واریس طنابی (شاخه ای) چیست و چگونه به وجود می آید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واریس طنابی یا شاخه‌ای یکی از زیرشاخه‌های واریس است که از سیاهرگ‌های متورم (مانند طنابی که گره‌خورده و منشعب شده) به رنگ آبی یا قرمز تشکیل‌شده است. رایج‌ترین علامت آن زخم و برآمدگی پوست و احساس سنگینی، به‌خصوص در پا، است. اسکلروتراپی، لیزر درمانی و پوشیدن جوراب واریس می‌تواند به بهبود واریس شاخه‌ای کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

واریس طنابی (شاخه ای) چیست و چگونه به وجود می آید؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

واریس طنابی چیست و چه علائمی دارد؟ سیاهرگ‌ها نقش مهمی در سیستم عروقی و گردش خون دارند. خون بدون اکسیژن از قسمت‌های مختلف بدن به‌وسیله سیاهرگ و مویرگ‌ به قلب و ریه بازمی‌گردد. در قسمت‌هایی از بدن که خون برخلاف جاذبه زمین حرکت می‌کند مانند ساق و ران پا، به فشار یا مکانیسم‌های دیگر جهت کمک به بازگشت خون به قلب نیاز است.

سرخرگ‌ها از باقی‌مانده ضربان قلب یا فشارخون برای بهبود جریان خون کمک می‌گیرند؛ اما در سیاهرگ‌‌ها، دریچه‌ها این نقش را به عهده ‌دارند. در بعضی افراد تجمع خون در پشت دریچه‌ها باعث به وجود آمدن لخته خون و در نهایت واریس طنابی می‌شود.

واریس شاخه‌ای یا طناب‌مانند برآمدگی‌های نسبتاً بزرگ و گسترده، به‌خصوص در پا، ایجاد می‌کند که می‌تواند بر زیبایی و سلامت شخص تأثیر بگذارد. خستگی پا، احساس درد و سوزش و تغییر رنگ پوست، از مهم‌ترین علائم آن هستند. در ادامه این مقاله از دکترتو همراه ما باشید که می‌خواهیم علل، روش‌های درمان و پیشگیری از این نوع واریس را بررسی کنیم.

واریس طنابی یا شاخه ای چیست؟

واریس به برآمدگی سیاهرگ‌های سطح پوست گفته می‌شود. به زبان ساده زمانی که گردش خون در سیاهرگ‌ها مثل حالت عادی نباشد و مقدار زیادی از سلول‌های خونی در آن به دام بیفتند، واریس طنابی ایجاد می‌شود.

در سیاهرگ‌ها خون با اکسیژن کم حمل می‌شود و به قلب برمی‌گردد. به همین دلیل رنگ واریس معمولاً آبی تیره یا بنفش است. بیشترین قسمت‌هایی که تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند، مچ پا، قسمت داخلی و خارج ران، پشت ساق پا، پشت زانو و باسن هستند. گاهی اوقات در صورت هم ظاهر می‌شوند اما این مورد در واریس عنکبوتی رایج‌تر است.

واریس طنابی یا شاخه ای چیست؟
زمانی که گردش خون در سیاهرگ‌ها مثل حالت عادی نباشد و مقدار زیادی از سلول‌های خونی در آن به دام بیفتند، واریس طنابی ایجاد می‌شود.

واریس طنابی ریشه دار

زمانی که قطر سیاهرگ‌ها به دلیل لخته خون یا ضعف در دیواره رگ زیاد می‌شود، خون به سمت عقب جریان پیدا می‌کند و واریس تشکیل‌شده بزرگ‌تر می‌شود. یکی از دلایلی که به رگ‌های طنابی واریس شاخه‌ای هم می‌گویند این است که سیاهرگ‌های کوچک در سطح پوست، در اثر ابتلا به واریس ظاهری مانند شاخه‌ یا ریشه درخت می‌گیرند.

علائم واریس شاخه ای

رگ‌های واریسی آن‌قدر شایع‌اند که ۲۳ درصد از بزرگ‌سالان را مبتلا می‌کنند. معمولاً بیماران، بیشتر از موارد پزشکی، درگیر درمان زیبایی پوست هستند. ازنظر ظاهری، واریس طنابی بیشتر در افرادی که پوست روشن دارند مشکل‌ساز می‌شود و می‌تواند بدون علائم بوده یا نشانه‌های زیر را داشته باشد:

  • ادم در مچ پا: زمانی که لخته خون باعث قطع جریان خون شود، فشار سلول‌های اطراف روی سیاهرگ‌ها می‌تواند ادم یا تورم از طریق تجمع مایع در اندام‌ها، به‌خصوص در مچ پا را ایجاد کند. سنگینی و ناراحتی پا در این حالت با پوشیدن جوراب‌های واریس کاهش پیدا می‌کند.
  • تغییرات پوستی: با تورم رگ‌ها، سلول‌های پوستی آسیب می‌بینند. تخریب پوست، تغییر رنگ، خشکی و ضخامت پوست (لیپودرماتواسکلروز)، التهاب و درد و ناراحتی از علائم برآمدگی رگ‌های طنابی هستند.
  • زخم‌های پوستی: اگر بیماری واریس درمان نشود، افزایش تورم رگ و التهاب پوست می‌تواند عوارض جدی مانند زخم باز را ایجاد کند. زخم باز بر اثر ترکیدگی و خونریزی رگ‌ها به وجود می‌آید که اجازه ورود میکروب را می‌دهد و بیماری را شدیدتر می‌کند. بیشتر زخم‌ها در قسمت بالای مچ پا ایجاد می‌شوند.

علائم واریس طنابی پا

علائم سیاهرگ‌های طنابی در پا، بیشتر از سایر اندام‌های بدن است. نیروی جاذبه در جلوگیری از جریان صحیح خون بیشترین نقش را دارد و به همین دلیل احتمال ایجاد واریس پا را زیاد می‌کند. علائم آن عبارت‌اند از:

  • درد و ناراحتی
  • خستگی و سنگینی
  • ایجاد لکه‌های پوستی
  • احساس نبض در پا
  • گرفتگی عضلانی
  • تورم مچ و ساق پا
  • پوست خشک یا خارش‌دار که روی رگ واریسی نازک‌تر به نظر می‌رسد.

چه زمانی برای بررسی علائم واریس طنابی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که متوجه شدید تورم رگ‌ها غیرطبیعی است و با درد و ناراحتی یا زخم‌های پوستی همراه شده، به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر احساس می‌کنید لازم است با دکتر قلب و عروق صحبت کنید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، در وب‌سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب برای شما فراهم‌شده است.

به دنبال راهی برای درمان واریس طنابی هستی؟

همین الان از متخصص قلب و عروق مشاوره بگیر

علل ایجاد واریس طنابی

واریس طنابی از نارسایی رگ‌ها و ضعیف‌شدن دریچه سیاهرگ سرچشمه می‌گیرد. سایر شرایطی که از نارسایی وریدی ناشی می‌شود عبارت‌اند از:

  • شغل افراد: اگر حیطه شغلی شما نیاز به نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت دارد، ممکن است در نهایت به رگ‌های شاخه‌ای مبتلا شوید. برخی از مشاغل مستعد ابتلا به این بیماری شامل معلمان، کارگران کارخانه، پرستاران، نویسندگان و برنامه‌نویسان است.
  • چاقی: اضافه‌وزن یا چاقی فشار را بر ناحیه تحتانی، به‌خصوص پاها، افزایش می‌دهد. این فشار اضافی می‌تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و باعث مسدودشدن رگ‌ها شود.
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی: اگر فردی در خانواده شما از واریس طنابی یا بیماری‌ قلبی رنج می‌برد، ممکن است شانس ابتلا شما را زیادتر کند.
  • افزایش سن: هر چه سن بالاتر می‌رود، دیواره رگ‌ها ضعیف‌تر شده و احتمال ابتلا به بیماری واریس بیشتر می‌شود.
  • بارداری: حاملگی با فشار بر رگ‌ها، احتمال بروز واریس شاخه‌ای را زیادتر می‌کند.

سیاهرگ‌های طبیعی و سالم دارای دریچه‌های یک‌طرفه هستند که خون را به سمت قلب حرکت می‌دهند. زمانی که دریچه رگ‌های سطحی اندام‌های بدن به‌درستی کار نکنند، واریس طنابی تشکیل می‌شود.

تشخیص واریس طنابی

اگرچه واریس طنابی به‌راحتی از سطح پوست قابل‌مشاهده‌ است، اما در مواردی نیاز به بررسی دارد:

  • بالینی: ظاهر فیزیکی سیاهرگ‌ها را بررسی می‌کند.
  • اتیولوژیک: اینکه آیا این بیماری ارثی است یا خیر، می‌سنجد.
  • آناتومیک: سیاهرگ‌های درگیر را شناسایی می‌کند.
  • پاتوفیزیولوژیک: جهت جریان خون را ارزیابی می‌کند.

درمان واریس طنابی چگونه است؟

در بیشتر افراد رگ‌های شاخه‌ای درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند و فقط یک مشکل زیبایی هستند. بااین‌حال برای واریس‌های شدیدتر، گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد تا سریع‌تر به حالت عادی خود برگردند.

۱. درمان واریس طنابی با میکروفلبکتومی

میکروفلبکتومی یک درمان رایج است که با عمل جراحی، رگ‌های آسیب‌دیده را خارج می‌کند. این روش از طریق برش‌های کوچک در سطح پوست انجام می‌شود و نیازی به بخیه یا بیهوشی عمومی ندارد.

میکروفلبکتومی یک درمان رایج است که با عمل جراحی، رگ‌های آسیب‌دیده را خارج می‌کند.
میکروفلبکتومی یک درمان رایج است که با عمل جراحی، رگ‌های آسیب‌دیده را خارج می‌کند.

۲. قرص آسپرین برای واریس طنابی

آسپرین یکی از پرمصرف‌ترین قرص‌های دنیا و داروی ضدانعقاد خون است که برای رقیق‌شدن و جلوگیری از لخته خون تجویز می‌شود. آسپرین به افزایش جریان خون در سیاهرگ‌ها، جلوگیری از حمله قلبی و بازشدن عروق خونی کمک می‌کند.

۳. پماد واریس طنابی

آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)، یک داروی گیاهی است که به‌صورت پماد یا ژل موضعی کاربرد دارد و می‌تواند درد و ناراحتی رگ‌های واریس طنابی را کاهش دهد. تنها نکته قابل‌توجه این است که نباید آن را روی زخم پوستی یا زخم‌های باز استفاده کنید.

۴. درمان واریس طنابی با لیزر

لیزر درمانی یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای درمان واریس شاخه ای توسط پزشکان پوست و مو است. بیشتر پزشکان ترجیح می‌دهند رگ‌های طنابی را با لیزر درمان کنند. زیرا متناسب با انواع پوست قابلیت تنظیم دارد. سیستم لیزر Cutera Excel V معمولاً برای درمان بیماری‌های عروقی مانند رگ‌های واریسی استفاده می‌شود.

۵. اسکلروتراپی واریس طنابی

اسکلروتراپی که به آن تزریق‌درمانی هم می‌گویند، با تزریق یک ماده تحریک‌کننده شیمیایی به رگ‌های آسیب‌دیده عمل می‌کند. این محرک پوشش وریدهای مشکل‌ساز را مسدود می‌کند تا رگ واریسی فرو بریزند. برای تعیین بهترین نقطه تزریق دارو از سونوگرافی استفاده می‌شود.

اسکلروتراپی یک روش کم‌تهاجمی است که متخصص قلب، داروی شیمیایی را به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌کند.

اسکلروتراپی که به آن تزریق درمانی هم می‌گویند، با تزریق یک ماده تحریک‌کننده شیمیایی به رگ‌های آسیب‌دیده عمل می‌کند.
اسکلروتراپی که به آن تزریق درمانی هم می‌گویند، با تزریق یک ماده تحریک‌کننده شیمیایی به رگ‌های آسیب‌دیده عمل می‌کند.

۶. عمل واریس طنابی

اگر تورم رگ‌ها و قطر آن‌ها زیاد باشد، پزشک متخصص احتمالاً عمل جراحی را برای شما در نظر می‌گیرد. بستن رادیوفرکوئنسی و روش‌های مبتنی بر کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر از عمل‌های جراحی برای درمان واریس محسوب می‌شوند.

۷. درمان خانگی واریس طنابی

درمان‌های خانگی پیشنهادی برای واریس شامل موارد زیر هستند:

  • بالابردن پاها برای غلبه بر نیروی جاذبه
  • کاهش وزن و تناسب اندام
  • رژیم غذایی سالم حاوی آجیل و مغزها و کاهش مصرف غذاهای شور
  • نوشیدن آب کافی در طول شبانه‌روز
  • حرکت‌کردن بعد از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت
  • پوشیدن شلوارهای آزاد و گشاد (برای واریس پا)
  • مصرف داروهای گیاهی مانند زنجبیل، سیر و فلفل قرمز
  • ماساژ ملایم نواحی آسیب‌دیده

۸. درمان واریس طنابی با طب سنتی

افزودن غذاهای سالم حاوی فلانوئید، سبزی‌ و پروتئین کافی، به کوچک‌شدن رگ‌های واریسی کمک می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و احتمال لخته خون در رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

غذاهای حاوی فلاونوئید عبارت‌اند از:

  • سبزی‌هایی مانند پیاز، فلفل دلمه‌ای، اسفناج و کلم بروکلی
  • مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و زغال‌اخته
  • کاکائو
  • سیر
کاکائو از مواد غذایی است که می‌تواند به بهبود واریس طنابی کمک کند.
کاکائو از مواد غذایی است که می‌تواند به بهبود واریس طنابی کمک کند.

۹. درمان واریس طنابی با ورزش

ورزش منظم آن‌قدر در سلامت جسمی و روحی شما تأثیرگذار است که از شنیدن آن تعجب خواهید کرد! کمک به کاهش فشارخون، بهبود گردش خون، کاهش چربی و افزایش توده عضلانی، از مهم‌ترین فواید آن است. ورزش‌هایی که به بهبود واریس طنابی کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • شناکردن
  • پیاده‌روی
  • دوچرخه‌سواری
  • یوگا

برای درمان واریس شاخه ای به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

دکتر قلب و عروق تنها متخصصانی هستند که در تمام جنبه‌های مراقبت از عروق، از روش‌های کم‌تهاجمی تا جراحی پیچیده، آموزش‌دیده‌اند. همچنین می‌توانند با استفاده از انواع مختلف روش‌ها برای درمان سیستم گردش خون، به بهبود واریس طنابی کمک کنند. برای درمان تورم سیاهرگ‌ها، می‌توانید به وب‌سایت دکترتو سر بزنید و از مشاوره تلفنی با دکتر قلب یا مشاوره آنلاین استفاده کنید.

می‌خوای با کمترین هزینه واریس طنابی رو درمان کنی؟

عوارض جانبی واریس طنابی

در بیشتر افراد خطراتی از ابتلا به بیماری واریس گزارش نشده است؛ اما امکان دارد موارد زیر در برخی افراد مشاهده شود:

واریس طنابی در بارداری

رگ‌های واریسی یک بیماری شایع و معمولاً بی‌ضرر در دوران بارداری یا به عبارتی از عوارض بارداری به‌حساب می‌آید. واریس طنابی زمانی اتفاق می‌افتد که رحم به رگ‌های بزرگ فشار وارد کند و در این حالت مانع از بازگشت خون از پاها به قلب شود. بالابردن پاها حداقل یک‌بار در روز، تحرک و ورزش کافی، از بروز ناراحتی و درد جلوگیری می‌کند. همچنین واریس واژن در بارداری از مشکلات دیگری است که برخی زنان باردار با آن درگیر هستند.

پیشگیری از واریس طنابی

اگر رگ‌های شاخه ای دارید و می‌خواهید اقداماتی را برای بهبود جریان خون انجام دهید یا از بروز واریس طنابی جلوگیری کنید، این موارد به شما کمک می‌کنند:

  • هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نیندازید.
  • از جوراب‌های واریس استفاده کنید.
  • ورزش منظم، حداقل ۳ ساعت در هفته را جدی بگیرید.
  • در صورت مشاهده علائمی از درد و ناراحتی رگ‌ها یا تورم پوست، به پزشک متخصص مراجعه کنید.
جوراب‌های واریس روشی مطمئن برای درمان واریس هستند.
جوراب‌های واریس روشی مطمئن برای درمان واریس هستند.

تفاوت واریس شاخه ‌ای و رگ‌ های عنکبوتی چیست؟

واریس عنکبوتی نوع دیگری از واریس است که به شکل تارعنکبوت بدون برآمدگی در سطح پوست ایجاد می‌شود. مهم‌ترین تفاوت آن با واریس طنابی، تفاوت در اندازه است.

رگ های شاخه ای (حدود ۳ میلی‌متر یا کمتر) بزرگ‌تر از رگ‌های عنکبوتی (معمولاً ۱ میلی‌متر یا کمتر) هستند. در بعضی افراد، هر دو نوع واریس در کنار هم روی سطح پوست ایجاد می‌شوند.

به نقل از سایت «ncbi.nlm»:

 واریس طنابی گاهی اوقات می‌تواند به‌عنوان رگ‌های تغذیه‌کننده از واریس عنکبوتی عمل کند.

هزینه درمان واریس طنابی چقدر است؟

هزینه درمان واریس شاخه ای، به روش انتخابی بستگی دارد. اگر عمل جراحی باشد بین ۳ تا ۱۳ میلیون متغیر است. سایر روش‎‌ها مانند استفاده از جوراب واریس، پماد و روش‌های خانگی هزینه بسیار کمتری دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که «همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!»

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

واریس طنابی یکی از انواع بیماری‌های واریس است که با تورم‌های بزرگ‌تر از ۱ میلی‌متر و شاخه مانند مشخص می‌شود. این بیماری به دلایل ژنتیکی یا کاهش توانایی رگ‌ها در انتقال جریان خون ایجاد می‌شود و می‌تواند روی سطح پوست یا بین عضلات رخ دهد.

اگر در دوران بارداری قرار دارید یا به دلیل نوع شغلتان زمان‌های طولانی را می‌نشینید، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا قرار می‌گیرید. لیزردرمانی، اسکلروتراپی و در موارد شدیدتر عمل جراحی مسدودکردن رگ‌ها با مواد شیمیایی، از راه‌های درمان آن هستند که پزشک متخصص قلب و عروق آن را مشخص می‌کند. در آخر، با مراجعه به وب‌سایت دکترتو می‌توانید مشاوره تلفنی با متخصص قلب و عروق یا نوبت حضوری ویزیت دکتر دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

وریدهای واریسی معمولاً تهدیدکننده نیستند. اگر علائم شدیدی مانند تورم یا ازکارافتادگی اندام را ایجاد کنند، باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی جلوگیری کنید.

وریدهای واریسی معمولاً به دلیل ضعیف‌بودن دیواره سیاهرگ‌ها، افزایش سن و اضافه‌وزن ایجاد می‌شوند.

روش‌های کم‌تهاجمی مانند لیزردرمانی و در موارد شدیدتر، عمل جراحی که توسط پزشک توصیه شود.

خانم‌ها، زنان باردار و افرادی که بین 40 تا 80 سال سن دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واریس طنابی

  1. ناشناس گفت:

    لیزر درمانی چقدر هزینه دارد وروش مطمعنی هست که واریس طنابی خوب شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله مفید است
      بستگی به میزان جراحت دارد