درد سیاتیک در بارداری چگونه است؟ علت و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد سیاتیک در بارداری علاوه بر کمردرد باعث پادرد، ضعف در کنترل مثانه و بی‌حسی پاها می‌شود. علت آن تغییرات هورمونی و فشار رحم روی عصب سیاتیک است. برخی درمان‌های خانگی، پیاده‌روی و ورزش‌های کششی می‌توانند موثر باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درد سیاتیک در بارداری

در دوران بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود و عوارضی را به همراه دارد. یکی از این عوارض برای برخی از خانم‌ها درد سیاتیک در بارداری است. عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب در بدن است که تحریک آن باعث درد در لگن، باسن و ران می‌شود. اگر دچار درد سیاتیک در حاملگی شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علت بروز این درد در دوران بارداری چیست؟ چه علائم دیگری ایجاد می‌کند؟ برای درمان آن باید چه اقداماتی انجام داد؟ آیا ورزش در کاهش درد سیاتیک تاثیری دارد؟ آیا ممکن است این عارضه به سلامت جنین آسیب وارد کند؟

درصورتی‌که باردار بوده و دردی در ناحیه کمر، باسن یا ران احساس می‌کنید، باید برای تشخیص دقیق و درمان آن به دکتر زنان یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درد سیاتیک در بارداری چیست؟

در دوران بارداری کمردرد کاملا طبیعی است. اضافه‌وزن و تحمل وزن نوزاد باعث بروز درد در کمر می‌شود. اما اگر این درد بسیار شدید است و به باسن یا ران منتقل می‌شود، ممکن است علت آن ابتلا به سیاتیک باشد. عصب سیاتیک از طناب نخاعی به سمت لگن و ران‌ها منشعب می‌شود. سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن است. حس کردن فشار، سرما یا درد در ناحیه پاها به دلیل وجود عصب سیاتیک است.

زمانی که این عصب به هر دلیلی تحریک می‌شود، شخص درد سیاتیک یا سندروم رادیکول لومبوساکرال را تجربه می‌کند. درد ناشی از سیاتیک ممکن است مبهم و عمیق باشد یا تیر بکشد. شدت درد از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و از خفیف تا شدید متغیر است.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

درد سیاتیک در بارداری به دلیل تحریک عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. این درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

علت درد سیاتیک در بارداری

معمولا درد سیاتیک به دلیل ابتلا به مشکلات ستون فقرات مانند برآمدگی یا فتق دیسک ایجاد می‌شود. گاهی تغییرات استخوانی مانند استئوآرتریت یا بیماری دژنراتیو دیسک روی ستون فقرات تاثیر می‌گذارند. در نتیجه به عصب سیاتیک فشار وارد شده و درد ظاهر می‌شود.

در دوران بارداری فتق دیسک شایع نیست. کمردرد یکی از عوارض بارداری است. اما حدود ۵۰ تا ۸۰% زنان در دوره بارداری کمردرد شدید را تجربه می‌کنند. یکی از دلایل این عارضه افزایش هورمون‌ها در دوره بارداری است. به عنوان مثال افزایش تولید هورمون ریلکسین باعث شل شدن و کشیدگی رباط‌ها به‌ویژه در ناحیه لگن می‌شود. رباط‌ها استخوان‌ها را به مفاصل متصل می‌کنند.

گاهی هم ممکن است به دلیل رشد و بزرگ‌شدن کودک روی عصب سیاتیک فشار وارد شود. فشار به عصب سیاتیک باعث تحریک، التهاب و درد می‌شود. به همین دلیل معمولا در اواخر بارداری که جنین به بزرگ‌ترین حالت خود رسیده است، این عارضه بیشتر دیده می‌شود. اگر درد کمر شما شدید است و به ناحیه پاها می‌رسد، احتمالا دچار درد سیاتیک در بارداری هستید.

علائم درد سیاتیک در بارداری

مهم‌ترین علامت درد سیاتیک در حاملگی دردی است که از کمر شروع شده و به سمت پاها می‌رود. علاوه بر این نشانه مهم برخی دیگر از علائم آن عبارتند از:

  • درد پا
  • ضعف در کنترل مثانه
  • بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن پاها
  • احساس سوزش در اندام تحتانی
  • شدید شدن درد با عطسه، سرفه و حرکت

اگر دچار چنین علائمی شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برای تشخیص علت این علائم باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین پزشکان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

در بارداری دچار حس سوزن سوزن شدن و درد پا هستی؟

برای بررسی علائم با پزشک مشورت کن.

درمان درد سیاتیک در بارداری

اگر دچار درد سیاتیک در بارداری هستید، نیاز به استراحت خواهید داشت. اگر درد خیلی شدید است، باید با مشورت پزشک از داروهای ضد درد استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده خودسرانه از داروهای مسکن در دوران بارداری می‌تواند به شما و جنین آسیب وارد کند.

ممکن است پزشک برای شما یک یا چند دوره فیزیوتراپی نیز تجویز کند. برای اطلاع از تمرینات فیزیوتراپی می‌توانید از طریق سایت دکترتو با فیزیوتراپیست در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

درمان خانگی درد سیاتیک در حاملگی

برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند در تسکین درد موثر باشند. از جمله:

  • دوش آب گرم بگیرید و از پد حرارتی استفاده کنید. به دلیل حمل وزن اضافی ممکن است عضلات شما سفت شده باشد. گرما باعث شل شدن عضلات شده و درد کاهش پیدا می‌کند.
  • تحرک داشته باشید. درست است که استراحت برای تسکین درد سیاتیک در بارداری مهم است. اما گاهی باید تحرک داشته باشید. گاهی کمی پیاده‌روی کنید. شرکت در کلاس یوگا مخصوص خانم‌های باردار هم می‌تواند مفید باشد. فعالیت‌هایی مانند شنا هم گزینه خوبی است. در هنگام ورزش نباید زیاد خم شوید یا کمر خود را بیش از حد پیچ بدهید.
  • به شدت درد توجه داشته باشید. به فعالیت‌های خود دقت کنید تا متوجه شوید چه اقداماتی درد شما را تشدید می‌کنند. بلندکردن اجسام می‌تواند درد را افزایش دهد.
  • ماساژ را امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهند در دوران بارداری ماساژ می‌تواند گردن خون را افزایش دهد، استرس را کمتر کند و به تنظیم هورمون‌ها کمک کند.
  • به پهلو بخوابید. هنگام خواب سعی کنید به سمتی بخوابید که درد کمتر می‌شود. خوابیدن به پهلو فشار را از روی عصب سیاتیک برمی‌دارد.

به نقل از webmd در رابطه با درمان درد سیاتیک بعد از زایمان:

پس از بارداری، اگر سیاتیک شما ادامه داشت، این درمان‌ها را ادامه دهید. برخی از زنان پس از زایمان تسکین کامل درد عصب سیاتیک را تجربه خواهند کرد. درحالی‌که برخی دیگر ممکن است به دلیل ضعیف شدن عضلات پشت و شکم علائم سیاتیک پس از زایمان را تجربه کنند. قدرت خود از طریق فعالیت بدنی ملایم تقویت کنید و درعین‌حال به بدن خود استراحت دهید. اگر درد شما در طول بارداری یا بعد از آن ادامه یا افزایش یافت، به پزشک مراجعه کنید.

درد سیاتیک در بارداری کلافه‌ت کرده؟ برای درمان زودتر اقدام کن.

ورزش برای درد سیاتیک در بارداری

انجام حرکات کششی در تسکین درد سیاتیک در حاملگی تاثیر خوبی دارد. دقت داشته باشید که برای انجام حرکات کششی به پشت نخوابید. زیرا در این صورت رحم به ورید مربوط به قلب فشار وارد کرده و باعث احساس سبکی سر و ضعف می‌شود.

برخی از حرکات ورزشی مناسب برای این عارضه را در ادامه توضیح می‌دهیم.

۱. کشش پیریفورمیس نشسته

پیریفورمیس عضله‌ای است که در عمق باسن قرار دارد. اسپاسم در این عضله منجر به افزایش درد سیاتیک می‌شود. به همین دلیل این تمرین می‌تواند گزینه خوبی باشد.

روی صندلی نشسته و هر دو پا را روی زمین بگذارید. پای چپ را بلند کنید. به‌آرامی مچ پای چپ را روی زانوی پای راست قرار دهید. کمر خود را صاف نگه دارید. کمی به جلو خم شوید. در این شرایط ناحیه کمر و باسن دچار کشش می‌شود. برای ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. سپس با پای راست حرکت را تکرار کنید.

اگر درمان‌های خانگی درد سیاتیک را کاهش ندهند، باید برای فیزیوتراپی اقدام کرد.
اگر درمان‌های خانگی درد سیاتیک را کاهش ندهند، باید برای فیزیوتراپی اقدام کرد.

۲. کشش ژست کودک

این حرکت جز تمرینات یوگا محسوب می‌شود. برای انجام تمرین باید روی یک سطح نرم یا تشک یوگا زانو بزنید. انگشتان شست را به هم چسبانده و زانوها را از هم باز کنید. پیشانی را روی زمین گذاشته و کمر خود را صاف نگه دارید. بازوها را کنار سر قرار دهید و نفس را داخل ریه حبس کنید. سپس روی پا نشسته و بازدم انجام دهید.

۳. کشش میز

برای کشش عضلات کمر، باسن و ران این حرکت مناسب است. کنار یک میز بایستید و پاهای خود را کمی باز کنید. دستان خود را روی میز قرار دهید و به جلو خم شوید. باسن را از میز دور کنید. در این حالت کششی در پایین کمر و باسن احساس خواهید کرد. اگر باسن را به پهلوها حرکت دهید، کشش بیشتر می‌شود. برای ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در این وضعیت بمانید.

پیشگیری از تشدید درد سیاتیک در بارداری

برای پیشگیری از تشدید درد سیاتیک حاملگی می‌توانید در کلاس‌های یوگا مخصوص خانم‌های باردار شرکت کنید. حرکات یوگا به کاهش فشار روی سیاتیک کمک می‌کنند. همچنین ورزش شنا به دلیل عدم تحمل وزن می‌تواند گزینه خوبی باشد.

انجام حرکات یوگا در بارداری می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند.
انجام حرکات یوگا در بارداری می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند.

برای درمان درد سیاتیک در بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

درد سیاتیک در بارداری یکی از عوارضی است که برخی خانم‌های باردار با آن روبرو می‌شوند. کمردرد در بارداری طبیعی است. اما اگر درد آن شدید است و شبیه به تیر کشیدن است یا درد به پاها منتقل می‌شود، احتمال بروز درد سیاتیک در حاملگی وجود دارد. در صورت بروز چنین دردی باید به متخصص زنان یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

برای تسکین این درد استراحت لازم است. همچنین باید گاهی در روز پیاده‌روی داشته باشید. برخی حرکات کششی و ورزش‌هایی مانند شنا نیز مفید هستند. در برخی مواقع ممکن است درد بعد از زایمان هم ادامه داشته باشد.

برای پیداکردن بهترین دکتر زنان و زایمان یا متخصص مغز و اعصاب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای تسکین درد باید کمی استراحت کنید. هنگام خواب به پهلو بخوابید تا درد کمتر شود. در روز کمی پیاده‌روی کنید. انجام برخی حرکات کششی می‌تواند موثر باشد. قبل از انجام ورزش حتما در مورد نوع تمرینات با متخصص زنان مشورت کنید.

اگر درد خیلی شدید است، پزشک داروی تسکین‌دهنده درد تجویز می‌کند. اما اگر درد شدید نباشد، می‌توان با استراحت، پیاده‌روی و ورزش‌هایی مانند شنا آن را تسکین داد.

در بسیاری از افراد این درد بعد از زایمان از بین می‌رود. اما در برخی دیگر ممکن است درد ادامه داشته باشد. اگر بعد از زایمان هنوز درد شما ادامه دارد، درمان‌های خانگی را ادامه داده و ورزش‌های کششی انجام دهید. اما اگر درد خیلی شدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در بسیاری از افراد این درد بعد از زایمان از بین می‌رود. اما در برخی دیگر ممکن است درد ادامه داشته باشد. اگر بعد از زایمان هنوز درد شما ادامه دارد، درمان‌های خانگی را ادامه داده و ورزش‌های کششی انجام دهید. اما اگر درد خیلی شدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمر درد جز علائم شایع و طبیعی در بارداری است. به دلیل حمل کردن وزن اضافی شخص دچار کمردرد می‌شود. اما اگر درد کمر شما بسیار شدید است و شبیه به تیر کشیدن است، ممکن است درد سیاتیک باشد. همچنین اگر درد شما به باسن و ران منتقل می‌شود، باید برای تشخیص سیاتیک به پزشک مراجعه کنید.

پا درد یکی از عوارض بارداری است. اما اگر درد آن بیشتر در ناحیه باسن و ران ظاهر شده و شبیه به دردی مبهم یا تیز کشیدن است، احتمال دارد درد سیاتیک باشد.

خیر رادیولوژی و برخی تست‌های تصویربرداری در دوران بارداری ممنوع است. این آزمایش‌ها می‌توانند به جنین آسیب وارد کنند. اگر درد شما با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکرد، باید به دکتر زنان یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

گاهی ممکن است موقعیت جنین باعث فشار روی عصب سیاتیک شود. در این شرایط کمردرد و پادرد را شخص تجربه می‌کند. درست است که درد شدید است؛ اما خوشبختانه این عارضه جز خطرات بارداری نبوده و روی سلامت جنین تاثیری ندارد.

معمولا درد سیاتیک در اواخر حاملگی ظاهر می‌شود. اصلی‌ترین علت بروز این عارضه بزرگ‌شدن جنین و ایجاد فشار روی عصب سیاتیک است. به همین دلیل در اواخر بارداری بیشتر این عارضه بروز می‌کند.

معمولا درد سیاتیک در اواخر حاملگی ظاهر می‌شود. اصلی‌ترین علت بروز این عارضه بزرگ‌شدن جنین و ایجاد فشار روی عصب سیاتیک است. به همین دلیل در اواخر بارداری بیشتر این عارضه بروز می‌کند.

خیر این درد روی جنین تاثیری ندارد و هیچ ارتباطی بین این درد و جنسیت جنین نیست. تنها به دلیل حمل وزن اضافی و احتباس مایعات ممکن است روی عصب سیاتیک فشار وارد شود.

درد سیاتیک در بارداری ممکن است هر دو پا یا فقط یک پا را درگیر کند. سیاتیک بزرگ‌ترین عصب در بدن است که از طناب نخاعی منشعب شده و به لگن و ران‌ها می‌رسد. معمولا این عارضه باعث درد لگن و هر دو ران می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن