علت درد پاشنه و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد پاشنه می‌تواند علل مختلفی مانند کشیدگی یا پارگی تاندون آشیل، آسیب فیزیکی، خار پاشنه و فاشیای کف پا داشته باشد. استفاده از تمرینات کششی، باند کشی، کفی نرم کفش، کمپرس سرد یا گرم و مسکن‌ها می‌تواند به کاهش درد کمک کند. درد پاشنه پا در صورت تداوم یا شدید شدن، باید توسط متخصص ارتوپدی معاینه شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
علت درد پاشنه و راه های درمان آن
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب درباره درد پاشنه پا را در این پادکست گوش دهید

لب

درد پاشنه پا یکی از مشکلات شایع بین تمامی افراد اعم از پیر، جوان، کودک، مرد و زن است. این درد دقیقا در محل اتصال تاندون پا به استخوان پاشنه رخ می‌دهد. علل درد پاشنه پا بسیار متنوع است، اما از مهمترین آنها می‌توان به دیسک کمر و التهاب تاندون آشیل اشاره کرد. درد پاشنه ممکن است به حدی غیر قابل تحمل باشد که زندگی روزمره شما را دچار اختلال کند؛ اما آیا درد پاشنه پا خطرناک است؟ درد پاشنه پا از چیست؟ درمان خانگی درد پاشنه چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

توجه کنید که اگر درمان درد پاشنه پا را جدی نگیرید؛ ممکن است دچار عوارض طولانی‌مدتی شوید و برای درمان به عمل جراحی نیاز پیدا کنید. پس برای تشخیص علت درد و درمان آن همین امروز از دکتر ارتوپد در دکترتو نوبت بگیرید یا به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

گاهی اوقات درد پاشنه پا با سایر دردهای کف پا و پا درد اشتباه گرفته می‌شود. درد پاشنه در ۳ ناحیه رخ می‌دهد:

  • کف پاشنه پا که گاهی ناشی از التهاب و تورم است (معروف به فاشیست کف).
  • دقیقا پشت پا (محل اتصال تاندون به استخوان).
  • درد در استخوان پاشنه.

استخوان پاشنه بزرگترین استخوان پا است و هر گونه ضربه یا ایستادن‌های طولانی در بلندمدت ممکن است سبب دردهای کوتاه و یا طولانی بشود. در بیشتر موارد درد پاشنه پا بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود، اما گاهی نیز برای درمان شما باید توسط پزشک یا متخصص ارتوپدی ویزیت شوید.

علائم درد پاشنه چیست؟

علائم درد پاشنه معمولا با گزگز کردن کف پا، کبود شدن و تورم شروع می‌شود. گاهی اوقات این درد آن قدر غیر قابل تحمل می‌شود که شما نمی‌توانید پایتان را روی زمین بگذارید. به طور کلی علائم همراه با درد پاشنه به شرح زیر است:

  • رشد استخوان در پاشنه
  • تورم
  • سفت شدن عضلات
  • کبودی و یا قرمزی
  • درد بعد از هر بار ایستادن و نشستن.

علت درد پاشنه چیست؟

درد پاشنه به عوامل مختلفی بستگی دارد و گاه به خاطر وضعیت فیزیکی و یا انواع عفونت‌ها به وجود می‌آید. بیماری های ارتوپدی زیادی هم وجود دارند که می‌توانند علت پادرد شدید باشند. شایع‌ترین علل درد پاشنه به شرح زیر است.

۱. ورم کف پا یا التهاب فاشیای کف پا و درد پاشنه پا

فاشیای کف پا که ناشی از فشار بیش از حد بر روی پا است موجب ورم پا و علت سفت شدن پاشنه پا می‌شود. اضافه وزن از عوامل ایجاد فاشیای کف پا و علت درد کف پا و پاشنه است. برخی عادت دارند هنگام ایستادن فشار را روی پای راست بیندازند، این مسئله می‌تواند باعث فاشیا شود و علت درد پاشنه پا سمت راست باشد. فاشیای کف پا همیشه با تورم همراه نیست و ممکن است درد به صورت دائمی نباشد. این درد با روش‌های پزشکی و یا طب سنتی درمان می‌شود.

درمان فاشیای کف پا

درمان فاشیای کف پا با فیزیوتراپی و استفاده از کفش‌های مناسب و کاهش وزن امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین شما می‌توانید از داروی ایبوپروفن با تجویز پزشک استفاده کنید. فاشیای کف پا زمانی ایجاد می‌شود که در اثر اضافه وزن، ایستادن طولانی یا راه‌ رفتن زیاد، فشار زیادی به کف پا وارد می‌شود. این فشار باعث ورم و درد در پاشنه می‌شود.

۲. رگ به رگ شدن و کشیدگی پاشنه

رگ به رگ شدن پا و کشیدگی عضلات، یکی از عوارض فعالیت بدنی زیاد و علت درد بغل پاشنه پا است. زمانی که شما قبل از تمرین فیزیکی بدن خود را به اصطلاح گرم نکنید و یا بعد از فعالیت اقدام به سرد کردن ننمایید؛ ممکن است پای شما رگ به رگ شده و در نهایت موجب درد در پاشنه گردد.

درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی

برای درمان رگ به رگ شدن پاشنه، نیاز به انجام کار خاصی نیست؛ فقط استراحت کنید. همچنین می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید و پای خود را در ارتفاع بالاتری قرار دهید.

رگ به رگ شدن پا و کشیدگی عضلات، یکی از عوارض فعالیت بدنی زیاد و علت درد بغل پاشنه پا است.
رگ به رگ شدن پا و کشیدگی عضلات، یکی از عوارض فعالیت بدنی زیاد و علت درد بغل پاشنه پا است.

۳. شکستگی استخوان پاشنه

همان گونه که بالاتر ذکر کردیم ضربه محکم به پا ممکن است موجب شکستگی استخوان پاشنه یا ترک برداشتن آن شود که در هر صورت درد شدیدی ایجاد می‌کند. شکستگی استخوان نیاز به درمان فوری و سریع دارد. شکستگی گاها بدون نیاز به عمل جراحی درمان خواهد شد.

درمان شکستگی استخوان پاشنه

برای درمان شکستگی استخوان، بعد از تصویربرداری و مشخص شدن محل و میزان شکستگی، گچ گرفتن و عمل جراحی راه‌حل مناسبی است.

۴. بیماری سِوِر (Sever’s Disease)

این بیماری که به آپوفیزیت کالکانه (Calcaneal apophysitis) نیز معروف است یکی از علل درد پاشنه پا در کودکان و نوجوانان در سنین ۸ تا ۱۴ سال است. در این بیماری رشد تاندون‌ها بسیار سریع‌تر از رشد استخوان‌هاست و به صورت التهاب نمایان می‌شود. تورم، قرمزی، لنگیدن و راه رفتن نادرست از علائم این بیماری است. از علل ایجاد بیماری سور می‌توان به چرخش مچ پا به سمت خارج، قوس پا، کف پای صاف و چاقی اشاره کرد. این درد با فشار دو طرف پاشنه بیشتر خواهد شد.

درمان بیماری سور

درمان این بیماری با ورزش‌های کششی آرام، استفاده نکردن از کفش‌های تخت و مصرف داروهای ضدالتهاب از جمله استامینوفن یا بروفن امکان‌پذیر است. البته در بعضی مواقع تنها راه گچ گرفتن است.

بیشترین علت درد پاشنه آسیب به تاندون است. علاوه بر آن خار پاشنه، ضربه و شکستگی‌های احتمالی، رگ به رگ شدن و فاشیای کف پا از علل اصلی درد پاشنه پا هستند.

۵. التهاب تاندون آشیل علل درد پاشنه پا

تاندون آشیل بین ماهیچه پا و استخوان پاشنه و در پشت ساق پا است. شما در هنگام راه رفتن، پریدن و ایستادن و دویدن از آن استفاده می‌کنید. این تاندون در صورت آسیب ملتهب و دردناک می‌شود و یکی از علل درد پشت پاشنه پا است. بی‌اعتنایی به این موضوع باعث پارگی و آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. پارگی تاندون آشیل با درد فراوان و ناگهانی همراه است.

درمان التهاب تاندون آشیل و پاشنه آشیل درد

درمان کشش بیش‌ازحد تاندون با روش‌های غیر جراحی هم امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما اگر آشیل کامل پاره شده باشد، باید فورا توسط جراح ارتوپد عمل شود.

۶. بورسیت پاشنه

التهاب کیسه پر از مایع سینوویال در اطراف پاشنه (که با نام بورس عمیق و بورس سطحی نامیده می‌شود)، باعث درد پاشنه می‌شود. در حقیقت بورسیت زمانی ایجاد می‌شود که دو بورس با هم ملتهب شوند. استفاده بیش از حد از مچ پا مثل ورزش‌های طولانی مدت پایین تنه، شروع ناگهانی ورزش سبب بروز این درد می‌شود.

درمان بورسیت پاشنه

برای درمان این بیماری بهتر است اول روش‌های خانگی را امتحان کنید و اگر درد کاهش پیدا نکرد دکتر فوق تخصص درد پاشنه (دکتر ارتوپد) تزریق استروئید را پیشنهاد می‌کنند.

۷. خار پاشنه

آیا درد پاشنه نشانه خار پاشنه است؟ بله؛ خار پاشنه یکی از علل درد در ناحیه پاشنه پا است. خار پاشنه در اثر رسوب کلسیم و استخوان پاشنه و التهاب ناشی از آن ایجاد می‌شود. علائم خار پاشنه شامل درد متناوب و تیز و غیر قابل تحمل هنگام راه رفتن و تورم است. این بیماری ممکن است علائمی در ابتدا نداشته باشد؛ اما به مرور باعث ورم و التهاب پاشنه پا و درد در زیر پاشنه می‌شود. توجه داشته باشید که این برجستگی استخوان با چشم قابل دیدن نیست و برای تشخیص معمولا نیاز به عکس رادیولوژی است.

درمان درد شدید خار پاشنه

برای درمان خارپاشنه در مرحله اول باید استراحت کافی داشته باشید و از کمپرس آب سرد یا کمپرس گرم استفاده کنید؛ همچنین ممکن است به خاطر درد بسیار شدیدی که دارید، پزشک تزریق کورتیکواستروئید را تجویز کند. این تزریق برای کاهش التهاب و درد موثر است و به کاهش علت تیر کشیدن پاشنه پا و درد گرفتن پاشنه پا کمک می‌کند.

داروهای مسکن، تمرینات فیزیوتراپی نیز تاثیرات خوبی برای کاهش درد دارند. آخرین مرحله برای درمان خار پاشنه عمل جراحی است. در مورد روش درمان خار پاشنه توصیه می‌کنیم از مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد که در سایت دکترتو برای شما قرار گرفته است، استفاده کنید تا قبل از اقدام به کاری، از بهترین روش تسکین درد و ناراحتی آن مطلع شوید.

۸. آرتریت واکنشی

یکی دیگر از علل درد پاشنه، آرتریت واکنشی است. آرتریت واکنشی به معنای ایجاد عفونت است که از طریق ارتباط جنسی و غذای آلوده منتقل می‌شود و باعث ایجاد درد در قسمت آرنج، مچ دست، مچ پا و پاشنه پا خواهد شد.

آرتریت واکنشی چیست؟
یکی دیگر از علل درد پاشنه، آرتریت واکنشی است.

درمان آرتریت واکنشی

برای بهبود سریع این بیماری باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. آنتی بیوتیکی فوری تا حدی از پیش‌روی عفونت جلوگیری می‌کند و سبب بهبودی خواهد شد.

مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای درمان درد پاشنه را پیدا کن

فقط کافیه با متخصص مشورت کنی

۹. علت درد ماهیچه پشت پا و گرفتگی عصب پا

گرفتگی عصب پا یکی دیگر از علل درد پاشنه است. درد عصب سیاتیک و یا سایر دردهای عصبی ممکن است به نواحی مختلف پا از جمله پاشنه پا سرایت کند. علت درد پاشنه پا سمت چپ و علت درد زانو و پاشنه پا گاهی اوقات به همین دلیل است؛ اما در بعضی موارد دلایل دیگری مثل سندروم تارسال تونل، کبودی پاشنه، سندروم هاگلند، آتروفی پد پا، سندروم سینوس تارسی دارد.

درمان گرفتگی عصب پا

برای درمان هر گونه گرفتگی می‌توانید ورزش‌های ساده کششی را انجام دهید. توجه داشته باشید ورزش نباید به گونه‌ای باشد که درد را افزایش دهد. همچنین شما می‌توانید با تجویز دکتر ارتوپد قرص‌های شل‌کننده هم مصرف کنید.

متن انگلیسی: «Most cases of leg cramps can be relieved by exercising the affected muscles. Exercising your legs during the day will often help reduce how often you get cramping episodes.»
ترجمه فارسی: «بیشتر موارد گرفتگی عضلات پا را می‌توان با ورزش عضلات آسیب دیده تسکین داد. ورزش کردن پاها در طول روز اغلب به کاهش دفعات گرفتگی عضلات کمک می‌کند.»

به نقل از سایت nhsinform

۱۰. اسپوندیلیت آنکیلوزان

بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی است که ستون فقرات را درگیر می‌کند. این التهاب می‌تواند به پای شما نیز سرایت کند. به گونه‌ای که کف پای شما دچار التهاب شده و باعث درد در پاشنه پا می‌شود. علت مبتلا شدن به اسپوندیلیت آنکیلوزان پوشیدن کفش نامناسب، تغییر وزن ناگهانی و دویدن بیش‌ازحد است.

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان

برای درمان این التهاب بهتر است از کفش‌های سفارشی و طبی استفاده کنید. همچنین استرس را تا حد ممکن کاهش دهید. استفاده از یخ برای کاهش تورم مناسب است.

۱۱. استئوکندروس

یکی دیگر از علل درد پشت پاشنه پا، استئوکندروس است. در این عارضه یک تکه استخوان و غضروف بین پاشنه پا و تاندون قرار می‌گیرد و باعث درد می‌شود (در حقیقت استخوان از غضروف جدا می‌شود). این بیماری بیشتر بزرگسالان را هدف قرار می‌دهد؛ اما گاهی در کودکان هم دیده می‌شود. ورم، ضعف مفصل، سفت شدن مفاصل و ناتوانی در حرکت مفاصل از علائم آن است.

درمان استئوکندروس

درمان این بیماری با روش‌های جراحی و غیر حراجی خواهد بود.

۱۲. علت درد غضروف پاشنه پا و تغییر شکل هاگلند

تغییر شکل هاگلند، یک ناهنجاری در استخوان و بافت‌های نرم پا است. در حقیقت بزرگ شدن استخوان در پاشنه و محل اتصال تاندون آشیل باعث ایجاد درد می‌شود. این یک بیماری ناشناخته است و هنوز علت آن کشف نشده است؛ اما عواملی مثل کفش تنگ و دویدن باعث تحریک آن می‌شود. سندروم هاگلند یک علت شایع درد در ناحیه عقب پا و درد در پشت پاشنه است.

درمان تغییر شکل هاگلند

ابتدا باید کفش مناسب برای درد پاشنه پیدا کنید. داروهای ضد التهابی هم گاهی مفید است. اگر این موارد برای درمان کافی نباشد، عمل جراحی تحت بیهوشی و یا با بی‌حسی صورت می‌گیرد و قسمت اضافه استخوان پشت پا برداشته خواهد شد. بعد از عمل جراحی تا دو هفته باید پا گچ گرفته شود و سپس حرکت پا را با ورزش‌های آرام شروع کنید.

بیماری تغییر شکل هاگلند و ارتباط آن با درد پاشنه چیست؟
تغییر شکل هاگلند، یک ناهنجاری در استخوان و بافت‌های نرم پا است. در حقیقت بزرگ شدن استخوان در پاشنه و محل اتصال تاندون آشیل باعث ایجاد درد می‌شود.

۱۳. علت درد پاشنه پای چپ و راست در زنان و مردان و سرطان استخوان پا

علل درد پاشنه بسیار گسترده است و سرطان استخوان پا هم یکی از دلایل درد پاشنه است. استئوسارکوم، یکی از سرطان‌های شایع استخوان است که در استخوان‌های بند مثل استخوان پا ایجاد می‌شود. سرطان‌های استخوان پا انواع مختلفی دارد و گاهی خوش‌خیم و قابل درمان است. درد، تورم، مشکل در راه رفتن و خستگی مفرط در پاشنه پا چپ و راست مردان و زنان، از علائم سرطان استخوان است.

درمان سرطان استخوان پا

بسته به خوش‌خیم یا بدخیم بودن سرطان استخوان پا، نوع درمان متفاوت است. جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی از روش‌های موثر برای درمان هستند.

علت درد کف و پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب چیست؟

در هنگام بلند شدن از خواب یا بعد از نشستن‌های طولانی عده‌ای از افراد دچار مشکل می‌شوند و به عبارتی پاهایشان خواب می‌رود و توان بلند شدن ندارند و یا به خاطر درد شدید پاشنه، نمی‌توانند پایشان را روی زمین بگذارند.

همچنین درد پاشنه پا بعد از خواب می‌تواند به خاطر درد و التهاب تاندون، گرفتگی عضله، خار پاشنه یا حتی میخچه باشد. اگر میخچه درمان نشود چه میشود؟ اگر راهکار درمانی برای کاهش درد آن به‌کار برده نشود، عوارض جانبی میخچه فرد را در راه رفتن دچار مشکل خواهد کرد. این درد ممکن است چند لحظه بعد تسکین یابد و یا تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند.

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن و بعد از پیاده روی چیست؟

تقریبا همه موارد بالا می‌توانند علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن باشند.؛ مشکلاتی مانند بورسیت، خارپاشنه، کشیدگی تاندون آشیل و غیره. از دیگر علل درد پاشنه هنگام پیاده‌روی انتخاب کفش نامناسب است. حتما از کفش‌های مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید تا دچار آسیب‌های مختلف مثل التهاب، تورم و درد پاشنه پا نشوید.

علت درد پاشنه پا در بارداری: درد پاشنه پا در بارداری نشانه چیست؟

بارداری یک دوره حساس و گاهی دردناک برای بانوان است که به علت اضافه وزن ناگهانی (یا درد پاشنه پا بعد زایمان) فشار بر روی مچ پا افزایش پیدا می‌کند و باعث درد در ناحیه پاشنه می‌شود. بهترین روش برای کاهش درد، پیاده‌روی اصولی است. از دیگر روش‌های تسکین پادرد در بارداری کشش و انعطاف پاها هست.

علت درد پاشنه پا در کودکان بین ۲ تا ۷ سال چیست؟

شاید شما نیز فکر کنید که کودکان ۲ تا ۷ ساله و یا کم‌تر دچار درد پاشنه پا نمی‌شوند! اگر کودک شما با لمس در ناحیه پاشنه احساس درد شدید یا احساس سوزس در پا می‌کند و یا گاهی بر روی پنجه راه می‌رود حتما باید توسط متخصص کودکان بررسی شود.

البته علل درد پاشنه پا در کودکان، بیماری سور یا آپوفیزیت کالکانه است. فعالیت زیاد مثل دویدن، طناب زدن طولانی‌مدت، ورزش بسکتبال و غیره می‌تواند علت درد پاشنه پا کودک در سن ۸ تا ۱۴ سالگی باشد. برای درمان این درد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید؛ همچنین می‌توانید از کمپرس آب یخ استفاده کنید. بارداری، کلسترول بالا و کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین دی هم می‌توانند یکی از علل درد پاشنه باشند.

علت درد پاشنه پا در کودکان بین ۲ تا ۷ سال چیست؟
فعالیت زیاد مثل دویدن، طناب زدن طولانی‌مدت، ورزش بسکتبال و غیره می‌تواند علت درد پاشنه پا کودک در سن ۸ تا ۱۴ سالگی باشد.

کلسترول بالا و درد پاشنه پا

کلسترول و چربی، خود به تنهایی نمی‌تواند یکی از علل درد پاشنه پا باشد. یکی از علائم کلسترول بالا، افزایش درد در ناحیه پاشنه است. البته باید بگوییم که اگر درد پاشنه ناشی از آسیب دیدن تاندون باشد، میزان کلسترول بر آن بسیار تاثیرگذار است. آشیل بزرگ‌ترین تاندون در بدن است که اکثر وزن بدن را متحمل می‌شود. کلسترول بالا باعث ایجاد التهاب در تاندون می‌شود و در نتیجه سبب درد در ناحیه پاشنه پا خواهد شد (درد مچ پا و کلسترول بالا نیز با هم ارتباط دارند).

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

برخی ویتامین‌های ضروری برای رشد، استحکام و بهبود عملکرد اجزای بدن، الزامی است. کمبود برخی ویتامین‌های لازم برای بدن می‌تواند سبب ایجاد پاشنه درد شود. ویتامینی که بسیار مهم است، ویتامین D است که باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده کنترل و استفاده از مکمل ویتامین D به طور پیوسته و حدود یک سال، باعث تسکین دردهای عضلانی و استخوانی مثل درد کف پا و یا درد پاشنه پا می‌شود. در مقابل کمبود ویتامین دی و درد پاشنه پا سبب کم شدن استقامت استخوان و پوکی استخوان می‌شود. پس اگر کمبود پروتئین دارید، با راهنمایی پزشک از مولتی ویتامین های مناسب استفاده کنید.

علت درد پاشنه پا در طب سنتی

طب سنتی از زمان‌های قدیم مرجعی برای دانستن علل و درمان بیماری‌های مختلف بوده است. در طب ستنی درد پاشنه دو عامل داخلی و خارجی دارد:

  • عوامل خارجی برای درد پاشنه:
    • استفاده از کفش‌های تنگ
    • ضربه خوردن
    • استفاده نکردن از سنگ پا
  • عوامل داخلی برای درد پاشنه:
    • سردی
    • گرمی
    • نداشتن خواب و استراحت کافی
    • داشتن خار پاشنه.

راه های درمان درد پاشنه پا

اکثر مشکلاتی که موجب پاشنه درد می‌شود به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که به عمل جراحی کشیده شود. درمان‌هایی که برای درد پاشنه در نظر گرفته شده است، تمرکز بر روی کاهش استرس و کاهش فشار بر روی مچ پا دارند. این درمان‌ها را در جدول زیر برای شما فهرست کردیم:

روش‌های درمان پاشنه دردتوضیحات آن
تزریقتزریق استروئید درد، تورم و التهاب را کاهش می‌دهند؛ اما به ندرت برای درمان آسیب‌های مربوط به تاندون استفاده می‌شود.
داروهای مسکنمسکن‌ها فقط سبب کاهش درد می‌شود و راه حل مناسبی برای درمان نیست.
دستگاه‌های ارتزاستفاده از کفش‌های مخصوص (اترز) فشار را از روی پاشنه پا برمی‌دارد. بسیاری از بیماران شب‌ها از آتل استفاده می‌کنند.
فیزیوتراپیفیزیوتراپی باعث می‌شود چسبندگی بافت‌های نرم از بین برود و التهاب کاهش یابد. تعداد جلسات لازم برای درمان درد پاشنه پا با فیزیوتراپی حدود ۵ تا ۷ جلسه است. برای گرفتن نوبت از فیزیوتراپیست به دکترتو مراجعه کنید.
تمرینات کششیبرای انجام تمرینات کششی می‌توانید از پزشک و یا فیزیوتراپیست کمک بگیرید.
جراحی پاشنه برای درمان درددرد پاشنه معمولا با روش‌های غیر جراحی درمان می‌شوند، اما در مواردی مانند شکستگی، پارگی آشیل، خار پاشنه و غیره ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند.
بررسی راه‌های درمان دردپاشنه

درمان گیاهی درد پاشنه پا

روغن‌های گیاهی می‌توانند تا حد زیادی این درد را تسکین دهند. موارد زیر بهترین روغن‌ها برای تسکین دردهای عضلانی و استخوانی هستند:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن حیوانی
  • روغن ابوخلسا
  • روغن اسپند
  • روغن گل سرخ.
روش درمان درد پاشنه پا چیست؟
اکثر مشکلاتی که موجب پاشنه درد می‌شود به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که به عمل جراحی کشیده شود.

درمان درد پاشنه پا در منزل (درمان خانگی درد پاشنه پا)

برای درمان درد پاشنه پا در منزل یا درمان درد پاشنه پا خانگی می‌توانید از روغن‌های مالشی استفاده کنید. همچنین بهتر است کمی به خود استراحت داده و پاهای خود را دراز کنید. شما می‌توانید با کمپرس آب سرد درد را کاهش دهید. برای کاهش درد می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • تمرینات کششی منظم و آرام انجام دهید.
  • با استفاده از باند و یا بانداژ دور پا را محکم ببندید.
  • از کفی‌های نرم استفاده کنید.
  • هر دو الی سه ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • زالودرمانی.

کارهای زیر را به هیچ وجه در هنگام درد پاشنه انجام ندهید:

  • تا ۴۵ ساعت اول درد از مسکن‌ها و ایبوپروفن استفاده نکنید.
  • برای مدت طولانی راه نروید، خصوصا پا برهنه.
  • از کفش‌های پاشنه‌بلند و تنگ استفاده نکنید.

بهترین روش درمان درد پاشنه چیه؟ قبل از انجام فیزیوتراپی با متخصص مشورت کن.

بهترین مسکن برای درد پاشنه پا چیست؟

برای کاهش پاشنه درد می‌توانید از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن‌ و ناپروکسن استفاده کنید. حتما قبل از مصرف توضیحات آن را بخوانید.

متن انگلیسی: «You can use Voltaren for foot pain, as well as ankle pain, to help get you back moving with joy again.»
ترجمه فارسی: «می توانید از Voltaren یا دیکلوفناک برای درد پا و همچنین درد مچ پا استفاده کنید تا به شما کمک کند دوباره با شادی حرکت کنید.»

به نقل از سایت voltaren

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی

در طب ستنی برای درمان دردهای پایین تنه از روغن‌هایی مثل روغن گل سرخ، زالو درمانی و ضمادهای گل رسو یا گل ارمنی استفاده می‌شود. البته باز هم باید علت دقیق درد مشخص شود تا بتوان بهترین راه کار را در طب سنتی یافت.

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی چگونه است؟
در طب ستنی برای درمان دردهای پایین تنه از روغن‌هایی مثل روغن گل سرخ، زالو درمانی و ضمادهای گل رسو یا گل ارمنی استفاده می‌شود.

ورزش برای درد پاشنه پا

ورزش‌های کششی کف پا یکی از بهترین حرکات ورزشی برای درمان درد پاشنه پا و بهبود مشکلات ارتوپدی پا است. از جمله دیگر ورزش‌های مفید برای درمان درد پاشنه عبارت‌اند از:

  • حرکات کششی ورزشی برای ساق پا و حرکات اصلاحی درد پاشنه پا
  • روی صندلی بنشینید و یک توپ را کف پای خود بغلتانید (به خصوص برای کاهش درد پاشنه پا در فوتبال)
  • بر روی صندلی بنشینید و انگشت شست خود را به سمت ساق پا بکشید.
  • از کش ورزشی برای ورزش‌های کششی استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که برای تسکین درد ابتدا باید علل درد پاشنه را به طور دقیق پیدا کنید.

برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چه زمان برای درد پاشنه پا باید به پزشک مراجعه کرد. در موارد زیر لازم دارید تا حتما از یک متخصص ادتوپدی یا پزشک عمومی مشورت بگیرید:

  • دردهایی که طولانی مدت هستند (بیش از ۷ روز).
  • دردهایی که بر اثر راه رفتن و یا فشار آوردن شدیدتر می‌شوند.
  • دردهایی که با مسکن قابل تسکین نیست
  • التهاب شدید به علت ورم پا
  • قرمزی شدید پاشنه پا
  • زمانی که تب دارید.
  • درد همراه با بی‌حسی باشد.
  • زمانی که نتوانید پای خود را خم کنید.
  • زمانی که راه نمی‌روید اما هنوز درد ادامه دارد.
  • اگر دیابت دارید.

دکتر ارتوپد در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به درد پاشنه تخصص دارد و شما می‌توانید در اسرع وقت برای گرفتن نوبت اقدام نمایید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

علل درد پاشنه بسیار متفاوت است و می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ورزش نامناسب، کفش نامناسب و آسیب به استخوان و تاندون رخ دهد. برای درمان درد پاشنه در ابتدا روش‌های خانگی مثل ماساژ و ورزش‌های کششی را امتحان کنید و حتما از کفش طبی استفاده کنید. اگر درد حتی کاهش پیدا نکرد و حدود یک هفته به طول انجامید، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه قرص برای درد پاشنه و کف پا و دارو ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی داشته باشد.

اگر درمان درد پاشنه پا را جدی نگیرید؛ ممکن است دچار عوارض طولانی‌مدتی شوید و برای درمان به عمل جراحی نیاز پیدا کنید. پس برای تشخیص علت درد و درمان آن همین امروز از دکتر ارتوپد در دکترتو نوبت بگیرید یا به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای تشخیص دقیق علل درد پاشنه باید حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. پزشک در مرحله اول سوالاتی از قبیل محل دقیق درد، درد چه حسی دارد؟، درد چه زمانی شروع می‌شود؟ درد پاشنه در چه زمانی بیشتر است؟ را از شما می پرسد. سپس به معاینه فیزیکی کف پای شما خواهد پرداخت و اگر نیاز باشد از شما عکس رادیولوژی درخواست می‌کند.

نحوه استراحت دادن پاهای افراد در رختخواب باعث سفت شدن رباط فاشیای کف پا در هنگام خواب یا درد پاشنه پا بعد از بیداری می‌شود.

خار پاشنه یا خار استخوانی یک استخوانی است که از پایین پاشنه شما، جایی که استخوان پاشنه به رباطی که بین پاشنه و گوی پا قرار دارد (فاشیای کف پا) متصل می‌شود، بیرون می‌زند. خار پاشنه حدود ۱۵ درصد افراد را تحت تاثیر قرار داده و به مرور زمان ایجاد می‌شود. استفاده از مسکن برای کاهش درد خار پاشنه می‌تواند مفید باشد.

مصرف کرم ضد درد لیدوکائین می‌تواند مناسب باشد.

چاقی، پوشیدن کفش نامناسب، دویدن و پریدن روی سطوح سخت، شیوه راه رفتن غیرعادی و نادرست، صدمات و برخی بیماری‌ها می‌توانند دلیل درد استخوان پا باشند. بهتر است به کمک پزشک، هرچه زودتر برای درمان درد استخوان پاشنه پا اقدام کنید.

دیسک کمر و درد پاشنه هم می‌تواند مرتبط باشد. برخی از بیماری‌های ارتوپدی مانند دیسک کمر یا فتق دیسک در برخی مهره‌ها یا حتی علائم سیاتیک می‌توانند باعث درد در پاها و حتی پاشنه شود. توصیه ما این است که درد کمری که با درد پا و درد پاشنه همراه است را نادیده نگیرید.

هر کسی ممکن است از درد پاشنه پا شاکی باشد؛ اما افراد زیر بیشتر در معرض این آسیب هستند:
۱. مردان و زنان میانسال
۲. افراد ورزشکار
۳. زنان در دوران بارداری
۴. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند
۵. کودکان بین ۸ تا ۱۳ سال (به ویژه پسران)
از دیگر عوامل خطر درد پاشنه عبارت‌اند از:
۱. ایستادن طولانی مدت
۲. دویدن زیاد
۳. کفش نامناسب
۴. صافی کف پا
۵. ارتروز مچ پا

التهاب کف پا، شکستگی استخوان پا یا حتی بیماری‌هایی مانند بیماری سور می‌توانند دلیل ایجاد آن باشند.

اگر درد پاشنه پا به موقع درمان نشود؛ سبب درد در کف پا و یا پارگی تاندون می‌شود. همچنین ممکن است بیماری شما عود کند و برای درمان مجبور شوید روش‌های پیچیده را امتحان نمایید و درمان شما به عمل جراحی کشیده شود.

در صورت آسیب دیدن هر یک از شاخه‌های عصبی، شما احساس درد خواهید کرد. استرس باعث گرفتگی عضلات و در نهایت احساس درد در هر کجای بدن از جمله پاشنه خواهد شد. همچنین دردهای عصبی که ناشی از اعصاب نخاعی هستند نیز می‌توانند درد را به پاهای شما منتقل کنند.

داروهای مختلفی برای تسکین درد وجود دارد از جمله داروی مسکن و ضد التهاب که به کاهش درد پاشنه کمک خواهد کرد. تزریق کورتیزون برای کاهش التهاب بسیار موثر است؛ البته توجه داشته باشید که مصرف دارو عوارض مختلفی در پی خواهد داشت.

روش‌های مختلفی برای درمان این درد وجود دارد. درمان قطعی درد پاشنه پا به علت آن بستگی دارد و باید توسط متخصص ارتوپد تعیین شود.

درد پاشنه پا سمت چپ یا راست می‌تواند علت متفاوتی داشته باشد. گاهی دردهای عصبی، التهاب فاشیای کف پا یا آسیب تاندون‌ها، یا ضربه و خار پاشنه می‌تواند از علت درد پاشنه سمت چپ باشد.

همان علل درد پاشنه چپ می‌توانند علت درد پشت پاشنه پا راست هم شوند. از دیگر علل درد پاشنه پا سمت راست اضافه‌وزن، پوشیدن کفش نامناسب، آسیب فیزیکی و غیره استفاده کرد.

دیسک کمر و درد پاشنه هم می‌تواند مرتبط باشد. برخی از بیماری‌های ارتوپدی مانند دیسک کمر یا فتق دیسک در برخی مهره‌ها یا حتی علائم سیاتیک می‌توانند باعث درد در پاها و حتی پاشنه شود. توصیه ما این است که درد کمری که با درد پا و درد پاشنه همراه است را نادیده نگیرید.

هر کسی ممکن است از درد پاشنه پا شاکی باشد؛ اما افراد زیر بیشتر در معرض این آسیب هستند:
۱. مردان و زنان میانسال
۲. افراد ورزشکار
۳. زنان در دوران بارداری
۴. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند
۵. کودکان بین ۸ تا ۱۳ سال (به ویژه پسران)
از دیگر عوامل خطر درد پاشنه عبارت‌اند از:
۱. ایستادن طولانی مدت
۲. دویدن زیاد
۳. کفش نامناسب
۴. صافی کف پا
۵. ارتروز مچ پا

اگر درد پاشنه به صورت کوتاه مدت باشد؛ یعنی بعد از یک تا پنج روز درد تسکین پیدا کند جای نگرانی نیست. البته این در صورتی که ماهانه بیش از یک و یا دو بار اتفاق نیوفتد؛ اما اگر درد بیشتر از ۲ یا ۳ بار در ماه تکرار شود و ساعت‌ها به طول بیانجامد، زنگ خطر را جدی بگیرید. اگر شما مراجعه به متخصص را پشت گوش بیاندازید، ممکن است تاندون پا دچار کشیدگی و در نهایت پارگی شود که برای درمان، جراحی تنها راه‌حل است! توجه کنید که علل درد پاشنه در ۴۰% مواقع آسیب به تاندون است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد پاشنه

  1. ناشناس گفت:

    سلام فاطمه هستم
    چند ماهی بود صبح ها موقع بیدارشدن پاشنه پام درد می گرفت
    بعدکم کم بعد از بلندشدن از زمین درد داشتم ودو روز است وحشتناک پاشنه پای چپ درد می کنه چکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درد پاشنه می‌تواند علل مختلفی مانند کشیدگی یا پارگی تاندون آشیل، آسیب فیزیکی، خار پاشنه و فاشیای کف پا داشته باشد. استفاده از تمرینات کششی، باند کشی، کفی نرم کفش، کمپرس سرد یا گرم و مسکن‌ها می‌تواند به کاهش درد کمک کند. درد پاشنه پا در صورت تداوم یا شدید شدن، باید توسط متخصص ارتوپدی معاینه شود.

    2. منیر گفت:

      با سلام اطلاعات بسیار عالی بود که در اختیار مخاطبینتون قرار دادین.👌
      ممنون از راهنمایی های شما🙏
      من چند سال درگیر درد هر دو پاشنه پا هستم
      والیبال که میرم فردای اون روز هنگام بلند شدن از خواب درد شدیدی در پاشنه ها دارم
      تا به حال پیگیری نکردم اما این هفته خیلی شدید شده
      خدا خیرتون بده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        میتوانید از گلوکزامین و یا ویتامین د۳ استفاده کنید
        در صورت عدم بهبود نیاز به عکس رادیولوژی دارید

  2. روشنک گفت:

    سلام،من مدت ۵ ماه هست که پاشنه پام بشدت درد می کنه پیش پزشک ارتوپد رفتم برام ام آر آی نوشتند و در آخر گفتند که التهاب مفاصل داری ،داروهای ضدالتهابی دادند اما متاسفانه نتیجه نگرفتم و در طول روز بماند که چقدر اذیت میشم شب ها موقع خواب از درد خواب ندارم،میشه لطفا راهنماییم کنید،ممنون از اطلاعات مفید که در اختیارمون قرار دادید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام روشنک عزیز
      دارو های ضد التهاب را تا اخر ادامه دهید
      زمانی که احساس خستگی و درد در پاهای خود حس می‌کنید استراحت کنید.
      وزن خود را متعادل نگه دارید.
      رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامین B داشته باشید.
      از مکمل‌های D استفاده کنید.

  3. سرافراز گفت:

    سلام،وقتی ازخواب بیدارمیشم وراه میفتم .پاشنه پاهام درد میکنند .علت چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکن است عوامل زیر باعث این عارضه شود:
      ۱. ورم کف پا یا التهاب فاشیای کف پا و درد پاشنه پا …
      ۲. رگ به رگ شدن و کشیدگی پاشنه …
      ۳. شکستگی استخوان پاشنه …
      ۴. بیماری سِوِر (Sever’s Disease) …
      ۵. التهاب تاندون آشیل علل درد پاشنه پا …
      ۶. بورسیت پاشنه …
      ۷. خار پاشنه .

  4. سیاوش گفت:

    سلام من چند ساله درگیر پاشنه دردم ولی خار پاشنه ندارم دیگه تزریقی نمونده که نکرده باشم با فیزیوتراپی شاک ویو و..به عبارتی بیچاره شدم دیگه پول ندارم و پا هم ندارم که کار کنم اگه میتونید کمک کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سیاوش عزیز
      در کنار درمان باید در خانه و هنگام راه رفتن هم مراقبت کنید
      استفاده از یخ روی پاشنه پا دو بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ، این روش درمان خانگی، به کاهش تورم وتسکین درد کمک می کند.
      پوشیدن کفش های مناسب
      پوشیدن آتل شبانه، یک وسیله خاص که در هنگام خواب پا را می کشد
      تندرست باشید

    2. ناشناس گفت:

      دردر پاشنه خیلی اضیتم می کنه

  5. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید هفته پیش رفتم فوتبال کفش فوتبالم هم یکم تنگ بود از موقع ای که برگشتم خونه پاشنه پام درد می‌کنه هم پای راست و هم پای چپ بدنسازی هم میرم خیلی درد می‌کنه چیکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد پای شما از گفته شما مشخص است و فشار به پای شما موجب درد شده است. کاهش وزن شما میتونه به کاهش فشار روی زانو کمک کند. برای بررسی بیشتر به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  6. ناشناس گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات دقیق وکاملتون بسیار مفید بود، جواب بیشتر سوالاتم رو گرفتم .سپاس فراوان 🙏🙏🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  7. میلاد گفت:

    اطلاعات واقعا مفیدی بود. ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  8. ماهور نامی گفت:

    خیلی عالی و جامع بود واقعا فکر نمی کردم پاشنه پا این قدر اطلاعات داشته باشه.ممنون

  9. حسین گفت:

    اطلاعات خوبی بود ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. منیر گفت:

    عالی بود ممنون از راهنمایی شما