پادرد در بارداری، علل اصلی و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پادرد در بارداری شایع بوده و در سه ماهه دوم و سوم بیشتر دیده می‌شود. افزایش وزن، تغییرات هورمونی و تورم پا از دلایل درد است. سعی کنید در دوران بارداری پیاده‌روی کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
پادرد در بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پادرد در بارداری یکی از مشکلات رایج برای خانم‌های باردار است. در طول نه ماه بارداری ممکن است علائمی مانند درد پا، خستگی و تورم را تجربه کنید. اگر باردار هستید و به دنبال راهی برای درمان این عارضه هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چه علائمی با پا درد در حاملگی همراه است؟ علت درد پا در این دوره چیست؟ پزشک چگونه علت آن را تشخیص می‌دهد؟ آیا نیاز به درمان دارد؟ با درمان‌های خانگی می‌توان آن را برطرف کرد؟ اگر درمان نشود برای مادر خطرناک است؟

درصورتی‌که دچار درد پا در حاملگی هستید و این درد شدید است، باید به دکتر زنان یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک علائم را بررسی کرده و باتوجه‌به شدت درد بهترین درمان را پیشنهاد می‌دهد. برای ارتباط با پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پادرد در بارداری

در بارداری خانم‌ها انواع دردها را تجربه می‌کنند. رشد جنین و تغییرات هورمونی در تمام بدن تاثیر گذاشته و علائم مختلفی را ایجاد می‌کنند. یکی از عوارض شایع بارداری در طول این نه ماه پادرد در بارداری است. بسیاری از خانم‌ها در این دوره از درد، تورم و خستگی پاها شکایت می‌کنند.

افزایش وزن بدن، رشد جنین و بزرگ‌شدن رحم باعث فشار بیشتر به پاها می‌شوند. تغییرات هورمونی و گردش خون هم در مشکلات پا تاثیر دارند. به همین دلیل خانم‌ها بیشتر در سه‌ماهه سوم بارداری دچار درد پا شده و به دنبال روشی برای تسکین آن هستند.

درد پا در بارداری از عوارض بسیار رایج بوده و در سه‌ماهه سوم بارداری بیشتر دیده می‌شود.

علائم همراه با پادرد در بارداری

پا درد در حاملگی دلایل مختلفی داشته و هرکدام علائمی به همراه دارند. معمولا خانم‌های باردار علاوه بر درد پا دچار علائم زیر می‌شوند.

  • ورم پا و مچ پا
  • احساس خستگی در پاها
  • فشار در کف پا

تو هم علائم پا درد در بارداری داری؟

برای اطمینان از متخصص نوبت بگیر.

علت پادرد در بارداری

در بارداری با رشد جنین و بزرگ‌شدن رحم احتمال پا درد هم بیشتر می‌شود. این عارضه علل مختلفی داشته و گاهی لازم است برای آن اقدامات درمانی انجام شود. در ادامه علل اصلی درد پا در حاملگی را به شما توضیح می‌دهیم.

علت پادرد در بارداری چیست
درد پا در بارداری به علل مختلفی اتفاق افتاده و معمولا با تورم و خستگی همراه است.

۱. افزایش وزن

در دوره بارداری افزایش وزن کاملا طبیعی است. همه خانم‌ها در طول این نه ماه به‌مرور دچار افزایش وزن می‌شوند. اگر قبل از بارداری وزن شما در محدوده نرمال بوده است، احتمالا در بارداری بین ۹ تا ۱۳ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنید. اگر قبل از بارداری خیلی لاغر بوده‌اید، احتمالا اضافه‌وزن شما بیشتر خواهد بود. زنان چاق ممکن است حدود ۷ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

این مقدار افزایش وزن به پا فشار وارد کرده و می‌تواند باعث پادرد به‌ویژه در قسمت برآمدگی کف پا و انگشتان شود. در این شرایط زمان راه‌رفتن فشار به جلوی پا بیشتر می‌شود. برای جبران در تغییر مرکز ثقل فشار به این ناحیه از کف پا وارد می‌شود. علاوه بر این موضوع سرعت راه‌رفتن در ماه‌های آخر بارداری کمتر شده و زمان فشار روی کف پا بیشتر می‌شود. این دو عامل منجر به پا درد در حاملگی می‌شوند.

۲. تورم و ادم

تجمع و احتباس مایعات در بدن از عوارض شایع در بارداری است. این عارضه باعث تورم مچ پا و درد در این ناحیه می‌شود. حدود سه‌چهارم خانم‌ها در طول دوره بارداری دچار تورم می‌شوند. معمولا ادم از سه‌ماهه دوم شروع شده و به‌مرور شدید می‌شود. در دوران بارداری بدن حدود ۵۰% بیشتر مایعات تولید می‌کند. زیرا نیاز بدن مادر و جنین به مایعات بیشتر می‌شود. افزایش مایعات باعث افزایش گردش خون شده و فشار در اندام‌های تحتانی باعث احتباس مایع در مچ پا و نواحی اطراف می‌شود.

ادم کاملا طبیعی بوده و معمولا ارتباطی با شرایط پزشکی ندارد. اگر میزان تورم خفیف تا متوسط است، بعد از زایمان برطرف می‌شود. اما اگر ادم شدید است یا به قسمت‌های دیگر هم رسیده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

به نقل از verywellhealth در رابطه با احتباس مایعات در پاها:

تورم پا به دلیل احتباس مایعات اتفاق میفتد. این مایع اضافی به دلیل نیروی جاذبه معمولا به سمت پاها و مچ پاها کشیده می‌شود. ممکن است متوجه شوید که کفش‌‌هایتان خیلی تنگ شده است. افزایش سایز پا به دلیل تورم شایع و موقتی است.

ورم و درد پا در بارداری
ورم پا می‌تواند یکی از دلایل پا درد در بارداری باشد.

۳. افزایش ترشح هورمون ریلکسین

در بارداری هورمون‌ها تغییرات زیادی می‌کنند تا بدن را برای زایمان آماده کنند. یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها که ترشح آن در بارداری افزایش پیدا می‌کند، هورمون ریلکسین است. ترشح این هورمون از سه‌ماهه اول شروع شده و نزدیک به زایمان افزایش پیدا می‌کند.

همان‌طور که از نام هورمون ریلکسین مشخص است، به شل شدن ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، مفاصل و رباط‌های بدن کمک کرده و آنها را آرام می‌کند. در نتیجه هنگام زایمان رباط‌های لگن و دهانه رحم گشاد و نرم می‌شوند. این هورمون می‌تواند روی قسمت‌های دیگر بدن از جمله پاها تاثیر داشته باشد. در نتیجه ساختارهای حمایت‌کننده در پاها ضعیف و نرم می‌شود. به همین دلیل شخص دچار پادرد شده و بعد از بارداری از بزرگ‌شدن پاها شکایت می‌کند.

۴. گرفتگی عضلات پا

معمولا زنان باردار بیشتر در معرض گرفتگی عضلات پا یا اسپاسم قرار می‌گیرند. علت دقیق آن مشخص نیست. اما ممکن است تغییر در غلظت کلسیم یا فشار رحم روی عروق خونی و اعصاب علت این عارضه باشد. در سه‌ماهه دوم بیشتر دچار گرفتگی عضلات می‌شوید. این عارضه در شب بیشتر از روز اتفاق میفتد.

گرفتگی عضلات پا در بارداری و درد پا
گرفتگی عضلات در بارداری شایع بوده و بیشتر در شب اتفاق میفتد.

۵. رگ های واریسی

به سیاهرگ‌های بزرگ شده که روی سطح پوست مشخص هستند، واریس می‌گویند. افزایش جریان خون و تغییرات هورمونی در بارداری می‌تواند منجر به واریس شود. همچنین افزایش حجم رحم و فشار به رگ‌های خونی می‌تواند این عارضه را ایجاد کند. واریس در بارداری شایع بوده و می‌تواند یکی از دلایل پادرد باشد.

احتمال واریس در بارداری وجود دارد. افزایش جریان خون و تغییرات هورمونی در حاملگی می‌تواند منجر به واریس شود.

۶. تغییرات ناخن پا

در دوره بارداری ناخن‌های پا سریع‌تر رشد می‌کنند. علت آن تغییرات گردش خون و تولید هورمون‌ها است. البته مصرف ویتامین‌ها در این دوره نیز باعث رشد بیشتر ناخن‌ها می‌شود. ازآنجایی‌که بیشتر مواد مغذی به جنین می‌رسد، ممکن است در ناخن تغییراتی مشاهده کنید. حتی گاهی ممکن است ناخن شل شده و بیفتد. به همین دلیل می‌تواند منجر به درد در این ناحیه شود.

چه زمانی برای بررسی علت پادرد در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر مواقع درد پا در بارداری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما اگر درد به طور مزمن ادامه داشته و شدید می‌شود، باید برای تشخیص علت و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم مربوط به عفونت، واریس یا شل شدن ناخن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

برای بررسی علت پادرد در بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار درد پا در بارداری هستید، باید برای تشخیص علت آن به متخصص زنان یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای مشاوره با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان پا درد در بارداری
برای درمان درد پا در بارداری بهتر است به دکتر زنان یا ارتوپد مراجعه کنید.

درمان پادرد در بارداری

پادرد در بارداری از عوارض شایع این دوره بوده و خطری برای مادر و جنین ندارد. به همین دلیل برای تسکین آن نیازی به اقدامات پزشکی نیست. در برخی شرایط ممکن است پزشک برای درمان ادم شدید پا یا برخی بیماری‌های زمینه‌ای اقداماتی انجام دهد. در غیر این صورت رعایت برخی نکات در خانه به تسکین درد کمک می‌کند.

درمان خانگی پادرد در بارداری

برای درمان پادرد در حاملگی می‌توانید اقداماتی را در خانه انجام دهید. برخی از روش‌های درمان خانگی عبارتند از:

  • روزانه ۵ دقیقه پاهای خود را رها کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای درمان درد پا در بارداری رهاکردن پاها است.
  • برای کفش خود کفی طبی تهیه کنید. این کفی‌ها گودی پا را پوشانده و فشار را کاهش می‌دهند. به‌خصوص در سه ماه سوم بارداری فشار به کف پا افزایش پیدا می‌کند.
  • شب‌ها قبل خواب از روغن موضعی منیزیم استفاده کنید. منیزیم در عملکرد بدن تاثیر زیادی دارد. پزشک برای سلامت عضلات و اعصاب منیزیم را در بارداری پیشنهاد می‌دهد. روغن موضعی آن می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند.
  • نوارهای مخصوص شکم می‌تواند به کاهش درد پا کمک کند. این نوار پزشکی را باید از داروخانه تهیه کنید. نوار شکم‌بند فشار را در ناحیه شکم و کمر کمتر می‌کند.
  • از جوراب‌های بلند تا ران استفاده کنید. فشار جوراب باعث می‌شود که تجمع مایعات در زانو و مچ پا کاهش پیدا کند.
  • حمام و استفاده از استخر به کاهش ورم پا کمک می‌کند.
  • ماساژ عضلات پا به کاهش درد کمک می‌کند.

آیا پا درد در بارداری درمان دارد؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

پیشگیری از پادرد در بارداری

برای پیشگیری از پادرد در حاملگی راهی وجود ندارد. این عارضه بسیار شایع بوده و بیشتر خانم‌ها در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری دچار پادرد می‌شوند. اما با رعایت برخی نکات می‌توان از پا درد مزمن جلوگیری کرده و احتمال این عارضه را کاهش داد.

  • تا حد ممکن از پیاده‌روی با پای برهنه خودداری کنید. سعی کنید استراحت کنید و پاهای خود را بالا بیاورید.
  • از کفش‌های مناسب و طبی استفاده کنید. کفش طبی تا حدی پا درد ناشی از وزن اضافی و کاهش تعادل را تسکین می‌دهد.
  • پیاده‌روی ماهیچه ساق پا را به کار می‌اندازد. هر روز کمی پیاده‌روی داشته باشید.
  • هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و از غذاهای نمکی اجتناب کنید. این اقدامات از احتباس مایعات در پا جلوگیری می‌کنند.
  • سایز کفش مناسب خود را انتخاب کنید.
  • مصرف مکمل‌های کلسیم و منیزیم زیر نظر پزشک می‌تواند از مشکلات عضلات پا جلوگیری کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پادرد در بارداری جز مشکلات شایع این دوره بوده و جای نگرانی ندارد. گاهی ممکن است در کنار درد، علائمی مانند تورم، خستگی و فشار را احساس کنید. از دلایل اصلی درد پا در حاملگی می‌توان به افزایش وزن و تورم پا اشاره کرد. با افزایش وزن فشار روی پاها بیشتر شده و دردی در کف پا حساس می‌کنید. افزایش ترشح هورمون ریلکسین، گرفتگی عضلات پا، واریس و تغییرات ناخن پا از دیگر دلایل درد در این ناحیه هستند.

در بیشتر مواقع این عارضه نیاز به اقدامات پزشکی ندارد و با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود. در خانه می‌توانید پاهای خود را ماساژ دهید. چند دقیقه پاها را رها گذاشته تا فشار از روی آنها برداشته شود. استفاده از روغن منیزیم، پیاده‌روی با کفش طبی و مناسب و شنا می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

برای تشخیص علت و درمان پا درد در بارداری باید به دکتر زنان و زایمان یا دکتر ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد پاشنه پا معمولا مربوط به افزایش وزن است. افزایش وزن در ماه‌های آخر بارداری باعث فشار زیاد به پاها می‌شود. سعی کنید پا برهنه پیاده‌روی نکنید. از کفش‌های مناسب و کفی‌های طبی استفاده کنید تا درد پاشنه کمتر شود.

احتمال گرفتگی عضلات پا در بارداری افزایش پیدا می‌کند. خانم‌های باردار به دلیل فشار رحم روی رگ‌های خونی و اعصاب و تغییر غلظت کلسیم بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند. اسپاسم عضلات بیشتر در شب هنگام خواب اتفاق میفتد.

پزشکان توصیه می‌کنند در زمان بارداری روزانه مدت کوتاهی را پیاده‌روی کنید. این کار ماهیچه و عضلات پا را به کار می‌اندازد. با گردش خون و تحرک پاها تورم کمتر شده و در نتیجه درد تسکین پیدا می‌کند.

بزرگ‌شدن پا در زمان بارداری بسیار طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. افزایش گردش خون و شل شدن عضلات و ماهیچه‌ها در بزرگ‌شدن پاها تاثیر دارد. سعی کنید پیاده‌روی را در برنامه خود قرار دهید تا تورم پا کاهش پیدا کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پادرد در بارداری

  1. عسل گفت:

    آیا در بارداری شبیه درد قاعده گی مثل پا درد و کمر درد عادی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی از هیچ نوع مسکنی استفاده نکنید مگر اینکه پزشگتان تجویز کند

  2. عایشه گفت:

    پادردی در شب

  3. آمنه معینی گفت:

    چی بگم والله فقط درمان آب خوردن بود والا اطلاعات جدیدی بهم اضافه نشد حالا ده نفر هم نشسته این مقاله رو ترجمه و ویرایش کرده به هر حال متن ترجمه ایراد نداشت