واریس پا، بیماری شایع در رگ های پا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واریس پا رگ‌های متورم یا سطحی روی قسمت‌های ران، ساق و مچ پا به رنگ آبی یا بنفش هستند. در بیشتر موارد علائمی ندارند اما ممکن است با سنگینی، درد ورم و ناراحتی همراه باشند‌.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

واریس پا، بیماری شایع در رگ های پا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

واریس پا یکی از بیماری‌های شایع در اثر گرفتگی سیاهرگ است. زمانی که در سیاهرگ‌ها مانعی برای عبور جریان خون وجود داشته باشد، به‌طوری‌که گلبول‌ها نتوانند با سرعت حرکت کنند و در یک قسمت جمع شوند، واریس رگ‌های پا شکل می‌گیرد.

ژنتیک، چاقی و افزایش سن دلایل اصلی ایجاد واریس هستند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. اگر تحرک کمی دارید و به دلیل حیطه شغلی‌تان بیشتر وقت‌ها یکجا نشسته‌اید، حتماً در ادامه این مقاله از دکترتو با ما همراه باشید.

واریس پا چیست؟

زمانی که فشارخون در سیاهرگ‌‌های سطحی پوست زیاد می‌شود، در اثر ایجاد لخته خون، واریس شکل می‌گیرد. دریچه‌های یک‌طرفه به سمت قلب در وریدهای کم اکسیژن، نقش انتقالی گلبول‌ها را به عهده دارند. آسیب آن‌ها با افزایش قطر رگ و مشکلات عروقی همراه است.

حرکت‌دادن حجم زیادی از خون توسط قلب و عروق در طول روز کار دشواری است. سیاهرگ‌ها برای انجام این وظیفه خود پر از دریچه‌های کوچک هستند که به جریان درست خون کمک می‌کنند. دریچه‌ها بعد از عبور جریان گلبول‌های خونی بسته می‌شوند. با این کار گلبول‌های خونی بر اثر عواملی مانند نیروی جاذبه به عقب برنمی‌گردند.

یکی از سؤال‌های مهم این است که عوامل خطر برای ابتلا به واریس چه مواردی هستند. اضافه‌وزن یا چاقی، سن بالا، کم‌تحرکی، آسیب به پا، سیگار کشیدن، بارداری یا مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی و هورمونی از مهم‌ترین عوامل تشدید واریس پا هستند که در خانم‌ها بیشتر از آقایان رخ می‌دهد.

نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت یکی از دلایلی است که به رگ‌ها فشار می‌آورد. درنتیجه سیاهرگ‌ها در اثر افزایش فشار کشیده شده و دیواره آن‌ها آسیب می‌بیند.

واریس پا چیست؟
زمانی که فشارخون در سیاهرگ‌‌های سطحی پوست زیاد می‌شود، در اثر ایجاد لخته خون، واریس پا شکل می‌گیرد.

علائم واریس پا

بیماری واریس خفیف، مانند واریس عنکبوتی در پا، علائم خاصی جز شکل تارعنکبوتی سیاهرگ‌ها ندارد؛ اما موارد زیر ممکن است در واریس شدید اتفاق بیفتد:

  • پاهای دردناک، سنگین و ناراحت‌کننده
  • کبودی و ورم، به‌خصوص در ساق و مچ پا
  • درد و گرفتگی عضلات
  • خشکی پوست و تغییر رنگ پا
  • ایجاد زخم‌های باز پوستی

پزشک متخصص معمولاً با مشاهده بالینی می‌تواند واریس را تشخیص دهد اما در موارد شدیدتر، نیاز دارید تا آزمایش بدهید.

۱. علائم واریس پا در زنان چیست؟

هر سیاهرگی می‌تواند به واریس دچار شود اما معمولاً سیاهرگ‌های پا که فشار بیشتری در زمان نشستن یا ایستادن به آن‌ها وارد می‌شود، درصد ابتلای بالاتری دارند.

ایجاد زخم‌های باز (به دلیل ترکیدن رگ در موارد بسیار شدید و نادر)، تغییر رنگ پوست و کبودی و پادرد مزمن، از علائم واریس پا در زنان هستند. ورزش روزانه، کاهش مصرف نمک و پوشیدن لباس‌های گشاد از ابتلا به واریس جلوگیری می‌کند.

به نقل از سایت nhsinform:

واریس پا یک بیماری شایع، به‌خصوص در خانم‌ها است که از هر ۱۰ بزرگسال، ۳ نفر را مبتلا می‌کند.

۲. علائم واریس پا در بارداری

بارداری دورانی است که هرلحظه آن نیاز به مراقبت دارد. باتوجه‌به اینکه جریان خون در زمان حاملگی به دلیل تغذیه کودک بیشتر می‌شود، اگر فشار اضافی بر پا و شکم وارد شود، احتمال ابتلا به واریس وجود خواهد داشت. در این حالت یکی از عوارض بارداری، ابتلا به واریس پا خواهد بود.

افزایش سطح هورمون‌های زنانه در دوران بارداری باعث شل‌شدن دیواره‌های عضلانی رگ‌های خونی می‌شود.

افزایش سطح هورمون‌های زنانه در دوران بارداری باعث شل شدن دیواره‌های عضلانی رگ‌های خونی می‌شود.
افزایش سطح هورمون‌های زنانه در دوران بارداری باعث شل‌شدن دیواره‌های عضلانی رگ‌های خونی می‌شود.

۳. علائم واریس پا در مردان

بسیاری از مردان در طول روز فعالیت‌های سنگینی انجام می‌دهند که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. اگر مشاغل شما با فعالیت‌های شدید همراه است یا برعکس برای زمان طولانی می‌نشینید تا آنجا که ممکن است حرکت کنید. علائم واریس در مردان در مشابه زنان است و هر کدام از نشانه‌ها ممکن است در آنها بروز کند.

همچنین زمان‌هایی که دراز کشیده‌اید، پاهای خود را بالا بیاورید. بلندتر بودن پاها از قلب به افزایش جریان خون در رگ‌های شما کمک می‌کند. پوشیدن جوراب‌های فشاری یا جوراب واریس برای جلوگیری از رگ‌های واریسی یا جلوگیری از بدترشدن علائم واریس پا در مردان کمک می‌کند.

چه زمانی برای بررسی علائم بیماری واریس پا به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر متوجه رگ‌های واریسی شدید، اما هیچ علامتی نداشتید، مشکل حادی ایجاد نخواهد شد. درصورتی‌که با درد، بی‌حسی یا سایر ناراحتی‌ها در پا همراه بود، با پزشک یا متخصص قلب و عروق ارتباط بگیرید. در وب‌سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق برای شما وجود دارد.

برای درمان واریس پا دکترت رو انتخاب کردی؟

حالا از دکترتو نوبت بگیر

علت واریس پا چیست؟

در یک رگ سالم، خون به‌آرامی به سمت قلب جریان پیدا می‌کند و دریچه‌های کوچک که با عبور خون باز و بسته می‌شوند از بازگشت آن جلوگیری می‌کنند. آسیب به دریچه‌ها باعث بازگشت یا تجمع خون و درنهایت تورم و ایجاد واریس پا می‌شود.

تأثیرات هورمونی (به‌خصوص هورمون‌های زنانه در دوران بارداری) و افزایش وزن نیز به افزایش بیماری واریس رگ‌های پا کمک می‌کنند. این موارد برای انواع واریس، مانند واریس طنابی و عنکبوتی صدق می‌کند. سایر موارد عبارت‌اند از:

  • افزایش سن
  • دریچه‌های ضعیف به‌صورت ژنتیکی
  • جنسیت (ابتلا به واریس در خانم‌ها بیشتر است)
  • نوع شغل یا فعالیت
  • کم‌تحرکی

سایر شرایط نادر

  • لخته خون قبلی
  • تورم یا تومور در لگن
  • عروق خونی غیرطبیعی

۱. علت واریس پا در جوانی

باتوجه‌به اینکه بیشتر جوانان شاغل هستند، نوع حیطه شغلی و ایستادن‌های طولانی در مسیر رفت‌وآمد یا محیط کار می‌تواند از مهم‌ترین علل واریس پا در جوانی باشد. هم‌چنین به‌مرور با بالارفتن سن، رگ‌ها شروع به ازدست‌دادن خاصیت ارتجاعی خود می‌کنند و دریچه‌های داخل آن‌ها نیز از کار می‌افتند.

ایستادن‌های طولانی در مسیر رفت‌وآمد یا محیط کار می‌تواند از مهم‌ترین علل واریس پا در جوانی باشد.
ایستادن‌های طولانی در مسیر رفت‌وآمد یا محیط کار می‌تواند از مهم‌ترین علل واریس پا در جوانی باشد.

۲. علت واریس پا در نوجوانی

تغذیه و شیوه رشد کودکان و نوجوانان یکی از دلایلی است که باید در زمان ابتلا به بیماری واریس به آن توجه کرد. خوردن زیاد از حد غذای فوری و شیرینی، با خطر افزایش وزن نوجوانان همراه است که درنهایت فشار وارد بر رگ‌ها، واریس پا در نوجوانی را به وجود خواهد آورد.

۳. علت واریس پا در زنان

طبق تحقیقات پزشکان، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس پا قرار می‌گیرند. یکی از دلایل مهم این است که هورمون‌های زنانه دیواره رگ‌ها را شل می‌کنند و دریچه‌ها عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند.

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط بدن تولید می‌شوند. تغییراتی مانند بارداری، سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی بر عملکرد سیاهرگ‌ها تأثیر می‌گذارند.

۴. علت واریس پا در مردان

مسائل ژنتیکی یکی از دلایل مهم ابتلا به واریس است. بیشتر مردانی که به واریس پا مبتلا هستند، در خانواده‌هایی قرار دارند که حداقل ۲ نفر از اعضای آن‌ها واریس دارند. در موارد نادر، بیماری‌های قلبی و عروقی هم دلیلی برای ابتلا به واریس رگ‌های پا محسوب می‌شود.

تشخیص واریس پا

واریس معمولاً با یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص داده می‌شود. بااین‌حال، برای بررسی علت ایجاد واریس پا، پزشکان نیاز به استفاده از سونوگرافی داپلر دارند. این آزمایش که بدون درد است، عملکرد دریچه کشاله ران را ارزیابی می‌کند و همچنین می‌تواند تعیین کند که چه مقدار خون به پاها برمی‌گردد.

در بیشتر موارد، آزمایشی به نام اسکن اولتراسوند نیز انجام می‌شود که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از رگ‌های پا استفاده می‌کند. تصویر رنگی از جریان خون به متخصص قلب و عروق کمک می‌کند تا دریچه‌های آسیب‌دیده‌ای که باعث ایجاد رگ‌های واریسی شده‌اند، پیدا کند.

راه های درمان بیماری واریس پا

خوشبختانه روش‌های درمانی زیادی برای بیماری واریس رگ‌های پا وجود دارد که متخصصان بر اساس نوع آسیب واردشده به رگ‌ها، آن را توصیه می‌کنند.

۱. کرم و پماد برای واریس رگ های پا

کرم واریس (ورنوکس) در افرادی که هدفشان از درمان، بازگرداندن زیبایی است، اولین گزینه به‌حساب می‌آید. استفاده از کرم موضعی در کنار ترکیبی از ویتامین‌ها و گیاهان دارویی، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، به کاهش بسیاری از ناراحتی‌های ناشی از رگ‌های واریسی کمک می‌کند.

کرم واریس در افرادی که هدفشان از درمان، بازگرداندن زیبایی است، اولین گزینه به‌حساب می‌آید.
کرم واریس در افرادی که هدفشان از درمان، بازگرداندن زیبایی است، اولین گزینه به‌حساب می‌آید.

۲. داروی واریس پا

رایج‌ترین داروهای مورداستفاده برای رگ‌های واریسی، اسکلرا (پولیدوکانول) و تترادسیل سولفات سدیم هستند. هر دو به‌صورت محلول یا میکروفوم قابل تزریق‌اند. فراموش نکنید که قبل از مصرف دارو حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و تداخلات دارویی آن را در نظر بگیرید.

۳. درمان واریس پا با لیزر

لیزردرمانی یکی از روش‌های رایج ازبین‌بردن لک، زخم و زائده‌های پوستی است که در درمان واریس پا هم کاربرد دارد. درمان با لیزر با استفاده از فیبر لیزری انجام می‌شود.

از انرژی لیزر برای ازبین‌بردن رگ‌های واریسی استفاده می‌شود که به آن فرسایش می‌گویند.

۴. جوراب واریس برای رگ‌ های پا

جوراب‌های فشاری به تسکین علائم واریس کمک می‌کنند، گردش خون را بهبود می‌بخشند و پایه اصلی درمان وریدهای واریسی به‌حساب می‌آیند. تورم و کبودی ناشی از اسکلروتراپی را می‌توان با استفاده از جوراب واریسی به حداقل رساند.

جوراب واریس پا چه فوایدی دارد؟

جوراب‌های واریسی به بهبود خون‌رسانی در رگ‌های ساق پا کمک می‌کنند تا خون را به سمت قلب برگردانند و جریان خون بهتری را در رگ‌ها ایجاد کنند. جوراب‌های فشاری می‌توانند علائمی مانند درد و تورم را تسکین دهند.

۵. جراحی واریس پا

درصورتی‌که سایر درمان‌ها جوابگو نباشد و واریس پا شدید باشد، پزشک شما ممکن است جراحی واریس پا را توصیه کند. در این روش از بستن و بریدن سیاهرگ‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود تا تورم و درد بیمار کاهش یابد.

جراحی واریس معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، به این معنی که شما در طول عمل در خواب خواهید بود.

۶. درمان خانگی واریس پا

درمان خانگی بعد از عمل جراحی یا در زمان بروز علائم و کاهش درد و ناراحتی کاربرد دارد:

  • در طول روز، مدتی را برای بالاگرفتن پاهایتان قرار دهید تا جریان خون بهبود یابد.
  • از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت خودداری کنید.
  • به‌اندازه کافی ورزش کنید.

۷. دمنوش برای واریس پا

یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای کاهش التهاب واریس پا، آب انار است. آب انار دارای سطوح قابل‌توجهی ویتامین C و خواص ضدالتهابی است که می‌تواند در صورت داشتن مشکلات گردش خون ازجمله واریس کمک کند. آب چغندر قند نیز باعث گشادشدن رگ‌های خونی شده و جریان خون در عضلات را افزایش می‌دهد.

۸. درمان واریس پا با طب سنتی

در طب سنتی، فندق یک گیاه بسیار مؤثر برای تقویت رگ‌های خونی است و ازاین‌رو می‌تواند علائم رگ‌های واریسی را کاهش دهد. حاوی اسید گالیک و چندین اسانس است که می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

۹. واریس پا و حجامت

حجامت می‌تواند رگ‌های واریسی پا و رگ‌های عنکبوتی را بهبود ببخشد. حجامت با بازگرداندن جریان خون تازه و اکسیژن، به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند.

انجام حجامت برای افراد مبتلا به نارسایی کبد، کلیه، قلب یا کسانی که ضربان شدید دارند توصیه نمی‌شود. همچنین در صورت ابتلا به هموفیلی، کم‌خونی یا اختلالات خونی مشابه، بیماری قلبی یا مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، از این روش استفاده نکنید.

اگر باردار هستید، از حجامت شکم و کمر خودداری کنید.

۱۰. درمان واریس پا با زالو

سال‌هاست که بعضی افراد از زالو برای درمان واریس استفاده می‌کنند. وقتی زالو به بدن می‌چسبد، ابتدا روی پوست را گاز می‌گیرد که بدون درد است. زالو بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه خود را به پوست می‌چسباند.

از زمان مصر باستان، زالو در علم پزشکی برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، مشکلات دندانی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ مورداستفاده قرار می‌گرفت. امروزه در جراحی پلاستیک و سایر جراحی‌های میکروبی استفاده می‌شود. این به این دلیل است که زالو پپتیدها و پروتئین‌هایی ترشح می‌کند که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند.

از زمان مصر باستان، زالو در علم پزشکی برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، مشکلات دندانی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ مورداستفاده قرار می‌گرفت.
از زمان مصر باستان، زالو در علم پزشکی برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، مشکلات دندانی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ مورداستفاده قرار می‌گرفت.

۱۱. واریس پا و ورزش

ورزش می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر داشته باشد و باعث کاهش علائم شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا، ورزش‌های به‌نسبت راحت‌تری هستند که به بهبود گردش خون در رگ‌های واریسی کمک می‌کنند.

واریس پا و بدنسازی

تمرین‌های پرتحرک مانند بدن‌سازی می‌توانند به رگ‌ها فشار وارد کنند. اگر مشکل سیاهرگی زمینه‌ای داشته باشید، شمارا بیشتر در معرض خطر ابتلا به رگ‌های واریسی و لخته‌های خون قرار می‌دهد.

۱۲. برای درمان واریس پا چه بخوریم؟

بهترین غذاها برای بیماری واریس پا عبارت‌اند از:

  • انواع توت‌ها: حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت رگ‌ها کمک کند.
  • مرکبات مانند پرتقال و لیمو
  • مصرف سبزی‌های تازه
  • تأمین ویتامین‌های بدن، مخصوصاً گروه خانواده B

۱۳. درمان فوری واریس پا

از اسکلروتراپی معمولاً به‌عنوان درمان فوری واریس پا یاد می‌شود. این روش درمانی با بی‌حسی موضعی و داروی مسکن در ناحیه تحت درمان استفاده می‌شود. بعد از چند هفته رگ تحت درمان شروع به ریزش و محوشدن می‌کند و تورم کاهش می‌یابد.

۱۴. راه های از بین بردن واریس پشت ساق پا

  • ورزش و فعالیت را جدی بگیرید.
  • حواستان به اضافه‌وزن باشد و از آن جلوگیری کنید.
  • از مصرف نمک زیاد بپرهیزید که باعث تورم و فشارخون، از دلایل ایجاد واریس، می‌شود.
  • کفش مناسب انتخاب کنید و زیاد نایستید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید یا کمتر بپوشید.

کدام پزشک در درمان بیماری واریس پا بهتر است؟

فلبولوژیست‌ها متخصصی هستند که در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اختلالات خاص در رگ‌ها مانند رگ‌های عنکبوتی، لخته‌شدن خون، زخم‌های پا، خال‌های مادرزادی عروقی و سایر بیماری‌های عروقی مهارت دارند.

همچنین متخصص قلب و رگ‌های وریدی، تخصص بالایی در تشخیص و انتخاب روش درمانی مناسب برای واریس پا دارد. در وب‌سایت دکترتو امکان معاینه حضوری و تعیین وقت مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق برای شما وجود دارد.

می‌خوای با کمترین هزینه واریس پا رو درمان کنی؟

عوارض و خطرات واریس پا

وریدهای واریسی در صورت عدم درمان باعث ایجاد زخم (زخم باز)، خونریزی و تغییر رنگ پوست می‌شوند. سایر عوارض جانبی آن عبارت‌اند از:

  • نارسایی در پمپاژ خون، به دلیل وجود لخته خون
  • ایجاد بیماری ترومبوز ورید سطحی یا ترومبوفلبیت سطحی (دردناک است اما معمولاً خطرناک نیست و درمان می‌شود)
  • ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمیق داخل بدن)
  • آمبولی ریه

واریس و کبودی پا

فشار بیش‌ازحد رگ‌های متورم به پوست بدن، باعث ایجاد رگ‌های واریس عنکبوتی و در مواردی تغییر رنگ پوست شبیه به کبودی می‌شود.

پیشگیری از واریس پا

رعایت این موارد به جلوگیری از بیماری واریس کمک می‌کند:

  • حفظ وزن مناسب و تغذیه سالم
  • ورزش منظم، حداقل ۳ ساعت در هفته
  • پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت
  • بالا بردن پاها هنگام نشستن یا دراز کشیدن
  • پوشیدن جوراب‌های فشاری
  • پوشیدن لباس آزاد
  • در صورت لزوم مراجعه به پزشک
حفظ وزن مناسب و تغذیه سالم به سلامت رگ‌های پا کمک می‌کند.
حفظ وزن مناسب و تغذیه سالم به سلامت رگ‌های پا کمک می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

واریس پا یکی از بیماری‌های شایع گرفتگی رگ در خانم‌ها، آقایان و حتی کودکان و نوجوانان است. افزایش وزن و فشار سلول‌های چربی بر دیواره رگ‌‌ها، بیماری‌های خانوادگی و تغییرات هورمونی مهم‌ترین دلایل ایجاد آن هستند.

تاکنون روش‌های درمانی واریس با طب سنتی، داروهای گیاهی، طب سوزنی، زالو و حتی حجامت امتحان شده است. انتخاب روش درمانی مناسب، بستگی به نوع آسیب رگ و علت ایجاد واریس پا دارد. اگرچه این بیماری علائم حادی ندارد اما اگر بیماری قلبی عروقی دارید و می‌خواهید عمل جراحی انجام دهید، حتماً با پزشک متخصص قلب مشورت کنید. در وب‌سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین متنی و مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از افراد مبتلا به واریس ممکن است درد یا ناراحتی را تجربه کنند.

ضعیف‌بودن دیواره سیاهرگ‌ها و دریچه‌ها، ازدست‌دادن خاصیت ارتجاعی و فشار بر دیوار‌ه رگ‌ها، از دلایل ایجاد رگ‌های متورم در پا هستند.

طبق گفته پزشکان، پوشیدن جوراب واریس در زمان خواب توصیه نمی‌شود.

خط اول درمان رگ‌های واریسی پا، تغییر سبک زندگی و استفاده از جوراب‌های فشاری است.

بله طب سوزنی در تعدادی از بیماران اثرگذار بوده است اما همچنان مؤثرترین درمان، روشی است که پزشک متخصص توصیه می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واریس پا

  1. ناشناس گفت:

    رگهای قرمز زیر پوست وساق پا دیده می‌شود بدون درد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال واریس وجود دارد