درمان کم آبی بدن، راهنمای درمانی برای مقابله با این عارضه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کم آبی بدن یا خشکی بدن به معنای کاهش نسبی آب در سیستم بدن است. این وضعیت ممکن است به دلیل مختلفی از جمله کاهش مصرف آب، از دست دادن آب بدن یا عدم توانایی بدن در تولید و نگهداری آب باشد. در صورتی که با این وضعیت مواجه شده‌اید، لازم است میزان آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درمان کم آبی بدن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

چه راهکارهایی برای درمان کم آبی بدن می‌شناسید؟ کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح مایعاتی که بدن از دست می‌دهد بیشتر از مایعاتی باشد که بدن دریافت می‌کند. زمانی که محتوای طبیعی آب بدن کاهش می‌یابد، تعادل مواد معدنی (نمک و قند) در بدن به هم می‌خورد که بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد.

آب بیش از دو سوم بدن یک انسان سالم را تشکیل می‌دهد. آب به سلامت مفاصل و چشم‌ها، هضم غذا، دفع مواد زائد و سموم، سلامت پوست و غیره کمک می‌کند و در عملکرد درست تمام اندام‌های بدن نقش اساسی ایفا می‌کند. به همین خاطر درصورتی‌که بدنتان آب کافی ندارد، باید دنبال روش‌هایی برای درمان کم آبی بدن باشید.

برای تشخیص کم آبی بدن نیاز است با متخصص داخلی یا دکتر عمومی مشورت کنید. در پنل دکترتو می‌توانید از متخصصان سراسر ایران نوبت حضوری یا حتی آنلاین دریافت کنید.

درمان کم آبی بدن چیست؟

کم آبی بدن ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد و می‌تواند هر انسانی را تحت تاثیر قرار دهد. اما علائم کم آبی بدن در بزرگسالان و کودکان به‌راحتی قابل‌کنترل، درمان و پیشگیری است پس نیازی به نگرانی نیست. اگر حس کردید بدنتان کم آب شده است، روش‌های درمانی زیر می‌توانند به بهبود این وضعیت کمک کنند:

۱. درمان کم آبی بدن با سرم

خوشبختانه کم آبی بدن را می‌توان با روش‌های درمانی بسیار متنوعی درمان کرد که یکی از آن‌ها استفاده از سرم است. از نسبت خاصی آب و نمک در سرم‌ها استفاده شده است که می‌توانند مایعات ازدست‌رفته بدن را دوباره جایگزین کنند.

درمان کم آبی بدن در اسهال با نوشیدن آب زیاد ممکن است.
در صورت ابتلا به اسهال، لازم است نوشیدنی‌های ورزشی یا الکترولیت‌دار مصرف کنید.

۲. درمان کم آبی بدن در اسهال – درمان کم آبی بدن بعد از اسهال

اسهال طولانی مدت می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. شاید فکر کنید برای درمان کم آبی بدن بعد از اسهال، نوشیدن مقادیر زیاد آب کافی است؛ اما در این دوران بدن به الکترولیت‌های بیشتری نیاز دارد که آب نمی‌تواند همه آن‌ها را فراهم کند. اگر بعد از اسهال بدنتان کم آب شده است توصیه می‌کنیم که نوشیدنی ورزشی گاتورید، نوشیدنی‌های ۱۰۰ درصد طبیعی، نوشیدنی‌های بدون کافئین مانند چای و یا آبگوشت را مصرف کنید. مواد غذایی مثل موز، آووکادو و ماست نیز الکترولیت تولید می‌کنند.

متن انگلیسی:
Avoid caffeinated, alcoholic, or excessively sugary beverages, as these can increase dehydration symptoms
ترجمه متن:
از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، الکلی یا بیش از حد قندی اجتناب کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند علائم کم آبی بدن را افزایش دهند.

Mobileivmedics

۳. درمان کم آبی بدن با استفراغ

برای درمان کم آبی بدن بعد از استفراغ (درمان استفراغ چیست؟)، باید چندین راه‌حل را امتحان کنید تا ببینید کدام بهتر است. برخی از افراد گفته‌اند که مصرف مایعات گرم مانند آبگوشت یا چای، معده آن‌ها را تسکین می‌دهد. این در حالی است که برای برخی دیگر خوراکی‌های کمی سفت‌تر مانند نان تست، برنج یا کراکر موثر است.

البته زمانی که دچار حالت تهوع و استفراغ هستید، ممکن است هر چیزی که می‌خورید را بالا بیاورید. پس اگر ترجیح می‌دهید تا زمان بهبودی‌تان چیزی مصرف نکنید، می‌توانید درمان با تزریق داخل وریدی یا تزریق سرم را امتحان کنید. ازآنجایی‌که این درمان‌ها نیازی به مصرف خوراکی ندارند، می‌توانید مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت کرده و سریع‌تر احساس بهبودی داشته باشید.

۴. درمان کم آبی بدن در بارداری

کم آبی بدن در دوران بارداری خیلی خطرناک است و می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به مادر و فرزند شود. نوشیدن حداقل ۸-۱۲ لیوان آب در روز، بهترین راه برای هیدراته ماندن‌ است، اما می‌توانید آب‌میوه، شیر یا سوپ را نیز انتخاب کنید.

اگر حس می‌کنید بدنتان کم آب شده، سعی کنید زمان زیادی را در جاهایی که گرم است نگذرانید و بیشتر در جاهای خنک باشید. درصورتی‌که با وجود کارهای گفته شده‌ همچنان بدنتان کم آب بود، به پزشک مراجعه کنید تا از تزریق سرم یا تزریق داخل وریدی برای شما استفاده کند.

۵. درمان کم آبی بدن در شیردهی

ازآنجایی‌که زنان شیرده مایعات زیادی از دست می‌دهند، در معرض کم آبی بدن قرار دارند و باید آب ازدست‌رفته را به روش‌های درست جایگزین کنند. اگر در دوران شیردهی هستید و با علائم کم آبی بدن روبرو هستید، فراموش نکنید که مرتب آب بنوشید. اگر یادتان می‌رود زنگ هشدار تنظیم کنید یا مقدار آب مصرفی در طول روز را یادداشت کنید. بهتر است در این دوران مواد غذایی حاوی محتوای آب زیاد مثل ماست، سوپ، سالاد، خیار، هندوانه و دیگر موارد را مصرف کنید.

کم آبی بدنت شدید شده؟

برای جلوگیری از کم آبی شدید با متخصص مشورت کن.

۶. درمان کم آبی بدن نوزاد

اگر چه کم آبی بدن در نوزادان یک وضعیت رایج نیست بااین‌حال همچنان احتمال بروز آن وجود دارد. اگر کم آبی بدن نوزاد شدید بود باید برای درمان کم آبی بدن در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرد. در این شرایط نوزاد مایعات کافی دریافت می‌کند. نوزاد مایعات را از طریق شیشه شیر دریافت می‌کند. گاهی نیز لوله نرمی از بینی عبور کرده و وارد معده می‌شود تا مایعات موردنیاز را تامین کند.

۷. درمان کم آبی بدن کودک

بهترین روش برای رفع کم آبی بدن کودک این است که به او مایعات یا خوراکی‌های حاوی مایعات بدهید. همچنین از او بخواهید که در یک جای نسبتا خنک دراز بکشد و استراحت کند.

۸. درمان کم آبی بدن بزرگسالان

درمان فوری کم آبی بدن بزرگسالان هم مثل بقیه گروه‌های سنی است و این افراد باید آب، آبمیوه، سوپ و به‌طورکلی مایعات بیشتری مصرف کنند. همچنین در صورت تشدید این وضعیت باید حتما سرم بزنند.

۹. درمان کم آبی بدن سالمندان

اگر افراد مسن علائم خفیفی مثل احساس تشنگی و خستگی موقت دارند، تنها با مصرف آب وضعیتشان بهتر می‌شود. بااین‌حال، در مواردی که کم آبی بدن ادامه‌دار است باید علاوه بر آب، مایعات حاوی الکترولیت نیز مصرف کنند. این مایعات در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شوند و شامل نوشیدنی‌های ورزشی یا آبمیوه هستند.

درمان خانگی کم آبی بدن

کم آبی بدن وضعیت دشواری نیست و می‌توان حتی در خانه و با کارهای ساده آن را برطرف کرد. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های زیادی وجود دارند که خاصیت آب‌رسان دارند و بدن را سالم نگه می‌دارند. در اینجا به برخی از انواع درمان گیاهی کم آبی بدن که در خانه هم می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید اشاره کرده‌ایم:

درمان کم آبی بدن بزرگسالان با نوشیدن آبمیوه ممکن است.
خوردن‌ آبمیوه طبیعی به شدت در درمان کم آبی بدن موثر است.

چای سبز برای رفع کم آبی بدن

یک فنجان ۲۴۵ گرمی چای سبز حدود ۲۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۲.۵ میلی‌گرم سدیم دارد. پتاسیم و سدیم الکترولیت‌هایی هستند که با حفظ مایعات و حجم خون، به حفظ عملکرد طبیعی بدن کمک می‌کنند. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که اگر قصد درمان کم آبی بدن در خانه را دارید، چای سبز یکی از بهترین و موثرترین گزینه‌ها برای شماست. این نوشیدنی، آب‌رسان و هیدراته کننده است و در کنار تامین آب کافی، به حفظ سلامت کلی بدن نیز کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
People with anemia, diabetes, glaucoma, or osteoporosis should ask their health care provider before drinking green tea or taking an extract
ترجمه متن:
افراد مبتلا به کم‌خونی، دیابت، گلوکوم یا پوکی‌استخوان باید قبل از نوشیدن چای سبز یا مصرف عصاره آن، از پزشکشان سوال بپرسند.

Mountsinai

استفاده از محلول آبرسان خانگی

محلول آبرسان خانگی محلولی است که به افرادی که کم آبی بدن دارند (خصوصا کم آبی ناشی از اسهال) توصیه می‌شود. نسبت ترکیبات موجود در این محلول دقیقا با آنچه بدن برای بهبودی نیاز دارد مطابقت دارد، بنابراین نسبت‌ها را به‌درستی رعایت کنید.

برای درست کردن این نوشیدنی، ۶ قاشق چایخوری شکر و ½ قاشق چایخوری نمک را در ۱ لیتر آب حل کنید و مصرف کنید. درصورتی‌که شکر را بیشتر از مقدار گفته شده اضافه کنید، کم آبی بدن تشدید می‌شود و نمک زیاد هم می‌تواند مضر باشد. این محلول برای تمام سنین و حتی برای کودکان هم قابل‌استفاده است و اغلب برای درمان فوری کم آبی بدن استفاده می‌شود.

گرمازده شدی و دنبال سریع‌ترین درمان کم آبی بدن هستی؟ پس مشاوره بگیر.

برای درمان کم آبی بدن چی بخوریم؟ – غذاهای درمان کم آبی بدن

برخی از بهترین غذاهای درمان کم آبی بدن شامل این مواردند:

  • آب نارگیل: این نوشیدنی یک راه‌حل سریع برای مقابله با کم آبی بدن در خانه است و دارای سطوح بالایی از الکترولیت‌ها، آهن و پتاسیم است. این ویژگی‌ها به بدن کمک می‌کنند که در کمترین زمان ممکن هیدراته شود.
  • آب‌پرتقال: نوشیدن ۱-۲ لیوان آب‌پرتقال (شیرین نشده با شکر) در روز یک روش عالی برای رفع کم آبی بدن است. آب‌پرتقال حاوی مقدار مناسبی از الکترولیت‌ها (مانند منیزیم و پتاسیم) و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است.
  • موز: یکی از الکترولیت‌هایی که بدن در طول کم آبی از دست می‌دهد، پتاسیم است. خوردن موز می‌تواند به جبران آن کمک کند؛ زیرا موز یک منبع عالی پتاسیم در نظر گرفته می‌شود.
  • آب سیب: نوشیدن آب سیب یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کم آبی بدن است. آب این میوه حاوی مقدار مناسبی منیزیم به همراه مقادیری پتاسیم است که به بازیابی مواد معدنی ازدست‌رفته در بدن کمک شایانی می‌کند. اگر بدنتان کم آب شده، ۱-۲ بار در روز آب سیب مصرف کنید.

درمان کم آبی بدن با طب سنتی – درمان کم آبی بدن در طب اسلامی

برای درمان کم آبی بدن در طب اسلامی و طب سنتی از روش‌های زیر استفاده کنید:

درمان کم آبی بدنتوضیحات
بابونهاین گیاه به‌عنوان یک عامل آبرسان و همچنین یک گیاه ضددرد و استرس شناخته می‌شود.
دم‌نوش بابونه یک نوشیدنی بدون کافئین است که با جایگزینی مایعات ازدست‌رفته، کمک می‌کند هیدراته بمانید.
حدود دو تا سه گل بابونه خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد. سپس آن را از صافی رد کنید و روزانه ۲-۳ فنجان میل کنید.
شیرین‌بیاناین گیاه محبوب به خنک کردن دمای بدن کمک می‌کند و از گرمازدگی، کم آبی بدن و خستگی جلوگیری می‌کند.
می‌توانید ریشه‌های این گیاه را در آب داغ بخیسانید و سپس آب حاصل را مصرف کنید.
مارچوبهاین گیاه به بدن در حفظ مایعات کمک می‌کند و در نتیجه مانع از کم آبی بدن می‌شود.
مارچوبه غنی از فیبر است که به جذب آب در بدن کمک می‌کند. همچنین در فصول گرم‌تر، بدن را خنک نگه می‌دارد.
می‌توانید از مارچوبه در سالادها و سبزیجات مختلف استفاده کنید یا آن را به شکل چای، مکمل و غیره مصرف کنید.
درمان کم آبی بدن در طب سنتی

درمان کم آبی بدن در ماه رمضان

برای جلوگیری از کم آبی بدن در ماه رمضان اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بعد از افطار مرتب آب بنوشید. برای مثال یک بطری آب را جایی که جلوی چشمتان است قرار دهید و هر یک ساعت یکبار یک لیوان آب بنوشید.
  • چه در بیرون خانه کار می‌کنید چه داخل خانه، بهتر است لباس‌هایی بپوشید که گرما را جذب نمی‌کنند و تا حدی خنک و آزاد هستند. لباس‌های نخی بهترین گزینه برای استفاده هستند.
  • یک راه‌حل موثر دیگر دوش آب سرد است که بدن را شاداب می‌کند. اگر نمی‌توانید دوش بگیرید، یک حوله یا پارچه را خیس کنید و به بدن یا صورت بکشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کم آبی بدن یکی از مشکلاتی است که همه ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. البته نیازی نیست فکرتان را درگیر کنید؛ زیرا کم آبی بدن به‌راحتی با مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر، آب‌میوه‌ها، نوشیدنی ورزشی گاتورید و غیره قابل درمان است. اگر کم آبی بدنتان در حال بدتر شدن است حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم شما را در بیمارستان بستری کند.

برای درمان کم آبی بدن حتما با متخصص داخلی یا دکتر عمومی مشورت کنید تا از عوارض جدی جلوگیری شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر داخلی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر عمومی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین درمان کم آبی بدن در تابستان نوشیدن زیاد آب، مصرف آبمیوه‌های کاملا طبیعی و مصرف غذاهای حاوی محتوای آب زیاد است.

اگر برایتان سخت است که در فصل زمستان مرتب آب سرد بنوشید، می‌توانید برای رفع کم آبی بدن مایعات گرم بنوشید. نوشیدن آب گرم، دم‌نوش‌های گیاهی داغ یا آبگوشت‌های گرم می‌تواند در هیدراته کردن بدن موثر باشد. می‌توانید برای طعم دادن به آب گرم، یک‌تکه لیمو یا سایر میوه‌ها را به آن اضافه کنید.

برای درمان کم آبی شدید بدن، باید سرم یا تزریق وریدی دریافت کنید تا از این طریق مواد مغذی ضروری به بدنتان برسند.

قرص‌های جوشان ORS-EFF بهترین انتخاب برای افرادی هستند که بدنشان کم آب شده است. این قرص‌ها مزه خوبی هم دارند و استفاده از آن‌ها بی‌خطر است. این قرص‌های جوشان آب ازدست‌رفته بدن را جبران می‌کنند، انرژی‌تان را بیشتر می‌کنند و تعادل الکترولیت‌ها را به حالت عادی بازمی‌گردانند.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن