خار پاشنه چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خار پاشنه رسوبات کلسیم است که در پاشنه‌ی پا قرار می‌گیرد و ایجاد درد و ناراجتی هنگام راه رفتن و دویدن می‌کند. برای درمان این مشکل باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خار پاشنه

خار پاشنه یکی از معضلاتی است که برای بیشتر کسانی که زیاد روی پاهای خود می‌ایستند پیش می‌آید. آیا تا به حال شده‌است که از درد شدید نتوانید پاشنه‌ی پای خود را روی زمین بگذارید؟ آیا تا به حال در پاشنه‌های شما خار پاشنه ایجاد شده‌است که نتوانید به خوبی راه بروید؟ آیا نمی‌دانید برای درمان خار پاشنه به چه دکتری باید مراجعه کنید؟ نگران نباشید. دکترتو همراه شماست تا به سوالات شما راجع به خار پاشنه پاسخ بدهد.

خار پاشنه زمانی ایجاد می‌شود که در پاشنه‌ی پای شما مقدار زیادی رسوب کلسیم بنشیند. در این حالت درد زیادی هنگام زمین گذاشتن پاشنه‌ی پا و فشار آوردن به انتهای آن ایجاد می‌شود که به آن خار پاشنه می‌گویند. برای درمان این مشکل باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. با مراجعه به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو می‌توانید تخصص ارتوپد را در شهر مورد نظر خود جستجو کنید و از دکتر مورد نظر خود نوبت بگیرید.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه بیماری است که در آن توده‌ای ناشی از رسوب کلسیم، بین پاشنه و قوس پا رشد می‌کند. خار پاشنه ممکن است به طور خود‌به‌خود رخ دهد و یا به علت یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شود. افراد اغلب تصور می‌کنند که خار پاشنه باعث درد در پاشنه‌ی پا می شود، اما عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد درد در پاشنه‌ی پا شوند. خار پاشنه یک توده‌ی استخوانی است که می‌تواند در زیر پای فرد ایجاد شود. خار پاشنه که با نام استئوفیت نیز شناخته می‌شود، ممکن است تیز، قلاب‌مانند و یا قفسه‌مانند و طبقه‌ای باشد.

خار پاشنه از زیر پاشنه‌ی پا به سمت قوس پا (وسط پا) رشد می‌کند. این منطقه از پا، فاسیای پلانتار یا غلاف کف پایی یا نیام کف پایی نامیده می‌شود. در عکس رادیوگرافی خار پاشنه ممکن است تا نیم اینچ (۱/۲۵ سانتی متر) طول داشته‌باشد. اگر خار پاشنه در عکس رادیوگرافی دیده نشود، پزشک این حالت را تحت عنوان “سندروم خار پاشنه” می‌نامد.

خار پاشنه به زبان انگلیسی heel spur است.

سریع‌ترین روش درمان خار پاشنه چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

علائم خار پاشنه

علائم خار پاشنه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید مانند احساس وجود چاقو در پاشنه‌ی پا، زمانی که فرد در صبح می‌ایستد.
  • درد مبهم در پاشنه‌ی پا در طول ادامه‌ی روز.
  • التهاب و تورم در جلوی پاشنه‌ی پا.
  • حرارت و گرمی در منطقه‌ی آسیب‌دیده.
  • برآمدگی استخوانی و کوچک که در زیر پاشنه‌ی پا قابل مشاهده است.
  • نقطه دردناک و حساس در کف پاشنه‌ی پا که پابرهنه راه رفتن را مشکل می‌سازد.

در صورت تجربه‌ی علائم فوق، پزشک برای تشخیص بیماری ممکن است از تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده کند. دیدن برآمدگی در عکس رادیوگرافی تنها راه برای اطمینان از تشخیص خار پاشنه است. همه افراد مبتلا به خار پاشنه‌ی پا تمام علائم فوق را تجربه نمی‌کنند. برخی از افراد مبتلا به خار پاشنه ممکن است هیچ علامتی نداشته‌باشند و تنها طی عکس‌برداری به دلیل مشکلات دیگری متوجه وجود خار پاشنه می‌شوند.

دلایل خار پاشنه

خار پاشنه زمانی اتفاق‌می‌افتد که کشیدگی طولانی مدت عضلات و رباط‌ها باعث فرسودگی بافت نرم در پاشنه‌ی پا شود. پاره‌شدن غشایی که استخوان پاشنه را پوشش می‌دهد نیز می‌تواند علت دیگری برای خار پاشنه باشد. پاشنه‌ی پا با افزایش سن آسیب‌پذیر می‌شود، زیرا پد و بالشتک‌های محافظ پاشنه از بین می‌روند و قادر به جذب ضربه و شوک نیستند. با گذشت زمان رسوبات کلسیم در زیر پاشنه‌ی پا تجمع می‌یابند، این رسوبات برآمدگی‌های استخوانی را تشکیل می‌دهند که خار پاشنه نامیده می‌شود.

خار پاشنه و پیاده روی

هنگامی که شما خار پاشته داشته‌باشید، در پاشنه‌ی شما التهاب و درد وجود دارد. همچنین در بافت‌های زیر پوست پاشنه‌ی شما نیز التهاب دیده می‌شود. بنابراین راه رفتن و قدم زدن برای شما سخت و دردناک خواهد بود. گاهی به قدری این درد زیاد است که راه رفتن و قدم زدن و دویدن را سخت و غیرممکن می‌کند. بنابراین گاهی این بیماری می‌تواند ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین فعالیت‌های بیمار مانند پیاده‌روی را مختل کند.

البته به یاد داشته‌باشید که تمرینات کششی و آزاد کردن انرژی به آرامی در ماهیچه‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی خار پاشنه بگذارد. همچنین هنگامی که به خار پاشنه مبتلا می‌شوید و درد آن در برخی مواقع کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید تمرینات کششی خود را افزایش دهید تا درد شما کم‌تر شود و احساس بهتری داشته‌باشید. از طرفی شدت زیاد درد خار پاشنه دیگر به سمت شما نخواهد آمد.

عوامل خطر

طیف وسیعی از مواردی که خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می‌دهند وجود دارد که شامل موارد زیر است:

۱. فعالیت های ورزشی

دویدن و پریدن می‌تواند به پاشنه‌ی پا و قوس پا آسیب بزند.

خار پاشنه راه رفتن را سخت می‌کند.
در صورت داشتن خار پاشنه راه رفتن و قدم زدن برای شما سخت و دردناک خواهد بود. گاهی به قدری این درد زیاد است که راه رفتن و قدم زدن و دویدن را سخت و غیرممکن می‌کند.

۲. فعالیت در سطوح سفت و سخت

راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سفت می‌تواند پاشنه‌ی پا را تخریب کند.

۳. ضربه به پاشنه پا

کبودی پاشنه‌ی پا و پاره‌شدن غشایی که آن را می‌پوشاند می‌تواند به خار پاشنه منجر شود.

۴. افزایش سن

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان می‌دهد که خار پاشنه در مردان و زنان مسن بیشتر یافت می‌شود.

۵. جنسیت زن

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان می‌دهد که خار پاشنه در زنان بیشتر از مردان رایج است.

۶. اضافه وزن

محققان دریافته‌اند که خار پاشنه با چاقی ارتباط دارد.

۷. کفش نامناسب

پوشیدن کفش‌های نامناسب که از پا محافظت نمی‌کنند و باعث لغزش پا می‌شوند، می‌تواند منجر به خار پاشنه شود.

۸. برخی از بیماری ها

همچنین برخی از بیماری‌های پزشکی که می‌توانند منجر به خار پاشنه شوند شامل موارد متفاوتی است. در ادامه برخی از این موارد را معرفی می‌کنیم.

۱. آرتریت واکنشی

بیماریی است که باعث تورم دردناک مفاصل می‌شود.

۲. اسپوندیلیت آنکیلوزان

یا روماتیسم ستون فقرات، بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خود‌ایمنی که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می‌سازد.

۳. برامدگی استخوانی اسکلتی منتشر ایدیوپاتیک

بیماریی است که باعث کلسیفیکاسیون (رسوب کلسیم) غیرطبیعی و تشکیل استخوان (برآمدگی استخوانی) در بافت نرم اطراف مفاصل ستون فقرات و اسکلت محیطی می‌شود.

۴. التهاب فاسیای پلانتار یا غلاف کف پایی

خار پاشنه اغلب با بیماری به نام التهاب غلاف کف پایی اشتباه گرفته‌می‌شود. التهاب غلاف کف پایی باعث افزایش خطر ابتلا به خار پاشنه می‌شود. خار پاشنه اغلب در افراد مبتلا به التهاب غلاف کف پایی بیشتر دیده‌می‌شود. ۱۵ درصد از افراد مبتلا به علائم و مشکلات پا که نیاز به مراقبت و درمان‌های پزشکی دارند، دچار التهاب غلاف کف پایی هستند.
تفاوت‌های مهمی بین خار پاشنه و التهاب غلاف کف پا وجود دارد. خار پاشنه رسوبات کلسیمی است باعث تشکیل برآمدگی استخوانی در امتداد فاشیای کف پا می‌شود. در مقابل، التهاب فاشیای کف پا بیماریی است که باعث تحریک و تورم فاشیای کف پا و ایجاد درد در پاشنه‌ی پا می‌شود. التهاب پوشش کف پا معمولا بدون درمان بهبود نمی‌یابد. از سوی دیگر، خار پاشنه تا زمانی که درمان نشود پایدار می‌ماند.

فاشیای پلانتار یا غلاف کف پایی، بافت طناب مانندی است که از زیر کف پا گسترش می‌یابد و به پاشنه‌ی پا متصل می‌شود. التهاب غلاف کف پایی سبب اعمال نیروی غیرمعمول در این بخش از پا می‌شود.

علل احتمالی اعمال نیروهای قابل توجه در این بخش از پا عبارتند از:

  • چاقی
  • پیاده‌روی و ورزش پا برای مدت زمان بسیار طولانی
  • پوشیدن کفش‌هایی که قوس پا را پشتیبانی نمی‌کنند
  • دیابت، یک عامل خطر برای التهاب فاسیای کف پا است.
  • درمان خار پاشنه

خار پاشنه چگونه درمان میشود؟

روش‌های درمانی زیادی برای خار پاشنه وجود دارد. معمولا برای درمان خار پاشنه از روش‌های ساده استفاده می‌شود. اگر این روش‌ها جواب ندهند، از روش‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی استفاده می‌شود. معمولا افرادی که جراحی می‌کنند، به راحتی از شر این بیماری نجات پیدا می‌کنند. این درمان درمانی قطعی و راحت است.

اگر روش‌های جراحی در نظر گرفته نشوند، از روش‌های کم تهاجمی مانند استراحت و مانند آن کمک گرفته می‌شود. معمولا استراحت برای کسی که به تازگی در حال درآوردن خار پاشنه است، جوابگو است. اما اگر خار پاشنه شدیدتر شده باشد، نمی‌توان آن را با استراحت بهبود داد.

۱. درمان خار پاشنه با استراحت

استراحت زیاد و برداشتن فشار از روی پاها می‌تواند به کاهش درد و تورم در ناحیه‌ی آسیب‌دیده کمک‌کند. هنگامی که فرد استراحت می‌کند، فشار از روی خار پاشنه برداشته‌شده و این به از بین رفتن رسوبات کلسیم اجازه و وقت می‌دهد. همین مسئله از بدتر شدن بیماری پیشگیری می‌کند. برای بهبود این حالت می‌توان علاوه بر استراحت از کمپرس یخ هم کمک گرفت که به بهبود علائم شما کمک می‌کند.

درمان اصلی خار پاشنه جراحی است.
در موارد نادر، برای حذف خار پاشنه جراحی ممکن است لازم باشد. اگرچه درمان‌های فوق معمولا موثر هستند و جراحی مورد نیاز نیست. اصلی‌ترین روش درمان خار پاشنه جراحی است که با این کار، خار پاشنه از بین رفته و به طور کامل رسوبات کلسیم از پاشنه‌ی پا خارج می‌شود.

۲. استفاده از یخ

این کار می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک‌کند. دمای یخ در کاهش تورم پا بسیار موثر است. از طرفی با پایین آوردن دمای بافت‌های اطراف خار پاشنه، یک احساس رضایت در فرد ایجاد می‌شود.

۳. استفاده از کفی های سفارشی ساخته شده (کفی کفش)

این کفی‌های دندانه‌دار باعث کاهش فشار روی پاشنه‌ی پا می‌شود. هنگامی که از کفی استفاده می‌کنید که احتمال وجود، تشکیل و بدتر شدن خار پاشنه را کاهش می‌دهد، آرامش بیشتری خواهید داشت و پای شما درد کمتری می‌گیرد. این روش‌ها توسط پزشک توصیه می‌شوند و استفاده از آنها بهترین کار است.

۴. پوشیدن کفش های ورزشی دارای تشک بادی

این کار ممکن است به کاهش فشار و درد کمک‌کند. هنگامی که کفی کفش به شکلی در کف پای شما قرار بگیرد که فشار مستقیما به خار پاشنه وارد نشود، می‌توان از بهتر شدن درد و رسوبات کلسیم اطمینان حاصل کرد.

۵. داروهای ضد التهابی

این داروها به کاهش تورم کمک‌می‌کنند. یکی از علت‌های اصلی ورم و درد پاشنه‌ی پا که متحمل خار پاشنه شده‌است، این است که التهاب وجود دارد. با داروهای ضد التهابی، می‌توان از ایجاد التهاب بیشتر و درد بیشتر خار پاشنه پیشگیری کرد.

۶. درمان خار پاشنه با تزریق کورتیزون

باعث کاهش تورم و درد در ناحیه‌ی آسیب‌دیده می‌شود. اگر داروهای ضد التهابی موثر نباشند، تزریق کورتون گزینه‌ی قوی‌تری است. کورتیزون نیز التهاب را از بین می‌برد. این دارو در کاهش درد و کم کردن التهاب موثر است.

۷. جراحی

در موارد نادر، برای حذف خار پاشنه جراحی ممکن است لازم باشد. اگرچه درمان‌های فوق معمولا موثر هستند و جراحی مورد نیاز نیست. اصلی‌ترین روش درمان خار پاشنه جراحی است که با این کار، خار پاشنه از بین رفته و به طور کامل رسوبات کلسیم از پاشنه‌ی پا خارج می‌شود.

۸. درمان علت زمینه ای

اگر خار پاشنه به علت نوعی آرتروز التهابی ایجاد شده‌باشد، درمان بیماری زمینه‌ای می‌تواند علائم را بهبود بخشد.

پیش آگهی خار پاشنه مثبت است. رسوبات کلسیم همیشه در آن ناحیه وجود خواهندداشت مگر این که با عمل جراحی برداشته‌شوند. اگر درمان در کاهش درد و تورم موثر است، وجود رسوبات کلسیمی به طور معمول مشکل‌ساز نیست. در مواردی که درمان در کاهش علائم موثر نیست، جراحی برای برداشتن خار پاشنه امکان‌پذیر است.

درمان قطعی خار پاشنه

از آنجایی که خار پاشنه ناشی از رسوبات کلسیم است، قطعی‌ترین درمان آن نیز خارج کردن و یا از بین بردن این رسوبات است. اما چگونه می‌توان مطمئن بود که خار پاشنه تخلیه شده و یا از بین رفته‌است؟ بنابراین از بهترین روش‌هایی که می‌توان اطمینان حاصل کرد که خار پاشنه از بین رفته است و دیگر در پا وجود ندارد، برداشتن آن از طریق جراحی است. با جراحی به طور مستقیم رسوبات کلسیم برداشته‌می‌شوند و این باعث می‌شود که پاشنه‌ی پا عاری از کلسیم گردد.

آیا شما هم علائم خار پاشنه دارید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

قرص درمان خار پاشنه

برای بهبود در خار پاشنه معمولا از مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب استفاده می‌شود. یکی از روش‌هایی که برای بهبود خار پاشنه کاربرد دارد استفاده از استامینوفن است. این قرص با تسکین درد به کاهش التهاب و درد خار پاشنه کمک می‌کند.

درمان خار پاشنه در منزل

برای درمان خار پاشنه در منزل می‌توان از راه‌های بسیاری کمک گرفت. توجه داشته‌باشید که یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه حل‌هایی که برای درمان خار پاشنه در منزل استفاده می‌شود این است که به پای دردناک خود استراحت بدهید و به پا اجازه بدهید که رسوبات کلسیم را به آرامی تجزیه کند. با اینکار می‌بینید که درد خار پاشنه به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند و شما احساس بهتری پیدا می‌کنید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای کاهش درد خار پاشنه در منزل استفاده کرد این است که از کمپرس آب سرد برای بهبود درد خار پاشنه است. برای این کار می‌توانید درون یک حوله مقداری یخ بپیچید و آن را بر روی پاشنه‌ی پای خود قرار دهید تا احساس بهتری پیدا کنید.

برای درمان خار پاشنه می‌توان از کفی هم استفاده کرد.
یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه حل‌هایی که برای درمان خار پاشنه در منزل استفاده می‌شود این است که به پای دردناک خود استراحت بدهید و به پا اجازه بدهید که رسوبات کلسیم را به آرامی تجزیه کند. کفی هم برای خار پاشنه موثر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای درمان خار پاشنه و انجام هر گونه جراحی باید به دکتر ارتوپد مراجعه کرد. اگر هر یک از علائم زیر را دارید بهتر است که بلافاصله به متخصص ارتوپد مراجعه کنید؛

  • درد زیاد و چاقویی در انتهای پاشنه‌ی پا
  • اگر احساس می‌کنید که در انتهای پاشنه‌ی پای شما یک چیز سفت و محکم قرار دارد
  • در محل پاشنه‌ی پا احساس تورم و گرمی و التهاب می‌کنید

برای مراجعه به متخصص ارتوپد می‌توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص ارتوپدی در شهر مورد نظر خود به لیستی از پزشکان متخصص ارتوپد در شهرتان دسترسی داشته‌باشید. با تنها یک کلیک می‌توانید از متخصص مورد نظر نوبت بگیرید.

  

پرسش‌های متداول

این روش برای تسکین درد بیشتر کاربرد دارد. برای استفاده از این روش باید پای خود را درون صابون آنتی باکتریال بشویید. این کار التهاب را کم می‌کند و باعث احساس بهتری می‌شود اما نمی‌توان از آن به عنوان درمان قطعی کمک گرفت.

آبغوره می‌تواند در حل کردن و بیرون کشیدن املاح کلسیم در پاشنه‌ی پا موثر باشد و آن را بهبود ببخشد. معمولا از این روش برای بهتر کردن درد خار پاشنه و حتی درمان آهسته‌ی آن استفاده می‌شود.

خار پاشنه به رسوبات بیش از حد درون پاشنه‌ی پا گفته می‌شود که مانند یک جسم تیز درون پاشنه احساس می‌شود. برای بهبود این حالت می‌توان به پا استراحت داد و در مواردی که درمان با استراحت و انتظار امکان پذیر نیست، بهتر است که از روش‌های تهاجمی مانند جراحی کمک گرفت که از درمان‌های دائمی هستند.

یکی از اصلی‌ترین خاصیت‌هایی که سرکه‌ی سیب دارد این است که نمک کلسیم درون پا را بیرون می‌کشد. سرکه این کار را به آرامی انجام می‌دهد و می‌تواند ایجاد آرامش بکند.

برای درمان خار پاشنه با روش‌های سنتی معمولا از صابون، آبغوره و سرکه سیب استفاده می‌شود.م همچنین بعضی روغن‌ها و سولفات منیزیم هم می‌توانند در درمان بیشتر خار پاشنه موثر باشند. برای اینکه از این روش‌ها به بهترین شکل استفاده شود باید با متخصص ارتوپد هم مشورت شود و تنها به روش‌های سنتی برای درمان خار پاشنه بسنده نشود.

پودر موبر یکی از مواردی است که می‌تواند در بیرون کشیدن کلسیم از پاشنه‌ی پا موثر باشد اما نمی‌توان به آن به عنوان یک روش درمانی نگاه کرد.

از اصلی‌ترین روش‌های درمانی برای خار پاشنه، مراجعه به متخصص ارتوپد و مشورت با ایشان است. اما از روش‌هایی مانند حجامت و موارد دیگر هم برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شود که نمی‌توان آنها را چندان قابل اعتماد دانست.

گوجه فرنگی کمی خاصیت اسیدی دارد و در بیرون کشیدن کلسیم موجود درد پاشنه‌ی پا می‌تواند موثر باشد. یکی از روش‌هایی که برای بهبود خار پاشنه در منزل استفاده می‌شود، استفاده از همین مواد است.

آیا زمانی که راه می‌روید احساس می‌کنید در پای شما چاقو وارد می‌شود؟ آیا در کف پای خود احساس درد و تیزی می‌کنید؟ اگر در پای شما التهاب، جسم سخت و درد وجود دارد، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خار پاشنه

  1. مریم گفت:

    با سلام ،وقتی صبح از خاب بیدار میشم نمیتونم پاشنه پامو زمین بزارم ولنگ لنگ راه میرم ایا خار پاشنه دارم یا چیز دیگه ایی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید بررسی و معاینه شوید
      هم از نظر مشکلات پوستی و هم استخوانی
      با این توضیحات نمی توان نظری داد

  2. محمد گوهری گفت:

    چند روزی هست صبح ها پاشنه پام درد میگیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کمبود ویتامین دی ۳ وجود دارد

  3. ناشناس گفت:

    من پام خار استخونی داره گفتن باید ی آمپور بزنم ولی اطرافیان تجربه داشتن میگن رگو خشک میکنه
    نظرتون چیه؟
    پیازو سیر میگن خوبه درسته؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله داروهای گیاهی می تواند مفید باشد
      ولی در صورتیکه درمان نشد بهتر است از امپول استفاده کنید

  4. علی گفت:

    من پام خار استخونی داره گفتن باید ی آمپور بزنم ولی اطرافیان تجربه داشتن میگن رگو خشک میکنه
    نظرتون چیه؟
    پیازو سیر میگن خوبه درسته؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله داروهای گیاهی می تواند مفید باشد
      ولی در صورتیکه درمان نشد بهتر است از امپول استفاده کنید

  5. فرح گفت:

    چندوقته صبح که بیدار میشم روی پام می ایستم پاشنه پام بددرد میگیره وگاهی اوقات مثل وقتی گوشت پاره میشه سوزش میده
    ممنون میشم علت روبهم بگین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید معاینه شوید
      درد با سوزش متفاوت است
      از نظر قندخون و مشکلات قارچی بایدبررسی شوید

      1. ناشناس گفت:

        من پام خار استخونی داره گفتن باید ی آمپور بزنم ولی اطرافیان تجربه داشتن میگن رگو خشک میکنه
        نظرتون چیه؟
        پیازو سیر میگن خوبه درسته؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله داروهای گیاهی می تواند مفید باشد
          ولی در صورتیکه درمان نشد بهتر است از امپول استفاده کنید

  6. فاطمه گفت:

    جدیدا در طول روز چند بار پاشنه پای چپم یهو داغ میشه و زود ب دمای معمول بدن بر میگرده ،۶_۷ ثانیه زمان میبره از شروع تا پایان

    آیا داغی پاشنه پا از علائم خار پاشنه ست؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      خیر
      داغی کف پا می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که شامل، آسیب به عصب در پا به دلیل قرار گرفتن در معرض سرما و گرمای شدید یا مواد سمی است. داغی کف پا همچنین ممکن است به دلیل مشکل گردش خون باشد که جریان خون در پا با اختلال مواجه شده است، مانند بیماری سرخرگ محیطی، آسیب به پا یا راه رفتن و دویدن شدید.