درمان فشار خون پایین چیست؟ از درمان خانگی تا دارویی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار خون پایین یا همان هیپوتانسیون، ممکن است به علت مشکلات مختلفی مانند کمبود آهن، مشکلات قلبی، عفونت‌ها، تغییرات هورمونی، داروها، خونریزی و یا مشکلات در سیستم عصبی بروز پیدا کند. برای درمان فشار خون پایین، ابتدا باید علت آن شناسایی شود. در بعضی موارد، تغییرات سبک زندگی می‌تواند باعث بهبود فشار خون پایین شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
بالا بردن فشار خون پایین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

درمان فشار خون پایین با چند راهکار قابل انجام است. فشار خون پایین که به آن هیپوتانسیون یا هایپوتنشن هم گفته‌می‌شود، در بیشتر موارد نشان‌دهنده مشکل به‌خصوصی نیست و نیازی به درمان خاصی ندارد.

بااین‌حال گاهی اوقات هم این فشار خون پایین می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود و می‌توان آن را نشانه‌ای از وجود یک مشکل پزشکی یا بیماری در نظر گرفت. علائمی مانند سرگیجه یا غش‌کردن از علائم هشداردهنده فشار خون پایین هستند. در نتیجه ممکن است بسته به شرایطی که بیمار دارد و مدت‌زمان و دفعاتی که افت فشار خون اتفاق می‌افتد به درمان فشار خون نیاز باشد. در این مقاله به بررسی گزینه‌های درمانی موجود برای کنترل فشار خون پایین و درمان آن می‌پردازیم.

درمان فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین معمولا مشکل‌ساز نمی‌شود. درمان فشار خون پایین به معنای بالابردن فشار و رساندن آن به فشار خون نرمال است که در اکثر افراد این مقدار ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است. برای درمان فشار خون پایین می‌توان از راه‌حل‌های طبیعی استفاده کرد تا با کمک آنها فشار خون پایین را افزایش داد و برخی از علائم همراه آن را تسکین داد. در موارد دیگر ممکن است برای درمان فشار خون پایین به مصرف داروها و درمان‌های پزشکی نیاز باشد.

در مواردی که علائم فشار خون پایین ظاهر می‌شود باید به فکر درمان بود، چرا که این حالت در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند به معنای نرسیدن خون کافی به اندام‌های حساسی مانند قلب و مغز و کلیه است. نتیجه نرسیدن خون به اندام‌ها می‌تواند سکته قلبی، نارسایی کلیه یا سکته مغزی باشد.

فشار خون پایین به معنای فشار خون کمتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه و ۶۰ میلی‌متر جیوه است.
Low blood pressure is generally considered a blood pressure reading lower than 90 millimeters of mercury (mm Hg) for the top number (systolic) or 60 mm Hg for the bottom number (diastolic).
بر اساس مقاله سایت mayoclinic

برخی داروها می‌توانند باعث فشار خون پایین شوند،.
برخی داروها می‌توانند باعث فشار خون پایین شوند، در این صورت، پزشک می‌تواند داروی جایگزینی را تجویز کند.

۱. درمان دارویی بالا بردن فشار خون پایین

در بسیاری از مواقع برای بالابردن فشارخون و درمان آن به مصرف دارو و یک سری اقدامات پزشکی نیاز است. خصوصاً در مواردی که فشارخون پایین ناشی از یک مشکل و بیماری زمینه‌ای است یا علائم بسیار تهدیدکننده زندگی با آن همراه است. درمان با قرص و دارو و تزریق سرم از جمله روش‌های درمان دارویی برای درمان بالابردن فشار خون پایین است. در سایر موارد مانند فشارخون ارتواستاتیک یا زمانی که افراد به دلیل خونریزی و کم‌آبی شدید دچار افت فشار خون شده‌اند، هم ممکن است به درمان دارویی برای بالا بردن فشار خون نیاز باشد.

درمان فشار خون پایین با قرص

در بسیاری از مواقع برای درمان فشار خون، نیاز به استفاده از یک سری داروهاست که در کل کاربرد آنها برای برگرداندن فشار خون به حالت نرمال است. در مورد درمان فشار خون پایین یکی از گزینه‌ها استفاده از قرص‌ها و داروهایی برای بالا بردن و درمان فشار خون است.

یکی از این داروها قرصی به نام آنژیوتانسین II است که این دارو یک تنگ‌کننده عروق مصنوعی است و برای افزایش فشارخون در بیماران بالغ برای درمان فشار خون پایین با شوک سپتیک یا شوک توزیعی تجویز می‌شود. داروی بعدی، مفنترمین نام دارد که از آن برای درمان و بالا بردن فشار خون پایین استفاده می‌شود. این دارو یک داروی محرک قلب است.

برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک از دارویی به نام میدودرین استفاده می‌شود. این دارو خصوصاً در مواردی که افت فشار خون ارتواستاتیک بسیار طولانی می‌شود تجویز خواهد شد. معمولاً میدودرین برای افزایش سطح فشار خون در حالت ایستاده تجویز می‌شود. درصورتی‌که فشار خون پایین به دنبال جراحی یا یک شرایط پزشکی خاص اتفاق بیفتد، نوراپی‌نفرین یکی از داروهایی است که تجویز می‌شود. ترلیپرسین نیز یک آنالوگ وازوپرسین است که برای خونریزی واریس مری، شوک سپتیک، سندرم کبدی و در مدیریت فشار خون پایین تجویز می‌شود. اریتروپویتین هم دارویی است که به دنبال ازدست‌دادن خون و کم‌خونی و افت فشار خون ناشی از آن تجویز می‌شود.

 به نظر می‌رسد داروی فلودروکورتیزون هم به انواع فشار خون پایین کمک می‌کند.
Fludrocortisone is a medication that seems to help some types of low blood pressure
بر اساس مقاله سایت webmd

۲. بالا بردن فشار خون پایین با سرم

در مواردی که افت فشار خون به دنبال ازدست‌دادن خون، کم‌آبی شدید بدن و دهیدراتاسیون اتفاق می‌افتد، می‌توان با استفاده از سرم و تامین آب و الکترولیت بدن فشار خون را افزایش داد؛ بنابراین گاهی اوقات تزریق سرم هم می‌تواند گزینه بعدی برای درمان فشار خون پایین باشد.

مصرف آب کافی و انواع مایعات دیگر می‌تواند بهبود فشار خون پایین کمک کند.
مصرف آب کافی و انواع مایعات دیگر می‌تواند بهبود فشار خون پایین کمک کند.

۳. درمان فشار خون پایین در منزل با روش های خانگی

در روش‌های خانگی یا روش‌های طبیعی که از آنها برای درمان بالا بردن فشار خون پایین استفاده می‌شود، معمولاً بدون استفاده از داروی خاصی فشار خون افراد افزایش می‌یابد. این روش‌ها خصوصاً برای فشار خون موقتی و بدون نشانه کاربرد دارد.

درمان فشار خون پایین در منزل با روش‌های خانگی می‌تواند شامل تغییرات سبک زندگی باشد. برای مثال به افرادی که به‌صورت معمول دچار افت فشار خون می‌شوند توصیه می‌شود که نمک بیشتری بخورند. علاوه بر این برای درمان خانگی فشار خون پایین به افراد توصیه می‌شود که از مصرف الکل خودداری کرده و در خصوص عوارض جانبی داروهایی که مصرف می‌کنند با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف آب زیاد که به افزایش حجم خون کمک می‌کند، یکی دیگر از روش‌های افزایش فشار خون در خانه است. از طرفی به کسانی که فشار خون پایینی دارند توصیه می‌شود که در حالت نشسته پاها را به سمت بالا بگیرند. استفاده از جوراب‌های واریس و مصرف وعده‌های غذایی کوچک از دیگر روش‌های درمان بالا بردن فشار خون پایین در خانه است.

۴. درمان فشار خون پایین در طب سنتی

در طب سنتی هم درمان‌هایی برای فشار خون پایین وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها تغییر رژیم غذایی و افزایش مصرف مایعات، غلات و سبزیجات است. استفاده از نمک دریایی هم در طب سنتی برای بالا بردن فشار خون توصیه شده‌است. آب چغندر، زردچوبه و فلفل، مصرف آب‌لیموی طبیعی، ترکیب زنجبیل و عسل و شیر بادام از دیگر گزینه‌هایی است که در طب سنتی برای درمان فشار خون پایین توصیه شده‌است.

۵. درمان اورژانسی فشار خون پایین با روش گیاهی

داروهای گیاهی نیز ممکن است به درمان بالا بردن فشار خون پایین کمک کنند. یکی از روش‌های گیاهی موثر مصرف آب‌هویج تازه با عسل در اول صبح است. مصرف این ترکیب می‌تواند به حفظ فشار خون کمک کرده و عملکرد قلب و کلیه‌ها را تنظیم کند. علاوه‌براین آب چغندر هم به‌عنوان یک ترکیب موثر گیاهی برای تثبیت فشار خون در نظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از درمان‌های گیاهی موثر برای افزایش فشار خون، مصرف برگ تولسی است. این گیاه از خانواده نعناع است و می‌توان آن را به‌عنوان بهترین درمان فشار خون در خانه در نظر گرفت. این ترکیب گیاهی حاوی مواد معدنی مختلفی مانند پتاسیم و منیزیم است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند. برگ‌های تولسی سرشار از ویتامین C است و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام اوژنول دارد که احتمالاً فشار خون را در محدوده نگه می‌دارد.

یکی از روش‌های گیاهی موثر مصرف آب‌هویج تازه با عسل در اول صبح است. مصرف این ترکیب می‌تواند به حفظ فشار خون کمک کرده و عملکرد قلب و کلیه‌ها را تنظیم کند.

مصرف نمک بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین کاهش مصرف نمک می‌تواند به بهبود فشار خون پایین کمک کند.
مصرف نمک بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین کاهش مصرف نمک می‌تواند به بهبود فشار خون پایین کمک کند.

۶. درمان فشار خون پایین با تغذیه

اگر بخواهیم با رژیم غذایی فشار خون را بالا ببریم معمولاً مصرف آب و مایعات زیاد توصیه می‌شود. همچنین مصرف غذاهایی که میزان سدیم بیشتری دارند هم می‌تواند به بالا بردن فشار خون کمک زیادی کند. گزینه‌های بعدی برای بالابردن فشار خون پایین با مواد غذایی مصرف غذاهایی مانند لوبیا، سبزیجات برگ‌دار، تخم‌مرغ و غذاهای شور است. انواع ترشی و زیتون هم می‌توانند به بالا بردن فشار خون کمک کنند. در برخی مواقع هم ممکن است به‌عنوان روش درمان بالابردن فشار خون پایین با غذا، دکتر مصرف کافئین را توصیه کند.

درمان فشار خون پایین در کرونا

در دوران کرونا ممکن است افراد به دلیل ضعف، بی‌حالی ناشی از بیماری و ازدست‌دادن آب بدن دچار افت فشار خون وضعیتی شوند. در این شرایط درمان فشار خون پایین معمولاً از طریق توصیه پزشکی مانند استراحت‌کردن، نشستن بعد از ایستادن‌های طولانی‌مدت، اجتناب از مصرف الکل و قهوه و مواردی ازاین‌دست است. نمی‌توان افت فشار خون را به‌عنوان عارضه جدی سویه های کرونا در نظر گرفت.

درمان فشار خون پایین در سالمندان

معمولاً در افراد سالمند به دلایل مختلفی مانند مصرف برخی از داروها یا وجود عفونت در بدن افت فشار خون اتفاق می‌افتد. از طرفی مشکلات قلبی نیز می‌تواند دلیل کاهش فشار خون در این افراد باشد. مصرف مایعات و افزودن کمی نمک در آب و نوشیدن آن می‌تواند بهترین گزینه جهت درمان فشار خون پایین در افراد سالمند باشد.

درمان فشار خون پایین در افراد دیابتی

در افراد دیابتی به دلیل کم‌آبی بدن که نتیجه دفع زیاد ادرار است، ممکن است افت فشار خون اتفاق بیفتد. در نتیجه باید برای جلوگیری از کم‌خونی و مشکلات جدی‌تر در این گروه فشار خون پایین سریعاً کنترل شود. هیدراته ماندن همیشه بهترین گزینه است. تغییر سبک زندگی، تغییر برخی از داروها و کاهش قند در رژیم غذایی جزو درمان انتخابی افت فشار خون در افراد دیابتی است. پوشیدن جوراب‌های کشی هم می‌تواند به درمان بالا بردن فشار خون پایین در افراد دیابتی کمک کند.

درمان فشار خون پایین در بیماران قلبی

در بیماران قلبی درمان فشار خون پایین اهمیت بسیار زیادی دارد. در این افراد نرسیدن خون کافی به قلب می‌تواند به قلب و رگ‌های خونی آسیب برساند. بنا به تشخیص پزشک ممکن است برای درمان از روش‌های طبیعی یا درمان‌های دارویی استفاده شود.

فعالیت بدنی می‌تواند باعث افزایش فشار خون و بهبود عملکرد قلبی در بارداری شود.
فعالیت بدنی می‌تواند باعث افزایش فشار خون و بهبود عملکرد قلبی در بارداری شود.

درمان فشار خون پایین در بارداری

در کل فشار خون جزء مواردی است که باید همیشه در دوران بارداری آن را کنترل کرد. فشار خون در بارداری چه بالا و چه فشار خون پایین باشد، باید کنترل و درمان شود. در بسیاری از موارد ممکن است در بارداری افراد دچار افت فشار خون شوند. معمولاً با استراحت‌کردن و مصرف مایعات زیاد و تغییر رژیم غذایی فشار خون پایین در بارداری کنترل و درمان می‌شود. بااین‌حال در صورت نیاز به درمان‌های پزشکی ممکن است به مصرف برخی از داروها نیز احتیاج باشد. اگر افت فشار خون ناشی از کم‌خونی باشد با مصرف فروس سولفات و آهن، مشکل درمان می‌شود.

برای درمان فشار خون پایین به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در بسیاری از مواقع برای درمان و بالا بردن فشار خون پایین باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد. خصوصاً زمانی که همراه با افت فشار خون نشانه‌هایی از مشکلات قلبی نیز مشاهده شود. متخصص قلب و عروق با بررسی کامل علائم و نشانه‌ها و انجام بررسی‌های تخصصی می‌تواند به درمان افت فشار خون کمک کند.

اگر به دنبال راهی برای درمان فشار خون پایین هستید، باید با متخصص قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

آیا شما هم علائم فشار خون پایین را دارید؟

برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

عوارض درمان نشدن فشار خون پایین

فشار خون پایین معمولاً ممکن است بدون هیچ عارضه‌ای باشد و به‌خودی‌خود درمان شود. اما در مواردی که این مشکل مزمن می‌شود، در صورت درمان‌نشدن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که تهدیدکننده سلامتی هستند. گاهی علت حالت تهوع و سرگیجه مداوم می‌تواند فشارخون پایین باشد. ضعف و بی‌حالی هم از عوارض عدم درمان فشار خون پایین هستند.

برخی مواقع فشار خون پایین شدید می‌تواند موجب غش‌کردن افراد شود که در این شرایط احتمال واردشدن آسیب‌های فیزیکی به فرد زیاد است. در نهایت کم‌خونی، کم‌آبی و کاهش خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی مانند قلب، مغز و کلیه می‌تواند در صورت ادامه‌داشتن موجب نارسایی این اندام‌ها و ازکارافتادن آنها شود. سکته و به کما رفتن از عوارض حاد درمان‌نشدن فشار خون پایین هستند.

ضعف و بی‌حالی از عوارض عدم درمان فشار خون پایین هستند.

علائم فشار خون پایین

علائم ممکن است همیشه با فشار خون پایین وجود نداشته باشند یا آشکار نباشند. بااین‌حال، ممکن است شامل خستگی، تاری دید و مشکل در تمرکز باشد. برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین هیچ علامتی ندارند. در این افراد، فشار خون پایین به‌طورکلی خطرناک و نگران‌کننده نیست.

بااین‌حال، حتی نشان‌دادن یک یا دو مورد از علائم فشار خون پایین ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد. فشار خون پایین می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • سرگیجه
  • غش‌کردن
  • ناتوانی در تمرکز
  • تاری یا تحریف دید
  • حالت تهوع
  • خستگی

برخی افراد ممکن است علائم فشار خون پایین را تنها در حالت ایستاده داشته باشند. این به‌عنوان هیپوتانسیون ارتواستاتیک شناخته می‌شود. معمولاً این وضعیت خطرناک نیست مگر اینکه تغییرات موقعیتی باعث شود فشار خون فرد به‌سرعت کاهش یابد که ممکن است منجر به غش شود.

در موارد شدیدتر، فشار خون پایین ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک اورژانس پزشکی جدی است که به دلیل کاهش جریان خون در سراسر بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن آسیب برساند.

سرگیجه یکی از شایع‌ترین علائم افت فشار خون است.
سرگیجه یکی از شایع‌ترین علائم افت فشار خون است.

علت فشار خون پایین

تعدادی از دلایل بالقوه برای فشار خون پایین وجود دارد. در برخی موارد، وجود یک بیماری زمینه‌ای علت فشار خون پایین است که در این شرایط قطعاً به درمان بالابردن فشار خون پایین نیاز خواهد بود.

بااین‌حال برخی از شایع‌ترین علل عبارت‌اند از:

  • کمبودهای تغذیه‌ای
  • استراحت طولانی‌مدت در رختخواب و تغییر وضعیت ناگهانی از حالت نشسته و خوابیده به حالت ایستاده
  • بارداری
  • مصرف برخی از داروها، خصوصاً داروهای فشارخون بالا
  • عفونت‌های شدید
  • عکس‌العمل‌های آلرژیک
  • کاهش حجم خون در اثر خونریزی‌های شدید و ازدست‌دادن خون در اثر تصادف یا جراحات دیگر
  • مسائل و مشکلات قلبی

آیا فشار خون پایین درمان دارد؟ 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در بسیاری از موارد فشار خون پایین نیازی به درمان ندارد و به‌صورت خودبه‌خودی بهبود می‌یابد. اما اگر افت فشار خون ادامه‌دار بود و با نشانه‌های پر ریسک مانند غش‌کردن یا سرگیجه شدید همراه بود، باید برای درمان فشار خون پایین به دکتر مراجعه کرد تا با انجام تست‌ها و بررسی‌های لازم و تشخیص دلیل مشکل فشار خون، بهترین درمان را برای آن ارائه دهد.

اگر فشارخون شما پایین است و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، باید با متخصص قلب و عروق یا دکتر عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نمک و غذاهایی که حاوی سدیم بیشتری هستند به همراه مصرف زیاد مایعات خصوصاً آب می‌تواند بهترین درمان برای افزایش فشار خون باشد.

در برخی موارد فشار خون پایین نیازی به درمان ندارد. گاهی نیز برای درمان می‌توان از روش‌های طبیعی استفاده کرد. اگر نشانه‌های فشار خون پایین بسیار شدید و پرخطر باشد برای درمان باید با پزشک مشورت کرد تا با درمان‌های دارویی افت فشار خون درمان شود.

بله هم با روش‌های طبیعی و هم با مصرف دارو و قرص می‌توان درمان فشار خون پایین را انجام داد.

نمک، غذاهای شور، آب زیاد و شربت چغندر و عسل می‌تواند در درمان سریع فشار خون پایین موثر باشد.

می‌توان برای بالا بردن فشار خون مواد غذایی شور مانند زیتون یا ترشی و ترکیباتی مانند زنجبیل، کافئین و عسل را مصرف کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان فشار خون پایین

  1. معصومه گفت:

    سلام
    من مشکل میگرن و ریفلاکس معده دارم.
    چند ماهیست که چند روز بعد از پریود یا وقتی حجم کاریم سنگین میشه که موجب خستگی ام میشه مبتلا به سردرد میشم که با مسکن هم خوب نمیشه و چند روز طول می‌کشه. کف سرم (بالای سر) درد می کنه عمدتا. دو سه بار به پزشک عمومی مراجعه کردم، فشارم پایین بود در حد ۷-۸ که سرم تجویز شد و کم کم بهبود یافتم.
    می خوام بدونم برای حل ریشه ای این مشکل چه باید بکنم؟ و علت چیست؟
    ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر علایم افت فشار خون، کمبود اهن و مکمل های دیگر دارید
      برای درمان ریشه باید این موارد برطرف شود
      می توانید زیر نظر پزشک از ول‌وومن استفاده کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  2. M گفت:

    سلام من کیک بوکس کار میکنم هنگام تمرین های سنگین و بدنسازی سرگیجه حالت تهوع و سردرد ناگهانی میگیرم لازمه به دکتر مزاجعه کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حتمن
      جدی بگیرید
      ابتدا به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  3. Arman گفت:

    سلام خسته نباشید من ناوایی کار میکنم فشارم پایین میاد دیروز روی ۱۰/۴بود فشارم سرگیجه میگیرم دست و پام سرد نیشه و حال گزگزه میگیره چیکار کنم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر روز از پودر ors استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود نیاز به متخصص قلب و عروق دارید

  4. جواد هادی گفت:

    بسیار مفید وکاربردی موفق باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما جواد عزیز

  5. ناشناس گفت:

    سلام فشارم همیشه ۶ یا ۷, بروی ۸ ،۱۷سالمه،و۴۸ کیلو وزنمه ،عفونت واژن دارم ،دست و پاهام مثله یخه،مجردم چه دارویی تجویز میکنین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      متابولیسم پایین بدن شما و پایین بودن فشارخون موجب سردی اندام ها شده که بهتره ورزش های که متابولیسم را افزایش می دهد انجام دهید و در رژیم غذایی تغییر ایجاد کنید. برای عفونت واژن شما نیز نیاز به مشاوره تلفنی یا مراجعه حضوری به متخصص مامایی دارید. از این لینک میتونید با متخصص مامایی مشاوره تلفنی داشته باشید.
      مشاوره مامایی

  6. ناشناس گفت:

    من گاهی مثلا ماهی یکی دوبار فشارم میفته مثلا صبح از خواب بیدار میشم چشممو که بهز میکنم متوجه میشم سقف داره میچرخه و نفسم تنگه و حالت تهوع مبگیرم و حس خفگی دارم نمیتونم‌چشمامو اصلا باز نگه دارم تا نرم دکتر سرم نزنم بهتر نمیشم .فشارم میاد روی ۷. و فشار نرمال همیشگیمم ۱۰ روی ۷ هست.
    میترسم مشکل قلبی داشته باشم . نظر شما چیه؟

    قبل کرونا کمخونی داشتم شاید سالی ۲بار اینجوری میشدم اما بعد کرونا خیلی زیاد اینجوری میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم احتمال کم خونی و کاهش مداوم فشار خون وچود دارد
      از نظر اهن و هورمونی بویژه تیرویید نیاز به بررسی دقیق دارید

  7. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید فشار خون پاین ۹روی ۵
    در مرد ۶۳ ساله که مشکل شل شدگی دریچه قلب
    مشکل کراتین بالای کلیه
    وعفونت ریه دارن
    و دارو مصرف میکنن خطر ناک است
    با چه روشی میتوان فشار خون رو بالا برد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر پزشک میتوانید از نمک دریایی استفاده کنید
      و یا با تجویز ایشان از میدودرین
      میدودرین (midodrine): داروی افزایش سطح فشارخون در حالت ایستاده و کاهش‌دهنده انبساط عروق خونی

  8. ن گفت:

    سلام ۲۲ سالمه
    فشارم ۹-۸ روی ۶
    طبیعی؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اصلا طبیعی نیست
      حتمن باید درمان شوید
      ممکن است با فشار های کم و کمتر خون مشکلاتی برای شما ایجاد کند

  9. محمد نصری گفت:

    خیلی ممنونم از سایت و شیوه ارایه مطالب به صوتی متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  10. ناشناس گفت:

    اصلا به درد نمیخوره
    .

    1. خدابخش عرفانی گفت:

      پدرم همیشه فشارش پاین است سوال داشتم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بسته به سن ایشان و مشکلات قلب عروقی درمان متفاوت است
        نیاز به ازمایش کامل خون دارند