معرفی 45 بیماری استخوان و ارتوپد به همراه توضیحات کامل

بیماری‌های استخوانی و ارتوپدی طیف وسیعی از اندام‌ها را را در بر میگیرند که بر سیستم اسکلتی عضلانی از جمله استخوان، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد. این بیماری‌ها می‌توانند از شکستگی‌های معمولی گرفته تا اختلالات پیچیده مانند آرتریت و پوکی استخوان که افراد هر سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، متفاوت باشند. در ادامه این مطلب مروری مختصر از بیماری‌های مختلف استخوانی و ارتوپدی، علائم آن‌ها و رویکردهای کلی درمان را ارائه می‌کنیم. جهت دریافت مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان ارتوپد، فیزیوتراپی و روماتولوژی و دریافت نوبت ویزیت حضوری، می‌توانید به صفحه اصلی سایت دکترتو مراجعه کنید.

علائم بیماری های ارتوپدی

بیماری های ارتوپدی معمولا باعث درد و محدودشدن حرکت می‌شوند.

بیماری های ارتوپدی از دسته مشکلاتی هستند که بر سیستم اسکلتی عضلانی تاثیر می‌گذارند. آسیب و بیماری‌های مزمن می‌توانند این سیستم را دچار مشکل کنند. در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که بیماری‌های ارتوپدی چه ویژگی‌هایی دارند؟ کدام بیماری‌ها در این دسته قرار می‌گیرند؟ در صورت ابتلا به این بیماری‌ها باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟ چه گزینه‌هایی برای درمان وجود دارد؟ آیا به جز جراحی، راهی برای درمان این دسته از بیماری‌ها وجود دارد؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری های استخوان و ارتوپد چیست؟

آرتروز و درد زانو

در افراد مسن ممکن است مفصل زانو دچار آتروز شود.

بیماری‌های ارتوپدی و استخوانی به شرایطی گفته می‌شود که عملکرد و ساختار سیستم اسکلتی را مختل می‌کند. آنها می‌توانند ناشی از صدمات، ساییدگی، عفونت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی باشند.

۱. شکستگی استخوان

شکستگی استخوان شکستگی در طول استخوان است. بسته به نیرویی که باعث شکستگی شده، شکستگی‌ها می‌توانند از نظر شدت و نوع، بسیار متفاوت باشند:

  • شکستگی لگن: اغلب در افراد مسن به دلیل افتادن روی زمین و پوکی استخوان رخ می‌دهد.
  • شکستگی دنده: معمولاً در اثر افتادن یا ضربه به قفسه سینه ایجاد می‌شود.
  • عارضه شکستگی انگشت: می‌تواند در اثر ضربه مستقیم یا صدمات پیچشی به انگشت رخ دهد.
  • شکستگی زانو: کشکک یا استخوان‌های اطراف را درگیر می‌کند، که در بیشتر موارد به دلیل آسیب‌های شدید فیزیکی رخ می‌دهد.
  • شکستگی دنبالچه: معمولاً در اثر افتادن به زمین اتفاق می‌افتد و دردناک است.
  • عارضه شکستگی پا: به شکستگی در استخوان ران، درشت نی یا نازک نی گفته می‌شود.
  • شکستگی رقصنده: شکستگی استخوان پنجم متاتارس پا، که در ورزشکاران شایع است.
  • شکستگی کتف: ترقوه، استخوان بازو یا کتف را درگیر می‌کند که معمولاً به علت سقوط یا برخورد است.
  • عارضه شکستگی دست: می‌تواند هر یک از استخوان‌های دست را درگیر کند، اغلب به دلیل سقوط یا آسیب‌های شدید است.
  • شکستگی بینی: شکستگی استخوان بینی، با ضربه به صورت ایجاد می‌شود.

۲. بیماری نقرس

نقرس نوعی آرتریت است که با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت در مفاصل، اغلب شست پا، مشخص می‌شود. روش درمان نقرس به شرح زیر است:

  • درمان خانگی نقرس: شامل استراحت، قرار دادن کمپرس یخ و بالا بردن مفصل آسیب دیده است.
  • درمان نقرس با زالو: درمانی جایگزین با استفاده از زالو برای کاهش التهاب آن.
  • داروهای نقرس: مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کلشی سین و کورتیکواستروئیدها.
  • رژیم غذایی برای بیماران نقرس: پورین کم برای کاهش سطح اسید اوریک.

علائم نقرس نیز شامل درد شدید، قرمزی و تورم در مفاصل است.

۳. آرتریت پسوریازیس

آرتریت التهابی همراه با پسوریازیس یا پسوریازیس مفصلی با درد و سفتی مفاصل، تورم و تغییرات در ناخن و پوست مشخص می‌شود.

۴. بیماری بورسیت

التهاب بورسا یا بیماری بورسیت، کیسه‌های کوچک پر از مایعی هستند که استخوان‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند (معمولاً اندام هدف آن‌ها شانه، آرنج و لگن است).

۵. سندروم تونل کوبیتال

بیماری ناشی از فشار روی عصب اولنار در آرنج و در نتیجه بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن انگشت حلقه و انگشت کوچک را سندروم تونل کوبیتال می‌نامند.

۶. کیفوز یا گوژ پشتی

گرد شدن پشت به سمت جلو، که گاهی اوقات گوژپشتی یا قوز نامیده می‌شود و ناشی از پوکی استخوان، شکستگی ستون فقرات یا شرایط دیگر (مانند وراثت) است.

۷. در رفتگی مفاصل

زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های یک مفصل جابجا شده یا نامرتب شوند. انواع دررفتگی عبارتند از:

  • در رفتگی مچ دست: آسیب شایعی که بر رباط‌های اطراف مچ دست تأثیر می‌گذارد.
  • در رفتگی زانو: آسیب شدیدی که استخوان‌های زانو در جای خود قرار ندارند.
  • در رفتگی شانه: وقتی سر استخوان بازو از حفره شانه خارج می‌شود رخ می‌دهد.

۸. بیماری پاژه استخوان

بیماری پاژه استخوان یک اختلال مزمن است که می‌تواند منجر به بزرگ شدن و بدشکلی استخوان شود.

۹. سندرم مارفان

بیماری مارفان چیست؟ یک اختلال ژنتیکی که بر بافت همبند و به طور بالقوه روی قلب، چشم‌ها، رگ‌های خونی و اسکلت تأثیر می‌گذارد.

۱۰. بیماری اولیر

بیماری اولیر یک اختلال اسکلتی نادر است که با رشد غیر طبیعی استخوان (انکندروما) مشخص می‌شود.

۱۱. تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع به باریک شدن فضاهای ستون فقرات گفته می‌شود که می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند.

کمر درد و تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باعث درد یا گزگز کمر می‌شود.

۱۲. انواع بیماری زانو

بیماری‌های زانو انواع مختلفی داشته و جز بیماری‌های شایع استخوان هستند. انواع زانو درد شامل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، بورسیت و تاندونیت می‌شوند.

۱۳. شانه یخ زده

شانه یخ زده چیست؟ این بیماری با سفتی و درد در مفصل شانه مشخص می‌شود. این علائم طی چند ماه ظاهر شده و علت اصلی آن‌ها هنوز مشخص نیست.

۱۴. انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات به انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، مانند اسکولیوز (انحنای جانبی) یا کیفوز (گردش به جلو) اشاره دارد. انحنای ستون فقرات می‌تواند ناشی از شرایط مادرزادی، مشکلات وضعیت بدن یا بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان باشد. علائم آن نیز شامل ایجاد شانه‌های غیرطبیعی یا ناصاف، انحنای قابل مشاهده در ستون فقرات، کمردرد و مشکل تنفسی در موارد شدید است. بسته به شدت بیماری، درمان از بریس بندی، فیزیوتراپی تا جراحی متغیر است.

۱۵. گرفتگی یا کرامپ دست

گرفتگی عضلات دست، انقباضات غیرارادی و دردناک عضلات دست هستند که می‌توانند در اثر استفاده بیش‌از‌حد از عضلات، کم‌آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت‌ها یا شرایط عصبی ایجاد شوند. علائم بیماری شامل درد ناگهانی و شدید و سفت شدن قابل لمس عضله آسیب‌دیده است. تسکین آن نیز اغلب از طریق کشش و ماساژ ناحیه، اطمینان از هیدراتاسیون مناسب و رسیدگی به بیماری‌های زمینه‌ای حاصل می‌شود.

۱۶. اسپاسم و گرفتگی عضلات شانه

اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و شانه شامل انقباضات غیرارادی عضلات شانه است که باعث درد و سفتی آن می‌شود. این اتفاق به دلیل خستگی عضلانی، کم‌آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت‌ها یا فشردگی عصب ایجاد می‌شود. درمان نیز شامل استراحت، گرما یا سرما درمانی، ماساژ و تمرینات کششی است. در موارد مکرر، مشاوره پزشکی توصیه می‌شود.

۱۷. گرفتگی عصبی عضلات

اسپاسم عصبی کل بدن یا انقباضات عضلانی اغلب به دلیل فشرده‌سازی یا تحریک عصب ایجاد می‌شود.

۱۸. گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر شامل انقباضات غیرارادی و دردناک عضلات پشت است. علل آن عبارتند از کشیدگی عضلانی، کم‌آبی بدن، وضعیت نامناسب نشستن و ایستادن یا بیماری زمینه‌ای ستون فقرات هستند. علائم آن نیز درد شدید و سفتی عضلات است. مدیریت شامل کشش، اعمال گرما یا سرما، حفظ هیدراتاسیون و بهبود وضعیت بدن است. کرامپ‌های مداوم و مزمن نیاز به ارزیابی پزشکی دارند.

۱۹. درد ساق پا

درد استخوان ساق پا می‌تواند از درد مبهم تا درد شدید متغیر باشد و بعد از استفاده بیش‌ازحد (مانند دویدن یا راه رفتن طولانی)، جراحی یا آرتریت و سیاتیک رخ دهد. همچنین ممکن است شامل علائمی مانند تورم، بی‌حسی یا گزگز شود. درمان این بیماری به علت آن بستگی دارد و شامل استراحت، استفاده از داروهای مسکن، فیزیوتراپی یا در موارد شدید، جراحی است.

۲۰. درد پاشنه پا

درد پاشنه پا اغلب ناشی از ورم کف پا یا التهاب تاندون آشیل است، اما می‌تواند به دلیل آرتریت یا خار پاشنه نیز رخ دهد. علائم شامل درد، تورم و مشکل در راه رفتن است. درمان نیز شامل استراحت، یخ درمانی، تمرینات کششی، پوشیدن کفش مناسب و در برخی موارد فیزیوتراپی یا ارتز می‌شوند.

۲۱. زانو درد

علت زانو درد چیست؟ زانو درد می‌تواند ناشی از آسیب (مانند پارگی رباط)، آرتریت یا مشکلات مکانیکی بدن باشد. علائم شامل درد، تورم و سفتی است که بر تحرک و فعالیت روزانه تاثیر می‌گذارد. درمان از RICE (استراحت، یخ درمانی، فشرده سازی، افزایش ارتفاع)، فیزیوتراپی، مصرف دارو برای کاهش درد و التهاب و گاهی اوقات جراحی، متفاوت است.

۲۲. پا درد

درد پا معمولاً به دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب، ایستادن طولانی مدت یا شرایط پزشکی مانند صافی کف پا و فاسیای کف پا رخ می‌دهد. علائم شامل درد، تورم و مشکل در راه رفتن می‌شود.استراحت، یخ درمانی، پوشیدن کفش راحت و تمرینات کششی به بهبود آن کمک می‌کنند. در موارد شدید ممکن است به ارتز یا فیزیوتراپی نیاز باشد.

۲۳. کمر درد

کمردرد، یک بیماری رایج، ناشی از کشیدگی عضلانی، فتق دیسک، آرتریت یا تنگی نخاع است. علائم شامل درد مداوم یا متناوب، سفتی و کاهش انعطاف‌پذیری هستند. مدیریت کمر درد شدید شامل فیزیوتراپی، مصرف مسکن‌های درد، حفظ وضعیت بدنی خوب و ورزش منظم است.

۲۴. دست درد

دست درد نشانه چیست؟ درد دست می‌تواند ناشی از آرتریت، سندرم تونل کارپال، تاندونیت یا آسیب باشد. علائم ممکن است شامل درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی شوند. درمان بر استراحت، تسکین درد، آتل و در برخی موارد جراحی متمرکز است. فیزیوتراپی و تنظیمات ارگونومیک نیز مفید هستند.

۲۵. درد لگن

درد مفصل لگن ممکن است از آرتریت، شکستگی لگن، بورسیت یا کشیدگی عضلانی ناشی شود. علائم شامل درد، سفتی و کاهش تحرک است. استراحت، مصرف داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و حفظ وزن مناسب به تسکین آن کمک می‌کنند. موارد شدید، مانند شکستگی یا آرتریت پیشرفته، نیاز به جراحی دارند.

۲۶. درد ماهیچه ای

درد عضلانی (میالژی) می‌تواند به دلیل تنش، استرس یا آسیب‌های جزئی رخ دهد. علائم شایع شامل درد و حساسیت موضعی یا گسترده است و درمان آن شامل استراحت، کمپرس درمانی و مصرف مسکن می‌شود. پیشگیری از درد ماهیچه نیز با ورزش منظم، حفظ ارگونومی مناسب و مدیریت استرس امکان‌پذیر است.

۲۷. گردن درد

گردن درد شدید اغلب به دلیل قرارگیری در وضعیت نامناسب، کشیدگی گردن، آرتروز یا اختلالات ستون فقرات گردن ایجاد می‌شود. علائم شامل درد، سفتی و محدودیت حرکت سر است و اصلاح وضعیت بدن، تمرینات گردن، داروهای مسکن و گاهی اوقات فیزیوتراپی در مدیریت آن موثر است. گردن درد مداوم یا شدید خطرناک است و نباید نادیده گرفته شود.

۲۸. درد شانه

درد شانه می‌تواند به دلیل آسیب روتاتور کاف، آرتریت یا بورسیت رخ دهد. علائم شامل درد، ضعف و محدودیت حرکتی بوده و گزینه‌های درمانی شامل استراحت، فیزیوتراپی، مصرف داروهای مسکن و در برخی موارد، تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی می‌شود.

۲۹. درد مفاصل

درد مفاصل بدن ناشی از آرتریت، آسیب یا سایر اختلالات مفصلی است. علائم شامل درد، تورم و سفتی می‌شود که اغلب کاهش تحرک را به‌دنبال دارد. درمان درد مفصلی به علت آن بستگی دارد و از دارو درمانی، فیزیوتراپی، تغییر شیوه زندگی تا مداخلات جراحی متغیر است.

۳۰. درد رشد

دردهای رشد، دردهای غیر اختصاصی پا هستند که کودکان معمولاً در شب آن را تجربه می‌کنند. آنها با رشد مرتبط نیستند و به فعالیت بیش‌ازحد و خستگی عضلانی ربط دارند. درمان درد رشد شامل استراحت، تمرینات کششی و استفاده از کمپرس گرم می‌شود. دردهای رشد در بیشتر موارد با افزایش سن برطرف می‌شوند.

۳۱. دیسک گردن

اختلالات دیسک گردن، دیسک‌های گردن را درگیر می‌کند. شایع ترین علائم دیسک گردن، شامل سفتی و علائم مرتبط با عصب مانند بی‌حسی بازو هستند. درمان شامل مدیریت درد، فیزیوتراپی و گاهی اوقات مداخلات جراحی مانند تعویض دیسک یا فیوژن است.

۳۲. دیسک کمر

درد دیسک کمر چگونه است؟ اختلالات دیسک کمر باعث کمردرد، سیاتیک و ضعف عضلانی می‌شوند. مدیریت شامل تسکین درد، فیزیوتراپی، اصلاح سبک زندگی و گاهی اوقات درمان‌های جراحی مانند میکرودیسککتومی یا فیوژن کمری است.

۳۳. گره عضلانی

به نواحی سفت و دردناک در عضلات، گره های عضلانی گفته می‌شود که اغلب به دلیل فعالیت بیش‌ازحد یا تنش عضلانی ایجاد می‌شوند.

۳۴. سرطان استخوان لگن

سرطان استخوان لگن شامل انواع مختلفی از سرطان است که بر استخوان‌های لگن تاثیر می‌گذارند. علائم می‌تواند شامل درد، تورم و شکستگی باشد. درمان بستگی به نوع سرطان دارد و ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا درمان هدفمند باشد. در این بیماری، تشخیص زودهنگام و درمان سریع بسیار مهم است.

۳۵. سرطان استخوان پا

سرطان استخوان ساق پا، مانند استئوسارکوم یا سارکوم یوئینگ، عمدتا کودکان و بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم شامل درد، تورم و افزایش خطر شکستگی است و درمان معمولاً شامل شیمی درمانی، جراحی و گاهی پرتودرمانی می‌شود.

۳۶. آرتروز

آرتریت بیش از ۱۰۰ بیماری را شامل می‌شود که با التهاب مفاصل، ایجاد درد، سفتی و کاهش تحرک مرتبط است. انواع رایج آن شامل استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید هستند. درمان علائم آرتروز متفاوت است اما ممکن است شامل دارو درمانی، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی باشد. در موارد شدید نیز بیماران به جراحی تعویض مفصل نیاز دارند.

۳۷. بیماری ستون فقرات

بیماری‌های ستون فقرات طیف وسیعی از بیماری‌ها را در بر می‌گیرند که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله بیماری دژنراتیو دیسک، فتق دیسک و تنگی نخاع. علائم متفاوت است اما شامل کمردرد، درد عصبی و ضعف عضلانی می‌شود. درمان درد ستون فقرات کمر از فیزیوتراپی تا عمل جراحی متغیر است.

۳۸. بیماری روماتیسم

بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های خود ایمنی و التهابی هستند که مفاصل، ماهیچه و استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نمونه‌های رایج شامل آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند. علائم بیماری روماتیسم بسیار متفاوت است اما اغلب شامل درد، تورم و سفتی بدن می‌شود. درمان شامل مدیریت علائم و کند کردن پیشرفت بیماری با داروها و تنظیم سبک زندگی است.

۳۹. رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن با آسیب به رباط‌ها یا بافت‌هایی که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند، بعد از کشیدگی بیش‌ازحد یا پارگی ایجاد می‌شود. معمولا نواحی آسیب‌دیده شامل مچ پا، مچ دست و زانو هستند و علائم شامل درد، تورم و تحرک محدود است. RICE درمانی، فیزیوتراپی، و گاهی اوقات بریس یا جراحی به درمان بیماری کمک می‌کند.

۴۰. بدن درد یا کوفتگی بدن

بدن درد نشانه چیست؟ بدن درد یا کوفتگی می‌تواند ناشی از صدمات فیزیکی، فشار بیش‌ازحد یا بیماری پزشکی زمینه‌ای باشد. کوفتگی بدن در اثر خونریزی زیر پوست ایجاد می‌شوند. مدیریت این بیماری شامل استراحت، تسکین درد و رسیدگی به علت اصلی آن است. درد مداوم یا شدید نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

۴۱. درد سیاتیک

درد سیاتیک ناشی از تحریک یا فشرده شدن عصب سیاتیک است که اغلب به دلیل فتق دیسک یا تنگی نخاع ایجاد می‌شود. علائم شامل درد شدیدی است که از کمر به ساق پا می‌زند و با بی‌حسی یا گزگز همراه است. درمان شامل تسکین درد، فیزیوتراپی و گاهی جراحی است.

۴۲. نرمی استخوان

آیا نرمی استخوان خطرناک است؟ راشیتیسم یک بیماری استخوانی در کودکان است که ناشی از کمبود ویتامین D است و منجر به نرمی و ضعف استخوان‌ها می‌شود. علائم شامل تاخیر در رشد، درد و بدشکلی‌های اسکلتی است. درمان نیز با مصرف مکمل ویتامین D و کلسیم و تغییرات رژیم غذایی همراه است.

۴۳. پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و خطر شکستگی را افزایش می‌دهند. این بیماری اغلب بدون علامت است تا زمانی که شکستگی رخ دهد و مدیریت آن شامل مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D، داروهایی برای تقویت استخوان‌ها و اصلاح شیوه زندگی مانند ورزش و پیشگیری از سقوط است.

۴۴. پیچ خوردگی مچ پا

رگ‌به‌رگ‌شدن مچ پا یا پیچ خوردگی مچ پا آسیبی است که به رباط‌های اطراف مچ پا وارد می‌شود و به دلیل پیچ خوردن یا چرخاندن مچ پا رخ می‌دهد. علائم شامل درد، تورم و مشکل در راه رفتن است و درمان شامل RICE درمانی، فیزیوتراپی، و گاهی بریس است. پیچ خوردگی شدید ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد.

۴۵. گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا، انقباضات ناگهانی و غیرارادی عضلانی هستند که در شب رخ می‌دهند. علل شامل خستگی عضلانی، کم‌آبی، عدم تعادل الکترولیت یا بیماری پزشکی هستند. درمان این بیماری با کشش، ماساژ عضله آسیب دیده، هیدراته ماندن و رسیدگی به هر گونه مشکل اساسی بدن همراه است. 

 

تشخیص بیماری های استخوان و ارتوپد

تشخیص دقیق برای درمان موثر بسیار مهم است و شامل ارزیابی بالینی، آزمایش‌های تصویربرداری و گاهی آزمایش‌های آزمایشگاهی است:

درمان بیماری های استخوان چگونه است؟

درمان بسته به شرایط خاص متفاوت است و می‌تواند شامل دارو، فیزیوتراپی و گاهی اوقات جراحی باشد. سایر موارد عبارتند از:

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری‌های استخوان و ارتوپدی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مانند شکستگی و رگ‌به‌رگ شدن تا شرایط پیچیده‌ای مانند آرتریت و پوکی استخوان را در بر می‌گیرد. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب کلید مدیریت موثر بیماری‌های استخوان و ارتوپد است. به همین دلیل، مهم است که با پزشک ارتوپد، متخصص فیزیوتراپی، فوق تخصص روماتولوژی یا متخصص طب فیزیکی مشورت کنید.

در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد، مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی، مشاوره آنلاین دکتر متخصص روماتولوژی یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز برای شما فراهم شده است. معاینات منظم و پیروی از توصیه‌های پزشکی در حفظ سلامت استخوان و سلامت کلی بسیار مهم هستند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

 

منبع:

کمردرد صبحگاهی مشکلی شایع بعد از بیدار شدن

کمردرد صبحگاهی عارضه صبحگاهی نسبتا شایعی است که علل متنوعی دارد و در صورت بی توجهی و عدم درمان ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد. از علل اصلی آن می‌توان به پوزیشن بد هنگام خواب و تشک نامناسب اشاره کرد.

4 هفته پیش بیماری

عوارض گودی کمر چیست؟ آیا این مشکل خطرناک است؟

بیشتر افراد تا زمانی که مشکلی یا بیماری برایشان پیش نیاید حتی به استخوان‌هایشان فکر هم نمی‌کنند. لوردوز یا گودی کمر هم از این قاعده مستثنی نیست بخصوص که ممکن است هیچ وقت هم نشانه‌ گودی کمر نداشته باشید یا متوجه انحنا و قوس غیرعادی و غیرطبیعی ستون فقراتتان نشوید. قوس ستون فقرات یا گودی کمر می‌تواند باعث مشکلاتی مانند کمردرد، گردن درد، مشکلات حرکتی و کوتاهی قد شود.

1 ماه پیش بیماری

درمان گودی کمر از روش های خانگی تا پزشکی

درمان گودی کمر ممکن است؟ راهی برای درمان همیشگی گودی کمر وجود دارد؟ برای رفع درد آن چطور؟ راهی هست که بتوان به تسکین درد ناشی از گودی کمر پرداخت؟ همه و همه این موارد سوالاتی هستند که در این مقاله پاسخ داده‌ایم.

1 ماه پیش بیماری

گودی کمر (لوردوز) مشکلی شایع در ستون فقرات

انحنای کمر یک حالت طبیعی است که در آن ستون فقرات به شکل انحنا یا قوس به طرف جلو منحرف می‌شود. اما در برخی موارد، این انحنا بیش از حد معمول می‌شود که به عنوان گودی کمر یا لوردوز شناخته می‌شود. ممکن است منجر به مشکلات مانند درد کمر و محدودیت در حرکت شود. این مشکل ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله نادرستی در حالت نشستن، بار سنگین بلندکردن، یا ضعف عضلات پشتی ناشی شود.

1 ماه پیش بیماری

شکستگی کف پا چه علائم و راه درمانی دارد؟

شکستگی کف پا در اثر تصادف، ضربه، سقوط و زمین خوردن رخ می‌دهد. اگر به موقع درمان نشود ممکن است استخوان عفونت کرده و عوارض وخیمی را به دنبال داشته باشد.

3 ماه پیش بیماری

شکستگی استخوان ران چه علائم و راه درمانی دارد؟

شکستگی استخوان ران بیشتر در اثر افتادن، ضربه و تصادفات رخ می‌دهد؛ اما گاهی برخی از بیماری‌های استخوانی مانند تومور، بیماری پاژه، کیست استخوان یا پوکی‌استخوان نیز باعث این مشکل می شوند.

3 ماه پیش بیماری

دیسک کمر و زایمان طبیعی، علل و راه درمان این عارضه

برخی از زنان در دوران بارداری دچار دیسک کمر می‌شوند یا با وجود دیسک کمر، باردار می‌شوند. این افراد گاهی می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند. اما بهتر است گزینه سزارین را انتخاب کنند. مراقبت از ستون فقرات در طول بارداری و بعد از زایمان بسیار مهم است.

3 ماه پیش بیماریزندگی سالممادر و کودک

شکستگی کمر چه علائم و راه درمانی دارد؟

شکستگی کمر موضوعی جدی است که باید در صورت تشخیص و بروز علائم آن هر چه سریع‌تر درمان شود. این نوع شکستگی درد زیادی به همراه خواهد داشت و ممکن است در زندگی فرد اختلالات زیادی بوجود آورد.

3 ماه پیش بیماری

برای درمان نقرس چه روش هایی وجود دارد؟

برای درمان نقرس می‌توان از انواع مختلفی از روش‌ها کمک گرفت. از مصرف برخی داروها گرفته تا کمک گرفتن از روش‌های درمانی طب سنتی شامل حجامت و مصرف گیاهان دارویی. همه در کنار هم می‌توانند روند درمان نقرس را سرعت ببخشند.

3 ماه پیش بیماری

شکستگی استخوان چه علائم و راه درمانی دارد؟

شکستگی استخوان به معنای ترک خوردن یا شکستن یک استخوان در بدن است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که استحکام استخوان آسیب ببیند. شکستگی استخوان می‌تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، از جمله بازوها، ساق پا، پاشنه، دست‌ها، پشت، نخاع و سایر قسمت‌های بدن. شکستگی استخوان معمولا نتیجه ضربه شدید، فشار زیاد، فعالیت ورزشی شدید، عوامل تروماتیک، بیماری‌هایی که استحکام استخوان را ضعیف می‌کنند است.

4 ماه پیش بیماری

شکستگی لگن چه علائم و راه درمانی دارد؟

شکستن لگن یک آسیب‌دیدگی بسیار جدی است که باید سریعاً برای دریافت مراقبت‌های فوری پزشکی اقدام کرد. از علائم آن می‌توان به درد، تحرک محدود و تغییرات فیزیکی این اندام اشاره کرد. معمولا برای درمان مناسب‌ترین گزینه جراحی است.

4 ماه پیش بیماری

شکستگی دنده چه علائم و راه درمانی دارد؟

شکستگی دنده بدن می‌تواند در نتیجه ضربه شدید، فشار زیاد، فعالیت ورزشی شدید یا بیماری‌هایی که استحکام استخوان را ضعیف کنند، رخ دهد. درمان شکستگی دنده بستگی به جایگاه و شدت شکستگی، نوع استخوان صدمه دیده و سایر عوامل دارد. پزشک معالج بر اساس تصویربرداری، نوع شکستگی و شرایط فرد، روش‌های درمانی مناسب را تعیین می‌کند.

4 ماه پیش بیماری

پرسش‌های متداول

اگر دچار درد، گزگز یا بی‌حسی در ناحیه‌ای از بدن خود هستید و این درد شدید است یا چندین روز ادامه دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند کبودی، تورم، بدشکلی استخوان و اسپاسم عضلات هم نیاز به بررسی پزشک دارد.

بیماری های ارتوپدی مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی می‌شود. آسیب یا بیماری در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اعصاب، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها جز بیماری های ارتوپدی محسوب می‌شوند.

درد پا می‌تواند به دلیل مشکل در مفاصل، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها یا تاندون‌های این ناحیه ایجاد شود. به همین دلیل باید برای تشخیص علت آن به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

بعد از تشخیص بیماری ارتوپدی پزشک باتوجه‌ به نوع و شدت بیماری، برای درمان اقدام می‌کند. برخی از مشکلات با درمان خانگی بهبود پیدا می‌کنند و برخی نیاز به مصرف دارو دارند. در برخی مواقع پزشک فیزیوتراپی را تجویز می‌کند. اگر بیماری شدید باشد و با این روش‌ها درمان نشود، جراحی گزینه آخر است.

 انحراف ستون فقرات به انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، مانند اسکولیوز یا کیفوز اشاره دارد. دامنه درمان از مشاهده و بریس‌گیری تا فیزیوتراپی و در موارد شدید جراحی است.

 درد زانو می‌تواند ناشی از آسیب فیزیکی، آرتریت یا مشکلات حرکتی باشد. درمان این بیماری طیف وسیعی از استراحت، فیزیوتراپی، دارو درمانی و گاهی اوقات جراحی را در بر می‌گیرد.

 بیماری پاژه یک اختلال مزمن است که منجر به بزرگ‌شدن و بدشکلی استخوان‌ها می‌شود. درمان ممکن است شامل مصرف داروهایی مانند بیس فسفونات‌ها و استراتژی‌های مدیریت درد باشد.

 دردهای رشد، دردهای غیر اختصاصی ساق پا در کودکان هستند که معمولاً در شب رخ می‌دهند و ارتباطی با رشد ندارند. آنها با تمرینات کششی و استفاده از کمپرس گرم مدیریت می‌شوند.

درد سیاتیک که در اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد می‌شود، با روش‌های تسکین درد با کمپرس، فیزیوتراپی و گاهی جراحی درمان می‌شود. این بیماری شامل علائمی مانند درد شدیدی است که از کمر به ساق پا می‌زند.

 گرفتگی دست در اثر کار بیش‌ازحد، کم‌آبی یا عدم تعادل الکترولیت ایجاد می‌شود. تسکین این بیماری از طریق کشش، ماساژ، هیدراتاسیون و رفع هر گونه مشکل اساسی انجام می‌شود.