بیماری ازگود اشلاتر و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری ازگود اشلاتر آسیب بیش از حد به زانو است که باعث ایجاد برآمدگی دردناک و تورم در استخوان ساق پا و زیر زانو می‌شود. با ابتلا به این بیماری استخوان‌ها به جای رشد در قسمت میانی (وسط) در انتهای نزدیک مفصل، در ناحیه‌ای به نام صفحه رشد، رشد می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بیماری ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر (OSD) تورم و تحریک صفحه رشد در بالای استخوان ساق پا است. صفحه رشد لایه‌ای از غضروف در نزدیکی انتهای استخوان است که بیشتر رشد استخوان در آن اتفاق می‌افتد. این استخوان نسبت به بقیه استخوان‌ها ضعیف‌تر و بیشتر در معرض آسیب است به همین خاطر در برخی افراد دچار مشکلات مرتبط با سلامتی می‌شود. در طول این مقاله شما را با بیماری ازگود اشلاتر آشنا خواهیم کرد تا در صورت ابتلا به آن یا احتمال ابتلا، خطرات پیش رو برای شما تا حد قابل توجهی کاهش یابد. اگر در شرایطی هستید که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید یا احتمال ابتلا به این بیماری در شما وجود دارد، با یک پزشک ارتوپد صحبت کنید. می‌دانیم که پیدا کردن پزشک کار راحتی نیست، دکترتو به شما کمک می‌کند تا بهترین پزشکان را پیدا کنید. شما از طریق وبسایت دکترتو می‌توانید از بهتربن پزشکان نوبت ویزیت آنلاین یا مشاوره حضوری دریافت کنید.

بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

بیماری ازگود اشلاتر از آسیب های زانو است که باعث ایجاد برآمدگی دردناک و تورم در استخوان ساق پا و زیر زانو می‌شود. ازگود اشلاتر معمولاً کودکان را در طول جهش رشد پیش از نوجوانی یعنی در سنین جوانی (۱۰ تا ۱۳ سالگی) برای دختران و اوایل نوجوانی (۱۲ تا ۱۴) برای پسران تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متن انگلیسی:
Osgood-Schlatter disease is very common. In fact, it’s the most common cause of knee pain in kids and teens
ترجمه متن:
بیماری ازگود اشلاتر بسیار شایع است. در واقع این بیماری شایع‌ترین علت زانو درد در کودکان و نوجوانان است.

my.clevelandclinic

علائم بیماری ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر با علائم زیادی همراه است. برخی از رایج‌ترین علائم ازگود اشلاتر عبارتند از:

  • درد زانو، به خصوص درست زیر کاسه زانو در بالای ساق پا (علت زانو درد چیست؟)
  • تورم (التهاب)
  • احساس حساسیت پوست (مخصوصاً در زمان لمس)
  • سفت شدن عضلات پاها معمولاً عضلات چهارسر ران (گرفتگی عضلات پا نشانه چیست؟)
  • یک برآمدگی سخت و دردناک رو یا درست زیر کاسه زانو
  • دردی که معمولاً با گذشت زمان افزایش یافته و بدتر می‌شود، اما ناگهانی رخ می‌دهد. کودک ممکن است در یک یا هر دو زانو احساس درد داشته باشد. درد معمولا در حین و بعد از فعالیت بدنی بدتر می‌شود.

از شدت درد زانو نمی‌تونی راه بری؟ عضلات پات گرفته؟

ویزیت شو و راهنمایی بگیر.

علت بیماری ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر در اثر تحریک صفحه رشد استخوان بروز می‌کند. با ابتلا به این بیماری استخوان‌ها به جای رشد در قسمت میانی (وسط) در انتهای نزدیک مفصل، در ناحیه‌ای به نام صفحه رشد، رشد می‌کنند. در حالی که کودک هنوز در حال رشد است، این نواحی رشد به جای استخوان از غضروف ساخته می‌شود. غضروف هرگز به اندازه استخوان قوی نیست، بنابراین سطوح بالای استرس باعث شروع درد و تورم صفحه رشد می‌شود.

ازگود اشلاتر در نوجوانان

بیماری ازگود اشلاتر در طول جهش رشد بلوغ اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانی که استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها با سرعت‌های مختلف رشد می‌کنند. در OSD، تاندونی که استخوان ساق پا را به کاسه زانو متصل می‌کند، صفحه رشد را در بالای استخوان ساق پا می‌کشد.

ازگود اشلاتر در بزرگسالان

بیماری ازگود اشلاتر که در نوجوانان در طول جهش رشد شایع است، اگر به درستی ارزیابی و درمان نشود، در بزرگسالی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علامت اصلی OSD در بزرگسالان، درد زیر کلاهک زانو (جایی که تاندون کشکک به توبروزیته تیبیا می‌چسبد.) است. این درد اغلب اوقات با فعالیت تشدید می‌شود. علائم دیگر آن هم ممکن است شامل تورم و حساسیت زیر زانو باشد.

ازگود اشلاتر در ورزشکاران

بیماری ازگود اشلاتر در ورزشکاران جوانی که به شکل تخصصی به فعالیت‌‌های شامل دویدن، پریدن یا بالا و پایین رفتن می‌پردازند شایع است. این فعالیت‌ها شامل فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک و باله است.

ازگود اشلاتر یک بیماری مرتبط با زانو و صفحه رشد است.
بیماری ازگود اشلاتر بیشتر کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

راه تشخیص بیماری ازگود اشلاتر

پزشک در یک معاینه فیزیکی زانو را از نظر تورم، درد و قرمزی بررسی می‌کند. این کار معمولاً اطلاعات کافی برای تشخیص بیماری Osgood-Schlatter در اختیار پزشک قرار می‌دهد. در برخی موارد، پزشک ممکن است بخواهد برای رد سایر علل بالقوه زانو درد، عکس رادیوگرافی استخوان انجام دهد.

راه درمان بیماری ازگود اشلاتر

روش‌های درمانی زیادی برای مبتلایان به بیماری ازگود اشلاتر وجود دارد که در ادامه نام برده و‌ هر کدام را توضیح داده‌ایم. این روش‌های درمانی عبارتند از:

۱. فشرده سازی (Compress)

پوشش فشرده را می‌توان به طور منظم در طول روز به ویژه پس از فعالیت یا ورزش روی زانو اعمال کرد تا درد و التهاب را کاهش دهد.

۲. زانو بند ازگود اشلاتر

استفاده از زانوبند ازگود اشلاتر به کاهش فشار در پایه تاندون کشکک کمک می‌کند. این زانوبند همچنین تورم و ترشح (احتباس مایعات) در مفصل زانو را هم کاهش می‌دهد.

۳. دارو برای بیماری ازگود اشلاتر

برای تسکین شرایط بیماران مبتلا به ازگود اشلاتر ممکن است داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن تجویز شود. این داروها باید طبق دستور پزشک مصرف شوند. همچنین ممکن است پزشک مسکن‌های دیگری مانند استامینوفن را هم برای بیمار تجویز کند.

برای درد زانوی فرزندت دنبال بهترین دارویی؟ از دکتر مشاوره بگیر.

۴. عمل جراحی ازگود اشلاتر

در صورت نیاز به جراحی، این عمل شامل برداشتن ناحیه برجسته توبروزیته تیبیا، بورسا و بافت تحریک شده در مجاورت آن است. در این جراحی، جراح یک برش کوچک در جلوی زانو تحتانی، درست روی توبروزیت تیبیا ایجاد می‌کند.

۵. انجام حرکات کششی برای تقویت عضلات

عضلات همسترینگ در امتداد پشت ران شما از لگن تا درست پشت زانو قرار دارند. سفتی در اینجا ممکن است باعث ایجاد کشش بیش از حد در زانو درست در مواقعی که آن‌ را صاف می‌کنید، شود. انجام حرکات کششی می‌تواند بخش مهمی از برنامه تمرینی بیماران مبتلا به ازگود اشلاتر باشد. انجام کشش همسترینگ حوله‌ای یا کشش همسترینگ ایستاده راهی ساده برای بهبود انعطاف‌پذیری این عضلات هستند.

برای کشش همسترینگ ایستاده:

  • یک پا را تا جایی که می‌توانید و تا موقعی که دردی حس نشود به بیرون دراز کنید.
  • پشت خود را صاف نگه دارید.
  • از قسمت مفاصل ران خم شوید تا قفسه سینه را به سمت ران خود بیاورید.
  • پای مخالف را در زانو خم کنید.
  • در صورت لزوم، خود را روی یک صندلی یا دیوار نگه دارید تا به حفظ تعادل در هنگام کشش کمک کنید.

برای کشش همسترینگ حوله‌ای:

  • به پشت دراز بکشید.
  • حوله را پشت مچ پایی که در حال کشش هستید قرار دهید.
  • پا را صاف به سمت بالا بیاورید، تا جایی که بدون درد کشش اتفاق بیفتد.
  • هر کشش را به مدت ۱۵ ثانیه نگه دارید.

۶. ماساژ درمانی

با اعمال تکنیک‌های ماساژ بافت عمیق روی عضلات چهار سر ران می‌توانید به تسکین شرایط بیمار کمک کنید. ماساژ را به صورت روزانه ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید درد شما بهبود یافته است. اگر ماساژ همراه با فیزیوتراپی انجام شود، پس از بهبود علائم اولیه منجر به جلوگیری از عود مجدد بیماری می‌شود. 

تمرینات پا برای بهبود بیماری ازگود اشلاتر
پزشک پس از معاینه بیمار تمرینات کششی مناسب برای درمان بیماری ازگود اشلاتر را پیشنهاد می‌دهد.

۷. فیزیوتراپی

به عنوان یک خبر خوب می‌توان گفت که این بیماری به کمک فیزیوتراپی قابل درمان است و در نتیجه بسیاری از ورزشکاران جوان پس از توانبخشی با فیزیوتراپی برای بیماری ازگود اشلاتر قوی‌تر و سالم‌تر از قبل می‌توانند به ورزش بازگردند.

۸. درمان خانگی بیماری ازگود اشلاتر

به عنوان یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان خانگی بیماری ازگود اشلاتر می‌توان به استفاده از یخ و کمپرس یخ برای کاهش التهاب اشاره کرد. مورد دوم کند کردن حرکات است. اجتناب از فعالیت‌های ورزشی سریع و‌ سنگین یا ورزش‌هایی که ممکن است بیماری را تشدید کند، می‌تواند به بهبود شرایط بیمار کمک زیادی کند.

استفاده از کمپرس سرد

یخ یا کمپرس سرد را هر ۱ تا ۲ ساعت یکبار به مدت ۱۵ دقیقه روی زانوی خود قرار دهید. سرما برای تسکین درد و کاهش تورم بسیار موثر است.

بالا نگه داشتن پاها‌ (Elevate)

بالا نگه داشتن پاها بعد از ورزش اگر درد و تورم داشته باشید می‌تواند در کاهش این علائم موثر باشد.

درمان داروییتمرینات کششیراه‌های درمان خانگی
استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسنکشش همسترینگ: نشستن و خم کردن پاها به سمت بالا و کشیدن ماهیچه‌های پشت راناستراحت و کاهش فعالیت‌های فیزیکی به ویژه فعالیت‌هایی که زانو را درگیر می‌کنند
استفاده از مسکن‌های موضعی (کرم‌ها و ژل‌ها) برای کاهش درد و التهابکشش عضلات چهار سر ران: ایستادن و کشیدن مچ پا به سمت پشت و نگه داشتن آناستفاده از یخ یا کمپرس سرد بر روی محل درد به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه چند بار در روز
گاهی پزشک ممکن است داروهای قوی‌تری مانند استروئیدها را تجویز کندکشش ساق پا: ایستادن و خم کردن پاها به سمت جلو و کشیدن ماهیچه‌های ساقبالا بردن پاها و استفاده از باند فشاری برای کاهش ورم در زانو و محل آسیب دیده
استفاده از پچ‌های گرم‌کننده برای کاهش درد عضلانیتمرینات تقویت عضلات ران و ساق برای بهبود حمایت از زانوپوشیدن کفش‌های مناسب با پشتیبانی کافی برای کاهش فشار روی زانوها
راه های درمان بیماری ازگود اشلاتر

ازگود اشلاتر و معافیت پزشکی

بیماری ازگود اشلاتر توان بدنی و جسمی را در برخی افراد کاهش می‌دهد. به همین دلیل این افراد قادر به انجام کارهای سنگین نیستند. همچنین امکان قرارگیری در شرایط سخت برای این افراد وجود ندارد. در کشور ما ایران، سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام معافیت از خدمات رزمی که به اختصار معاف از رزم می‌گوییم، در نظر گرفته است. در چنین شرایطی سربازان از انجام برخی امور سنگین رزمی مانند رژه‌های گروهی، اردوهای دوره‌ای مختلف، حمل اسلحه و نگهبانی معاف خواهند بود. افراد مبتلا به بیماری ازگود اشلاتر که دارای این نوع معافیت هستند به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می‌شوند.

عوارض بیماری ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر عوارضی برای سلامت فرد به همراه خواهد داشت که عبارتند از:

  • جوش نخوردن توبرکل تیبیا
  • پارگی تاندون کشکک
  • کندرومالاسی (نرم شدن بافت زیر کلاهک زانو)
  • آرتریت دژنراتیو پاتلوفمورال (التهاب کشکک زانو و استخوان فمور ساق پا)
  • درد مزمنی که با فعالیت بیشتر تشدید می‌یابد.

متن انگلیسی:
Kids and teens with Osgood-Schlatter disease almost always recover with no lasting health effects. It doesn’t cause any permanent damage to their bones or knee joint. Children grow out of the condition as their growth plates harden into adult bone and they strengthen and stretch the muscles around their knees
ترجمه متن:
کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری ازگود اشلاتر تقریباً همیشه بدون هیچ عارضه ماندگاری بهبود می‌یابند. این بیماری هیچ آسیب دائمی به استخوان یا مفصل زانو آن‌ها وارد نمی‌کند. کودکان از این وضعیت خارج می‌شوند زیرا صفحات رشد آن‌ها به استخوان بالغ تبدیل شده و عضلات اطراف زانوها تقویت و کشیده می‌‎‌شوند.

my.clevelandclinic

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری ازگود اشلاتر

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ازگود اشلاتر موارد زیر را در نظر داشته باشید و رعایت کنید:

  • مدیریت فعالیت‌های خود
  • انجام حرکات کششی عضلات پا
  • انجام تمرینات روتین تقویتی پایین تنه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای جلوگیری از عوارض یا تشدید بیماری ازگود اشلاتر لازم است در زمان مناسب و‌ تا دیر نشده توسط یک پزشک متخصص ویزیت شوید. اگر خود شما یا هر یک از عزیزانتان به این بیماری مبتلا هستند، خیلی زود برای دریافت نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری از یک دکتر ارتوپد اقدام نمایید.

وبسایت دکترتو به عنوان یک منبع خوب و مطمئن برای شما شرایطی را فراهم کرده تا ضمن پیدا کردن یک پزشک مناسب، پزشکان مختلف را با هم مقایسه کنید و‌ برحسب نظرات سایر مراجعین تصمیم خود را برای ویزیت نهایی کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

جراحی به عنوان یک روش درمان قطعی ازگود اشلاتر شناخته می‌شود.

OSD در بزرگسالان معمولا باعث درد و تورم زیر کاسه زانو می‌شود. درد معمولاً با دویدن، پریدن، بالا رفتن از پله‌ها و ارتفاعات بدتر می‌شود به شکلی که منجر به لنگیدن خواهد شد. بیماری ازگود اشلاتر می‌تواند در یک یا هر دو زانو اتفاق بیفتد.

براساس تحقیقات گزارش شده که حدود 10 درصد از کودکان مبتلا به بیماری ازگود اشلاتر در بزرگسالی علائم مشابهی را تجربه می‌کنند. بزرگسالان انواع مختلفی از زانو درد را تجربه خواهند کرد. به طور کلی بعید است که بزرگسالانی که هرگز در کودکی به ازگود اشلاتر مبتلا نبوده‌اند برای اولین بار در بزرگسالی به آن مبتلا شوند. به یاد داشته باشید که علت اصلی OSD و مشخصه تعیین کننده آن به رشد سریع استخوان مربوط می‌شود؛ چیزی که در بزرگسالان دیده نمی‌شود.

ماساژ درمانی همراه با فیزیوتراپی به طور کلی به بهبود شرایط بیماران مبتلا به ازگود اشلاتر کمک زیادی خواهد کرد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن