آرتروز در بارداری، علائم، عوارض و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آرتروز در بارداری به دلیل افزایش وزن و احتباس مایعات در بدن ایجاد می‌شود. برخی داروهای ضد روماتیسمی در دوره حاملگی عوارض ایجاد کرده و باید چند ماه قبل اقدام برای بارداری قطع شوند. آرتروز معمولا خطرناک نبوده و برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آرتروز در بارداری

آرتروز در بارداری یکی از مسائلی است که به دلیل افزایش وزن و رشد جنین برای برخی مادران مشکل‌ساز می‌شود. اگر مبتلا به آرتروز هستید و می‌خواهید باردار شوید، حتما در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم آرتروز در زمان حاملگی چه مشکلاتی ایجاد کرده و چه علائمی دارد؟ علت شدید شدن این عارضه در بارداری چیست؟ کدام عوامل احتمال این عارضه را در زمان بارداری افزایش می‌دهند؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا در بارداری می‌توان از دارو استفاده کرد؟ آیا با رژیم غذایی و ورزش می‌توان به بهبود آرتروز کمک کرد؟ اگر این مشکل درمان نشود، چه عوارضی برای مادر و جنین به وجود می‌آید؟

درصورتی‌که دچار آرتروز هستید و می‌خواهید بدانید در دوره بارداری چه مشکلاتی خواهید داشت، باید به متخصص روماتولوژی، دکتر ارتوپد یا دکتر زنان مراجعه کنید. پزشک علائم آرتروز را توضیح داده و برای کنترل این عارضه درمان‌هایی را به شما ارائه می‌دهد. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آرتروز در بارداری چیست؟

اگر دچار آرتروز هستید، احتمالا برای بارداری نگرانی‌هایی دارید. یکی از بیماری های بارداری آرتروز است. در دوره بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود. شما علاوه بر تغییرات شیمیایی و هورمونی، تغییرات فیزیکی هم خواهید داشت. با رشد جنین و افزایش وزن فشار روی مفاصل و ماهیچه‌ها بیشتر می‌شود. افزایش وزن فشار روی زانوها را بیشتر کرده و راه‌رفتن را برای شما مشکل می‌کند.

یکی از عوارض بارداری احتباس مایعات در بدن و ادم است. جمع‌شدن آب در پاها باعث سفت‌شدن مچ پا، زانو و باسن می‌شود. این عارضه در کنار اضافه‌وزن می‌توان باعث پارگی و ساییدگی مفاصل و استخوان‌ها شود. حتی ممکن است شما قبل از بارداری سابقه آرتروز نداشته و در دوره بارداری دچار مشکلات مفاصل و استخوان شوید.

دقت داشته باشید که آرتروز در بارداری تاثیری نداشته و می‌توانید بدون مشکل برای بارداری اقدام کنید. اما اگر داروهای آرتروز را مصرف می‌کنید، حتما قبل بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. برخی داروها روی جنین تاثیر منفی دارند و برخی مدت‌ها پس از قطع مصرف می‌توانند عوارض ایجاد کنند.

احتباس مایعات در پاها درد مفاصل و ماهیچه‌ها در این قسمت را بیشتر می‌کند.
احتباس مایعات در پاها درد مفاصل و ماهیچه‌ها در این قسمت را بیشتر می‌کند.

علائم آرتروز در بارداری

آرتروز در بارداری با علائمی همراه است. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در ناحیه زانو بیشتر بوده و راه‌رفتن را مشکل می‌کند.
  • فشار روی ستون فقرات باعث اسپاسم عضلانی و بی‌حسی پاها می‌شود.
  • تجمع آب در بدن باعث بروز سندروم تونل کارپال می‌شود.
  • تجمع آب در پاها باعث سفتی مچ پا، زانو و باسن می‌شود.
  • در زنان مبتلا به بیماری خودایمنی آرتریت روماتوئید، خستگی افزایش پیدا می‌کند.

معمولا این علائم بعد از زایمان برطرف شده یا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند.

در بارداری دچار درد زانو و کمر شدی؟

اگر مچ پا و زانوهات ورم کرده، با متخصص مشورت کن.

افزایش وزن در بارداری باعث درد و ناراحتی می‌شود. آرتروز می‌تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در دوره حاملگی درد و ناراحتی شما زیاد است یا راه‌رفتن برای شما بسیار مشکل شده است، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگر احساس کردید تورم پاها به دلیل تجمع آب در حال افزایش است و ورم به ران‌ها یا حتی صورت شما رسیده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم آرتروز در بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کرد؟

اگر دچار آرتروز در حاملگی هستید و علائم این عارضه فعالیت‌های روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است، حتما به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی علائم و معاینه، شما را به دکتر روماتولوژی ارجاع می‌دهد. برای مشاوره با دکتر روماتولوژی یا دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علت آرتروز در بارداری

افرادی دچار آرتروز هستند، باید بدانند در زمان بارداری ممکن است علائم آنها تشدید شوند. برخی افراد نیز بدون هیچ سابقه‌ای در دوره حاملگی دچار مشکلات مفصل و ماهیچه می‌شوند. علت آن تغییرات فیزیکی در این دوره است. افزایش وزن، رشد جنین و فشار به مفاصل است. افزایش وزن به‌ویژه روی زانوها فشار زیادی وارد می‌کند. تجمع آب در پاها نیز باعث تشدید مشکلات مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.

افزایش وزن و رشد جنین به مفاصل و استخوان کمر فشار وارد کرده و علائم آرتروز را تشدید می‌کنند.
افزایش وزن و رشد جنین به مفاصل و استخوان کمر فشار وارد کرده و علائم آرتروز را تشدید می‌کنند.

تشخیص آرتروز در بارداری

بسیاری از خانم‌ها که دچار علائم آرتروز در حاملگی می‌شوند، قبل از بارداری مبتلا به این عارضه بوده‌اند. در این شرایط آزمایشی برای تشخیص آرتروز انجام نمی‌شود. پزشک در مورد علائم شما و شدت و محل درد سوال می‌کند. پاها را معاینه کرده تا میزان تورم مچ پا و زانو را ارزیابی کند.

درمان آرتروز در بارداری

برای درمان آرتروز در بارداری ممکن است پزشک داروهایی را تجویز کند. حتما در مورد شرایط خود اطلاعات کامل در اختیار پزشک قرار دهید. هر دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید، باید پزشک را در جریان قرار دهید. راه‌های زیادی برای کنترل علائم آرتروز در حاملگی وجود دارد. علاوه بر مصرف دارو برخی اقدامات در خانه می‌تواند موثر باشد.

دارو برای آرتروز در بارداری

برای درمان آرتروز داروهای مختلفی وجود دارد. اما ازآنجایی‌که برخی داروها روی جنین تاثیر گذاشته و حتی ممکن است باعث نقص مادرزادی شود، باید تجویز دارو بااحتیاط انجام شود.

اما برخی داروهای آرتروز در بارداری مشکلی ایجاد نکرده و می‌توان زیر نظر پزشک آنها را مصرف کرد. دوز دارو باید توسط پزشک مشخص شود.

به نقل از women4womenobgyn در رابطه با تجویز دارو برای آرتروز بعد از زایمان:

تشدید علائم آرتروز در زنان تا چند هفته پس از تولد شایع است. برای این وضعیت، داروهایی وجود دارد که می‌توانید مصرف کنید. این داروها در شیردهی مشکلی ایجاد نمی‌کنند و از طریق شیر به نوزاد منتقل نمی‌شوند. در این مدت باید ورزش و تمرینات کششی که پزشک برایتان تجویز می‌کند، ادامه دهید.

داروهای تجویزی برای آرتروز بارداری که معمولا تا مدتی بعد از زایمان هم استفاده می‌شوند، خطری برای نوزاد ندارند.

رژیم غذایی و ورزش برای آرتروز در بارداری

در برخی افراد آرتروز باعث خشکی دهان و مشکل در بلع می‌شود. این شرایط خوردن غذا را مشکل می‌کند. اما باید برای سلامت خود و رشد جنین تغذیه خوبی داشته باشید. مکمل‌های دوره بارداری را زیر نظر پزشک مصرف کنید تا کمبود مواد مغذی نداشته باشید.

ورزش در دوره بارداری بسیار مهم است. برخی تمرینات ورزشی انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهند. سعی کنید تمرینات مربوط به افزایش قدرت عضلانی را نیز در برنامه خود قرار دهید. برای افراد مبتلا به آرتروز پیاده‌روی و شنا گزینه بسیار خوبی هستند. حتما در مورد نوع ورزش با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید به جنین آسیبی وارد نمی‌شود. در دوره بارداری نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید.

انجام تمرینات ورزشی به کاهش علائم آرتروز در حاملگی کمک می‌کند.
انجام تمرینات ورزشی به کاهش علائم آرتروز در حاملگی کمک می‌کند.

درمان خانگی آرتروز در بارداری

برخی اقدامات خانگی می‌توانند به تسکین درد آرتروز کمک کنند. این درمان‌های طبیعی جایگزین خوبی برای داروهایی هستند که عوارض جدی ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید با انجام اقدامات زیر به مدیریت آرتروز کمک کنید.

  • استفاده از کمپرس سرد و گرم به تسکین درد و کاهش علائم آرتروز کمک می‌کند.
  • ماساژدرمانی درد و سفتی مفاصل را برطرف می‌کند و دامنه حرکتی را بهبود می‌دهد.
  • در دوره بارداری استراحت کافی داشته باشید. بالابودن پاها در زمان استراحت فشار روی پاها و کمر را کاهش می‌دهد.
  • برخی تغییرات در سبک زندگی به کاهش درد آرتروز کمک می‌کنند. ممکن است با تغییر وضعیت بدن، کفش، لباس یا فعالیت‌های خاص درد شما تسکین پیدا کند.
  • تنفس عمیق و سایر روش‌ها و تکنیک‌های آرامش را امتحان کنید.

استراحت کافی، کمپرس سرد و گرم، ماساژ درمانی، ورزش‌ها و تکنیک‌های آرامبخش می‌توانند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آرتروز بارداری کمک کنند.

برای درمان آرتروز در بارداری به کدام تیم پزشکی می توان مراجعه کرد؟

اگر آرتروز در حاملگی علائم شدیدی ایجاد کرده و فعالیت‌های روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است، باید برای مدیریت آرتروز به دکتر زنان یا دکتر روماتولوژی مراجعه کنید. متخصص باتوجه‌به شرایط شما داروهای لازم را تجویز کرده و برای تسکین درد مواردی را به شما آموزش می‌دهد. برای ارتباط با بهترین دکتر روماتولوژی، دکتر زنان یا متخصص ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر روماتولوژی وجود دارد.

برای جلوگیری از خطرات بارداری همین حالا برای درمان آرتروز مشاوره بگیر.

عوارض آرتروز در بارداری

ابتلا به آرتروز در حاملگی می‌تواند احتمال برخی عوارض را افزایش دهد. اگر دچار این بیماری هستید، باید با عوارض احتمالی آن آشنا باشید و در مورد هر یک از این خطرات با پزشک خود مشورت کنید. برخی از عوارض آرتروز در بارداری عبارتند از:

  • خطر پره اکلامپسی: در افراد مبتلا به آرتروز خطر پره اکلامپسی بیشتر است. این بیماری باعث فشار خون بالا در بارداری و افزایش پروتئین اضافی در ادرار می‌شود. این وضعیت جدی بوده و گاهی زندگی مادر و جنین را تهدید می‌کند. در بیشتر مواقع زمان بارداری ایجاد شده، اما در مواقع نادر ممکن است پس از زایمان ظاهر شود.
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد: مطالعات نشان می‌دهد که در زنان مبتلا به آرتروز در مقایسه با زنان دیگر احتمال تولد نوزاد با وزن کم یا کوچک‌تر از حد متوسط زیاد است.
  • احتمال نیاز به سزارین: به دلیل افزایش درد بدن به‌ویژه کمر ممکن است زایمان طبیعی برای مادر مشکل باشد و باید سزارین انجام شود.

در افراد مبتلا به آرتروز خطر پره اکلامپسی بیشتر است. این بیماری باعث فشارخون بالا و افزایش پروتئین اضافی در ادرار می‌شود. این وضعیت جدی بوده و گاهی زندگی مادر و جنین را تهدید می‌کند.

عوارض داروهای آرتروز در حاملگی

برای کنترل آرتروز باید داروهای ضد روماتیسمی تجویز شود. این داروها نقش مهمی در کنترل علائم دارند. اما برخی از آنها در بارداری ایمن نیستند و می‌توانند برای مادر و جنین خطرناک باشند. به‌عنوان‌مثال داروی متوترکسات برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. اما این دارو باید سه ماه قبل از بارداری قطع شود. زیرا احتمال ایجاد نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

اگر از داروهای آرتروز استفاده می‌کنید و قصد بارداری دارید، حتما برای اطلاع از عوارض داروهای خود با متخصص زنان یا دکتر روماتولوژی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کرده و در مورد داروها اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

برخی داروهای ضد روماتیسمی در زمان شیردهی هم عوارض ایجاد کرده و نباید مصرف شوند.
برخی داروهای ضد روماتیسمی در زمان شیردهی هم عوارض ایجاد کرده و نباید مصرف شوند.

پیشگیری از آرتروز در بارداری

برای پیشگیری از آرتروز در حاملگی راهی وجود ندارد. اما با رعایت برخی نکات می‌توان این بیماری را کنترل کرد و فشار روی مفاصل را کاهش داد.  از جمله:

  • تا جای ممکن از داروهای مسکن استفاده نکنید. اگر مفاصل شما درد می‌کند، بهترین روش کمپرس سرد و گرم است.
  • سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید. در دوره بارداری هر چه فشار روی کمر، زانو و مچ پا کمتر باشد، درد هم کمتر می‌شود.
  • کفش مناسب بپوشید. کفش پاشنه بلند در بارداری فشار روی پاها را بیشتر می‌کند.
  • هنگام راه‌رفتن وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید.
  • روی تشک محکم بخوابید تا اسپاسم عضلانی کمتر شود.
  • جوراب ساق بلند می‌تواند احتباس مایعات در مچ پا را کمتر کند.
  • هر روز ورزش کنید تا انعطاف‌پذیری شما بیشتر شود.

آرتروز زانو در بارداری

در دوره بارداری ممکن است علائم آرتروز هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اما افزایش وزن بیشتر باعث فشار روی زانو‌ها شده و درد زانو را در پی دارد. آرتروز زانو در بارداری روی راه‌رفتن تاثیر گذاشته و می‌تواند فعالیت‌های روزمره شما را با مشکل روبرو کند. پا درد در بارداری یکی از مشکلات شایع بوده که بعد از زایمان برطرف می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

آرتروز در بارداری به دلیل افزایش وزن و رشد جنین می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. اگر قبل از بارداری دچار آرتروز بوده‌اید، احتمالا در دوره حاملگی علائم آن تشدید می‌شود. افزایش وزن باعث افزایش فشار روی کمر و زانوها شده و باعث درد این نواحی می‌شود. همچنین احتباس مایعات در پاها یکی از عوارض بارداری بوده که آرتروز را تشدید می‌کند.

داروهای ضد روماتیسم به مدیریت آرتروز کمک می‌کنند. اما در دوره بارداری برخی از این داروها را نمی‌توان استفاده کرد. حتی برخی از آنها تا مدت‌ها پس از قطع مصرف عوارضی برای مادر و جنین به وجود می‌آورند. پزشک برای تسکین درد داروهای ایمن تجویز می‌کند. در کنار آن می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. استراحت به تسکین درد کمک می‌کند. در زمان استراحت پاهای خود را بالا قرار دهید تا فشار کمتر شود.

اگر دچار آرتروز در حاملگی هستید، برای تسکین درد و درمان آرتروز باید به فوق تخصص روماتولوژی، متخصص زنان یا دکتر ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

وزن اضافی در زمان بارداری فشار روی مفاصل و استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. کنترل وزن می‌تواند باعث کاهش فشار شود و درد در نواحی کمر و زانو تسکین پیدا کند.

معمولا این عارضه در بارداری مشکلی ایجاد نکرده و می‌توان با اقداماتی در خانه درد را کنترل کرد. اما برخی مواقع ممکن است آرتروز خطر پره اکلامپسی (فشارخون بالا در بارداری) یا تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد. همچنین ممکن است این خانم‌ها نیاز به زایمان سزارین داشته باشند.

معمولا بعد از تولد نوزاد علائم آرتروز تسکین پیدا می‌کند. در برخی مواقع بعد از زایمان علائم آرتروز تشدید شده و تا چند هفته ادامه دارد. برای این شرایط پزشک داروهایی را تجویز می‌کند.

اگر درد و فشار در ناحیه کمر شما زیاد است، احتمالا زایمان طبیعی سخت می‌شود. در این شرایط پزشک پیشنهاد می‌دهد زایمان سزارین انجام شود. اما اگر درد و علائم آرتروز کم است، می‌توانید در مورد زایمان طبیعی با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از انواع آرتروز در خانواده‌ها بیشتر دیده شده و می‌تواند به وراثت برسد. البته وراثت تنها عامل انتقال نبوده و عوامل دیگر به‌ویژه عوامل محیطی هم در این موضوع تاثیرگذار هستند. به همین دلیل احتمال انتقال این بیماری به کودک کم است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن