واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واریس بیماری عروقی سیاهرگی شایعی است که نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد دنیا با آن درگیر هستند. تغییرات هورمونی خانم‌ها، ژنتیک، سبک زندگی ناسالم، افزایش سن، اضافه وزن از ریسک فاکتورهای واریس هستند. بهترین روش درمان واریس، لیزر است. از روش‌های درمان خانگی واریس هم می‌توان کمک گرفت. روغن سیاه دانه یکی از موثرترین داروهای گیاهی طب سنتی برای درمان واریس است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
همه چیز درباره واریس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

واریس بیماری عروقی سیاهرگی شایعی است که نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد دنیا با آن درگیر هستند. رگ‌های سطحی فرد مبتلا به این بیماری به‌خاطر دلایل مختلف متورم و بزرگ می‌شوند و گاهی به‌حدی برآمدگی رگ‌ها زیاد می‌شود که باعث تیرگی آن ناحیه از بدن شده که ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند. رگ‌های واریسی که به آن‌ها رگ عنکبوتی هم می‌گویند در هر قسمتی از بدن ایجاد می‌شوند اما بیشترین میزان بروز آن در پاها است که به‌خاطر فشار بیشتری است که به این اندام وارد می‌شود.

با ما باشید تا با این بیماری، علائم و روش‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این عارضه چه علائمی ایجاد می‌کند؟ علت بروز آن چیست؟ چه افرادی ممکن است دچار آن شوند؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

واریس چیست؟

سیاهرگ‌های سطحی که کارشان خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن است تحت فشار به رگ‌های واریسی تبدیل می‌شوند. تخریب دریچه‌های کبوتری سیاهرگ‌های سطحی باعث برگشت خون به سمت سیاهرگ می‌شود که نتیجه آن تورم، گشادشدن و پیچ‌وتاب خوردن عروق خواهد بود. حالتی که به آن اصطلاحا واریس می‌گویند. در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب، ممکن است این بیماری عوارضی برای فرد ایجاد کند.

متن انگلیسی: «Sometimes varicose veins can limit your activities. Your symptoms may get worse when you sit or are on your feet for long periods, and they may get better when you lie down or put your feet up.»
ترجمه متن: «این بیماری می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی شما را محدود کند. گاهی نیز با دراز کشیدن و بالا دادن پاها، علائم بهبود پیدا می‌کنند.»

به نقل از nhlbi.nih

علائم واریس چیست؟

از علائم این بیماری بدون درد می‌توان به رگ‌های آبی یا بنفش تیره و ایجاد سیاهرگ‌های پیچ خورده روی پاها اشاره کرد. علائم آن همراه با درد عبارتند از:

  • تشدید درد پس از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت
  • سوزش، گرفتگی، تورم و ضربان در عضلات ساق پا
  • گرفتگی و تورم عضلات مچ و ساق پا
  • احساس سنگینی و درد پاها
  • تغییر رنگ پوست در نواحی اطراف رگ‌های واریسی
  • حس خارش در اطراف رگ‌ها

چه زمانی باید برای بررسی علائم واریس به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر کدام از علائم و نشانه‌های این عارضه که در بالا اشاره کردیم باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص قلب وجود دارد.

آیا شما هم علائم واریس را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت بروز واریس چیست؟

ضعف یا اختلال عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری علت بروز این عارضه است. زمانی که دریچه‌ها درست کار نکنند، جریان خون به عقب برگشته و در رگ‌ها جمع می‌شود. نتیجه آن تورم و بزرگ‌شدن رگ‌ها و سنگینی پاها خواهد بود. از موارد علت بروز این بیماری می‌توان به ژنتیک، افزایش سن، اضافه وزن، شغل، بارداری و جنسیت اشاره کرد.

چه کسانی مستعد بیماری واریس هستند؟

افرادی که شایع‌ترین فاکتور خطر را داشته باشند، بیشتر مستعد این بیماری هستند:

  • ژنتیک
  • جنسیت
  • سن
  • فشار روی شکم
  • رژیم غذایی
  • اضافه وزن
  • بارداری
  • سبک زندگی
  • تروما یا سابقه جراحی
سیاهرگ‌ها تحت فشار به رگ‌های واریسی تبدیل می‌شوند.
سیاهرگ‌های سطحی که کارشان خونرسانی به اندام‌های مختلف بدن است تحت فشار به رگ‌های واریسی تبدیل می‌شوند.

تشخیص واریس چگونه انجام می شود؟

مهم‌ترین مرحله برای درمان این عارضه، تشخیص به‌موقع بیماری است. روش‌های مختلف تشخیص این بیماری عبارتند از:

  • سونوگرافی داپلر وریدی
  • سونوگرافی داپلکس
  • تست ترندلنبرگ
  • ونوگرافی
  • پلتیسموگرافی

با مشاهده علائم اولیه، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. متخصص این بیماری با بررسی علائم و معاینه بالینی و روش‌های بالا روش درمانی مناسب با بیمار را تجویز می‌کند.

درمان واریس چیست؟

روش‌های درمان این بیماری میزان درد و ناراحتی وریدهای واریسی را کاهش داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند. گاهی ممکن است شدت رگ‌های واریسی زیاد باشد، که در آن صورت چاره‌ای به‌غیر از عمل جراحی نخواهد بود. از روش‌های رایج درمان این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوراب واریس
  • لیزر سطح پوست
  • لیزر درون عروقی
  • اسکلروتراپی
  • آراف رادیوفرکانسی
  • جراحی اندوسکوپ سیاهرگ
  • برداشتن وریدها
  • فلبکتومی

گاهی ممکن است شدت رگ‌های واریسی زیاد باشد، که در آن صورت چاره‌ای به‌غیر از عمل جراحی نخواهد بود.

مهم‌ترین مرحله برای درمان این عارضه، تشخیص به‌موقع بیماری است.
مهم‌ترین مرحله برای درمان این عارضه، تشخیص به‌موقع بیماری است.

۱. درمان واریس پا

برای درمان واریس پا، متخصص می‌تواند روش‌های غیرتهاجمی مثل ورزش، جوراب، کاهش وزن، بالاتر قراردادن پاها، نپوشیدن لباس‌های تنگ، پرهیز از نشستن و ایستادن‌های طولانی و پا روی پا قرار ندادن در حالت نشسته را تجویز کند. در مواردی هم برای درمان بیماری، متخصص درمان‌های تهاجمی مثل فلبکتومی، لیگاسیون (بستن رگ‌ها) و سوزاندن رگ‌ها را توصیه می‌کند.

۲. پماد برای درمان واریس

از کرم و پماد برای درمان این عارضه استفاده می‌شود که مستقیم موضع آسیب‌دیده را با پماد ماساژ می‌دهند. رگ‌های واریسی، سطحی و نزدیک پوست هستند به‌همین خاطر پماد برای درمان این بیماری گزینه اثرگذاری است که کبودی پوست، تورم رگ‌ها و درد را کاهش می‌دهد. پماد درمان این عارضه حاوی ترکیبات شاه بلوط یا ویتامین K است که با خاصیت ضدالتهابی، ورم پا یا تورم نواحی دیگر ناشی از رگ‌های واریسی را کم می‌کند.

مزیت مهم پماد برای درمان این بیماری، ترمیم بافت پوست است تا به حالت اولیه برگردد. کرم واریکاست و واریس واری استاپ دو کرم ضدالتهابی و تسکین‌دهنده درد هستند که گردش خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشند.

از کرم و پماد برای درمان این عارضه استفاده می‌شود که مستقیم موضع آسیب دیده را با پماد ماساژ می‌دهند.
از کرم و پماد برای درمان این عارضه استفاده می‌شود که مستقیم موضع آسیب‌دیده را با پماد ماساژ می‌دهند.

۳. درمان واریس با روغن سیاه دانه

روغن سیاه‌دانه خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که برای بهبود رگ‌های واریسی پا و عنکبوتی مناسب است. هرچند طب سنتی بر مصرف درمان این بیماری با روغن سیاه دانه تاکید دارد، اما از نظر پزشکان برای پیشگیری از تشدید بیماری یا طولانی‌تر شدن درمان بهتر است با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

۴. درمان واریس با لیزر

درمان این عارضه با لیزر را معجزه درمان این بیماری می‌دانند که روش سالم درون‌رگی برای رفع مویرگ‌های عنکبوتی است. درمان این بیماری با لیزر به‌خاطر سرعت بالا، عدم‌نیاز به بستری‌شدن و عوارض حداقلی بهترین روش درمان محسوب می‌شود. بسته به شدت و قطر رگ‌های واریسی از روش درمان این بیماری با لیزر یا رادیوفریکوئنسی (RF) استفاده می‌کنند.

۵. درمان خانگی واریس

روش‌های درمان خانگی این بیماری بیشتر برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت این عارضه از نوع خفیف مناسب هستند. البته بهتر است برای درمان خانگی این بیماری هم حتما با متخصص قلب و عروق مشورت کنید و بدون تجویز پزشک سراغ درمان خانگی نروید.

  • درمان خانگی با خاکشیر
  • درمان با فلفل قرمز
  • درمان خانگی با زنجبیل
  • درمان با سرکه سیب
  • دمنوش چای سبز، شاه بلوط هندی، چوب سرو
  • درمان خانگی با یخ
روش‌های درمان خانگی این بیماری بیشتر برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت این عارضه از نوع خفیف مناسب هستند.
روش‌های درمان خانگی این بیماری بیشتر برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت این عارضه از نوع خفیف مناسب هستند.

۶. درمان واریس با حجامت

برای درمان این بیماری با حجامت، خون تازه، اکسیژن و لنف از طریق مکش در وریدها جریان پیدا می‌کند. خون جدیدی که در روش درمان این بیماری با حجامت وارد رگ‌ها شده، سلول خونی قدیمی فاقد اکسیژن را از رگ دفع می‌کند و باعث کاهش ورم وریدی می‌شود. درنتیجه، رگ‌های تیره کم‌کم باز می‌شوند.

۷. درمان واریس با طب سنتی

درمان این بیماری با طب سنتی روی تغییر سبک زندگی، تغذیه، مصرف داروها و روغن‌های گیاهی و روغن‌تراپی تاکید دارد. روش‌های رایج درمان این عارضه با طب سنتی عبارتند از:

درمان با طب سنتیدرمان خوراکی واریس در طب سنتی
درمان با حجامتلیمو ترش
درمان با زالوروغن زیتون
درمان با بادکشسرکه سیب
 فلفل قرمز
 سیر
درمان واریس با طب سنتی

۸. درمان واریس با سرکه سیب

ویژگی ضدالتهابی و خواص سرکه سیب که میزان ورم رگ‌های واریسی را کم می‌کند، باعث شده که گزینه مناسبی برای درمان این عارضه باشد. مصرف موضعی سرکه سیب همراه نارون کوهی به‌صورت ماساژ روی وریدهای واریسی باعث بهترشدن جریان خون در دیواره این رگ‌ها می‌شود.

۹. درمان واریس با خاکشیر

شربت خاکشیر از گذشته گزینه محبوب برای درمان این بیماری، بواسیر و واریکوسل بوده و طب سنتی به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی، ضددرد، آنتی‌اکسیدانی و تب‌بر بودن خاکشیر آن را برای درمان این بیماری تجویز می‌کند.

۱۰. درمان واریس با زالو

درمان این عارضه با زالو شیوه درمانی ثابت‌شده‌ای است که درد و ورم ناشی از وریدهای واریسی را کاهش می‌دهد. به‌علاوه اینکه ظاهر رگ‌های لخته شده را هم بهتر می‌کند. آنزیم موجود در بزاق زالو به‌خاطر اینکه ضدانعقاد است می‌تواند از ایجاد لخته و غلظت خون پیشگیری کند. این بزاق همچنین لخته‌های خونی مسدودکننده عروق را هم رفع می‌کند. در کنار درمان این عارضه با زالو حتما جوراب واریس بپوشید و سبک غذایی سالم و ورزش را رعایت کنید.

۱۱. جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس قدیمی‌ترین، موثرترین و رایج‌ترین روش درمان واریس و رفع رگ‌های عنکبوتی است که پوشیدن آن نه‌تنها علائم واریس را کمتر کرده بلکه از حادشدن بیماری هم جلوگیری می‌کند. پوشیدن جوراب واریس کمک می‌کند گردش خون بهتر شده و درد و ورم را هم کم می‌کند.

جوراب واریس قدیمی‌ترین، موثرترین و رایج‌ترین روش درمان واریس و رفع رگ‌های عنکبوتی است.

در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.
در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

برای درمان واریس باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. البته پزشک‌های دیگر با تخصص‌های مختلف هم می‌توانند این عارضه را درمان کنند. اما بهترین تیم پزشکی برای درمان این بیماری، همان متخصص قلب و عروق است.

شما می‌توانید برای درمان این عارضه از طریق سایت دکترتو با متخصص قلب و عروق در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

بهترین روش درمان واریس برای تو چیه؟

انواع واریس کدامند؟

این بیماری به شکل‌های مختلفی در فرد ظاهر می‌شود و در سیاهرگ ها بروز می‌کند. برای دانستن اینکه چه تفاوتی بین سرخرگ و سیاهرگ وجود دارد می‌توانید این مطلب را مشاهده کنید. رگ‌های متورم و تیره‌رنگی که معمولا دردناک هم هستند. واریس انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

۱. واریس ورید صافن بزرگ

ورید صافن بزرگ، بزرگترین سیاهرگ بدن محسوب می‌شود که از مچ پا به ناحیه کشاله ران می‌رسد. واریس پشت ران، پاها و قسمت بیرونی ران‌ها جزو واریس ورید صافن بزرگ هستند.

۲. واریس ورید صافن کوچک

واریس ورید صافن کوچک بیشتر پشت مچ پا و پشت زانو را درگیر می‌کند، رگی که از قسمت بیرونی تاندون آشیل به رگ پشت زانو می‌رسد.

۳. واریس متوسط

این نوع از بیماری شدت متوسطی دارد اما از نظر اندازه بزرگ است و رنگ کبودی دارد. عدم درمان به‌موقع این بیماری مشکلات جدی به‌دنبال دارد. لیزر و اسکلروتراپی روش‌های شایع برای درمان نوع متوسط هستند.

۴. واریس شدید

عدم درمان به‌موقع این بیماری باعث شدت پیداکردن بیماری شده و ظاهر نازیبایی روی پوست ایجاد می‌کند. تغییر رنگ پوست، ورم شدید رگ‌ها و زخم پوستی از عوارض این بیماری از نوع شدید هستند.

۵. واریس عنکبوتی

واریس عنکبوتی رگ‌های کوچک و پیچ‌دار با رنگ قرمز که بیشتر پاها را درگیر می‌کنند.

۶. واریس شاخه ای

واریس طنابی ریشه دار زیر زانوها را درگیر کرده، شکل برآمده و بزرگی دارد و نسبت به نوع ورید صافن باریک‌تر است.

واریس پا

حتما می‌خواهید بدانید که واریس پا چیست! واریس پا یا عروق عنکبوتی درواقع متداول‌ترین بیماری عروقی است که بیشتر در خانم‌های باردار و افراد مسن دیده می‌شود. این بیماری ظاهر خوشایندی ندارد و با درد، تورم، لخته خونی و گاهی زخم باز همراه می‌شود. بی حسی و گزگز کردن پاها هم در این عارضه دیده می‌شوند که علت آن ضعیف‌شدن گردش خون و اکسیژن‌رسانی ناکافی به وریدها است.

متن انگلیسی: «When your vein walls are weak and your valves aren’t working right, blood backs up in your vein. This causes the blue and purple bulges you see on your legs, feet or ankles. Several treatment options can work, but varicose veins can return.»
ترجمه متن: «در این عارضه، سیاهرگ‌های بزرگ شکل پیچ‌خورده و متورم پیدا کرده و به رنگ قرمز، آبی یا رنگ پوست ظاهر می‌شوند.»

به نقل از my.clevelandclinic
واریس پا یا عروق عنکبوتی درواقع متداول‌ترین بیماری عروقی است که بیشتر در خانم‌های باردار و افراد مسن دیده می‌شود.
واریس پا یا عروق عنکبوتی درواقع متداول‌ترین بیماری عروقی است که بیشتر در خانم‌های باردار و افراد مسن دیده می‌شود.

واریس مری

این عارضه، بیماری شایع در بیماران کبدی جدی است که باعث بزرگ و غیرطبیعی‌شدن وریدها در مری می‌شود، بنابراین واریس مری در سیروز کبدی دیده می‌شود. در این بیماری، خون به‌درستی در کبد جریان پیدا نمی‌کند که علت این انسداد، لخته خون یا زخم بافت کبدی است. نشت یا پارگی رگ‌ها در این بیماری احتمال خونریزی خطرناک دارد.

واریس بیضه

واریکوسل چیست و چه عوارضی دارد؟ تورم و بزرگ‌شدن وریدهای بیضه عامل واریس بیضه هستند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به رگ‌های واریسی پا دارد. این بیماری تورم و گرفتگی بدون درد است.

واریس دست

این بیماری هم نوعی بیماری گرفتگی رگ‌های دست است که با نازک‌تر شدن پوست دست به‌خاطر افزایش سن و کاهش لایه چربی زیرجلدی همراه است. این کاهش چربی باعث می‌شود که رگ‌ها در روزهای گرم یا دمای بالا یا وقتی فعالیت بدنی زیاد می‌شود، متورم شوند و این بیماری در دست به‌ویژه در ناحیه مچ ایجاد می‌شود. برای درمان واریس دست باید به دکتر مراجعه کنید.

واریس صورت

اما واریس صورت چیست! این عارضه عبارتست از تورم و قرمزشدن وریدهای سطحی صورت که به‌خاطر بیماری عروقی تلانژکتازی به‌وجود می‌آید. واریس صورت را مشکل رگ‌های عنکبوتی هم می‌گویند. محرک‌های محیطی، ژنتیک، مصرف الکل، بارداری، ضربه و جراحت، تغییرات آب و هوایی، نور خورشید از فاکتورهای خطر این نوع از بیماری هستند.

این عارضه عبارتست از تورم و قرمز شدن وریدهای سطحی صورت.
این عارضه عبارتست از تورم و قرمز شدن وریدهای سطحی صورت که به‌خاطر بیماری عروقی تلانژکتازی به‌وجود می‌آید.

واریس معده

اکنون می‌خواهیم بدانیم که واریس معده چیست! واریس معده یا واریس مری نوعی بیماری خطرناک و حاد است که رگ‌های متصل کننده لوله گلو به معده را درگیر می‌کند. بیشتر بیماران مبتلا به بیماری‌های کبدی حاد مثل سیروز کبدی احتمالا به این بیماری در معده مبتلا می‌شوند.

واریس واژن در بارداری

واریس واژن در بارداری یکی از عوارض بارداری بوده و نتیجه تغییرات هورمونی به‌خصوص هورمون پروژسترون بارداری است که باعث تضعیف دیواره رگ‌ها شده و درنتیجه به‌خاطر عبور جریان خون، رگ‌ها متورم می‌شوند. فشاری که جنین درحال‌رشد در بارداری ایجاد می‌کند، اجازه حرکت جریان خون در واژن را نمی‌دهد و ممکن است لخته خون ایجاد شود.

پیشگیری از واریس چگونه است؟

پیشگیری از این بیماری در تمام انواع آن ممکن نیست، اما با انجام چند راهکار می‌توان تاحدی به پیشگیری از آن امیدوار بود:

  • محافظت از پوست صورت در مقابل نور خورشید با کرم ضد آفتاب
  • ورزش منظم مثل پیاده‌روی و دویدن برای استقامت بیشتر پاها و مویرگ‌ها و گردش خون بهتر
  • اصلاح سبک زندگی، کنترل وزن
  • پرهیز از روی هم انداختن پاها به مدت طولانی
  • بالا نگه‌داشتن پاها حین استراحت برای کاهش فشار به رگ پاها
  • پرهیز از ایستادن و نشستن طولانی‌مدت
  • استفاده از جوراب ضدواریس و عدم پوشیدن لباس‌های تنگ در ناحیه کمر، کشاله ران و پاها
  • پرهیز از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در طولانی‌مدت

عوارض واریس چیست؟

گردش نامناسب جریان خون به‌خاطر این بیماری عوارض جانبی مختلفی در فرد ایجاد می‌کند:

  • تشدید علائم در صورت بی‌توجهی به درمان
  • درد
  • بی‌قراری پاها
  • گرفتگی عضلات
  • ورم مچ پا
  • خستگی پاها
  • خونریزی و زخم
  • ترومبوز سطحی و عمقی: ترومبوز وریدی چیست؟
گردش نامناسب جریان خون به‌خاطر این بیماری عوارض جانبی مختلفی در فرد ایجاد می‌کند.
گردش نامناسب جریان خون به‌خاطر این بیماری عوارض جانبی مختلفی در فرد ایجاد می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

واریس که تورم و بزرگ‌شدن رگ‌های سطحی نزدیک پوست با شکل پیچ‌خورده و رنگ کبود است، ممکن است در هر ناحیه‌ای از بدن ایجاد شود. اما بیشتر پاها را درگیر می‌کند، با این حال واریس دست، صورت، مری و غیره هم داریم. ایجاد رگ‌های واریسی در حالت خفیف بیماری جدی نیست. اما اگر شدت زیاد باشد ممکن است عوارض جدی داشته باشد. به‌علاوه اینکه ظاهر نازیبایی هم روی پوست ایجاد می‌کند.

با مشاهده علائم این بیماری بلافاصله به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. هرچند که روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارند. اما بهترین روش برای درمان آن، لیزر است که سرعت بیشتر و زمان کمتری برای درمان لازم دارد. می‌توانید از روش‌های درمان خانگی این بیماری و طب سنتی هم کمک بگیرید.

برای اطلاع از علت و نحوه درمان واریس باید با پزشک متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، یکی از علائم شایع این بیماری، درد است.

عامل ارث و ژنتیک در انتقال این عارضه نقش موثری ایفا می‌کند.

درمان این بیماری دو حالت روش پیشگیرانه و روش درمان قطعی دارد. روش اول از پیشروی بیماری جلوگیری می‌کند و روش درمان قطعی هم تا حد امکان، وریدهای واریسی را از بین می‌برد.

تشخیص به‌موقع و درمان زودهنگام می‌تواند بیمار را به درمان قطعی امیدوار کند. اما این عارضه، بیماری برگشت‌پذیر نیست و به‌ندرت بعد از بهبودی بازمی‌گردد.

درمان این بیماری با آب سرد یا آب ولرم و یا درمان این عارضه با یخ گزینه مناسبی است که جریان خون را در رگ‌ها به‌ گردش در می‌آورد و امکان درمان این عارضه را دارد.

برای درمان این بیماری سراغ مصرف خوراکی‌هایی بروید که گردش خون را بهتر می‌کنند. مثل مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان (توت فرنگی، انگور، زغال اخته)، غذاهای حاوی ویتامین C، B و E، مواد غذایی فیبردار (سبزیجات و میوه)، حاوی منیزیوم (آووکادو و موز)، امگا 3، زنجبیل و سرکه سیب.

این جوراب قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش درمان این بیماری است که علائم آن را کاهش می‌دهد، از تشدید بیماری جلوگیری کرده و با بهترکردن گردش خون پاها، درد را کمتر کرده و رگ‌های مربوطه را درمان می‌کند.

ورزش‌های سنگین که فشار زیادی به عروق خونی پاها بیاورند در بلند مدت باعث این بیماری می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واریس

  1. ناشناس گفت:

    سلام من پشت پاهام دچرا واریس شدید شده وشبها پاهام سوزش پیدا میکنه وپوست پاهام خیلی خشک میشود

    برای درمانش باید چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر متخصص می توانید از روش های زیر استفاده کنید

      جوراب واریس
      لیزر سطح پوست
      لیزر درون عروقی
      اسکلروتراپی
      آراف رادیوفرکانسی
      جراحی اندوسکوپ سیاهرگ
      برداشتن وریدها

  2. حمید مهمی گفت:

    پا هم دردمیکند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سوالتان را دقیق تر بپرسید

  3. محفوظ گفت:

    چندین سال پیش پزشکی را در ماهواره دیدم که مدعی بود چیزی به اسم واریس وجود ندارد . گره هایی در کشاله ران پا وجود دارد که وقتی به هر علتی در هم می پیچند موجب انسداد رگها میشوند که نتیجه اش میشود واریس .
    لذا اگر این گره ها از هم باز شوند ، واریس به خودی خود درمان میشود .
    این را گفتم که پزشکان محترم دکتر تو در این مورد هم تحقیق کنند . شاید موجبات پیشرفت و ترقی در علم پزشکی شود .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به همین تعریفی که شما گفتید واریس می گویند

  4. حسین طاهری گفت:

    با سلام و تشکر از ترجمه و ویرایش خوب متن، نکته ای که به ان اشاره نشده و مغفول مانده این است که درمان کننده اصلی واریس و آشنا به تمامی روشهای درمانی ان جراح عروق است نه متخصص قلب !
    پزشک متخصص قلب در صورت نیاز به هرگونه اقدام جراحی در روند درمان واریس کار خاصی نمیتواند انجام دهد برعکس یک فوق تخصص جراحی عروق که تخصص اصلیش انجام اعمال جراحی بر روی عروق است قدرت مانور بیشتری در درمان بیماران دچار واریس دارد. و دقیقا به همین علت است که تشخیص و درمان بیماران دچار مشکلات وریدی جز سرفصلهای اصلی کتب جراحی عروق است و در هیچ کتاب قلب و عروقی اسمی از درمان و تشخیص واریس برده نشده است و حتی جزء دروس اموزشی دانشجویان رشته قلب و عروق نمی باشد. در عین حال شیوع بالای بیماری واریس در جامعه و جنبه زیبایی ان باعت جذابیت بیش از حد همکاران رشته قلب و عروق به این بیماری شده است.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از کامنت و همراهی خوبتان