انحراف ستون فقرات چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انحراف ستون فقرات یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث درد زیادی شود. این بیماری می‌تواند مادرزادی و یا اکتسابی باشد. درمان انحراف ستون فقرات توسط دکتر انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

انحراف ستون فقرات چیست و چگونه درمان می شود؟

انحراف ستون فقرات یکی از مشکلات ستون فقرات است که ممکن است باعث بدشکلی ظاهر شما شود. این بیماری علائمی دارد که معمولا ظاهری هستند و می‌توانید آنها را مشاهده کنید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. اگر درمان این عارضه به موقع انجام نگیرد، ممکن است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری گریبان بیمار را بگیرد.

اگر می‌خواهید انحراف ستون فقرات را بهتر بشناسید و بدانید که چه انواعی دارد، علائم آن چیست و برای درمان آن چه اقداماتی باید انجام داد، بهتر است که با ما همراه باشید. در این مطلب دکترتو تلاش کرده‌است که اطلاعات خلاصه و دقیقی را در اختیار شما قرار دهد.

در صورتیکه به این بیماری مبتلا هستید، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو نوبت حضوری دکتر ارتوپد، دکتر فیزیوتراپی و دکتر کایروپراکتیک دریافت کنید و یا برای پاسخ سوالات خود می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد و یا مشاوره آنلاین فیزیوتراپی، اقدام لازم را انجام دهید.

بیماری انحراف ستون فقرات چیست؟

یکی از سوالاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که انحراف ستون فقرات به چه معناست. بدون شک می‌دانید که ستون فقرات یک شکل صاف ندارد و در جاهایی از قرارگیری ستون مهره‌ها، انحناهایی دیده‌می‌شود. این انحناها به دلیل بهتر کار کردن ستون فقرات و حرکت و انعطاف‌پذیری بهتر ماست. در صورتیکه به هر یک از مشکلات ستون فقرات مبتلا باشید، ممکن است که در انجام حرکات بدن دچار مشکل شوید.

هنگامی که ستون فقرات شما سالم باشد و انحراف نداشته‌باشید، از گردن تا لگن شما در یک خط صاف و در شکل طبیعی آن است و مانند افراد عادی به نظر می‌رسید. داشتن یک ستون فقرات سالم تنها باعث زیبایی ایستادن شما نمی‌شود، بلکه به‌طور‌کلی سلامت ستون مهره‌های شما نیز تضمین می‌شود. همچنین دردهای طولانی مدت برای شما ایجاد نخواهند شد. هنگامی که ستون فقرات شما شکل عادی و طبیعی خود را نداشته‌باشد و در هرجا صافی بیش از اندازه و یا انحنای نابجا داشته‌باشد، به انحراف ستون فقرات مبتلا هستید. در ادامه این مشکل را بررسی کرده‌ایم و درباره علائم و درمان آن صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

متن انگلیسی:
«Spine misalignment can cause several symptoms, including pain and impairment of the spine’s range of motion. It can affect a person’s quality of life.»
ترجمه متن:
«انحراف ستون فقرات می‌تواند باعث بروز علائم شدیدی چون درد و اختلال در حرکات ستون فقرات شود. این مشکل کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

به نقل از medicalnewstoday

انحراف ستون فقرات به انگلیسی

انحراف ستون فقرات به انگلیسی vertebral subluxation یا Spinal Misalignment گفته می‌شود.

۱. اسکولیوز خفیف

هنگامی که انحراف ستون فقرات به سمت راست و یا چپ باشد، می‌گویند که اسکولیوز دارید. اگر این اسکولیوز به قدری نباشد که علامت شدید ایجاد کند و باعث درد زیاد شود، از نوع خفیف است. اسکولیوز خفیف نیازی به درمان ندارد و معمولا آن را به حال خود رها می‌کنند. با انجام درمان‌هایی مانند تمرینات اصلاحی و برخی از روش‌های فیزیوتراپی بعد از مدتی ستون فقرات اصلاح می‌شود. هرچند اسکولیوز درمان ندارد، اما می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کرد.

اسکولیوز خفیف چیست؟
یکی از انواع انحراف ستون فقرات که نیازی به درمان ندارد، اسکولیوز خفیف است.

۲. انحراف مهره ستون فقرات

انحراف مهره ستون فقرات همان انحراف ستون فقرات است. هنگامی که تعدادی از مهره‌های ستون فقرات بیشتر از حد طبیعی به سمت داخل و یا بیرون، همچنین در مواقعی به سمت چپ و راست بیرون می‌روند و حرکت می‌کنند، به انواع انحراف ستون فقرات مبتلا می‌شویم.

البته که در مواردی ممکن است که انحراف در دیسک بین مهره‌ای باشد که این باعث درد دیسک کمر و درد دیسک گردن می‌شود. در این موارد انحراف ستون فقرات رخ نداده‌است، اما مشکلات جدی‌تری بروز پیدا کرده‌اند.

۳. انحراف جانبی ستون فقرات

انحراف جانبی ستون مهره‌ها همان اسکولیوز است که در آن ستون مهره‌های بیمار به سمت راست و یا چپ منحرف می‌شود. این مسئله می‌تواند درجه‌های مختلف خفیف تا شدید را شامل شود.

۴. انحراف ستون فقرات کودکان (انحراف ستون فقرات مادرزادی یا اکتسابی)

انحراف ستون فقرات می‌تواند در کودکان هم بروز پیدا کند. در ادامه به مواردی که کمک می‌کند تا به انحراف ستون فقرات در کودکان مشکوک شوید، پرداخته‌ایم:

  • سیستم ایمنی بدن کودک شما ضعیف است و زیاد مریض می‌شود.
  • خواب منظم ندارد.
  • به خوبی نمی‌نشیند، نمی‌ایستد و راه‌رفتن خوبی ندارد.
  • به ADHD مبتلا است و اختلال نقص توجه دارد.
  • ممکن است که کودک شما آلرژی داشته‌باشد و یا به آسم مبتلا باشد.
  • اجابت مزاج خوبی ندارد و الگوی دفع او نامنظم است.

همچنین برخی از کودکان ممکن است که با این اختلال به دنیا بیایند. معمولا برای درمان این موارد باید جراحی انجام شود. برای درمان این موارد می‌توانید از مشاوره با دکتر کایروپراکتیک هم بهره ببرید. با یک دکتر کایروپراکتیک تماس بگیرید و سوالات خود را در مشاوره آنلاین کایروپراکتیک بپرسید.

انحراف ستون فقرات در بزرگسالان
بیشتر کسانی که به انحراف ستون فقرات مبتلا می‌شوند از رده‌ی سنی بزرگسالان هستند.

۵. انحراف ستون فقرات در بزرگسالان

بیشتر کسانی که به انحراف ستون فقرات مبتلا می‌شوند از رده‌ی سنی بزرگسالان هستند. اما چرا اینطور است؟ هنگامی که متولد می‌شویم، بیشتر ما ستون فقرات سالمی داریم و انحرافی در آن دیده نمی‌شود. به مرور زمان از این ستون فقرات استفاده می‌کنیم و آن را در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. اگر به درستی از این ستون فقرات استفاده نکنیم و برای سال‌های طولانی آن را به خوبی نگهداری نکنیم، ممکن است که ستون مهره‌های ما آسیب ببینند. مثلا در اثر بد نشستن طولانی مدت ممکن است که به قوز یا گودی کمر دچار شوید.

علائم انحراف ستون فقرات چیست؟

اگر به انحراف ستون فقرات، از هر نوع آن مبتلا باشیم، چه علائمی در بدن ما بروز خواهدکرد؟ جالب است بدانید که گاهی ممکن است که انحراف ستون فقرات به قدری باشد که بتوان با چشم آن را مشاهده کرد. اما در مواردی تنها بروز علائم باعث نشان‌دادن انحراف ستون فقرات می‌شود. در صورتیکه انحراف ستون فقرات شدت پیدا کند، می‌تواند آسیب به اعصاب برساند. در این صورت برای تشخیص و درمان علائم باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علائمی که در اثر انحراف ستون فقرات ایجاد می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • سفتی و خشکی گردن و کمر: بسته به محلی که انحراف ستون فقرات وجود دارد، ممکن است که درد و سفتی ستون فقرات دیده‌شود. این حالت به این علت ایجاد می‌شود که اعصاب تحت فشار با انحراف ستون فقرات قرار می‌گیرند و درد ایجاد می‌شود. برخی از افراد این درد و سفتی و خشکی را زمانی احساس می‌کنند که از خواب بیدار می‌شوند و یا برای مدتی طولانی نشسته‌اند. گاهی نیز بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی این حالت تشدید پیدا می‌کند.
  • درد: از دیگر مواردی که در انحراف ستون فقرات خود را نشان می‌دهد، درد مزمن است. این درد معمولا به صورت گردن درد و کمردرد دیده می‌شود. زمانی که شما برای مدتی طولانی درد ستون فقرات را در ناحیه‌ای داشته‌باشید، برای بررسی علت آن باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. جالب است بدانید که دردی که در اثر انحراف ستون فقرات ایجاد می‌شود، می‌تواند به شکل سردرد، دست درد و درد اندام‌های تحتانی نیز بروز کند. این مسئله معمولا به علت درگیری اعصاب است. گاهی نیز ممکن است که سوزن‌سوزن‌شدن و گزگز در بدن شما رخ بدهد.
  • خستگی: هنگامی که شما انحراف ستون فقرات داشته‌باشید، ممکن است که احساس کنید که کاملا خسته هستید. درد در بدن می‌تواند خستگی و کلافگی زیادی را در شما ایجاد کند. معمولا خستگی ناشی از انحراف ستون فقرات هیچ دلیل منطقی ندارد.

آیا شما هم نشانه‌های انحراف ستون فقرات دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

برای تشخیص و درمان انحراف ستون فقرات به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر ستون فقرات شما دچار انحراف شده‌باشد و درگیری داشته‌باشید، باید به دکتر مراجعه کنید. اما برای تشخیص و درمان این بیماری به چه دکتری باید مراجعه کنید؟

توجه داشته‌باشید که اگر علائم فوق را دیدید، می‌توانید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید تا استخوان‌ها و ستون فقرات شما را به دقت بررسی کند. در صورتی‌که علائم عصبی را از خود نشان می‌دهید و یا دست و پای شما گزگز می‌کند، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. بنابراین، توجه داشته‌باشید که تشخیص و درمان انحراف ستون فقرات نیازمند همکاری دکتر ارتوپد و دکتر مغز و اعصاب است.

علت انحراف ستون فقرات چیست؟

دلایل انحراف ستون فقرات می‌تواند متنوع باشد. علت‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد انحراف ستون فقرات شوند شامل موارد زیر هستند:

  • خوابیدن در جهت نامناسب: اگر به خوبی در جای خود دراز نکشید و ستون فقرات را خم کنید، ممکن است که آسیب جدی به ستون فقرات وارد شود. مخصوصا که برای مدت طولانی در یک حالت می‌خوابید. این تداوم در خوابیدن اشتباه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند.
  • رشد استخوان‌ها در جهت نامناسب: گاهی ممکن است که استخوان‌های شما به علت ساییدگی روی هم رشد کنند. هنگامی که استخوان‌ها رشد می‌کنند ممکن است که بیشتر از حد طبیعی این اتفاق بیفتد و باعث دفرمه شدن استخوان شود. دفرمه شدن استخوان می‌تواند انحراف در ستون فقرات ایجاد کند.
  • تکرار حرکات نامناسب: اگر حرکات مکرر اشتباه داشته‌باشید ممکن است که ستون فقرات شما دچار انحراف شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: این مورد به خصوص در کودکان می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته‌باشید و سوء تغذیه بگیرید، استخوان‌های شما دفرمه می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث انحراف در ستون فقرات باشد. توجه داشته‌باشید که استخوان‌ها باید محکم باشند و مانند ستون بدن رفتار کنند. اگر استخوان نرم باشد می‌تواند حالت خمیری پیدا کند و تغییر ساختار دهد.
  • استرس و اضطراب: اضطراب و استرس حتی می‌تواند در انحراف ستون فقرات هم موثر باشد. یکی از علائمی که بیماری‌های روانی دارند، فیزیکی است. کورتیزول هورمونی است که در مواقع استرس ترشح می‌شود. این هورمون می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به مرور زمان ضعیف کند.
عوامل خطر ابتلا به انحراف ستون فقرات چیست؟
کسی که استخوانش شکسته باشد ممکن است که به انحراف ستون فقرات دچار شود.

عوامل خطر انحراف ستون فقرات کدامند؟

برخی از عواملی که در ابتلا به انحراف ستون فقرات موثر است، شامل موارد زیر است:

  • شکستگی در استخوان‌ها
  • بد نشستن
  • کارها و شغل‌هایی که برای مدت زیاد نشستن و یا ایستادن را شامل می‌شوند
  • بیماری‌ها و مشکلات تنفسی
  • درد سیاتیک.

انحراف ستون فقرات چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص انحراف ستون فقرات، دکتر ارتوپد ممکن است روش‌های زیر را استفاده کند:

  • معاینه‌ی فیزیکی
  • گرفتن شرح حال پزشکی
  • بررسی‌های تصویربرداری مانند موارد زیر:
    • MRI
    • سی تی اسکن
    • تصویربرداری با اشعه ایکس

درمان انحراف ستون فقرات چیست؟

ایجاد انحراف ستون فقرات در بازه‌ی زمانی زیادی ایجاد می‌شود. درمان آن نیز نیازمند صبوری و مداومت است. هرچند برای درمان انحراف ستون فقرات معمولا روش‌های محافظه‌کارانه و درمان‌های علامتی به کار برده‌می‌شوند. در ادامه درمان‌های انحراف ستون فقرات را بررسی و معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. ورزش برای انحراف ستون فقرات (درمان خانگی انحراف ستون فقرات)

برخی از ورزش‌ها و تمریناتی که می‌توانند در بهبود انحراف ستون فقرات موثر باشند شامل موارد زیر هستند:

  • پیاده‌روی: راه رفتن یک روش ساده و ارزان برای بهبود انحراف ستون فقرات است. اگر می‌خواهید که بدون اینکه خود را به دردسر بیندازید، می‌توانید از پیاده‌روی کمک بگیرید.
  • یوگا: این تمرین از بهترین روش‌ها برای بهبود انحراف ستون فقرات است. یکی از بهترین تاثیراتی که یوگا بر روی بدن شما دارد، این است که می‌توانید با کمک آن نحوه نشستن، ایستادن و راه رفتن شما را اصلاح کند.
  • ورزش‌های کاهش وزن: برای اینکه وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید از ورزش‌ها و تمرینات زیادی کمک بگیرید. ورزش می‌تواند ماهیچه‌های شما را تقویت کند و در عین حال میزان توده‌ی چربی شما را کاهش دهد. هر دو مورد به تقویت ستون فقرات شما کمک می‌کند.

در ادامه به برخی از حرکات اصلاحی برای بهبود انحراف ستون فقرات اشاره کرده‌ایم.

حرکات اصلاحی انحراف ستون فقرات

برخی از حرکات و نرمش‌ها به شما کمک می‌کنند که ستون فقرات خود را در جای درست قرار دهید و انحراف را اصلاح کنید. توجه داشته‌باشید که تداوم انجام این تمرینات می‌تواند موثر باشد و یک یا چندبار انجام دادن این موارد تاثیری در بهبود شرایط شما ندارد.

  • اسکوات
  • گردش ساکروم
  • پل زدن و بلند کردن کمر از روی زمین
  • حرکت گاو – گربه در یوگا
  • ایستادن و به طرفین خم شدن

در تصویر زیر می‌توانید برخی از تمرینات را مشاهده کنید.

تمرینات اصلاحی انحراف ستون فقرات کدامند؟
چند تمرین اصلاحی انحراف ستون فقرات در تصویر نشان داده‌شده‌است.

۲. درمان انحراف ستون فقرات در بزرگسالان

برای بهبود انحراف ستون فقرات در بزرگسالی بهتر است که روش‌های ذکرشده در این بخش را در نظر داشته‌باشید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ورزش
  • تغذیه
  • طب سنتی
  • کایروپراکتیک
  • فیزیوتراپی
  • عمل جراحی.

۳. درمان قطعی انحراف ستون فقرات

اگر با تمرینات و روش‌های درمان علامتی انحراف ستون فقرات بهبود پیدا نکند، برای درمان آن می‌توانید از روش‌های جراحی استفاده کنید. عمل جراحی انحراف ستون فقرات معمولا زمانی انجام می‌شود که علائم شدید باشند و اعصاب در حال آسیب دیدن باشند.

عمل انحراف ستون فقرات کمر

یکی از انواع انحراف ستون فقرات که برای درمان قطعی آن می‌توانید اقدام کنید، اسکولیوز است. در عمل جراحی، انحراف در ستون فقرات به جای درست خود بازگردانده می‌شود.

۴. درمان انحراف ستون فقرات با طب سنتی

طب سنتی هم می‌تواند برای درمان انحراف ستون فقرات موثر باشد. برخی از روش‌هایی که برای درمان طب سنتی انحراف ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است:

  • طب سوزنی
  • رژیم غذایی طب سنتی: ادویه‌هایی مانند زردچوبه، لبنیات پروبیوتیک، زنجبیل، ریحان، پونه کوهی، آویشن، چای سبز و قهوه ارگانیک
  • چربی ترانس مصرف نکنید.
  • لبنیات پاستوریزه استفاده نکنید.
قوزبند برای درمان قوز کاربرد دارد
یکی از بهترین درمان‌هایی که برای رفع انحراف ستون فقرات کاربرد دارد، استفاده از قوزبند است.

۵. کمربند برای انحراف ستون فقرات

گاهی روش‌های درمانی بازدارنده می‌توانند در پیشرفت بیماری موثر باشند و از بدتر شدن آن جلوگیری کنند. مثلا پوشیدن قوزبند و بریس‌هایی که می‌توانند انحراف ستون فقرات را کنترل کنند، بسیار موثر هستند.

۶. درمان اسکولیوز با لیزر

یکی از روش‌هایی که برای درمان انحراف ستون فقرات، به خصوص برای اسکولیوز، کاربرد دارد، لیزردرمانی است. با استفاده از این روش می‌توان برای بازگرداندن ستون فقرات به حالت اول اقدام کرد. این روش به چند جلسه نیاز دارد تا بتواند نتیجه بدهد. این روش غیرجراحی است و کاربرد خوبی دارد.

تیم درمان انحراف ستون فقرات متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان انحراف در ستون فقرات معمولا از کمک چند دکتر استفاده می‌شود. در ابتدا باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید و در صورتی‌که به درمان‌های کمکی نیاز باشد، می‌توان از دکتر فیزیوتراپی هم در روند درمان کمک گرفت. از طرفی در صورتی‌که به اعصاب آسیب رسیده‌باشد، به کمک دکتر مغز و اعصاب و یا جراح مغز و اعصاب نیاز است. گاهی دکتر کایروپراکتیک در روند درمانی به شما کمک زیادی می‌کند.

برای برآورد هزینه درمان انحراف ستون فقرات همین الان از دکتر مشاوره بگیر!

انواع انحراف ستون فقرات کدامند؟

انحراف ستون فقرات انواع مختلفی دارد. تقسیم‌بندی انواع این مشکل ستون فقرات بر اساس محل انحراف و تغییر شکل ستون فقرات انجام می‌شود. زمانی‌که ستون فقرات شما در بخش بالا، میانی و یا پایین خود دچار آسیب و انحراف شده‌باشد، انواع مختلفی از انحراف را تشکیل می‌دهد. بنابراین در ادامه به بررسی انواع این مشکل پرداخته‌ایم:

۱. لوردوز یا گودی کمر

یکی از انواع انحراف ستون فقرات لوردوز یا لوردوزیس (lordosis) است. این حال به عقب گشتن ستون فقرات گفته می‌شود. لوردوزیس به گودی کمر شدید گفته می‌شود که ستون فقرات فرد در پایین کمر به داخل گود می‌شود. این گودی از حالت طبیعی بیشتر است.

۲. کیفوز یا قوز

از انواع دیگر انحرافات ستون فقرات کیفوزیس یا کیفوز (Kyphosis) است که در آن ستون فقرات از سینه و گردن به شکل قوز شدید خود را نشان می‌دهد. این حالت معمولا در افرادی که سن آنها بالا رفته‌است زیاد دیده‌می‌شود. کسانی که مسن هستند معمولا گوژپشت شده و به سمت داخل بدن خود خم می‌شوند. کیفوز همان قوز است. اگر می‌خواهید تمرینات لازم برای قوز نکردن را یاد بگیرید، می‌توانید سری به مقاله‌ی قوز نکن دکترتو بزنید.

۳. اسکولیوز یا کجی ستون فقرات

آخرین نوع انحراف ستون فقرات اسکولیوز یا اسکولیوزیس (Scoliosis) است. اسکولیوز به انحرافی گفته می‌شود که در آن ستون فقرات به سمت راست و یا چپ منحرف شده‌باشد. فردی که اسکولیوز داشته‌باشد، به سمت راست و یا چپ کج می‌شود. این مشکل می‌تواند همه‌ی افراد در سنین مختلف را درگیر کند و شامل کودکان نیز می‌شود. اگر اسکولیوز خفیف باشد نیازی به درمان ندارد.

اسکولیوز چیست؟
به نوعی از انحراف ستون فقرات که به سمت چپ و یا راست باشد، اسکولیوز می‌گویند.

عوارض انحراف ستون فقرات (آیا انحراف ستون فقرات خطرناک است؟)

انحراف ستون فقرات می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته‌باشید:

  • ظاهر شما را نامتناسب کند.
  • به نخاع و اعصاب آسیب برساند.
  • بر روی حفظ تعادل تاثیر بگذارد.
  • دردهای مزمن و طولانی ایجاد کند.
  • روی فعالیت روزانه شما تاثیر بگذارد.

عوارض اسکولیوز

عوارض اسکولیوز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنفس به سختی انجام شود.
  • درد در بخش‌های پایینی بدن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • عفونت نخاغ
  • نشت مایع نخاعی.
چگونه از انحراف ستون فقرات پیشگیری کنیم؟
با صاف نشستن و حفظ نحوه‌ی صحیح نشستن می‌توانید از ابتلا به انحراف ستون فقرات پیشگیری کنید.

پیشگیری از انحراف ستون فقرات چگونه انجام می شود؟

برای پیشگیری از انحراف ستون فقرات می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید:

  • نشستن خود را اصلاح کنید.
  • سعی کنید که کمتر کارهایی که نشستن و ایستادن طولانی دارند را انجام دهید.
  • از قوزبند و بریس‌هایی که نحوه ایستادن و نشستن شما را اصلاح می‌کنند، استفاده کنید.
  • تغذیه مناسب داشته‌باشید.
  • ورزش کنید.
  • روتین‌های مراجعه به دکتر و چکاپ‌های سالانه را انجام دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انحراف ستون فقرات می‌تواند مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد کند. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که ستون فقرات از شکل طبیعی خود خارج شده و به سمت‌های مختلف منحرف شده باشد. یکی از عوارض این مشکل دردی است که می‌تواند فعالیت‌های روزانه فرد را مختل کند. این انحراف می‌تواند به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهد مانند گودی کمر، قوز و دیگر انواع انحراف در ستون فقرات.

در صورتیکه به این بیماری مبتلا هستید، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو نوبت حضوری بهترین دکتر ارتوپد، بهترین متخصص فیزیوتراپی، بهترین دکتر کایروپراکتیک ایران و در صورت لزوم، بهترین دکتر فوق تخصص مغز اعصاب دریافت کنید و یا برای پاسخ سوالات خود می‌توانید با لینک‌های مستقیم زیر مشاوره آنلاین داشته باشید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بله. ورزش می‌تواند در اصلاح ستون فقرات موثر باشد.

می‌توانید وارد لیست دکتر ارتوپد دکترتو شوید و بهترین دکتر را انتخاب کرده و نوبت بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انحراف ستون فقرات

  1. ناشناس گفت:

    مصطفی هستم ۴۷ساله پیچیدگی ستون فقرات به سمت چپ بالای کمر دارم احتمالا از دوران نوجوانی بوده جدیدن درد خیلی شدیدی دارم حتی به پشتی تکیه میکنم درد شدیدی از دو طرف حس میکنم نمیدانم درد چیه؟ آیا بدون عمل درمان میشوم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا با درمان دارویی قابل درمان است
      ولی
      انجام mri الزامی است

  2. مرتضی گفت:

    بیست وهشت روزپیش عمل دیسک کمر کردم الان کج راه میرم هرکاری می‌کنم نمتونم درست راه برم لطفا راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز دارید تا دو ماه از فیزیوتراپی و آب درمانی استفاده کنید

  3. mehdi گفت:

    سلام . قسمت بالای ستون فقراتم به سمت چپ و قسمت پایین به سمت راست انحراف پیدا کرده . اصلا یادم نمیاد از کی اینطوری شدم تازه متوجه شدم . درمان خانگی هست ک بتونم ستون فقراتم رو صاف کنم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان خانگی فایده ندارد
      احتمال رسوب کلسیم و یا مشکلات لوردوزیس وجود دارد
      در اسرع وقت نیاز به ارتوپد دارید

  4. یحیی گفت:

    ممنون عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  5. سینا گفت:

    عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  6. بسیار عالی و کاربری

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.