واریس دست چگونه ایجاد می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واریس دست به سیاهرگ‌های برآمده و متورم در انگشتان، کف دست، آرنج، ساعد و بازو گفته می‌شود و یکی از انواع رگ‌های واریس در بدن است. رنگ آن‌ اغلب بنفش، سبز یا آبی تیره است و به‌راحتی مشاهده‌ می‌شود. افزایش سن، کاهش وزن ناگهانی و زندگی در محیط گرم، از دلایل اصلی ایجاد واریس دست هستند. نارسایی جریان خون، تورم ببش از حد رگ‌ها به دلیل افزایش فشارخون و مشکلات زیبایی، از عوارض ابتلا به واریس دست‌ محسوب می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
واریس دست چگونه ایجاد می‌شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

واریس دست چیست؟ واژه واریس از کلمه لاتین “varix” به معنای پیچ‌خوردگی گرفته‌شده است. رگ‌های واریسی مانند طناب‌های پیچ‌درپیچ و توده‌ای زیرپوست به نظر می‌رسند و بیشتر در خانم‌ها، به‌خصوص در سه‌ماهه سوم بارداری، بروز می‌کنند. رگ‌های واریسی که از سیاهرگ‌های قطور در دست، پا، بازو و صورت تشکیل‌شده‌اند، با افزایش سن، با حجم بیشتری در نزدیکی سطح پوست ایجاد می‌شوند.

واریس دست، یکی از شایع‌ترین انواع واریس در سنین مختلف است. پوست دست‌ها سریع‌تر از سایر قسمت‌های بدن پیر می‌شود و به همین دلیل رگ‌های واریس در سطح یا کف دست، به‌صورت رگ‌های آبی برآمده و پیچ‌خورده، ظاهر می‌شوند. در شرایط عادی، واریس فقط قابل‌مشاهده است و دردناک نیست؛ اما با بروز دردهای غیرطبیعی، تورم زیاد، تغییر رنگ یا زخم‌های پوستی عمیق، حتماً نیاز دارید که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که دقیق‌تر با علل ایجاد واریس دست، نحوه پیشگیری و راه‌های درمان آن آشنا خواهیم شد.

واریس دست چیست؟

واریس بیماری شایعی است که در قر قسمتی از بدن ممکن است ایجاد شود. رگ‌های متورم دست که به‌عنوان واریس دست نیز شناخته می‌شوند، به دلیل ضعیف شدن سیاهرگ‌ها و دریچه‌های انتقال خون شکل می‌گیرند. زمانی که رگ دست شما ضعیف یا آسیب‌دیده می‌شود، قلب توانایی گردش خون صحیح در سراسر بدن را از دست می‌دهد.

سیاهرگ‌ها، برخلاف سرخرگ‌، برای برگرداندن خون به قلب از دریچه استفاده می‌کنند. دریچه‌های سیاهرگی، اندامک‌های کوچکی هستند که در دو طرف دیواره رگ‌ها قرار دارند. بیماری‌هایی مانند کلسترول، غلظت خون، فشارخون و بیماری‌های قلبی، از دلایل تجمع سلول‌های خونی در قسمت پشتی دریچه‌ها هستند.

هرچقدر رگ‌ها قطورتر شوند، واریس دست نمایان‌تر و درنهایت خطر ترکیدگی و خونریزی واریس بیشتر می‌شود.

علائم واریس دست چیست؟

واریس دست در حالت کلی خطرناک نیست و در بیشتر موارد علائم خاصی به غیر از برآمدگی رگ‌های دست ندارد. تعداد کمی از بیماران اظهار کرده‌اند وضعیت دردناکی را تجربه می‌کنند‌.

یکی از علائم شدید واریس دست، اختلال لخته‌شدن خون همراه با تورم و تغییر رنگ است که به آن ترومبوفلبیت می‌گویند. ترومبوفلبیت می‌تواند بدون هشدار قبلی و در برخی موارد، یک شبه رخ دهد و اگر به‌موقع درمان نشود، عوارض جدی به همراه خواهد داشت. ترومبوفلبیت معمولاً بعد از تزریق (سرم) یا آسیب به رگ‌های دست ایجاد می‌شود و شامل علائم زیر است:

  • گرمی دست‌ها
  • احساس درد در مچ یا کف دست
  • ایجاد رگ‌های سفت و کم انعطاف
  • قرمزی و التهاب پوست

بیماری یا مشکلات پزشکی که ممکن است خطر ابتلا به ترومبوفلبیت را افزایش دهند عبارت‌اند از:

  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • عفونت
  • سرطان
  • بیماری کبد
علائم واریس دست چیست؟
یکی از علائم شدید واریس دست، اختلال لخته‌شدن خون همراه با تورم و تغییر رنگ است که به آن ترومبوفلبیت می‌گویند.

چه زمانی برای بررسی علایم واریس رگ دست به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر واریس دستان شما باعث درد یا ناراحتی شده است، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بعضی مواقع ممکن است درد یا ناراحتی، علاوه بر واریس، دلایل دیگری هم داشته باشد که تنها پزشک می‌تواند به‌خوبی تشخیص دهد. لینک مراجعه به مجموعه‌ای از بهترین متخصصان، مخصوصاً متخصص قلب و عروق در وب‌سایت دکترتو قرار دارد. هم‌چنین برای راحتی بیشتر شما، امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق فراهم‌شده است.

آیا شما هم علائم واریس دست را دارید؟

برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

علت واریس روی دست

برآمدگی روی دست می‌تواند دلایل مختلفی از جمله ازدست‌دادن آب بدن، آسیب به کلاژن پوست و بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد. علت بروز این عارضه همانند واریس پا است. سایر عوامل عبارت‌اند از:

  1. علت اصلی واریس رگ‌های دست، افزایش سن است. به‌مرور، پوست دست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و نازک‌تر می‌شود.
  2. تحرک بدنی شدید (مانند وزنه‌برداری) یکی دیگر از علل شایع واریس در سطح دست است. ورزش سنگین باعث بالا رفتن فشار خون و درنتیجه تورم رگ‌ها می‌شود.
  3. شاید عجیب باشد اما هوای بسیار گرم هم از دلایل مهم تشکیل رگ‌های واریس است. دمای بالا کار دریچه‌های سیاهرگی را سخت‌تر می‌کند و باعث بزرگ‌شدن رگ‌ها می‌شود.
  4. اگر در خانواده یا بستگان نزدیک خود، به‌صورت ژنتیکی، احتمال ایجاد واریس وجود دارد، ممکن است در شما هم اتفاق بیفتد.
  5. بیماری فلبیت نیز از علل واریس دست است. فلبیت به التهاب رگ‌های سطحی گفته می‌شود که معمولاً با شرایط دیگری مانند عفونت، اختلال خودایمنی یا آسیب پوستی ارتباط دارد.

تشخیص واریس انگشتان دست

اگرچه بیشتر واریس‌های انگشتان دست قابل‌مشاهده هستند، در بعضی افراد واریس ممکن است در رگ‌‌های عمیق‌تر، بین عضلات، ایجاد شود. سونوگرافی داپلر از روش‌های تشخیصی پزشکان است که یک آزمایش غیرتهاجمی محسوب می‌شود و از امواج صوتی برای بررسی جریان خونی سیاهرگ‌ها استفاده می‌شود.

در سونوگرافی تشخیصی واریس دست، پزشک متخصص یک دستگاه کوچک دستی (مبدل) به‌اندازه یک تکه صابون را روی پوست حرکت می‌دهد تا با بازتاب تصاویر از مبدل به مانیتور، علت گرفتگی رگ‌ها مشخص شود.
به نقل از سایت pubmed

عکس واریس دست ها

در این بخش، تصویری از واریس در انگشتان دست یک بیمار را مشاهده می‌کنید.

برآمدگی روی دست می‌تواند دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد.
برآمدگی روی دست می‌تواند دلایل مختلفی از جمله از دست دادن آب بدن، آسیب به کلاژن پوست و بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد.

درمان واریس دست

واریس دست درمان‌های متنوعی دارد. پزشکان قبل از تشخیص روش درمانی مناسب، سابقه پزشکی، رژیم غذایی و شیوه زندگی شما را بررسی خواهند کرد. اسکلروتراپی، ابلیشن با لیزر درون وریدی که به‌عنوان لیزردرمانی نیز شناخته می‌شود و فلبکتومی سرپایی که نیاز به بی‌حسی موضعی دارد، از انواع روش‌های درمانی واریس دست هستند.

درمان واریس دست بستگی به علت آن دارد و در بیشتر موارد افراد به دلیل مشکلات زیبایی به پزشک مراجعه می‌کنند.

۱. اسکلروتراپی واریس دست

درمان اصلی واریس که برای برداشتن سیاهرگ‌های دست استفاده می‌شود، اسکلروتراپی نام دارد. اسکلروتراپی یک روش ایمن، مؤثر و کم‌تهاجمی است که شامل تزریق یک محلول دارویی به رگ آسیب‌دیده برای ازبین‌بردن و بسته‌شدن آن و هدایت مجدد خون به رگ‌های سالم است.

اسکلروتراپی از درمان‌های اولیه برای واریس عنکبوتی است.

۲. عمل جراحی واریس دست با لیزر

لیزردرمانی یا درمان فرسایشی درون وریدی، روش درمانی است که طی آن پزشکان می‌توانند از امواج رادیویی یا نور تقویت‌شده برای بستن واریس‌های برآمده استفاده کنند. پزشکان معمولاً از این روش برای واریس‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

۳. ورزش واریس دست

تمرین‌های زیر می‌تواند به بهبود واریس دست شما کمک کند:

  • فرهای دوسر بازو
  • تمرینات سه سر بازو
  • ورزش‌های ساعد

۴. دستکش واریس دست

دستکش‌های فشاری که برای واریس دست استفاده می‌شوند، کارکرد مشابه جوراب فشاری برای واریس پا را دارند که از گردش خون حمایت می‌کنند و سوزن‌سوزن شدن و درد در دستان شما را کاهش می‌دهند. دستکش واریس از التهابی که در صورت ابتلا به آرتروز ایجاد می‌شود هم جلوگیری می‌کند.

قیمت دستکش واریس چقدر است؟

  • هزینه دستکش واریس دست ایرانی: حدود ۲۵۰٬۰۰۰ تومان
  • قیمت دستکش فشاری واریس دست خارجی: حدود ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ تومان
دستکش فشاری از گردش خون حمایت می‌کنند و سوزن سوزن شدن و درد در دستان شما را کاهش می‌دهند
دستکش فشاری از گردش خون حمایت می‌کنند و سوزن سوزن شدن و درد در دستان شما را کاهش می‌دهند.

۵. درمان خانگی واریس دست‌ ها

افزایش گردش خون برای درمان واریس ضروری است. ماساژ با روغن‌زیتون می‌تواند به افزایش گردش خون کمک کند و در نتیجه درد و التهاب را کاهش دهد. مقدار مساوی روغن‌زیتون و روغن ویتامین E را مخلوط کرده و کمی گرم‌کنید و چند دقیقه رگ‌ها را با روغن گرم ماساژ دهید.

۶. درمان واریس دست در طب سنتی

  • ورزش و حرکات کششی را امتحان کنید.
  • از عصاره‌های گیاهی استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید و پروتئین و مواد غذایی سالم مصرف کنید.
  • مصرف چربی و نمک را کاهش دهید تا از فشارخون و کلسترول جلوگیری شود.

برای درمان واریس رگ دست به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

متخصصان قلب و جراحان عروق، پزشکانی هستند که برای درمان بیماری‌های وریدی آموزش‌دیده‌اند. برای درمان بیماری واریس عنکبوتی دست، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین، متنی و مشاوره تلفنی با دکتر قلب استفاده کنید.

آیا واریس دست درمان دارد؟ همین حالا نوبت بگیر

عوارض واریس دست

اگر واریس دست دردناک دارید و دچار حساسیت و ناراحتی شده‌اید، هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. بی‌توجهی به واریس شدید، می‌تواند با عوارض جانبی زیر همراه باشد:

  • ترومبوفلبیت و التهاب رگ‌ها
  • ایجاد لخته خون
  • خون‌ریزی
  • جمع شدن خون در سیاهرگ (ترومبوز ورید عمقی (DVT))
  • نارسایی وریدی
  • درماتیت و عوارض پوستی
  • زخم‌های عمیق

واریس دست در بارداری

واریس یکی از عوارض بارداری است. در دوران بارداری، تغییرات هورمونی زیادی اتفاق می‌افتد. سطوح بالای هورمون‌های زنانه، پروژسترون و استروژن، دیواره عروق خونی را گشاد می‌کند و عملکرد دریچه‌های سیاهرگ‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، افزایش جریان خون در رگ‌ها برای تغذیه جنین، باعث فشارخون و ایجاد واریس، به خصوص از نوع واریس شاخه ای، می‌شود.

انواع واریس دست

در جدول زیر، انواع واریس‌هایی که ممکن است در سطح پوست دست شکل بگیرد، قرار داده‌ایم.

واریس کف دستاین نوع واریس در اثر آسیب یا ضربه هنگام استفاده از وسایل و ابزارآلات سنگین ایجاد می‌شود.
علائم آن کبودی، ورم و درد است.  
واریس دست راستاگر در سطح پوست دستتان بافت چربی کمی وجود داشته باشد، رگ‌ها برجسته‌تر شده و آسیب به آن‌ها بیشتر است.
واریس دست چپبرخی افراد تصور می‌کنند که کم‌آبی باعث ایجاد واریس می‌شود، درصورتی‌که هر چه کمتر در طول روز آب بنوشید، رگ‌ها کمتر نمایان می‌شوند.
واریس انگشتان دستدلیل اصلی واریس انگست دست، کاهش وزن و سن بالا است که رگ‌ها کشیده شده و روی پوست نمایان می‌شوند.
واریس بازوبیشترین واریس در بازو، واریس عنکبوتی است که به شکل تارهای عنکبوت، شبکه‌ای از مویرگ‌های کوچک بنفش یا آبی ظاهر می‌شود.
واریس ساعدآسیب دریچه سیاهرگی و تجمع خون، از دلایل ایجاد آن است.
واریس آرنج دستبا توجه به اینکه آرنج دست امکان برخورد یا آسیب بیشتری دارد، ضربه به این ناحیه می‌تواند با تورم رگ‌ها همراه باشد.
رگ‌های آبی در دستسیاهرگ‌های آبی در دست، رگ‌های تغذیه‌کننده و مشبک هستند که به دلیل کشیده‌شدن غیرطبیعی رگ‌ها در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند.
رگ‌های آبی کوچک‌تر از رگ‌های واریسی هستند، گاهی دردناک‌اند و علت اصلی بروز آن‌ها ژنتیک است.
رگ‌های سبز روی دستدر بیشتر موارد، وجود رگ‌های سبز کاملاً طبیعی است.
اگر برآمده یا پیچ‌خورده به نظر برسند، می‌توانند نشانه‌ای از رگ‌های واریسی باشند.
رگ‌های تیره روی دستاین رگ‌ها به دلیل خون کم‌اکسیژن به وجود می‌آیند و معمولاً روی بازوها هستند و بیشتر در افرادی با پوست روشن دیده می‌شوند. سیاهرگ‌های تیره می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات واریس باشد.
فهرست انواعی از واریس دست

پیشگیری از واریس دست

در حال حاضر روش قطعی برای جلوگیری از ایجاد واریس در رگ‌های دست وجود ندارد؛ اما با تعیین سبک زندگی سالم، انتخاب ورزش‌های مناسب و جلوگیری از مصرف نمک و چربی، می‌توانید به بهبود عروق خونی خود کمک کنید.

با تعیین سبک زندگی سالم، انتخاب ورزش‌های مناسب و جلوگیری از مصرف نمک و چربی، می‌توانید به بهبود عروق خونی خود کمک کنید.
با تعیین سبک زندگی سالم، انتخاب ورزش‌های مناسب و جلوگیری از مصرف نمک و چربی، می‌توانید به بهبود عروق خونی خود کمک کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

واریس دست یکی از بیماری‌های شایع در زنان و مردان است که با پیچ‌خوردگی و برآمدگی رگ‌ها ظاهر می‌شود. عوامل ژنتیکی، رطوبت و گرما و رژیم غذایی نامناسب از دلایل ایجاد آن هستند و می‌تواند در کف دست، میان انگشتان، ساعد، آرنج و حتی بازو ظاهر شود.

در حالت عادی واریس دست علائمی ندارد و عوارض خطرناکی ایجاد نمی‌کند، اما درصورتی‌که با خارش یا حساسیت رگ‌های خود مواجه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین دکتر پوست و دکتر قلب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب و عروق یا سایر پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

افزایش فشارخون، افزایش دمای بدن، کمبود وزن، لخته خون، ورزش‌های شدید و ژنتیک، از دلایل ایجاد واریس دست هستند.

شیوه زندگی مناسبی انتخاب کنید، وزنتان را مدیریت کنید، غذاهای ناسالم را کنار بگذارید و با مشاهده علائم غیرطبیعی مانند تغییر رنگ پوست یا زخم‌های عمیق، به پزشک مراجعه کنید.

کمپرس یخ، با ایجاد دمای پایین باعث کوچک‌شدن رگ‌ها می‌شود که می‌تواند تورم و ناراحتی واریس را تسکین دهند.

کرم گیاهی آرنیکا، با استفاده موضعی روی رگ‌های دست می‌تواند التهاب و درد رگ‌های واریسی را کاهش دهد. آرنیکا را نباید روی زخم‌های باز استفاده کرد.

اسکلروتراپی، لیزردرمانی، عمل جراحی، استریپینگ یا بستن رگ‌ها و در برخی موارد روش‌های ترکیبی، برای درمان واریس دست مناسب هستند.

مزایای درمان اسکلروتراپی: به آمادگی و بهبود طولانی نیاز ندارد، بیهوشی عمومی نمی‌خواهد و در کمتر از ۱ ساعت به پایان می‌رسد. از معایب اسکلروتراپی این است که روی همه انواع رگ‌ها مناسب نیست، ممکن است کبودی یا التهاب ایجاد کند و هرچقدر غلظت آن بیشتر باشد، امکان ایجاد زخم بیشتر است.

سوزاندن رگ‌های واریسی کم‌خطر است، جای زخم باقی نمی‌گذارد و یک روش نسبتاً کم‌تهاجمی به‌حساب می‌آید. پزشکان از آن برای کمک به کاهش علائمی مانند درد، تورم و تحریک استفاده می‌کنند.

خیر، کم‌آبی باعث برآمدگی رگ‌های دست شما نمی‌شود. درواقع وقتی آب بدن کم می‌شود، رگ‌ها کمتر برجسته شده و تقریباً ناپدید می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واریس دست

  1. الهه گفت:

    برآمده گی پشت دست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب، ارتریت و هماتوم باید بررسی شود
      نیاز به معاینه از نزدیک دارید