خواص سرکه سیب برای سلامتی، پوست و مو به همراه طرز تهیه‌ی آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرکه سیب از تخمیر آب سیب به‌دست می‌آید و خواص زیادی برای سلامت، پوست و مو و کاهش وزن دارد و به‌راحتی در خانه می‌توانید آن را درست کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرکه سیب برای کاهش وزن
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

سرکه سیب (Apple Cider Vinegar) از آب تخمیر شده‌ی سیب به دست می‌آید. احتمالاً تابه‌حال درباره‌ی برخی از فواید سرکه سیب برای سلامتی یا استفاده از آن شنیده‌اید. روزبه‌روز افراد بیشتری فواید سرکه سیب را کشف می‌کنند و از آن به‌عنوان یک محصول چندکاره برای نیازهای روزمره‌ی خود استفاده می‌کنند. در اینجا به ۱۴ مورد از فواید سرکه سیب اشاره کرده‌ایم که شما را تشویق به استفاده از آن می‌کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سرکه سیب چیست؟

سرکه یک محلول استیک اسید است که در نتیجه تخمیر آب سیب به وجود می‌آید. سرکه زمانی ایجاد می‌شود که مخمر و باکتری به مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات افزوده شوند. برخی از مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی که می‌توان از آنها سرکه گرفت عبارت‌اند از: از جمله شراب، سیب، گلابی، توت، ملون، عسل، آبجو، شیره یا ملاس، ذرت خوشه‌ای یا سورگوم، نارگیل، سیب‌زمینی، شربت افرا، غلات، کشک، چغندر و مالت. برای تولید سرکه ابتدا باید به این غذاها یا نوشیدنی‌ها مخمر اضافه کنیم. سپس این مخمرها قند موجود در مواد غذایی را تخمیر کرده و به الکل تبدیل می‌کنند. مرحله‌ی بعدی برای ساخت سرکه، افزودن باکتری به نام استوباکتر است که الکل را به استیک اسید تبدیل می‌کند.

اجزای اصلی این سرکه عبارتند از:

  • استیک اسید
  • سیتریک اسید.

ارزش غذایی سرکه سیب

این ماده غذایی غنی از مواد مغذی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

  • پکتین
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • ویتامین B6
  • بیوتین
  • اسیدفولیک
  • نیاسین
  • ویتامین B5
  • ویتامین سی
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • پلی فنول
  • آمینو اسید.

این سرکه می‌تواند به‌عنوان یک ماده‌ی طعم‌دهنده در غذاها استفاده شود.

سرکه سیب برای اسید معده
سرکه سیب را می‌توان به‌صورت خوراکی مصرف کرد، یا اینکه به‌صورت موضعی برای درمان برخی مشکلات و بیماری‌ها از آن استفاده کرد.

سرکه سیب برای چه استفاده می‌شود؟

  • به‌صورت دمنوش و ماسک
  • برای تهیه ترشی‌های خانگی (مثل ترشی لوبیا سبز و پیاز قرمز)
  • هنگام پختن برنج، برای کمی اسیدی کردن آن می‌توانید کمی سرکه را اسپری کنید.
  • می‌توانید برای شستن برخی از محصولات، کمی سرکه اسپری کنید.
  • در برخی محصولات نظافت منزل از این سرکه استفاده می‌شود.
  • از بین برنده‌ی طبیعی علف‌های هرز
  • سرکه سیب خانگی برای چاشنی سالاد اسفناج، سیب و گردو استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید از سرکه سیب به‌صورت خوراکی استفاده کنید، بهتر است ابتدا با متخصص تغذیه در مورد فواید سرکه سیب و مزایای استفاده از آن برای شما صحبت کنید.

نحوه مصرف سرکه سیب

میزان مصرف سرکه سیب به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن مصرف‌کننده
  • وضعیت سلامتی مصرف‌کننده
  • شرایط دیگر.

به‌خاطر داشته باشید که باید سرکه سیب را قبل از مصرف رقیق کنید. ۱۵ الی ۳۰ میلی‌لیتر (۱-۲ قاشق سوپ‌خوری) سرکه را در ۲۴۰ میلی‌لیتر آب (تقریباً یک لیوان) رقیق کنید و قبل از وعده‌های غذایی مصرف کنید. همچنین، سرکه سیب نباید به طور مستقیم روی پوست استفاده شود، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.

خواص سرکه سیب
یکی از خواص سرکه سیب برای پوست، درمان آفتاب سوختگی و رفع چین و چروک است

خواص سرکه سیب برای سلامتی

از گذشته از خواص سرکه سیب برای درمان برخی بیماری‌ها بهره می‌بردند. بقراط از سرکه برای مبارزه با عفونت‌ها، درمان زخم‌ها و کمک به تسکین سرفه استفاده می‌کرد. در ادامه به بررسی خواص سرکه سیب می‌پردازیم.

اینفوگرافی خواص سرکه سیب
اینفوگرافی خواص سرکه سیب

۱. خواص سرکه سیب برای پوست، درمان جوش و چین‌وچروک

این سرکه دارای خواص آنتی‌باکتریال است و از رسد برخی باکتری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. این سرکه باکتری‌ها را از بین می‌برد و از ایجاد عفونت روی پوست جلوگیری می‌کند؛ بنابراین برای پوست مفید است. برای استفاده از سرکه سیب برای پوست، باید آن را با آب رقیق کرده و بعد با پنبه‌ای تمیز به پوست بمالید.

اما سؤال اصلی: سرکه سیب چه میزان باید روی پوست بماند؟ فقط ۱۰ دقیقه کافی است. روزانه این ماسک ساده را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بزنید و بعد با آب بشویید تا شاهد رفع آکنه و چروک، شفاف شدن پوست، لایه‌برداری و درمان آفتاب‌سوختگی پوستتان باشید.

چجوری باید از سرکه سیب برای درمان دیابت استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره بگیر.

۲. سرکه سیب و موی سر

فواید سرکه سیب برای مو، بسیار زیاد است. از مهم‌ترین آنها، می‌توان به ۳ مورد مهم اشاره کرد:

  1. می‌توانید از خواص سرکه سیب برای درمان موهای وز و شکننده استفاده کنید. این سرکه یک محلول اسیدی است که حاوی استیک اسید است. این ماده باعث تنظیم PH پوست و موی سر شده و از وز شدن و شکنندگی موها جلوگیری می‌کند.
  2. این سرکه یک ضدعفونی‌کننده خانگی محبوب است. این محلول رشد باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که می‌توانند منجر به مشکلات پوست سر و مو شوند را کنترل می‌کند.
  3. این سرکه غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین C و B است. برخی از محققان ادعا می‌کنند که این سرکه حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که به لایه‌برداری پوست سر کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضدالتهابی آن باعث درمان شوره سر می‌شود.

بهتر است قبل از استفاده از سرکه سیب برای درمان مشکلات پوست و مو حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید و در صورت صلاحدید پزشک از آن استفاده کنید.


سرکه سیب چه میزان روی مو بماند؟

  1. چند قاشق غذاخوری سرکه سیب (بیش از ۵ قاشق غذاخوری مجاز نیست) را با آب مخلوط کنید.
  2. پس از شامپو کردن موی سر، این مخلوط را روی قسمت‌های مختلف موها ریخته و ماساژ دهید.
  3. بگذارید چند دقیقه بماند.
  4. سپس موها را کاملاً آبکشی کنید
  5. هفته‌ای دو بار این کار را انجام دهید.
سرکه سیب و درمان ناباروری
می‌توانید از خواص سرکه سیب برای درمان موهای وز و شکننده استفاده کنید.

۳. خواص سرکه سیب برای کاهش وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که این سرکه به کنترل وزن، کاهش سطح لیپیدها و جلوگیری از رسوب چربی در اطراف اندام‌ها کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که روی بزرگسالان دارای اضافه‌وزن صورت گرفت، کسانی که هر روز ۱-۲ قاشق سوپ‌خوری سرکه‌ی رقیق شده را نوشیدند، در مقایسه با افرادی که این سرکه مصرف نکردند، سریع‌تر وزن خود را از دست دادند.

سرکه همچنین باعث کاهش چربی شکم می‌شود، البته این تأثیر خیلی چشمگیر نبود. برای کاهش وزن است، نوشیدن چند قاشق غذاخوری سرکه‌ی رقیق شده در آب گرم می‌تواند به شما کمک کند. اما به‌خاطر داشته باشید که قدم اصلی برای کاهش وزن مؤثر، داشتن رژیم غذایی کم کالری و ورزش است. پس اگر به چاقی مفرط مبتلا هستید یا از اضافه وزن رنج می‌برید، در قدم اول به متخصص گوارش و متخصص تغذیه مراجعه کنید.

سرکه سیب و موی سر
تحقیقات ثابت کرده اند که سرکه سیب باعث کاهش وزن در افراد می‌شود

۴. کاهش قند خون

اثبات شده که استفاده از این سرکه در افراد مبتلا به دیابت، به بهبود سطح قند خون بعد از وعده‌های غذایی کمک می‌کند. این ماده همچنین سطح هموگلوبین A1c را بهبود می‌بخشد که مقیاسی برای کنترل قند خون در چند ماه گذشته است. گفته می‌شود این سرکه دارای اثر ضد گلیسمیک است.

قند خون مزمن به بافت‌ها آسیب می‌رساند و خطر بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، بیماری کلیوی و کوری را افزایش می‌دهد. هنگام سرو وعده‌های غذایی، چند قاشق چایخوری سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید یا از آن برای تهیه‌ی سس سالاد استفاده کنید. این کار به حفظ قند خون در محدوده‌ی سالم کمک می‌کند.


۵. خاصیت سرکه سیب برای کنترل انسولین

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سرکه به کاهش سطح انسولین کمک می‌کند. انسولین هورمونی است که برای کنترل میزان قند خون در بدن استفاده می‌شود.

سطح انسولین بسیار بالا خطرناک است زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلی به نام مقاومت به انسولین شود. این مشکل باعث می‌شود بدنتان نسبت به انسولین حساسیت کمتری داشته باشد. این حالت ممکن است منجر به دیابت نوع ۲ شود یا اگر در حال حاضر دیابت دارید، ممکن است باعث تشدید آن شود. اگر به انسولین مقاوم هستید و مبتلا به دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت هستید، از پزشکتان در مورداستفاده از آن برای دیابت بپرسید. دقت داشته باشید که در این مورد طبق دستورالعمل‌های پزشک عمل کنید.

۶. خاصیت سرکه سیب برای کنترل اشتها

در برخی از مطالعات، افرادی که صبحانه را همراه با سرکه مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که همان غذاها را بدون سرکه مصرف می‌کردند، بعد از غذا احساس سیری بیشتری داشتند.

در هر حال اگر می‌خواهید مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات را مصرف کنید، کمی سرکه همراه وعده‌ی غذایی خود بخورید تا احساس سیری کنید و سطح قند خون را ثابت نگه دارید.


۷. درمان نیش عروس دریایی

این سرکه یک درمان مؤثر در مقابل نیش عروس دریایی است، بنابراین وقتی به ساحل می‌روید یک بطری از این سرکه را همراه خود داشته باشید. این سرکه، نماتوسیست‌ها (سلول‌های موجود در شاخک‌های عروس دریایی که دارای رشته‌های خاردار و سمی هستند) را غیرفعال می‌کند و درد نیش عروس دریایی را کمتر می‌کند.

اگر عروس دریایی شما را نیش زد، مؤثرترین درمان خانگی این است که ناحیه‌ی آسیب‌دیده را در آب داغ فرو ببرید، زیرا سم در اثر حرارت غیرفعال می‌شود.


۸. سرکه سیب ضدعفونی‌کننده است.

این سرکه دارای خواص ضدعفونی‌کننده است. این ماده ممکن است به ازبین‌بردن باکتری‌های موجود روی محصولات کمک کند. سس سالاد حاوی سرکه، ممکن است تا حدی بتواند باکتری‌های E.coli، سالمونلا و سایر میکروب‌های روی محصولات غذایی را از بین ببرد. البته این سرکه در برابر تمام انواع میکروارگانیسم‌ها مؤثر نیست؛ بنابراین قبل از مصرف، محصول را به‌خوبی بشویید. از این سرکه برای ضدعفونی‌کردن محل بریدگی یا زخم استفاده نکنید، زیرا ممکن است اسید موجود در آن پوست را بسوزاند.

۹. سرکه سیب برای سفیدی دندان

سرکه، دندان‌ها را سفید و درخشان می‌کند، اما این سفید شدن هزینه‌هایی هم برای شما دارد. سرکه اسیدی است؛ بنابراین مینای دندان را از بین می‌برد. از آنجایی که سرکه، مینای دندان‌ها را نرم می‌کند حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف یا نوشیدن سرکه منتظر بمانید و سپس دندان‌ها را مسواک بزنید. بهتر است برای سفیدکردن دندان از محصولات دیگر استفاده کنید.


۱۰. افزایش سلامت روده

این سرکه یک محصول تخمیر شده است که حاوی برخی از ارگانیسم‌های پروبیوتیک نظیر لاکتوباسیلوس است. این ماده از تخمیر باکتری‌ها و محصولات جانبی بی‌خطر آن‌ها ساخته شده است. البته این میکروارگانیسم‌ها در سرکه غیرپاستوریزه وجود دارد.

این سرکه علاوه بر برخی از میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک مفید، حاوی مقداری پکتین پری بیوتیک (نوعی فیبر محلول در میوه‌ها و سبزی‌ها) هم هست. باکتری‌های مفید روده از پکتین تغذیه می‌کنند؛ بنابراین این سرکه با تقویت میکروبیوم سالم روده، بر سلامت روده مؤثر است.


۱۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان

این سرکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کنند. آسیب به رادیکال‌های آزاد نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد. پلی فنول‌های ضدالتهابی موجود در این سرکه، در میوه‌ها، سبزی‌ها، قهوه و شکلات هم یافت می‌شوند.

با این که محققان مطمئن هستند که این سرکه حاوی پلی فنول‌هایی (از جمله گالیک اسید، کاتچین، فرولیک اسید، کافئیک اسید و سایر موارد) است، اما مشخص نیست که آیا خوردن سرکه سیب محافظت آنتی‌اکسیدانی مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود یا نه.

روش درست کردن سرکه سیب
اگر به عفونت گوش دچار شده‌اید، حتما درمان خانگی با سرکه سیب را امتحان کنید

۱۲. تاثیر سرکه سیب روی عفونت گوش

نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهند که قراردادن محلول سرکه‌ی رقیق‌شده‌ی ۲ درصد در گوش ممکن است به برطرف‌کردن عفونت گوش کمک کند. البته این محلول می‌تواند باعث تحریک و ملتهب شدن پوست حساس اطراف گوش هم شود.

سرکه همچنین ممکن است به سلول‌های خارجی مو در حلزون گوش (قسمتی از گوش که به شما در تشخیص صداها کمک می‌کند) آسیب برساند. سرکه را داخل مجرای گوشتان قرار ندهید. برای تشخیص و درمان مناسب عفونت گوش باید به پزشک مراجعه کنید.


۱۳. فواید سرکه سیب برای معده

اگر سطح اسید معده‌تان پایین باشد، ممکن است به دلیل تجمع باکتری در معده دچار نفخ شوید. این مسئله باعث می‌شود غذا دیرتر هضم شود. ازآنجاکه سرکه سیب برای اسید معده مفید است، می‌تواند به افزایش آن کمک کند و ماهیت ضدمیکروبی دارد، از لحاظ نظری می‌تواند برای سلامت معده مفید باشد.


۱۴. سرکه سیب و خواص آن برای بارداری

سرکه سیب می‌تواند به درمان ناباروری کمک کرده و احتمال باردار شدنتان را افزایش دهد.

۱. تقویت اسپرم‌ها با سرکه سیب

این معجون شگفت‌انگیز می‌تواند به حرکت سریع‌تر و بهتر اسپرم کمک کند. اسید مالیک موجود در سرکه سیب می‌تواند باعث تغذیه و تقویت اسپرم‌ها شده و کیفیت آنها را افزایش دهد.


۲. کنترل سطح pH واژن

واژن سالم pH بین ۴ تا ۵ (اسیدی) دارد. هرگونه تغییر از این محدوده می‌تواند اختلالاتی را در حرکت اسپرم‌ها ایجاد کند. این سرکه یک آنتی‌بیوتیک قوی، طبیعی و ارگانیک است و PH واژن را متعادل می‌کند.


۳. به درمان مشکلات پروستات کمک می‌کند.

غده پروستات مایعاتی را ترشح می‌کند که از اسپرم‌ها محافظت کرده و آنها را تغذیه می‌کند. بسیاری از مردان، پس از ۴۰ سالگی، با مشکلات پروستات مانند بزرگ‌شدن غده پروستات روبرو می‌شوند. ثابت شده است که مصرف سرکه سیب در درمان مشکلات پروستات مؤثر است.


۴. به درمان کاندیدیازیس کمک می‌کند.

 کاندیدیازیس شرایطی است که بر مخاط دهانه رحم در زنان را تأثیر می‌گذارد. زنانی که از کاندیدیازیس رنج می‌برند ممکن است دچار انسداد لوله‌های فالوپ، پولیپ‌ها، سندرم پیش از قاعدگی، اندومتریوز و ناباروری شوند. یکی از خواص سرکه سیب برای بارداری، کمک به درمان کاندیدیازیس است.


۵. کاهش سطح تستوسترون در زنان

تستوسترون یک هورمون مردانه است که البته در زنان هم به میزان کمی وجود دارد. اگر میزان این هورمون در زنان بالا برود، می‌تواند باعث ناباروری و عدم تعادل هورمونی شود. مصرف این سرکه به کاهش سطح تستوسترون در زنان کمک می‌کند.


نحوه مصرف سرکه سیب برای تقویت باروری

یک لیوان آب جوش بردارید و سپس صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس دو قاشق‌چای‌خوری سرکه را به این آب ولرم اضافه کنید.
بهترین زمان برای نوشیدن این نوشیدنی، صبح‌ها به‌صورت ناشتا یا قبل از خواب است.
سرکه سیب یک درمان طبیعی برای ناباروری است، اما حتماً پس از مشورت با پزشک خود از آن استفاده کنید، به‌خصوص اگر داروهای دیگری هم مصرف می‌کنید.

سرکه سیب برای سفیدی دندان
سرکه سیب تأثیری در درمان بواسیر و شپش ندارد و نمی‌تواند شوره سر را درمان کند

عوارض سرکه سیب

اگر تصمیم دارید که این سرکه مصرف کنید، روزانه بیش از ۱-۲ قاشق سوپ‌خوری سرکه مصرف نکنید. به یاد داشته باشید مصرف مقدار بیشتر سرکه تأثیر آن را بیشتر نمی‌کند و حتی ممکن است مضر باشد و سبب بروز عوارض جانبی شود. سرکه ممکن است باعث تحریک یا فرسایش معده و مری شود، مینای دندان را خراب کند و سطح پتاسیم را کاهش دهد.

سرکه سیب همچنین ممکن است باعث رفلاکس اسید معده شود. سرکه ممکن است در عملکرد برخی از داروها نظیر ملین‌ها، داروهای ادرارآور یا دیورتیک‌ها و داروهای بیماری‌های قلبی و دیابت تداخل ایجاد کند. قبل از شروع مصرف سرکه، حتماً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما بی‌خطر است.

عوارض جانبی این سرکه عبارت‌اند از:

  • سرکه سیب مینای دندان را از بین می‌برد.
  • ممکن است رفلاکس معده را تشدید کنند.
  • در بیماری مزمن کلیه، ممکن است کلیه‌ها نتوانند اسید این سرکه را پردازش کنند.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد سرکه سیب دارید همچنین می‌توانید با دکتر طب سنتی در دکترتو هم مشورت کنید.

بهترین زمان اقدام برای درمان مشکلات گوارشی همین الانه!

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

برای تهیه سرکه سیب می‌توانید از هر نوع سیبی استفاده کنید. در واقع برای تهیه سرکه می‌توانید از میوه‌های دیگر هم استفاده کنید. می‌توانید سرکه‌ی گلابی، آناناس، خرمالو، انجیر یا هر چیزی که می‌خواهید را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب خانگی (برای یک شیشه)

  • شیشه تمیز
  • پلاستیک
  • یک تکه پارچه
  • ۲ فنجان سیب خرد شده
  • ۲ قاشق سوپ‌خوری شکر
  • ۳ فنجان آب تصفیه شده

روش درست کردن سرکه سیب خانگی

  1. برش‌های سیب را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید.
  2. ظرف را با آب تصفیه شده پر کنید.
  3. شکر را اضافه کنید و آن را هم بزنید تا حل شود. شکر بخش مهمی از فرایند تخمیر است. حتماً باید استفاده شود.
  4. شیشه را با یک پارچه و یک نوار لاستیکی بپوشانید.
  5. شیشه را برای ۳-۴ هفته در محلی تاریک قرار دهید.
  6. گاهی اوقات شیشه را هم بزنید تا اطمینان حاصل کنید که برش‌های سیب به طور کامل در آب فرورفته‌اند.
  7. پس از ۳-۴ هفته، تکه‌های سیب را از صافی رد کنید.
  8. مایع را به مدت ۳-۴ هفته‌ی دیگر در شیشه قرار دهید.
  9. حالا سرکه آماده‌ی استفاده است!

در طرز تهیه سرکه سیب محلی این نکات را رعایت کنید!

اگر سرکه‌ی شما در یک ظرف شیشه‌ای کوچک قرار دارد، آن را به یک ظرف بزرگ‌تر منتقل کنید. این کار به تخمیر سریع‌تر آن کمک می‌کند.

نصف سرکه سیب را با مادر سرکه (کف یا تفاله‌ای که می‌توانید روی سطح عصاره‌ی سیب یا انگور مشاهده کنید) و نصف دیگر آن را با آب پر کنید. سپس یک‌ پارچه‌ی کوچک با نوار لاستیکی را روی درب آن قرار دهید. در عرض یک تا دوهفته یک بطری کامل سرکه سیب خواهید داشت. به همین سادگی! اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید و از متخصصان طب سنتی مشاوره بگیرید، دکترتو با شماست.

طرز تهیه سرکه سیب
طرز تهیه سرکه سیب ساده است و در عرض چند هفته سرکه‌ی شما آماده می‌شود.

سخن آخر دکترتو

در مورد خاصیت سرکه سیب و فواید آن برای سلامتی زیاد شنیده‌ایم. اما نکته مهم در مورداستفاده از آن به‌خصوص برای درمان این است که ابتدا با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. پزشک عمومی یا متخصص گوارش و متخصص پوست و مو می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند. همچنین در مورد خاصیت سرکه سیب می‌توانید از پزشک طب سنتی هم مشاوره بگیرید.

دقت داشته باشید که در استفاده از این سرکه زیاده‌روی نکنید. اگر در مورد خاصیت سرکه سیب و نحوه مصرف آن سؤالاتی دارید می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

نتایج حاصل از تحقیقات علمی اثبات کردند که سرکه سیب به کاهش فشارخون در موش‌ها کمک می‌کند، اما مطمئن نیستیم که این موضوع برای انسان‌ها هم صدق کند. محققان حدس می‌زنند که استیک اسید موجود در سرکه ممکن است جذب کلسیم (ماده معدنی که برای تنظیم فشارخون بسیار حیاتی است) را افزایش دهد.
مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این سرکه باعث کاهش فشارخون در افراد می‌شود یا نه. در زمینه درمان خانگی فشار خون بالا با سرکه سیب بهتر است به توصیه‌های پزشک عمل کنید.

بسیاری از افراد بر این باورند که با قراردادن مقداری سرکه سیب روی پنبه و مالیدن آن به برجستگی‌های متورم در قسمت مقعد، می‌توانید هموروئید را از بین ببرید، اما در حقیقت این باور درست نیست. ممکن است با انجام این کار، در ابتدا احساس خنکی و تسکین‌دهنده‌ای به شما دست دهد، اما سرکه اسیدی است و پوست را می‌سوزاند که این امر سبب تشدید علائمتان می‌شود.
بهتر است برای درمان بواسیر، حمام سیتز (استحمام نشیمن) بگیرید. در خصوص مصرف رژیم غذایی با فیبر بالا، مصرف نرم‌کننده‌های مدفوع و نیاز به دنبال‌کردن سایر درمان‌ها، با پزشکتان مشورت کنید.

خیر؛ برخی از افراد معتقدند که این سرکه ممکن است یک درمان خانگی مؤثر برای شوره سر باشد، اما در واقع این‌گونه نیست. هیچ شواهد علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب به هر نحوی به درمان شوره سر کمک می‌کند. همچنین یک تصور غلط وجود دارد که می‌گوید ممکن است سرکه به حذف بقایای شامپو یا تجمع مواد مضر ناشی از استفاده‌ی مکرر از محصولات مراقبت از مو کمک کند.
اگر شوره‌ی سر دارید از شامپوی ضد شوره طبق دستورالعمل ارائه شده استفاده کنید. اگر همچنان شوره‌ی سر برطرف نشد، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا گزینه‌های درمانی دیگری را برای شما در نظر بگیرد.

خیر؛ یک داستان قدیمی می‌گوید که سرکه یک درمان خانگی برای شپش است، اما در حقیقت این داستان درست نیست. در مطالعه‌ای تأثیرگذاری سرکه در برابر ۵ داروی خانگی دیگر از جمله روغن زیتون، کره‌ی ذوب شده، ژل پترولیوم، الکل و سس مایونز برای درمان شپش مقایسه شد و جالب است بدانید که سرکه در آخرین جایگاه قرار گرفت.
این سرکه نسبت به سایر درمان‌های خانگی برای ازبین‌بردن شپش کمترین تأثیر را داشت. اگر شپش دارید، با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید تا در خصوص درمان‌های مؤثر برای رهایی از این مشکل، شما را راهنمایی کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرکه سیب

  1. Vahid گفت:

    سرکه سیب بسیار مفید وعالی برای درمان بیماری پیسی قبل غذا یه قاشق غذا خوری با یه لیوان آب رقیق کنید و میل کنید .برا درمان کبد چرب هم بسیار عالیه البته سرکه سیب طبیعی..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از راهنمایی تان وحید عزیز
      تندرست باشید

  2. Vahid گفت:

    سرکه سیب بسیار بسیار مفید وعالی برای درمان بیماری پیسی قبل غذا یه قاشق غذا خوری با یه لیوان آب رقیق کنید و میل کنید .برا درمان کبد چرب هم بسیار عالیه البته سرکه سیب طبیعی..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از راهنمایی تان وحید عزیز

  3. هنگامه بوجاری گفت:

    سپاس فراوان از اطلاعات مفیدتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  4. مهسا گفت:

    ممنون دکتر جان عالی بود

  5. امید گفت:

    سلام
    من سه ماه پیش مشکل ادراری داشتم(مشکل دفع، تکرر و..) تو یه روز یک لیتر سرکه گلابی مصرف کردم، فردای اون روز دچار درد و اسپاسم شدید پهلو راست شدم، و تا الان دچار اسپاسم خفیف عضلات مورب خارجی شکم هستم، و حتی حس میکنم عضلات سمت راست متورم تر از عضلات چپ هستند. البته همان روز هم سنگ کلیه چهار و نیم دفع کردم.
    ایا ان درد شدید به خاطر سنگ کلیه بود یا سرکه و الان اسپاسم خفیف آن ناحیه به چه دلیل است.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تورم عضلات شما بخاطر التهاب روده هست چون مصرف این میزان سرکه به یک باره زیاد بوده و روده ملتهب شده و درد و تورم ایجاد کرده. درد شما علت دیگه ای هم داره و اینه که زمانی که سنگ دفع شده از لوله های کلیه به سمت مجرای ادراری حرکت کرده و موجب آسیب جزیی در مسیر عبوری و التهاب در این نواحی شده. توصیه میکنم به متخصص گوارش برای معاینه بیشتر مراجعه کنی.
      پزشک متخصص گوارش