فشار خون نرمال چند است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار خون نرمال برای یک بزرگسال سالم، با میانگین 120/80 میلیمتر جیوه (میلیمتر جیوه به عنوان یک واحد اندازه‌گیری برای فشار خون استفاده می‌شود) تعریف می‌شود. با این حال، مقادیر فشار خون ممکن است در طول روز و با توجه به فعالیت فرد، دمای هوا و موارد دیگر، متفاوت باشند

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
فشار خون نرمال

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا می‌دانید فشار خون نرمال چقدر است؟ فشار خون اندازه‌گیری نیرویی است که قلب برای پمپاژ کردن خون به سایر نقاط بدن از آن استفاده می‌کند. این نیرو درواقع به دیواره شریان‌ها وارد می‌شود. این فشار بر حسب میلی‌متر جیوه (mm Hg) اندازه‌گیری شده و معمولاً به‌صورت دو رقمی نشان داده می‌شود.

فشار خون یکی از فاکتورهای بسیار مهم سلامتی است که کم و زیادشدن آن می‌تواند عواقب بسیار بدی برای فرد داشته باشد. از مشکلات قلبی و عروقی گرفته تا انواع سکته و بیماری‌های مرتبط، همگی می‌توانند به دنبال یک فشار خون غیرنرمال ایجاد شوند. بنابراین داشتن فشار خون نرمال بسیار برای سلامتی فرد ضروری است. فشار خون بالای درمان نشده خصوصاً می‌تواند به رگ‌های خونی، قلب، کلیه‌ها و مغز آسیب برساند.

فشار خون نرمال چند است؟

اما فشار خون طبیعی باید دقیقاً چه میزانی باشد؟ آن چیزی که ما به‌عنوان فشار خون نرمال در نظر می‌گیریم بسته به سن، شرایط جسمی و مواردی ازاین‌دست متفاوت است. بااین‌حال به‌صورت یک مقدار کلی و مرجع، انجمن فشار خون آمریکا فشارخون نرمال را کمتر از ۱۲۰/۸۰ در نظر می‌گیرد.

بااین‌وجود باز هم برای بررسی این که آیا فشار خون روی یک مقدار طبیعی است یا خیر باید سن، جنسیت و چندین فاکتور مهم دیگر را در نظر گرفت.

بر اساس مقاله سایت baptisthealth:

به‌صورت یک مقدار کلی و مرجع، انجمن فشار خون آمریکا فشارخون نرمال را کمتر از ۱۲۰/۸۰ در نظر می‌گیرد.

فشار خون با دو عدد سیستول و دیاستول اندازه‌گیری می‌شود.
فشار خون با دو عدد سیستول و دیاستول اندازه‌گیری می‌شود.

کدام یک از اعداد فشار خون نرمال اهمیت بیشتری دارد؟

به‌صورت کلی فشار خون با دو عدد اندازه‌گیری می‌شود و مقدار آن هم به‌صورت دو عددی نشان داده می‌شود. اولی فشار خون سیستولیک و دومی فشار خون دیاستولیک نام دارد. هر دوی این اعداد در خوانش فشار خون و تعیین طبیعی‌بودن، بالابودن یا پایین‌بودن آن اهمیت دارند.

فشار خون سیستولیک

عدد اول که فشار خون سیستولیک نامیده می‌شود، درواقع فشار موجود در شریان‌ها را هنگام ضربان قلب اندازه‌گیری می‌کند.

فشار خون دیاستولیک

عدد دوم فشار خون دیاستولیک نامیده می‌شود که درواقع فشار موجود در شریان‌ها در زمانی که قلب بین ضربان‌ها در حال استراحت‌کردن است، اندازه‌گیری می‌کند.

حال اگر از پزشک بپرسید که کدام مهم‌تر است؟ فشار خون نرمال سیستول یا دیوستول؛ در پاسخ قطعاً به شما گفته می‌شود که نرمال بودن فشار خون به طبیعی بودن هر دوی این اعداد بستگی دارد و اگر فشار خون سیستول یا دیاستول هر کدام بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی باشند، قطعاً به بررسی‌های دقیق‌تر و مراقبت‌های پزشکی بیشتر نیاز است.

نگران فشار خون نرمالت هستی؟

تا دیر نشده از دکتر قلب نوبت بگیر

فشار خون طبیعی و غیرطبیعی

همان‌طور که گفته شد اگر فشار خون از حد تعیین‌شده بالا یا پایین‌تر شود، فشار خون غیرطبیعی است. هم فشار خون پایین و هم فشار خون بالا می‌توانند برای سلامتی مشکلاتی را ایجاد کنند. فشار خون بالا ممکن است بدون هیچ نشانه به‌خصوصی ایجاد شود و بسیاری از افراد متوجه آن هم نشوند. اندازه‌گیری فشارخون تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا است.

فشارخون بالا اغلب به عادات سبک زندگی ناسالم مانند سیگارکشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، اضافه‌وزن و ورزش‌نکردن به‌اندازه کافی مرتبط است. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های طولانی‌مدت سلامتی جدی از جمله بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. شما همچنین خطر آسیب رساندن به رگ‌های خونی در کلیه‌ها یا چشم‌های خود را دارید.

فشار خون پایین کمتر رایج است. برخی از داروها می‌توانند به‌عنوان یک عارضه جانبی باعث کاهش فشار خون شوند. همچنین فشار خون پایین می‌تواند به دلیل تعدادی از شرایط زمینه‌ای از جمله نارسایی قلبی و کم‌آبی ایجاد شود. به‌هرحال در هر یک از این موارد برای داشتن فشار خون نرمال باید به پزشک مراجعه کرد.

فشار خون بالا منجر به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.
فشار خون بالا منجر به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.

اگر فشار خون طبیعی نبود، به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در درجه اول می‌توان با مراجعه به پزشک عمومی و متخصص مراقبت‌های بهداشتی در خصوص مشکلات مربوط به فشار خون صحبت کرد. آنها می‌توانند با تشخیص و تجویز داروی مناسب به شما برای داشتن فشار خون نرمال کمک کنند. حتی ممکن است برای داشتن فشار خون طبیعی، ممکن است پزشک توصیه‌هایی در مورد تغییرات سبک زندگی ارائه دهد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما درصورتی‌که سن بیمار بالاست، شرایط پزشکی نگران‌کننده‌ای دارد، با روش‌های درمانی معمول بهبود نمی‌یابد، باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد تا بررسی‌های تخصصی‌تر لازم برای بیمار انجام شود.

اگر به دنبال راهی برای کنترل فشار خون نرمال هستید، باید با فوق تخصص قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص قلب وجود دارد.

فشار خون نرمال در سنین مختلف

مهم‌ترین معیار برای تعیین فشار خون طبیعی، سن افراد است. شرایط جسمی، بیماری‌های زمینه‌ای و جنسیت در میزان فشارخون نرمال یک فرد تاثیر می‌گذارد.

۱. فشار خون نرمال برای سالمندان

در سالمندان به دلیل مشکلاتی که معمولاً به همراه افزایش سن برای آنها ایجاد می‌شود، از جمله بروز مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون نرمال کمی بالاتر از حد معمول است. البته باز هم بهتر است فشار خون در محدوده ۸۰/۱۲۰ باشد. اما بااین‌وجود در افراد سالمند اگر فشار خون سیستولیک بین ۱۱۶ تا ۱۴۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۱ تا ۸۹ باشد، نرمال در نظر گرفته می‌شود.

۲. فشار خون نرمال در آقایان

فشار خون طبیعی در آقایان را باید بر اساس سن آنها مشخص کرد. در آقایانی که سن آنها بین ۱۸ تا ۳۹ سال است میزان طبیعی فشار خون ۱۱۹/۷۰ mm Hg  است. در آقایان سن ۴۰ تا ۵۹ سال فشارخون نرمال ۱۲۴/۷۷ mm Hg و در مردان ۶۰ سال به بالا فشار خون در اندازه ۱۳۳/۶۹ mm Hg نرمال در نظر گرفته می‌شود.

در آقایانی که سن آنها بین ۱۸ تا ۳۹ سال است میزان طبیعی فشار خون ۱۱۹/۷۰ mm Hg  است.

اینفوگرافی فشار خون نرمال
فشار خون بالا

۳. فشارخون نرمال در خانم‌ها

در زنان نیز میزان فشار خون طبیعی باید بر اساس سن آنها و البته درنظرگرفتن شرایط جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای در نظر گرفته شود. برای مثال شرایطی مانند بارداری، اضافه‌وزن یا یائسگی می‌تواند روی میزان فشار خون در زنان تاثیر داشته باشد و محدوده نرمال آن را تغییر دهد.

بااین‌حال برای زنان جوان این میزان ۱۱۰/۶۸ mm Hg است و برای زنانی که سن آنها بین ۴۰ تا ۶۰ است و در آستانه یائسگی‌اند یا این که یائسه شده‌اند، میزان فشار خون نرمال ۱۲۲/۷۴ mm Hg است. در زنان بالای ۶۰ سال هم میزان فشار خون در محدوده ۱۳۳/۶۹ mm Hg طبیعی در نظر گرفته‌می‌شود.

برای زنان جوان میزان فشارخون نرمال ۱۱۰/۶۸ mm Hg است

۴. فشار خون طبیعی برای نوجوانان

در سنین بالای ۱۳ سال محدوده فشار خون طبیعی برای نوجوانان و بزرگسالان یکسان است. فشار خون نرمال برای یک نوجوان در بازه سنی ۱۳ تا ۱۷ سال باید کمتر از ۱۲۰/۸۰ mm Hg باشد. بنابراین فشار خون بالا یا سیستولیک می‌تواند بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک هم باید کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه و بین ۵۰ تا ۸۰ باشد.

۵. فشار خون نرمال برای کودکان

در کودکان میزان فشار خون بسته به سن آنها تعیین می‌شود. در دوره نوزادی میزان فشار خون سیستول نهایتاً بین ۹۰ تا ۱۰۰ است و فشار خون پایین بین ۵۰ تا ۶۰ است. به همان میزان که سن کودک بیشتر می‌شود، عدد فشارخون نرمال هم تغییر می‌کند. کودکان در سن مدرسه باید فشار خون سیستول ۹۷ تا ۱۱۲ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستول ۵۶ تا ۷۱ میلی‌متر جیوه داشته باشند.

۶. فشار خون نرمال در زنان باردار

در دوران بارداری فشار خون نرمال اهمیت بسیار زیادی دارد، به‌نحوی‌که متخصص زنان به‌صورت یک مراقبت روتین دائماً فشار خون زنان باردار را چک می‌کند. بالارفتن فشار خون می‌تواند موجب مسمومیت بارداری و حتی سقط جنین شود. فشار خون پایین هم می‌تواند آسیب‌های زیادی به مادر و جنین برساند و باید درمان شود.

بر اساس مقاله سایت Healthline:

طبق انجمن قلب آمریکا (AHA)، فشار خون طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه و کمتر است. مقادیر کمتر از ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه نشان‌دهنده فشار خون پایین یا افت فشار خون است. مقادیر بالای ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه در بارداری نشان‌دهنده فشار خون بالا یا هایپرتنشن است.

۷. فشار خون نرمال در هنگام خواب

فشار خون طبیعی در زمان خواب با زمان بیداری متفاوت است. هنگامی که شما خواب هستید، فشار خون شما به‌طورکلی کمتر از زمانی است که بیدار هستید. این کاملاً طبیعی است و به‌عنوان غوطه‌ورشدن شبانه شناخته می‌شود. کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) می‌تواند تا ۲۰ درصد کمتر از میزان فشار خون نرمال شما در طول روز باشد.

با تجربه ترین متخصص قلب برای تشخیص فشار خون نرمال کیست؟

تشخیص فشار خون نرمال با دستگاه دیجیتال

معمولاً افرادی که فشار خون درمان نشده دارند یا در آن سابقه فشار خون بالا یا فشار خون پایین وجود دارد، باید دائماً فشار خون خود را در خانه چک کنند. بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن هم باید دائماً فشار خون خود را بررسی کنند تا آن را در یک محدوده نرمال نگه دارند. به همین دلیل اکثر افراد از دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی در خانه استفاده می‌کنند.

در این دستگاه‌ها نیز عدد نرمال باید بر اساس سن و جنس تعیین شود. اما نکته مهم در خصوص این دستگاه‌ها، استاندارد بودن آنهاست. باید ببینید که آیا از یک دستگاه فشارسنج معتبر و استاندارد استفاده می‌کنید. بسته به میزان دقت دستگاه ممکن است اعداد فشار خون نرمال با دستگاه دیجیتال کمی با دستگاه فشارسنج‌های معمول فرق داشته باشد. اما هر چقدر دقت این دستگاه‌ها بیشتر باشد و بر اساس استانداردهای جهانی کالیبره شده‌باشند، اعداد فشار خون طبیعی نشان‌داده‌شده در این دستگاه‌های دیجیتالی دقیقاً شبیه به اعداد ذکرشده برای هر سن خواهد بود.

برای تشخیص فشار خون نرمال بهتر است با دکتر قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

دستگاه فشار سنج برای افرادی که فشارخون درمان‌نشده دارند یک وسیله ضروری است.
دستگاه فشار سنج برای افرادی که فشارخون درمان‌نشده دارند یک وسیله ضروری است.

جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف

در جدول زیر می‌توانید فشارخون طبیعی در سنین مختلف را مشاهده کنید.

سنفشارخون نرمال سیستولفشارخون نرمال دیاستول
نوزادان زیر یک ماه۶۰ – ۹۰ mm Hg۲۰-۶۰ mm Hg
نوزادان۸۷-۱۰۵ mm Hg

۵۳–۶۶ mm Hg
کودکان ۲ تا ۴ سال
۹۵–۱۰۵ mm Hg
۵۳–۶۶ mm Hg
کودکان ۵ تا ۷ سال۹۵ – ۱۱۰ mm Hg۵۶ -۷۰ mm Hg
کودکان ۷ تا ۱۲ سال۹۷- ۱۱۲ mm Hg۵۷ -۷۱ mm Hg
نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال۱۱۲-۱۲۸ mm Hg۶۶-۸۰ mm Hg
فشارخون طبیعی در کودکان و نوجوانان

در جدول زیر فشارخون طبیعی در بزرگسالان ذکر شده است.

سنفشارخون نرمال در زنانفشارخون نرمال در مردان
سن ۱۸ تا ۳۹ سال۱۱۰/۶۸ mm Hg۱۱۹/۷۰ mm Hg
سن ۴۰ تا ۵۹ سال۱۲۲/۷۴ mm Hg۱۲۴/ ۷۷ mm Hg
سن بالای ۶۰ سال۱۳۹/۶۸ mm Hg۱۳۳/۶۹ mm Hg
فشارخون طبیعی در بزرگسالان
فشار خون چه علائمی دارد؟

چگونه به مقادیر فشار خون نرمال دست یابیم؟

در قدم اول باید کسانی که سابقه ابتلا به فشار خون دارند، دائماً فشار خود را چک کرده و با دریافت داروی مناسب به درمان فشار خون بپردازند. در کنار درمان‌های پزشکی می‌توان با رعایت رژیم غذایی، ورزش‌کردن و روش‌های درمان طب سنتی هم به کنترل و درمان فشار خون پرداخت.

  • وزن سالم را هدف بگیرید. اضافه‌وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی، برای حفظ وزن سالم، باید همان مقدار کالری که می‌خورید و می‌نوشید را بسوزانید.
  • فعالیت متوسط، مانند پیاده‌روی سریع یا شنا، می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. اهدافی را تعیین کنید تا بتوانید با خیال راحت ورزش کنید و حداقل ۱۵۰ دقیقه (۲.۵ ساعت) در هفته کار کنید. اگر مشکلات سلامتی دارید که درمان نمی‌شوند، قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب و داشتن فشارخون نرمال پیروی کنید. تغذیه سالم و داشتن رژیم غذایی متعادل از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، پروتئین، لبنیات و روغن‌ها می‌تواند فشارخون شما را کاهش دهد. برای داشتن یک فشار خون طبیعی (خصوصاً اگر سابقه فشار خون بالا داشته باشید) نمک را کم کنید. با بالارفتن سن، بدن و فشار خون نسبت به نمک (سدیم) حساس‌تر می‌شود. محدودکردن مقدار نمک روزانه ممکن است به درمان فشار خون کمک کند.
  • الکل ننوشید. نوشیدن الکل می‌تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد. سیگار هم همین تاثیر را دارد. سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
  • نکته دیگر این که اگر به شما گفته‌شده‌است که خروپف می‌کنید یا به نظر می‌رسد که برای لحظاتی هنگام خواب نفس نمی‌کشید به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه مشکلی به نام آپنه خواب باشد. درمان آپنه خواب و داشتن یک خواب خوب شبانه می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
  • استرس را کنترل کنید.
چگونه به مقادیر فشار خون نرمال دست یابیم؟
برای حفظ سلامتی، مناسب است که فشار خون را به صورت منظم اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز، با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

داشتن فشار خون طبیعی بسیار مهم است. بالارفتن فشار خون می‌تواند مشکلات و بیماری‌های بسیار خطرناکی را برای افراد به وجود بیاورد. فشار خون بالا با آسیب به شریان‌ها می‌تواند میزان کشش آنها را کم کرده و با کاهش خون‌رسانی و اکسیژن به سمت قلب، موجب بروز بیماری‌های قلبی جدی شود.

سکته مغزی هم می‌تواند از عوارض فشار خون بالا باشد. در نتیجه درمان فشار خون یا بهتر است بگوییم کنترل فشار خون برای سلامتی اهمیت زیادی دارد. با مراجعه به پزشک و متخصص قلب و عروق می‌توان بهترین شیوه درمان و کنترل فشار خون را دریافت کرد تا به‌این‌ترتیب با داشتن فشار خون نرمال، بتوان سلامتی را تضمین کرد.

اگر به دنبال راهی برای کنترل فشار خون نرمال هستید، باید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

فشار خون باید بر اساس سن و جنس و سابقه خانوادگی تعیین شود، اما میزان نرمال آن باید کمتر از 120/ 80 mm Hg باشد.

درواقع فشار خون نرمال به نیروی طبیعی که به دیواره عروق وارد می‌شود اشاره دارد که این میزان شامل فشار خون سیستول و دیاستول می‌شود.

دقت کنید برای فشارخون نرمال، فشار خون دیاستول باید بین 60 تا 80 و فشار خون سیستول نیز بین 90 تا 120 باشد.

دقت کنید برای فشارخون نرمال، فشار خون دیاستول باید بین 60 تا 80 و فشار خون سیستول نیز بین 90 تا 120 باشد.

به‌صورت کلی فشارخون نرمال از کودکی تا بزرگسالی باید کمتر از 120/80 mm Hg باشد.

در سن 40 سالگی فشار خون سیستولیک طبیعی باید کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و دیاستولیک هم کمتر از 80 میلی‌متر جیوه باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فشار خون نرمال

  1. سونیا گفت:

    باسلام وخسته نباشید.بنده خانم۳۶ساله هستم.گاها حالت گرگرفتگی بهم دست میده قندوفشارم نرماله.دلیلش چی میتونه باشه؟ممنون ازشما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال تغییرات هورمونی و حتی شروع کیست تخمدانی می رود

      1. M.H گفت:

        از چربی هم میشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام بله

    2. M.H گفت:

      از چربی هم میشه.معمولا کف دستو پا یا بعضی وقتام صورت گر میگیره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام بله

    3. ناشناس گفت:

      مشکل کبد و چربی خون

  2. زهرا رحیمی گفت:

    وقتی که فشار روی ۱۱ روی ۰ باشد اون ۰ ینی چ

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ۱۱ روی صفر وجود ندارد عدد دیگری است

  3. آرمان گفت:

    فشار سیستولیک در نود درصد مواقع زیر ۱۲ است ولی فشار دیاستولیک بین ۷.۲ تا ۸.۸ متغیر است در طول روز آیا نیاز به درمان دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به سن تان دارد
      بعنوان مثال در آقایانی که سن آنها بین ۱۸ تا ۳۹ سال است میزان طبیعی فشار خون ۱۱۹/۷۰ mm Hg است.
      یعنی ۱۱.۹ روی ۷

  4. فریده گفت:

    قلبم تیر میکشه درد میکنه میزنه به دستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مشکلات زیادی باعث این علایم می گردد
      حتی گاهی ورم معده می تواند این پدیده را بیشتر کند
      نیاز به نوار قلب و معاینه از نزدیک دارید
      بهتر است زیر نظر پزشک باشید

  5. صدیقه میرمومنی گفت:

    سلام خسته نباشید
    مشاوره برای چکاپ قلب وفشارخون نوسانی داشته باشم ممنون ازراهنمایی شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سوال خود را بفرمایید

  6. مونا گفت:

    سلام منظور از کاهش سه درجه ای بدون درنظر گرفتن عدد صفر مثلا فشار خون شانزده میشه سیزده؟
    یا عدد سه رقمی مثلا صد و شصت میشه صد و پنجاه و هفت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا منظور عدد دو رقمی می باشد

  7. زهره توکلی گفت:

    سلام ایا مصرف قرص ب کمپلکس باعث بالا رفتن فشارخون میشود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از عوارض احتمالی ب کمپلکس کاهش فشار خون است

  8. یزدانی گفت:

    میخواستم ببینم ب ای سن بالای ۶۰ سال فشار باید چند باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در مردان ۶۰ سال به بالا فشار خون در اندازه ۱۳۳/۶۹ mm Hg نرمال در نظر گرفته می‌شود

      (عذرخواهی به دلیل تاخیر در پاسخگویی)

  9. ناز گفت:

    فشار خون پاین چی ضرر دارد

    1. فرزانه گفت:

      سلام من ۶۸ سال سن دارم تا هفته پیش هیچ گونه فشارخون نداشتم چربی و‌کلسترول هم با قرص نرمال بود هفته پیش یکدفعه بدون هیچ عوارضی فشارم ۱۸/۵ روی ۶/۵ شد به بیمارستان رفتم و بعد از اینکه در یک رگم گه ۶۰درصد گرفتگی داشت فنر گذاشتن ‌و بعد از یک هفته مرخص شدم ولی بازم ضربانم بین ۵۰ تا۵۵است نمی دونم خطر داره یانه منو‌ لطفا راهنمایی کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        فشار خون تان روزانه باید چک شود
        نمک را از غذا به حداقل برسانید
        دارو ها را سر وقت مصرف کنید

        در این صورت می توانید خطرات احتمالی را کنترل کنید

  10. ناشناس گفت:

    سلام و درود .سپاس از اطلاعات خوبتون