علائم فشار خون پایین چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار خون پایین، یا همان هیپوتانسیون، یک شرایط پزشکی است و زمانی رخ می‌دهد که فشار خون افراد به میزان قابل‌توجهی کاهش می یابد. علائم فشار خون پایین شامل سرگیجه و لرزش، احساس خستگی و ضعف، تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، افزایش تعریق است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کاهش فشار خون

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا علائم فشار خون پایین را می‌شناسید؟ برای یک عملکرد نرمال فشار خون باید طبیعی باشد که به‌صورت کلی فشار خون در رنج پایین‌تر از ۱۲۰/۸۰ mm Hg سطح نرمال است. به عبارت ساده فشار خون فشاری است که با آن خون در رگ‌های خونی جریان می‌یابد. هنگامی که این فشار در جریان خون بیش از حد معینی کاهش یابد، اصطلاحاً گفته می‌شود که فرد فشار خون پایینی دارد و دچار فشار خون پایین است. اما دقیقاً افت فشار خون چه نشانه‌هایی دارد و چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا علائم فشار خون پایین را بررسی کنیم.

علائم فشار خون پایین

اصولاً علائم پایین بودن فشار خون از نشانه‌های ساده‌ای مانند خستگی و افزایش ضربان قلب شروع می‌شود تا به نشانه‌های جدی‌تر برسد. گاهی اوقات هم علائم فشار خون پایین ممکن است با علائم سایر بیماری‌ها یکسان باشد یا حتی خود فشارخون جزء علائم سایر مشکلات و بیماری‌ها باشد. در ادامه شایع‌ترین علائم هایپوتنشن را می‌شناسیم.

فشارخون پایین یا هایپوتنشن به معنی فشار زیر ۹۰/۶۰ mm Hg است. در نتیجه زمانی که فشارخون از این میزان کمتر شود، علائم فشار خون پایین بروز می‌کند.
به نقل از سایت webMD

۱. فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

یکی از علائم فشار خون پایین که می‌تواند در مواردی جزء گزینه‌های پرریسک در نظر گرفته شود، افزایش ضربان قلب است. تپش قلب یا احساس این که قلب در حال بیرون‌زدن از سینه است و تپش خیلی شدید و سریعی دارد یکی دیگر از علائم پایین آمدن فشار خون است.

۲. فشار خون پایین و ضربان قلب پایین

در برخی موارد هم هم‌زمان با کاهش فشارخون، به دلیل افت جریان خون‌رسانی و پمپاژ خون در رگ‌ها ضربان قلب هم افت می‌کند. خصوصاً این که کاهش ضربان قلب خود می‌تواند موجب بروز افت فشار خون شود.

۳. فشار خون پایین و سردرد

علت سردرد شدید چیست؟ یکی از علل سردرد ممکن است افت فشار خون باشد و می‌توان آن را یکی از علائم فشار خون پایین در نظر گرفت. سردردها ناشی از انبساط رگ‌های خونی در مغز است و می‌تواند به چشم‌ها هم فشار وارد کند.

این یکی از علائم رایج افت فشار خون شامل سرگیجه، لرزش و حتی افتادن است.
این یکی از علائم رایج افت فشار خون شامل سرگیجه، لرزش و حتی افتادن است.

۴. فشار خون پایین و سرگیجه

علت سرگیجه گاهی کاهش فشار خون است. یکی از نشانه‌ها و علائم فشار خون پایین، احساس خستگی و کمبود انرژی است که به دنبال آن فرد احساس سبکی سر و سرگیجه دارد. حس سبکی سر و سرگیجه به نحوی است که فرد دائماً احساس می‌کند که در حال غش‌کردن است. این حالت یکی از واضح‌ترین علائم افت فشار خون است. در این حالت ممکن است فرد به دلیل ازدست‌دادن تعادل غش کند و زمین بخورد.

۵. فشار خون پایین و حالت تهوع

یکی دیگر از علائم فشار خون پایین احساس حالت تهوع مداوم است. حالت تهوع در واقع احساس ناراحتی در معده است که ممکن است با استفراغ هم همراه باشد. معمولاً با استفراغ‌کردن این حالت بهبود می‌یابد که به دلیل کم‌آبی بدن برای کاهش علائم هایپوتنشن بهتر است حتماً بدن آبرسانی شود.

۶. فشار خون پایین و اختلال نعوظ

یکی دیگر از علائم فشار خون پایین اختلال در نعوظ است. معمولاً کسانی که به‌صورت دائمی دچار افت فشارخون می‌شوند در نعوظ نیز دچار مشکل می‌شوند، چرا که خون به میزان کافی به اندام تناسلی نمی‌رسد.

۷. افت فشار خون و تکرر ادرار

گاهی علت تکرر ادرار کاهش فشار خون است. درصورتی‌که فرد دچار تکرر ادرار شود به دلیل ازدست‌رفتن میزان زیادی مایعات و کم‌آبی بدن ممکن است دچار افت فشار خون شود.

۸. افت فشار خون و کم خونی

در بسیاری از موارد افرادی که دچار فشار خون مداوم و مزمن می‌شوند، کم‌خونی را هم تجربه می‌کنند. انواع آنمی و کم‌خونی می‌تواند هم دلیل فشارخون پایین باشد و هم به‌عنوان علائم پایین بودن فشار خون در نظر گرفته شود.

۹. افت فشار خون و بیهوشی (غش کردن)

بیهوشی و ازدست‌دادن تعادل، خصوصاً بعد از حس سبکی سر و سرگیجه از دیگر علائم فشار خون پایین است. بسیاری از مواقع افراد با افت فشارخون به دلیل ازدست‌دادن تعادل غش می‌کنند و بیهوش می‌شوند. در این شرایط باید حتماً پیگیری‌های پزشکی موردنیاز را انجام داد. مهم‌تر این که گاهی این غش‌کردن می‌تواند موجب آسیب‌های فیزیکی به فرد هم شود و سلامت او را به خطر بیندازد.

اگر فشارخون پایین باعث علائمی مانند غش‌کردن شده است، باید با پزشک عمومی یا دکتر قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

۱۰. افت فشار خون و عرق سرد

یکی دیگر از علائم فشار خون پایین احساس پوست لطیف است. در این حالت روی پوست دست احساس رطوبت می‌کنید و روی آن عرق سرد می‌نشیند. پوست سرد، لطیف و رنگ‌پریده را می‌توان به‌عنوان یکی از نشانه‌های خطرناک افت فشار خون در نظر گرفت.

تنگی نفس از علائم شایع در فشار خون پایین نیست، اما درصورتی‌که با علائم دیگر همراه باشد می‌تواند نشانه‌ای از فشار خون پایین باشد.
تنگی نفس از علائم شایع در فشار خون پایین نیست، اما درصورتی‌که با علائم دیگر همراه باشد می‌تواند نشانه‌ای از فشار خون پایین باشد.

علائم فشار خون پایین در زنان

در زنان ممکن است تمامی علائم فشار خون پایین اعم از گیجی، سردرد یا حالت تهوع دیده شود. اما بااین‌حال از آن جایی که زنان بیشتر از مردان با مشکلات کم‌خونی مواجه هستند معمولاً شایع‌ترین نشانه افت فشار خون آنها کم‌خونی است. علاوه بر این افسردگی و ضعف نیز در زنان بیشتر دیده می‌شود.

زنان بیشتر از مردان با مشکلات کم‌خونی مواجه هستند معمولاً شایع‌ترین نشانه افت فشار خون آنها کم‌خونی است.

علائم فشار خون پایین در مردان

نشانه بارزی که می‌توان آن را به‌عنوان علائم فشار خون پایین در مردان در نظر گرفت، اختلال در نعوظ است. بسیاری از مردان که به‌صورت مزمن با افت فشار خون مواجه هستند ممکن است اختلال در نعوظ را تجربه کنند.

علائم فشار خون پایین در بارداری

یکی از موقعیت‌هایی که در آن علائم فشار خون پایین مشاهده می‌شود، بارداری است. در بارداری به دلیل افزایش نیاز خون از سوی فرد باردار و جنین درحال‌رشد، ممکن است مشکلات بارداری دیده شود. معمولاً ضعف، تشنگی، لرزش دست‌ها، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و حتی غش‌کردن و افزایش ضربان قلب می‌تواند از نشانه‌ها و علائم هایپوتنشن در بارداری باشد.

در کودکان فشار خون پایین می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود.
در کودکان فشار خون پایین می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود.

علائم فشار خون پایین در کودکان

علائم افت فشار خون در کودکان بسته به دلیل و شرایط کودک ممکن است متفاوت باشد. فشارخون بسیار پایین در کودکان نیز می‌تواند باعث خستگی، حالت تهوع، تاری دید، سرگیجه و غش شود. در مورد افت فشارخون شدید در کودکان، علائم شوک ممکن است بروز کند. این علائم فشار خون پایین شامل گیجی، سردی و رنگ‌پریدگی پوست، تنفس سریع و کم‌عمق و نبض ضعیف و سریع است. در صورت وجود این علائم، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در مواردی هم کودکانی که افت فشار خون دارند به‌سختی می‌توانند تمرکز کنند.

علائم فشار خون پایین در نوجوانان

فشار خون طبیعی برای یک نوجوان حدود ۱۱۰/۷۰ میلی‌متر جیوه است و پایین‌تر از این مقدار یعنی افت فشار خون در نوجوانان. علائم پایین آمدن فشار خون در نوجوانان علاوه بر نشانه‌های کلی به‌صورت عمده شامل حس گیجی و عدم تعادل بعد از سرپا ایستادن‌های طولانی‌مدت می‌شود. علاوه بر این تاری دید، سبکی سر و غش‌کردن هم می‌تواند از علائم Hypotension در نوجوانان باشد.

علائم رایج فشار خون پایین در جوانان شامل استرس عاطفی، ترس و سرگیجه است.
علائم رایج فشار خون پایین در جوانان شامل استرس عاطفی، ترس و سرگیجه است.

علائم فشار خون پایین در جوانان

فشار خون پایین در افراد جوان دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به استرس عاطفی، ترس، ناامنی یا درد اشاره کرد. گاهی عوارض استرس و فکر زیاد می‌تواند این عارضه باشد. کم‌آبی که باعث کاهش حجم خون می‌شود یا واکنش بدن به گرما هم می‌تواند موجب بروز هایپوتنشن در افراد جوان شود. به همین دلیل بسته به علت بروز این مشکل در آنها، علائم فشار خون پایین در جوانان هم متفاوت است. رایج‌ترین آنها شامل گیجی، سبکی سر، حالت تهوع، گردن‌درد یا کمردرد و سردرد می‌شود.

علائم فشار خون پایین عصبی

در صورت وجود مشکلات عصبی ممکن است به همراه علائم پایین آمدن فشار خون مشکلاتی مانند سردرد شدید، تنگی نفس، دیسترس تنفسی، تاکی‌کاردی و ضعف هم دیده شود. معمولاً افرادی که دچار شوک عصبی می‌شوند یا مشکلات عاطفی و استرسی را تجربه می‌کنند با افزایش ضربان قلب و افت فشار خون واضح مواجه می‌شوند. سست‌شدن پاها و ضعف عمومی هم ممکن است از علائم پایین بودن فشار خون در این افراد باشد.

معمولاً افرادی که دچار شوک عصبی می‌شوند یا مشکلات عاطفی و استرسی را تجربه می‌کنند با افزایش ضربان قلب و افت فشار خون واضح مواجه می‌شوند.

علائم فشار خون پایین در بیماران دیالیزی

در بیماران دیالیزی یکی از ناراحتی‌های رایجی که ممکن است اتفاق بیفتد افت فشارخون است. به‌صورت معمول علائم فشار خون پایین که در افراد دیالیزی ممکن است مشاهده شود شامل ضعف و بی‌حالی، حالت تهوع استفراغ و خستگی و سرگیجه شدید می‌شود.

علائم فشار خون پایین در خواب

کاهش فشار خون در خواب امری طبیعی است، چرا که بدن در حالت استراحت به سر می‌برد و جریان گردش خون آهسته‌تر می‌شود. بااین‌حال علائم پایین آمدن فشار خون در افرادی که خوابند می‌تواند شامل کاهش دمای بدن، کاهش ضربان قلب و گیجی باشد.

علائم فشار خون پایین در پریودی

رایج‌ترین علائم کاهش فشار خون در پریودی سردرد، کم‌خونی و کم‌آبی بدن، سرگیجه و ضعف و بیحالی است. در پریودی به دلیل ازدست‌دادن حجم زیاد خون و مایعات از بدن، احتمال بروز هایپرتنشن بسیار بیشتر است.

سرگیجه و ضعف از جمله علائم رایج فشار خون پایین در پریودی است.
سرگیجه و ضعف از جمله علائم رایج فشار خون پایین در پریودی است.

علائم فشار خون پایین در سالمندان

در افراد سالمند به‌صورت کلی تمامی علائم فشار خون پایین مشاهده می‌شود. اما به‌صورت ویژه در این افراد نشانه‌هایی مانند ضربان قلب بالا، دیابت، گیجی و ازدست‌دادن هوشیاری و تعادل بیشتر مشاهده می‌شود.

آیا دچار علائم افت فشار خون هستی؟

با متخصص قلب مشورت کن.

علت بروز علائم فشار خون پایین

علت فشار خون پایین بسته به نوع هایپوتنشن می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در افت فشارخون ارتواستاتیک یا وضعیتی، دلیل کاهش فشار خون ایستادن زیاد یا تغییر حالت فوری از حالت نشسته یا دراز کشیده به حالت ایستاده است.

فشار خون پایین ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شود.
فشار خون پایین ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شود که می‌تواند به علائمی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه و اضطراب منجر شود.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

فشار خون پایین می‌تواند در شرایط و حالت‌های مختلفی بروز کند. در بسیاری از موارد این حالت موقتی است و خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بااین‌حال اگر علائم فشار خون پایین ادامه‌دار باشد و با علائم شدیدی خصوصاً تاکی‌کاردی یا تنگی نفس نیز همراه باشد، باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. در بیمارانی با مشکلات قلبی یا ریوی و افراد مسن و بارداران هم افت فشار خون باید پیگیری شود.

در صورت ایجاد علائم پایین بودن فشار خون به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای تشخیص علائم فشار خون پایین باید ابتدا از یک متخصص مراقبت‌های پزشکی عمومی کمک گرفت. در بیشتر مواقع این علائم مانند سرگیجه و حالت تهوع خطر جدی ایجاد نمی‌کنند و برطرف می‌شوند. اما اگر نشانه‌ها و علائم افت فشار خون شدیدتر شد و ادامه‌دار بود باید حتماً با یک متخصص قلب و عروق در این زمینه مشورت کرد. خصوصاً زمانی که نشانه‌هایی مانند افزایش ضربان قلب نیز دیده می‌شود.

اگر دچار علائم افت فشار خون می‌شوید، باید با دکتر عمومی یا فوق تخصص قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عمومی وجود دارد.

یک بار برای همیشه از علائم فشار خون پایین خلاص شو

درمان علائم افت فشار خون

پزشک ممکن است برای درمان فشار خون پایین با شما در مورد تغییرات سبک زندگی صحبت کند، از جمله تغییر نحوه غذاخوردن و نحوه نشستن و ایستادن. در صورت ایستادن طولانی‌مدت، پزشک ممکن است جوراب‌های واریسی را نیز توصیه کند. ممکن است برای فشار خون پایین نیازی به درمان نداشته باشید.

بسته به علائم شما، درمان ممکن است شامل نوشیدن مایعات بیشتر برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، مصرف داروهایی برای افزایش فشارخون یا تنظیم داروهایی باشد که باعث کاهش فشار خون می‌شوند.
به نقل از سایت healthlibrary

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک 

هایپوتنشن که در آن میزان فشار خون کاهش می‌یابد در صورت آموزش در خصوص این مشکل به‌راحتی قابل‌کنترل و پیشگیری است. علائم فشار خون پایین بیشتر شامل ضعف، سرگیجه، عرق سرد و حالت تهوع می‌شود. بهتر است اگر سابقه افت فشار خون دارید از محرک‌ها آگاه شده و از آنها دوری کنید. عادات غذایی سالم، هیدراتاسیون منظم و ورزش همیشه به کنترل فشار خون کمک می‌کند. بااین‌حال اگر جزو گزینه‌های پرخطر هستید یا با علائم فشار خون پایین دارای ریسک مواجه هستید باید با مراجعه به یک متخصص قلب و عروق به‌صورت جدی‌تر این مشکل را پیگیری کنید.

اگر دچار علائم افت فشار خون می‌شوید، باید با پزشک عمومی یا متخصص قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عمومی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علائم فشار خون پایین می‌تواند از نشانه‌های ساده‌ای مانند خستگی، حس سبکی سر، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و غیره شروع شود و به علائم جدی‌تری مانند بیهوشی، تاری دید، ازدست‌رفتن تعادل، تاکی‌کاردی یا افت ضربان قلب برسد.

می‌توان با انجام راه‌های ساده‌ای از بروز علائم افت فشار خون مانند سرگیجه و سردرد جلوگیری کرد. برای مثال می‌توان مصرف آب را افزایش داد یا میزان مصرف الکل را کم کرد. محدودکردن مصرف کافئین، درازکشیدن و استراحت‌کردن بعد از احساس سرگیجه و مواردی ازاین‌دست می‌تواند تا حدودی از بروز هایپوتنشن جلوگیری کند.

خیر، آنها یکسان نیستند، اما سطح پایین قند خون می‌تواند منجر به کاهش فشار خون نیز شود و در واقع یکی از گزینه‌های رایج بروز هایپوتنشن افراد دیابتی است.

وعده‌های غذایی خود را به‌جای سه وعده‌غذایی اصلی به چند وعده کوچک تقسیم کرده و سعی کنید میزان کربوهیدرات کمتری مصرف کنید.

سن بالاتر، داروها و برخی بیماری‌ها مانند پارکینسون و سایر بیماری‌های قلبی، افراد را در برابر فشار خون پایین آسیب‌پذیرتر می‌کند. علاوه بر این افراد باردار هم باید مراقب علائم افت فشار خون و عوارض ناشی از آن باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم فشار خون پایین

  1. ناشناس گفت:

    سلام من یه دفعه سرم گیج رفت افتادم زمین دلیلی چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال افت قند و فشار وجود دارد
      در این مواقع از پودر ors یا آب قند و کمی نمک استفاده کنید

  2. علی عظمای گفت:

    سلام همسرم ۳۰ سال دارد هر روز یک بار یک دفعه بدنش سست میشود وقلبش تند تند میزند ودیگر نمیتواند سرپا بایستد باید دراز بکشد حوصله برای حرف زدن ندارد بعضی موقع ها تا دوسه روز اونجور میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر این علایم به بیماری خونی وقلبی عروقی مربوط است
      ازمایش cbc باید مجددا تکرار شود
      میزان اهن خون و کلسیم هم نیاز است
      از نظر واریس و قلبی عروقی باید معاینه و اسکن شوید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  3. ناشناس گفت:

    سلام من ۴۵سال دارم وفشارپاینن چکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر افرادی که با مشکل فشار خون پایین روبرو هستند نیازی به دارو و یا دیگر درمان های پزشکی برای بالا بردن آن ندارند. برای درمان فوری فشار خون پایین ساده ترین راه خوراندن نمک است
      در حین نشستن یک پا را بر روی پای دیگر بیاندازید
      خوردن وعده های بیشتر با حجم کمتر در طول روز در حل مشکل فشار خون پایین افراد تاثیر مثبتی دارد

  4. فاطمه گفت:

    من باردار هستم یک ماه تاری دید گرفتم وقتی اینطوری میشم فشارم میاد واسه ۷ کف سرم درد میگیره نگرانم نمیدونم چ دکتری برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین دلیل کاهش فشار خون در بارداری بی آب ماندن بدن است. وقتی بدن بی آب می ماند بلافاصله روی جریان گردش خون تاثیر می گذارد و همچنین گرمای شدید نیز روی گردش خون اثر گذاشته و باعث کاهش فشار خون میشود. همچنین ایستادن به مدت طولانی نیز باعث کاهش فشار خون میشود
      حتمن زیر نظر متخصص زنان باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام پدرم ۸۷ ساله با فیبریلاسیون دهلیزی ،وقتی فشار خون روی ۸ میشه و ضربان قلب بالای هشتاد چیکار باید بکنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار در این شرایط کنترل رژیم غذایی، حذف کامل نمک، کنترل روزانه فشار خون و استفاده از دارو های مناسب است

  6. محمد امین گفت:

    سلام
    چند ماه یکبار از خواب که بیدار میشم سردرد شدید دارم بعضی اوقات استفراغ میکنم زبونم سنگین میشه و هر چی باهام حرف بزنن متوجه نمیشم فشارم تا ۶هم میرسه واقعا تا یک ماه بدنم سره جا نیس سنم۲۳ ساله راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات قلبی عروقی وجود دارد
      حتمن در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  7. شهریار گفت:

    فشارم افتاده دستم سرده شده چکارکنم درمان خانگی توزیع بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام شهریار عزیز
      از پودر ors یا محلول قند و نمک استفاده کنید

  8. نرگس طریقی محمودی گفت:

    فشار م می افتد وکمرم در می کند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خانم طریقی عزیز
      اطلاعات تان کافی نیست
      عوامل زیادی در درد کمر و فشار خون نقش دارند

  9. نرگس طریقی محمودی گفت:

    فشار م می افتد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خانم طریقی عزیز
      اطلاعات تان کافی نیست
      عوامل زیادی در درد کمر و فشار خون نقش دارند

  10. محبوبه گفت:

    اخیرا فشار خون بالا و پایین را توامأ دارم . مقاله اتان بسیار آگاهی دهنده است اما از مشکل خودم چیزی ندیدم خواهش می‌کنم جواب سوال من را بدهید . با سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محبوبه عزیز
      ابتدا هورمون های فوق کلیوی تان و سپس میزان سدیم و پتاسیم خون تان باید بررسی شود
      و سپس قضاوت و درمان صحیح صورت گیرد