واریس عنکبوتی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واریس عنکبوتی یا رگهای عنکبوتی، رگ‌های کوچک و برجسته سیاهرگ هستند که مانند شاخه‌های درخت یا تارعنکبوت به نظر می‌رسند. واریس تارعنکبوتی معمولاً در زیرپوست (روی ساق پا، ران یا صورت) دیده می‌شود و برخلاف واریس طنابی، پوست بدن را برجسته نمی‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
واریس عنکبوتی چیست؟

واریس عنکبوتی یکی از زیرشاخه‌های بیماری واریس است که از رگ‌های پیچ‌خورده، متورم یا بدون تورم در پوست با رنگ‌های آبی، قرمز یا رنگ پوست ظاهر می‌شود. رگ عنکبوتی معمولاً بیشتر از سایر بخش‌های بدن، پا، لگن، باسن و صورت را هدف قرار می‌دهد؛ اما چه دلیلی باعث می‌شود تا به واریس تار عنکبوتی دچار شویم؟ چگونه می‌توانیم درصد ابتلا را پایین بیاوریم؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌تر این بیماری بپردازیم.

واریس عنکبوتی چیست؟

آیا تابه‌حال خطوط آبی یا قرمزرنگی را در ران‌ها یا ساق پایتان دیده‌اید؟ خطوطی که می‌توانند بسیار کوچک یا درهم گره‌خورده به‌اندازه یک توپ پینگ‌پنگ باشند! این‌ها واریس نامیده می‌شوند.

واریس به سیاهرگ یا مویرگ‌های زیرپوست گفته می‌شود که به دلیل مشکل دریچه رگ در عبور خون ایجاد می‌شود. اگر دردناک و متورم باشد واریس طنابی است و اگر تنها علامت آن شکل تارعنکبوت در زیرپوست باشد، واریس عنکبوتی نام دارد. رگ‌های عنکبوتی مانند واریس‌های حاد، درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند و دلایل مختلفی مانند ژنتیک و تغییرات هورمونی در بروز آن‌ دخیل‌ است.

رگ‌های واریسی در زنان (به‌خصوص میان‌سالان) دو برابر بیشتر از مردان ایجاد می‌شود.

واریس به سیاهرگ یا مویرگ‌های زیرپوست گفته می‌شود که به دلیل مشکل دریچه رگ در عبور خون ایجاد می‌شود.
واریس به سیاهرگ یا مویرگ‌های زیر پوست گفته می‌شود که به دلیل مشکل دریچه رگ در عبور خون ایجاد می‌شود.

علائم واریس عنکبوتی چیست؟

برخی افراد به غیر از تاثیر شکل تار عنکبوتی واریس در ظاهرشان، علائمی ندارند (به جز رگ‌هایی که به رنگ بنفش تیره یا آبی در سطح پوست ظاهر می‌شوند)؛ اما بعضی دیگر پا درد، خستگی و سنگینی پا را گزارش کرده‌اند. معمولا واریس صورت هم از این نوع است. علائم شایع رگ‌های واریسی عبارت‌اند از:

  • احساس نبض و ضربان شدید در پا
  • گرفتگی و خواب رفتگی
  • تورم و التهاب
  • خارش و قرمزی
  • حساس و دردناک در لمس
  • احساس گرمی در محل واریس (نشانه وجود لخته خون)
  • زخم یا لکه پوستی
  • خونریزی رگ‌های واریسی
  • خستگی و جلوگیری از فعالیت روزانه شما
  • تشدید درد بعد از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت
  • خارش در اطراف یک یا چند رگ (رگ‌هایی که دچار گرفتگی شده باشند.)
  • تغییر رنگ پوست در اطراف واریس عنکبوتی

به نقل از webmd:

باتوجه‌به اینکه تغییرات هورمونی یکی از دلایل ایجاد واریس عنکبوتی است، امکان دارد در زمان قاعدگی یا دوران بارداری احساس درد یا خستگی بیشتری داشته باشید.

چه زمانی برای بررسی علائم رگ های عنکبوتی به پزشک مراجعه کنیم؟

واریس عنکبوتی معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند اما اگر احساس درد و ناراحتی داشتید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. رگ عنکبوتی نشانه بیماری قلبی نیست و با آن ارتباطی ندارد؛ درصورتی‌که بیماری قلبی دارید و نگران ارتباط آن با واریس هستید، می‌توانید در وب‌سایت دکترتو از متخصص قلب و عروق نوبت حضوری دریافت کنید. همچنین امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق برای شما وجود دارد.

به دنبال راهی برای درمان واریس عنکبوتی هستی؟

همین الان از متخصص مشاوره بگیر

علل ایجاد رگهای عنکبوتی

واریس بیشتر روی رگ‌های پا تأثیر می‌گذارد. به این دلیل که ایستادن و راه‌رفتن (به خصوص در طولانی‌مدت مانند کوهنوردی در ورزشکاران) باعث افزایش فشار در رگ‌های پایین تنه می‌شود. درنتیجه برای خون‌رسانی بیشتر، گلبول‌ها در رگ‌ها تجمع می‌یایند و گرفتگی ایجاد می‌شود. در این شرایط احتمال ایجاد واریس عنکبوتی هم بیشتر است. سایر مواردی که در تشکیل آن نقش دارند عبارت‌اند از:

  • مشکلات دریچه رگ‌‌ها و جلوگیری از جریان طبیعی خون
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و تجمع چربی در کبد
  • فشارخون
  • ضعف ماهیچه‌های ساق پا
  • اضافه‌وزن یا چاقی
  • تغییرات ناگهانی هورمونی مانند دوران بارداری
  • فشار نیروی جاذبه، مخصوصاً در پا
  • نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت، بیشتر از ۴ ساعت
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی
  • بیماری‌ یا ضربه شدید به پا

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به رگ های عنکبوتی قرار دارند؟

هر فردی ممکن است به واریس خفیف تا شدید مبتلا شود. موارد زیر، از عواملی هستند که خطر ابتلا به واریس عنکبوتی را افزایش می‌دهند:

  • سن: افزایش سن باعث ساییدگی و پارگی دریچه‌های رگ‌هایی می‌شود که به کنترل جریان خون کمک می‌کنند. در نهایت، این سایش به جای کمک به عبور جریان خون، باعث بازگشت آن به پشت دریچه‌ها می‌شود و واریس شکل می‌گیرد.
  • تغییرات هورمونی نامنظم: زنان بیشتر در معرض تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند. تغییرات هورمونی قبل از دوره قاعدگی، در دوران بارداری یا یائسگی ممکن است عاملی باشد که به ایجاد واریس کمک می‌کند. زیرا هورمون‌های زنانه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در شل‌کردن دیواره سیاهرگ‌ها هستند. استفاده از قرص‌های هورمونی مثل قرص ضدبارداری هم واریس را افزایش می‌دهد.
  • بارداری: در دوران بارداری، حجم خون بدن به دلیل رشد و تغذیه کودک افزایش می‌یابد و می‌تواند رگ‌های پا را نیز بزرگ‌تر کند. این اتفاق بیشتر باعث ایجاد واریس طنابی – شاخه‌ای می‌گردد.
  • سابقه خانوادگی‌: اگر سایر اعضای خانواده رگ‌های واریسی دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که شما نیز دچار واریس شوید. بخش بزرگی از این بیماری به ژنتیک برمی‌گردد.
  • چاقی: اضافه‌وزن فشار بیشتری بر رگ‌ها وارد می‌کند و گردش خون سخت‌تر می‌شود.
  • ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی: به خصوص اگر کارمند هستید یا در طول روز بیشتر از ۴ ساعت در یک مکان می‌نشینید، باید برای تحرک خود زمان بگذارید. بهتر است هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شوید و حرکت کنید. حرکت به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

واریس‌ عنکبوتی امکان دارد چند ماه بعد از زایمان از بین برود یا همچنان باقی بماند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان واریس وجود دارد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به رگ عنکبوتی قرار دارند؟
خانم‌ها، مخصوصاً در زمان بارداری، عادت ماهانه و سن بالا، بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند.

روش تشخیص واریس عنکبوتی

واریس عنکبوتی به‌راحتی از سطح پوست بدن قابل مشاهده است و تشخیص داده می‌شود. پزشک متخصص با بررسی قسمت‌هایی که احتمال ایجاد واریس وجود دارد، مانند ران‌ها، از شما درباره علائم و احساس درد و ناراحتی سؤال می‌پرسد. در مواردی هم برای اطمینان بیشتر آزمایش می‌نویسد:

  • سونوگرافی: این آزمایش با امواج صوتی، تصویری از داخل بدن تهیه می‌کند تا نحوه جریان خون در رگ‌ها را بررسی کند.
  • ونوگرافی: ونوگرام نوعی اشعه ایکس است که با رنگ خاص (به نام کنتراست) برای ایجاد تصویر رنگی از رگ‌ها استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این آزمایش در بیماری‌های قلبی است و فقط در صورتی برای تشخیص واریس عنکبوتی استفاده می‌شود که پزشک یا پرستار به امکان وجود لخته خون شک داشته باشد.

می‌خوای با کمترین هزینه واریس عنکبوتی رو درمان کنی؟

درمان واریس عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند و درعین‌حال خودبه‌خود از بین نمی‌روند؛ اما اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشید، به‌مرورزمان بزرگ‌تر شده و مشکل‌ساز می‌شوند. خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که در زمان کم می‌توانید واریس را درمان کنید.

۱. جوراب واریسی برای رگهای عنکبوتی

جوراب‌ واریس که با نام جوراب فشاری هم شناخته می‌شود، با ایجاد فشار در ساق پا به افزایش جریان خون و جلوگیری از تورم رگ‌ در پا کمک می‌کند. این روش درمانی برای واریس پا موثر است.

جوراب فشاری یکی از روش‌های درمانی پیشنهادی برای واریس تار عنکبوتی است.
جوراب فشاری یکی از روش‌های درمانی پیشنهادی برای واریس عنکبوتی است.

۲. پماد برای رگ های عنکبوتی

اگر احساس درد و ناراحتی می‌کنید یا می‌خواهید علائم واریس عنکبوتی را کاهش دهید، می‌توانید از کرم گیاهی ونوویتال (venovital) استفاده کنید که بدون نسخه در دسترس است. هزینه خرید پماد واریس عنکبوتی در حال حاضر ۳۷ هزار تومان است.

۳. میکرواسکلروتراپی رگ های عنکبوتی بدن

اسکلروتراپی یا تزریق درمانی، یک روش بدون جراحی با استفاده از سوزن کوچک است که در آن محلول خاصی به وریدهای عنکبوتی یا واریسی تزریق می‌شود تا ناپدید شوند. انجام این روش درمانی حداکثر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

۴. درمان رگهای عنکبوتی با لیزر (لیزر درمانی)

انواع مختلفی از لیزر برای درمان رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود که لیزر پالسی فشرده (IPL) و لیزر رنگی پالسی (PDL) مهم‌ترین آن‌ها است. درمان با لیزر و نور پالسی شدید یک روش غیرتهاجمی و بدون استفاده از مواد شیمیایی است.

 متخصصان پوست از لیزردرمانی برای درمان رگ‌های عنکبوتی کوچک استفاده می‌کنند.

درمان با لیزر و نور پالسی شدید یک روش غیرتهاجمی و بدون استفاده از مواد شیمیایی است.
درمان با لیزر و نور پالسی شدید یک روش غیرتهاجمی و بدون استفاده از مواد شیمیایی است.

۵. عمل جراحی واریس عنکبوتی

  • فلبکتومی سرپایی: این جراحی سیاهرگ‌های واریسی را که درست در زیر سطح پوست هستند، از بین می‌برد.
  • استریپینگ جراحی: این جراحی برای وریدهای واریسی بزرگ‌تر استفاده می‌شود. با این روش، رگ‌های مشکل‌دار بسته‌شده و از طریق بریدگی‌های کوچک روی پوست، به‌طور کامل از پا خارج می‌شوند.

۶. درمان خانگی رگهای عنکبوتی پا

اگر واریس عنکبوتی پاهای شما را آزار می‌دهد، می‌توانید در خانه یا محل کار اقداماتی انجام دهید تا جریان خون بهتر شود:

  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
  • اگر اضافه‌وزن یا چاقی دارید وزن خود را کاهش دهید.
  • برای مدت طولانی ننشینید یا نایستید. هر ۳۰ دقیقه یک‌بار راه بروید.

۷. درمان رگهای عنکبوتی در طب سنتی

طب سنتی مصرف سرکه سیب، مکمل‌های گیاهی مانند سیر و زردچوبه، اسطوخودوس، شاه‌بلوط، تاک انگور و بومادران را توصیه می‌کند که درد و تورم را کاهش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

برای درمان واریس عنکبوتی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

یک متخصص پوست می‌تواند این درمان‌ها را در طی نوبت ویزیت در مطب، بدون بیهوشی، انجام دهد. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید نوبت حضوری دریافت کنید یا از مشاوره تلفنی با متخصص پوست و مو استفاده کنید.

انواع واریس عنکبوتی

وریدهای عنکبوتی بر اساس ریشه مویرگی یا سیاهرگی‌شان، می‌توانند به‌صورت رگ‌های آبی، قرمز یا بنفش نازک ظاهر شوند و برجسته یا صاف باشند. آن‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن و در هر سنی ایجاد شوند.

وریدهای عنکبوتی بر اساس ریشه مویرگی یا سیاهرگی‌شان، می‌توانند به‌صورت رگ‌های آبی، قرمز یا بنفش نازک ظاهر شوند و برجسته یا صاف باشند.
وریدهای عنکبوتی بر اساس ریشه مویرگی یا سیاهرگی‌شان، می‌توانند به‌صورت رگ‌های آبی، قرمز یا بنفش نازک ظاهر شوند و برجسته یا صاف باشند.

واریس عنکبوتی پا و مچ پا

وریدهای عنکبوتی در پا و مچ پا، به دلیل ضعف در دیواره سیاهرگ‌، آسیب دریچه رگ‌ها و لخته خون ایجاد می‌شود. معمولا واریس پا از این نوع هستند.

واریس عنکبوتی صورت

واریس عنکبوتی در صورت، رگ‌های نازک و نمایانی هستند که معمولاً درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند اما در زیبایی صورت شخص اثر گذارند. به همین دلیل افراد معمولا برای درمان واریس صورت اقدام می‌کنند.

زمانی که رگ‌های خونی در نزدیکی سطح پوست صورت برجسته می‌شوند، به آن‌ها تلانژکتازی صورت می‌گویند.

عوارض واریس عنکبوتی

عوارض جانبی رگ‌های عنکبوتی نادر است و معمولاً مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند؛ اما در موارد شدیدتر، ممکن است موارد زیر ایجاد شود:

  • ایجاد زخم پوستی و ترومبوفلبیت: زخم‌های پوستی دردناک می‌توانند روی پوست در نزدیکی رگ‌های واریسی، به‌ویژه مچ پا، ایجاد شوند. اولین علامت آن تغییر رنگ پوست نقطه‌ای است و اگر کرم بزنید یا به دکتر پوست مراجعه کنید، از پیشرفت آن جلوگیری می‌شود.
  • لخته‌شدن خون: گاهی اوقات، سیاهرگ‌های پا بزرگ می‌شوند و ممکن است با درد و تورم همراه باشند. این به دلیل لخته خون در رگ‌ها اتفاق می‌افتد و اگر احساس درد و تورم ادامه داشت یا بعد از مدتی کاهش پیدا نکرد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • خون‌ریزی: این مورد بسیار نادر است. گاهی رگ‌های نزدیک به پوست به دلایل مختلفی مانند واریس شدید، می‌ترکند و خون‌ریزی می‌کنند. معمولاً باعث خونریزی جزئی شده و با دریافت مراقبت پزشکی درمان می‌شوند.
  • سلولیت: سلولیت یک بیماری پوستی شایع و بی‌ضرر است که باعث برآمدگی و گودی پوست در ران، باسن و شکم می‌شود. با تورم رگ‌ها، سلول‌های چربی به پوست فشار وارد می‌کنند و برآمدگی‌های سفیدرنگی شکل می‌گیرد.
ایجاد زخم پوستی و ترومبوفلبیت از عوارض واریس است.
ایجاد زخم پوستی و ترومبوفلبیت از عوارض واریس عنکبوتی است.

راه های پیشگیری از ایجاد رگهای عنکبوتی

ممکن است نتوانید از رگ‌های عنکبوتی پیشگیری کنید، به‌خصوص اگر در خانواده شما یا در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، اما ورزش مستمر، کاهش وزن و سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامت عمومی بدنتان کمک کند. همچنین با تسکین درد و ناراحتی علائم واریس، باعث می‌شود تا احساس بهتری داشته باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

واریس عنکبوتی یکی از زیرشاخه‌های بیماری واریس در بدن است. این عارضه که به شکل تارعنکبوت در مناطق مختلفی از مچ پا، ران و پشت ساق پا شکل می‌گیرد، در بیشتر افراد بدون درد و ناراحتی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

طبق تحقیقات پزشکان، بیماری قلبی و غلظت خون در ایجاد آن نقش ندارند و بروز آن نشانه وجود دیابت نیست. اگر در پوست صورت خود واریس عنکبوتی دارید یا می‌خواهید آن را از بین ببرید، با دکتر پوست و مو مشورت کنید. می‌توانید به وب‌سایت دکترتو سر بزنید و قبل از تعیین نوبت، از مشاوره تلفنی با پزشک پوست و مو استفاده کنید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت در بیشتر روزهای هفته، افزایش سن و تغییرات هورمونی دلیل اصلی بروز آن هستند.

رگ‌های عنکبوتی به‌خودی‌خود خطرناک نیستند و زیبایی شما را هدف قرار می‌دهند؛ اما در موارد نادر، می‌توانند نشانه اولیه نارسایی مزمن وریدی (CVI) باشند.

رگ‌های عنکبوتی نشانه‌ای از بیماری قلبی نیستند و به بیماری زمینه‌ای سیاهرگی ربط دارند.

کمبود ویتامین C در کاهش قدرت پمپاژ خون و آسیب دریچه‌های وریدی نقش دارد.

طبق نظر متخصصان قلب و رگ‌های وریدی غلظت خون جز مواردی که باعث ایجاد واریس می‌شود، شناخته‌نشده است. اگر غلظت خون دارید و در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید در وب‌سایت دکترتو از مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق استفاده کنید.

مصرف روغن گیاهان اسطوخودوس، شاه‌بلوط، تاک انگور و بومادران، در طب سنتی توصیه برای درمان واریس پا توصیه می‌شود.

بله این دو واریس با هم متفاوت هستند. در واریس طنابی شکل واریس‌ها شبیه به شاخه یا ریشه درخت است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واریس عنکبوتی

  1. ولی آله بیات گفت:

    باتشکر از این مطالب خوب منم همین مشکلات رودارم بامطالعه فهمیدم چیه وباید چکار کنم هزاران بار تشکر میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید جناب بیات عزیز

  2. ولی آله بیات گفت:

    بسیار عالی واز شما که زحمات زیادی را برای ما میکشید هزاران باتشکر میکنم این مطالب خیلی خوب بود ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید جناب بیات عزیز

  3. معصومه گفت:

    ممنون از اطلاع رسانی شما عزیزان

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.