تمام نکاتی که درباره فشار خون پایین باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار خون پایین یا همان هیپوتانسیون، وضعیتی است که فشار خون افراد به میزان کمتر از حد طبیعی خود (حدود ۹۰/۶۰ میلیمتر جیوه) می‌رسد. این وضعیت ممکن است در نتیجهٔ عوامل مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، کمبود آب، عوارض دارویی، افت فشار خون به دلیل تغییر ارتفاع، عوامل روانی و استرس و غیره رخ دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
فشار خون پایین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

آیا فشار خون پایین را تجربه کرده‌اید؟ در این شرایط علائم و عوارضی ایجاد می‌شود. فشار خون نرمال بر اساس سن، جنسیت، شرایط پزشکی فرد و مواردی ازاین‌دست تعیین می‌شود. اما به‌صورت یک رنج نرمال، معمولاً این مقدار باید چیزی حدود ۱۲۰/۸۰ باشد. بالارفتن فشار خون از این مقدار که با عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد. کم‌شدن فشار خون از این مقدار هم به‌عنوان یک مشکل پزشکی در نظر گرفته می‌شود که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل آن بپردازیم.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که پایین آمدن فشار خون چه علائمی دارد؟ چرا برخی افراد دچار این عارضه می‌شوند؟ پزشک چگونه آن را تشخیص داده و راه درمان آن چیست؟

فشار خون پایین یا هایپوتنشن (Hypotension) چیست؟

افت فشار خون یا فشار خون پایین زمانی است که فشار خون فرد بسیار کمتر از حد انتظار است. این حالت که به آن هایپوتنشن هم گفته می‌شود می‌تواند به تنهایی به‌عنوان یک بیماری در نظر گرفته شود.

گاهی نیز به‌عنوان علامت طیف گسترده ای از شرایط افت فشار خون رخ می‌دهد. در بسیاری از مواقع ممکن است پایین آمدن فشار خون هیچ علامتی نداشته باشد. در صورت بروز علائم فشار خون پایین ممکن است به مراقبت‌های پزشکی ویژه‌ای نیاز باشد.

بر اساس مقاله سایت my.clevelandclinic:

ممکن است آن چیزی که برای یک فرد به‌عنوان هایپوتنشن در نظر گرفته‌می‌شود، برای یک فرد دیگر کاملاً نرمال باشد. دلیل آن این است که برای درنظرگرفتن کاهش فشار خون باید چندین عامل و شرایط را در نظر گرفت.

فشارخون پایین از چیست؟
علائم افت فشار خون می‌تواند شامل سرگیجه، ضعف و خستگی، تاری دید، عرق سرد، احساس سردی در دست‌ها و پاها، تنگی‌نفس و خفگی باشد

فشارخون پایین از چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند موجب افت فشار خون شوند. برای تعیین این که فشار خون یک فرد پایین است یا نه باید دو نوع فشار دیاستول و سیستول را در نظر گرفت. در فشار خون پایین معمولاً فشار سیستولیک پایین‌تر از ۹۰ میلی‌متر جیوه است و فشار خون دیاستولیک هم کمتر از ۶۰ میلی‌متر جیوه است. بااین‌حال افت فشار خون در افراد مختلف می‌تواند با اعداد متفاوتی تعریف شود و برای این منظور باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.

مدام دچار افت فشار خون می‌شوی؟

تا دیر نشده نوبت بگیر.

انواع فشارخون پایین

کاهش فشار خون به نوبه خود انواع مختلفی دارد که باید در بررسی شرایط بیماران به آن توجه کرد. هایپوتنشن را می‌توان به دو صورت افت فشار خون وضعیتی و کاهش فشار خون مطلق در نظر گرفت. علاوه بر این سایر عوامل و شرایط هم می‌توانند هر یک شرایطی از فشار خون پایین را موجب شوند که از جمله می‌توان به سن بالا، فشارهای عصبی، بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه خانوادگی فشار خون پایین اشاره کرد.

۱. افت فشار خون وضعیتی  (Orthostatic)

یکی از حالت‌های رایج افت فشار خون، فشار خون پایین وضعیتی است. همان‌طور که از نام آن می‌توان فهمید این حالت مربوط به تغییر وضعیت بدن است که به‌موجب آن تغییر در فشارخون و افت ناگهانی فشار خون هنگام ایستادن از حالت نشسته یا پس از درازکشیدن ایجاد می‌شود.

طبیعی است که فشار خون شما برای مدت کوتاهی هنگام تغییر وضعیت کاهش یابد، اما نه برای مدت طولانی. این افت باید ۲۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر برای فشار سیستولیک (بالا) و ۱۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر برای فشار دیاستولیک باشد.

۲. افت فشار لحظه‌ای یا افت فشار ناگهانی

این نوع افت فشارخون یا افت فشار ناگهانی نیز می‌تواند به‌واسطه عوامل مختلفی اتفاق بیفتد که در آن در لحظه فشار خون به‌صورت ناگهانی کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز شود.

۳. افت فشارخون بعد از غذا  (Postprandial)

این حالت از فشار خون پایین پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد و فشار خون یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا افت می‌کند. این حالت از افت فشارخون به‌احتمال زیاد روی افراد مسن، به‌ویژه آنهایی که فشار خون بالا یا بیماری‌های سیستم عصبی خودمختار مانند بیماری پارکینسون دارند، تأثیر می‌گذارد. خوردن وعده‌های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات، نوشیدن آب بیشتر و اجتناب از الکل ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

۴. افت فشارخون با واسطه عصبی  (Neurally mediated)

یکی دیگر از انواع فشار خون پایین، کاهش فشار خون به‌واسطه عصبی است. معمولاً این حالت بعد از ایستادن‌های طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و ممکن است ناشی از عدم ارتباط صحیح و مناسب بین قلب و مغز باشد.

عامل دیگر آتروفی سیستم چندگانه است که سندرم شای دراگر هم نامیده می‌شود. این عامل بر سیستم عصبی که عملکردهای غیرارادی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنفس و هضم را کنترل می‌کند، تاثیر می‌گذارد که یکی از نشانه‌های آن، افت فشار خون است. این مشکل می‌تواند با فشار خون بسیار بالا در هنگام درازکشیدن همراه باشد. این حالت از پایین آمدن فشار خون بیشتر کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فشار خون پایین بر اساس سن

عامل بسیار مهم دیگر در بروز هایپوتنشن، سن و جنسیت است. سن می‌تواند با فاکتورهای مختلف دیگر، انواع مشکلات مربوط به فشار خون از جمله کاهش فشار خون را موجب شود.

فشارخون پایین در سالمندان زیر 90 سیستولیک و زیر 60 دیاستولیک است
فشارخون پایین در سالمندان زیر ۹۰ سیستولیک و زیر ۶۰ دیاستولیک است

۱. فشار خون پایین در سالمندان

در سالمندان کاهش فشار خون می‌تواند عوارض و نشانه‌های واضح‌تری داشته باشد. معمولاً در این گروه سنی کم‌شدن فشار خون با سایر بیماری‌های مرتبط با سن از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، نارسایی قلبی، ضربان پایین قلب و غیره ارتباط دارد. در این افراد افت فشار خون زمانی اتفاق می‌افتد که فشار سیستولیک زیر ۹۰ و فشار دیاستولیک هم زیر ۶۰ باشد. هایپوتنشن بعد از خوردن غذا از جمله موارد شایع در افراد سالمند است.

۲. فشار خون پایین در جوانان، نوجوانان و کودکان

در بیشتر موارد کاهش فشار خون در سنین پایین با مشکلات عصبی همراه است و افت فشار خون به‌واسطه فشار عصبی در آنها اتفاق می‌افتد. البته گاهی اوقات هم فعالیت‌های شدید بدنی، کم‌آبی شدید، افت قند خون و خستگی مفرط دلیل پایین آمدن فشار خون در این گروه سنی است.

گاهی پایین آمدن فشار خون در کودکان و نوجوانان می‌تواند به‌واسطه یک عفونت حاد و واکنش‌های آلرژیک باشد. در نتیجه ممکن است به بررسی‌های پزشکی بیشتر و درمان تخصصی‌تر نیاز باشد. سندرم شای دراگر یکی از عوامل نگران‌کننده کاهش فشار خون در سنین پایین است.

در بیشتر موارد کاهش فشار خون در سنین پایین با مشکلات عصبی همراه است و افت فشار خون به‌واسطه فشار عصبی در آنها اتفاق می‌افتد.

علائم فشار خون پایین یا هایپوتنشن

علائم فشار خون پایین می‌تواند از بدون علامت تا نشانه‌های زیر متغیر باشد:

اگر علائم فشارخون پایین را دارید، باید با فوق تخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

مقاله علائم فشار خون پایین دکترتو را مطالعه کنید.

اگر افت فشار خون مدت زمان طولانی ادامه دارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که مشکل افت فشار خون شما به صورت مداوم و برای مدت زمان طولانی ادامه دارد و علائم شما شدید است، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مشاوره درمانی دریافت کنید.

علت فشار خون پایین

افت فشار خون می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی موارد شامل سن، وضعیت بدن، رژیم غذایی و مواردی ازاین‌دست می‌شود. علاوه بر این می‌توان موارد زیر را هم به‌عنوان علت فشار خون پایین در نظر گرفت:

  • افت فشار خون ارتواستاتیک که به تغییر وضعیت بدن مربوط می‌شود.
  • کاهش فشار خون به دلیل بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی مانند پارکینسون
  • حجم کم‌خون در اثر ازدست‌دادن خون
  • آریتمی قلبی
  • آمبولی ریه
  • بیماری قلبی و خطر حمله قلبی
  • آنافیلاکسی
  • واکنش‌های ایمنی
  • عفونت‌های شدید (سپسیس)
  • بیماری‌های حاد قلب و ریه

روش تشخیص هایپوتنشن  (Hypotension)

برای تشخیص فشار خون پایین یا افت فشار خون ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ابتدا یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد. سپس از بیمار در خصوص سابقه پزشکی سوالاتی می‌پرسد. فشار خون بیمار از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در این معاینه بررسی می‌شود. سایر تست‌هایی که برای تشخیص هایپوتنشن انجام می‌شود شامل آزمایش فشار خون و الکتروکاردیوگرام باشد.

تشخیص فشارخون پایین یا بالا

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پزشکی تشخیص افت فشار خون یا بالا در بیماران است، چرا که گاهی هر دوی این مشکلات می‌توانند در افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی دیده شود.

 یک تست رایج که پزشک برای تشخیص انجام می‌دهد به‌صورت زیر است:

  • ابتدا از بیمار خواسته می‌شود که به مدت ۵ دقیقه دراز بکشد.
  • سپس فشار خون و ضربان قلب و نبض بیمار چک می‌شود.
  • مجدداً از بیمار خواسته می‌شود که به مدت یک تا سه دقیقه بایستد.
  • حالا دوباره فشار خون و ضربان قلب و نبض چک می‌شود.

باتوجه‌به اعداد و نتایج به‌دست‌آمده پزشک می‌تواند فشار خون پایین یا بالا را در بیمار تشخیص دهد. به این تست تشخیصی، تست Tilt table test گفته می‌شود.

استراحت کافی و خوب، یکی از راه‌های افت فشار خون در کنار درمان است.
استراحت کافی و خوب، یکی از راه‌های افت فشار خون در کنار درمان است. بهتر است در صورت امکان، در فضایی با تهویه مناسب، خوابیده و استراحت کنید.

درمان فشار خون پایین

اگر فشار خون پایین باعث علائم شود، درمان به علت آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر دارو باعث کاهش فشار خون شود، ممکن است پزشک شما تغییر یا قطع دارو یا کاهش دوز را توصیه کند. اگر مشخص نیست چه چیزی باعث افت فشار خون می‌شود یا هیچ درمانی وجود ندارد، هدف افزایش فشار خون و کاهش علائم است. بسته به سن، سلامتی و نوع کاهش فشار خون، درمان فشارخون پایین مختلف است.

  • مصرف نمک بیشتر؛ اما سدیم بیش از حد می‌تواند منجر به نارسایی قلبی، به‌ویژه در افراد مسن شود؛ بنابراین مهم است که قبل از افزایش نمک با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.
  • مصرف آب و مایعات بیشتر
  • استفاده از جوراب‌های واریس که برای تسکین درد و تورم رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. آنها جریان خون را از پاها به قلب بهبود می‌بخشند.
  • مصرف برخی از داروها، خصوصاً برای درمان هایپوتنشن ارتواستاتیک. به‌عنوان‌مثال، داروی فلودروکورتیزون باعث افزایش حجم خون می‌شود. اغلب برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک استفاده می‌شود.

برای درمان فشار خون پایین به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای درمان فشار خون پایین در درجه اول یک متخصص یا پزشک عمومی می‌تواند مراقبت‌های اولیه برای درمان افت فشار خون را ارائه دهد و آن را درمان کند. متخصص قلب بیشترین درگیری را برای درمان کاهش فشار خون خواهد داشت. متخصصان دیگری مانند جراحان، نفرولوژیست ها، نورولوژیست‌ها و سایر تخصص‌ها هم می‌توانند برای درمان هایپوتنشن مدنظر باشند.

برای مشورت با دکتر قلب و عروق می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با فوق تخصص قلب وجود دارد.

جلوگیری از فشار خون پایین

کاهش فشار خون را می‌توان در بسیاری از موارد کنترل کرد یا حتی با رعایت برخی موارد از بروز آن جلوگیری کرد. راه‌حل‌های زیر می‌تواند به جلوگیری از فشار خون پایین کمک زیادی کند:

  • مصرف بیشتر آب
  • کاهش مصرف الکل
  • به موقعیت بدن توجه کنید. به‌آرامی دراز بکشید یا کمتر در حالت ایستاده قرار بگیرید. مدام موقعیت بدن را به‌آرامی تغییر دهید.
  • وعده‌های غذایی کوچک و کم‌کربوهیدرات بخورید.
  • به طور منظم ورزش کنید
نوشیدن آب به میزان کافی می‌تواند کمک کند تا در حالت هیپوتانسیون، فشار خون شما افزایش یابد
نوشیدن آب به میزان کافی می‌تواند کمک کند تا در حالت هیپوتانسیون، فشار خون شما افزایش یابد

عوارض فشار خون پایین

معمولاً بدن به‌صورت خودکار می‌تواند افت فشار خون را کنترل کند و از افت بیش از حد آن جلوگیری نماید. کاهش سریع فشار خون می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد و معمولاً می‌تواند به این معنی باشد که قسمت‌های خاصی از بدن شما جریان خون کافی را دریافت نمی‌کند. این وضعیت می‌تواند اثراتی ناخوشایند، مخرب یا حتی خطرناک داشته باشد. به‌صورت معمول سردرد، سرگیجه، تهوع، غش‌کردن، افتادن و آسیب در اثر زمین‌خوردن اصلی‌ترین عوارض کاهش فشار خون شدید هستند.

۱. فشارخون پایین و سردرد

یکی از عوارض فشار خون پایین سردرد شدید است. از طرفی در سردردهای میگرنی هم ممکن است فرد افت فشار خون را تجربه کند.

۲. فشارخون پایین و لرزش دست

پایین آمدن فشار خون می‌تواند به ازدست‌رفتن تعادل و لرزش دست‌ها نیز منجر شود. البته دلایل دیگری هم می‌توانند موجب لرزش دست شوند که افت فشار خون یکی از آنهاست.

۳. فشارخون پایین و اختلال نعوظ

فشار خون پایین در صورت ادامه‌دار بودن و شدت داشتن می‌تواند موجب اختلال در نعوظ شود. برای نعوظ خون‌رسانی کافی به اندام تناسلی لازم است که در کاهش فشار خون این امر به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

فشار خون پایین در صورت ادامه‌دار بودن و شدت داشتن می‌تواند موجب اختلال در نعوظ شود.

۴. فشارخون پایین و سرگیجه

کاهش ناگهانی فشار خون می‌تواند باعث سرگیجه و سبکی سر یا حتی ازدست‌دادن هوشیاری شود. این علائم می‌توانند به‌سرعت ظاهر شوند و باعث زمین‌خوردن فرد یا سایر آسیب‌های دیگر شوند.

۵. فشارخون پایین و حالت تهوع

کاهش فشار خون و حالت تهوع و استفراغ همراه با هم می‌توانند از عوارض افت فشار خون عصبی باشند. معمولاً بعد از سر پا ایستادن طولانی‌مدت این حالت دیده می‌شود که می‌تواند به شوک و غش‌کردن هم منجر شود.

۶. فشار خون پایین و سکته مغزی

با وجودی که عمدتاً فشار خون بالا را با سکته مغزی مرتبط می‌دانند، اما اگر افت فشار خون بسیار شدید باشد و روند خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز مختل شود، این امر هم می‌تواند موجب سکته مغزی و حتی ازدست‌رفتن هوشیاری فرد و به کما رفتن او شود.

۷. فشار خون پایین و کلیه

یکی از عوارض فشار خون پایین، تاثیری است که می‌تواند روی کلیه‌ها داشته باشد. در حالت کاهش فشار خون، خصوصاً اگر این کاهش بسیار شدید و ناگهانی باشد، خون‌رسانی به کلیه مختل می‌شود. زمانی که کلیه خون و اکسیژن کافی را دریافت نکند در دفع مواد زائد و عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود. در ادامه با دفع‌نشدن موادی مانند اوره یا کراتین، مشکلات بعدی شروع می‌شود.

بیماری‌هایی که در آنها فشار خون پایین دیده می‌شود
مصرف مواد غذایی سالم و مناسب باعث کاهش فشار خون پایین می‌شود. به عنوان مثال، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است

بیماری هایی که در آنها فشار خون پایین دیده می شود، چیست؟

در ادامه بیماری‌های مرتبط با کاهش فشارخون را توضیح می‌دهیم.

۱. شوک هیپوولمیک (Hypovolemic shock)

یکی از خطرناک‌ترین عوارض فشار خون پایین، شوک هیپوولمیک است. شوک هیپوولمیک یک وضعیت اورژانسی است که در آن ازدست‌دادن شدید خون یا سایر مایعات باعث می‌شود قلب نتواند خون کافی را به بدن پمپاژ کند. این نوع شوک می‌تواند باعث ازکارافتادن بسیاری از اندام‌ها شود.

۲. شوک قلبی یا کاردیوژنیک (Cardiogenic shock)

شوک قلبی که به‌عنوان شوک کاردیوژنیک نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که قلب شما نتواند خون و اکسیژن کافی را به مغز و سایر اندام‌های حیاتی پمپاژ کند. این یک وضعیت اورژانسی تهدیدکننده زندگی است. اگر فوراً تشخیص داده شود قابل‌درمان است، بنابراین دانستن علائم هشداردهنده بسیار مهم است که یکی از آنها فشار خون پایین است.

۳. شوک وازوژونیک یا توزیعی

شوک توزیعی یا شوک گشادکننده عروق یک اورژانس پزشکی است که در آن بدن شما نمی‌تواند خون کافی را به قلب، مغز و کلیه‌ها برساند. به این دلیل اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی شما به‌شدت منبسط شده است (شل شده‌اند) که فشار خون شما را پایین می‌آورد و میزان خونی که می‌تواند به اندام‌های شما برسد را کاهش می‌دهد.

۴. شوک انسدادی

یکی دیگر از موقعیت‌های حاد پزشکی شوک انسدادی نام دارد که می‌تواند در نتیجه انسداد سیستم عروقی ریوی یا آمبولی ریه و مشکلات قلبی و عروقی ایجاد شود. این بیماری نیز نشانه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها تاکی‌کاردی به همراه افت فشار خون است.

۵. فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

یکی دیگر از مشکلات و بیماری‌هایی که در آن فشار خون پایین دیده می‌شود، حالتی است که فرد در کنار افت فشار خون، ضربان قلب بالایی را تجربه می‌کند. این حالت نشان‌دهنده بیماری قلبی و نارسایی قلب در پمپاژ خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌هاست.

۶. مشکلات ریوی و افت فشار خون

زمانی که فشار خون در شریان‌های ریوی افزایش یابد و آمبولی ریه بروز کند، در اثر انسداد سیستم عروقی ریوی مشکلاتی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و فشار خون پایین در فرد دیده می‌شود. دیسترس تنفسی به همراه هایپوتنشن در بیماران ریوی شایع است.

۷. فشار خون پایین و تنگی نفس

دیسترس‌های تنفسی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و مشکلات ریوی هم می‌توانند همراه با افت فشار خون بروز کنند. در بسیاری از بیماری‌ها مانند امبولی ریه، کاهش فشار خون همراه با دیسترس تنفسی و تاکی‌کاردی اتفاق می‌افتد.

۸. فشار خون پایین و قند بالا

جالب است بدانید که فشار خون پایین و قند خون بالا می‌توانند به هم ربط داشته باشند، به‌نحوی‌که هایپرتنشن به دنبال بالارفتن قند خون ایجاد می‌شود. هنگامی که قند خون بسیار بالا باشد، همان‌طور که در دیابت درمان نشده اتفاق می‌افتد، باعث نشت قند به داخل ادرار می‌شود. قند موجود در ادرار نیز آب را با خود می‌کشد که می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود. در صورت ادامه‌دار شدن و تشدید شرایط، کم‌آبی منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

فشار خون پایین و روزه داری

در برخی موارد روزه‌داری هم می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. به همین دلیل برخی از افراد با یک‌سری شرایط پزشکی باید در خصوص روزه‌گرفتن خود حتماً با پزشک مشورت کنند. دیابتی‌ها، افراد مبتلا به فشار خون بالا، زنان باردار، کسانی که تنظیم قند خون آنها مشکل دارد و کسانی که سابقه افت فشار خون دارند، جزء کسانی هستند که ممکن است روزه‌داری، خصوصاً کم‌آبی ناشی از آن موجب بروز عوارضی در آنها شود. به همین دلیل افرادی با این شرایط حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند و از راه‌حل‌های توصیه شده کمک بگیرند.

پرطرفدارترین راه برای فشار خون پایین چیست؟

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در بیشتر مواقع فشار خون پایین به دلایلی است که به‌خودی‌خود برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست. اما اگر افت فشار خون ادامه‌دار باشد و با نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ یا سایر نشانه‌های تهدیدکننده زندگی مانند مشکلات قلبی یا تنفسی همراه باشد بهتر است برای بررسی‌های پزشکی بیشتر به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد. در پنل دکترتو می‌توانید اقدام به دریافت نوبت آنلاین و حضوری از پزشکان سرتاسر ایران کنید.

اگر مدام دچار افت فشار خون می‌شوید، باید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله افت فشار خون به دلیل کاهش خون‌رسانی و کم‌آبی بدن می‌تواند موجب سردرد شود.

کاهش خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی از جمله مغز از جمله عوارض افت فشار خون است که باید به آن توجه کرد، چرا که خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد.

با مشورت‌کردن با یک پزشک و دریافت توصیه‌های درمانی مانند مصرف بیشتر آب، مصرف نمک یا دریافت یک‌سری داروها می‌توان هایپرتنشن را کنترل و مدیریت کرد.

به‌صورت کلی فشار خون بالا با بیماری‌های پرخطرتری مرتبط است. اما فشار خون پایین هم اگر درمان نشود و ادامه‌دار باشد می‌تواند تهدیدکننده زندگی و سلامتی افراد شود.

فشار خون پایین در صورت ادامه‌داشتن و بالا نیامدن می‌تواند خطرناک شود.

افت فشار خون می‌تواند موجب آسیب به اندام‌ها و کاهش خون‌رسانی به آنها شود.

افت فشارخون ادامه‌دار می‌تواند خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به جنین را مختل کند.

بله در برخی موارد افت شدید فشار خون می‌تواند موجب مرگ شود.

کسانی که سابقه فشار خون پایین دارند ممکن است با مصرف مداوم قهوه با مشکلات تنظیم و تثبیت فشار خون مواجه شوند.

اسهال شدید می‌تواند منجر به دفع مقدار زیادی مایع از بدن شود و می‌تواند یکی از علل شایع کاهش فشار خون در همه افراد باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فشار خون پایین

  1. یزدان گفت:

    سلام
    دیروزفشارم۶ بود سرگیجه وضعف بدن داشتم قدرت پاهام روازدست داده بودم
    رفتم دکترسرم زد یه کم بهترشدم اما بعد ازدوسه ساعت همان حالات بهم دست داد
    نفسم تنگ میشه اما صدای ضربان قلبم رومیشنوم میشه راهنمایی کنید چه دکتری برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتر است برای معاینه قلبی عروقی و چک کردن دریچه های قلبی تان به متخصص مراجعه نمایید
      جدی بگیرید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    دیروزفشارم۶ بود سرگیجه وضعف بدن داشتم قدرت پاهام روازدست داده بودم
    رفتم دکترسرم زد یه کم بهترشدم اما بعد ازدوسه ساعت همان حالات بهم دست داد
    نفسم تنگ میشه اما صدای ضربان قلبم رومیشنوم میشه راهنمایی کنید چه دکتری برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم هر چه سریعتر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  3. محمد گفت:

    اگر فشارماکزیمم بالا ی سیزده ومینیمم ۵.۵ باشد مشکل چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکل دریچه و یا تصلب شراین وجود دارد

  4. م تهرانی گفت:

    هفتادوچهار ساله هستم،فشار ماکزیمم سیزده ونیم وفشار مینیمم پنج ونیم است احساس میکنم سرم درکاسه ای تحت فشار است راهنمایی بفرمایید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مصرف دخانیات ، مصرف چربی ونمک زیاد و افزایش سن می تواند با عث این عوارش شود
      جدی بگیرید
      و به پزشک مراجعه کنید

  5. ناشناس گفت:

    ممنون از توضیحات جامع وکامل شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما
      تندرست باشید

  6. ناشناس گفت:

    ممنون از توضیحات جامع وکامل شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما
      تندرست باشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام سحر هستم ۲۱ساله سرگیجه دارم وفشارم۱۰.۶آیا خطرناکه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله حتمن به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنید

  8. محسن گفت:

    سلام واقعا مطالب بسیار زیبا و جذاب بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان محسن جان

  9. محمدی گفت:

    آموزنده بود لطف کنید،،چیزهایی ک فشار خون پایین را،تنظیم میکند،را اضافه کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن بررسی و اعمال میشود

      ممنونم از شما

  10. امرایی گفت:

    مطالب کامل و دقیقی بود
    سپاس فراوان🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.