گفت:

    سلام دکتر صاحب من ۱ سال میشود دندان بایین خود را کشیدم اما جای کشیده گیش درد داره بیسیار درمان کردم اما نتیجه نداد لطفا بگوید چی کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال ابسه وجود دارد
      از مفنامیک اسید و مترونیدازول استفاده نمایید

  7. نغمه گفت:

    سلام من دندونم درد میکنه‌همه‌چیز هم اسفتاده کردم‌میخک سیرحبه‌نمک اب نمک پیازژلوفن اما تاثیر نداشت بدتر شده‌چیکارکنم لطف کمکم کنید😭🤦‍♀️

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گاهی وقت ها تنها راه عصب کشی است
      در صورت ترشحات عفونی از مترونیدازول و مفنامیک اسید بطور همزمان استفاده کنید

  8. میدیا گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲۵ سالمه سه تا از دندانم هایم عفونت کردن الان یکی از آنها سوراخ شده میخک .استافیومین. ژلفن. مسوراک زدن شفایت.همه چیز استفاده کردم اما هیچی تاثیر نداره
    پول ندارم درستش کنم میشه کمکم کنید خیلی سردرد شدید گرفتارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از استامینوفن استفاده نکنید
      هر روز با دهان شویه دهان را بشویید
      از ترکیب مفنامیک اسید و مترونیدازول استفاده کنید

      تحت نظر پزشک

  9. ناشناس گفت:

    سلام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در خدمتیم

  10. بابک گفت:

    تشکر میکنم از مطلب مفیدتون اما در مورد آموکسی کلاو و مترونیدازول چیزی نگفتید