دلایل آبریزش بینی و بهترین راه های درمان؛ هر آبریزش بینی کرونا نیست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبریزش بینی یکی از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شرایط مختلفی باشد. آبریزش بینی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کرونا باشد. آبریزش بینی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی حساسیت و آلرژی باشد. گاهی آبریزش بینی علامت میگرن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

running nose
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

آبریزش بینی عارضه‌ای است که تقریبا همه ما به آن دچار شده‌ایم. گاهی آبریزش به‌قدری شدید است که ما را کلافه می‌کند. اما علت ایجاد این عارضه چیست؟ چگونه می‌توان آبریزش بینی را درمان کرد؟ آیا درمان‌های خانگی در رفع آبریزش مؤثر هستند؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که چرا دچار آبریزش بینی می‌شویم و چگونه آن را برطرف کنیم.

اگر برای درمان آبریزش بینی به دنبال متخصص گوش و حلق و بینی هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آبریزش بینی چیست؟

آبریزش بینی تولید بیش‌از‌حد ترشحات توسط بافت‌های بینی و بافت‌های مجاور و رگ‌های خونی در بینی است. این ترشحات طیف وسیعی از مایعات رقیق و شفاف تا مخاط غلیظ را تشکیل می‌دهد. ترشحات آبریزش بینی ممکن است از بینی، پایین و پشت گلو و یا هر دو خارج شود.
اصطلاح “رینوریا” و “رینیت” اغلب برای اشاره به آبریزش بینی استفاده می‌شود. “رینوریا” اشاره به تخلیه‌ی ترشحات رقیق و نسبتا روشن بینی دارد. “رینیت” به التهاب بافت‌های بینی می‌گویند که به علت‌های متعددی ایجاد می‌شود و معمولا باعث آبریزش بینی می‌شود. احتقان بینی ممکن است همراه با آبریزش بینی باشد. آبریزش بینی به انگلیسی runny nose نامیده‌می‌شود.

فواید آبریزش بینی چیست؟

می‌دانیم که گاهی آبریزش بینی در واکنش‌های دفاعی دیده‌می‌شود. مثلا هنگامی که بر اثر ورود ویروس یا میکروبی به بدن سرما می‌خورید، دچار آبریزش بینی می‌شوید. بیرون آمدن مخاط بینی، باعث می‌شود که مواد آلرژی‌زا یا ویروس و باکتری‌ها به سادگی و سرعت بیشتری از بدن خارج شوند. به هر حال این حالت هم نوعی مبارزه با میکروب‌هاست و سد دفاعی ایجاد می‌کند، مانند پوست که از ورود بسیاری از میکروب‌ها به بدن جلوگیری می‌کند. به نقل از clevelandclinic:

مخاط در راه‌های تنفسی بدن وجود دارد و راه‌های هوایی را مرطوب و تمیز نگه می‌دارد. در واکنش‌های دفاعی مقدار این ماده در بینی و سینوس‌ها زیاد می‌شود و بدن از راه‌های مختلفی مثل خلط و تف کردن، آبریزش بینی و روش‌های دیگر این ماده را دفع می‌کند.

علائم آبریزش بینی چیست؟
در بسیاری از بیماری‌های مسری در کنار آبریزش، شخص دچار سرفه، عطسه و اسهال و استفراغ می‌شود.

علائم همراه با آبریزش بینی کدامند؟

برخی علائم معمولا با آبریزش بینی همراه هستند. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • سرفه
  • گرفتگی بینی
  • تب و لرز
  • سردرد
  • ازدست‌دادن چشایی یا بویایی
  • درد عضلانی
  • گلودرد
  • اسهال
  • حالت تهوع.

گاهی سردرد همراه با آبریزش بینی بروز می‌کند. معمولا کسانی که میگرن دارند، سردرد همراه با آبریزش بینی را تجربه می‌کنند اما یکی از علائم کرونا هم سردرد است. تست کرونا به تشخیص علت آبریزش بینی کمک می‌کند.

این نوع علائم می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های مختلفی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا یا حتی کرونا باشد. به همین دلیل حتما باید در این شرایط به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا به پزشک عمومی مراجعه کنید تا تشخیص به‌موقع انجام شود.

آبریزش بینی مداوم داری و نمی‌دونی چه دارویی مصرف کنی؟

همین الان از دکتر متخصص مشاوره بگیر!

سردرد و آبریزش بینی نشانه چیست؟

گاهی سردرد همراه با آبریزش بینی بروز می‌کند. معمولا کسانی که میگرن دارند، سردرد همراه با آبریزش بینی را تجربه می‌کنند. یکی از علائم کرونا سردرد است. گاهی این علامت با آبریزش بینی همراه می‌شود. بنابراین سردرد می‌تواند همراه با آبریزش بینی باشد و نشان‌دهنده‌ی بیماری کرونا باشد.

علت آبریزش بینی چیست؟

در این بخش به علت‌های محتمل آبریزش بینی پرداخته‌ایم. در انتهای همین مقاله به علت‌های دیگر آبریزش بینی پرداخته‌ایم. آبریزش بینی نشانه چیست و زمانی که با علائم خاصی همراه می‌شود چه معنی دارد؟ برای مطالعه این سوالات به انتهای مقاله مراجعه کنید.

آبریزش بینی می‌تواند به دلایل مختلفی که باعث تحریک یا عفونت بافت بینی شود، اتفاق‌بیفتد. عفونت‌ها (مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، کرونا)، آلرژی و تحریک‌کننده‌های مختلف ممکن است باعث ایجاد آبریزش بینی شوند. بعضی از افراد به‌طور مداوم و بدون دلیل مشخصی دچار آن می‌شوند که به این نوع آبریزش بینی، رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور می‌گویند. این علامت به‌ندرت می‌تواند ناشی از پولیپ، اجسام خارجی، تومور یا سردردهای میگرنی باشد.

دلایل متعددی ممکن است منجر‌به این علامت شوند، این دلایل عبارتند از:

  • سینوزیت حاد (عفونت سینوس)
  • سرماخوردگی
  • آلرژی
  • سینوزیت مزمن
  • کرونا
  • سندروم واسکولیت سیستمیک که عروق کوچک و متوسط را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با آسم شدید و ائوزینوفیلی خون و بافت مرتبط است.
  • استفاده‌ی بیش‌از‌حد از اسپری بینی
  • انحراف تیغه‌ی بینی
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • هوای خشک
  • تغییرات هورمونی
  • آنفلوآنزا
  • اجسام خارجی
  • داروها
  • پولیپ بینی
  • رینیت غیر آلرژیک (گرفتگی مزمن یا عطسه که به آلرژی مربوط نیست)
  • آسم مرتبط با شغل
  • بارداری
  • ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)
  • نشت مایع نخاعی
  • سیگار کشیدن
  • گرانولوماتوز وگنر همراه با پلی آنژیت: این بیماری واسکولیت (التهاب رگ) سیستمیک مزمنی است که عروق کوچک یا متوسط دستگاه تنفسی فوقانی، ریه‌ها و کلیه‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری با احتقان سینوس که با ضد‌احتقان‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شود، تظاهر پیدا می‌کند. به‌علاوه علائم اولیه‌ی آن خون دماغ شدن مکرر روزانه، آبریزش بینی (علائم شبیه سرماخوردگی)، خشک‌شدن و دلمه بستن دیواره‌ی بینی است.

۱. علت آبریزش بینی مداوم

گاهی برخی از افراد به آبریزش بینی مداوم دچار می‌شوند. کسانی که چنین حالتی را تجربه می‌کنند، معمولا بدون دلیل خاصی به آن مبتلا می‌شوند. کسانی که اصطلاحا به حالت رینیت وازوموتور یا رینیت آلرژیک مبتلا هستند، می‌توانند مشکل خود را درمان علامتی کنند. اما گاهی به علت‌های زیر هم ممکن است آبریزش بینی مداوم اتفاق‌بیفتد که نسبتا ناشایع هستند؛

  • تومور
  • سردردهای میگرنی
  • گیر کردن جسم خارجی در بینی
  • پولیپ

برای درمان هر کدام از موارد فوق، روش خاصی وجود دارد و آبریزش بینی قابل درمان است.

آبریزش بینی ممکن است از یک سوراخ باشد.
اگر می‌خواهید که علت آبریزش بینی از یک سوراخ را بدانید، باید به علائم همراه آن توجه کنید. اگر با تنگی نفس و اختلال در تنفس همراه باشد، ممکن است به علت انحراف در دیواره‌ی بینی باشد. گاهی نیز ممکن است به علت نشت مایع نخاعی و یا سرطان بینی و سینوس باشد.

۲. علت آبریزش بینی از یک سوراخ

آبریزش بینی از یک طرف می‌تواند خطرناک باشد و یا چندان خطری نداشته‌باشد. خطر این مسئله کاملا بستگی به علت ایجاد آن دارد. برای تشخیص علت اصلی ایجادکننده‌ی آن می‌توانید علائم همراه را بررسی کنید. یکی از شرایط نگران‌کننده‌ای که در آبریزش بینی یک طرفه وجود دارد این است که مایع نخاعی در حال نشت باشد. گاهی نیز ممکن است که آبریزش بینی از یک سوراخ بینی نشان‌دهنده‌ی سرطان و یا تومور بینی و سینوس باشد. در این موارد نیز ممکن است که این حالت خطرناک باشد.

یکی از معمول‌ترین و شایع‌ترین دلایل آبریزش بینی از یک سوراخ بینی، انحراف بینی و داشتن دیواره‌ی سپتوم کج است. اگر علت آبریزش بینی از یک طرف، انحراف بینی باشد، معمولا تنفس شما نیز مشکل دارد و از یک طرف انجام می‌شود. بنابراین می‌توانید از این علامت همراه برای تایید و یا رد این علامت شایع کمک بگیرید.

۳. آبریزش بینی نوزاد

اگر نوزاد شما بینی گرفته دارد و یا آبریزش بینی در او مشاهده می‌کنید، اولین چیزی که باید به ذهن شما برسد این است که «شاید نوزاد من سرما خورده‌است». اما اگر نوزاد شما سرماخورده باشد ممکن است در روزهای اول، آبریزش بینی بی‌رنگ و رقیق باشد. بنابراین چندان گرفتگی در بینی او مشاهده نمی‌کنید.

اگر در روزهای بعدی آبریزش بینی و ترشحات بینی غلیظ‌تر شد و رنگ آن به سبز و زرد تغییر کرد، نگران نباشید. این به معنی آن نیست که فرزند شما در شرایط بدتری است و آبریزش بینی او شدیدتر شده‌است. بلکه تنها به معنی آن است که فرزند شما در حال بهبودی است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به دکتر کودکان مراجعه کنید.

آبریزش بینی در نوزاد به چه علت است؟
یکی از دلایل شایع آبریزش بینی در نوزادان سرماخوردگی است. برای بررسی این مشکل به دکتر اطفال مراجعه کنید.

آبریزش بینی کرونا چگونه است؟

ایا آبریزش بینی از علائم کروناست؟ دومین علامت شایع ثبت‌شده در کرونا آبریزش بینی است. آبریزش بینی در کرونا بعد از سردرد در میان بیماران مبتلا به کرونا زیاد بوده‌است. حدود ۶۰% از افرادی که بویایی خود را ازدست‌داده بودند، به این عارضه هم دچار بوده‌اند. ازآنجایی‌که آبریزش تنها علامت کرونا نیست، تشخیص دقیق بیماری با این علامت کمی دشوار است. اما در میان افرادی که همراه با آبریزش علائمی مانند سرفه، ازدست‌دادن بویایی و تب داشتند، بیشتر افراد مبتلا به کرونا بودند. اما افرادی که آبریزش و عطسه داشتند، بالعکس بودند.

آبریزش بینی دارم، آیا کرونا گرفته ام؟

حداقل ۸۰ درصد افراد به نوع خفیف کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و علائم این نوع از بیماری شامل گرفتگی و آبریزش بینی است. در حال حاضر که این بیماری شیوع زیادی دارد، بهتر است هر علامتی را به عنوان کووید ۱۹ در نظر گرفته و خود را از دیگران دور نگه داشت. حتی موارد خفیف بیماری می‌تواند به فرد دیگر منتقل‌شده و در آن فرد نوع شدیدتری از خود را نشان دهد.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه آیا آبریزش بینی شما ناشی از ابتلا به کروناست، چک‌کردن سایر علائم کرونا است.

علائم کمتر شایع شامل گلو درد، احتقان، آبریزش بینی، استفراغ، اسهال، معده درد و غیره است. بعضی از قربانیان چشم‌هایشان قرمز می‌شود و خارش دارد. در بعضی از آنها انگشتان دست یا انگشتانشان قرمز می‌شوند و یا تاول می‌زند، اصطلاحا انگشتان پا شبیه لوزه‌ها می‌شود.

آیا آبریزش بینی نشانه کرونا امیکرون است؟

امیکرون یکی از انواع کرونا است که بسیاری از علائم آن شبیه به سرماخوردگی معمولی است. از علائم اصلی آن می‌توان به آبریزش بینی، احتقان، سرفه و خستگی اشاره کرد. به همین دلیل در صورت بروز چنین علائمی باید برای تشخیص کرونا به پزشک مراجعه‌کرد.

آیا آبریزش بینی از عوارض واکسن کرونا است؟

افرادی که واکسن کرونا دریافت کردند، چنین عارضه‌ای را گزارش ندادند. بیشتر افراد علائمی مانند درد در ناحیه تزریق، متورم‌شدن غدد لنفاوی، تب و لرز، خستگی، سردرد و حالت تهوع را گزارش کرده‌اند. آبریزش بینی می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد و اگر همراه با علائمی مانند سرفه و تب است، باید آزمایش‌های لازم انجام شود.

اگر آبریزیش بینی را همراه با دیگر علائم کرونا تجربه می‌کنید، بهتر است به دکتر ریه مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان ریه در مورد علائم خود مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

آیا آبریزش بینی نشانه کروناست؟
یکی از محتمل‌ترین دلایلی که ممکن است باعث ایجاد آبریزش بینی شود، کرونا است. در این مواقع راحت‌ترین راه تشخیص اینکه کرونا داریم یا نه، دادن تست است. اگر علائم دیگر کرونا را داشته‌باشیم، باید خود را قرنطینه کنیم تا دیگران را آلوده نکنیم.

برای آبریزش بینی چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

آبریزش بینی ممکن است آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد اما معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود. این علامت گاهی اوقات، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد، و همچنین بروز این علامت در نوزادان می‌تواند جدی باشد.

در صورت تجربه‌ی هر کدام از موارد زیر با دکتر تماس بگیرید:

  • علائم شما بیش از ۱۰ روز طول بکشد.
  • تب بالا دارید.
  • ترشحات بینی شما زرد و سبز است و با درد سینوسی یا تب همراه است. ممکن است این ترشحات علامت عفونت باکتریایی باشد.
  • خونریزی در ترشحات بینی شما وجود دارد و یا پس از آسیب به سر ترشحات شفاف هستند.

برای درمان آبریزش بینی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه‌ی هر کدام از موارد بالا با دکتر گوش و حلق و بینی تماس مشاوره کنید. اما در صورتی‌که شک دارید که درگیر بیماری کرونا شده باشید، می‌توانید از دکتر ریه عضو سامانه دکترتو، به صورت تلفنی یا آنلاین مشاوره گرفته و در صورت نیاز از بخش نوبت‌دهی آنلاین، نوبت خود را رزرو کنید. همچنین دکتر آسم و آلرژی هم می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

سریع‌ترین روش درمان گرفتگی بینی رو پیدا کن!

تشخیص علت آبریزش بینی چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت آبریزش بینی، باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ابتدا از شما شرح حال گرفته‌می‌شود و سپس معاینه‌ی فیزیکی می‌شوید. بعد از بررسی‌های لازم، در صورت لزوم، از شما آزمایش گرفته می‌شود. در مواردی که علائم کرونا داشته‌باشید، ممکن است که از شما تست کرونا هم گرفته‌شود. گاهی نیز ممکن است نیاز به تصویر برداری و نمونه‌برداری باشد. در هر صورت اولین قدم تشخیص علت آبریزش بینی، مراجعه به دکتر است. یکی از اصلی‌ترین مواردی که در آبریزش بینی بررسی می‌شود، تب است.

درمان آبریزش بینی چیست؟

در هنگام سرماخوردگی بدن ماده شیمیایی به نام هیستامین ترشح می‌کند، که منجر به عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم‌‌ها می‌شود. آنتی‌هیستامین‌‌های بدون نسخه مانند کلرفنیرامین و دیفن هیدرامین این روند را متوقف می‌کنند و می‌توانند این علائم را از بین ببرند. آنتی‌هیستامین‌‌ها همچنین ممکن است موجب خواب‌آلودگی، خشکی چشم، خشکی بینی و خشکی دهان شوند. بسیاری از درمان‌های خانگی را می‌توانید امتحان کنید تا بدون مصرف دارو آبریزش بینی را متوقف کنید.

هیچ یک از این درمان‌‌ها نمی‌تواند شما را به‌طور کامل از شر علت اصلی ایجاد این علامت مانند سرماخوردگی، عفونت‌های ویروسی یا آلرژی‌ها خلاص کند. این کارها فقط به بهبود آبریزش بینی به شما کمک می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، عفونت‌های ویروس، کرونا و آلرژی به دنبال درمان آنها باشید. در ادامه به درمان آبریزش بینی بزرگسالان و درمان آبریزش بینی نوزادان و کودکان پرداخته‌ایم.

۱. درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی (سیتریزین برای آبریزش بینی)

چرا نسبت به برخی مواد حساسیت داریم؟ بهتر است بدانید که سیستم ایمنی بدن ما، نسبت به موادی که داخل بدن می‌شوند، واکنش نشان می‌دهد. البته این در صورتی اتفاق می‌افتد که بدن ما آن ماده را مضر شناسایی کند. برخی مواد غذایی و برخی از گرده‌های فصلی که در هوا وجود دارند، برای بدن ما مضر نیستند، اما ممکن است که در بدن برخی افراد، غریبه و آسیب‌رسان شناخته‌شوند. بنابراین بدن در صدد از‌بین‌بردن آنها برمی‌آید.

واکنش حساسیت‌زا، معمولا با آبریزش بینی و عطسه همراه است. در صورتیکه این واکنش در بدن رخ دهد و آبریزش بینی شما را آزار دهد، می‌تواند با مصرف برخی داروهای ضد حساسیت، این حالت را درمان کنید. در صورتیکه واکنش آلرژیک ایجادشده، با دارو برطرف شود، آبریزش بینی هم برطرف خواهدشد.

داروهایی مانند ستیریزین و سایر داروهای آنتی هسیتامین می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند و آبریزش بینی را برطرف کنند.

۲. بتاهیستامین و آبریزش بینی

یکی از مواردی که به آبریزش بینی منجر می‌شود، مصرف داروی بتاهیستامین است که برای درمان علائمی چون سرگیجه و وزوز گوش مصرف می‌شود. یکی از عوارض مصرف این دارو، بیشتر شدن احتمال واکنش‌های حساسیت‌زا و بنابراین آبریزش بینی در کنار آن است.

مصرف بتاهیستامین همراه با آنتی‌هیستامین باعث کاهش اثرات این دارو می‌شود. بنابراین بهتر است برای بهبود عوارض این دارو با پزشک مشورت کنید.

۳. قرص آبریزش بینی (قرص آنتی هیستامین برای آبریزش بینی)

برخی افراد به‌اشتباه زمان برای درمان این مشکل از داروهای ضداحتقان استفاده می‌کنند. اما این نوع داروها به‌دلیل رقیق‌کردن مخاط بینی، وضعیت شما را بدتر می‌کنند و در زمان گرفتگی بینی استفاده می‌شوند. برای خشک‌کردن بینی می‌توانید از داروی دیفن هیدرامین استفاده کنید. این دارو یک آنتی‌هیستامین است و باعث کاهش واکنش بدن به عوامل تحریک‌کننده و بیماری‌زا می‌شود. بهتر است این قرص را قبل از خواب استفاده کنید، زیرا خواب‌آور است. قرص برای آبریزش بینی، می‌تواند کاربرد داشته‌باشد.

همان‌طور که گفتیم آبریزش بینی علل مختلفی دارد، هر یک از این علل درمان‌های مخصوص به‌خود را دارند. بهتر است برای تشخیص علت آن به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصصین گوش و حلقی و بینی در اطراف خود را شناسایی کنید، با آنها به‌صورت تلفنی و آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

یکی از انواع قرص ضدآلرژی فکسوفنادین است.
عکس قرص آبریزش بینی: می‌توان از فکسوفنادین برای درمان آبریزش بینی و آلرژی استفاده کرد.

۴. درمان زکام و آبریزش بینی

اگر علت ایجاد این عارضه زکام یا سرماخوردگی است، باید مصرف ویتامین C را افزایش دهید. برای درمان بیماری باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای سرماخوردگی تجویز شود. ویتامین C راه درمان نیست اما مدت زمان بیماری را کوتاه می‌کند. مصرف مایعات را افزایش دهید. به‌ویژه سوپ مرغ می‌تواند گزینه خوبی باشد. اگر گلودرد دارید، آب نمک غرغره کنید. شستشوی بینی با آب نمک هم برای رفع آبریزش گزینه خوبی است.

۵. قطره آبریزش بینی

یکی از راه‌های درمان آبریزش بینی استفاده از قطره آبریزش بینی سیتریزین است. این قطره معمولا برای نوزادان کاربرد دارد. توجه داشته‌باشید که کسانی که به آبریزش بینی مبتلا هستند و سن آنها زیر ۶ ماه است، در صورتیکه نظر پزشک موافق باشد، می‌توان از قطره آبریزش بینی سیتریزین برای درمان آبریزش بینی استفاده کرد. به هیچ عنوان از این داروها نباید بدون نسخه‌ی پزشک برای نوزاد استفاده کرد.

۶. اسپری ضد آبریزش بینی

یکی از راه حل‌های درمان واکنشهای حساسیت‌زا این است که از اسپری ضد حساسیت بینی استفاده کنید. این اسپری‌ها مانند قطره و شکل‌های دیگر داروهای ضد آبریزش بینی عمل می‌کنند و مانع تولیدشدن و یا عمل‌کردن فاکتورهای ایجاد واکنش‌های حساسیتی می‌شوند. بنابراین آبریزش بینی هم کاهش پیدا می‌کند.

۷. درمان سنتی آبریزش بینی (داروی گیاهی برای حساسیت و آبریزش بینی و آنتی هیستامین طبیعی برای آبریزش بینی)

راهکار طب سنتی برای در درمان آبریزش بینی ساده است. در طب سنتی برای درمان این مشکل استفاده از برخی دمنوش‌ها به عنوان آنتی هیستامین طبیعی توصیه شده‌است. آویشن یک گیاه ضدعفونی‌کننده است و خواص ضدویروسی قوی دارد. دمنوش آویشن می‌تواند برای شما مفید باشد. ترکیب میخک، دارچین و زنجبیل هم می‌تواند به‌صورت دمنوش مصرف شود. این نوع دمنوش خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و آرام‌بخش دارد.

در این شرایط به‌خصوص در فصل زمستان پیشنهاد می‌شود مصرف شیر و محصولات لبنی گاو را کم کنید. مدت‌زمان حمام شما نباید بیش از ۱۵ دقیقه شود. مواد غذایی چرب نخورید و سعی کنید غذاهای زودهضم را جایگزین آن کنید.

درمان خانگی آبریزش بینی

اگر ترجیح می‌دهید از داروهای طبیعی استفاده کنید، گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. درمان‌های خانگی زیر جهت برطرف‌کردن این مشکل پیشنهاد می‌شود:

۱. برای ابریزش بینی چه بخوریم؟ به مقدار زیاد مایعات بنوشید

داروی خانگی آبریزش بینی، نوشیدن آب است. مصرف مایعات به‌خصوص آب به بهبود آبریزش و احتقان بینی، هر دو کمک می‌کند. مایعات باعث می‌شود که مخاط‌های موجود در سینوس‌ها رقیق و راحت‌تر دفع شوند. توجه داشته‌باشید که از نوشیدن مایعاتی مانند قهوه و الکل بپرهیزید، چون این مایعات سبب کاهش آب بدن می‌شوند.

۲. دمنوش برای آبریزش بینی (درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی طب سنتی)

مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای به‌دلیل گرما و بخاری که دارند، مفید‌تر از نوشیدنی‌های سرد هستند. چرا که به باز‌کردن و کاهش گرفتگی راه‌های هوایی و همچنین گلو درد همراه با آبریزش بینی کمک می‌کنند. بعضی از چای‌های گیاهی حاوی گیاهانی با خاصیت ضداحتقانی ملایمی هستند. چای‌های گیاهی مانند بابونه، زنجبیل، نعنا یا گزنه حاوی ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌هیستامین هستند. یک فنجان چای گیاهی گرم (ترجیحا بدون کافئین) درست کنید و بخار آن را قبل از نوشیدن استنشاق کنید.

۳. بخور گرم

تحقیقات نشان داده‌است که استنشاق بخار گرم به درمان این مشکل کمک می‌کند. استنشاق بخار گرم بهبودی را تسریع می‌بخشد. علاوه بر استنشاق بخار از فنجان چای داغ، بخور صورت را امتحان کنید. در زیر چگونگی انجام مراحل آن را توضیح می‌دهیم:

  • مقداری آب تمیز را در ظرف ریخته و بر روی اجاق گاز حرارت دهید.
  • میزان حرارت آن به حدی که بخار ایجاد شود و حواستان باشد که به نقطه‌ی جوش نرسد.
  • صورت خود را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در معرض بخار قرار دهید و با نفس‌های عمیق بخار را وارد بینی خود کنید.
  • اگر در صورت خود بیش‌از‌حد احساس گرما کردید بعد از چند دقیقه استراحت، دوباره این عمل را انجام دهید.
  • بعد از این کار بینی خود را تخلیه کنید تا از شر مخاط‌ها خلاص شوید.
  • در صورت لزوم، چند قطره اسانس ضداحتقان به آب بخار صورت اضافه کنید، حدود دو قطره در هر ۱ لیتر آب کافی است.
  • اگر قصد افزودن اسانس‌های ضداحتقان را دارید موارد زیر گزینه‌های خوبی هستند؛ ترکیبات موجود در این گیاهان (مانند منتول و تیمول) در داروهای ضداحتقان یافت می‌شود. علاوه بر اسانس‌های روغنی از گیاهان خشک هم می‌توانید استفاده کنید:
    • اکالیپتوس
    • نعنا بیابانی
    • کاج
    • رزماری
    • مریم گلی
    • نعنا
    • درخت چای (مالهوکا)
    • و روغن آویشن.
درمان های خانگی آبریزش بینی متعدد هستند
برای درمان خانگی آبریزش بینی می‌توانید از بخور آب گرم استفاده کنید همچنین می‌توانید از عصاره‌های ضداحتقان هم در آن استفاده کنید.

۴. دوش آب گرم

دوش آب گرم درست مثل چای گرم یا بخور صورت، می‌تواند به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی کمک‌کند. برای به‌دست‌آوردن نتایج بهتر، صورت و سینوس‌های خود را به‌طور مستقیم در معرض بخار و دوش حمام قرار دهید.

۵. خوردن غذاهای تند

اگر می‌توانید کمی تندی را در مواد غذایی خود تحمل، آن را امتحان کنید. ادویه‌های تند مانند انواع فلفل و زنجبیل گزینه‌های مناسبی هستند. این ادویه‌ها، با ایجاد احساس گرما موجب گشاد‌شدگی مجراهای بدن در‌نتیجه کاهش مشکلات سینوس‌ها می‌شوند.

۶. استفاده از قوری شستشوی بینی

استفاده از قوری شستشو یک روش شایع برای شستن بینی و رفع مشکلات سینوس‌ها و ناراحتی‌های ناشی از آبریزش بینی است. این وسیله‌ی شستشو شبیه به قوری چای با یک لوله‌ی خروجی است. محلول نمک (سرم‌های نمکی آماده‌ی موجود در بازار) یا آب نمک گرم را درون قوری شستشو ریخته و سپس مایع را از طریق لوله‌ی خروجی به درون یکی از سوراخ‌های بینی ریخته و از دیگر سوراخ خارج شود، این کار باعث شستشوی کامل مخاط‌های سینوسی می‌شود. قوری‌های مخصوص شستشو را می‌توانید از داروخانه‌ها، فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی تهیه نمایید.

به یاد داشته‌باشید که قبل از استفاده حتما دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه نمایید. زیرا استفاده‌ی اشتباه به‌ندرت باعث بدتر‌شدن آبریزش بینی و یا عفونت سینوسی می‌شود. همچنین لازم است اطمینان حاصل نمایید که به جای آب لوله‌کشی از آب استریل و مقطر استفاده کنید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید از اسانس‌های ضداحتقان ذکر‌شده در قسمت بخور صورت در محلول آب نمک خود استفاده کنید.

آبریزش بینی یکی از علائم کرونا است
بهترین راه برای اطمینان از اینکه آیا آبریزش بینی شما ناشی از ابتلا به کروناست، چک‌کردن سایر علائم کرونا است.

۷. کپسایسین

کپسیسین (کپسایسین) یا عصاره‌ی فلفل، ماده‌ی شیمیایی است که فلفل قرمز را تند می‌کند. که برای درمان درد‌های اعصاب و پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) مورد استفاده قرار گرفته‌است. مطالعات متعدد نشان داده‌است که کپسایسین در درمان آبریزش بینی مؤثرتر از داروهای استنشاقی هستند.

برای درمان خانگی آبریزش بینی از نوشیدنی‌های گرم، بخور گرم، دوش آب گرم، شستشوی بینی و غذاهای تند استفاده‌کنید.

۸. سیر و آبریزش بینی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند بسیار موثر باشد، افزودن سیر به رژیم غذایی است. سیر خاصیت‌های بیشماری دارد که یکی از آنها، ضد آبریزش بینی است. سیر را می‌توانید به صورت پخته و یا خام به رژیم غذایی خود وارد کنید. این ماده اثرات فوق‌العاده‌ای دارد که یکی از آنها بهبود عفونت‌کشی در بدن است.

درمان آبریزش بینی در کودکان چگونه است؟

سعی کنید برای درمان کودک بیشتر از روش‌های خانگی استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای کودکان مضر باشند و مصرف هر دارویی باید زیر نظر پزشک انجام شود. در خانه از بخور آب سرد استفاده کنید. هنگام خواب، سر کودک را کمی بالاتر قرار دهید. میزان مصرف مایعات را افزایش دهید. چای داغ و سوپ مرغ می‌توانند گزینه‌های خوبی برای آبریزش بینی کودکان باشند.

اگر کودک شما بالای ۶ سال است، می‌توانید از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی استفاده کنید. البته نباید بیش از ۳ روز داروها را مصرف کرد. اما برای کودکان زیر ۶ سال به‌هیچ‌وجه از دارو استفاده نکنید.

در صورت مشاهده‌ی موارد زیر در کودکان با پزشک تماس بگیرید:

  • اگر فرزند شما کمتر از ۲ ماه دارد و تب دارد.
  • آبریزش بینی و یا احتقان نوزاد شما باعث ناراحتی در شیرخوردن می‌شود و دچار مشکلات تنفس می‌شود.

۱. شربت برای آبریزش بینی کودکان (شربت آبریزش بینی کودکان)

برای نوزادان و کودکان می‌توان از قطره سیتریزین و شربت سیتریزین استفاده کرد. البته برای استفاده از آنتی هیستامین برای نوزاد و کودک خود، باید با متخصص اطفال مشورت کنید و نمی‌توان سرخود برای آبریزش بینی در کودک از روش‌ها دارویی و حتی گیاهی استفاده کرد. شربت کتوتیفن برای آبریزش بینی کودکان کاربرد دارد.

در صورتیکه نوزاد شما زیر ۶ ماه است، می‌توان از قطره سیتریزین استفاده کرد. بهتر است از شربت سیتریزین در کودکان بالای ۶ ماه استفاده کرد.

۲. کودکان برای سرماخوردگی و آبریزش بینی چه بخورند؟

کودکان هم مانند بزرگسالان در هنگام سرماخوردگی باید به‌خوبی استراحت کنند و مایعات کافی دریافت کنند. آب‌میوه‌های رقیق‌شده، آب، سوپ و آبگوشت گزینه‌های بسیار خوبی هستند. اگر کودک تب، استفراغ یا اسهال دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید و مایعاتی که پزشک گفته است، به کودک بدهید.

چای‌های گیاهی با عسل و لیمو هم در زمان سرماخوردگی مناسب هستند. سعی کنید در کنار مایعات انواع میوه‌ها را هم به کودک بدهید. لیمو، لیموشیرین، پرتقال و گریپ‌فروت سرشار از ویتامین C هستند و در درمان سرماخوردگی تأثیر بسیار خوبی دارند.

برای درمان آبریزش بینی در کودکان می توان از روش های خانگی استفاده کرد
برای درمان آبریزش بینی در کودکان بهتر است از روش‌های خانگی استفاده کنید.

برای جلوگیری از آبریزش بینی چه کار کنیم؟

این علامت می‌تواند نشانه اصلی بسیاری از بیماری‌های مسری است. رعایت بهداشت می‌تواند به جلوگیری از آن کمک‌کند. در ادامه چند نکته را برای شما عنوان می‌کنیم که می‌توانند کارساز باشند:

  • به شستشوی دست‌های خود دقت داشته‌باشید.
  • بعد از پاک‌کردن بینی دستمال‌های خود را دور بیندازید.
  • از کسانی که سرما خورده‌اند یا عفونت دارند، دوری کنید.
  • غذای سالم بخورید و مرتب ورزش کنید تا سیستم ایمنی بدن شما قوی شود.
  • زمان عطسه‌کردن به‌جای کف دست، قسمت آرنج را جلوی دهان بگیرید.
  • سطوحی که زیاد لمس می‌شوند، مانند دستگیره در، میز و وسایل حمام را ضدعفونی کنید.
دلیل آبریزش بینیتشخیص و علائم همراه
آبریزش بینی عفونیمعمولا حاد شروع می‌شود و تا ۱ هفته ادامه پیدا می‌کند.
تب، گلودرد، سرفه، گرفتگی بینی و ورم غدد لنفاوی
آبریزش بینی آسیبیبا تغییر آب و هوا و ورزش کردن و موارد مشابه ایجاد می‌شود.
معمولا با قرار گرفتن در معرض اسپری‌ها و شرایط آب و هوایی ایجاد می‌شود.
آبریزش بینی ناشی از داروعلائم بعد از مصرف داروها بروز می‌کند. برخی از داروها می‌توانند این علامت را ایجاد کنند، مثل بتابلوکرها، آسپرین
آبریزش بینی هورمونیمعمولا با مصرف داروهای پیشگیری از بارداری و خود بارداری بروز می‌کنند.
علت و علائم همراه آبریزش بینی

آبریزش بینی نشانه چیست؟

در این بخش به طور گسترده ای به علت‌های آبریزش بینی و عوامل که ممکن است آن را ایجاد کنند، پرداخته‌ایم. از خود می‌پرسید که این علامت نشانه‌ی چیست و اگر همراه با علائم دیگر باشد چطور؟ آبریزش بینی از آن دسته علائمی است که عموما با علائم دیگری مانند سرفه، آبریزش چشم، خارش چشم و غیره همراه می‌شود. در این بخش از مطلب می‌خواهیم بدانیم آبریزش بینی وقتی با علائم دیگر همراه می‌شود نشانه چیست؟

عطسه و آبریزش بینی نشانه چیست؟

در بسیاری از بیماری‌های مسری و آلرژی عطسه همراه با آبریزش بینی به وجود می‌آید. در بیماری‌هایی مانند آنفولانزا بدن از راه‌های مختلف سعی دارد میکروب‌ها را از بین ببرد. به همین دلیل ماده شیمیایی می‌سازد که منجر به عطسه، آبریزش بینی و اشک از چشم‌ها می‌شود. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند ترشحات را غلیظ کنند و چنین علائمی را کاهش دهند.

آبریزش بینی و خارش چشم نشانه چیست؟

زمانی که این دو علامت با هم آشکار می‌شوند، به‌احتمال زیاد شخص دچار آلرژی است. وقتی بدن با یک آلرژن تماس پیدا می‌کند، هیستامین آزاد می‌شود. هیستامین ماده شیمیایی طبیعی است که از بدن در برابر آلرژن محافظت می‌کند. در این شرایط شخص دچار آبریزش بینی و خارش چشم می‌شود. مواد مختلفی می‌توانند به‌عنوان آلرژن این نوع علائم را ایجاد کنند، مانند گرده گل، غبار یا شوره حیوانات.

آبریزش بینی و آبریزش چشم نشانه چیست؟

زمانی که این عارضه در کنار آبریزش چشم ایجاد می‌شود، احتمالا علت آن آلرژی است. آلرژن بدن را تحریک کرده و هیستامین ترشح می‌شود. هیستامین می‌تواند علاوه بر آبریزش بینی و عطسه باعث آبریزش چشم شود.

آبریزش بینی و سرفه نشانه چیست؟

در زمان بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا آبریزش به همراه سرفه ایجاد می‌شود. داروهای سرکوب‌کننده سرفه مانند دکسترومتورفان برای مدت کوتاهی سرفه را از بین می‌برند. در واقع این دسته از داروها روی قسمتی از مغز که این فرایند را کنترل می‌کند، تأثیر می‌گذارند.
داروهایی مانند گایفنزین مخاط را رقیق کرده و احتقان قفسه سینه را از بین می‌برند. در نتیجه راه‌های هوایی باز شده و در زمان سرفه راحت‌تر می‌توانید از شر خلط خلاص شوید. اگر می‌خواهید این دارو را مصرف کنید، باید در کنار آن آب زیادی بنوشید.

آبریزش بینی به همراه تب نشانه چیست؟

اگر دمای بدن شما افزایش پیدا کرده‌است، باید این نشانه را جدی بگیرید. تب یکی از علائم اصلی در کرونا است و زمانی که در کنار علائم دیگر مانند آبریزش، سرفه، سردرد یا از دست دادن چشایی ایجاد می‌شود، احتمال ابتلا به کرونا بالا بوده و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته بیماری‌های دیگر مانند آنفولانزا هم چنین علائمی داشته و تشخیص آن باید توسط پزشک انجام شود.

آبریزش بینی به همراه گلودرد نشانه چیست؟

در بیشتر مواقع گلودرد می‌تواند نشانه سرماخوردگی یا آنفولانزای خفیف باشد. اما امروزه به دلیل همه‌گیری کرونا باید به این موضوع هم دقت داشت و تست کرونا داد. اگر گلودرد به دلیل سرماخوردگی باشد، می‌توان با غرغره آب‌نمک، نوشیدن مایعات و داروهای خوراکی مانند تیلنول آن را کاهش داد.

سرفه و آبریزش بینی همراه می شوند.
در بسیاری از موارد آبریزش در کنار سرفه است و این دو علامت می‌توانند نشان‌دهنده بیماری‌های مختلفی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا باشد.

برای درمان آبریزش بینی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

آبریزش بینی یکی از علائم عمومی است که در رابطه با مشکلات و بیماری‌های مختلفی ممکن است دچار آن شوید. آبریزش بینی عموما در بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی مشاهده می‌شود. این علامت عموما نشانه‌ی مشکل خاصی نیست. اگر همراه با آبریزش بینی، علائمی دیگری مانند سرفه، تب، آبریزش چشم و غیره هم داشتید ممکن است نشانه‌ی ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و دیگر بیماری‌ها باشد.

در صورت تجربه‌ی هر کدام از موارد بالا با دکتر گوش و حلق و بینی تماس مشاوره کنید. اما در صورتی‌که شک دارید که درگیر بیماری کرونا شده باشید، می‌توانید از دکتر ریه عضو سامانه دکترتو، به صورت تلفنی یا آنلاین مشاوره گرفته و در صورت نیاز از بخش نوبت‌دهی آنلاین، نوبت خود را رزرو کنید. همچنین دکتر آسم و آلرژی هم می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

برای پیداکردن بهترین متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص ریه می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر در زمان ورزش دچار چنین عارضه‌ای شده‌اید، علت آن التهاب دیواره‌های بینی است. ورزش رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک را فعال می‌کند. حتی تحقیقات نشان می‌دهند که رینیت در میان ورزشکاران بیشتر از افراد غیر ورزشکار شایع است. افراد در هنگام ورزش بیشتر در معرض آلرژن‌ها قرار می‌گیرند.
ممکن است در فضای باز ورزش کنید و به چیزی مانند گرده گل حساسیت داشته‌باشید یا در معرض آلودگی محیطی قرار بگیرید. ورزش‌های زمستانی هم شما را در معرض هوای سرد و خشک قرار می‌دهد که می‌تواند رینیت را فعال کند.

در مواقع بسیار نادری آبریزش می‌تواند نشانه بیماری جدی باشد. زمانی که تومور، پولیپ یا هر جسم خارجی دیگری در بافت بینی قرار بگیرد، این عارضه ایجاد می‌شود. حتی ممکن است مایع مغزی نخاعی به‌صورت مخاط از بینی خارج شود. اگر آبریزش بینی یک‌طرفه است و مخاط خارج‌شده آبکی است، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر زمان غذا خوردن دچار این عارضه می‌شوید، احتمالا به رینیت چشایی مبتلا هستید. زمانی‌که غذای محرک را می‌خورید، بدن واکنش نشان داده و دچار آبریزش می‌شوید. معمولا بعد از خوردن غذاهای تند این حالت ایجاد می‌شود. ممکن است شخص به هر نوع ماده غذایی مانند فلفل سیاه، پیاز، ادویه کاری، سس تند، پودر فلفل قرمز یا ترب کوهی واکنش نشان‌دهد.

وجود یک آلرژن در محیط می‌تواند باعث بروز حساسیت و علائمی مانند آبریزش بینی، خارش چشم و عطسه شود. معمولا آلرژی با چنین علائمی بروز کرده و پس از مدتی از بین می‌رود. در این شرایط استفاده از آنتی‌هیستامین تأثیر بسیار خوبی دارد. اما زمانی‌که این عارضه به دلیل بیماری ایجاد شده‌باشد، در کنار آن علائم دیگری مانند سرفه، خستگی، بدن‌درد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال یا خلط شدید ایجاد می‌شود.

معمولا زمانی که آبریزش بینی به همراه سرفه، تب و از دست دادن حس چشایی ایجاد شود، از علائم کرونا است. در میان افرادی که این عارضه را همراه عطسه داشتند، تعداد کمی به کرونا مبتلا بودند و بیشتر آنها به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده بودند. اگر پزشک تشخیص دهد که آبریزش بینی شما یکی از علائم کروناست، باید برای اطمینان از ابتلا به کرونا، تست کرونا بدهید.

در صورتی که علت بروز این عارضه آلرژی باشد، می‌توان با مصرف آنتی‌هیستامین آن را برطرف کرد. اگر پس از مصرف آنتی‌هیستامین علائم موجود برطرف نشد، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. در صورتی‌که علت آن سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا باشد، باید از داروهای دیگری برای سرکوب بیماری استفاده شود.

پولیپ بینی اگر کوچک باشد، احتمالا هیچ علائمی ندارد و متوجه آن نمی‌شوید. اما در صورت بزرگ‌شدن و مسدود‌شدن مجاری بینی و سینوس‌ها باعث آبریزش بینی می‌شود. اگر در کنار این عارضه، علائم دیگری مانند گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی، سردرد، درد در دندان‌های بالا و احساس فشار روی پیشانی داشتید، احتمال دارد، پولیپ بینی داشته باشید.

اگر همراه با این عارضه علائم دیگری مانند گرفتگی بینی، درد و فشار در صورت، سردرد، ایجاد مخاط در گلو، درد گلو، سرفه و بوی بد دهان داشتید، احتمال دارد سینوس‌ها مسدود شده و دچار سینوزیت باشید.

آبریزش بینی علت‌های مختلفی دارد که در صورتیکه بخواهید برای آبریزش بینی درمان مناسبی پیدا کنید، باید علت آن را بدانید. مثلا برای کسانی که به آبریزش بینی حساسیتی مبتلا هستند، می‌توان داروهای ضدحساسیت استفاده کرد. کسانی که آبریزش بینی به علت سرماخوردگی دارند، می‌توانند از بخور، مایعات گرم، دمنوش‌های گیاهی و ویتامین سی استفاده کنند.

برای درمان قطعی آبریزش بینی می‌توان از داروهای آنتی هیستامین استفاده کرد. اما در صورتیکه آبریزش بینی به علت انسداد چیزی درون بینی باشد، بهترین راه حل برطرف کردن مشکل اصلی است.

اگر آبریزش بینی همراه با گلودرد باشد، ممکن است که آبریزش ناشی از سرماخوردگی و یا آنفلوانزا باشد. البته گاهی گلودرد به علت حساسیت هم بروز می‌کند. برای برطرف کردن گلو درد به همراه آبریزش بینی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

از میان داروهایی که برای آبریزش بینی کاربرد دارند، می‌توان به آنتی‌هستامین‌ها اشاره‌کرد.

برای قطع کردن آبریزش بینی می‌توان از داروهایی مانند دیفن هیدرامین و سیتریزین استفاده‌کرد. قرص‌های آنتی هیستامین.

یکی از اصلی‌ترین علائم حساسیت و آلرژی آبریزش بینی است. اما زمانی‌که همراه با خارش چشم و عطسه باشد می‌توانید اطمینان بیشتری داشته‌باشید که این علامت نشان‌دهنده‌ی آلرژی و واکنش حساسیت‌زاست. توجه داشته‌باشید که عطسه ممکن است مویرگ‌های نازک نزدیک به پوست بینی را پاره کند و دچار خونریزی از بینی هم بشوید. بنابراین ممکن است که این چند علامت همراه با هم بروز کنند. در صورت مشاهده‌ی همه‌ی این علامت‌ها با یکدیگر بهتر است که با متخصص آسم و آلرژی مشورت‌کنید تا به شما بهترین راهکارها را پیشنهاد کند. برای اینکار می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید و یا مشاوره تلفنی و متنی دریافت‌کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آبریزش بینی

  1. رضوان گفت:

    سلام وقت بخیر گاهی با خم کردن سر از بینی م ترشحات رقیق به صورت اب شفاف خارج میشه مربوط به سینوزیت ه یا علایم کروناست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آبریزش بینی می تونه به علت آلرژی و یا سینوزیت باشه بنابراین بهتره متخصص گوش، حلق و بینی شما را ویزیت کند.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

    2. الی گفت:

      وای منم شما چکار کردین؟

    3. سجاد گفت:

      سلام من صب از خواب بیدار شدم به طرف چپ خوابیده بودم برکشتم به راست دیدم از یه دونه سوراخ دماغم آب در اومد رقیقو شفاف چه علائمی میتونه باشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نگران کننده نیست
        احتمال حساسیت و یا سینوزیت وجود دارد

      2. عذرا پاد گفت:

        سلام من ماهاست دچار عطسه و ابریزش بینی هستم یه روز هست یه روز نیست ولی قطع نمی شه رنگ ترشح گاهی مخاطی و شفافه گاهی ابکی یه دوره انتی هیستامین خوردم موقت قطع شد بعد از اتمام دوباره شروع شد چکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          نیاز به یک هفته بطور منظم نئوتادیندارید
          در صورت عدم بهبود باید به متخصص آلرژی مراجعه کنید

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/allergist

  2. رضوان آقائیان گفت:

    سلام وقت بخیر گاهی با خم کردن سر از بینی م ترشحات رقیق به صورت اب شفاف خارج میشه مربوط به سینوزیت ه یا علایم کروناست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آبریزش بینی می تونه به علت آلرژی و یا سینوزیت باشه بنابراین بهتره متخصص گوش، حلق و بینی شما را ویزیت کند.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  3. هادی گفت:

    سلام من ۳ روز پیش فقط گلو درد داشتم رفتم دکتر قرص استامینیفون وشربت دیفن هیدرامین داد بهتر شد گلودردم الان ۱ روزه که فقط ابریزش دارم و مدام شستشوی نمکی و قر قر هم انجام میدم در این مدت …الانم ابریزشم هست چیکار کنم کلا خوب شم..‌؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این علایمی تونه به علت آلرژی و یا درگیری با ویروس باشد که ضمن شست و شوی بینی می تونید با نظر پزشک از داروهای رده آنتی هیستامین نیز استفاده کنید. از این لینک می تونید با متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید.
      متخصص گوش و حلق و بینی

  4. مرضیه بابانظری گفت:

    سلام… خداقوت..
    نزدیک دو هفته ک گرفتگی یکی از مجرای بینی دارم الانم چند روز هس ک بخاطر چکاندن روغن بنفشه دچار آبریزش بینی ازهمون مجرای بینی شدم و رفتگی هم داره ..علائم دیگری ندارم آیا میشه کرونا باشه.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به علت همه گیری کرونا هر علامتی شبیه سرماخوردگی می تونه ابتلا به این بیماری را نشان دهد. پروتکل ها را رعایت کنید و در صورت داشتن علایم دیگر به متخصص عفونی مراجعه کنید.
      دکتر متخصص عفونی

  5. حسین گفت:

    آبریزش بینی و یکم گلو درد سیگار هم میکشم
    کروناست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به علت همه گیری ویروس کرونا علایم شبیه سرماخوردگی باید کرونا تلقی شده تا اطمینان حاصل کنید. اگر این علایم با تب و بدن درد و دیگر علایم همراه شد برای درمان به متخصص عفونی مراجعه کنید.
      دکتر متخصص عفونی

  6. M گفت:

    من چندساله آبریزش بینی و عطسه ی زیاد و گرفتگی بینی دارم مثل سرماخورده ها هستم.هر چقد بینی ام را تخلیه میکنم فایده نداره دوباره میاد.رنگش هم بی رنگه.دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آبریزش بینی شما می تونه به علت عفونت سینوس ها باشه که به درون حلق و بینی شما تخلیه می شود. بنابراین نیازه متخصص گوش، حلق و بینی با انجام سی تی اسکن شما را بررسی و آنتی بیوتیک تجویز کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

    2. مختاری گفت:

      سلام منم دقیقا مثل شما هستم
      جواب گرفتی به منم بگو ممنونم.

  7. زهرا گفت:

    سلام ببخشید فقط ابریزش بینی دارم و هیییچ علایم دیگه ای ندارم. ممکنه کرونا فقط با ابریزش بینی شروع بشه؟
    واقعا ترسیدم الان!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      اگه هیچ علامت دیگه ای ندارین،‌ بعید به نظر می رسه که کرونا باشه.

  8. Zahra گفت:

    سلام؛وقت بخیر
    من از ۵ روز پیش دچار تب،و به مرور عطسه و ابریزش بینی شدم،الان روز۵ علائم خفیف تر شدن ولی ادامه دارن و اینکه زمانیکه حالت خوابیده هستم علائم خیلی کم میشن به محض بلند شدن از تخت دوباره علائم عطسه و آبریزش شروع میشه چکار باید کرد،تست کرونا دادم منفی شد ولی گفتن احتمال اینکه کاذب باشه هست الان دارم داروهای کرونا رو مصرف میکنم ولی روی عطسه و آبریزشم تاثیر نداره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برخی مواقع تست کرونا به صورت کاذب منفی می شه که علائم بیمار برامون اهمیت بیشتری داره. برای آبریزش بینی می تونین از قرص سیتریزین هر ۸ ساعت استفاده کنین.

      1. حسین گفت:

        سلام وقت شما بخیر من تقریبا دو هفته پیش علایم گلو درد و بی حالی و دل درد و اسهال و حالت تعوا داشتم رفتن مطب دکتر عمادی بدون تست ب من گفتن ک کرونا داری و دارو دادن و استفاده کردم و الان چهار پنج روزه قرنطینه کرونام تموم شده اما از دیروز عطسه و یکم گلوم حس میکنم می‌خوام سرفه کنم ولی نمیتونم و آبریزش بینی هم دارم نظر شما چیه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          در کرونا امیکرون که علایم شبیه سرماخوردگی دارد قرنطینه و رعایت پروتکل ها باید تا ۲۱ روز باشد. برای بررسی علایم تنفسی و عفونت مجرای تنفسی بهتره به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
          فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  9. ف فلاح گفت:

    سلام وقت بخیر
    من از دیروز آبریزش بینی ، عطسه و قسمت مجرای اشکی چشم راستم کمی سوزش داره دفع مزاحم هم بصورت خمیری هست (نه خیلی شل و نه سفت) . هفته ۳۰ بارداری هستم . علائمی که عرض کردم امروز شدید تر شده
    سال پیش شهریور هم دچار بیماری کرونا بصورت خفیف بوده ام .
    الان سوالم اینه باتوجه به علائمی که عرض کردم خدمتتون مشکل یا بیماری من ممکنه چی باشه؟
    ممنون بابت پاسخگیتون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه در این مورد با متخصص زنان مشورت کنین تا درمان مناسب براتون شروع بشه:
      لیست متخصصین زنان

    2. ارمین گفت:

      سلام وقت بخیر ، ی سوال امکان داره من به گلاب دوآتشه حساسیت داشته باشم؟ البته به گلاب معمولی حساسیت ندارم ، از همون روز که به صورتم زدم از شبش هریک ساعت عطسه میکنم هردفعه هم ۳ تا عطسه و تا نیم ساعت ی مقدار ابریزش بینی میگیرم ، دیروز دیگ استفاده نکردم ولی همچنان عطسه دارم ، صدامم از صب دیروز حس میکنم گرفته بنظرتون از گلابه یا کرونا دارم ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه آلرژی و حساسیت به گلاب داشته باشید که با داروی ضد حساسیت علایم برطرف می شود. اگه تب و سایر علایم شبیه سرماخوردگی داشتید بهتره از نظر کرونا بررسی شوید.

  10. فاطمه اکبری گفت:

    سلام من ابریزش بینی و ابریزش چشم دارم ایا کروناست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      به جز این دوتا، علائم دیگه ای ندارین؟