شکستگی انگشت چه علائم و درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکستگی انگشت مشکلی نسبتا رایج در بین کودکان و بزرگسالان است. این شکستگی به راحتی قابل درمان بوده و درد ناشی از آن نیز اصولا با مصرف برخی داروها قابل کنترل است. برای درمان شکستگی انگشت معمولا از آتل استفاده می‌شود تا انگشتان تکان نخورند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
شکستگی انگشت

شکستگی انگشت یک شکستگی شایع استخوان بوده و به دلیل آسیب یا ضعیف شدن استخوا‌ن‌ها رخ می‌دهد. در زمان احتمال شکستگی استخوان، پزشک از تصویربرداری اشعه ایکس برای تشخیص شکستگی انگشت استفاده می‌کند. پس از تشخیص نیز درمان‌هایی در نظر گرفته می‌شود که شامل استفاده از آتل یا در ابتدا جراحی ترمیمی خواهد بود.

شما می‌توانید در زمان تشخیص علائم شکستگی انگشت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا با قطعیت درباره آن چه برای شما اتفاق افتاده نظر دهد. در ادامه همه آن چیزی که لازم است درباره شکستگی انگشت بدانید را برای شما توضیح داده‌ایم. شما پس از خواندن این مطالب می‌توانید از طریق وبسایت دکترتو اقدام به ثبت نوبت برای مشاوره با متخصص ارتوپد نمایید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

شکستگی انگشت چیست؟

شکستگی انگشت زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند استخوان انگشت دست یا پا می‌شکند. افراد اغلب به دلیل آسیب دیدگی یا ضعیف شدن استخوان، دچار شکستگی استخوان در ناحیه انگشت می‌شوند.

استخوان‌های کوچکی به نام فالانژ ساختار انگشتان را تشکیل می‌دهند. هر انگشت شامل سه فالانژ است، در حالی که انگشت شست شامل دو فالانژ است. هر یک از این استخوان‌ها ممکن است دچار شکستگی شوند. شکستگی همچنین ممکن است در بند انگشتان اتفاق بیفتد، یعنی مفاصلی که استخوان‌های انگشت در آن نقطه به هم می‌رسند.

درد ناشی از شکستگی انگشت را می‌توان برای مدت کوتاهی با یخ و دارو تسکین داد. اما با اینحال باید در اسرع وقت به یک پزشک برای عکس برداری و تشخیص قطعی شکستگی مراجعه کرد. بسته به نوع و شدت شکستگی، پزشک ممکن است یک آتل برای تثبیت انگشت یا جراحی برای ترمیم شکستگی پیشنهاد کند.

انواع شکستگی انگشت

دو نوع مختلف شکستگی انگشت وجود دارد.

شکستگی انگشتانواعتوضیحات
نوع اول شکستگی انگشتشکستگی بدون تغییر وضعیت استخوانانگشتی است که استخوان‌ها می‌شکنند اما در وضعیت ثابتی باقی می‌مانند.
نوع دوم شکستگی انگشتجابجا شدن یا در رفتگی انگشتبه این معنی که استخوان‌های انگشت از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شوند.
انواع شکستگی استخوان انگشت

علائم شکستگی انگشت (نشانه های شکستگی انگشت)

اگر انگشت دست یا پا بشکند، اولین علامتی که مشاهده خواهید کرد شکل نامتقارن و عجیب انگشت خواهد بود. سایر علائم شکستگی انگشت نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی
  • بی حسی
  • مشکل در خم کردن انگشت
  • قرمزی انگشت
  • سفتی
  • تورم

در این شرایط ممکن است بتوانید انگشت خود را حرکت دهید اما حرکت دادن آن معمولا باعث درد می‌شود. گاهی اوقات درد کسل کننده خواهد بود و آنقدر نیست که بتوانید تحمل کنید. حتی اگر بتوانید درد را تحمل کنید، باید به یک پزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر درمان شروع شود، شانس درمان موفقیت آمیز افزایش خواهد یافت.

در شکستگی استخوان پا ممکن است استخوان‌های امتداد انگشت هم آسیب ببیند. در این شرایط شخص دچار شکستگی کف پا یا به طور جزئی‌تر شکستگی رقصنده (نوع شایع شکستگی کف پا) شود.

به انگشتت ضربه شدیدی وارد شده؟

درد و تورم زیادی داره؟ پس نوبت بگیر.

علائم شکستگی انگشت دست (شکستگی انگشتان دست)

در صورت شکستگی انگشت دست موارد زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • نوک انگشت شکسته متورم و حساس است.
  • معمولاً خون در زیر ناخن جمع می‌شود (به نام هماتوم زیرانگوال (ناخن انگشت)).
  • ناخن سیاه مایل به آبی به نظر می‌رسد و ممکن است بلند شده باشد.
  • بستر ناخن که در زیر ناخن قرار دارد ممکن است پاره شده باشد.
  • درد: این علامت معمولاً بارزترین علامت شکستگی انگشت است. علت دست درد می‌تواند شکستگی باشد. درد ممکن است ثابت یا متناوب باشد و با حرکت بدتر شود.
  • تورم: ممکن است متوجه شوید که انگشت شما متورم شده است، به خصوص در اطراف ناحیه آسیب دیده
  • کبودی: تغییر رنگ سیاه و آبی پوست ممکن است نشان دهنده شکستگی انگشت دست باشد.

علائم شکستگی انگشت پا (شکستگی انگشتان پا)

علائم شکستگی انگشت پا عبارتند از:

  • ناتوانی در خم کردن انگشت پا
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • ناتوانی در راه رفتن یا وارد کردن وزن روی پای آسیب دیده (در این شرایط ممکن است علاوه بر انگشت شخص دچار شکستگی پا در استخوان‌های دیگر پا شده باشد.)
  • تورم بیش از حد در یک ناحیه موضعی
  • درد ضربان دار و احساس درد فوق العاده شدید (علت پادرد می‌تواند شکستگی استخوان در این ناحیه باشد.)
  • کبودی روی پوست و زیر ناخن پا
  • ناتوانی در لمس انگشت پا بدون درد
  • ظاهر کج یا تفاوت مشخص با همان انگشت پای مقابل
شکستگی انگشت را با وجود درد و تورم می‌توان تشخیص داد.
شکستگی انگشت را به راحتی و با علائم آن می‌توان تشخیص داد.

علت شکستگی انگشت

بیشتر شکستگی انگشتان در اثر جراحات ایجاد می‌شود. رایج‌ترین شرایطی که منجر به شکستگی انگشتان می‌شوند عبارتند از:

  • ضربه یک جسم سریع مانند توپ بیسبال به دست. در این شرایط ممکن است استخوان‌های دیگر نیز آسیب ببینند و شخص دچار شکستگی دست شود.
  • کوبیدن انگشت به جسمی سخت
  • ضربه‌ای که بر انگشت تأثیر می‌گذارد، مانند تصادف رانندگی
  • استفاده از ابزارهایی مانند مته، اره برقی یا چکش.

تشخیص شکستگی انگشت

درد بارزترین علامت شکستگی انگشت بوده که ممکن است ثابت یا متناوب باشد یا حرکت بدتر شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که انگشت شما متورم شده است، به خصوص در اطراف ناحیه آسیب دیده. تغییر رنگ سیاه و آبی پوست نیز ممکن است نشان دهنده شکستگی باشد.

اما به صورت کلی پس از مراجعه به پزشک، اشعه ایکس نه تنها برای تعیین اینکه آیا شکستگی انگشت وجود دارد یانه، بلکه برای تشخیص ماهیت و شدت شکستگی انجام می‌شود. پزشک باید تعیین کند که آیا شکستگی مفصل را درگیر کرده است یا خیر و در این صورت، آیا سطوح مفصلی در یک راستا قرار گرفته‌اند یا نه.

عکس شکستگی انگشت

در تصویر زیر می‌توانید عکس شکستگی انگشت دست را مشاهده کنید.

تصویر اشعه ایکس شکستگی انگشت دست را مشاهده می‌کنید.
تصویری از شکستگی انگشت دست را مشاهده می‌کنید.

درمان شکستگی انگشت

درمان شکستگی انگشت بستگی به محل و شدت شکستگی دارد. پزشک همچنین بررسی می‌کند که آیا شکستگی انگشت پایدار است یا ناپایدار.

اگر شکستگی پایداری دارید، ممکن است پزشک انگشت آسیب دیده را آتل کند یا ممکن است آن را به انگشت کناری بچسباند. آتل انگشت را صاف نگه داشته و در زمان بهبودی از آن محافظت می‌کند. معمولاً با بهبودی انگشت شکسته، باید آتل را برای سه تا چهار هفته نگه داشت. همچنین باید تا دو هفته از فعالیت‌های شدید خودداری شود، اما حرکت معمولاً در این مرحله بسیار مهم است. پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به بهبودی تجویز کند.

اگر شکستگی ناپایدار باشد هم ممکن است پزشک پس از تراز کردن قطعات شکستگی، انگشت را با یک آتل بی‌حرکت کند. معمولاً پزشکان این روش را تحت بی حسی موضعی انجام می‌دهند. آن‌ها معمولاً یک محلول بی حس‌کننده به اعصاب پایه انگشت تزریق می‌کنند.

متن انگلیسی:
Fingers are the most frequently injured part of the hand because you use them for many things in your daily routine. Do not leave a broken finger left untreated as it can lead to improper healing and deformity
ترجمه متن:
انگشتان اغلب آسیب دیده‌ترین قسمت دست هستند زیرا از آن‌ها برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنید. انگشت شکسته را بدون درمان رها نکنید زیرا می‌تواند منجر به بهبودی نامناسب و تغییر شکل شود.

blog.orthoindy

۱. جا انداختن و گچ گرفتن شکستگی انگشت

در برخی موارد پزشک تشخیص می‌دهد که انگشت شکسته دچار در رفتگی شده و تنها نیاز به جا انداختن دارد. در این موارد پس از جا انداختن، برای ثابت نگه داشتن انگشت آن را گچ می‌گیرند. گاهی هم نیازی به جا انداختن انگشت نبوده و فقط گچ گرفتن شکستگی برای چند هفته کافی است.

۲. آتل برای شکستگی انگشت

برای ثابت نگه داشتن انگشت از یک آتل استفاده می‌شود. استفاده و نگهداری آتل از گچ آسان‌تر است. آتل از تکان خوردن و حرکت انگشت شکسته جلوگیری می‌کند.

۳. جراحی شکستگی انگشت

در موارد زیر ممکن است انگشت شکسته نیاز به جراحی داشته باشد:

  • آسیب به یک مفصل
  • مشاهده تکه‌های استخوان شل
  • شکستگی‌های زیاد
  • آسیب تاندون یا رباط

در طول جراحی انگشت، جراح از پیچ‌ها، صفحات کوچک و پین‌ها برای نگه داشتن استخوان‌ها در کنار هم استفاده می‌کند.

۴. استفاده از کمپرس سرد

باید یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی انگشت شکسته قرار داد. این کار باید هر ۱ تا ۲ ساعت و به مدت ۳ روز انجام شود تا زمانی که تورم کاهش یابد. می‌توان یک پارچه نازک بین یخ و پوست قرار داد تا از سرمای زیاد آن محافظت کرد. دقت داشته باشید که نباید آتل خیس شود.

۵. دارو برای درد شکستگی انگشت

در صورت نیاز از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (پانادول، تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) استفاده می‌شود. فعالیت ممکن است آسیب را تشدید کند و باعث افزایش درد شود، بنابراین بهتر است تا زمان ملاقات بعدی با جراح ارتوپد از دست آسیب دیده استفاده نشود.

۶. فیزیوتراپی بعد از شکستگی انگشت

بعد از باز کردن آتل یا گچ ممکن است پزشک برای بهبود مفاصل و کاهش ضعف عضلات فیزیوتراپی را تجویز کند. درمان ممکن است شامل الکتروتراپی برای کاهش درد، تورم و بهبودی سریع‌تر باشد. همچنین فیزیوتراپ یک برنامه شامل تمرینات کششی و تقویتی برای بهبود حرکت و قدرت مفاصل نیز ارائه می‌دهد.

انگشت پات شکسته و دنبال سریع‌ترین راه درمان هستی؟ با متخصص مشورت کن.

شکستگی انگشت دست کودک

شکستگی‌های ساده را در کودکان می‌توان با آتل یا گچ گرفتن درمان کرد اما شکستگی‌های پیچیده‌تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. دانستن اینکه چه زمانی شکستگی کودک نیاز به جراحی دارد نیاز به تجربه ویژه پزشک در مورد ترومای کودکان دارد. اگر استخوان در نزدیکی صفحه رشد یا در نزدیکی آن شکسته شود، پزشک ممکن است شک کند که صفحه رشد آسیب دیده است. گچ گرفتن انگشت آسیب دیده یا آتل به نگه داشتن استخوان کودک در یک موقعیت کمک می‌کند تا بتواند به درستی بهبود یابد.

مراقبت از شکستگی انگشت در خانه

موارد زیر را در خانه رعایت کنید:

  • سعی کنید انگشت را حرکت ندهید.
  • ممکن است چسباندن انگشت آسیب دیده به انگشت کناری کمک‌کننده باشد.
  • برای کاهش تورم دست خود را بالا نگه دارید.
  • یک کیسه یخ (یا یک کیسه نخود فرنگی یخ زده) را که در یک حوله پیچیده شده است به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر ۲ تا ۳ ساعت بمالید تا تورم کاهش یابد.
  • اگر بریدگی وجود داشت، آن را با یک پانسمان تمیز بپوشانید.

متن انگلیسی:
A broken finger needs proper medical treatment. It is not something that can be treated at home. However if you cannot get to a doctor immediately, there are a few things you can do to reduce the pain, stabilise the finger and prevent further damage
ترجمه متن:
انگشت شکسته نیاز به درمان پزشکی مناسب دارد. این چیزی نیست که بتوان آن را در خانه درمان کرد. اما اگر نمی‌توانید فوراً به پزشک مراجعه کنید، اقدامات مراقبتی می‌تواند به کاهش درد، تثبیت انگشت و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

nhs
داروهای زیادی مانند استامینوفن برا تسکین درد شکستگی انگشت وجود دارند.
داروهای زیادی برای تسکین درد شکستگی انگشت وجود دارند که می‌توانید در صورت تشدید درد خود مصرف کنید.

برای شکستگی انگشت دست چی خوبه؟

آتل بندی موقت، یخ و کنترل درد، درمان‌های حمایتی هستند. یک آتل بسازید تا انگشت خود را بی‌حرکت کنید، حتی اگر یک چوب بستنی یا خودکار در کنار آن قرار دهید و چیزی را دور چوب و انگشت خود بپیچید. آنقدر سفت نبندید که گردش خون را قطع کنید.

راه درمان ورم شکستگی انگشت دست و پا

تا جایی که می‌توانید دست خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. این کار به کاهش تورم کمک می‌کند. یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی انگشت خود قرار دهید. سعی کنید این کار را هر ۱ تا ۲ ساعت برای ۳ روز یا تا زمانی که تورم کاهش یابد، انجام دهید.

مدت زمان بهبودی بعد از شکستگی انگشت

شکستگی انگشت معمولاً در عرض ۶ تا ۸ هفته بهبود می‌یابد، اما ممکن است بیشتر هم طول بکشد. ممکن است ۳ تا ۴ ماه طول بکشد تا قدرت و توانایی کامل ناحیه آسیب‌دیده بازگردد. پس از بهبودی، از انگشت یا شست خود به طور معمول استفاده کنید. حرکت دادن صحیح، از سفت شدن آن جلوگیری می‌کند.

عوارض شکستگی انگشت

عوارض شکستگی انگشت می‌تواند شامل سفتی مفصل، ناتوانی در چرخش، جوش نخوردن و عفونت باشد. البته این موارد بستگی به تشخیص و روند درمانی درست دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در صورتی که دچار شکستگی انگشت (چه شکستگی انگشت دست و چه شکستگی انگشت پا) شده‌اید، بهترین اقدام مراجعه به پزشک است. با اینحال در صورتی که به هر دلیلی مراجعه به پزشک با تاخیر مواجه شد سریعا از روش‌های مراقبتی خانگی استفاده کنید تا شرایط تشدید پیدا نکند.

در چنین شرایطی قطعا که شما نیاز به یک پزشک متخصص باتجربه خواهید داشت. می‌توانید بهترین متخصص ارتوپد را به کمک وبسایت دکترتو پیدا کنید. ممکن است پزشک شما را به فوق تخصص فیزیوتراپی هم ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

انگشتان شکسته در اکثر موارد خود به خود بهبود می‌یابند، اما این روش برای بهبودی درست و جلوگیری از عوارضی چون از فرم افتادن انگشت روش درستی نیست. به همین دلیل باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد.

ترمیم مناسب استخوان نیاز به جریان خون کافی دارد و کاهش جریان خون ناشی از سیگار کشیدن ممکن است به افزایش خطر عوارض کمک کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن ممکن است این احتمال را افزایش دهد که استخوان جدید آنطور که باید در طول زمان سفت نشود.

درمان‌های زیادی از جمله جا انداختن، آتل و گچ گرفتن روش‌های درمانی شکستگی انگشت پا هستند.

دیه شکستن استخوان انگشت، یک پنجم دیه یک انگشت بوده که با در نظر گرفتن میزان دیه یک انگشت در سال ۱۴۰۲ (90 میلیون تومان) مبلغ 18 میلیون تومان اعلام شده است. البته، در صورت درمان شکستگی بدون عیب، دیه به چهار پنجم دیه شکستن استخوان، کاهش یافته که مبلغ 14 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

در صورتی که شکستگی استخوان پا بدون عیب درمان شود، دیه آن چهار پنجم دیه شکستن استخوان، یعنی ۴۸ میلیون تومان خواهد بود. دیه خرد شدن استخوان پا، یک سوم دیه یک پا است که با در نظر گرفتن نرخ دیه یک پا ۱۴۰۱ (۳۰۰ میلیون تومان) مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی انگشت

  1. سمیرا نامی گفت:

    سلام.وقت بخیر
    من استخوان های ضعیفی دارم و اکثر اوقات استخوان درد دارم.و بعد از کار طولانی مدت با خودکار،انگشت اشاره ام درد گرفت طوریکه فقط وقتی فشار میدادم درد میگرفت.اما بعد از گذشت چند روز دردم شدید شد و بین انگشت اشاره و میانی دستم(بیشتر نزدیک انگشت اشاره ام)به اندازه ی عدس اما مثل کره ای توپر استخوانی ورم کرده که با دست زدن به اون ناحیه حس میشه و انگشت اشاره ام ورم هم کرده و دردش هم بیشتر شده و گاهی درد اونقدر زیاد میشه که کل انگشت اشاره و حتی انگشت های کناری دردمیگیره.
    میخوام ببینم چیکار باید بکنم و آیا دچار شکستگی شده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال آبسه و آرتریت وجود دارد
      از پماد موضعی پیروکسیکام استفاده کنید

      در صورت عدم بهبود نیاز به عکس رادیولوژی دارید

  2. سمیرا نامی گفت:

    سلام.وقت بخیر
    من بعد از کار طولانی مدت با خودکار، کناره ی انگشت اشاره ام(بین۲ انگشت اشاره و میانی)درد گرفت طوریکه فقط وقتی فشارش میدادم درد میگرفت و بعد گذشت چند روز درد شدید تر شد و همون قسمت ورم کرد به اندازه ی عدس اما مثل کره ای توپر و گاهی دردم به حدی شدید میشه که کل انگشتم رو میگیره.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال آبسه و آرتریت وجود دارد
      از پماد موضعی پیروکسیکام استفاده کنید

      در صورت عدم بهبود نیاز به عکس رادیولوژی دارید

    2. Ostadhasan گفت:

      سلام چند سال پیش تاندون انگشت حلقه دست چپ من دچار پارگی شد و دکتر اتل و فیزیو تراپی تجویز کرد اوایل ظاهرا مشکل نداشت ولی به مرور انگشتم خم شد و گاهی اوقات خجالت میکشم برای ظاهری که انگشتم داره الان چند وقت هست گاهی اوقات درد هم میگیره خواستم بپرسم جراحی یا راه درمان هست راهنماییم کنید ممنون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در مرحله نخست نیاز به mri دارید
        تا روند درمانی تعیین گردد

  3. بهنام گفت:

    سلام. من انگشت دست راست بند دوم یه شکستگی نود درصد اندازه عدس ایجاد شده مثله لبه ی استکان و یکم متورم و سفت شده انگشتامو حرکت میدم دردی نداره اوایل درد میکرد اما حالا نه ولی وقتی زیاد فشارش میدم درد دارع چون رادیولوژی هم گرفتم دکتر گفتش بعد یه ژلی داد ک بمالم و اروم مالشش بدم اما درس نشده ب نظرتان چیکار کنم ایا نگرانی وجود داره؟ خیلی ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت عدم بهبود نیاز به آتل و مصرف دارو دارید

  4. ناشناس گفت:

    سلام‌من ۳ هفته پیش انگشت کوچیک پای راستم خورد به لبه ی تخت و شکست آتل بستم آنا خیلی خیلی میسوزه عکس مجدد گرفتم گفت جوش نخورده و پاهم انقدر میسوزه آتل باز کردم دیدم انگشتم هم ورم داره هم کف پام و انگشتم زخم شده و انگار کپک زده خیلی اذیت میکنه چیکار کنم خوب بشه به نظرتون واقعا عذاب میده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم نیاز به ضدالتهاب مثل سلکسیب دارید
      و هم گچ گیری
      داروی کلسیم هم مفید واقع خواهد شد

  5. Fariba گفت:

    سلام من انگشتم با توپ بیسبال برخورد کرد و الان انگشتم ورم کرده و رنگش هم کبود شده ایا این میتونه شکستگی باشه انگشتم خمه اصلا نمیتونم صافش کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال شکستگی وجود دارد
      فورا عکس رادیولوژی بگیرید

  6. مریم تبریزی گفت:

    سلام انگشت پام به پایه صندلی خورد درد شدیدی گرفت وتقریبا ۱۲ ساعت ازش گذشته کبود شده و کمی ورم اما دردش کمی بهتره تغییر فرم هم نداره تو گوگل خوندم کبودی یا خونمردگی در ناحیه ضربدیدگی علامت شکستن هست یعنی انگشت پام شکسته بنطر شما ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      شکستگی درد در انگشت شماایجاد می کند و اگر زمان حرکت و یا راه رفتن درد ندارید شکستگی ندارد. برای اطمینان میتونید عکس رادیولوژی بگیرید.

  7. نیما گفت:

    سلام من انگشت اشاره ام شکست و عمل کردم دکتر به مدت سه هفته داخل انگشتم پین کار گذاشت و آتل بست الان بعد از سه هفته پین و آتل رو در آوردم هنوز احساس میکنم انگشتم کج هستش و صاف نیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از دراوردن پین نیاز به تمرین و احیانا فیزیوتراپی دارید
      اگر جراحی خوب انجام شده باشد بزودی نرمال می گردد

  8. سلام من مهنازبهزادی ازاباده هستم گفت:

    ۶سال پیش انگشت کوچک دستم شکست واتل بندی کردم پیش طبیب محلی ولی بعداز مدتی انگشتم خم نشدتکون میخوره ولی خم نمیشه آیا باعمل یافیزیوتراپی خوب میشه ممنون میشم جواب بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قبل از ان بهتر است عکس رادیولوژی انجام شود
      احتمال بد جوش خوردن و همچنین رسوب کلسیم وجود دارد

  9. آدرین مرادی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من آدرین مرادی هستم
    و ۱۸ سالمه
    من ۳دساله که قولنج کمرم را میگیرم و قدم ۱۶۵ است
    آیا قولنج باعث کوتاهی قد هم میشود ؟
    با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر ارتباطی ندارد

  10. یاسمن جاهدی منصوری گفت:

    سلام من یاسمن جاهدی منصوری ۱۷سالمه از مشهد

    پایه صندلی افتاد رو پام همونجا درد گرفت مثل که میوفتیم رو زمین درد مون میگره این جوری و باد نکرد رنگ پا تغییر نکرد خداروشکر صدا نداد پا کبود نشد میتونم راه برم فقط اگه به پا دست بزنی در میکنه اونم درد خود ضرب خوردگی وگرنه تو پا هیچ تغییری نمیبیتم مثل تعییر رنگ پا کبودی پا مو ورداشتن پا ترگ و…… .خداروشکر نداره فقط اگه پارو سیخ کنی هی دست بزنی کمکیی در میکنه منم حساس خیلییی به همه چی

    من کلاس دهم میترسم خدایی نکرد چیزی باشه از مدرسه بیفتم وگرنه درد و…… …..ندار
    لطفا چیه مشکلش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نگران نباشید
      یک التهاب ساده است و به مرور خوب می شود
      از پماد موضعی پیروکسیکام استفاده کنید