شکستگی پا چه علائم و راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم شکستگی پا شامل درد حاد، تورم، قرمزی، کبودی، ناتوانی در حرکت پا و تغییر شکل قابل توجه پا می‌شوند و تشخیص آن صرفا با ارتوپد است. ممکن است برای درمان پزشک گچ گرفتن، جراحی، پلاتین پا یا فیزیوتراپی را توصیه کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
شکستگی پا

شکستگی پا می‌تواند نتیجه اصابت ضربه شدید، سقوط، فشار زیاد روی پا، استفاده نادرست از پا یا نقص ساختاری استخوان‌ها باشد. این اتفاق می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی فرد داشته باشد، و در مواردی زمان و فرآیند درمانی طولانی دارد.

اگر در ناحیه پا درد شدیدی احساس می‌کنید یا به این ناحیه ضربه وارد شده است، حتما برای تشخیص شکستگی به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

شکستگی پا چیست؟

شکستگی پا به معنای شکستن یا ترکیدن یک یا چند استخوان در قسمت پا است. ضربه شدید به پا، سقوط از ارتفاع، فشار زیاد روی پا، استفاده نادرست از پا (در ورزش‌های باشگاهی)، استفاده از کفش نامناسب یا نقص ساختاری استخوان‌ها، یا بیماری‌هایی مانند اوستئوپوروز (کاهش چگالی استخوان) یا سرطان استخوان می‌توانند از علل شکستگی استخوان در ناحیه پا باشند. معمولا فرد بعد از وقوع این حادثه دچار درد شدید در ناحیه آسیب دیده، تورم، قرمزی، کبودی، عدم قابلیت حرکتی نرمال، تغییر شکل شدید پا و احساس گرما یا سردی در ناحیه مورد شکستگی می‌شود. علت پادرد جابه‌جا شدن استخوان‌ها است.

انواع شکستگی استخوان پا

این مشکل انواع مختلفی دارد که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نوع شکستگیتعریف
شکستگی بستهاستخوان شکسته اما پوست محافظت کننده سالم است و از بروز آسیب باکتریایی جلوگیری می‌کند.                    
شکستگی مرکب           استخوان شکسته و پوست نیز تاثیر می‌بیند که می‌تواند منجر به عفونت‌ها و مشکلات جدی تر شود.                 
شکستگی جابه‌جایی استخواناستخوان‌ها به طور ناهمزمان دچار انحراف شده و جابه‌جا می‌شوند و باید به اصطلاح جا بیفتند.
شکستگی جزئی           تنها بخشی از استخوان ترک خورده و بقیه بخش‌ها سالم می‌مانند.
شکستگی کاملاستخوان به طور کامل ترک خورده و به دو قسمت جداگانه تقسیم می‌شود.
شکستگی موییاستخوان به صورت مویی ترک می‌خورد که ممکن است به طور طولانی امتداد یابد و درمان آن نیازمند وقت طولانی است.
انواع شکستگی استخوان پا

علائم شکستگی پا (نشانه های شکستگی پا)

علائم این مشکل شامل موارد زیر هستند:

  • درد شدید در محل این مشکل در سراسر پا
  • تورم و قرمزی
  • کبودی
  • ناتوانی در حرکت
  • تغییر شکل قابل توجه در استخوان

علائم با توجه به ناحیه شکستگی کمی متفاوت می‌شود. به عنوان مثال شکستگی استخوان ران بسیار دردناک بوده و دیرتر هم جوش می‌خورد.

به پات ضربه شدیدی وارد شده؟

درد داره و نمی‌تونی حرکتش بدی؟ به پزشک مراجعه کن.

شکستگی پا چقدر طول میکشد؟

مدت زمان لازم برای بهبود کامل این مشکل بستگی به عوامل مختلفی دارد و ممکن است بین چند هفته تا چندماه طول بکشد:

  • نوع و شدت شکستگی
  • موقعیت استخوان شکسته
  • سن، سلامت عمومی، وضعیت استقامت استخوان‌ها و پاسخ فرد به درمان
  • نحوه و کیفیت درمان و پیروی از رژیم درمانی، رعایت توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپیست

شکستگی پا و تب

در برخی از شرایط بعد از بروز شکستگی، فرد علاوه بر احساس درد، دچار تب هم می‌شود که دلیل آن را می‌توان عفونت در ناحیه شکستگی دانست.

متن انگلیسی:
An infection after fracture will usually cause increased pain, warmth, redness, and swelling around the affected area — more than what is considered normal. In addition, a pus pocket may form and, if it bursts, pus will drain from the injury. You may also have a fever, chills, and night sweats
ترجمه متن:
عفونت بعد این مشکل معمولا باعث ایجاد درد شدید، گرما، قرمزی، و ورم اطراف ناحیه آسیب دیده می‌شود. به‌علاوه اینکه ممکن است عفونت آبسه کند. در صورت عفونی شدن احتمال بروز تب، لرز و عرق شبانه وجود دارد.

orthoinfo.aaos

شکستگی پا و کبودی

کبودی ناشی از شکستگی پا به دلیل تخریب عروق کوچک در نزدیکی ناحیه آسیب دیده و خونریزی درون بافت‌های نرم است. این کبودی در نزدیکی محل شکستگی، اطراف آن یا در سراسر پا ظاهر می‌شود. 

ورم بعد از شکستگی پا

ترشحات مایع و التهاب در ناحیه مورد تاثیر علت اصلی ورم بعد از شکستگی پا است که در شکستگی‌های انسدادی (باز) و شکستگی‌های بسته (بدون باز شدن پوست) رخ می‌دهد. التهاب همراه با ترشحات مایع، خون، و سایر مواد، پاره شدن عروق در نزدیکی شکستگی و نفوذ مایعات، می‌توانند باعث خونریزی و تجمع خون در ناحیه شکستگی شوند که نتیجه آن ورم پا خواهد بود.

شکستگی کف پا

شکستگی کف پا یا شکستگی استخوان‌هایی که در قسمت زیرین پا قرار دارند شامل استخوان‌های متاتارس (استخوان‌هایی که به انگشتان پا متصل می‌شوند) یا استخوان فسیلی (استخوانی که از پا به پاشنه متصل می‌شود) می‌شود و به‌خاطر ضربه مستقیم و شدید به پا، سقوط از ارتفاع، تحمیل وزن بیش از حد روی پا، فشار وارد شده به پا در اثر فعالیت ورزشی یا تصادفات مختلف اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین شکستگی در کف پا شکستگی رقصنده است. گاهی هم ممکن است شکستگی انگشت اتفاق بیفتد.

شکستگی پا از لگن

شکستگی لگن (فمور) به عنوان شکستگی پیچیده و جدی در قسمت بالایی پا محسوب می‌شود که معمولا نیاز به درمان جراحی دارد و باعث محدودیت شدید حرکت و کم‌توانی حرکتی می‌شود. علائم شکستگی پا از لگن عبارتند از درد شدید در ناحیه پا و لگن، تورم شدید، عدم توانایی در حرکت و قدم‌زدن، و تغییر شکل پا. در بیشتر موارد، برای درمان این نوع جراحت، جراحی و استفاده از وسایل کمکی مانند بالشتک برای کمک به بهبودی و بازگشت به حالت عادی حرکتی توصیه می‌شود.

شکستگی پا از زانو

شکستگی زانو شامل شکستگی استخوان ران (فمور) یا استخوان ساق (تیبیا و فیبولا) می‌شود و معمولا نیازمند درمان جراحی است چرا که باعث محدودیت قابل توجهی در حرکت و عملکرد پا می‌شود. تصادفات خطرناک، فعالیت‌های ورزشی شدید، سقوط از ارتفاع، و ضربه مستقیم به پا از عوامل ایجاد این نوع شکستگی هستند. علت زانو درد شدید می‌تواند شکستگی یا در رفتگی مفاصل این ناحیه باشد.

زمان درمان شکستگی پا به عوامل مختلفی بستگی دارد.
مدت زمان لازم برای بهبود کامل این مشکل بستگی به عوامل مختلفی دارد.

علت شکستگی پا

علل مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • تصادفات خطرناک، سقوط از ارتفاع، ضربه مستقیم و شدید به پا یا سوانح و حوادث ورزشی
  • استفاده نادرست از پا مانند وارد کردن ضربه بیش از حد به پا در هنگام ورزش یا فعالیت‌های روزمره
  • ضعف استخوان‌ها، کمبود ویتامین D و کلسیم
  • بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز، استئوپوروز و سرطان استخوان
  • عوامل ژنتیکی
  • تنش و فشار مکرر

شکستگی پا در افراد دیابتی

پروسه بهبودی و درمان این مشکل در افراد دیابتی تا ۸۷ درصد طولانی‌تر شده و ریسک عوارض آن ۳.۴ برابر بیشتر است. بیماران دیابتی در صورت شکستگی پا با عوارضی مانند دیر جوش خوردن، جوش نخوردن، در رفتگی یا آرتروز کاذب روبه‌رو هستند. شواهد بالینی نشان می‌دهند که دیابت باعث به تاخیر افتادم زمان بهبودی شکستگی می‌شود.

شکستگی پا در بارداری

این مشکل در دوران بارداری نسبتا نادر است، اما در برخی موارد اتفاق می‌افتد. علل اصلی این مشکل در دوران بارداری عبارتند از:

  • کاهش میزان کلسیم استخوان‌ها یا کمبود ویتامین D
  • فشار وارد شده به پاها ناشی از افزایش وزن مادر
  • تغییرات هورمونی در بدن باعث ضعف استخوان و افزایش ریسک شکستگی می‌شود.

متن انگلیسی:
With trauma, fetal mortality can rise to 65% as the result of placental abruption, direct fetal injury, and other causes. Because relatively minor injuries may be life threatening for both mother and fetus, it is important to assess the need for intensive medical care
ترجمه متن:
هرگونه ضربه و آسیب در بارداری، به‌خاطر جدا شدن جفت، آسیب مستقیم جنین و سایر عوامل، ریسک مرگ و میر جنین را تا ۶۵ درصد بالا می‌برد. از آنجایی که صدمات نسبتا کم و ناچیز ممکن است جان مادر و جنین هردو را به خطر بیاندازد، باید بلافاصله اقدام به مراجعه به پزشک و درمان کنید.

ncbi.nlm.nih

شکستگی پا در سالمندان

یکی از آسیب‌های استخوانی مهم و شایع در این گروه سنی، این مشکل است. با پیشرفت سن، استخوان‌ها تمایل به ضعف و کاهش چگالی استخوانی دارند. این عملکرد استخوان‌ها را آسیب‌پذیرتر کرده و خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

برخی بیماری‌ها مانند اوستئوپوروز (کاهش مقاومت استخوان)، آرتروز (ترک خوردگی استخوان و زغالی شدن آن) و سرطان استخوان می‌توانند استحکام استخوان‌ها را کاهش دهند و احتمال شکستگی در سالمندان را زیاد کنند. با توجه به افزایش خطر شکستگی پا در سالمندان، پیشگیری بسیار مهم است.

شکستگی پا در کودکان

سقوط از ارتفاع، تصادفات و فعالیت‌های ورزشی یا بازی‌های فیزیکی ممکن است منجر به این مشکل، استخوان‌های پاشنه، مچ پا و پاشنه پای کودک شود. در دوران رشد، استخوان‌ کودکان نسبت به بزرگسالان نسبتا ضعیف‌تر هستند. رشد سریع استخوان‌ها ممکن است باعث ضعف و آسیب پذیری آن‌ها شده و خطر شکستگی را افزایش دهد.

برخی بیماری‌ها مانند بیماری آهسته پیشرونده استخوان که باعث عدم جذب کلسیم کافی شده می‌توانند به بروز این مشکل در کودکان منجر شوند. کودکان جنب و جوش و فعالیت زیادی دارند و ممکن است در اثر این حرکات هم دچار آسیب‌دیدگی شوند.

تشخیص شکستگی باید توسط متخصص ارتوپد انجام شود.
تشخیص شکستگی باید توسط پزشک ارتوپدیست یا متخصص ارتوپدی صورت بگیرد.

تشخیص شکستگی پا

این کار باید توسط پزشک ارتوپدیست یا متخصص ارتوپدی صورت بگیرد. روش‌ها و تست‌های معمول برای تشخیص این مشکل عبارتند از:

  • بررسی سوابق بیماری و علائم شکستگی، وقوع ضربه یا حادثه، علائم درد، تورم و ناتوانی در حرکت
  • معاینه بالینی از جهت وجود ورم، کبودی و درد
  • ایکس ری برای بررسی دقیق نقاط و شکل شکستگی
  • آزمون‌های تکمیلی مانند تست خون، آزمون اسکن استخوان یا ام آر آی

درمان شکستگی پا

بستگی به نوع، موقعیت و شدت شکستگی، درمان آن متفاوت خواهد بود:

  • گچ گرفتن یا بانداژ کردن برای محکم و ثابت نگه داشتن استخوان شکسته
  • استفاده از فیکساتورها مانند پین‌ها، پلاک‌ها و پیچ‌ها جهت ثابت ماندن استخوان در محل شکستگی
  • جراحی در موارد جدی و پیچیده
  • فیزیوتراپی و تمرینات و تکنیک‌های تقویت عضلات و مفاصل پا، کاهش محدودیت حرکتی و تسریع بهبودی

۱. شکستگی پا و گچ گرفتن

گچ‌ گرفتن به عنوان یکی از روش‌های شایع در درمان شکستگی پا استفاده می‌شود. پا با استفاده از بانداژ یا پانسمان پوشانده شده و گچ اطراف پا قرار می‌گیرد تا استخوان‌ها ثابت بمانند. بعد از گچ‌ گرفتن، باید دستورات پزشک را رعایت کنید، هرگونه فشار و بار اضافی به استخوان گچ گرفته و حرکات غیرطبیعی روی پای شکسته ممنوع است. از آب خوردن روی گچ هم خودداری کنید تا گچ خشک بماند.

ورم پا بعد از گچ

پدیده طبیعی که به‌خاطر تراکم خون در قسمت گچ گرفته شده، کاهش جربان خون و تورم ناشی از آسیب به بافت‌ها ایجاد می‌شود. اما اگر ورم پا بعد از گچ شدید یا با درد باشد، با پزشک تماس بگیرید. بالا نگه داشتن پاها می‌تواند ورم را کم کند.

پات شکسته و درد شدید داره؟ برای بهترین درمان از متخصص مشاوره بگیر.

۲. درمان ورم شکستگی پا

راهکارهای زیر برای درمان ورم بعد از این مشکل توصیه می‌شوند:

  • با بالا بردن پا جریان خون به سمت بالا تر می‌رود و ورم کم می‌شود. ۱۵-۲۰ دقیقه در هر ساعت پاها را بالا ببرید.
  • قرار دادن یک بسته یخ می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند.
  • استفاده از باند یا پانسمان فشاری می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. اما توجه داشته باشید که فشار نباید بیش از حد باشد و عروق را فشار ندهد.
  • حرکات آرام و ملایم پاها
  • در صورت تایید پزشک، برای کاهش ورم آنتی‌التهاب‌ مصرف کنید.

۳. شکستگی پا و پلاتین

در برخی موارد، برای درمان این مشکل و به منظور استحکام بخشیدن به استخوان شکسته، از پلاتین یا پین‌های فلزی استفاده می‌شود. در این روش، مهره‌ها یا پلاتین‌ها به استخوان شکسته نصب می‌شوند و به کمک پیچ‌ها یا سیم‌های فلزی ثابت می‌شوند. این فلزها به عنوان سازنده موقتی عمل می‌کنند و در طول فرایند بهبود، استخوان جدید شروع به تشکیل می‌کند.

پس از ثابت شدن استخوان، پلاتین یا مهره‌های فلزی توسط جراح برداشته شده، اما در برخی موارد نیاز به نگهداری طولانی‌تری دارند. تصمیم نهایی درباره استفاده از پلاتین و نوع جراحی مورد نیاز برای درمان شکستگی پا باید توسط جراح ارائه شود.

۴. دارو برای شکستگی پا

استفاده از داروها جهت کنترل درد، کاهش التهاب و تسریع فرایند بهبود بیماری می‌تواند مفید باشد. به هر حال، نوع دقیق داروها بسته به شدت این مشکل، نوع درمان و تشخیص پزشک متفاوت است:

  • آنالژزیک‌ها برای کنترل درد و کاهش التهاب
  • آنتی‌کوآگولانت‌ها برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در ناحیه شکستگی پا
  • مکمل‌های کلسیم و ویتامین د برای تقویت استخوان‌ها و تسریع فرایند بهبود شکستگی

۵. قرص برای درد شکستگی پا

معمولا در درمان درد این مشکل، از داروهای ضد درد قوی‌تر استفاده می‌شود تا کنترل درد بهبود یابد. تعدادی از قرص‌های قابل استفاده برای کنترل درد این مشکل عبارتند از:

  • پاراستامول
  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • مورفین
  • سایر اپیوئیدها

۶. جراحی شکستگی پا

در مواردی که این مشکل خیلی جدی باشد یا درمان غیرجراحی نتیجه مطلوبی نداده است چاره‌ای به جز جراحی باقی نمی‌ماند. جراحی به منظور تثبیت استخوان‌های شکسته، بازسازی ساختار شکسته و اصلاح هر نقص بسته به جزئیات شکستگی، موقعیت استخوان‌های شکسته و توصیه پزشک احتمالی انجام می‌شود.

در برخی جراحی‌ها، جراح باید از پین‌، میخ‌ها یا پلاک‌ها برای تثبیت استخوان‌ها در جای خود استفاده کند. اگر نیاز به جایگزینی بخشی از استخوان باشد، جراح سراغ پروتز می‌رود. در مواردی هم جراحی بازسازی استخوان، مانند ترمیم شکستگی به وسیله انتقال استخوان انجام می‌شود.

۷. شکستگی پا و فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از روش‌های مهم در درمان و بهبودی پس از این مشکل است که شامل تمرینات و فعالیت‌های جسمی است که به کمک متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شود. هدف اصلی فیزیوتراپی بهبود عملکرد پا، افزایش قدرت عضلات، افزایش محدودیت حرکتی، کاهش درد و درمان گرفتگی عضله پا است. تمرینات فیزیوتراپی عبارتند از:

  • تمرینات قدرتی، مقاومتی با وزنه، تقویت عضلات محیطی پا و تمرینات تعادل و استحکام عضلات. علت درد ساق پا، ضعف عضلات این ناحیه بوده و با فیزیوتراپی درد کاهش پیدا می‌کند.
  • تمرینات انعطاف‌پذیری و کشش عضلات و بافت‌های نرم
  • تمرینات تعادلی و کنترل حرکتی
  • ماساژ و تکنیک‌های دستی
  • الکتروتراپی
مراقبت از این مشکل باعث بهبود سریع تر شکستگی پا می شود.
مراقبت از این مشکل در خانه می‌تواند روند بهبودی را تسهیل کند.

مراقبت از شکستگی استخوان پا در خانه (درمان شکستگی پا در خانه)

نکات مراقبتی شکستگی پا در خانه می‌تواند روند بهبودی را تسهیل کند. برخی از روش‌های مراقبت از این مشکل در خانه عبارتند از:

  • استراحت کامل
  • قرار دادن پا در حالت بالا
  • کمپرس یخ
  • استفاده از بانداژ و پانسمان
  • استفاده از عصاهای کمکی
  • رعایت دستورات دارویی
  • تغذیه سالم و متعادل شامل مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D
  • تمرینات فیزیوتراپی

درمان خانگی عفونت شکستگی پا

در صورت بروز این مشکل، مهم است به عفونت دقت کنید و در صورت وجود علائم عفونت، به پزشک مراجعه کنید. درمان خانگی عفونت این مشکل به تنهایی کافی نیست و نیاز به مراجعه به پزشک و دریافت درمان مناسب دارد. با روش‌های زیر می‌توانید از پیشروی عفونت پیشگیری کنید:

  • رعایت بهداشت دست قبل از هرگونه مراحل درمانی
  • نظافت منطقه زخم با آب و محلول ضدعفونی کننده (مانند محلول سالین)
  • تعویض بانداژ به‌طور منظم
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌
  • رعایت توصیه‌های پزشک

برای شکستگی پا چی خوبه؟

مواد غذایی زیر می‌توانند در بهبود و تقویت استخوان‌ها و بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک کنند:

  • ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، لوبیا، نخود و لبنیات (مانند پنیر و ماست)
  • پرتقال، نارنگی، تمشک، گیلاس، بلوبری، فلفل قرمز و سبز، گلابی و سبزیجات تازه
  • ویتامین D و کلسیم
  • مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، جگر، مرغ، ماهی، لوبیا و نخودسبز
  • غذاهای ضد التهاب

عصای شکستگی پا چیست؟

عصای شکستگی پا عموما از جنس فلزی یا آلومینیوم ساخته می‌شود و دارای دسته‌هایی هستند که می‌توانید به آنها چسبیده و آنها را در طول حرکت خود بکشید و به طور موقت قابلیت حرکت و راه رفتن را بهبود می‌بخشند. طول عصا قابل تنظیم است. استفاده از آن فشار را از پاهای آسیب دیده کم می کند.

کفش شکستگی پا چیست؟

نوعی کفش است که به طور خاص برای فردی که این مشکل را دارد یا در فرآیند بهبود پس از شکستگی قرار دارد، طراحی شده است. هدف اصلی این کفش‌ها، حمایت، پشتیبانی و راحتی بیشتر استخوان‌ها و بافت‌های آسیب دیده در پا است. این کفش‌ها منعطف، محکم، ضربه‌گیر و آنتی شوک هستند و طراحی مناسبی دارند.

شکستگی پا چقدر طول میکشه خوب شه؟

بسته به نوع شکستگی، موقعیت، عمل جراحی (اگر لازم باشد) مدت زمان بهبودی متفاوت خواهد بود و بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.  

عوارض شکستگی پا

برخی از عوارض شایع این مشکل عبارتند از:

  • درد شدید و مزمن در منطقه شکستگی و اطراف آن که با حرکت، فشار یا بار بیشتر تشدید می‌شود.
  • تورم
  • کبودی و تغییر رنگ پوست
  • محدودیت حرکت
  • عفونت، قرمزی، گرمی
  • خونریزی در موارد جراحی،
  • عدم ترمیم صحیح استخوان و تکرار عمل

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

شکستگی پا می‌تواند باعث درد، تورم، کبودی و محدودیت حرکت شود. عوارض دیگر شامل عفونت و مشکلات جراحی هستند. زمان بهبود کامل از چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد. مهم است که به توصیه‌های پزشک پایبند باشید و در صورت بروز هرگونه علامت نگران کننده، به پزشک مراجعه کنید.

در صورت ضربه شدید به پا یا علائمی مانند درد شدید حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. ممکن است متخصص در طول درمان شما را به متخصص فیزیوتراپی هم ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و همچنین مشاوره آنلاین دکتر فیزیوتراپی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در شکستگی‌های ساده خیر، اما در مواردی که همراه با مشکلات جدی مثل شکستگی‌های باز، چندگانه، ترومای شدید، آسیب به عروق یا عفونت شدید باشد، باعث مرگ می‌شود.

استراحت کنید، پاها را بالا ببرید تا خون راحت‌تر جریان داشته باشد و از کمپرس کمک بگیرید.

شکستگی باز، چندگانه، آسیب دیدگی عروق یا عفونت خطرناک خواهد بود.

برای حالت درمان بدون نقص، دیه آن 72 میلیون تومان است اما اگر استخوان پا خرد شده باشد یک سوم دیه پا خواهد بود یعنی 150 میلیون تومان.

هردو درد، تورم و کبودی دارند، اما شدت علائم در این مشکل بیشتر است.

اگر این مشکل درمان نشود یا به درستی درمان نشود، ممکن است عوارض و مشکلات جدی ایجاد شود، استخوان درست جوش نخورد، عفونت یا نقص حرکتی، اسیب دیدگی عروقی به‌وجود بیاید.

بله، درد پس از گچ گرفتن به‌طور عمومی طبیعی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی پا

  1. ناشناس گفت:

    سلام من انگشت کوچک پا از ناحیه کف شکستگی پیدا کرد و ۳۵ روز تو گچ بود بعد ۴ روز باز کردن اومدم روی پنجه راه برم یک فشاری سنگین و احساس دردی بپام وارد شد که یکمی درد دارم ولی پا ورم نداره ممکنه دوباره اسیب دیده باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      نیاز به عکس رادیولوژی مجدد دارید

    2. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      به علت بی حرکت بودن طولانی پای شما حرکت سریع کمی دردناک بوده و آسیبی به شما وارد نشده. با کمک فیزیوتراپی و حرکات ورزشی فیزیوتراپ سریعتر میتونید به روتین قبلی برگردید.

  2. امیرحسین گفت:

    سلام ببخشید پای من یک ماه پیش از شصت شکست و آسیب دید ۲۰ روز در گچ ماند و الان ۱۰ روز هست خوب شده بود امروز یکم فشار آوردم بهش درد زیادی داره امکان داره که بعد از ۱۰ روز باز هم ترک بخوره ؟؟؟
    اگه میشه راهنمایی کنید خواهشا دکتر های شهر ما واقعا خیلی خوب نیستن
    از همیار دکترتو میخوام راهنماییم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا سه روز از قرص سلکسیب ۱۰۰ استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود حتمن نیاز به عکس رادیولوژی داربد

  3. امیرحسین گفت:

    سلام ببخشید پای من یک ماه پیش از شصت شکست و آسیب دید ۲۰ روز در گچ ماند و الان ۱۰ روز هست خوب شده بود امروز یکم فشار آوردم بهش درد زیادی داره امکان داره که بعد از ۱۰ روز باز هم ترک بخوره ؟؟؟
    اگه میشه راهنمایی کنید خواهشا دکتر های شهر ما واقعا خیلی خوب نیستن
    از همیار دکترتو میخوام راهنماییم کنن خواهش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا سه روز از قرص سلکسیب ۱۰۰ استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود حتمن نیاز به عکس رادیولوژی داربد

  4. مسعود صوفی گفت:

    سلام آقای دکتر.چندسال قبل بدلیل سقوط ازارتفاپاشنه پایم شکستگی مویی برداشت امابدون جراحی دکترگچ گرفت بعدازبازکردن گچ پایم ورم داشت وقوزک خارجی تعقیرسکل ودردشدیدی داشت امابدلیل جوانی مدتی باعصا گذراندم وبه هربدبختی میشدگذراندم اماحالابعدازده سال وبالارفتن سن که الان۵۴سالمه خیلی دردواذیت می‌کنه به نحویکه ساق پایم رادرگیرکرده واصلانمیتوانم ۵دقیقه بایستم.ویابدون لنگ لنگ راه بروم لطفاً راهنمایی بفرماییدچکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحاتی که دادید احتمال آرتریت و مشکلات کشکک وجود دارد
      انجام mri الزامی است

  5. مسعود صوفی گفت:

    سلام.۵۳سال سن دارم چندسال قبل بعلت سقوط از ارتفاع شکستگی خیلی باریکی درپاشنه تشخیص داده شدامابدون جراحی برایم گچ گرفتندامابعدازچندسال وکم کم خیلی اذیتم میکندازقوزک پاوتامچ پاخیلی درددارم وهنوزورم داردکه شکل ظاهری مشخص است الان چه راه حلی برای من پیشنهادمیکنیدممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحاتی که دادید احتمال آرتریت و مشکلات کشکک وجود دارد
      انجام mri الزامی است

  6. قاسم گفت:

    سلام چهل روز قبل به علت سقوط از ارتفاع پاشنه پای چپ ضربه خورد با مراجعه به دکتر گچ گرفتم ولی حالا هنوز راه که میرم ورم میکنه با درد شدید دارم باید چیکار کنم تشکر

  7. ناشناس گفت:

    سلام من چهل روز پیش به علت افتادن از ارتفاع پاشنه پای چپ ضربه خورد با مراجعه به دکتر گچ گرفتم ولی حالا هنوز هم درد دارم راه که میرم پا ورم میکنه با درد شدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از گچ گیری نیاز به فیزیوتراپی دارید
      ولی گاهی موارد جراحی هم توصیه می شود
      با توجه به علایمی که دارید بهتر است زیر نظر متخصص ارتوپد باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  8. مجید احمدی گفت:

    دکتر من دستم مو ترک خورده چه داروی خوبه وچه غذایی خوب لطفآ راهنمای کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت عدم شکستگی داروهایی مثل osteocare می تواند مفید باشد

  9. افشین امیری گفت:

    پایه چپ
    شکستگی ران زانو و مچ پاه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید سوال را دقیق تر بپرسید
      ولی بطور کلی بر اساس شدت شکستگی نیاز به جراحی یا گچ دارید

  10. افشین امیری گفت:

    شکستگی ران زانو و مچ پاه چپ

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید سوال را دقیق تر بپرسید
      ولی بطور کلی بر اساس شدت شکستگی نیاز به جراحی یا گچ دارید