انواع بیماری های زانو، علائم و علت این مشکلات

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری های زانو انواع مختلفی دارد. برخی از آنها استخوان و غضروف را تحت تاثیر قرار داده و برخی عضلات، رباط و تاندون زانو را درگیر می‌کنند. درد، تورم و قرمزی از علائم بیشتر این بیماری‌ها است. پزشک متخصص برای درمان آسیب زانو ممکن است دارو درمانی، فیزیوتراپی یا جراحی را توصیه کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
انواع بیماری های زانو، علائم و علت این مشکلات

بیماری های زانو انواع مختلفی دارند. برخی از آنها مربوط به استخوان و غضروف بوده و برخی دیگر ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در هر سنی ممکن است این بیماری‌ها ایجاد شوند. البته با افزایش سن احتمال بروز مشکلات زانو بیشتر است. اگر شما هم دچار علائمی مانند زانودرد هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که این بیماری‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟ علائم شایع آنها چیست؟ علت بروز مشکلات زانو چیست و آیا راهی برای درمان آنها وجود دارد؟ اگر دچار زانودرد یا مشکلات خاصی در این بخش هستید، حتما با متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر ارتوپد وجود دارد.

انواع بیماری های زانو کدامند؟

بیماری های زانو یکی از انواع بیماری های استخوان و مفاصل است که می‌تواند افراد هر سنی را تحت تاثیر قرار دهند. قبل از معرفی این بیماری‌ها خوب است با آناتومی زانو آشنا شویم. استخوان، غضروف، رباط و مایع بخش مفصل زانو را تشکیل می‌دهند. استخوان کشکک همان کاسه زانو است.

ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در حرکت مفاصل زانو نقش دارند. آسیب به هر کدام از این بافت‌ها باعث مشکلات زانو می‌شود و ممکن است درد شدیدی ایجاد کند. علت درد زانو مختلف بوده و پزشک باید بیماری را تشخیص دهد.

بیماری های زانو ممکن است عادی‌ترین کارها مانند بلندشدن از صندلی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل باید در صورت بروز هر مشکلی برای تشخیص به‌موقع بیماری به پزشک مراجعه کرد. در ادامه نام و نشانه‌های بیماری‌های زانو، انواع زانو درد و علت آن و رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به زانو را معرفی می‌کنیم.

۱. آسیب به رباط زانو

۴ نوع رباط در قسمت زانو قرار دارد. رباط طلیبی قدامی (ACL) بیشتر از دیگر رباط‌ها دچار آسیب می‌شود. چرخش ناگهانی ممکن است باعث آسیب به این رباط شود. معمولا این مشکل باعث درد نمی‌شود. اما شخص ممکن است هنگام آسیب صدایی از زانو بشنود و هنگام ایستادن خمیدگی و ورم را مشاهده کند. برای درمان ممکن است پزشک دارو یا تمرینات خاصی را تجویز کند.

انواع بیماری های زانو کدامند؟
بیماری‌های زانو ممکن است عادی‌ترین کارها مانند بلندشدن از صندلی را با مشکل مواجه کند.

۲. پارگی مینیسک زانو

منیسک غضروف سخت و محکمی است که استخوان ساق و ران پا را به هم وصل می‌کند. این غضروف به‌عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و نقش مهمی در ساختار زانو دارد. مینیسک بالشتک‌های بافت هم‌بند است که در ثبات بدن هم نقش دارد.

برخی حرکات ناگهانی مانند چرخیدن روی زانو مکن است باعث پارگی منیسک زانو شود. پارگی این غضروف ممکن است باعث رگ‌به‌رگ شدن عضلات شود. اگر پارگی مینیسک خفیف باشد برای درمان از بریس زانو استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع نیاز است که جراحی انجام شود.

۳. در رفتگی و کجی کشکک زانو

کشکک یک استخوان مثلثی جلو زانو است. زمانی که این استخوان از جای خود خارج می‌شود، به آن دررفتگی کشکک می‌گویند. معمولا دررفتگی به سمت بیرون زانو است. گاهی کشکک زانو جابه‌جا شده و به‌جای خود بازنمی‌گردد. در این وضعیت می‌توانید دررفتگی را مشاهده کنید.

۴. نرمی غضروف کشکک زانو (بیماری کندرومالاسی زانو)

کندرومالاسی کشکک یا زانوی دونده وضعیتی است که باعث نرم‌شدن غضروف کاسه زانو می‌شود. این مشکل در میان ورزشکاران بیشتر شایع است. در افراد مسن مبتلا به آرتروز هم دیده می‌شود. آسیب ناشی از ورزش بیش‌ازحد باعث نرمی غضروف کشکک می‌شود. از علائم آن می‌توان به درد زیاد و احساس ساییدگی اشاره کرد. معمولا با استراحت چندروزه مشکل برطرف می‌شود.

۵. بیماری های کشکک و مفصل زانو (شکستگی کشکک زانو)

کشکک زانو استخوانی است که مفصل زانو را می‌پوشاند. حوادثی مانند ضربه به زانو یا زمین‌خوردن ممکن است باعث شکستگی این استخوان شود. شکستگی ممکن است خفیف یا شدید باشد. در برخی مواقع تنها راه درمان جراحی است. از علائم آن می‌توان به درد، تورم، کبودی و ناتوانی در راه‌رفتن اشاره کرد. بسته به علت شکستگی حدود شش هفته زمان می‌برد تا کشکک زانو بهبود پیدا کند.

آیا شما هم علائم بیماری‌های زانو را دارید؟

برای تشخیص دقیق از متخصص مشاوره بگیرید.

۶. آرتروز زانو یا بیماری استئو آرتریت زانو

بیماری آرتروز یا استئوآرتریت زانو شایع‌ترین نوع آرتریت است که افراد به آن دچار می‌شوند. علت بروز آرتروز ساییدگی زانو است. استفاده زیاد از زانو و افزایش سن باعث ساییدگی شده و شخص دچار آرتروز می‌شود.

در این وضعیت غضروف زانو به‌مرور از بین می‌رود. افراد مسن و میان‌سال بیشتر دچار آرتروز زانو می‌شوند. فشار مکرر روی زانو، آسیب و اضافه‌وزن احتمال بروز آرتروز را بیشتر می‌کند.از علائم آرتروز پا می‌توان به درد هنگام حرکت اشاره کرد.

متن انگلیسی:
The most common disease affecting the knee is osteoarthritis. The cartilage in the knee gradually wears away, causing pain and swelling.
ترجمه فارسی:
شایع‌ترین بیماری درگیر زانو، آرتروز است. در این بیماری غضروف زانو به‌تدریج از بین می‌رود و باعث درد و تورم می‌شود.

به نقل از سایت medlineplus

۷. بیماری های پوستی زانو (پسوریازیس زانو)

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که گاهی زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شکل رایج آن در ناحیه زانو پسوریازیس پلاکی است. در این وضعیت سلول‌های پوستی با سرعت بیشتری نسبت‌به ریختن آنها تولید می‌شوند. درنتیجه تکه‌های ضخیم و پوسته‌پوسته به نام پلاک روی زانو به وجود می‌آید.

نوع دیگر بیماری پوستی پسوریازیس به نام آرتریت پسوریاتیک باعث تورم و درد در مفصل، رباط یا تاندون می‌شود. از علائم انواع پسوریازیس زانو می‌توان به پوست ضخیم قرمز، پوسته‌های سفید، خارش و خشکی پوست اشاره کرد. برخی عفونت‌ها، داروهای بیماری قلبی، سیگارکشیدن و چاقی احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. برای درمان ممکن است از مرطوب‌کننده، کرم هیدروکورتیزون یا نوردرمانی استفاده شود.

۸. بورسیت زانو

بورس‌ها کیسه‌های کوچکی پر از مایع هستند که از قسمت خارجی مفصل زانو محافظت می‌کنند. تاندون‌ها و رباط‌ها به‌وسیله همین کیسه‌ها روی مفصل می‌لغزند. گاهی ممکن است آسیب به زانو باعث التهاب بورس‌ها شود. به این وضعیت بورسیت زانو می‌گویند.

۹. روماتیسم زانو

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک نوع بیماری خودایمنی است. روماتیسم می‌تواند هر مفصلی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد. زانوها یکی از قسمت‌های شایع است که دچار این مشکل می‌شود. این بیماری مزمن است و گاهی هم ممکن است برای مدتی ظاهر شده و از بین برود. شدت علائم روماتیسم نیز از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. این بیماری بیشتر افراد را در سن پایین تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روماتیسم زانو چیست؟
روماتیسم می‌تواند هر مفصلی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۰. بیماری نقرس زانو

نقرس زانو نوعی بیماری آرتریت است. در این وضعیت کریستال‌های اسیداوریک در مفصل جمع شده و زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این بیماری بیشتر در قسمت شست پا دیده می‌شود. اما ممکن است در زانو هم به وجود بیاید. بیماران مبتلا به نقرس دچار حملات ناگهانی می‌شوند. اگر دچار این بیماری هستید، برای اینکه بدانید حمله نقرس چقدر طول میکشد، باید با پزشک خود مشاوره داشته باشید.

۱۱. نقرس کاذب زانو

این بیماری معمولا با نقرس اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل به آن نقرس کاذب می‌گویند. در این وضعیت بلورهای حاوی کلسیم در مایع مفصلی ایجاد می‌شوند. در بیشتر مواقع این بیماری در زانو به وجود می‌آید.

۱۲. تاندونیت کشکک (آسیب های تاندون زانو)

تاندون بافت ضخیم و فیبری است که استخوان را به ماهیچه وصل می‌کند. آسیب به زانو ممکن است باعث التهاب کشکک شود. این تاندون از قسمت کشکک تا استخوان ساق پا کشیده شده است.

تاندونیت وضعیتی است که یک یا چند تاندون زانو تحریک شده و دچار التهاب می‌شوند. این وضعیت در دوندگان، اسکی‌بازان، دوچرخه‌سواران، بسکتبالیست‌ها و افراد با فعالیت‌های پرشی بیشتر دیده می‎شود. به تاندونیت تاندون کشکک، زانو جامپر می‌گویند.

بیماری تاندونیت زانو چیست؟
تاندونیت در میان دوندگان و دوچرخه‌سواران بیشتر شایع است.

۱۳. پارگی تاندون زانو

۴ ماهیچه عضله چهار سر ران با یک تاندون به کشکک زانو متصل شده‌اند. این مشکل در میان بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به لوپوس سیستمیک و آرتریت روماتوئید که کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. همچنین ورزشکارانی که برای افزایش عملکرد از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند، در معرض خطر پارگی تاندون زانو قرار دارند.

پارگی تاندون زانو علاوه‌بر درد و تورم باعث عدم توانایی صاف‌کردن پا می‌شود. معمولا برای درمان این عارضه جراحی توصیه می‌شود.

۱۴. شکستگی زانو

در اثر حوادثی مانند سقوط یا تصادف ممکن است استخوان‌های زانو از جمله کشکک زانو دچار شکستگی شود. همچنین در افرادی که مبتلا به پوکی‌استخوان هستند، هر نوع حرکت اشتباهی باعث بروز علائم شکستگی زانو و ایجاد این حادثه می‌شود.

۱۵. در رفتگی زانو

گاهی ممکن است در اثر آسیب به زانو کاسه زانو از جای خود خارج شده و شخص دچار دررفتگی زانو شود. این وضعیت باعث درد، تورم و کبودی می‌شود. اگر زانو تغییرشکل داده است یا استخوان از جای خود خارج شده است، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است در مطب زانو را به جای قبل خود بازگرداند یا جراحی را توصیه کند.

۱۶. سندرم ایلیوتیبیال باند

نوار سفتی به نام بند ایلیوتیبیال از قسمت بیرونی باسن تا بیرون زانو امتداد دارد. برخی آسیب‌ها باعث سفت‌شدن این نوار شده و به قسمت خارجی استخوان ران ساییده می‌شود. این بیماری زانو بیشتر در دوچرخه‌سواران دیده می‌شود.

۱۷. سندرم درد پاتلوفمورال

این بیماری رایج بوده و ممکن است کودکان یا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. در این وضعیت پشت یا اطراف کاسه زانودرد می‌گیرد. این درد بیشتر در زمان بالارفتن از پله‌ها، دویدن، دوچرخه‌سواری یا خم‌کردن زانو ایجاد می‌شود. معمولا برای درمان این مشکل پزشک ورزش‌درمانی را پیشنهاد می‌دهد.

۱۸. رگ به رگ شدن عضلات زانو

رگ‌به‌رگ شدن یا کشیدگی مربوط به عضلات زانو یا رباط‌ها است. علت رگ به رگ شدن زانو ممکن است ضربه یا حرکت اشتباه باشد. اگر به زانو ضربه وارد شود یا چرخش ناگهانی از قسمت زانو داشته باشید، ممکن است عضلات رگ‌به‌رگ شوند. این وضعیت باعث درد، تورم و مشکل در راه‌رفتن می‌شود.

۱۹. بیماری ازگود – اشلاتر

این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. این وضعیت در حین و بعد از ورزش ایجاد شده و توده استخوانی زیر زانو (زیر کاسه زانو) دردناک و متورم می‌شود.

بیماری ازگود - اشلاتر چیست؟
برخی از بیماری‌های مربوط به زانو مادرزادی بوده و علت آن ژنتیکی است.

۲۰. بیماری مادرزادی زانو

برخی از بیماری‌های مربوط به زانو مادرزادی بوده و علت آن ژنتیکی است. این بیماری‌ها ممکن است مفصل، استخوان، غضروف یا بافت نرم را تحت تاثیر قرار دهند. گاهی هم یک سندرم گسترده‌تر موجب مشکلات زانو می‌شود. ممکن است نوزاد در بدو تولد دچار دررفتگی کشکک یا مشکلات زاویه‌ای و پیچشی زانو باشد.

علائم بیماری های زانو چه هستند؟

علائم بیماری باتوجه‌به علت آن متفاوت است. برخی از این بیماری‌ها ممکن است علائم جزئی ایجاد کنند و علائم برخی دیگر خیلی شدید باشد. برخی علائم شایع عبارتند از:

  • زانودرد
  • تورم و سفتی
  • قرمزی و گرم‌شدن پوست
  • ضعف یا بی‌ثباتی
  • صدادادن زانو
  • ناتوانی در صاف‌کردن زانو

در جدول زیر می‌توانید علائم شایع برخی از مشکلات زانو را مشاهده کنید.

علت احتمالیعلائم
رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگیدرد زیاد پس از کشش
درد حین ورزش
تاندونیتدرد بین کاسه زانو و ساق پا ناشی از دویدن یا پرش
پارگی مینیسک، رباط یا تاندونهنگام ایستادن مشکل دارید.
نمی‌توانید زانو را صاف کنید.
ممکن است هنگام آسیب صدای کوبیدن بشنوید.
دررفتگی کاسه زانوکاسه زانو بعد از ضربه تا چرخش ناگهانی تغییر شکل می‌دهد.
آرتروزدرد و سفتی در هر دو زانو
تورم خفیف
بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.
بورسیتگرمی و قرمزی
زانو درد
تورم هنگام خم‌کردن زانو
خونریزی مفصلتورم
گرما
کبودی
بیشتر هنگام مصرف داروهای ضدانعقاد ایجاد می‌شود.
نقرسگرما
قرمزی
درد شدید
حملات ناگهانی
علائم بیماری های زانو

شایع ترین درد مفصل زانو در ورزشکاران کدام است؟ (آسیب های زانو در ورزش)

شایع‌ترین درد مفصل زانو در بین ورزشکاران، سندرم درد کشکک رانی است که به نام زانوی دونده نیز شناخته می‌شود. این وضعیت باعث ایجاد درد در اطراف و پشت کاسه زانو می‌شود، به‌ویژه در فعالیت‌هایی که شامل خم‌شدن زانو هستند، مانند دویدن یا پریدن.

برای بررسی علت آسیب زانو چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم بیماری خیلی شدید شده است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از شرایط زیر مراجعه به پزشک ضروری است:

  • نمی‌توانید روی زانوی خود بایستید یا وزن خود را روی زانو تحمل کنید.
  • تورم به‌قدری است که راحت دیده می‌شود.
  • تغییر ظاهری بسیار آشکار است.
  • تب دارید.
  • آسیب به زانو وارد شده است.

اگر می‌خواهید بیماری زانوی خود را تشخیص دهید، باید با متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد وجود دارد.

برای بررسی علت آسیب زانو چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر می‌خواهید بیماری زانوی خود را تشخیص دهید، باید با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

علت بیماری های زانو چیست؟

عوامل مختلفی باعث بروز بیماری‌های زانو و علت درد زانو هستند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن
  • مشکلات ژنتیکی
  • اضافه‌وزن و چاقی
  • کمبود قدرت و انعطاف‌پذیری بدن
  • ورزش حرفه‌ای یا مشاغل خاص
  • مصدومیت

متن انگلیسی:
The most common causes of knee diseases are related to aging, injury or repeated stress on the knee.
ترجمه فارسی:
شایع‌ترین دلایل بیماری های زانو مربوط به افزایش سن، آسیب یا فشار مکرر روی زانو است.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

روش تشخیص بیماری های زانو چیست؟

برای تشخیص آسیب‌های زانو ابتدا باید علائم بررسی شود. به همین دلیل پزشک هرگونه تورم، درد، حساسیت و کبودی اطراف زانو را بررسی می‌کند. همچنین پزشک باید بررسی کند که تا چه حد می‌توانید زانوی خود را خم و صاف کنید. بعد از معاینات کلی پزشک آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند:

  • اشعه ایکس
  • سی‌تی‌اسکن
  • سونوگرافی
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت
  • آرتروسنتز: در این روش مقدار کمی مایع با سوزن از مفصل زانو برداشته شده و در آزمایشگاه بررسی می‌شود.

بهترین راه درمان بیماری های زانو چیست؟

درمان بیماری های زانو باتوجه‌به نوع بیماری متفاوت است. پزشک ممکن است یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد دهد:

  • دارو درمانی: برای تسکین درد زانو و التهاب در شرایطی مانند روماتیسم مفصلی و نقرس دارو تجویز می‌شود. ممکن است پزشک برای تسکین درد ژل ایبوپروفن یا پاراستامول تجویز کند.
  • فیزیوتراپی: برای تقویت عضلات زانو پزشک احتمالا چند جلسه فیزیوتراپی یا تمرینات تقویتی تجویز می‌کند. اگر ورزشکار حرفه‌ای باشد، ممکن است برای اصلاح الگوهای حرکتی تمریناتی انجام شود.
  • تزریق کورتیکواستروئید: این دارو باعث کاهش علائم آرتریت و تسکین درد می‌شود. البته در همه موارد موثر نیست.
  • تزریق اسید هیالورونیک: برای بهبود حرکت و کاهش درد تزریق می‌شود. این مایع غلیظ شبیه به مایعی است که مفاصل را روان می‌کند. تاثیر این دارو از یک ماه تا شش ماه ادامه دارد.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی): این محلول فاکتورهای رشد مختلفی دارد که به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند.
  • عمل جراحی: گاهی مشکلات زانو به‌قدری شدید است که تنها راه درمان جراحی است. عمل مفصل زانو، آرتروسکوپی و استئوتومی از این موارد هستند. یکی از سوالات متداول بیماران این است که آیا عمل تعویض مفصل زانو خطرناک است؟ در این مورد باید با جراح خود مشاوره داشته باشید.

جدیدترین روش درمان بیماری‌های زانو چیست؟

تعادل استراحت و ورزش برای کنترل بیماری های زانو (درمان خانگی آسیب دیدگی زانو)

در بیشتر مواقع مشکلات زانو باعث درد می‌شود. برای تسکین درد و درمان خانگی دررفتگی زانو باید بین ورزش و استراحت تعادل ایجاد کنید. در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به زانوی خود استراحت دهید. اما زمان استراحت نباید خیلی طولانی باشد.
  • گاهی برای حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه زانوهای خود را حرکت دهید.

بعد از ۴۸ ساعت می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بیشتر پاهای خود را تکان دهید. این کار درد طولانی‌مدت را از بین می‌برد.
  • هنگام بالارفتن از پله‌ها پای سالم را تکیه‌گاه قرار داده و از نرده‌ها بگیرید.
  • هنگام پایین آمدن از پله‌ها از پایی که درد دارد استفاده کنید.
  • روال عادی زندگی را طی کنید. به‌عنوان‌مثال سعی کنید به محل کار بازگردید.
  • تا زمان بهبودی از بلندکردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • اگر اضافه‌وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید. حتی کمی کاهش وزن تاثیر زیادی در بهبود مشکلات زانو دارد.

عوارض بیماری های زانو کدامند؟

هر کدام از بیماری‌های ذکرشده در این مطلب ممکن است آسیب‌هایی ایجاد کنند. برخی آسیب‌ها موقت بوده و برخی دیگر عوارض جدی دارند. به‌عنوان‌مثال آرتروز در صورت عدم درمان و مدیریت درست، باعث درد شدید و ناتوانی در راه‌رفتن می‌شود. همچنین آسیب به زانو احتمال آسیب‌های دیگر در آینده را افزایش می‌دهد.

عوارض بیماری های زانو کدامند؟
یکی از درمان‌های بیماری‌های زانو، فیزیوتراپی و انجام تمرینات خاص است.

پیشگیری از بیماری های زانو امکان پذیر است؟

پیشگیری از بیماری های زانو کار سختی است. اما با تغییر سبک زندگی و برخی اقدامات می‌توان از برخی بیماری‌ها جلوگیری کرد. از جمله:

  • وزن اضافه را کم کرده و به تناسب‌اندام خود اهمیت دهید.
  • قبل از ورزش شدید حتما عضلات خود را آماده کنید.
  • تمرینات ورزشی را اصولی انجام دهید. برای انجام درست تمرینات از مربی ورزشی کمک بگیرید.
  • انعطاف‌پذیری بدن خود را افزایش دهید.
  • از ایستادن طولانی خودداری کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری‌های زانو انواع مختلفی دارند. برخی از آنها استخوان و غضروف را تحت تاثیر قرار داده و برخی ماهیچه، تاندون یا رباط را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تعدادی از بیماری‌ها نیز مربوط به مشکلات پوستی است. اگر دچار علائمی مانند درد زانو، تورم و قرمزی هستید یا نمی‌توانید زانوی خود را خم و صاف کنید، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علت این بیماری‌ها متفاوت بوده و عواملی مانند افزایش سن، استفاده زیاد از زانو و افزایش وزن احتمال بروز این مشکلات را افزایش می‌دهند. پزشک برای تشخیص بیماری معاینات اولیه را انجام داده و تست‌هایی مانند تست تصویربرداری و آزمایش خون تجویز می‌کند. برای درمان و تسکین درد ممکن است دارو تجویز کند. برخی مشکلات نیز با فیزیوتراپی برطرف می‌شود. در موارد شدید هم نیاز به جراحی است.

اگر به دنبال راهی برای تسکین علائم و درمان بیماری های زانو هستید، باید با فوق تخصص ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علت این عارضه ممکن است مشکلات ژنتیکی باشد. در این شرایط از بدو تولد بدشکلی زانو دیده می‌شود. گاهی هم ترومای قبلی مانند شکستگی استخوان درشت‌نی یا شکستگی شدید زانو باعث بروز این مشکل می‌شود.

بیشتر بیماری های زانو باعث درد می‌شوند. به همین دلیل تنها با وجود درد زانو نمی‌توان بیماری را تشخیص داد. پزشک باید علائم دیگر مانند تورم، قرمزی و تغییر شکل زانو را بررسی کند. گاهی هم نیاز است که آزمایش‌های تشخیصی مانند تصویربرداری و آزمایش خون انجام شود.

ممکن است به دلیل خشکی پوست باشد. اگر شدید شد، به دنبال دلیل اصلی آن مانند انواع بیماری‌های پوستی باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیماری های زانو

  1. اسماعیل اعتمادی گفت:

    باعرض سلام .من درسن۲۵سالگی درکشتی پای راستم صدمه دید والان۳۵سال گذشته هم درددارم وکمی کوتاتر ازپای چپم شده بیش هفت پزشک اورتوپد مراجعه کرده ام یکی گفته رباط یکی گفته تعویض کشکک یکی گفته ارتروزوووو…..خواهشمندم راهنمایی کنید باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتی ممکن است کمپلکسی از همه ی این موارد باشد
      ولی مهمترین تهدید مشکلات مفصل زانو ست
      پیشنهاد این است که به یک ارتوپد مجرب مراجعه کنید
      حتمن mri را تکرار تا بهترین تصمیم برای درمان گرفته شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  2. مریم گفت:

    سلام من بیست سالمه چند وقتی هست که من در زانوهام احساس سفتی و درد شدیدی دارم چه در حالت نشسته یا دراز کشیده و هنگام فعالیت شدت درد کم و زیاد میشه و صدا میده و من مجبورم برای اینکه یکم دردم آروم بشه زانو ها و پاهام رو چند دقیقه تکون بدم دست خودم نیس بنظر شما چه بیماری دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم ارتریت و رسوب کلسیم دارید
      انجام mri الزامی است

  3. ☆-مهسا☆ گفت:

    سلام من عکس عمارای از زانوم گرفتم و مشکل : افیون مفصل ، پوپلیتئوس تاندونتییس ، کیست گانگلیون داخل هوفا پد-
    من این ۳ مشکل داشتم.
    وقت نشد بریم و جواب عکس رو از دکتر بگیریم و خودم با مترجم گوشی جواب ها رو پیدا کردم.

    نظرتون راجب به زانوم چی هستی آیا نیاز ب عمل داره؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا با این شرایط ابتدا تزریق میکنند
      در صورت عدم‌بهبود توصیه به جراحی میشود

  4. مهربان گفت:

    زانوی من صدمه دید و تورم داش
    زخمم شد
    روی زانوم انگار بی‌حس بود و الان خیلی میخاره توش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید از نظر آرتریت و کمبود ویتامین دی و… بررسی شوید
      ابتدا باید معاینات اولیه زیر نظر متخصص صورت بگیرد

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  5. Hcn گفت:

    جفت زانو هام از ناحیه جلو هنگام بلند شدن ،نشستن،ایستادن طولانی ،ورزش ،کلا هر کاری که به زانو کمی فشار بیاره ، درد زیادی ایجاد میشه ،احتمال چه بیماری میشه داد؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عدم فیکس شدن کشکک و اررتروز زانو وجود دارد
      انجام mri الزامی است

  6. فرزانه مهینی گفت:

    سلام.علت خارش زانوچیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا دچار خشکی پوست در ناحیه پوست زانو شدید
      مدام با پماد ویتامین ad چرب کنید