کف پای صاف را چگونه تشخیص دهیم و درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کف پای صاف بسیاری از مبتلایان را اذیت می‌کند؛ از مشکل در راه رفتن گرفته تا درد و احساس کمر درد زود هنگام بعد از کمی پیاده روی. اما راه‌های مختلفی برای درمان و جلوگیری از ابتلا به این مشکل وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کف پای صاف

کف پای صاف را بشناسید، تشخیص دهید و در زمان درست درمان کنید. این همان چیزی است که در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد. صافی کف پا بیماری رایجی است که در برخی موارد فرد مبتلا را تا حد زیادی اذیت می‌کند.  این بیماری باعث تغییر شکل پا و حالت ایستادن می‌شود. اگر می‌خواهید بیش از چیزی که توضیح داده‌ایم با این بیماری آشنا شوید تا آخر مقاله را بخوانید. اگر احتمال ابتلا به این بیماری را در خود می‌دهید یا اگر به آن مبتلا هستید و به دنبال یک پزشک متخصص هستید از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. دکترتو روشی آسان و بدون دغدغه برای دریافت نوبت از باتجربه‌ترین پزشکان ارتوپدی است.

کف پای صاف چیست؟

همانطور که در قسمت مقدمه هم اشاره کردیم صافی کف پا یک بیماری رایج است که در آن با وارد شدن فشار به قوس‌های داخلی پا آن‌ها صاف می‌شوند. هنگامی که افراد مبتلا به کف پای صاف می‌ایستند، پاها به سمت بیرون آمده و تمام قسمت‌های کف پاها زمین را لمس می‌کنند. این بیماری عوارضی هم به همراه دارد و در عین حال روش‌هایی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

متن انگلیسی:
In general, flat feet do not present any problems. Nevertheless, the condition can become a health issue if it persists from childhood or has recently developed in adulthood
ترجمه متن:
به طور کلی صافی کف پا مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این وجود، اگر این بیماری از دوران کودکی شروع‌ و‌ ادامه یابد یا در بزرگسالی ایجاد شده باشد، می‌تواند به یک مشکل جدی مربوط به سلامتی تبدیل شود.

medparkhospital

ساختار استخوان و اعصاب کف پا

در ابتدا بد نیست کمی با ساختار استخوان و اعصاب کف پا آشنا شوید:

  • جلوی پا شامل فالانژها و متاتارس‌ها است.
  • قسمت میانی پا از پنج استخوان تارسال، سه خط میخی، ناوی و مکعب تشکیل شده است.
  • پای عقبی از دو استخوان تارسال، استخوان پاشنه و تالوس تشکیل شده است.

انواع صافی کف پا

صافی کف پا انواع مختلفی دارد. برای آگاهی از این که صافی کف پای شما از کدام نوع است بد نیست که با مدل‌های مختلف آن آشنا باشید. از جمله انواع صافی کف پا می‌توان موارد زیر را نام برد:

صافی کف پا داره اذیتت میکنه؟

می‌خوای خیلی زود درمانش کنی؟ مشاوره بگیر.

۱. کف پای صاف انعطاف پذیر

این نوع صافی رایج‌ترین نوع کف پای صاف است. برای تشخیص این نوع کافیست زمانی که ایستاده نیستید، قوس‌های پا را مشاهده کنید. اما هنگام ایستادن یا قرارگیری وزن روی پاها، قوس‌ها از بین می‌روند. این وضعیت ممکن است از دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد شود و باقی بماند. همچنین ممکن است به مرور زمان به دلیل کشیدگی، پارگی یا تورم تاندون‌ها و رباط‌ها بدتر شود.

۲. کف پای صاف سفت و سخت

این نوع کف پای صاف در دوران نوجوانی ایجاد می‌شود. در صورت ابتلا به این نوع صافی کف پا، در حالت نشسته یا ایستاده نمی‌توانید قوس پاهای خود را ببینید. خم کردن پاها یا حرکت از یک طرف به سمت دیگر هم می‌تواند دشوار و دردناک باشد.

علائم کف پای صاف (نشانه های کف پای صاف)

صافی کف پا با آگاهی از علائم آن ممکن است. علائم کف پای صاف عبارتند از:

  • درد در مچ پا، قوس پا یا داخل و خارج پا (پا درد نشانه چیست؟)
  • درد عضلانی، خستگی، یا درد در پا یا مچ پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • درد هنگام راه رفتن
  • تغییر در نحوه راه رفتن
  • دریفت انگشتان پا (جایی که قسمت جلو و انگشتان پا به سمت بیرون حرکت کرده باشند.)

عکس کف پای صاف کودکان

صافی کف پای کودکان را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

تصویر صافی کف پا مشخص است.
تصویری از صافی کف پا در کودکان را مشاهده می‌کنید.

علت کف پای صاف

دلایل ابتلا به کف پای صاف عبارتند از:

  • ناهنجاری‌های مادرزادی: در حالی که ممکن است متوجه نباشید، نوزادان معمولا با کف پای صاف به دنیا می آیند. با این حال، با بزرگ شدن و رشد بیشتر بدن، پاهای اکثر کودکان دچار قوس شده و عملکرد درست آن‌ها باز می‌گردد. اما در مقابل هم متاسفانه برخی از کودکان هرگز رشد مناسبی را تجربه نمی‌کنند و برای همیشه کف پایشان صاف باقی می‌ماند. 
  • آسیب به تاندون‌ها: تاندون آشیل و تاندون تیبیال خلفی مسئول اتصال مچ پا به پایین پا و شبکه رباط فاشیای کف پا هستند. التهاب مزمن، پارگی و هر نوع آسیب دیگری به این تاندون‌ها می تواند باعث قوس شود. مراقبت در هنگام راه رفتن، دویدن و انجام هر فعالیت دیگر راه خوبی برای جلوگیری از آسیب تاندون‌ها است. 
  • شکستگی استخوان کف پا: در حالی که شکستگی استخوان‌ها اغلب خود به خود با پوشیدن گچ و حفظ وزن در ناحیه مورد نظر بهبود می‌یابند، می‌تواند منجر به مشکلات در نواحی دیگر پا شود. وقتی استخوان‌های پا شکسته می‌شود، می‌تواند منجر به مشکلاتی در تاندون تیبیال خلفی و باعث ایجاد قوس‌ شود. استخوان‌ها و بافت‌های پا سیستم پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند که حرکت را ممکن و از سایر اندام‌های بدن پشتیبانی می‌کند. آسیب به هر ناحیه از پا و مچ پا می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در این روند شود. 
  • روماتیسم مفصلی: روماتیسم مفصلی چیست؟ آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که غضروف، رباط‌ها و پوشش سینوویال مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری ممکن است برخی از ۳۰ مفصل واقع در هر یک از پاها را تحت تاثیر قرار دهد. آرتریت روماتوئید باعث درد، تورم و سفتی می‌شود، اما این واقعیت وجود دارد که علاوه بر این موارد می‌تواند شکل پاها را هم تغییر داده و در نتیجه باعث صافی کف پا شود. 
  • آسیب عصبی: غیر معمول نیست که بیماران دیابتی دچار آسیب عصبی در پاهای خود شوند. این عارضه باعث از دست دادن حس پاها و در نتیجه از بین رفتن قوس کف پا می‌شود. این وضعیت اغلب به عنوان پای شارکو شناخته می‌شود. با پیشرفت این فرآیند، استخوان‌ها در معرض خطر جدی قرار گرفته و احتمال ایجاد کف پای صاف افزایش می‌یابد. 

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کف پای صاف هستند؟

افراد زیر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به صافی کف پا هستند:

  • اگر این عارضه در خانواده شما وجود داشته باشد، به احتمال زیاد دچار صافی کف پا خواهید شد.
  •  اگر ورزشکار یا از نظر بدنی فعال هستید، به دلیل احتمال آسیب دیدگی پا و مچ پا، خطر ابتلای شما بیشتر است.
  • افراد مسنی که مستعد زمین خوردن یا آسیب فیزیکی هستند بیشتر در معرض خطر هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی که ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به عنوان مثال فلج مغزی بیشتر در معرض خطر ابتلا به صافی کف پا هستند.
  • سایر عوامل خطر شامل چاقی، فشار خون بالا و دیابت احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

متن انگلیسی:
Some people may have health conditions that increase the risk of flat feet, such as Down syndrome, cerebral palsy, diabetes, hypertension, obesity, rheumatoid arthritis, pregnancy, or broken bones in the foot
ترجمه متن:
برخی از افراد ممکن است دارای بیماری‌هایی باشند که خطر صافی کف پا را افزایش می‌دهد؛ مانند سندرم داون، فلج مغزی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، آرتریت روماتوئید، بارداری یا شکستگی استخوان پا.

medparkhospital

راه های تشخیص کف پای صاف

برای اینکه ببینید آیا کف پایتان صاف است یا نه، در حالی که ایستاده‌اید، دو طرف داخلی پای خود را بررسی کنید. اگر کف پای شما صاف باشد، پای شما به زمین می‌چسبد. اما اگر قسمت داخلی پای شما از زمین بلند شده باشد، کف پای صافی ندارید.

صافی کف پا انواع مختلفی دارد.
ساختار استخوان‌های پا بسیار پیچیده و با جزئیات بسیار است.

تشخیص کف پای صاف در خانه

برای تشخیص صافی کف پا در خانه می‌توانید تست‌های گفته شده در ادامه را انجام دهید:

  1. تست رد پا: با بررسی رد پای خود می توانید تشخیص دهید که آیا کف پای صافی دارید یا خیر. این کار را حتی بیرون از خانه یا در حیاط خانه با قدم زدن روی خاک یا شن‌های ساحل می‌توانید انجام دهید. 
  2. ارزیابی کفش: آزمایش دیگر برای تعیین صافی کف پا ارزیابی کفش است. با قرار دادن کفش‌های خود روی یک سطح صاف، مانند میز، شروع کنید، مطمئن شوید که می‌توانید آن‌ها را از پشت در سطح چشم ببینید. در طول این آزمایش بررسی کنید که آیا کف کفش به طور یکنواخت پوشیده شده است یا خیر. اگر کف پای صافی دارید، متوجه ساییدگی بیشتری در قسمت داخلی کف پا، به خصوص در ناحیه پاشنه پا خواهید شد. این سایش به راحتی باعث می‌شود که کفش شما از طرفی به طرف دیگر تکان بخورد. یکی دیگر از نشانه‌های کف پای صاف، این است که نیمه بالایی کفش روی کف آن به سمت داخل متمایل شده است.
  3. تست تعداد انگشتان پا: نه، منظور ما این نیست که شما بیش از ۵ انگشت پا دارید! آزمایش بعدی را امتحان کنید تا مشخص شود آیا کف پای شما صاف است یا خیر. اگر کسی را همراه خود ندارید که بتواند پشت سرتان بایستد، برای این تمرین به یک آینه نیاز دارید. با ایستادن و موازی قرار دادن پاهای خود شروع کنید. اگر کسی را همراه خود دارید که می‌تواند در این آزمایش کمک کند، از او بخواهید پشت شما بایستد. اگر این کار را نکردید، پشت به آینه بایستید. اگر یکی از پاهای شما صاف‌تر از پای دیگر باشد، می‌توانید انگشت سوم یا چهارم را ببینید.

اسکن کف پای صاف

با اندازه گیری طول هر دو قوس عرضی و طولی از طریق اسکن پا، صافی کف پا، عدم تعادل پا و زاویه پیشرفت هالوکس والگوس به طور جامع مشخص می‌شود.

راه های درمان کف پای صاف

روش‌های درمانی متعددی برای مشکل کف پای صاف وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام به صورت جامع پرداخته‌ایم:

۱. ساپورت پا

ساپورت‌های پا برای افرادی تجویز می‌شود که از صافی کف پای خود رنج می‌برند. استفاده درست از این محصولات به تسکین درد پا و کاهش سرعت پیشرفت این بیماری کمک می‌کند.

۲. حرکات اصلاحی کف پای صاف (درمان کف پای صاف با ورزش)

حرکات اصلاحی زیادی وجود دارند که برای بهبود وضعیت صافی کف پای خود می‌توانید انجام دهید. انجام درست و به موقع این تمرینات به بهبود قوس از بین رفته کف پا کمک زیادی خواهد کرد. این تمرینات عبارتند از:

تمرینات اصلاحیتوضیحات
راه رفتن نوک پاروی انگشتان پا راه بروید. این کار یک تمرین فوق العاده برای تقویت رباط‌ها و عضلات، مچ و ساق پا است. همچنین به بهبود تعادل هم کمک می‌کند.
بالا بردن بدن به کمک انگشتان پاروی یک پا صاف بایستید. به آرامی روی انگشتان پا بلند شوید و حرکت را به سمت پایین کنترل کنید. برای حمایت به دیوار یا میز بچسبید. این تمرین باعث تقویت ماهیچه ساق پا و مفصل مچ پا هم می‌شود.
راه رفتن پاشنهروی پاشنه پا به جلو راه بروید. ورزش را با پوشیدن کفش شروع کنید و با قوی‌تر شدن پاهایتان آن را با پاهای برهنه ادامه دهید. در صورت لزوم از یک دیوار برای حفظ تعادل خود استفاده کنید. این یک تمرین عالی برای تقویت پا، مچ پا، بهبود تعادل و کمک به درمان صافی کف پا است.
تمرین فلکشن مچ پایک پا را روی یک حوله روی دیوار قرار دهید. پای خود را به داخل حوله فشار دهید. این یک تمرین تقویتی ایزومتریک برای پا و مچ پا است.
چرخش به سمت داخل پاشنه پابایستید و پاشنه‌های خود را به سمت یکدیگر قرار دهید، اما انگشتان پا را از هم جدا نگه دارید. پاشنه‌های خود را بالا بیاورید. این حالت را نگه دارید، سپس به زمین برگردید. این تمرین برای تعادل و تقویت ساق پا هم مفید است.
حرکات اصلاحی برای صافی کف پا

۳. کفی طبی ژله ای برای کف پای صاف

کفی‌های طبی مخصوص صافی کف پا طراحی شده برای راحتی فرد در طول شبانه روز است. این محصول به طور خاص برای رفع مشکلات رایج پا و تضمین تجربه پیاده‌روی بدون درد ساخته شده است. این کفی‌ها مجهز به پدهای نرم ژله‌ای ساخته شده از سیلیکون درجه یک پزشکی هستند.

آیا با کفی طبی مشکل صافی کف پاهات برطرف میشه؟ تا دیر نشده نوبت بگیر.

۴. درمانی دارویی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به عنوان یک روش درمان دارویی موثر برای صافی کف پا تجویز می‌شود. اما این موضوع به همین سادگی نیست و داروی موثر نهایی را پزشک متخصص شما تشخیص خواهد داد.

۵. درمان خانگی کف پای صاف

تمرینات ورزشی خانگی موثر برای رفع صافی کف پا عبارتند از:

  • اکستنشن انگشت پا
  • کشش حوله
  • استرچ لک لک
  • غلتک پا
  • بالا بردن پاشنه
  • کشش کف پا

۶. عمل کف پای صاف

هدف از جراحی صافی کف پا، بازگرداندن قوس کف پا است. جراحی ممکن است شامل بریدن استخوان‌ها، تعویض تاندون‌ها یا تقویت رباط‌ها باشد. فردی که کف پای صاف دارد، قوس کف پا ندارد یا قوس‌های غیرعادی را تجربه می‌کند کاندید مناسبی برای عمل کف پای صاف است. اما این نظر با تصمیم پزشک قطعی می‌شود.

عوارض کف پای صاف

صافی کف پا عوارض زیادی دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه نام برده‌ایم:

  • فاشیای کف پا
  • خستگی پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • گرفتگی پا
  • تورم
  • راه رفتن غیرعادی
  • مشکل در انگشتان پا
  • کمر درد
  • آرتروز
  • تاندونیت آشیل
  • ناتوانی در انجام برخی حرکات
  • افزایش درد پا یا مچ پا
  • اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی
صافی کف پا ممکن است باعث کمر درد شود.
شایع‌ترین عارضه صافی کف پا کمر درد است.

عوارض کف پای صاف در بزرگسالی

از جمله عوارض صافی کف پا در بزرگسالی عبارتند از:

  • درد در ناحیه قوس کف پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • تورم
  • بی‌ثباتی مچ پا
  • آرتروز
  • پینه پا
  • فاشیای کف پا
  • التهاب تاندون آشیل
  • کمر درد
  • خستگی
  • درد
  • تغییر در نحوه راه رفتن
  • خستگی بی‌دلیل پاها
  • تاندونیت خلفی تیبیا

راه های پیشگیری از کف پای صاف

اگر می‌خواهید از بروز صافی کف پا جلوگیری کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • وزن خود را در محدوده ایده آل حفظ کنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • استراحت را فراموش نکنید.
  • درد ناحیه پاهای خود را نادیده نگیرید و به دنبال علت آن باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کف پای صاف دردسرهای کم و پیش زیادی دارد؛ از کمردردهای همیشگی گرفته تا تغییر شکل پاها و بسیاری موارد این چنینی که در درازمدت بیشتر و بیشتر هم خواهند شد. در این مقاله از همه نکات مرتبط با این مشکل صحبت شد و از روش‌های درمانی همچون تمرینات ورزشی که به نوعی بهترین راه برای حل این مشکل هستند هم نکاتی گفته شد.

شاید تا اینجای مقاله به فکر فرو رفته باشید که زمان آن رسیده که با مراجعه به یک پزشک ارتوپد برای همیشه از این بیماری و مشکلات مرتبط با آن رهایی یابید. وبسایت دکترتو راحت‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای نوبت گیری از پزشکان است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر ارتوپد آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سن خاصی برای درمان صافی کف پا وجود ندارد. این موضوع به نوع صافی کف پا و نظر پزشک معالج بستگی دارد.

کف پای صاف از نوع انعطاف پذیر دلیل کافی برای معافیت از سربازی نیست؛ سرباز در این حالت تنها معاف از رزم شناخته می‌شود. در افراد مبتلا به کف پای سخت به دلیل این که تغییرات استخوانی و چرخش استخوان علت این بیماری است سبب معافیت از سربازی می‌شود. البته که معافیت در این شرایط باید پس از معاینه و زیر نظر کمیسیون پزشکی مورد تایید قرار گیرد.

افرادی که به صافی کف پا مبتلا هستند دچار انحراف اسکلتی و استخوانی هستند. این موضوع یکی از علل معافیت محسوب می‌شود.

برخی از افراد این عارضه را از والدین خود به ارث می‌برند. این امر به ویژه در مورد کودکان مبتلا به بیش حرکتی یا دو مفصلی صادق است.

برای درمان کف پای صاف باید به متخصص ارتوپد مراجعه شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن