شکستگی کف پا چه علائم و راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکستگی کف پا در اثر تصادف، ضربه، سقوط و زمین خوردن رخ می‌دهد. اگر به موقع درمان نشود ممکن است استخوان عفونت کرده و عوارض وخیمی را به دنبال داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شکستگی کف پا

شکستگی های پا ممکن است در هر بخشی از پاها اتفاق بیفتد و یکی از بدترین‌های آن شکستگی کف پا است. با این حال خود شکستگی کف پا نیز شامل شکستگی در استخوان‌های مختلف کف پا می‌شود که نحوه درمان و مدت‌زمان لازم برای بهبودی آنها با هم متفاوت است.

شکستگی در کف پا می‌تواند در اثر افتادن، پیچ‌ خوردن مچ پا یا برخورد مستقیم پا با جسم سخت اتفاق بیفتد. با وجودی که این نوع شکستگی کمتر از شکستگی سایر بخش‌ها مانند ساق پا یا زانو رایج است، اما این شکستگی درد قابل‌توجهی را موجب می‌شود که معمولاً با وارد کردن وزن روی پاها بدتر می‌شود.

برای درمان درست و اصولی شکستگی استخوان باید زیر نظر متخصص ارتوپد باشید. اگر به دنبال یافتن‌ بهترین متخصص ارتوپد در شهر خود هستید می‌توانید از طریق پنل دکترتو اقدام کنید. در دکترتو می‌توانید هم نوبت آنلاین و هم حضوری بگیرید. در این مقاله به صورت مفصل در خصوص انواع شکستگی کف پا صحبت می‌کنیم.

شکستگی کف پا چیست؟

شکستگی استخوان چیست؟ شکستگی کف پا به شکستگی‌ در هر یک از استخوان‌های پا (تارسوس، متاتارس و فالانژها) گفته‌ می‌شود. آسیب در اثر ضربه مستقیم یا بار بیش از حد روی استخوان رخ می‌دهد. شدت شکستگی پا می‌تواند متفاوت باشد. شکستگی‌ها می‌توانند از ترک‌های ریز در استخوان‌ها تا شکستگی که در پوست شما نفوذ می‌کند، متغیر باشند. درمان نیز بر اساس شدت آسیب و نوع شکستگی متفاوت است.

متن انگلیسی:
Foot fractures cause considerable pain, which is almost always made worse by attempting to walk or put weight on the foot
ترجمه متن:
شکستگی پا باعث درد قابل‌توجهی می‌شود که تقریباً همیشه با تلاش برای راه رفتن یا انداختن وزن روی پا بدتر می‌شود.

msdmanuals

انواع مختلف شکستگی کف پا چیست؟

بسته‌ به این که شکستگی کف پا در چه قسمتی رخ داده باشد، این نوع شکستگی را به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. بر این اساس انواع مختلف شکستگی در کف پا شامل موارد زیر می‌شود:

انواع شکستگی کف پاتوضیحات نوع شکستگی
شکستگی در انگشتان پا (فالانژ)به‌ویژه انگشت شست پا که هالوکس نامیده می‌شود.
استخوان‌های میانی پا که به آن متاتارس گفته می‌شود.رایج‌ترین شکستگی‌های کف پا مربوط به شکستن این استخوان‌ها
شکستگی سزاموئیدشکستگی در دو استخوان گرد کوچک در پایه شست پا
شکستگی در استخوان‌های پشت پاشامل استخوان‌های میخی، ناوچه‌ای، مکعبی، تالوس و استخوان پاشنه (کالکانئوس) می‌شود.
انواع شکستگی کف پا

شکستگی رقصنده یکی از انواع متداول شکستگی کف پا است که در متاتارس پنجم پا اتفاق میفتد.

علاوه بر این دسته‌بندی انواع شکستگی در استخوان‌های کف پا را می‌توان به انواع شکستگی‌های باز و بسته، شکستگی‌های بدون جابه‌جایی و با جابه‌جایی و شکستگی‌های استرسی نیز دسته‌بندی کرد. الگوی شکستگی، شیوه انتخابی درمان و شدت آسیب وارد شده در هر یک از این نوع شکستگی‌های کف پا متفاوت است.

متن انگلیسی:
A metatarsal fracture is a break in one of the five long bones which form the middle part of your foot
ترجمه متن:
شکستگی متاتارس شکستگی در یکی از پنج استخوان بلندی است که قسمت میانی پای شما را تشکیل می‌دهند.

patient.info

علائم و نشانه های شکستگی کف پا

اگر کف پای شما شکسته‌ باشد بسته به این که شکستگی کف پا در کدام استخوان‌ها و چه قسمتی از کف پا اتفاق افتاده، ممکن است برخی از علائم و نشانه های شکستگی پا تجربه کنید:

  • درد فوری و ضربان‌دار
  • دردی که با فعالیت افزایش می‌یابد و با استراحت کاهش می‌یابد.
  • تورم
  • کبودی
  • بی‌حسی و سردی در کف پا یا حس سوزن‌سوزن شدن
  • بد فرم شدن پاها
  • مشکل در راه رفتن یا تحمل وزن
  • خونریزی زیر پوستی یا خونریزی که دیده می‌شود.

استخوان کف پات آسیب جدی دیده؟

احساس درد داری؟ همین حالا نوبت بگیر.

علائم شکستگی پاشنه پا

درد پاشنه پا نشانه چیست؟ یکی از انواع رایج‌تر شکستگی کف پا، شکستگی استخوان های پاشنه است که علائم آن شامل حس درد شدید و ناگهانی در پاشنه پا، تورم و کبودی در پاشنه یا مچ پا، عدم توانایی در تحمل وزن روی پاشنه‌های پا و خونریزی زیر پوستی در ناحیه شکستگی می‌شود. گاهی نیز ممکن است استخوان‌های این ناحیه دچار بدشکلی یا تغییر شکل شوند.

علت شکستگی کف پا چیست؟

شایع‌ترین علل شکستگی کف پا عبارت‌اند از:

  • تصادفات اتومبیل: صدمات شدید در تصادفات رانندگی می‌تواند موجب شکستگی یا له شدن کف پا شود که برای ترمیم آن معمولاً به جراحی نیاز است.
  • سقوط: زمین خوردن می‌تواند استخوان های کف پا را بشکند، همان‌طور که فرود آمدن روی پاها پس از پریدن از ارتفاع جزئی ممکن است موجب بروز چنین آسیبی شود.
  • ضربه ناشی از افتادن وزنه سنگین روی پاها. شکستگی انگشت معمولا در اثر ضربه اتفاق می‌افتد.
  • استفاده بیش از حد از پاها: شکستگی‌های استرسی در استخوان‌های تحمل‌کننده وزن پاهای شما شایع است. این ترک‌های ریز معمولاً در طول زمان در اثر نیروی مکرر یا استفاده بیش از حد، مانند دویدن در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌شوند. اما آنها همچنین می‌توانند با استفاده عادی از استخوانی که در اثر بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان هم رخ دهند.

سایر دلایل شامل اضافه وزن، استفاده از کفش‌های نامناسب و ورزش‌های تماسی مانند فوتبال می‌شود.

عوارض شکستگی کف پا درد حین راه رفتن است.
یکی از مواردی که باعث شکستگی کف پا می‌شود، پریدن ناگهانی از بلندی است.

عوامل خطر شکستگی کف پا

برخی موارد می‌توانند ریسک شکستگی کف پا را افزایش دهند که آنها شامل موارد زیر است:

  • اگر در ورزش‌های پرتحرک شرکت کنید. استرس‌ها، ضربه‌های مستقیم و آسیب‌های پیچشی که در ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، ژیمناستیک، تنیس و فوتبال ایجاد می‌شود می‌تواند باعث شکستگی پا شود.
  • اگر از تکنیک‌ها یا وسایل ورزشی نامناسب استفاده کنید. تجهیزات معیوب، مانند کفش‌هایی که بیش از حد پوشیده شده‌اند یا تجهیزات ورزشی که به‌درستی نصب نشده‌اند، می‌توانند منجر به شکستگی‌های استرسی و افتادن‌ شوند. تکنیک‌های تمرینی نامناسب، مانند گرم نکردن بدن و کشش، نیز می‌تواند باعث آسیب پا شود.
  • افزایش ناگهانی و شدید فعالیت‌های ورزشی
  • برخی از محیط‌های کاری، مانند یک محل ساخت‌وساز، شما را در معرض خطر سقوط از ارتفاع یا افتادن چیز سنگین روی پا قرار می‌دهد.
  • شرایط خاصی مانند کاهش تراکم استخوان (پوکی‌استخوان) می‌تواند شما را در خطر آسیب به استخوان‌های کف پا قرار دهد.
  • پای مورتون که نوعی رشد غیر سرطانی بافت فیبری در استخوان‌هاست و می‌تواند ریسک شکستگی استخوان‌های متاتارس را بیشتر کند.
  • وجود انواع ناهنجاری‌های استخوانی مانند ساییدگی پنجه پا
  • کهولت سن و پیری

شکستگی کف پا چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص شکستگی کف پا باید به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک نقاط حساس پای شما را بررسی می‌کند. محل دقیق درد می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند. همچنین پزشک ممکن است پای شما را در موقعیت‌های مختلف حرکت دهد تا دامنه حرکتی را بررسی کند. علاوه بر این پزشک از شما می‌خواهد کمی راه بروید تا دامنه حرکتی شما را نیز مشاهده کند. سایر روش‌های تشخیصی شامل موارد زیر است:

  • اشعه ایکس: بیشتر شکستگی های پا را می‌توان با اشعه ایکس مشاهده کرد.
  • اسکن استخوان: برای اسکن استخوان، یک تکنسین مقدار کمی از مواد رادیواکتیو را به داخل سیاهرگ تزریق می‌کند. مواد رادیواکتیو به سمت استخوان‌های شما جذب می‌شوند، به‌خصوص قسمت‌هایی از استخوان‌ها که آسیب دیده‌اند. نواحی آسیب‌دیده، از جمله شکستگی‌های ناشی از استرس، به‌صورت نقاط روشن در تصویر حاصل ظاهر می‌شوند.
  • سی‌تی‌اسکن می‌تواند جزئیات بیشتری را در مورد استخوان و بافت‌های نرمی که آن را احاطه کرده‌اند نشان دهد که ممکن است به پزشک کمک کند تا بهترین درمان را تعیین کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: این تصویربرداری به نشان دادن رباط‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند و می‌تواند شکستگی‌هایی را که در اشعه ایکس دیده نمی‌شوند، شناسایی کند.

عکس شکستگی کف پا

با کمک انواع گزینه‌های تصویربرداری، عکس شکستگی کف پا گرفته می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا با تعیین دقیق محل شکستن و شدت آسیب بهترین نوع درمان را انتخاب کند.

عوامل خطر شکستگی کف پا ضربه و پریدن است.
با رادیولوژی می‌توان عکس شکستگی پا را گرفت.

شکستگی کف پا چگونه درمان می شود؟ (ترمیم شکستگی کف پا)

بسته به اینکه کدام استخوان شکسته و شدت آسیب چه میزان است، درمان برای شکستگی پا متفاوت است.

۱. گچ گرفتن شکستگی کف پا

گچ گرفتن استخوان های شکسته شده کف پا اصلی‌ترین گزینه درمانی است که در اکثر شکستگی‌ها انجام می‌شود. معمولاً درصورتی‌که شکستگی جابه‌جا شده اتفاق افتاده باشد ابتدا پزشک استخوان‌های شکسته‌ را جا می‌اندازد و سپس برای بی‌حرکت ماندن استخوان‌ها برای بهبودی و جوش خوردن آنها کف پای شکسته گچ گرفته می‌شود.

۲. آتل شکستگی کف پا

آتل‌بندی نیز می‌تواند به بی‌حرکت نگه داشتن پاها کمک کند و این اجازه را بدهد تا در طول دوره بهبودی، استخوان‌های کف پا بدون حرکت بمانند. گاهی نیز علاوه بر آتل از یک کفش مخصوص استفاده می‌شود. همچنین معمولاً توصیه‌ می‌شود برای مدتی وزن خود را روی پای شکسته شده وارد نکنید.

۳. عمل شکستگی کف پا

در بسیاری از مواقع که شدت آسیب بسیار بالاست و نوع شکستگی کف پا از نوعی است که در آن استخوان‌ها جابه‌جا شده‌اند یا شکستگی از نوع باز است و با خونریزی شدید همراه است، ممکن است جراح ارتوپد گزینه جراحی را انتخاب کند. در این عمل جراح با کمک پین، صفحات یا پیچ‌های مخصوص موقعیت استخوان‌های کف پا را تثبیت می‌کند تا موقعیت استخوان‌ها در طول دوره بهبودی اصلاح شود.

۴. درمان شکستگی کف پا با فیزیوتراپی

در اغلب موارد در کنار سایر درمان های شکستگی کف پا به درمان فیزیوتراپی نیز احتیاج است. این درمان بعد از اتمام دوره بهبودی و جدا کردن گچ و آتل شروع می‌شود. درمان فیزیوتراپی شامل تمرینات خاصی است که برای بهبود انعطاف‌پذیری، بهتر شدن حرکت پای آسیب‌دیده و تقویت عضلات حمایت‌کننده انجام می‌شود.

۵. بهترین دارو برای درد شکستگی کف پا

پزشک شما ممکن است مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و غیره) را توصیه کند که می‌توانند به تسکین درد شدید پاها کمک کنند.

دچار شکستگی استخوان کف پا شدی؟ برای بهترین درمان از متخصص مشاوره بگیر.

مراقبت از شکستگی استخوان کف پا در خانه (درمان خانگی شکستگی کف پا)

برای مراقبت از شکستگی کف پا در خانه و درمان خانگی درد کف پا می‌توان از یک سری راهکارها استفاده کرد. برای مثال کمپرس یخ می‌تواند به کاهش درد و تورم پاها کمک کند. بهتر است در زمان استراحت حتماً پای شکسته شده را بالاتر از سطح بدن و با کمی ارتفاع روی یک بالشت قرار داد. می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب کمک گرفت.

راه رفتن بعد از شکستگی کف پا

برای مراقبت از شکستگی کف پا بهتر است همیشه با یک عصا یا یک شی کمکی راه بروید و سعی کنید تا مدت‌ها وزن خود را روی پای شکسته شده نیندازید تا به‌این‌ترتیب فشار کمتری به استخوان‌های در حال ترمیم وارد شود.

ورزش بعد از شکستگی کف پا

بدون شک بعد از شکستگی باید تا زمان بهبودی کامل از انجام هر گونه فعالیت ورزشی خودداری کرد. حرکات و تمرینات فیزیوتراپی تنها گزینه‌هایی است که باید تا زمان بهبودی کامل آنها را انجام داد. برای شروع فعالیت‌های ورزشی خود باید حتماً با یک پزشک مشورت کرد و به هیچ عنوان بدون اجازه پزشک نباید ورزش را شروع کرد.

مدت زمان ترمیم شکستگی کف پا

مدت زمانی که طول می‌کشد تا استخوان‌های کف پا ترمیم شوند به این بستگی دارد که چه تعداد استخوان‌هایی شکسته و چه میزان آسیبی به استخوان‌ها وارد شده است. معمولاً از چند هفته تا چند ماه ترمیم استخوان‌های شکسته کف پا طول می‌کشد.

شکستگی کف پا باعث درد هنگام راه رفتن می شود.
از جمله عوارض شکستگی کف پا می‌توان به درد هنگام راه رفتن و دویدن اشاره کرد.

عوارض شکستگی کف پا

عوارض شکستگی پا غیرمعمول است؛ اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آرتروز: شکستگی‌هایی که به داخل مفصل کشیده می‌شوند می‌توانند سال‌ها بعد باعث آرتروز شوند. اگر پای شما مدت‌ها بعد از استراحت شروع به درد می‌کند، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.
  • عفونت استخوان (استئومیلیت): اگر شکستگی باز دارید، به این معنی که یک انتهای استخوان از پوست بیرون‌زده است، ممکن است استخوان شما در معرض باکتری‌هایی قرار گیرد که باعث عفونت می‌شوند.
  • آسیب عصبی یا عروق خونی: ضربه به پا می‌تواند به اعصاب و رگ‌های خونی مجاور آسیب برساند و گاهی اوقات آنها را پاره کند. در صورت مشاهده هرگونه بی‌حسی یا مشکلات گردش خون، فوراً به دنبال بررسی‌های پزشکی بیشتر باشید. کمبود جریان خون می‌تواند باعث مرگ و فروپاشی استخوان شود.
  • بدشکلی پاها
  • مشکل در راه رفتن
  • پا دردهای مداوم خصوصاً بعد از سرمای شدید یا وارد شدن ضربه‌های کوچک به پاها

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

شکستگی کف پا یک تجربه دردناک است که می‌تواند بعد از یک تماس شدید یا تصادفات ناگهانی اتفاق بیفتد. با وجودی که معمولاً این یک اتفاق ناگهانی است، اما شرایطی مانند ورزشکار بودن یا کار کردن در یک محل پر خطر می‌تواند ریسک شکستگی کف پا را بیشتر کند. توصیه می‌شود با رعایت اصول ایمنی، تا جای ممکن از شکستگی کف پا که می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد جلوگیری کنید.

اگر به پای شما ضربه شدیدی وارد شده است یا پا پیچ خورده است، حتما برای تشخیص و درمان شکستگی به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک ممکن است بعد از جوش خوردن استخوان شما را به متخصص فیزیوتراپی ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولاً راه رفتن دردناک است و توصیه می‌شود فشار زیادی به پای شکسته وارد نکنید.

افزایش احتمال زمین خوردن و پوکی استخوان می‌تواند خطر شکستن استخوان‌های متاترس را بیشتر کند.

بسته به نوع و شدت شکستگی ممکن است روند بهبودی تا چند هفته طول بکشد.

دیه شکستگی کف پا چهار پنجم دیه شکستن استخوان و دیه خردشدن استخوان پا یک‌سوم دیه یک پای کامل است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی کف پا

  1. ناشناس گفت:

    سلام من استخوان دوتا از کف پام ترک خورده البته این را پیش دکتر رفتم با عکس تشخیص داده فقط بسته کرده حالا بعد از ۸ روز باد داره و وقتی میزارم زمین درد میکنه چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن نیاز به آتل یا گچ گیری دارید

  2. ناشناس گفت:

    سلام دو ماهه که قسمت نرم کف پای چپم یعنی بین دو تا انگشت کوچک پای چپ و مچ در حالت استراحت چه خوابیده چه نشسته در کل شبانه‌روز اکثرا دردی نداره همین که بلند میشم و وزن روی پام میفته درد شدید داره و شروع به لنگیدن میکنم و حدود دو سه دقیقه طول میکشه و بعدش بااینکه در حال فعالیت و راه رفتن و ایستادن هستم دردم آرام میشه و این پروسه تکرار میشه.علتش چی میتونه باشه خیلی آزاردهنده‌هست.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است
      از نظر کلسیم و ویتامین دی۳ بررسی شوید
      سپس وارد مراحل تشخیصی دیگر شوید
      با ارزوی تندرستی

  3. ناشناس گفت:

    دو ماه پیش روی پام وزنه افتاد و شدیدا درد کرد طوری که تا بالاتر از زانوهام هم تیر می‌کشید گفتم چون میتونم راه برم چیزی نیست بعدکبود شد گفتم احتمالا له شده له شدگی با پزشک خوب نمیشه زمان بر هستش درد رفته رفته کم شد ولی اگه روش به چیزی برخورد میکنه درد میکنه امروز دیدم یکی از علائم شکستگی کبودیه آیا برای رفتن به دکتر دیر شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در چنین شرایطی در اسرع وقت باید عکس رادیولوژی گرفته شود
      قبل از هر گونه درمانی

  4. پرسشگر گفت:

    یلام. من سه هفته پیش زمین خوردم.بعد از زمین خوردن هیچ کبودی یا ورم پام نداشت. یک هفته اول دردام خیلی بود جوری که با راه رفتن و انداختن وزنم روی استخوان روی پام دردم خیلی شدید میشد تا جایی مه اشکم میخواست در بیاد کم کم دردش کمتر شد برای اینکه بتونم راه برم پام رو کج کیزاشنم روی زمین تا وزنم بیفته به طرفی که آسیب ندیده. الان بعد از ۳ هفته من دردم خیلی بهتر شده دیگه راه میرم کم پیش میاد درد احساس کنم. وای هنوز وقتی میشینم بعد یه مدتی مثلا یک ربع میخوام پاشم استخوانم به کل درد میگیره. یا پام رو وقتی تکان میدم درد میکنه اصلا شبیه پای سالمم نیست. ایا این طبیعه بعد سه هفته؟ من به خانواده چند بار گفتم بریم عکس بگیریم ولی انقپر کشش دادن تا نزدیک عید شد.آیا بمونه برای بعد عید مشکلی پیش میاد؟ من واقعا نگرانم الان ۲۵ روز شده.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است یک دوره از گلوکزامین استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود عکس رادیولوژی الزامی است

  5. .. گفت:

    یلام. من سه هفته پیش زمین خوردم.بعد از زمین خوردن هیچ کبودی یا ورم پام نداشت. یک هفته اول دردام خیلی بود جوری که با راه رفتن و انداختن وزنم روی استخوان روی پام دردم خیلی شدید میشد تا جایی مه اشکم میخواست در بیاد کم کم دردش کمتر شد برای اینکه بتونم راه برم پام رو کج کیزاشنم روی زمین تا وزنم بیفته به طرفی که آسیب ندیده. الان بعد از ۳ هفته من دردم خیلی بهتر شده دیگه راه میرم کم پیش میاد درد احساس کنم. وای هنوز وقتی میشینم بعد یه مدتی مثلا یک ربع میخوام پاشم استخوانم به کل درد میگیره. یا پام رو وقتی تکان میدم درد میکنه اصلا شبیه پای سالمم نیست. ایا این طبیعه بعد سه هفته؟ من به خانواده چند بار گفتم بریم عکس بگیریم ولی انقپر کشش دادن تا نزدیک عید شد.آیا بمونه برای بعد عید مشکلی پیش میاد؟ من واقعا نگرانم الان ۲۵ روز شده.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است یک دوره از گلوکزامین استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود عکس رادیولوژی الزامی است

  6. سپهر گفت:

    سلام من ۳۰ سال سن دارم ۱۴ سال پیش پای سمت چپم از مچ شکست خدارو شکر خوب شد الان بعد از این همه سال وقتی از خواب بیدار میشم کف پام تا یکی دو دقیقه شدیدا درد میکنه و قت هایی که نشسته غذا میخورم دوباره همین مشکل دارم میشه لطف کنید بگید چیکار باید کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم کمبود ویتامین دی ۳ دارید
      می توانید از مکمل استفاده کنید

  7. ناشناس گفت:

    سلام من ۵۲سالمه پاشنه هر دو پام‌ شکسته شده است ۳۵روز هستش که در کچ است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسته به محل و نوع شکستگی، مدت گچ بوسیله پزشکتان تعیین می گردد
      نیاز به عکس رادیولوژی قبل از باز کردن گچ دارید

  8. سید را حل موسوی نیا هستم گفت:

    سلام من ۵۲سالمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسته به محل و نوع شکستگی، مدت گچ بوسیله پزشکتان تعیین می گردد
      نیاز به عکس رادیولوژی قبل از باز کردن گچ دارید

  9. سید را حل موسوی نیا هستم گفت:

    با سلام من از بالای دیوار افتادم پاشنه های هر دو پام‌ شکسته شده رفتم دکتر گچ گرفت بعد یک ماه عکس گرفتم گفتن زود است عرض کردم گرفته جوش خورده دکتر گفت‌ خوب است باید هر روز دو عدد قرص آسپرین مصرف کنم سیگارم می کشم آیا درمان ویا جوش خوردن پاشنه پا ها چقدر زمان می برد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جوش خوردن پاشنه کمی زمان بیشتری لازم است
      البته بستگی به سن، میزان کلسیم و ویتامین دی۳ بدنتان هم دارد

  10. ناشناس گفت:

    با سلام من از بالای دیوار افتادم پاشنه های هر دو پام‌ شکسته شده رفتم دکتر گچ گرفت بعد یک ماه عکس گرفتم گفتن زود است عرض کردم گرفته جوش خورده دکتر گفت‌ خوب است باید هر روز دو عدد قرص آسپرین مصرف کنم سیگارم می کشم آیا درمان ویا جوش خوردن پاشنه پا ها چقدر زمان می برد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جوش خوردن پاشنه کمی زمان بیشتری لازم است
      البته بستگی به سن، میزان کلسیم و ویتامین دی۳ بدنتان هم دارد

      1. سید را حل موسوی نیا هستم گفت:

        سلام دکتر من ۵۲سالمه هر دوپاشنه پام شکسته یک است که تو کچ هستش می توانم با عصا راه برم یانه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله کمکم تحرک تان را با عصای مخصوص افزایش دهید

    2. پویا گفت:

      سلام من پیام شما را دیدم متاسفانه برای من هم این اتفاق افتاده، هر دوتا پاشنه ی پام شکسته گچ گرفتم به مدت. ۶. هفته تو گچ بود بعد باز کردن ولی پام ورم داشت الان ۲ هفته میگذره ولی هنوز ورم داره اما خیلی کم شده ،اما برای راه رفتن بسیار سخت می‌توانم قدم بردارم ،پای سمت چپم زیر پاشنه احساس ورم دارم وقتی پام را روی زمین می‌گذارم احساس میکنم ولی دردی ندارد ،خواستم از شما بپرسم شما همین علائم رو داشتید و الان شرایط شما چطور؟ ممنون میشم جواب بدید

      1. سورنا گفت:

        سلام من یه جوون ۲۷ ساله ام
        بنده هفته قبل در اثر سقوط پاشنه پام خورد شد نظر یکی از دکترا این بود که باید عمل بشه ولی نظر دیگر دکتر گچ گرفتن واستراحت تا بهبودی کامل الان دردش از بین رفته وحس میکنم تورمش خیلی کم شده قرص کلسیم وویتامین واهن استفاده میکنم میخاستم بگم ایا خوب میشم چقد طول میکشه خوب شم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با توجه به علایم
          حدود یک ماه زمان می برد
          ولی در هر صورت درمان را کامل کنید
          دو هفته دیگر عکس رادیولوژی تکرار شود
          متخصص ارتوپدی