۱۴ علت درد ساق پا در سنین مختلف

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ساق پا به دلایل مختلفی دچار درد می‌شود. گاهی فعالیت شدید و استفاده زیاد از عضلات پا درد ایجاد می‌کند. در کودکان معمولا علت درد ساق پا درد رشد بوده و در افراد مسن ضعیف شدن عضلات است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علت درد ساق پا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر شما هم جز افرادی هستید که مدام دچار پادرد می‌شوید، احتمالا به دنبال علت درد ساق پا هستید. ساق پا یکی از قسمت‌هایی است که در تمام طول روز و فعالیت‌ها از آن استفاده می‌شود. علت درد در این ناحیه از پا می‌تواند آسیب حین ورزش و فعالیت بدنی یا مشکل در رگ‌های خونی، اعصاب، ماهیچه‌ها، مفاصل، بافت‌های نرم و استخوان باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم دلیل درد ساق پا چیست؟ آیا درد در قسمت جلوی ساق پا با پشت آن متفاوت است؟ در کودکان و افراد سالمند علت این عارضه چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا این مشکل می‌تواند از عوارض دوره بارداری باشد؟ چرا بعد از پیاده‌روی یا دویدن ساق پا درد می‌گیرد؟

درصورتی‌که درد ساق پای شما بعد از گذشت چند روز بهبود پیدا نکرده است یا درد آن ناگهانی و شدید شروع شده است، حتما برای بررسی علت آن به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علت درد ساق پا چیست؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، درد در ناحیه ساق پا است. معمولا آسیب‌های جزئی یا فعالیت بیش از حد باعث بروز این مشکل می‌شود. در این شرایط مراجعه به پزشک نیاز نبوده و با استراحت و درمان‌های خانگی ساده درد از بین می‌رود.

اما گاهی درد شدید و ناگهانی شروع شده یا با گذشت چند روز برطرف نمی‌شود. این حالت ممکن است مربوط به شرایط پزشکی جدی باشد. هر نوع مشکلی در رگ‌های خونی، استخوان، بافت ساق پا، اعصاب، ماهیچه‌ها یا مفاصل می‌تواند دردی مبهم یا درد شدید ایجاد کنند. در ادامه مهم‌ترین دلایل درد ساق پا را عنوان کرده و هر یک را توضیح می‌دهیم.

۱. گرفتگی عضلات

علت درد ساق پا در بسیاری از مواقع می‌تواند گرفتگی عضلات پا باشد. گاهی خستگی یا کم‌آبی عضلات باعث بروز این عارضه می‌شود. گرفتگی عضلات درد ناگهانی و شدید ایجاد می‌کند. زمانی که ماهیچه دچار اسپاسم می‌شود، می‌توان توده سفتی را زیر پوست احساس کرد. گاهی ممکن است کمی قرمزی و تورم هم در اطراف آن ناحیه مشاهده شود. مصرف برخی داروها نیز باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. داروهایی مانند دیورتیک‌ها و استاتین‌ها جز این دسته از داروها هستند.  

به نقل از webmd در رابطه با علت گرفتگی عضلات پا:

گرفتگی عضلات با افزایش سن بیشتر اتفاق میفتد. همچنین اگر در هوای گرم بیرون هستید و آب کافی ننوشید، احتمالا دچار این عارضه خواهید شد. گرفتگی عضلات معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود و نشانه هیچ مشکل خاصی نیست. اما اگر اغلب دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید.

علت درد ساق پا و گرفتگی در این ناحیه می‌تواند کم‌آبی عضلات باشد.
علت درد ساق پا و گرفتگی در این ناحیه می‌تواند کم‌آبی عضلات باشد.

۲. مشکلات عروقی

مشکلات عروقی و باریک شدن شریان‌ها باعث می‌شود که زمان راه‌رفتن بی‌حسی یا گرفتگی در پاها احساس کنید. با وجود بیماری شریان محیطی شخص در پاها احساس سرما می‌کند و ممکن است رنگ پا نیز کمی تغییر کند. معمولا ترک سیگار و تغییر برخی عادات باعث بهبود این وضعیت می‌شود.

۳. شین اسپلینت

در بسیاری از مواقع آسیب به پا باعث بروز این مشکل می‌شود. یکی از عارضه‌هایی که بعد از آسیب ممکن است ایجاد شود، شین اسپلینت است. اگر عضلات نزدیک استخوان ساق پا به دلیل استفاده بیش از حد پاره شوند، درد شدیدی در این ناحیه به وجود می‌آید. درد معمولا در قسمت داخلی استخوان پا یا درشت نی ظاهر می‌شود.

گاهی آسیب به پا باعث پارگی عضلات شده و دردی شدید در ساق پا ایجاد می‌شود.
گاهی آسیب به پا باعث پارگی عضلات شده و دردی شدید در ساق پا ایجاد می‌شود.

۴. آسیب عصب سیاتیک

فشرده شدن عصب سیاتیک در پایین ستون فقرات می‌تواند باعث ایجاد درد ساق پا شود. این درد ممکن است شبیه به گرفتگی باشد یا آن ناحیه تیر بکشد. در افرادی که دچار این آسیب می‌شوند، نشستن و ایستادن همراه با درد است.

عوامل مختلفی مانند لیز خوردن، فتق دیسک، لغزش مهره‌ها، اسپاسم عضلات باسن و تنگی ستون فقرات می‌توانند باعث آسیب عصب سیاتیک شوند. معمولا پزشک برای درمان سیاتیک داروی ضد درد تجویز کرده و چند جلسه فیزیوتراپی را توصیه می‌کند. اما اگر آسیب شدید باشد، نیاز به جراحی است.

آسیب به عصب سیاتیک باعث دردی شبیه به گرفتگی یا تیر کشیدن در ساق پا می‌شود. پزشک برای درمان این درد فیزیوتراپی را تجویز می‌کند.

۵. التهاب تاندون

تاندون‌ها تارهای ضخیمی هستند که ماهیچه را به استخوان وصل می‌کنند. التهاب تاندون یا تاندونیت باعث می‌شود که حرکت‌دادن مفصل دشوار شده و دردی در این ناحیه ایجاد شود. در بیشتر مواقع تاندون‌های همسترینگ یا آشیل دچار چنین مشکلی می‌شوند.

۶. سندروم بیش حرکتی مفاصل

این سندروم یک نوع اختلال ژنتیکی است که باعث انعطاف‌پذیری بیش از حد مفاصل می‌شود. در نتیجه درد شدیدی در مفاصل به وجود می‌آید. اگر انعطاف‌پذیری مفاصل در ناحیه پاها باشد، شخص در ساق پا درد زیادی را احساس می‌کند.

۷. تشکیل لخته خون در پا یا ترومبوز وریدی عمقی (DVT )

گاهی ممکن است در ورید لخته خون ایجاد شود. معمولا این عارضه در ران یا ساق پا به وجود می‌آید. برخی مواقع ترومبوز سیاهرگ عمقی هیچ علائمی نداشته و گاهی باعث درد، تورم پا و قرمزی شود. در صورت بروز چنین علائمی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیرا حرکت لخته می‌تواند منجر به آمبولی ریه شود. پزشک برای این دسته از بیماران داروهایی تجویز می‌کند که از تشکیل و رشد لخته خون جلوگیری کند.

اگر دچار چنین علائمی هستید و درد شما کاهش پیدا نمی‌کند، حتما به متخصص داخلی یا دکتر ارتوپدی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود درد.

چرا ساق پایمان درد می‌گیرد؟

۸. آترواسکلروز

زمانی که چربی و کلسترول در رگ‌ها تجمع پیدا کنند، رگ‌ها سفت و باریک شده و شخص دچار بیماری آترواسکلروز می‌شود. شریان‌ها اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسانند. اگر انسداد در شریان‌های پا ایجاد شود، اکسیژن کافی به این قسمت نرسیده و ساق پا درد می‌گیرد.

۹. تنگی کانال نخاعی

زمانی که فضای داخلی ستون فقرات باریک شود، به اعصاب این ناحیه فشار وارد می‌کند. در نتیجه ممکن است شخص در پاها احساس درد، سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف کند. معمولا با دارو و فیزیوتراپی این مشکل برطرف می‌شود. اما گاهی برای درمان تنگی کانال نخاعی نیاز به جراحی است.

۱۰. کشیدگی عضلات

این عارضه بیشتر در افراد ورزشکار دیده می‌شود. در ورزشکاران علت درد ساق پا معمولا کشیدگی بیش از حد ماهیچه است. درد بسیار شدید بوده و بلافاصله شروع می‌شود. با لمس آن ناحیه، درد شدت پیدا می‌کند. برای درمان این عارضه و کاهش درد از کیسه یخ استفاده می‌شود. باید برای چند روز هر ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی پای خود قرار دهید.

 یکی از علت های اصلی درد ساق پا در ورزشکاران کشیدگی عضلات است.
یکی از علت های اصلی درد ساق پا در ورزشکاران کشیدگی عضلات است.

۱۱. نوروپاتی محیطی

زمانی که در اعصاب بدن اختلال ایجاد شود، پیام‌های مغز به سایر قسمت‌های بدن با مشکل منتقل می‌شود. بیماری دیابت، مصرف برخی داروها، جراحات و عفونت می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. اگر اعصاب پاها دچار اختلال شود، شخص در ساق پا احساس گزگز می‌کند. گاهی هم ممکن است حالت بی‌حسی یا ضعف در پاها را احساس کند.

نوروپاتی محیطی به دلیل اختلال در سیستم اعصاب ایجاد می‌شود. اختلال در اعصاب پا باعث گزگز، بی‌حسی و ضعف در ساق پا می‌شود.

۱۲. آرتروز

شایع‌ترین بیماری مربوط به مفاصل بیماری آرتروز است. اگر آرتروز در ناحیه لگن، ساق پا، زانو یا مچ پا ایجاد شود، راه رفتن را مشکل می‌کند. این بیماری باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شده و روی فعالیت‌های روزمره تاثیر می‌گذارد. متاسفانه برای آرتروز درمانی وجود ندارد. برخی تمرینات ورزشی و حفظ وزن مناسب می‌تواند علائم آن را کاهش دهد.

۱۳. رگ های واریسی

گاهی علت درد ساق پا می‌تواند واریس باشد. این عارضه با برآمدگی رگ‌ها مشخص می‌شود.
گاهی علت درد ساق پا می‌تواند واریس باشد. این عارضه با برآمدگی رگ‌ها مشخص می‌شود.

۱۴. شکستگی تنشی استخوان ساق پا

شکستگی تنشی استخوان در واقع یک ترک کوچک روی استخوان ساق پا است. زمانی که بیش از حد از عضلات اطراف استخوان ساق پا استفاده می‌شود، خطر این عارضه افزایش پیدا می‌کند. معمولا با استراحت این شکستگی بهبود پیدا می‌کند. اما برای ۶ تا ۸ هفته نباید فعالیت سنگین و ورزش انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است آسیب به استخوان بدتر شود.

علت درد جلوی ساق پا چیست؟

درد جلوی ساق پا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. مشکلاتی مانند ساییدگی، ضربه، استفاده بیش از حد، آسیب به مفاصل، استخوان‌ها و تاندون‌ها ممکن است علت درد جلوی ساق پا باشند.

آیا شما هم درد ساق پا را دارید؟

برای تشخیص علل دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا چیست؟

گرفتگی عضلات و آسیب به عصب سیاتیک باعث درد و گرفتگی در پشت ساق پا می‌شوند. اگر در قسمت ماهیچه پشت ساق پا دچار گرفتگی و اسپاسم شدید، نگرانی نداشته و بعد از مدتی عارضه برطرف می‌شود. اما اگر به طور مداوم این مشکل تکرار می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

علت درد ساق پا در کودکان چیست؟

گاهی کودکان دچار درد ساق پا می‌شوند. معمولا این عارضه در کودکان نگران‌کننده نیست و مربوط به درد رشد است. اما اگر درد شدید و ناگهانی است، باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید. علت درد ساق پا در کودکان معمولا یکی از موارد زیر است.

  • گرفتگی عضلات
  • کشیدگی عضلات (استفاده بیش از حد از عضلات)
  • درد مربوط به رشد
  • پایین بودن سطح کلسیم
  • عفونت ویروسی
  • شکستگی استخوان

علت درد ساق پا در بارداری چیست؟

یکی از عوارض بارداری به‌خصوص در سه ماهه دوم و سوم درد ساق پا است. انقباضات غیرارادی عضلات در شب در این دوره شایع بوده و ممکن است هر دو پا را درگیر کند. در دوران بارداری به علت تغییرات در گردش خون و فشار روی ماهیچه‌ها به دلیل وزن اضافی درد ساق پا کاملا طبیعی است.

با افزایش سن احتمال بروز بیماری‌های مختلف زیاد بوده و ممکن است شخص پادرد بگیرد.
با افزایش سن احتمال بروز بیماری‌های مختلف زیاد بوده و ممکن است شخص پادرد بگیرد.

علت درد ساق پا در سالمندان چیست؟

با افزایش سن احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند. سبک زندگی و نوع فعالیت بدنی در بروز پادرد تاثیر زیادی دارد. گاهی ممکن است افراد مسن ورزش سنگین انجام دهند یا فشاری روی پاهای آنها وارد شود. همچنین نشستن طولانی و نامناسب یکی دیگر از علت های درد ساق پا در سالمندان است. بیماری‌های مانند آدیسون، کم‌خونی، واریس و نارسایی کلیه نیز با افزایش سن ایجاد شده و می‌توانند باعث پا درد شوند. در افراد سالمند مصرف داروهایی مانند داروی فشارخون، داروهای کاهش‌دهنده کلسترول و داروی آلزایمر ممکن است باعث پادرد شود.

مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای درمان درد ساق پا را پیدا کن 

برای تشخیص علت درد ساق پا به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

پادرد یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن روبرو می‌شوند. علت درد ساق پا موارد مختلفی بوده و پزشک باتوجه‌به نوع درد و شدت آن می‌تواند دلیل درد را تشخیص دهد. گاهی ممکن است علت آن، مشکل در مفاصل و استخوان‌ها باشد. گاهی اختلال در سیستم اعصاب یا شریان‌ها باعث بروز این مشکل می‌شود. اگر درد شما شدید است یا پس از چند روز برطرف نمی‌شود، حتما باید برای بررسی علت آن به متخصص ارتوپد یا دکتر داخلی مراجعه کنید.

برای پیداکردن بهترین متخصص ارتوپدی یا دکتر داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

اگر به دنبال بهترین دکتر ارتوپد هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با دکتر ارتوپد آنلاین وجود دارد.

دکتر متخصص ارتوپد تهران

دکتر متخصص ارتوپد شیراز

دکتر متخصص ارتوپد اصفهان

دکتر متخصص ارتوپد مشهد

دکتر متخصص ارتوپد کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علل مختلفی باعث درد زانو به پایین می‌شوند. گاهی آسیب به عضلات و ماهیچه‌ها و استفاده بیش از حد باعث بروز درد می‌شود. در برخی مواقع نیز مشکلات اعصاب و رگ‌های خونی در ایجاد درد زانو به پایین نقش دارند.

اگر به پیاده‌روی عادت ندارید یا مسافت زیادی را راه می‌روید، به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات پا درد ساق پا کاملا طبیعی است. این درد با استراحت و کمپرس یخ برطرف می‌شود. اما اگر درد پا بعد از پیاده‌روی یا ورزش شدید است، احتمال دارد گردش خون در پا کاهش پیدا کرده باشد. به این عارضه آرترواسکلروز می‌گویند.

اگر ماهیچه‌های پا ضعیف باشند، در زمان دویدن درد می‌گیرند. علت درد ساق پا در دویدن عدم تعادل رباط‌ها و ماهیچه‌ها است. معمولا این نوع درد مربوط به ضعف همسترینگ و عضلات چهار سر ران است.

گرفتگی عضلات هنگام خواب یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. علت دقیق این عارضه مشخص نیست. اما احتمالا خستگی عضلات و مشکلات عصبی باعث بروز این مشکل می‌شود. با افزایش سن احتمال درد پا در خواب بیشتر می‌شود. این عارضه در زنان باردار هم شایع است.

کرونا نوعی عفونت تنفسی است و بیشتر روی دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارد. اما به دلیل ایجاد التهاب در بدن ممکن است باعث درد عضلات شود. برخی از بیماران مبتلا به کرونا درد کمر و پا درد را گزارش داده‌اند.

ضعف در ساق پا معمولا به دلیل مشکلات اعصاب یا مشکلات مربوط به رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. اگر در پاهای خود علائمی مانند گزگز، بی‌حسی یا ضعف احساس می‌کنید، حتما باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.

سرما باعث می‌شود که گرما در بدن کاهش پیدا کرده و عضلات منقبض شوند. انقباض عضلات و سفت شدن آنها در اطراف مفاصل باعث درد شده و همچنین به اعصاب این ناحیه فشار وارد می‌کند.

اگر بعد از دویدن احساس خستگی و سنگینی در پاها دارید و درد مبهمی در این ناحیه ایجاد شده است، ممکن است علت آن کمبود ویتامین B1 باشد. همچنین ماهیچه‌ها برای عملکرد درست به ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و ویتامین K، D و C نیاز دارند.

علت درد ساق پا موارد مختلفی است. این درد می‌تواند نشانه مشکل در عضلات، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، رگ‌های خونی یا اعصاب باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علت درد ساق پا

  1. محمد گفت:

    سلام پشت ساق من دوماه هس درد داره هردوساقم میگم فقط یکی ماساژ بده علت جیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محمد عزیز. درد در ناحیه ساق پا ممکن است بعلت التهاب مفاصل، آسیب به رباط صلیبی یا منیسک ها باشد.
      ابتدا به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا دلیل اصلی درد مشخص شود.
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/rheumatologist

  2. اسماعیل گفت:

    سلام. ماهیچه ساق پای من برای اولین بار سه ماه پیش شدید تیر کشید و احساس داغی و درد داشت و لحظه ای بود بعد از مدتی چند روزی یک بار اتفاق افتاد و العان درد بیشتر داره و لحظه ای شدید تیر میکشه و دو سه بار درروز اتفاق میافته آزمایش خون هم سالمه . کار میکنم و ورزش هم فوتبال میرم العان احساس داغی اون ناحیه مشخصه و تیر کشیدن و درد داره لطفأ راهنمایی کنید برای درمان . با تشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه رباط یا ماهیچه در طی فوتبال آسیب دیده باشد اگر به مسکن پاسخ نداد برای انجام ام آر ای لگن و زانو اقدام کنید.

  3. علی گفت:

    سلام وقتی کمی سرپا وامیستم پشت پام درد میگیره وقتی راه میرم خوبه وقتی ایستاده هستم درد میگیره ممنون از راهنمای تون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه از مشکلات دیسک مهره های کمری باشد که درد را به پاهای شما منتشر می شود. بهتره با انجام ام آر ای و مراجعه به متخصص ارتوپدی بررسی شوید.

  4. ناشناس گفت:

    سلام من افتادم تو چاله پام پیچ خورد بعد سه روز دردش کمتر شده ولی یکم ورم و کبودی داره باید حتما به دکتر مراجعه کنم؟؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام ودرود مخاطب عزیز
      توصیه می‌شود حتما به پزشک مراجعه شود
      دکتر متخصص ارتوپد
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

    2. محسن گوجانی گفت:

      سلام من ماهیچه پشت پام حالت سوزش داره وشب ها بیشتردردمیکنه وقتی پاهام وباآب سرد میشورم دردپاهام تا دو سه ساعت کم میشه دوباره شروع میکنه به داغ شدن ودرد گرفتند

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام و درود همراه عزیز
        اگر به طور مکرر این اتفاق رخ می‌دهد ممکن است به علت آسیب به سیاتیک باشد.
        توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.بهترین دکتر مغز و اعصاب

  5. هلن گفت:

    سلام مدتیه پشت ساق پای چپم در قسمت مچ پا درد می کنه زانوی چپم هم درد میکنه علت چیست به چه دکتری مراجعه کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت مشکلات ستون فقرات باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
      دکتر مغز و اعصاب

  6. مژگان گفت:

    سلام شبها موقع خواب دردی سرتاسر ساق هر دو پایم را فرامیگیرد،در طول روز دردزیادی ندارم،ولی شب خیلی درددارم

    1. صبا گفت:

      سلام

      علت درد ساق پاتون رو پیدا کردید

  7. مژگان گفت:

    سلام همیشه موقع خواب دردی سرتاسر ساق پایم را فرا میگیرد،در طی روز دردزیادی ندارم ولی شبها خیلی اذیت میشوم

  8. عباس جوزپور گفت:

    سلام پشت ساق پای من خیلی درد میکنه به طوری که نمیتونم بخوابم چکار کنم

  9. محمد گفت:

    سلام، ساق پای من در حالت عادی درد نمیکنه، اما حتی لمس کردن دیواره داخلی، یعنی مثلا دیواره سمت راست پای سمت چپ و برعکس برای راست، حتی با کوچکترین لمس درد وحشتناکی داره، علتش چی میتونه باشه؟ ساق پای من هم نسبت به همه مردهایی که تاحالا دیدم و حتی نسبت بیشتر خانمهایی که دیدم کوچکتر و نازکتر هستش. ممنون از پاسختون پیشاپیش.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      دردری که با لمس حس می شود ممکنه به علت نوروپاتی محیطی باشد. در این خصوص بهتره به متخصص نورولوژی مراجعه کنید تا با بررسی اعصاب محیطی درمان مناسب صورت گیرد.
      متخصصین مغز و اعصاب

      1. رابعه گفت:

        سلام من ساق پا هایم در وقت که نشسته و بیشتر که خواب کنم درد می‌کند.
        میشه بیگین که علتش چیست
        ممنونم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          علل مختلفی باعث درد زانو به پایین می‌شوند. گاهی آسیب به عضلات و ماهیچه‌ها و استفاده بیش از حد باعث بروز درد می‌شود. در برخی مواقع نیز مشکلات اعصاب و رگ‌های خونی در ایجاد درد زانو به پایین نقش دارند.
          لطفا برای معاینه و درمان به یک ارتوپد خوب مراجعه کنید
          https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  10. بهرام مومنی گفت:

    سلام پشت ساق پای من مدتیست درد میکند هم در حرکت و هم در استراحت.چیزی که برام جالبه حرکت موضعی در از زیر زانو تا مچ پاست. لطفن منو راهنمایی کنید

    1. یگانه گفت:

      سلام خسته نباشید،من ۳۸سال دارم،
      یک سال است که دیکس دارم هم گردن هم کمر،پشت ساق پام هر لحظه وهرزمان دردمیکنه،وعضله پام درد میکنه بعضی وقتااتصال هم میکنه،مثلامیبینم دلم میخوادپاموبزنم زمین توی پام میلرزه، ووقتی پریوت میشم شدیدترهم میشه،لطفا لطفا کمکم کنید،نظرخودتونوبهم بگید راهنمایم کنید،ممنونم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        گرفتگی عضلات پا و درد در شما بخصوص زمان پریود کاملا مشخص بوده که از دیسک کمر و تحت فشار بودن اعصاب کمری می باشد. نیازه با انجام ام آر ای میزان این تحت فشار بودن عصب و تنگی کانال نخاعی بررسی شود. فیزیوتراپی، آب درمانی و یا تزریق در ناحیه بین مهره ای توسط متخصص درد در کاهش این عوارض کمک می کند. ورزش های ویلیامز نیز کمک موثری در تقویت عضلات کمر برای کاهش درد می کند. بهتره ابتدا به ارتوپد مراجعه کنید.
        دکتر متخصص ارتوپد