سرطان بیضه نادرترین سرطان و شایع ترین بین پسران جوان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان بیضه یکی از سرطان‌هایی است که نادر است و معمولا شیوع چندانی ندارد. اما بیشترین قربانیانی که می‌گیرد از سنین ۲۰ تا ۴۰ سال است. تشخیص زودهنگام این بیماری در درمان آن نقش مهمی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه زمانی شروع می‌شود که سلول‌ها خارج از کنترل شروع به رشد می‌کنند. در مقایسه با انواع دیگر سرطان، سرطان بیضه نادر است اما شایع‌ترین سرطان در مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال محسوب می‌شود. در صورت تشخیص زودهنگام، این سرطان قابل‌درمان است، حتی اگر سرطان از بیضه فراتر رفته باشد یا به‌اصطلاح متاستاز کرده باشد. در صورت درمان مناسب، احتمال مرگ در اثر این سرطان بسیار کم است.

پاسخ به درمان در بیماران مبتلا به سرطان بیضه به نوع سرطان بیضه، میزان گسترش آن و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. برای تشخیص زودهنگام، مردان و پسران جوان باید در مورد علائم اولیه این سرطان اطلاعات کافی داشته باشند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه خودآزمایی بیضه انجام دهند و در صورت وجود توده، تورم یا درد مشکوک در ناحیه با یک متخصص اورولوژی صحبت کنند.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سرطان بیضه چیست؟ (سرطان بیضه بدخیم چیست)

برای درک این سرطان، دانستن ساختار و عملکرد طبیعی بیضه‌ها کمک می‌کند. بیضه‌ها بخشی از سیستم تناسلی مرد هستند و در کیسه‌ای از جنس پوست به نام کیسه بیضه نگهداری می‌شوند. کیسه بیضه در زیر آلت تناسلی مردان آویزان است. بیضه‌ها ۲ عملکرد اصلی دارند:

  • هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون را تولید می‌کنند.
  • اسپرم می‌سازند.

بیماری سرطان بیضه یکی از انواع سرطان ها است. زمانی که رشد سلول‌ها بیشتر از حد طبیعی می‌شود و این رشد خطرناک می‌شود، سرطان ایجاد می‌شود. درواقع سرطان نوعی رشد سلولی بدخیم است. هنگامی که رشد بدخیم سلول‌ها در بیضه‌ها اتفاق بیفتد، سرطان رخ داده‌است.

علائم سرطان بیضه چیست؟

قطعا از خود می‌پرسید که سرطان بیضه چه علائمی دارد؟ انواع نشانه سرطان بیضه عبارتند از:

  • برآمدگی یا بزرگ‌شدن هر دو بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد در شکم یا کشاله ران (درد کشاله ران سمت چپ و راست)
  • درد بیضه ها یا درد در کیسه بیضه
  • جمع‌شدن ناگهانی مایع در کیسه بیضه
  • بزرگ‌شدن یا حساسیت سینه‌ها
  • کمردرد.

۱. علائم سرطان بیضه سمت چپ

توجه داشته‌باشید که تمامی نشانه های سرطان بیضه که بالاتر گفته‌شد، می‌تواند در یک بیضه یا هر دو بیضه دیده شود. علائم سرطان بیضه راست نیز همان علائم ذکرشده هستند.

بسیاری از این علائم بیشتر به علت سرطان بیضه ایجاد می‌شوند. اما تعدادی از این علائم سرطان بیضه مردان می‌توانند در اثر بیماری‌های غیرسرطانی هم ایجاد شوند. به طور مثال التهاب بیضه (معروف به ارکیت) و التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) می‌تواند باعث تورم و درد بیضه شود که هر دوی این موارد می‌توانند در اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شوند. سرطان معمولا فقط یک بیضه را درگیر می‌کند اما سایر بیماری‌ها معمولا هر دو بیضه را درگیر می‌کنند.

برخی از مردان مبتلا به سرطان بیضه هیچ علامتی ندارند و سرطان آنها در طی آزمایشات پزشکی برای سایر بیماری‌ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال، گاهی اوقات آزمایشات تصویربرداری برای یافتن علت ناباروری می‌تواند یک سرطان کوچک بیضه را کشف کند.

به طور مثال التهاب بیضه (معروف به ارکیت) و التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) می‌تواند باعث تورم و درد بیضه شود که هر دوی این موارد می‌توانند در اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شوند.

۲. اولین علامت سرطان: برآمدگی یا تورم در بیضه

بیشتر اوقات، اولین علامت سرطان بیضه، وجود یک توده روی بیضه است، یا اینکه بیضه متورم و بزرگ‌تر می‌شود. (طبیعی است که یک بیضه کمی بزرگتر از دیگری باشد) برخی از تومورهای بیضه ممکن است باعث درد شوند، اما بیشتر اوقات اینطور نیست. مردان مبتلا به سرطان بیضه ممکن است احساس سنگینی یا درد در قسمت تحتانی شکم یا کیسه بیضه داشته باشند. اینها اولین علائمی هستند که در سرطان کیسه بیضه با آن روبرو خواهید شد.

۳. علائم سرطان بیضه پیشرفته

حتی اگر سرطان بیضه به سایر نقاط بدن گسترش یافته باشد هم ممکن است علائمی از خود نشان ندهد. اما برخی از مردان ممکن است علائم متاستاز سرطان بیضه را تجربه کنند:

  • کمردرد، در اثر متاستاز سرطان به غدد لنفاوی در پشت شکم.
  • تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سرفه (حتی سرفه خون) ممکن است در اثر متاستاز سرطان در ریه ایجاد شود.
  • درد شکم، در اثر بزرگ‌شدن غدد لنفاوی یا متاستاز به کبد
  • سردرد یا سردرگمی ناشی از متاستاز سرطان به مغز.

وجود توده یا برآمدگی در بیضه یا بزرگ‌شدن یکی از بیضه‌ها از اولین علاعم سرطان بیضه است. در صورت مشاهده این علائم به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. گاهی علت خون در منی می‌تواند سرطان متاستاتیک آلت تناسلی باشد.

۴. علائم سرطان بیضه در نوجوانان و سرطان بیضه در کودکان

  • وجود یک توده بدون درد در بیضه‌ها
  • احساس سنگینی در بیضه‌ها
  • احساس درد و معمولا از نوع گنگ

آیا شما هم علائم سرطان بیضه را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت سرطان بیضه چیست؟

مشخص نیست علت اصلی سرطان بیضه در بیشتر موارد چیست. پزشکان می‌دانند که سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سالم در بیضه تغییر می‌کنند. سلول‌های سالم به‌طور منظم رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما حفظ شود. اما گاهی اوقات برخی از سلول‌ها دچار ناهنجاری می‌شوند و باعث می‌شوند این رشد از کنترل خارج شود. تقسیم این سلول‌های سرطانی حتی در مواقعی که سلول جدیدی لازم نیست هم ادامه می‌یابد. سلول‌های انباشته‌شده در بیضه، توده‌ تشکیل می‌دهند.

چه عواملی ابتلا به دلایل سرطان بیضه را افزایش میدهند؟

عوامل متعددی خطر ابتلا به سرطان بیضه را در مردان افزایش می‌دهد این عوامل عبارتند از:

۱. بیضه نزول نکرده (کریپتورکیدیسم cryptorchidism)

بیضه‌ها در حین رشد جنین در ناحیه شکم شکل می‌گیرند و معمولا قبل از تولد به داخل کیسه بیضه منتقل می‌شوند. در برخی نوزادان پسر هنگام تولد بیضه‌ها به سمت داخل کیسه بیضه پایین نیامده‌اند. در برخی موارد تا حدود یک سالگی، بیضه‌ها به مرور زمان به داخل کیسه بیضه می‌آیند اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و در این حالت می‌توان عملی را موسوم به ارکیدوپکسی انجام داد تا بیضه‌ها را به موقعیت صحیح داخل کیسه بیضه منتقل کرد. این مردان در معرض ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند. حتی اگر بیضه با جراحی به کیسه بیضه منتقل شده باشد، این خطر همچنان وجود دارد.  

مردان مبتلا به بیضه‌های نزول نکرده حدود ۳ برابر بیشتر از افرادی که بیضه‌هایشان هنگام تولد یا اندکی بعد از آن فرود می‌آیند دچار سرطان بیضه می‌شوند.

۲. سابقه خانوادگی

داشتن خویشاوند نزدیک با سابقه سرطان بیضه یا بیضه نزول‌نکرده، خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می‌دهد.

متن انگلیسی: «Testicular cancer is not a common cancer but it is the second most common cancer in young men (aged 20 to 39) excluding non-melanoma skin cancer.»
ترجمه متن: «سرطان بیضه چندان معمول نیست اما دومین سرطان شایع در مردان جوان بین ۲۰ تا ۳۹ سال است (به جز سرطان غیر ملانومایی پوست).

به نقل از cancer

۳. سابقه ابتلا به سرطان بیضه

مردانی که قبلا به سرطان بیضه مبتلا شده بودند، ۱۲ تا ۱۸ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان در بیضه دیگر هستند. به همین دلیل، اگر به سرطان بیضه مبتلا شده‌اید، بسیار مهم است که بیضه دیگرتان را طی ۵ تا ۱۰ سال بعد زیر نظر داشته باشید و برای چکاپ به متخصص اورولوژی یا متخصص انکولوژی خود مراجعه کنید.

۴. رشد غیرطبیعی بیضه

 شرایطی که باعث رشد غیرطبیعی بیضه‌ها می‌شود، مانند سندرم کلاین فلتر، ممکن است خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد.

۵. سن

سرطان بیضه، نوجوانان و مردان جوان‌تر، به ویژه افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، در هر سنی ممکن است رخ دهد.

۶. نژاد

سرطان بیضه در مردان سفیدپوست بیشتر از مردان سیاه پوست مشاهده می‌شود.

۷. عفونت HIV و بهداشت آقایان

برخی شواهد نشان داده است که مردان آلوده به ویروس HIV، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند. گاهی زگیل تناسلی مردان هم می‌تواند باعث بروز سرطان در این افراد شود. همچنین اسمگما در مردان می‌تواند باعث بروز سرطان تناسلی شود.

علت سرطان بیضه متنوع است.
بیضه نزول‌نکرده شانس ابتلا به سرطان بیضه را در مردان به‌میزان زیادی افزایش می‌دهد.

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده میشود؟

روش های تشخیص سرطان بیضه متنوع‌اند. اصلی‌ترین روش تشخیص سرطان بیضه از طریق تشخیص یک توده در داخل بیضه است. اگر احساس کردید یکی از بیضه‌ها بزرگ‌تر از حد طبیعی شده‌است (این افزایش حجم ممکن است همراه با درد باشد یا نباشد) باید برای تشخیص دلیل موضوع به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. یکی از اولین علائم این سرطان ایجاد توده یا بزرگ‌شدن بیضه است. اگر با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنید، احتمال تشخیص زودهنگام و درمان موفق بیشتر خواهد بود. متخصص اورولوژی در روند تشخیص سرطان بیضه مراحل زیر را طی می‌کند:

۱. معاینه جسمی

پزشک عمومی علاوه بر اینکه از شما در مورد علائمتان می‌پرسد و سابقه پزشکی شما را می‌پرسد، باید بیضه‌های شما را هم بررسی کند. پزشک ممکن است یک چراغ کوچک را در کنار کیسه بیضه شما نگه دارد تا ببیند آیا نور از آن عبور می‌کند یا نه. مجموعه مایعاتی که در کیسه بیضه وجود دارند به نور قابلیت عبور می‌دهند. اما توده‌های بیضه جامد هستند، به این معنی که نور قادر به عبور از آن‌ها نیست. درصورت عدم عبور نور، پزشک متوجه توده‌ها می‌شود.

۲. آزمایش سرطان بیضه

اگر تورم یا توده غیر‌دردناک یا تغییرشکل در بافت بیضه داشته باشید و پزشک تصور می‌کند که ممکن است سرطانی باشد، ظرف ۲ هفته شما باید آزمایشاتی را انجام دهید. آزمایش چکاپ کامل مردان در تشخیص سرطان بیضه و سرطان آلت تناسلی موثر است.

۳. تشخیص سرطان بیضه با سونوگرافی اسکروتوم

اسکن اولتراسوند بیضه یک روش بدون‌درد است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از داخل بیضه استفاده می‌کند. این روش یکی از راه‌های اصلی برای تشخیص و تمایز یک توده سرطانی (بدخیم) از غیرسرطانی (خوش‌خیم) است. برای تشخیص سرطان بیضه سونوگرافی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۴. تشخیص سرطان بیضه با آزمایش خون

برای کمک به تأیید تشخیص، ممکن است نیاز به یک سری آزمایش خون برای تشخیص هورمون‌های خاصی در خون خود داشته باشید که به عنوان نشانگر سرطان شناخته می‌شوند.

سلول‌های سرطانی اغلب این نشانگرها را تولید می‌کند، بنابراین ممکن است آزمایش نشان دهد که در خون شما این موارد وجود دارد. نشانگرهای موجود در خون شما که مورد آزمایش قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • آلفا جنین پروتئین (AFP)
  • گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG)
  • لاکتات دهیدروژناز (LDH): این آزمایش خون به این دلیل انجام می‌شود که ممکن است میزان فعال‌بودن سرطان را نشان دهد. اما نشانگر خاصی برای سرطان بیضه نیست.

البته شایان ذکر است که همه افراد مبتلا به سرطان بیضه نشانگر تولید نمی‌کنند. ممکن است نتایج آزمایش خون شما نرمال باشد اما به سرطان بیضه مبتلا باشید.

۵. بیوپسی

تنها راه برای تأیید قطعی سرطان بیضه، بررسی قسمتی از توده زیر میکروسکوپ است. این آزمایشات و گزارشات را بافت‌شناسی می‌نامند. برخلاف بسیاری از سرطان‌ها که در آن قطعه کوچکی از سرطان قابل برداشتن است (نمونه برداری)، در بیشتر موارد تنها راه بررسی توده بیضه، برداشتن کامل بیضه‌ی آسیب‌دیده است. این به این دلیل است که ترکیبی از سونوگرافی و نشانگرهای خون معمولا برای تشخیص قطعی کافی است.

همچنین، بیوپسی ممکن است به بیضه آسیب برساند و سرطان را در کیسه بیضه پخش کند. متخصص شما تنها درصورتی‌که بیضه شما را سرطانی بداند، برداشتن بیضه را توصیه می‌کند. ازدست‌دادن یک بیضه زندگی جنسی یا باروری شما را کاملا مختل نمی‌کند. شما پس از این جراحی قادر خواهید بود بچه‌دار شوید.

تشخیص سرطان بیضه با سونوگرافی ممکن است.
سرطان بیضه در اغلب موارد با سونوگرافی و آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند و نیاز به انجام بیوپسی نیست.

آیا سرطان بیضه زود تشخیص داده میشود؟

بیشتر سرطان‌های بیضه را می‌توان در مراحل اولیه، زمانی‌که کوچک هستند و گسترش نیافته‌‎اند پیدا کرد. در برخی از مردان‌، سرطان‌های اولیه بیضه علائمی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود آنها به پزشک مراجعه کنند. بیشتر اوقات توده روی بیضه اولین علامت است، یا ممکن است بیضه متورم یا بزرگ‌تر از حالت عادی باشد. اما برخی از سرطان‌های بیضه تا زمانی که به مرحله پیشرفته نرسند ممکن است علائمی ایجاد نکنند.

اکثر پزشکان معتقدند که بررسی بیضه‌ها باید بخشی از یک معاینه فیزیکی عمومی در طول یک چکاپ معمول باشد. همه مردان باید بیضه‌های خود را پس از بلوغ به صورت ماهانه معاینه کنند. هر فردی باید خودش تصمیم بگیرد که این کار را انجام دهد یا خیر. دستورالعمل‌های معاینه بیضه‌ها در این قسمت آورده شده‌است.

درمان سرطان بیضه چگونه است؟

اکثر سرطان‌های بیضه در سلول‌های زایا شروع می‌شود. انواع اصلی تومورهای سلول‌های زایای بیضه سمینوما و غیرسمینوما هستند و هر دو نوع به شیمی‌درمانی بسیار حساس هستند. اگر تومور بیضه دارای سلول‌های سمینوما و غیرسمینوما باشد، به‌عنوان یک تومور غیرسمینوما درمان می‌شود.

سه نوع اصلی و یک نوع فرعی درمان سرطان بیضه از میان روش های درمان سرطان بیضه عبارتند از:

۱. جراحی

این درمان می‌تواند شامل برداشتن بیضه (ارکیدکتومی) و برداشتن غدد لنفاوی مرتبط (کالبد شکافی غدد لنفاوی) باشد. ارکیکتومی معمولا برای سرطان‌های بیضه سمینوما و غیرسمینوما انجام می‌شود، درحالی‌که برداشت غدد لنفاوی بیشتر برای تومورهای غیرسمینوما استفاده می‌شود.

۲. پرتودرمانی

یکی از روش‌های درمانی سرطان بیضه پرتو درمانی است. در این روش از اشعه ایکس با دوز بالا برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برای جلوگیری از بازگشت تومور، ممکن است پس از جراحی برای بیماران مبتلا به سمینوما پرتودرمانی انجام شود. پرتودرمانی معمولا به سمینوما محدود می‌شود.

۳. شیمی درمانی

در این درمان از داروهایی مانند سیس پلاتین، بلئومایسین و اتوپوزید برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. شیمی‌درمانی میزان بقا را در افراد مبتلا به سمینوما و غیرسمینوما بهبود بخشیده است.

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان بیضه

تعداد جلسات شیمی درمانی بستگی به پیشرفت سرطان دارد اما معمولا دوره‌ها ۲ تا ۳ هفته‌ای هستند و هر جلسه حدود نیم تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

درمان سرطان بیضه چگونه است؟
اکثر سرطان‌های بیضه در سلول‌های زایا شروع می‌شود. انواع اصلی تومورهای سلول‌های زایای بیضه سمینوما و غیرسمینوما هستند و هر دو نوع به شیمی‌درمانی بسیار حساس هستند.

۴. درمان سرطان بیضه در طب سنتی

ما به هیچ عنوان تنها استفاده از روش طب سنتی را برای درمان سرطان‌ها پیشنهاد نمی‌کنیم. بهتر است با انکولوژیست خود مشورت کنید و در صورت موافقت ایشان در کنار مصرف داروها و درمان‌های دیگر، از طب سنتی هم کمک بگیرید. شاید درمان سرطان بیضه با داروهای گیاهی، به تنهایی، چندان ایده‌ی خوبی نباشد.

۵. بهترین راه درمان سرطان بیضه

نمی‌توان گفت که بهترین درمان برای سرطان بیضه کدام است. در واقع موارد بسیاری در تعیین بهترین روش درمانی برای سرطان بیضه تاثیرگذارند که از میان آنها می‌توان به شرایط خود بیمار، میزان پیشرفت بیماری و شدت آن اشاره کرد.

مزایا و معایب روش های درمانی

قبل از اینکه در مورد گزینه‌های درمانی خود با متخصص انکولوژی صحبت کنید، ممکن است نوشتن لیستی از سؤالات برای پرسیدن آنها مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید مزایا و معایب درمان‌های خاص را بدانید.

۱. مزایا و معایب جراحی ارکیدکتومی

ارکیدکتومی (یا ارکیکتومی) یک عمل جراحی برای برداشتن بیضه است. اگر مبتلا به سرطان بیضه هستید، کل بیضه‌ی آسیب‌دیده باید برداشته شود، زیرا تنها تومور به تنهایی ممکن است منجر به گسترش سرطان شود. با برداشتن کامل بیضه، شانس بهبودی کامل شما تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

نگران نباشید زندگی جنسی شما و توانایی فرزندآوری شما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. اما اگر هر دو بیضه برداشته شود (ارکیدکتومی دو جانبی)، شما دیگر نابارور خواهید بود. حذف هر دو بیضه بسیار نادر است و فقط ۱ مورد در هر ۵۰ مورد از مبتلایان، نیاز به برداشتن بیضه دیگر دارد.

شما پس از جراحی می‌توانید بیضه مصنوعی را داخل کیسه بیضه خود قرار دهید تا ظاهر بیضه‌ها چندان تحت تأثیر قرار نگیرد.

اکثر افراد بعد از برداشتن یک بیضه هنوز بارور هستند. اما برخی از درمان‌های سرطان بیضه می‌تواند باعث ناباروری شود. قبل از شروع درمان، ممکن است بخواهید بانک اسپرم را در نظر بگیرید. بانک اسپرم جایی است که نمونه‌ای از اسپرم شما منجمد می‌شود تا بعدا بتوانید از آن برای باروری در طول تلقیح مصنوعی استفاده کنید.

۲. مزایا و معایب جراحی غدد لنفاوی و ریه

موارد پیشرفته‌تر سرطان بیضه ممکن است به غدد لنفاوی شما سرایت کند. غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند که به محافظت در برابر بیماری و عفونت کمک می‌کند.

جراحی غدد لنفاوی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در برخی موارد، اعصاب نزدیک به غدد لنفاوی ممکن است آسیب ببینند، یعنی ممکن است که به جای انزال منی از آلت تناسلی در هنگام رابطه جنسی یا خودارضایی، منی به داخل مثانه شما بازگردد. این حالت به انزال برگشتی معروف است .

اگر شما دچار انزال برگشتی شوید، هنوز احساس ارگاسم را در طول انزال تجربه خواهید کرد، اما نمی‌توانید بچه‌دار شوید.

روش‌های متعددی برای درمان انزال برگشتی وجود دارد، از جمله استفاده از داروهایی که ماهیچه‌های اطراف گردن مثانه را تقویت می‌کند تا از ورود مایع منی به داخل مثانه جلوگیری کند.

آیا افرادی که غدد لنفاوی خود را جراحی کرده اند میتوانند برای بارداری اقدام کنند؟

مردانی که می‌خواهند بچه دار شوند می‌توانند اسپرم را از ادرار خود برای استفاده در تلقیح مصنوعی یا IVF خارج کنند.

۳. مزایا و معایب کالبد‌شکافی غدد لنفاوی لاپاراسکوپی

کالبد شکافی غدد لنفاوی لاپاراسکوپی (LRPLND) یک نوع جراحی کلیدی است که می‌تواند برای برداشتن غدد لنفاوی مورد استفاده قرار گیرد. در طول‌LRPLND، جراح تعدادی برش کوچک در شکم شما ایجاد می‌کند. دستگاهی به نام آندوسکوپ در یک برش وارد می‌شود. آندوسکوپ یک لوله نازک، بلند و انعطاف پذیر است که دارای یک نور و یک دوربین در انتهای آن است و باعث می‌شود تصاویر داخل بدن شما به یک مانیتور خارجی منتقل شود. ابزارهای کوچک جراحی به اندوسکوپ منتقل می‌شوند و می‌توان از آنها برای برداشتن غدد لنفاوی آسیب‌دیده استفاده کرد.

مزیت LRPLND این است که درد بعد از عمل کمتر و زمان بهبودی سریع‌تر است. اما ازآنجاکه LRPLND یک تکنیک جدید است، شواهد کمی در مورد ایمنی و اثربخشی طولانی‌مدت این روش وجود دارد.

اگر LRPLND را در نظر دارید، باید بدانید که هنوز اطمینان کافی در مورد ایمنی و اثربخشی این روش وجود ندارد.

عکس سرطان بیضه
سرطان بیضه را در عکس مشاهده می‌کنید.

۴. مزایا و معایب پرتودرمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است تومور سمینوما پس از جراحی به پرتودرمانی نیاز داشته باشد تا از بازگشت سرطان جلوگیری شود.

همچنین ممکن است در موارد پیشرفته که فرد قادر به تحمل شیمی‌درمانی پیچیده‌ای نیست، برای درمان مرحله ۲ و ۳ سرطان بیضه استفاده ‌شود. اگر سرطان بیضه به غدد لنفاوی شما گسترش یافته است‌، ممکن است پس از یک دوره شیمی درمانی به پرتودرمانی نیاز داشته باشید.

عوارض جانبی پرتودرمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و درد پوست، که شبیه  آفتاب سوختگی است.
  • احساس بیماری
  • اسهال
  • خستگی.

این عوارض جانبی معمولا موقتی هستند و باید پس از اتمام درمان بهبود پیدا کنند.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۵. مزایا و معایب شیمی درمانی

در شیمی‌درمانی از داروهای قدرتمند برای ازبین‌بردن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بدن یا جلوگیری از تکثیر آنها استفاده می‌شود. در صورت ابتلا به سرطان بیضه یا گسترش آن در بدن، ممکن است به شیمی‌درمانی نیاز داشته باشید. از شیمی‌درمانی همچنین برای جلوگیری از بازگشت سرطان استفاده می‌شود.

داروهای شیمی‌درمانی برای سرطان بیضه معمولا به داخل ورید (سیاهرگ) تزریق می‌شود. گاهی اوقات داروهای شیمی‌درمانی می‌توانند به سلول‌های طبیعی و سالم بدن شما حمله کنند. به همین دلیل است که می‌تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد.

رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • احساس بیماری
  • ریزش مو
  • زخم دهان
  • ازدست‌دادن اشتها
  • خستگی
  • تنگی نفس و آسیب ریه
  • ناباروری
  • زنگ‌زدن گوش (وزوز گوش)
  • خونریزی یا کبودی پوست
  • کم‌خونی
  • افزایش آسیب‌پذیری در برابر عفونت
  • بی‌حسی و احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دست و پای شما
  • آسیب کلیه.

این عوارض جانبی معمولا‌ موقتی هستند و باید پس از اتمام درمان بهبود پیدا کنند.

بلئومایسین:

یکی از داروهایی که معمولا در شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلئومایسین‌ است. این دارو می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت ریه شود. اگر صدمه به ریه‌ها مشکلات خاصی را برای حرفه یا شیوه‌ی زندگی شما ایجاد می‌کند، باید با پزشکان خود در این مورد صحبت کنید. اما ممکن است هنوز توصیه شود که به‌عنوان بهترین شانس درمان، دارو را دریافت کنید.

آیا سرطان بیضه درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر.

انواع سرطان بیضه چگونه است؟

بیضه‌ها از انواع مختلفی سلول تشکیل شده‌اند و هر یک از این رده‌های سلولی می‌توانند دچار یک یا چند نوع سرطان شوند. مهم است که بدانیم سرطان از چه سلولی شروع شده و از چه نوعی است، زیرا نحوه درمان آنها متفاوت است. در ادامه انواع اصلی سرطان بیضه را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. تومورهای سلول زایا

بیش از ۹۰% از سرطان‌های بیضه در سلول‌هایی به نام سلول‌های زایا شروع می‌شود. سلول‌های زایا سلول‌هایی هستند که اسپرم می‌سازند. تومورهای سلول‌های زایا (GCTs) در بیضه‌ها خود به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • تومور سمینوما: سمینوما نسبت به غیرسمینوما کندتر رشد می‌کنند و گسترش می‌یابند. این نوع تومور خود دو زیرگونه اصلی دارد که عبارتند از:
    • تومور سمینومای کلاسیک (یا معمولی)
    • تومور سمینومای اسپرماتوسیتیک.
  • تمور غیرسمینوما: این نوع تومورهای سلول‌های زایا معمولا در مردان بین اواخر نوجوانی و اوایل ۳۰ سالگی رخ می‌دهد. ۴ نوع اصلی تومورهای غیر سمینوسی عبارتند از:
    • کارسینوم جنینی
    • سرطان کیسه زرده
    • کوریوکارسینوم
    • تراتوم.

این دو نوع تقریبا به طور مساوی رخ می‌دهد. برای آگاهی از تومور کارسینوئید می‌توانید به مقاله‌ی دکترتو مراجعه کنید. بسیاری از موارد سرطان‌ بیضه به‌صورت مخلوط حاوی سلول‌های سمینوما و غیرسمینوما هستند. این تومورهای سلول زایای مخلوط، مانند تومور غیرسمینوما درمان می‌شوند چون مانند آن رشد می‌کنند و گسترش می‌یابند.

برای بررسسی علائم مشکوک به سرطان بیضه و تشخیص آن باید به متخصص اورولوژی مراجعه کرد.

متن انگلیسی: «The most common type of testis cancer is a germ cell tumor.»
ترجمه متن: «شایع‌ترین نوع سرطان بیضه، تومور ژرم سل است.»

به نقل از hopkinsmedicine

۲. تومورهای استرومایی

تومورها می‌توانند در بافت‌های تولیدکننده هورمون یا استرومای بیضه‌ها شروع شوند. این تومورها به عنوان تومورهای استرومایی غدد جنسی شناخته می‌شوند و کمتر از ۵٪ تومورهای بیضه بزرگسالان و ۲۰٪ تومورهای بیضه در دوران کودکی را تشکیل می‌دهند. انواع اصلی تومورهای استرومایی عبارتند از:

  • تومورهای سلول لیدیگ (Leydig)
  • تومورهای سلول سرتولی (Sertoli)

۳. سرطان های ثانویه بیضه

سرطان‌هایی که در اندامی دیگر شروع شده و سپس به بیضه گسترش می‌یابند (متاستاز می‌کنند) سرطان‌های بیضه ثانویه نامیده می‌شوند. اینها سرطان‌های بیضه واقعی نیستند یعنی در بیضه‌ها شروع نمی‌شوند.

لنفوم شایع‌ترین سرطان ثانویه بیضه است. لنفوم بیضه در مردان بالای ۵۰ سال بیشتر از تومورهای اولیه بیضه شایع است. درمان این نوع از سرطان معمولا با جراحی صورت می‌گیرد و پس از آن از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی برای درمان استفاده می‌شود.

در پسران مبتلا به سرطان خون حاد، گاهی اوقات سلول‌های لوسمی می‌توانند توموری در بیضه ایجاد کنند. همراه با شیمی‌درمانی برای درمان سرطان خون‌، ممکن است به درمان با اشعه یا جراحی برای برداشتن بیضه نیاز باشد.

سرطان پروستات، ریه، پوست (ملانوم)، کلیه و سایر اندام‌ها هم می‌توانند به بیضه‌ها سرایت کنند. پیش‌آگاهی این سرطان‌ها ضعیف است، زیرا این سرطان‌ها معمولا به‌طور گسترده‌ای در سایر اندام‌ها هم گسترش می‌یابد.

عکس سرطان بیضه
سرطان بیضه یکی از سرطان‌های نادر است که در بیضه‌ها شروع می‌شود.

کیست بیضه چیست؟

کیست‌ بیضه، ناهنجاری‌هایی در کیسه بیضه است. کیسه بیضه شامل بیضه‌ها و ساختارهای مرتبط است که اسپرم و هورمون‌های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و حمل می‌کند. کیست بیضه ممکن است از تجمع مایعات، رشد بافت غیرطبیعی یا محتویات طبیعی کیسه بیضه تشکیل شده باشد که متورم، ملتهب یا سفت شده‌است.

توده‌های بیضه باید توسط پزشک معاینه شوند، حتی اگر درد یا علائم دیگری نداشته باشد. توده‌های کیسه بیضه می‌توانند سرطانی باشند یا ناشی از بیماری دیگری باشند که بر عملکرد و سلامت بیضه‌ها تأثیر می‌گذارد.

مراحل سرطان بیضه چیست؟

پس از انجام تمام آزمایشات، معمولا می‌توان مرحله سرطان را تعیین کرد. به دو طریق می‌توان سرطان بیضه را مرحله‌بندی کرد.

اولین مورد بر اساس یک سیستم ۳ مرحله‌ای است. مراحل بر اساس میزان گسترش سرطان و همچنین میزان مواد شیمیایی مرتبط با سرطان (نشانگرها) در خون شما است.

۱. مرحله ۰

سلول‌های غیرطبیعی ایجاد شده‌اند اما محدود به لوله‌های تولیدکننده‌ی اسپرم هستند و هنوز گسترش پیدا نکرده‌اند (متاستاز نکرده‌اند).

۲. مرحله اول

 این مرحله شامل مراحل IB ،IA و IS است.

  • در مرحله IA: سرطان محدود به بیضه و اپیدیدیم است و سطوح نشانگر تومور طبیعی است. سرطان به لایه بیرونی غشای دوگانه که بیضه را احاطه کرده است، گسترش نیافته است و به عروق خونی یا لنفاوی نفوذ نکرده است.
  • در مرحله IB: در این مرحله حداقل یکی از موارد زیر اتفاق افتاده است:
    • سرطان به رگ‌های خونی یا لنفاوی داخل بیضه حمله می‌کند و به لایه بیرونی غشای اطراف بیضه گسترش می‌یابد.
    • سرطان به طناب اسپرماتیک یا بیضه نفوذ می‌کند. در مرحله IB، تمام سطوح نشانگر تومور طبیعی هستند.
  • در مرحله IS: سرطان در هر نقطه از بیضه، طناب اسپرماتیک یا کیسه بیضه وجود دارد و سطوح یک یا چند نشانگر تومور افزایش می‌یابد.

۳. مرحله دوم

این مرحله شامل مراحل IIA، مرحله IIB و مرحله IIC است و به بیمارانی اطلاق می‌شود که سرطان آنها به غدد لنفاوی پشت شکم گسترش یافته است. این قسمت از بدن گلوچه پسین نامیده می‌شود. اما اگر سرطان به سایر قسمت‌ها گسترش یافته باشد یا بیمار در غدد لنفاوی خود دارای نشانگرهای متوسط یا بسیار بالا باشد، دیگر در مرحله دوم دسته‌بندی نمی‌شوند و در مرحله III هستند.

  • در مرحله IIA: سرطان حداکثر به پنج غدد لنفاوی شکم گسترش یافته‌است. هیچ یک از غدد لنفاوی بزرگتر از ۲ سانتی‌متر نیستند. نشانگرهای تومور باید طبیعی یا فقط کمی افزایش یافته باشند.
  • در مرحله IIB: سرطان به بیش از ۵ گره گسترش یافته‌است که سایز هیچ کدام بزرگتر از ۵ سانتی‌متر نیست. نشانگرهای تومور باید نرمال یا خفیف بالا باشند.
  • در مرحله IIC: سرطان به حداقل یک غده لنفاوی در شکم که بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر قطر دارد، گسترش یافته‌است. نشانگرهای تومور باید طبیعی یا فقط کمی افزایش یافته باشند.
مراحل سرطان بیضه چیست؟
سرطان بیضه بدخیم در تصویر نشان داده شده است.

۴. مرحله سوم

این مرحله به مراحل IIIA، مرحله IIIB و مرحله IIIC تقسیم می‌شود و پس از انجام عمل ارکیدکتومی اینگوینال (برداشتن بیضه از طریق برش در کشاله ران) تعیین می‌شود.

  • در مرحله IIIA: سرطان به غدد لنفاوی فراتر از شکم (مانند غدد لنفاوی در قفسه سینه) و یا ریه‌ها گسترش یافته‌است. نشانگرهای تومور باید نرمال باشند یا فقط کمی افزایش داشته باشند.
  • در مرحله IIIB: سرطان به غدد لنفاوی شکم یا جاهای دیگر (مانند غدد لنفاوی قفسه سینه) و یا ریه‌ها گسترش یافته‌است و نشانگرهای تومور به میزان متوسط افزایش یافته‌اند.
  • در مرحله IIIC : سرطان به اندامی غیر از ریه‌ها (مانند کبد، استخوان‌ها یا مغز) گسترش یافته‌است یا نشانگرهای تومور بسیار بالا رفته و سرطان حداقل به یک غده لنفاوی یا اندام گسترش یافته است.

۵. سیستم مرحله بندی TNM

سیستم دوم به عنوان سیستم مرحله‌بندی TNM شناخته می‌شود:

  • T: اندازه تومور را نشان می‌دهد.
  • N: نشان می‌دهد که آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته‌است یا نه.
  • M: نشان می‌دهد که آیا سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌است یا نه (متاستاز).
  • S: نشان می‌دهد خون چه سطحی از مارکرها (نشانگرهای خون) از جمله لاکتات دهیدروژناز (LDH)، گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG) و آلفا فتوپروتئین (AFP) را دارد.

سرطان متاستاتیک بیضه (متاستاز سرطان بیضه)

اگر سرطان بیضه به قسمت‌های دیگر بدن شما متاستاز کرده باشد، ممکن است علائم دیگری را هم تجربه کنید. سرطانی که به سایر نقاط بدن سرایت می‌کند، سرطان متاستاتیک نامیده می‌شود. حدود ۵% از افراد مبتلا به سرطان بیضه علائم سرطان متاستاتیک را تجربه خواهند کرد.

شایع‌‌ترین محل گسترش سرطان بیضه، غدد لنفاوی مجاور شکم یا ریه‌ها است. به ندرت، سرطان می‌تواند به کبد، مغز یا استخوان شما سرایت کند. علائم سرطان بیضه متاستاتیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه مداوم
  • سرفه همراه با لکه‌های خون
  • تنگی نفس
  • تورم و بزرگ‌شدن سینه مردان
  • توده یا تورم در گردن
  • کاهش کمر درد.

آیا میتوان از سرطان بیضه پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان بیضه وجود ندارد. بسیاری از مردان مبتلا به سرطان بیضه هیچ فاکتور خطر شناخته‌شده‌ای ندارند و برخی از عوامل خطر شناخته‌شده مانند بیضه‌های نزول‌نکرده، نژاد سفید و سابقه خانوادگی این بیماری را نمی‌توان تغییر داد. به همین دلیل، در حال حاضر نمی‌توان از اکثر موارد این بیماری جلوگیری کرد. برخی پزشکان خودآزمایی منظم بیضه‌ها (سرطان بیضه + علائم) را برای تشخیص سرطان بیضه در مراحل اولیه توصیه می‌کنند. اما همه پزشکان موافق نیستند.

آیا میتوان از سرطان بیضه پیشگیری کرد؟
برخی پزشکان خودآزمایی منظم بیضه‌ها (سرطان بیضه + علائم) را برای تشخیص سرطان بیضه در مراحل اولیه توصیه می‌کنند.

خودآزمایی بیضه چیست؟

بهترین زمان برای بررسی بیضه‌ها در طول حمام یا پس از حمام، زمانی است که پوست کیسه بیضه شل شده است. برای معاینه بیضه آلت تناسلی خود را کنار بزنید و هر بیضه را جداگانه بررسی کنید.

برای بررسی هر بیضه از هر دو دست استفاده کنید. انگشتان اشاره و وسط خود را در زیر بیضه و شست خود را در بالای آن قرار دهید. بیضه را بین شست و انگشتان خود بچرخانید. طبیعی است که اندازه بیضه‌ها متفاوت باشد. به‌دنبال هرگونه توده یا ندول (توده‌های گرد)، یا هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا قوام بیضه‌ها باشید.

وقتی بیضه را احساس می‌کنید، ممکن است در بالا و پشت بیضه متوجه ساختار شبیه بند ناف شوید. این ساختار اپیدیدیم نامیده می‌شود و اسپرم را ذخیره و منتقل می‌کند. آن را با یک توده اشتباه نگیرید. بیضه‌های معمولی دارای رگ‌های خونی، بافت‌های حمایتی و لوله‌هایی هستند که اسپرم را حمل می‌کنند. برخی از مردان ممکن است در ابتدا آن‌ها را با توده‌های غیرطبیعی اشتباه بگیرند. اگر نگرانی دارید، از متخصص اورولوژی در مورد آن بپرسید.

این نوع توده‌ها می‌توانند اندازه نخود یا بزرگ‌تر باشند و اغلب بدون‌درد هستند. در صورت مشاهده توده، بهتری است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

معاینه بیضه باید ماهانه انجام شود.
معاینه بیضه‌ها به‌صورت ماهانه به تشخیص زودهنگام سرطان و درمان موفقیت کمک زیادی می‌کند.

سرطان بیضه چقدر شایع است؟

سرطان بیضه یک نوع نسبتا نادر از سرطان است و تنها ۱% از تمام سرطان‌هایی که در مردان ایجاد می‌شود را شامل می‌شود. سرطان بیضه در مقایسه با سایر سرطان‌ها غیرمعمول است، زیرا تمایل دارد مردان جوان را تحت تأثیر قرار دهد. سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان بین ۲۰ تا ۳۵ سال است. وقتی سرطان بیضه زود تشخیص داده شود، احتمال درمان بسیار بالاست.

به دلایلی که نامشخص است، مردان سفیدپوست بیشتر از مردان دیگر گروه‌های قومی در معرض ابتلا به سرطان بیضه هستند.

احتمال عود سرطان بیضه چقدر است؟

حتی اگر سرطان شما به‌طور کامل درمان شده باشد، احتمال بازگشت آن وجود دارد. خطر بازگشت سرطان بستگی به این دارد که سرطان شما در چه مرحله‌ای تشخیص داده شده باشد و بعد از آن چه درمانی داشته‌اید.

بیشتر عودهای سرطان بیضه غیرسمینوما در عرض ۲ سال پس از جراحی یا اتمام شیمی‌درمانی رخ می‌دهد.در تومورهای سمینوما‌، عود سرطان ممکن است تا ۳ سال پس از درمان رخ دهد. عود بیماری بعد از ۳ سال نادر است و در کمتر از ۵% افراد رخ می‌دهد.

برای بررسی اینکه آیا سرطان مجددا عود کرده است، به آزمایشات منظم نیاز دارید.

سرطان بیضه خوش خیم چیست؟

سرطان بیضه‌ای که یک توده منظم داشته‌باشد، حاشیه آن قابل تشخیص باشد، متاستاز ندهد، رشد آن با سرعت کم باشد و عود نکند، سرطان بیضه خوش خیم است.

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟

تورم عروق خونی (بیماری واریکوسل) به معنای واریس بیضه است. رگ‌های این بخش واریسی می‌شوند. اما سرطان بیضه به رشد بیش از حد و خطرناک سلول‌های بیضه گفته می‌شود.

درمان سرطان بیضه چگونه است؟
هر یک از روش‌های درمان سرطان بیضه مزایا و معایبی دارند که باید در مورد آنها با پزشک مشورت کنید.

طول عمر بیمار مبتلا به سرطان بیضه چقدر است؟

نرخ بقای یک بیماری می‌تواند به شما این امکان را بدهد که تخمین بزنید چند درصد از افراد با یک نوع سرطان در مرحله مشابه، چه مدت پس از تشخیص زنده می‌مانند. این آمار نمی‌توانند به شما بگویند چقدر عمر می‌کنید، اما ممکن است به شما کمک کنند تا درک بهتری از احتمال موفقیت درمان خود داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که میزان بقا تخمین زده می‌شود و اغلب بر اساس نتایج قبلیِ از تعداد زیادی از افرادی است که به سرطان خاصی مبتلا بودند. اما نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که در هر فرد خاص چه اتفاقی می‌افتد. این آمار می‌تواند گیج‌کننده باشد و ممکن است شما را به سؤالات بیشتری روبرو کند. با پزشک خود در مورد این آمار و ارقام صحبت کنید، او با وضعیت شما آشنا است و ذهنتان را در این مورد شفاف می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سرطان بیضه سرطانی است که در سلول‌های بیضه شروع می‌شود. این سرطان نادر است و تنها ۱% از موارد سرطان در مردان را تشکیل می‌دهد اما شایع‌ترین سرطان در مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال است. همان‌طور که گفتیم این سرطان مردان جوان و مردان سفیدپوست را بیشتر تهدید می‌کند. درمان‌پذیری این سرطان خیلی خوب است و در صورت تشخیص زودهنگام شانس درمان خیلی بالا است و در موارد نادری موجب مرگ می‌شود.

اگر سرطان بیضه دارید، هرچه زودتر درمان شروع شود، احتمال بهبود کامل بیشتر است. اگر از مراجعه به دکتر عمومی احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. در صورت وجود سرطان می‌توانید به بهترین متخصص انکولوژی مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خودارضایی نمی‌تواند باعث سرطان بیضه یا هر نوع سرطان دیگری شود. خود ارضایی و سرطان بیضه به هم ربطی ندارند.

در طول شیمی‌درمانی و یک سال پس از اتمام درمان نباید برای بچه‌دار شدن اقدام کنید. به این دلیل که داروهای شیمی‌درمانی می‌توانند به‌طور موقت به اسپرم شما آسیب برسانند و خطر نقایص مادرزادی جدی را افزایش دهند.
در این مدت باید از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. کاندوم همچنین باید در ۴۸ ساعت اول پس از گذراندن دوره شیمی‌درمانی استفاده شود. این مسئله برای محافظت از شریک زندگی شما در برابر هرگونه اثرات بالقوه مضر داروهای شیمی‌درمانی در اسپرم شما است.

بیضه می‌تواند به دلایل زیادی غیر از سرطان بزرگ شود. به‌عنوان مثال، مایع می‌تواند در اطراف بیضه جمع شود و هیدروسل ایجاد کند. یا رگ‌های بیضه می‌توانند گشاد شوند و باعث بزرگ‌شدن و برآمدگی اطراف بیضه شوند که به آن واریکوسل می‌گویند. اگر بیضه شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا مطمئن شوید یکی از این شرایط را دارید و تومور ندارید. پزشک ممکن است دستور سونوگرافی بدهد.این راهی آسان و بدون درد برای یافتن تومور است.

برای تشخیص و درمان این سرطان می‌توانید به سه دسته از متخصصین مراجعه کنید:
اورولوژیست: یک جراح است که متخصص درمان بیماری‌های دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی است.
انکولوژیست پرتویی: پزشکی که سرطان را با پرتودرمانی درمان می‌کند.
انکولوژیست پزشکی: پزشکی که سرطان را با داروهایی مانند شیمی درمانی، درمان می‌کند.

خیر. اما اولین علامت سرطان بیضه توده در بیضه است.

سرطان بیضه می‌تواند باعث ناباروری هم بشود.

واریکوسل زمانی ایجاد می‌شود که دریچه‌های لانه کبوتری خراب شده‌باشند و این اتفاق معمولا به علت آسیب‌های فیزیکی ایجاد می‌شود اما سرطان بیماری کاملا متفاوتی است و به علت تقسیم سلول‌ها به شکل سرطانی ایجاد می شود.

احتمالا از خود می‌پرسید که آیا سرطان بیضه کشنده است؟ زمانی سرطان بیضه کشنده است که متاستاز دهنده و بدخیم باشد و دیر تشخیص داده‌شود. مرگ بر اثر سرطان بیضه از بسیاری از سرطان‌های دیگر مثل سرطان گوارش کمتر است.

بستگی به روش درمانی انتخاب شده برای درمان سرطان و تعداد جلسات درمانی و پاسخگویی بیمار به روش درمانی دارد.

نمی‌توان گفت. درباره سرطان‌ها نمی‌توان به طور قطعی گفت که می‌توان آن را به طور قطعی درمان کرد یا نه. اما افراد بسیاری به درمان‌ها پاسخ‌داده‌اند و از بیماری نجات یافته‌اند.

بیضه‌ها غدد جنسی هستند و پروستات غده‌ای در مسیر خروج اسپرم از بدن که ماده‌ای ترشح می‌کند که برای ادامه‌ی زندگی اسپرم ضروری است. سرطان در این دو غده در محل‌های متفاوتی ایجاد می‌شود.

خیر. سرطان به علت تقسیم غیرقابل کنترل سلول‌ها ایجاد می‌شود. تنها ممکن است که در بدن خود فرد متاستاز دهد.

بله. ممکن است که توده‌ای که در بیضه‌ها احساس می‌شود احساس درد و سنگینی ایجاد بکند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان بیضه

  1. حسین سلیمی گفت:

    سلام من بیضه داخل توده سیاه و ورم دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم پاریکوسل دارید
      در اولین فرصت به اورولوژیست مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  2. حسین سلیمی گفت:

    سلام من بیضه راست توده سیاه دارد ورم دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم واریکوسل دارید
      در اولین فرصت به اورولوژیست مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  3. علی اصغرنادرمحمدی گفت:

    با سلام
    با تشکر از مطالب پر محتواتون
    من سال ۹۵ شیمی درمانی کردم بابت سرطان بیضه من موهای پرپشتی داشتم ولی الان که ۷ سال گذشته موهام به طور قبل برنگشته
    چیکار بکنم . هر دارویی که فکرشو بکنید استفاده کردم ولی جواب نگرفتم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفانه عوارض شیمی تراپی ممکن است سالها با ما باشد
      از هیرتامین دو دوره و روغن رزماری بطور موضعی استفاده کنید
      تزریق هفتگی بیوتین هم میتواند کارساز باشد

    2. رضا گفت:

      سلام اقای نادرمحمدی وقتتون بخیر
      . من هم جوانی ۲۳ ساله ام که تازه شیمی درمانی کرده ام و مبتلا به سرطان بیضه بوده ام. امکانش هست به روشی با شما در ارتباط باشم و چند سوال ازتون بپرسم؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله حتمن
        و بهتر از سایت گروه تلگرامی ماست که بهتر گفتگو کنید
        با ای‌دی

        @doctoreto