شکستگی استخوان ران چه علائم و راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکستگی استخوان ران بیشتر در اثر افتادن، ضربه و تصادفات رخ می‌دهد؛ اما گاهی برخی از بیماری‌های استخوانی مانند تومور، بیماری پاژه، کیست استخوان یا پوکی‌استخوان نیز باعث این مشکل می شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شکستگی استخوان ران

استخوان ران یکی از استخوان‌های حیاتی بدن در نظر گرفته می‌شود که در راه رفتن و انجام بسیاری از عملکردهای بدن نقش اساسی ایفا می‌کند. اما گاهی با مشکلاتی نظیر شکستگی استخوان ران و آسیب‌های استخوانی روبرو می‌شود. شکستگی استخوان ران اگر چه یک وضعیت خیلی رایج نیست اما همه ما باید با آن آشنایی داشته باشیم تا در صورت وقوع بدانیم که چه گزینه‌هایی برای درمان و کنترل آن در دسترس هستند.

برای درمان درست و اصولی شکستگی استخوان باید زیر نظر متخصص ارتوپد باشید. اگر به دنبال یافتن‌ بهترین متخصص ارتوپد در شهر خود هستید می‌توانید از طریق پنل دکترتو اقدام کنید. در دکترتو می‌توانید هم نوبت آنلاین و هم حضوری بگیرید.

شکستگی استخوان ران چیست؟

شکستگی استخوان چیست؟ فمور (استخوان ران) که بین استخوان ساق پا و لگن واقع شده یکی از طولانی‌ترین، سنگین‌ترین و قوی‌ترین استخوان‌های بدن در نظر گرفته می‌شود. اگر چه برای شکستن این استخوان قوی به نیرو و فشار فوق‌العاده زیادی نیاز است، اما گاهی به علل گوناگون شکستگی در این ناحیه رخ می‌دهد.

در صورت شکستگی استخوان ران، به مراجعه فوری به پزشک نیاز خواهید داشت؛ زیرا معمولاً با درد زیادی همراه است و در صورت عدم درمان آن راه رفتنتان با مشکل مواجه می‌شود.

متن انگلیسی:
The treatment is largely dependent on the location of the fracture and the pattern and extent of the break
ترجمه متن:
درمان تا حد زیادی به محل شکستگی، الگو و وسعت شکستگی بستگی دارد.

Verywellhealth

انواع مختلف شکستگی استخوان ران

پزشکان شکستگی استخوان ران را در دسته‌های گوناگونی قرار می‌دهند که برخی از اصلی‌ترین انواع شکستگی پا شامل این مواردند:

نوع شکستگیشکل شکستگی
شکستگی عرضیاین شکستگی به طور مستقیم و به شکل یک خط افقی روی استخوان ران ظاهر می‌شود.
شکستگی مارپیچیاین شکستگی همان‌گونه که از نامش پیداست به شکل مارپیچ و شبیه حلقه‌های روی یک آب‌نبات است.
شکستگی مورباین نوع شکستگی به شکل یک خط زاویه‌دار در سرتاسر استخوان ران است.
شکستگی خرد شدهاستخوان ران به سه یا چندتکه شکسته شده است.
شکستگی باز یا مرکباستخوان ران شکسته است و تکه‌های استخوان شکسته پوست را سوراخ کرده‌اند.
انواع شکستگی استخوان ران

چرا شکستگی استخوان ران یک آسیب جدی است؟

شکستگی استخوان ران اغلب یک عارضه جدی در نظر گرفته‌می‌شود. به این خاطر که:

  • اگر این شکستگی پوست ناحیه ران را سوراخ کند، ممکن است باعث خونریزی شود که این خونریزی اغلب شدید و دردناک است.
  • ممکن است باعث شوک شود که یک وضعیت حساس و خطرناک در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر قسمت بالایی استخوان ران بشکند ممکن است این حالت باعث شکستگی لگن نیز شود (این یک مشکل رایج برای افراد مبتلا به پوکی استخوان در نظر گرفته می‌شود.).
  • اگر قسمتی از استخوان ران که درست بالای زانو قرار گرفته دچار شکستگی شود، احتمال دارد زانوی شما آسیب ببیند (این یک مشکل رایج برای افراد مبتلا به پوکی استخوان یا افرادی که تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند در نظر گرفته می‌شود.).

علائم شکستگی استخوان ران

اگر اخیراً زمین خورده‌اید یا زخمی شده‌اید، برخی از علائم هستند که نشان می‌دهند استخوان رانتان شکسته است:

  • درد شدید و غیرقابل‌تحمل
  • نمی‌توانید وزنتان را روی پای آسیب‌دیده بیندازید.
  • تکه‌هایی از استخوان ران به پوست نفوذ کرده‌اند و باعث خونریزی شده‌اند. این حالت شکستگی باز نامیده می‌شود.
  • تکه‌هایی از استخوان ران، به پوست فشار می‌آورند؛ اما آن را سوراخ نمی‌کنند. به این حالت شکستگی بسته‌ می‌گویند.
  • قسمت‌هایی از ران متورم شده‌اند.
  • ممکن است پای آسیب‌دیده‌تان کوتاه‌تر از پای سالم باشد. همچنین پای آسیب‌دیده ممکن است هنگام ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن دورتر از بدن قرار بگیرد.

به استخوان پات ضربه شدیدی وارد شده؟

احساس درد داری؟ همین حالا نوبت بگیر.

شکستگی گردن استخوان ران کدام ناحیه است؟

منظور از شکستگی گردن استخوان ران نوعی از شکستگی است که در فاصله بسیار کمی از مفصل ران رخ می‌دهد. معمولاً افراد مسن و افرادی که مستعد پوکی استخوان هستند دچار شکستگی گردن استخوان ران می‌شوند.

علت شکستگی استخوان ران

رایج‌ترین علل شکستگی استخوان ران عبارت‌اند از:

  • وارد شدن ضربه با سرعت بالا به ران که این ضربه می‌تواند به‌خاطر تصادف (با ماشین یا موتورسیکلت)، سقوط از یک مکان با ارتفاع بلند، یا آسیب در حین ورزش‌های شدید یا تماسی باشد.
  • گاهی علت شکستگی استخوان ران یک بیماری استخوانی قبلی است که باعث ضعیف شدن استخوان می‌شود. این بیماری‌ها شامل تومور، بیماری پاژه، کیست استخوان یا پوکی استخوان هستند.

شکستگی استخوان ران چگونه تشخیص داده می شود؟

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید باید او را به طور جزئی از نحوه آسیب دیدن استخوان ران مطلع کنید. این کار به پزشک کمک می‌کند که وسعت آسیب را تشخیص دهد. همچنین پزشک باید بداند که آیا مشکلات دیگری مانند فشارخون بالا، دیابت، آسم یا آلرژی دارید یا نه.

علاوه بر این، پزشک در جلسه معاینه از شما می‌پرسد که آیا دارو یا مکمل خاصی مصرف می‌کنید. پس از بحث در مورد آسیب و سابقه پزشکی، پزشک معاینه فیزیکی دقیقی انجام می‌دهد. او وضعیت کلی را بررسی می‌کند و سپس روی ران آسیب‌دیده پا تمرکز می‌کند. پزشک همچنین موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • تغییر شکل آشکار ران/ پا (زاویه غیرمعمول، پیچ‌خوردن یا کوتاه شدن ساق پا)
  • پارگی پوست توسط استخوان
  • کبودی

در مرحله بعدی پزشک از روش تصویربرداری اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق از شکستگی استخوان ران استفاده می‌کند. این روش، نوع شکستگی استخوان ران و محل دقیق آن را نشان می‌دهند. اگر پزشک پس از بررسی عکس‌های تهیه شده با اشعه ایکس همچنان به اطلاعات بیشتری نیاز داشت، ممکن است انجام سی‌تی‌اسکن را توصیه‌ کند.

سی‌تی‌اسکن می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد شدت شکستگی در اختیار پزشک قرار دهد. برای مثال، گاهی خطوط شکستگی خیلی نازک هستند و در عکس‌برداری با اشعه ایکس به‌خوبی قابل‌مشاهده نیستند، در این وضعیت سی‌تی‌اسکن می‌تواند به پزشک کمک کند تا خطوط را با وضوح بیشتری ببیند.

عکس شکستگی استخوان ران

با کمک انواع گزینه‌های تصویربرداری، عکس شکستگی پا گرفته‌می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا با تعیین دقیق محل شکستن و شدت آسیب بهترین نوع درمان را انتخاب کند.

عکس شکستگی استخوان ران را مشاهده می کنید.
عکس شکستگی استخوان ران به‌طور واضح محل شکستگی را نشان می‌دهد.

درمان شکستگی استخوان ران

روش‌های درمانی متنوعی برای بهبود و جوش خوردن استخوان ران وجود دارد که پزشک بر اساس نوع و شدت شکستگی، درمان مناسب را به شما توصیه خواهد کرد. در این قسمت به بهترین گزینه‌های درمانی موجود برای این شکستگی جدی پرداخته‌ایم.

۱. گچ گرفتن شکستگی استخوان ران

معمولاً در اکثر مواردی که استخوان ران دچار شکستگی شده باشد پزشکان آن را گچ می‌گیرند. اما گچ گرفتن فقط محدود به ران نمی‌شود و این گچ از کمی پایین‌تر از باسن شروع می‌شود و کل پا (از جمله ران، زانو، ساق و مچ پا) را می‌پوشاند.

پزشکان این کار را برای درمان درد، ثابت نگه‌داشتن استخوان ران و کمک به جوش خوردن آن انجام می‌دهند. بعد از گچ گرفتن پا بسیاری از فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید محدود می‌شوند و باید مدتی در خانه استراحت کنید تا استخوان‌ها به هم جوش بخورند.

۲. جراحی برای شکستگی استخوان ران

در شرایطی که شکستگی استخوان ران از نوع حاد و پیچیده‌ باشد گچ گرفتن نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد و به یک درمان جدی‌تر نیاز است. گاهی هم ممکن است این شکستگی همراه با شکستگی لگن باشد. در این وضعیت پزشک از یکی از دو جراحی زیر برای درمان استفاده می‌کند:

  • جراحی جااندازی باز به همراه تثبیت داخلی (ORIF): در طول جراحی ORIF جراح برشی در مفصل ران یا زانو ایجاد می‌کند. سپس قطعات شکسته‌ را ردیف یا مرتب می‌کند و در جای درستی قرار می‌دهد. در نهایت استخوان ران را با یک تکه فلز تثبیت می‌کند.
  • تثبیت خارجی (اکسترنال فیکس شدن): در جراحی اکسترنال فیکس شدن، پزشکان از مته استفاده می‌کنند تا یک سوراخ در نواحی سالم و آسیب ندیده در اطراف استخوان ران ایجاد کنند. این سوراخ برای نگه‌داشتن پیچ‌ها استفاده می‌شود. این پیچ‌ها به میله‌هایی که خارج از بدن قرار گرفته‌اند متصل می‌شوند. میله‌ها دارای اتصالات گوی و کاسه‌ای هستند، بنابراین پیچ‌ها را می‌توان تنظیم کرد تا اطمینان حاصل کرد که بخش‌های شکسته‌ استخوان ران در یک راستا قرار دارند. میله‌ها نیز به یک فریم قرار گرفته خارج از استخوان ران متصل می‌شوند.

نمی‌دونی برای شکستگی استخوان ران پات گچ گرفتن بهتره یا جراحی؟ مشاوره بگیر.

۳. شکستگی استخوان ران و پلاتین

پزشکان از قطعات فلزی گوناگونی حین جراحی استخوان ران استفاده می‌کنند تا استخوان آسیب‌دیده مجدداً در آینده دچار مشکل نشود. برخی از قطعات فلزی استفاده شده‌ طی این پروسه شامل این مواردند:

  • میله‌ها: میله‌ها یا پلاتین‌ها برای ثابت نگه‌داشتن استخوان آسیب‌دیده استفاده می‌شوند. جراح این ابزار را از طریق حفره مدولاری وارد پای شما می‌کند. حفره مدولاری بخشی در وسط استخوان است که مغز استخوان در آن نگهداری می‌شود. اگر چه بسیاری از افراد این ابزار فلزی را با نام پلاتین می‌شناسند؛ اما در حقیقت این ابزار از جنس فولاد ضدزنگ هستند که برای بدن ایمن هستند و بدن به آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد.
  • صفحات فلزی: همچون آتل‌ها که در قسمت بیرونی پا قرار می‌گیرند، صفحات فلزی نیز روی استخوان قرار می‌گیرند تا استخوان شکسته‌ را ثابت نگه دارند.
  • پیچ: جراح پیچ‌ها را در بالا و پایین میله یا صفحه‌های فلزی قرار می‌دهد. این کار میله یا صفحه را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.

۴. فیزیوتراپی شکستگی استخوان ران

فیزیوتراپی نمی‌تواند به‌تنهایی استخوان ران شکسته‌ را درمان کند، بلکه به‌عنوان یک درمان تکمیلی استفاده می‌شود. گذراندن جلسات فیزیوتراپی و انجام تمرینات مربوطه بعد از جراحی استخوان ران کمک می‌کند که بهبودی سریع‌تر حاصل شود و زودتر بتوانید به زندگی عادی‌تان برگردید.

متن انگلیسی:
Exercises to strengthen the thigh will also help with the return to flexibility and normal function of the leg
ترجمه متن:
تمرینات تقویت‌کننده ران به بازگشت انعطاف‌پذیری و عملکرد طبیعی پا نیز کمک می‌کنند.

Healthline

۵. داروهای مسکن برای درد شکستگی استخوان ران

برای پا درد چی خوبه بخوریم؟ شکستگی استخوان ران وضعیتی نیست که فقط با مصرف دارو درمان شود. بلکه پزشک برای این که قبل یا بعد از درمان‌های جدی درد زیادی نداشته باشید، ترکیبی از برخی داروهای مسکن را برای شما تجویز می‌کند. متداول‌ترین داروهای تجویزشده شامل استامینوفن، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، گاباپنتینوئیدها، شل‌کننده‌های عضلانی و اپیوئیدها هستند.

شکستگی استخوان ران در سالمندان (شکستگی استخوان ران در افراد مسن)

به این خاطر که سرعت ترمیم بافت‌ها و استخوان‌های افراد مسن کندتر است، ترمیم شکستگی استخوان ران در افراد مسن معمولاً مدت بیشتری طول می‌کشد. همچنین استخوان ران جزء استخوان‌های ضخیم‌تر است که همین موضوع باعث می‌شود ترمیم آن زمان‌بر باشد. پس بهتر است سالمندان بیشتر مراقب خود باشند تا از آسیب و شکستگی ران جلوگیری کنند.

شکستگی استخوان ران در کودکان

شکستگی استخوان ران در کودکان نسبت به جوانان و افراد مسن زودتر بهبود می‌یابد. این به این خاطر است که بدن کودکان می‌تواند انواع آسیب‌ها را با سرعت بالاتری ترمیم کند.

مراقبت های بعد از عمل جراحی شکستگی استخوان

برخی از اقدامات ضروری شامل این مواردند:

  • در دو هفته اول باید کسی در خانه باشد تا هر زمان که نیاز به کمک داشتید آماده‌ کمک‌رسانی به شما باشد.
  • هنگام خوابیدن باید استخوان ران شکسته را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. این‌گونه از ورم ران جلوگیری می‌شود.
  • زمانی که کمی بهبود پیدا کردید و می‌خواستید در خانه قدم بردارید از عصا یا واکر استفاده کنید تا زمین نخورید.
  • اگر اتاق خوابتان در طبقه بالا است، قبل از عمل یک فضای خواب موقت در طبقه پایین درست کنید تا نیازی به بالا رفتن از پله‌ها نداشته باشید.
  • هنگام قدم برداشتن کاملاً به جایی که پاهایتان را می‌گذارید توجه کنید تا سر نخورید.

آیا می توانم روی استخوان ران شکسته راه بروم؟ (راه رفتن بعد از شکستگی ران پا)

راه رفتن بعد از شکستگی ران پا به سطح و شدت آسیب و شرایط جسمی بیمار بستگی دارد. معمولاً نمی‌توان قدم‌های زیادی با پای شکسته برداشت و درصورتی‌که وزنتان را روی پای شکسته بندازید تیر کشیدن و دردی شدید را حس خواهید کرد.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی شکستگی استخوان
استخوان‌هایی که دچار شکستگی شدیدتری شده‌اند نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

مدت زمان درمان شکستگی استخوان ران

معمولاً ۴ الی ۶ ماه طول می‌کشد تا پس از جراحی یا درمان استخوان شکسته ران، این استخوان جوش بخورد و به وضعیت طبیعی خود برگردد.

چرا بهبودی از شکستگی استخوان ران زمان بر است؟

به این خاطر که روند طبیعی بهبود بدن چندین مرحله دارد و به‌صورت آهسته اتفاق می‌افتد معمولاً چندین ماه طول می‌کشد تا استخوانتان جوش بخورد.

خطرات و عوارض جراحی شکستگی استخوان ران

هر جراحی دارای خطرات یا عوارض جانبی است. ازآنجایی‌که جراحی‌هایی که برای اصلاح شکستگی استخوان ران انجام می‌شوند اغلب تهاجمی هستند با عوارض جانبی جدی‌تری همراه‌اند. برخی از رایج‌ترین عوارض این جراحی‌ها شامل این مواردند:

  • سندرم کمپارتمان حاد (ACS) که طی آن فشار زیادی در ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین خون‌رسانی به عضلات و بافت‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود. این سندرم می‌تواند باعث آسیب عضلانی و عصبی دائمی شود.
  • یکی دیگر از خطرات جراحی این است که دو انتهای شکسته این استخوان به‌درستی به هم متصل نشوند. این وضعیت باعث می‌شود که استخوان ران در موقعیتی غیرطبیعی جوش بخورد.
  • گاهی ممکن است پیچ‌های قفل‌کننده و دیگر ابزار فلزی به کار برده شده، شما را تحریک کنند.
  • سندرم آمبولی چربی که طی آن چربی وارد جریان خون می‌شود و سبب بروز علائمی از جمله از دست دادن هوشیاری یا تنگی نفس می‌شود.
  • آسیب دیدن رگ‌های خونی یا عصب‌ها که توسط تکه‌های تیز استخوان شکسته‌ انجام می‌شود.
  • لخته شدن خون و عفونت نیز دو خطر رایج دیگر هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

شکستگی استخوان ران یک وضعیت جدی و همراه با درد شدید است که برای درمان آن باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. خیلی از افراد گمان می‌کنند که پس از این شکستگی نمی‌توانند به زندگی عادی‌شان برگردند. اما درصورتی‌که از درمان‌های درستی استفاده کنید و دستورالعمل‌های پزشک را اجرا کنید استخوان ران به‌خوبی و در موقعیت درستی جوش می‌خورد و سلامتیتان به شما بازمی‌گردد.

اگر به استخوان ران ضربه شدید وارد شده است یا درد زیادی دارید، حتما با دکتر ارتوپدی مشورت کنید. ممکن است پزشک بعد از درمان شما را به دکتر فیزیوتراپی هم ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این شکستگی از دردناک‌ترین انواع شکستگی در بدن در نظر گرفته می‌شود که بیماران درد آن را غیرقابل‌تحمل، شدید و ناتوان‌کننده توصیف می‌کنند.

متأسفانه، نمی‌توانید از رویدادهایی که باعث شکستگی استخوان ران می‌شوند کاملاً پیشگیری کنید؛ زیرا این شکستگی به‌خاطر حوادث غیرقابل‌کنترلی مثل تصادفات رانندگی، افتادن از ارتفاع یا گلوله خوردن رخ می‌دهد.

بله متأسفانه استخوان ران می‌تواند تا مدت‌ها پس از بهبود شکستگی درد کند. این درد معمولاً به‌خاطر آسیب عصبی (ناشی از شکستگی یا درمان)، بافت اسکار، آرتروز و جوش نخوردگی رخ می‌دهد.

درد مزمن ناشی از این شکستگی را می‌توان با گچ گرفتن ران یا جراحی تسکین داد. برای کاهش شدت درد ران می‌توانید مسکن مصرف کنید یا درمان فیزیوتراپی را انجام دهید.

تعیین دیه شکستگی استخوان ران به علت زمینه‌ای این شکستگی، وسعت آن و شدت شکستگی بستگی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی استخوان ران

  1. خالصی گفت:

    سلام وخسته نباشید
    مادرم حدود ۵ ماه پیش زمین خوردن ران پا شکسته وعمل جراحی انجام دادند الان نگران هستند که چه مدت بعد از عمل می‌توانند روی زمین بنشینند
    ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به تراکم استخوان، کمبود ویتامین دی، ریکاوری بعد عمل مثل فیزیوتراپی و … دارد
      حتمن زیر نظر پزشکتان باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام من خواهرم یک ماه از عمل ران پاش میگذره و نگران خم شدن زانوش هست چه مدت میگذره که بتونه زانو هاش رو خم کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از یک ماه طبیعی نیست
      زیر نظر پزشکتان باشید
      احتمالا نیاز به فیزیوتراپی هم دارید

  3. امید گفت:

    سلام من ۴ماه هستش استخوان ران پامو میله گذاشتن عمل کردم ولی بعد چهار ماه هنوز جوش نخورده که هیچ یه دردی توی زانوم هستش که فقط با قرص اروم میشه بنظر شما چیکار کنم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کمبود ویتامین دی۳ و کلسیم باید بررسی شود

  4. ناشناس گفت:

    سلام
    من ۵ ماه قبل ران پای راستم شکسته شد بر اثر ی اتفاق بعد عمل جراحی شدم و تحت نظر پزشک متخصص ارتوپدی بودم ولی استخوان ران پام جوش نخورده ممنون میشم جواب بدید
    ایا استفاده قرص اسپرین ب طور متداوم ب همراه قرص یونی فلکس عارضه ای ایجاد میکنه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ازمایش کلسیم و ویتامین دی ۳ داده اید؟
      با توجه به حساسیت موضوع نمی توانیم دارویی تجویز کنیم

    2. منصور گفت:

      سلام بند ران ولگنم در تصادف شکست عمل شدم شش ماه صبر کردم رفتم دکتر گفتتن جوش نخورده دو باره عمل شدم الان ۲۰روز عمل شدم بعد از زانوم پام خم نمیشه چکار کنم راهنمایی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در این شرایط نیاز به تزریق ضدالتهاب و فیزیوتراپی دارید

  5. حسین صیقلی گفت:

    سلام برادرم الان شش روزه جراحی استخوان ران کرده ومیله گذاشتن ولی ورم پاهاش کم نشده میگه خیلی سنگینه نمیتونه حرکت بده ازنظر عروق هم بررسی شده ولی نمیدونن چیکار کنن تو بیمارستان بستری هست ممنون جواب بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم ارتریت و التهاب شدید دارند
      که تا یک هفته پس از جراحی قابل انتظار است