شیره تریاک، مخدری خطرناک تر از تریاک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شیره تریاک در ظاهر تیره رنگ است و سطحی براق و چرم رنگ دارد. قدرت اعتیاد شیره چندین برابر بیشتر از تریاک است. شیره‌ای، نامی است که به افراد معتاد به این مخدر گفته می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

شیره تریاک، مخدری خطرناک تر از تریاک

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

شیره تریاک، مخدری است که هرکدام از ما کم و بیش با نام آن آشنا هستیم. از دیرباز از تریاک و شیره آن برای اهداف تفریحی، درمانی و حتی گاهی در برخی مراسمات مذهبی استفاده می‌شده است. اما این مخدر قدرت اعتیاد بسیار بالایی دارد. متأسفانه امروزه سهولت دسترسی، عدم آگاهی از عوارض اعتیاد، وسوسه دوستان یا بهانه‌هایی برای سرگرمی باعث شده نه‌تنها بزرگسالان بلکه جوانان هم به دام اعتیاد این مخدر بیفتند.

مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز عوارض جانبی اعتیاد به تریاک، افزایش آگاهی است. شما با شناخت این نوع از انواع مواد مخدر، علائم مصرف و اعتیاد و راه‌های درمان و جلوگیری می‌توانید نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد به شیره تریاک یا سایر مخدرها داشته باشید. تا انتهای این مطلب از مجله سلامتی دکترتو با ما همراه باشید تا هر آنچه درباره شیره تریاک و اعتیاد به آن نیاز دارید را بدانید.

شیره تریاک چیست؟

شیره‌ یکی از مشتقات جانبی و بسیار اعتیادآور گیاه خشخاش و تریاک و از مهمترین انواع مواد مخدر است. شیره برخلاف تریاک «طبع گرمی» دارد. مصرف این مخدر با افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه و بسیاری موارد دیگر همراه است. شیره تریاک که به انگلیسی “Opium Juice” خوانده می‌شود، نسبت به تریاک تأثیرات بیشتری بر بدن گذاشته و عوارض شدیدتری به‌همراه دارد. مخدر شیره بسیار قوی است که آن را به وسیله «ساقی»، «سیخ و سنگ» یا «نگاری» و خوراکی مصرف می‌کنند.

متن انگلیسی:
«Opium is a depressant drug, which means it slows down the messages travelling between your brain and body.»
ترجمه متن:
«تریاک (شیره تریاک) نوعی ماده‌ی مخدر است و سرعت پیام‌های عصبی بین مغز و بدن را کاهش می‌دهد.»

به نقل از adf

طرز تهیه شیره تریاک چگونه است؟

این ماده مخدر از تریاک یا سوخته‌ تریاک ساخته می‌شود. مرغوب‌ترین نوع آن از ترکیب سوخته تریاک و تریاک با نسبت ۳ به ۱ با آب و جوشاندن آن به‌دست می‌آید. برای ساخت شیره مخلوط سوخته تریاک و تریاک را در آب کاملاً داغ حل می‌کنند. در این مرحله تا به‌دست آوردن شیره، محلول بوی نامطبوعی دارد، اما پس از فرآوری بوی خود را از دست می‌دهد. پس از حرارت‌دهی به محلول و غلیظ شدن آن، شیره را صاف کرده و تفاله را مجددا می‌جوشانند تا قوام بیاید و سفت شود. در این مرحله می‌توان با افزودن مواد شیمیایی مختلف به تفاله تریاک، شیره‌ی نامرغوب را به عنوان تریاک تقلبی فروخت.

شیره فقط شامل ترکیبات محلول در آب تریاک هست. مورفین و کدئین که آلکائیدهای اصلی تریاک هستند، حلالیت بالایی در آب دارند.از‌این‌رو میزان مورفین و کدئین در شیره بسیار بیشتر از تریاک است. به‌همین دلیل مصرف شیره با عوارض، علائم و نشئگی شدیدتری از تریاک همراه است.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تفاوت تریاک و شیره در چیست؟

شیره علائم نشئگی شدیدتری نسبت به مواد مخدر تریاک دارد و در طولانی‌مدت خود را به‌صورت فیزیکی نشان می‌دهند. هرچند که شیره یکی از مشتقات تریاک محسوب می‌شود، اما تفاوت‌های چشمگیری با آن دارد، از جمله:

  • مصرف شیره بوی کمتری نسبت به تریاک دارد.
  • شیره زیرمجموعه تریاک است.
  • مورفین و میزان تاثیرات شیره تریاک بیشتر از تریاک است.
  • شیره تریاک ارزان‌تر از تریاک است.
  • رنگ شیره عسلی یا قهوه‌ای است،درحالی‌که تریاک مرغوب رنگ روشنی دارد.
  • شیره تریاک تنها در مرحله فرآوری بوی نامطبوعی دارد.
  • ظاهر شیره تریاک نرم و چرمی است، اما تریاک به‌صورت تکه‌ای است. 

نشئگی ناشی از مصرف شیره چه علائمی دارد؟

مورفین، پاپاورین، تبائین و غیره از جمله مهم‌ترین محرک‌های مؤثر بر اعتیادآور بودن شیره هستند. مصرف‌کننده بسته به شیوه مصرف، طی ۵ تا ۲۰ دقیقه دچار علائم نشئگی از جمله موارد زیر می‌شود:

  • احساس آرامش و سبکی
  • احساس شادی
  • سرخوشی
  • تسکین درد
  • دور شدن از افکار منفی
  • توهم و هذیان
  • مهربان شدن
  • انجام فعالیت‌های جنسی شدید و دور از اخلاق.
بهترین روش مصرف شیره تریاک چگونه است؟
به‌دلیل آثار ناشی از مصرف شیره، افراد بیشتر در حالت درازکش و نشسته از این ماده مخدر استفاده می‌کنند.

بهترین روش مصرف شیره تریاک چگونه است؟

به‌دلیل آثار ناشی از مصرف شیره، افراد بیشتر در حالت درازکش و نشسته از این ماده مخدر استفاده می‌کنند. همانطور که اشاره شد، ابزار شیره‌کشی نگاری یا سیخ و سنگ و وافور (بافور) است. البته می‌توان این مخدر را در نوشیدنی‌های شیرین هم حل کرد و طبع سردش را از بین برد. معمولاً استفاده از چایی نبات به همراه شیره تریاک بسیار رایج است. روش مصرف شیره هم مانند تریاک است. اثر این مخدر به‌دلیل داشتن مورفین برای ۳ روز در خون باقی می‌ماند. بسته به‌روش مصرف در فاصله ۵ تا ۲۰ دقیقه پس از استفاده، آثار نشئگی و سرخوشی مشخص می‌شود. این آثار برای ۶ تا ۸ ساعت ماندگار بوده و سپس علائم خماری خود را نشان می‌دهند. رایج‌ترین روش‌های مصرف شیره عبارتند از:

۱. خوردن شیره تریاک

خوردن این ماده‌ی مخدر مرسوم است که به دو صورت قرص مانند یا حبه‌ای (حب کردن)  یا به روش حل کردن در مایعات استفاده می‌شود.

۲. بهترین روش کشیدن شیره تریاک

تدخین و کشیدن: که به آن سیخ و سنگ و سنجاق و نگاری هم گفته می‌شود. نگاری یک ابزار برای کشیدن شیره است که به چپق یا وافور شباهت دارد. جالب است بدانید سریع‌ترین احساس سرخوشی و علائم مصرف با تدخین از طریق وافور یا همان بافور در فرد ظاهر می‌شوند.

نگاری در واقع وسیله‌ای شبیه به وافور است اما سوراخ‌های بیشتر و بزرگ‌تری دارد. برخی افراد به نگاری، چلیم هم می‌گویند. دلیل نام‌گذاری این وسیله آن است که در گذشته همواره یک زن با نام «نگاری» میزبان ساقی‌خانه‌ها بوده است. پیش از استفاده باید اطراف سوراخ و چلم با شیره چرب شود. به این کار بار زدن چلیم گفته می‌شود. استفاده از نگاری و وافور سریع‌ترین و بیشترین تأثیرات این مخدر را بر فرد دارد. پس از چلیم کردن، شیره را داغ می‌زنند و دود آن را استشمام می‌کنند.

مشاوره فوری برای ترک اعتیاد می‌خوای؟

همین حالا کلیک کن!

سابقه استفاده از شیره تریاک در طب سنتی (خواص شیره تریاک)

استفاده از تریاک سابقه‌ای طولانی در طب سنتی دار. برخی به اشتباه و بی‌خبر از عوارض اعتیادآور این ماده مخدر، برای تسکین دردها یا برای سرخوشی از تریاک استفاده می‌کنند. بسیاری از اقوام قدیمی از شیره تریاک یا سایر مخدرها برای انجام مراسم مذهبی یا ارتباط با دنیای دیگر استفاده می‌کردند. که البته این ارتباط فرضی آن‌ها با دنیای ماورا تنها توهم ناشی از مصرف مواد مخدر بوده است. در طب سنتی گیاه خشخاش و دانه‌های آن خاصیت دارویی دارند، نه تریاک و شیره آن. باورهای غلط مانند تأثیر مصرف تریاک بر افزایش میل جنسی، هوشیاری یا غیره را باید کنار گذاشت.

۱. خواص شیره تریاک برای مردان (تاثیر شیره تریاک بر اسپرم و خوردن شیره تریاک برای سفتی کمر)

این باور اشتباه است که مصرف تریاک می‌تواند بر افزایش میل جنسی و بهبود اسپرم‌ها تاثیر بگذارد. در واقع شیره تریاک چندان تاثیری بر سلامت جنسی مردان ندارد. همانطور که در ابتدای این قسمت اشاره شد، «اعتیاد» یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق در ایران و جهان است. اعتیاد به انواع مخدر، اثرات جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد که نه‌تنها خودتان بلکه اطرافیان‌ را هم می‌کند. یک پدر و مادر معتاد الگوی مناسبی برای کودکان خود نیستند. اغلب معتادان دچار مشکلات زناشویی مانند بی میلی جنسی، اعتیاد به سکس یا مشکلات نعوظ هستند. در چنین شرایطی بهترین کار ترک اعتیاد و مشاوره روانشناسی و روانپزشکی است.

بسیاری از مردان و به‌خصوص جوانان به وسوسه افزایش قدرت جنسی به استفاده از شیره روی می‌آورند. هرچند که در ابتدا شاید این تصور برای فرد ایجاد شود که قوای جنسی بالایی دارد اما به مرور زمان دچار مشکلات نعوظ و باروری خواهد شد. شیره می‌تواند بر کیفیت اسپرم‌ها، سردمزاجی، مشکلات نعوظ و غیره تأثیر بگذارد. در نهایت با اعتیاد بیشتر مرد به‌جایی می‌رسد که حتی رمق انجام رابطه جنسی را هم ندارد.

۲. خواص شیره تریاک برای ریه (شیره تریاک برای سرماخوردگی)

تریاک و کشیدن آن عامل سرطان در ریه است. این ماده‌ی مخدر برای ریه هیچ خاصیتی ندارد. برخی عقیده دارند، مصرف شیره تریاک برای تقویت ریه‌ها بسیار مناسب است و درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی «کرونا» است. آیا می‌دانستید در مناطقی از افغانستان و پاکستان حتی برای درمان نوزادان دچار بیماری‌های ریوی از روش دم‌دادن تریاک استفاده می‌کنند؟

بهتر است بدانید مصرف دخانیات به‌خصوص به‌روش تدخین به‌معنای آسیب ریوی و بیماری‌های جانبی است. تدخین به ریه‌ها آسیب می‌رساند و سیستم ایمنی فرد در مقابل ورود ویروس ضعیف می‌شود. همچنین از آنجایی که اغلب افراد از وسایل مشترک تنفسی (وافور، نی، نگاری) برای تدخین استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند. براساس آمار افراد معتاد به شیره، ۸۶ درصد بیشتر از دیگران درگیر بیماری‌های ریوی می‌شوند.

مصرف شیره برای درمان کرونا

شاید تا به‌حال این موضوع را از زبان قدیمی‌ها و افراد ناآگاه شنیده باشید که «کشیدن شیره تریاک» برای درمان کرونا مناسب است. این باور غلط را کنار بگذارید. بهتر است بدانید در دو سال اخیر شیوع بیماری کرونا، به‌دلیل عدم ٱگاهی و باور چنین شایعات غلطی باعث افزایش چشمگیر تعداد معتادان به شیره در سراسر کشور شده است. بهترین راه برای درمان کرونا، مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویزی است. علم پیشرفت کرده است، باورها و شایعات نادرست را کنار بگذارید و با افزایش آگاهی مانع از شیوع بیشتر اعتیاد شوید. مصرف دخانیات تنها با تضعیف ریه و سیستم ایمنی بدن‌تان باعث می‌شود بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرید.

شیره تریاک و فشار خون
شیره تریاک می‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

۳. خواص شیره تریاک برای قلب

تریاک برای قلب نه تنها خاصیت ندارد بلکه ضرر هم دارد. این ماده‌ی مخدر می‌تواند بر روی قلب اثر بد بگذارد و باعث غلظت خون شود. غلظت خون بر قلب و عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. عوارض کشیدن شیره و افزایش یا کاهش تپش قلب ممکن است فرد را در وضعیت خطرناک و اوردوز قرار دهد. همچنین با مصرف طولانی‌مدت شیره سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر است. عوارض خماری و نشئگی ناشی از عدم مصرف شیره هم باز هم باعث بروز حالاتی می‌شود که برای قلب و عروق عصبی زیان‌آور بوده و باعث مرگ و سکته قلبی می‌شود.

متن انگلیسی:
«In Iran, as in many other Asian and Middle Eastern countries, some believe that opium has beneficial effects on cardiovascular system.»
ترجمه متن:
«در ایران بسیاری از مردم بر این باورند که شیره تریاک بر سیستم قلبی عروقی تاثیرات مثبت می‌گذارد.»

به نقل از substanceabusepolicy

۴. خواص شیره تریاک برای عفونت

خاصیت؟ تریاک برای عفونت هیچ خاصیتی ندارد! همانطور که اشاره شد، به‌مرور زمان و در اثر اعتیاد به شیره، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. به این ترتیب فرد در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک بین معتادان است. به‌خصوص آن دسته از معتادانی که شیره یا سایر مواد را به صورت تزریقی استفاده می‌کنند. افراد معتاد اغلب دچار پوسیدگی دندان، پوست تیره، لب‌های خشک و چشم‌هایی قرمز هستند.

عوارض مصرف شیره تریاک چیست؟

همانطور که اشاره شد، مصرف شیره در ابتدا چندان قابل تشخیص نیست و فرد به‌راحتی می‌تواند اعتیادش را پنهان کند، اما به مرور زمان نشانه‌های فیزیکی و روانی مشخصی در وی ظاهر می‌شوند. از جمله شایع‌ترین عوارض مصرف این مخدر عبارتند از:

  • سیاه شدن رنگ پوست صورت
  • کبودی ناشی از تزریق سایر مواد مخدر روی شریان‌ها
  • تهوع‌های پی در پی
  • سردردهای مزمن و شدید
  • دل پیچه و مشکلات گوارشی
  • عطش زیاد به غذا خوردن
  • تب و لرز
  • در مواردی بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن یا افزایش وزن شدید
  • افسردگی
  • بی‌قراری و اضطراب
  • گوشه‌گیری
  • رعشه
  • بی‌خوابی
  • توهم دیدن چیزهای عجیب و غریب
  • بدخلقی شدید.

همچنین مصرف این مخدر بر اندام‌های حیاتی هم تاثیر می‌گذارد. از جمله:

  • چرمی شدن پوست فرد
  • ابتلا به عفونت‌های مختلف
  • بیماری‌های مختلف دهان و دندان
  • سیستم تنفسی ضعیف
  • مشکلات باروری.

عوارض خوردن شیره تریاک با چای و سایر مایعات

اولین اثر مصرف خوراکی این مخدر، لاغری بیش‌ازحد است. مشکلات تنفسی، کبدی و دهانی و حتی کاهش میل جنسی در افرادی که مخدر را به این روش مصرف می‌کنند، بسیار دیده می شود. بهتر است بدانید مصرف خوراکی شیره در مواردی باعث خفگی و مرگ در خواب می‌شود.

از دیگر عوارض روش خوراکی عبارتند از:

  • کاهش قند خون به‌دلیل قطع ترشح انسولین در لوزالمعده
  • تنگ شدن شریان قلبی
  • خطر سکته مغزی و قلبی
  • آسیب شدید به دستگاه گوارشی
  • مسمویت.

افراد معتاد پس از تدخین شیره، آن را درچای نبات حل کرده و برای رسیدن به اوج لذت و سرخوشی مصرف می‌کنند.

عوارض خوردن شیره تریاک
عوارض خوردن شیره تریاک بسیار است. مسمومیت یکی از شایع‌ترین آنهاست.

عوارض شیره تریاک به روش کشیدن یا تدخین

در روش کشیدنی یا تدخین از بافور، سیخ‌ و سنگ یا نگاری استفاده می‌شود، عوارض استفاده از این روش عبارتند از:

  • مشکلات عصبی مانند بی‌خوابی شبانی یا پرخوابی همیشگی
  • از دست دادن علاقه و انگیزه
  • عدم علاقه به انجام مسئولیت‌ها
  • بی‌توجهی به خانواده، شغل، تحصیل و غیره
  • افسردگی
  • تمایل به تنهایی و انزوا
  • عطش شدید برای مصرف دوباره
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • ابتلا به بیماری‌های پنهان
  • تداخل در عملکرد جنسی
  • تاثیر بر زیبایی
  • تیره شدن مو
  • زرد شدن دندان‌ها
  • لب‌های تیره
  • کهیرها یا راش‌های پوستی
  • سرفه مداوم و ناراحتی‌های ریوی و تنفسی.

علائم خطرناک و اوردوز با شیره

از جمله شایع‌ترین علائم اوردوز با شیره‌ی تریاک عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • حالت تهوع غیرقابل کنترل
  • گرفتگی بیش از حد شکم
  • خواب آلودگی و عدم هوشیاری صحیح
  • عدم توانایی حرکتی
  • تشنج
  • کبود شدن صورت
  • خونریزی داخلی
  • کما
  • مرگ.

در صورت مشاهده مسمومیت‌های زیر و نشانه‌های بالا حتما با اورژانس تماس بگیرید:

  • مسمومیت درجه یک (خفیف): دل درد شدید، رعشه، کاهش شدید دمای بدن و لرزش، استفراغ، پریدگی رنگ صورت، گشاد شدن غیرعادی مردمک‌ها
  • مسمومیت درجه دو (شدید): احساس طعم فلزی در دهان که نشانه خونریزی داخلی است، عدم توانایی حرکتی و ضعف عضلانی، تشنج، کما و مرگ.

بهتر است بدانید مسمومیت ناشی از مصرف شیره با «سرب» از بین می‌رود. در مراحل اولیه پس از تزریق پادزهر «نالوکسان» و شروع درمان، رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین C به فرد داده می‌شود تا اثرات شیره از بدن وی پاک شود.

آموزش کشیدن شیره تریاک
کشیدن تریاک با ابزار خاصی انجام می‌شود.

موارد هشدار کشیدن و خوردن شیره تریاک

اعتیاد به شیره تریاک، علاوه بر عوارض کوتاه‌مدت اثرات جانبی و پنهان دیگری هم دارد. این اثرات پس از اعتیاد و در طولانی مدت خود را نشان می‌دهند. آیا می‌دانستید اعتیاد به تریاک و انواع مخدر یکی از بالاترین دلایل طلاق و از هم پاشیدن زندگی زناشویی است؟

تاثیر مصرف شیره تریاک در بارداری 

مصرف شیره در بارداری به بهانه خواصی که در طب سنتی دارد، باعث آسیب‌های جدی به نوزاد خواهد شد. پس از هروئین، ماری جوانا و کوکائین، شیره پرمصرف‌ترین مواد مخدر در میان زنان باردار بوده است. مصرف این مواد مخدر در این دوران بسیار خطرناک است و گاهی باعث مرگ مادر و نوزاد می‌شود. از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که با مصرف این مواد مخدر در دوران بارداری به‌وجود می‌آید، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تحریک پذیری نوزاد
  • گریه بیش از حد
  • کاهش تمایل برای ارتباط انسانی
  • تولد با سندروم محرومیت
  • مرده‌زایی
  • دیابت بارداری
  • تولد نوزاد معتاد.

مصرف مواد مخدری مانند شیره در دوران شیردهی می‌تواند به سیستم عصبی و رشد نوزاد آسیب برساند. شیره با ورود مستقیم به‌خون به بدن نوزاد وارد شده و باعث اعتیاد نوزاد می‌شود.

خطر ترک ناگهانی شیره

ترک اعتیاد ناگهانی و یک‌باره می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد. همانطور که اشاره شد فرد در ۲۴ ساعت اول و روزهای دهم بدترین شرایط را تحمل می‌کند؛ بنابراین نیاز به مراقبت پزشکی دارد. ترک اعتیاد ناگهانی می‌تواند با «استفراغ شدید» همراه باشد که مشکلات ریوی مانند «ذات‌الریه» را به دنبال دارد. همچنین در ترک ناگهانی بروز مشکلات زیر طبیعی است:

  • ورود محتویات معده به ریه (آسپیراسیون ریوی)
  • احساس تنگی نفس
  • درد در قفسه سینه
  • رنگ پریدگی ناگهانی
  • کاهش شدید دمای بدن و افت فشار
  • از هوش رفتن و کما.

متن انگلیسی:
«Opium has been known for millennia to relieve pain and its use for surgical analgesia has been recorded for several centuries.»
ترجمه متن:
«سال‌های سال است که از مواد مخدر تریاک برای کاهش درد و بی‌هوشی استفاده شده است.»

به نقل از pubmed

راه های تشخیص اعتیاد به شیره تریاک (تست شیره تریاک تا چند روز مثبت است؟)

اعتیاد به شیره اثرات خود را در طولانی‌مدت نشان می‌دهد. ممکن است عزیزانتان بدون سر و صدا و بدون بروز علائم خاصی درگیر دام اعتیاد شوند. فرد در ابتدا می‌تواند به‌خوبی علائم مصرف شیره را پنهان کند. اما در طولانی مدت عوارض اعتیاد خود را نشان می‌دهند.

از آنجایی که شیره از خانواده تریاک است، آزمایش عدم اعتیاد مورفین از جمله موارد زیر، رایج‌ترین راه‌های تشخیص قطعی اعتیاد به شیره هستند:

  • آزمایش مو
  • ٱزمایش خون
  • ٱزمایش بزاق دهان
  • آزمایش ادرار.

آزمایش ادرار می‌تواند مصرف مورفین و شیره را ۲ تا ۳ روز قبل، آزمایش خون تا ۸ روز قبل و آزمایش مو تا ۹۰ روز پیش را تشخیص دهد.

راه های تشخیص اعتیاد به شیره تریاک
آزمایش ادرار می‌تواند مصرف مورفین و شیره را ۲ تا ۳ روز قبل، آزمایش خون تا ۸ روز قبل و آزمایش مو تا ۹۰ روز پیش را تشخیص دهد.

ترک اعتیاد شیره: برای ترک شیره تریاک چه بخوریم؟

روش‌های زیادی برای ترک مواد مخدر شیره و تریاک وجود دارد که مشابه یکدیگر هستند. در نظر داشته باشید که به طور طبیعی مدت زمان دفع شیره از بدن به تنهایی ۱۲ روز طول می‌کشد. از آنجایی که طی روزهای اولیه فرد شدیدترین علائم خماری را دارد؛ بهتر است در کلینیک ترک اعتیاد بستری شود. در این مدت فرد به‌دلیل سم‌زدایی دچار مشکلات خماری و دردهای جسمانی شدید می‌شود که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. ترک شیره به‌صورت ناگهانی می‌تواند باعث تشنج، ایست قلبی و مرگ فرد شود.

قطع مصرف این ماده مخدر تنها عاملی نیست که موجب بروز عوارض ترک یا خماری می‌شود. چنانچه فرد مخدر را در دوز بسیار پایینی مصرف کند هم احتمال بروز علائم ترک وجود دارد. چنانچه بدن به شیره وابسته شده باشد، کاهش دوز مصرف بروز عوارض ناراحت‌کننده خماری را در پی خواهد داشت. در ادامه انواع روش‌های ترک این مخدر را بررسی کرده‌ایم:

روش ترکتوضیح
۱. ترک شیره تریاک در منزل و درمان خانگی مسمومیت با شیره تریاکترک شیره در خانه را فراموش کنید. هر روش ترک اعتیاد بسته به نوع مخدر متفاوت است و علائم خماری متفاوتی دارد. در خانه زندانی کردن، تنبیه بدنی و غیره هیچ‌کدام به درمان اعتیاد نه‌تنها کمک نمی‌کند، بلکه زمینه مشکلات بعدی مانند فرار از خانه را ایجاد می‌کند. هر روش درمانی باید دارای برنامه و سیستم پشتیبانی باشد تا مفید واقع شود. سعی نکنید به تنهایی مرحله ترک در خانه را پیش ببرید. داشتن سیستم پشتیبانی برای هر روش ترک اعتیاد ضروری است.
۲. ترک شیره به روش سنتی/ داروی گیاهی برای ترک شیره تریاکترک شیره در طب سنتی، به‌روش تدریجی است. فرد به مرور زمان مصرف را کاهش داده تا به صفر برسد. بسیاری از این راه نتیجه گرفته‌اند اما به‌دلیل عدم توجه به ترک وابستگی روانی به ماده مخدر در روش‌ سنتی، احتمال بازگشت اعتیاد فرد بسیار بالا است.
۳. دارو درمانی/میزان مصرف متادون برای ترک شیره تریاکیکی از روش‌های پزشکی ترک شیره، استفاده از داروی «بوپرنورفین» است. این دارو به‌صورت ویژه برای مقابله با علائم ترک ساخته شده است. همچنین از «قرص متادون»، «اکسی کادون» و برخی از مواد افیونی دیگر هم با دوز تجویزی پزشک برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود. متادون و این دسته از داروها با اتصال به گیرنده‌های مواد مخدر در بدن، نشانه‌های ترک را کاهش و تسکین می‌دهند. متادون بسیار اعتیادآور است، لذا مصرف آن باید تحت نظر پزشک انجام شود.
۴. ترک شیره به روش سم زدایی URODسم‌زدایی معمولاً اولین قدم پاکسازی بدن از داروها و مدیریت علائم ترک شیره است. UROD یک روش بسیار مدرن و مؤثر برای ترک اعتیاد محسوب می‌شود. در این روش با استفاده از داروهای سم‌زدا یا داروهای «آنتاگونیست» درمان فرد آغاز می‌شود. سم زدایی یک عمل گران‌قیمت است که معمولا در ICU انجام می‌‌شود و بدن تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد.
۵. ترک شیره در مراکز ترک اعتیاد هر فرد بسته به نیاز خود، نوع خاصی از درمان را لازم دارد. در کلینیک‌های درمانی مجموعه‌ای از خدمات به‌صورت یک‌جا با رعایت شرایط و مطابق با خواست بیمار در اختیارش قرار گرفته تا بهترین روش درمان و ترک اعتیاد را در پیش بگیرد. تنها افراد دچار مشکل حاد اعتیاد نیاز به بستری در کلینیک دارند. بسیاری از افرادی که به‌تازگی معتاد شده‌اند به‌راحتی با توصیه‌های پزشک در خانه درمان می‌شوند.
۶. ترک شیره با اسپند یکی دیگر از روش‌های نادرست و بی‌نتیجه ترک اعتیاد شیره در طب سنتی، استفاده از دود اسپند یا خوردن دانه‌های آن است. براساس تحقیقات این کار هیچ نتیجه‌ای برای ترک اعتیاد فرد ندارد. شخص با این روش تنها دچار نوعی تلقین کاذب می‌شود که مدتی شیره را کنار بگذارد اما به‌سرعت به‌مصرف دوباره آن روی می‌آورد.
روش‌های ترک اعتیاد شیره تریاک

عوارض ترک شیره تریاک در منزل و کمپ

سم‌ز‌دایی مرحله آغاز فرآیند ترک است که فرد در این مرحله دچار درد عضلانی، بی‌خوابی، اضطراب، خمیازه کشیدن غیرقابل کنترل، تعریق شدید و آب ریزش چشم می‌شود. مرحله دوم شامل دل درد، دل پیچه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است.

سم‌زدایی به دو روش سریع و آهسته انجام می‌شود. در روش اول به‌تدریج دوز مصرف تریاک کاهش یافته و دارویی مشابه مانند «اپیوئید» (داروهای افیونی) جایگزین می‌شود. سم‌زدایی ۱۲ روز طول می‌کشد. طی روزهای سوم و تا پنجم و در روز دهم فرد بیشترین علائم ترک را تجربه خواهد کرد و پس از گذشتن این دوره سم‌زدایی در سراشیبی درمان قرار می‌گیرد.

این علائم ظرف چند ساعت پس از اتمام آثار آخرین بار مصرف شروع می‌شود و معمولاً تا چند هفته ادامه دارد. شدت و مدت زمان استمرار این علائم تا حد زیادی به مدت زمان مصرف تریاک و دوز مصرف تریاک، پیش از شروع درمان بستگی دارد. برای مثال فردی که سابقه اعتیاد طولانی‌تر دارد، در هنگام ترک درد بیشتری تجربه می‌کند. در نهایت فرد با درمان روانپزشکی طی ۲۱ روز درمان شده و با روحیه‌ای تازه به زندگی باز می‌گردد.

می‌خوای مصرف شیره تریاک رو ترک کنی؟ مشاوره بگیر

علائم خماری و شروع ترک شیره 

عوارض ناشی از قطع مصرف معمولاً در همان ساعاتی که فرد عادت به مصرف دارد، شروع می‌شود. معمولا فرد در ساعات اولیه و روزهای ابتدایی ترک اعتیاد علائم فیزیکی زیر را تجربه می‌کند:

  • بی‌قراری
  • اضطراب
  • بی‌خوابی
  • درد شدید عضلانی
  • تعریق بیش از حد
  • لرزش دست و پا
  • دل درد و مشکلات گوارشی
  • مشکل در بینایی
  • بالا رفتن فشار خون
  • رفتارهای پرخاشگرانه
  • تپش قلب.
اینفوگرافی ترک شیره تریاک
ترک شیره تریاک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر شخصی در نزدیکی شما دچار مشکل اعتیاد است هرگز نسبت به او جبهه نگیرید، او تنها فردی با مشکل روحی است که نیاز به درمان دارد. اولین قدم برای ترک شیره، انگیزه شخصی فرد است. در این راه یک بهترین روانشناس، بهترین دکتر اعصاب و روان یا بهترین پزشکان عمومی می‌توانند کمک شایانی به شروع ترک اعتیاد کنند.

در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترها نوبت بگیرید و از لینک‌های زیر، مستقیما مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت کنید:

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شیره از تریاک بدست می‌آید. فرد ابتدا تریاک را به‌صورت مثقالی یا لول خریده و پس از فرآوری از آن استفاده می‌کنند. البته انواع آماده شیره هم در بازار سیاه وجود دارد.

هر مثقال حدود ۶۸/۴ گرم است که هر گرم آن به قیمت‌های مختلفی فروش می‌رسد و نمی‌توان قیمت دقیقی را اعلام کرد. خرید و فروش شیره غیر قانونی است.

قهوه‌ای سوخته.

بسته به نوع مصرف بین ۵ تا ۲۰ دقیقه طول میکشد تا اثرات نئشگی ظاهر شود. استنشاق شیره بیشترین و سریع‌ترین تأثیر را بر مغز دارد.

۸ تا ۱۲ ساعت.

مورفین موجود در شیره تا ۳ روز در خون باقی می‌ماند.

۱۲ روز. شدیدترین علائم در روزهای اول تا پنجم خود را نشان می‌دهند.

ترک اعتیاد جسمی ۲۱ روز و ترک اعتیاد روحی تا ماه‌ها ادامه دارد.

شیره تریاک طبعی گرم دارد.

بله‌! بهترین راه به‌دلیل علائم شدید ترک و خماری شیره بستری شدن در کلینیک است. هزینه بستری در کلینیک بسته به نوع خدمات، داروها، شیوه درمان و غیره دارد. همچنین هزینه بستری در کلینیک به‌عهده شخص است.

براساس قانون ۵ مبارزه با  مواد مخدر، حمل، خرید و فروش تریاک و مشتقات آن مانند شیره حکمی برابر داشته که عبارت است از:

    • تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.

    • پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.

    • پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.

    • پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس در‌صورت تکرار برای بار دوم.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شیره تریاک

  1. فریبا گفت:

    سلام شوعرم یکسال ک ب خاطره کرونا شیره ایی شده من دو تا بجه دارم میترسم هیلی ترو خدا کمک کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای کمک کردن به ترک این ماده با متخصص روانشناسی مشورت کنید و نحوه برخورد و راهنمایی همسرتون رو در این مساله یاد بگیرید.
      متخصص روانشناسی

      1. پ گفت:

        سلام ببخشید شیره با زرورق هم مصرف میشه؟
        اتفاقی دیدم همسرم مصرف میکنه فندک گرفته بود زیر زرورق ، گفت شیره مصرف میکنه
        تو اینترنت دیدم هروئین رو اینجوری مصرف میکنن تروخدا جواب بدین

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          غالبا مواد مخدری همچون هروئین ، کراک ، شیشه از طریق فویل هم مصرف می شود

        2. ناشناس گفت:

          دروغ میگه فقط هروئین رو فویل راه میره

    2. ناشناس گفت:

      سلام
      فقط مواظب باشید متادونی نشه که دیگه هیچی
      خدا ازشون نگذره کسانی که قرص متادون رو باب کردن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

      2. الیاس گفت:

        سلام اره متادون ترامادول ب ۲ همشون یکی هستن خدانکنه بهشون اعتیادپیداکنی

  2. جمشید گفت:

    سلام من ۵ ساله قبل از رایطه ترامادول مصرف میکنم الان دو ماهه دوستام گفتن که شیره مصرف کن که از ترامادول بهتره
    ولی احساس میکنم به شیره دارم اعتیاد پیدا میکنم و حتی روزهایی که رابطه ندارم هم به صورت خوراکی مصرف میکنم باید چیکار کنم؟؟کدوم بهتره شیره یا ترامادول؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر دو مواد مخدر محسوب میشه و باید برای ترک آنها هر چه سریعتر اقدام کنید. در این خصوص می تونید با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
      متخصص اعصاب و روان

    2. ققنوس گفت:

      شیره حداقل سنتی و گیاهی هست.ولی همونم بده،یاعلی بگو و ترک کن من دکتری رو میشناسم که با داروهای گیاهی که داره معجزه میکنه،شوهر و برادر شوهر من با داروهای ایشون مدتهاست ترک کردن بدون حتی یک شب درد،خدا شاهده تبلیغ نیست..کمک به همنوعه،شمارشون۰۹۰۱۲۲۱۲۵۵۶دکتر رحیمی

  3. بهرام گفت:

    سلام دکتر، من شیره استفاده میکنم، میخوام ترک کنم، میشه برام داروه تجویز کنید که دکتر نرم باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه ترک مواد مخدر تحت نظر متخصص روانپزشکی باشه تا برای جلوگیری از عوارض ترک برای شما دارو تجویز کنند که بسته به شدت مصرف مواد و سن و وزن شما داره. بنابراین بهتره از این لینک نوبت متخصص روانپزشکی گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص اعصاب و روان

      1. ....؟ گفت:

        سلام دوستان من۲سال شیره میخوردم به یه دلیلی ۳سال نبودم اونجاهم قرص مصرف میکردم ازسال ۹۸که اومدم روزاولش شروع کردم به شیره حب کردن روزی۳گرم خیلی وقتام۶گرم الان بعد۴سال ۸روزبه لطف خداگذاشتم کنار به ولا نه دردی داشتم نه چیزی میخوام بگم مونده به تصمیم که میخوای بگیری به غیرت خوده آدم اینا همش تلقین خوده آدماس که میگن ماازخماری مردیم همش حرف غیرت کنیین تلقین بدنکنید توخونم بمونید ترک کنید بخوایدبدون قرص یاهرچی دیگه بخوای میتونی بزاری کناراگه چون هیچی تهش نداره بخودت میای میبینی هیچی برات نمونده میمونه یه عمرحسرت برات

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ممنونم از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
          تندرست باشید

        2. ناشناس گفت:

          چطورترک کردین

        3. محسن گفت:

          سلام دوستان،من حدود پنج سال هروئین مصرف میکردم روزی تقریبا یک گرم،سال ۸۶شیراز کلینک آتیه نو سم زدایی کردم یک روزه و به مدت شش ماه کپسول نالتروستون آلمانی میخوردم الان نزدیک به ۱۷سال هست پاک هستم ازدواج کردم یه دختر و یک پسر دارم خودمم مشغول به مغازه داری هستم میخوام اینو به دوستان بگم هر وقت اراده به قطع مواد گرفتید انوقت می فهمید که دنیا مصرف کننده با کسی که مصرف نمیکنه جداست،متاسفانه هرچه آدم دلسوز ،بامعرفت،با تعصب ،مرد،و با مرام هست به وسیله دوستان فاسد به دام اعتیاد میفتند و زندگی هم خودشان هم خانواده شان را نابود میکنند،از خدای متعال میخوام سایه اعتیاد را از سر مردم ایران زمینم بر دارد ،اگه مصرف مواد داری عزیزم اول توکل کن بر خدا بعد یکم از خودت غیرت بذار واسه خانواده ات واسه ایکنه سرشون تو فامیل بلند بشه همت کن و ترک کن دل همه اطرافیان را شاد کن بخدا آدم های مصرف کننده همشون از یه بیماری روحی رنج میبرن، بیماریتو پیدا کن و خودت دکتر خودت باش و درمانش کن ،دارویش همین است ،هر لحظه تو ذهنت بگو من میتوانم ،من هنوز غیرت دارم،من بخاطر مادر پدر برادر و خواهر همه سعی ام را میکنم من میتوانم، با ارزوی سلامتی برای همه دوستان 🌸🤍

        4. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از راهنمایی خوبتان محسن عزیز

      2. علی اکبر گفت:

        طرف اومده میگه ۴ سال شیره خوردم روزی سه گرم بعضی وقتا ۶ گرم ۸روزه ترک کردم نفهمیدم عزیزم شماشیره مصرف نکردی قره قورود بوده اخه چراداستان تعریف میکنی من ۱۵ روزه ترک کردم همین الان دارم مینویسم بقل درلخت خوابیدم دارم میسوزوم ازتو داق داقم درد شدید شبانه روزه دارم ۱۵ روزه منم شیره مصرف میکردم بامتادون اره باباتوقوی هستی شکولات مصرف کردی خداواجب کرده خالی ببندی اخه

        1. تجربه گفت:

          بنظرمن هیچ کس دوس نداره به سمت مواد مخدر بره به هرحال این طبیعت انسانه که هر چیزی رو تجربه کنه الان دیگه حرف از مصرف شیره تریاک گذشته همه جوون ها الان مصرفشون شده صنعتی این یعنی یک فاجعه و این اتفاق بد همش برمیگرده به جایی که زندگی میکنیم کشوری که توش هستیم جوونی که شوق اشتیاق بالای داره و کار پول نداره قطعا بهش فشار میاد و برای اولین بار به سمت مخدر کشیده میشه و استفاده میکنه و وقتی میبینی حالش خوب میشه بیشتر بیشتر به سمتش کشیده میشه هیچ ادمی دوس نداره محتاد یا بیمار مخدر بشه وقتی زندگی رفاعی داشته باشی ارامش داشته باشی سرگرم زندگیت میشی و لذت میبری ولی وقتی هیچ ارامش رفاعی نداشته باشی پول یه گردش شمال رفتن هم نداشته باشی معلومه به سمتی میری که فقط دور از واقعیت ها باشی و اون مواد هست میدونی که ضرر داره ولی چون روح روانت داغونه مجبوری و من از تمام جوان های که میخوان مواد رو تجربه کنن که میدونم با گفتن من یا هر دکتر روانشناسی گوش نمیکنن و میرن سمت مصرف حداقل سمت مواد های سنتی از جمله تریاک شیره برید حداقل اینا کمترین اسیب به شما میزنن اگه میخواین حالتون چند ساعتی خوب بشه این بهتراز شیشه گل حشیش هرویناست هر چند نظر خودم هیچ چیز بدن سالم پاک نمیشه این از رو تجربه میگم چون خودم هم مصرف داشتم اما نه از سنعتی تجرم این میگه که فقط سمت سنعتی نرین

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
          تندرست باشید

  4. امیر گفت:

    باسلام من الان روز چهرم ترک روپست سرمیذارم تنها چیزی ک داره اذیتم میکنه دل درد و دل پیچه است همس درحال خواب هستم محیط کارمم طوری هست ک شرایط خپابوبرام فراهم میکنه میکنه.روز اول به یه کلیننیک مراجعه کردم بادوتاسرم چندتاویتامین ک داده گفته بهم ترک کنیدایابنظرتون این حال خرابی های من رو به پایان میباشد ممنون از پیگیری تون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خواب آلودگی شما به علت دوری از مواد مخدری هست که مصرف میکردید و طبیعی هست. با گذشت زمان و سم زدایی بدن این علایم از بین می رود. نیازه ترک اصولی و تحت نظر متخصص روانپزشکی صورت بگیره. از این لینک میتونید نوبت کتخصص روانپزشکی گرفته و مراجعه کنید.
      دکتر روانپزشک

    2. مهدی گفت:

      اسم اون سرم ها و ویتامین ها چی بودن؟

    3. احمد گفت:

      داداش سلام اول بستگی به میزان و مدت مصرفت داره ولی شما که ۴ روز رو پشت سرگذاشتی دیگه میشه گفت خوب شدی . موفق باشی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        ممنونم از راهنمایی و‌دلگرمی تان
        برای بهبود‌کامب بهتر است ماه بعد زیر نظر پزشک ازمایشات لازم صورت گیرد

  5. آقا رضا گفت:

    میشه هم ترککرد وهم کار روزانه خود را انجام داد شاطر سنگگی هستم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر ترک مواد مخدر شما اصولی و تحت نظر پزشک باشد پس از مدت کوتاهی میتوانید به فعالیتهای کاری خود ادامه دهید.

      1. سوگند گفت:

        سلام من پدرم در گیر اعتیاد ب شیرس ۱۵ سال پیش تریاک مصرف میکرد ولی گذاشت کنار الان شیره مصرف میکنه خیلی بد خلق و عصبانی و کلا بد اخلاقه همرو کلافه میکنه ما بچه کوچیک داریم مامانمم داره عذاب میکشه ترو خدا بگید من چیکار کنم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          مصرف مواد مخدر موجب به هم خوردن حالات روحی می شود. بنابراین بهتره در جهت ترک مواد مخدر اقدام کنند. بهتره برای کمک به این موضوع با متخصص روانشناسی مشورت کنید تا راه حل های موثر برای رضایت پدر در این جهت به شما داده شود. از این لینک میتونید نوبت مشاوره تلفنی یا حضوری بگیرید.
          متخصص روانشناسی

  6. تقی روهبان گفت:

    من تازه میخام شروع کنم – راهنمایی کنید- شور و شوق بسیاری دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه میخواهید ترک را شروع کنید که کار بسیار خوبی هست و بهتره تحت نظر پزشک این کار را شروع کنید و از محیط و افرادی که شما رو به این سمت میبرند دوری کنید.

      1. آقا رضا گفت:

        میشه ترک کرد و هم کار کرد

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگر ترک مواد مخدر شما اصولی و تحت نظر پزشک باشد پس از مدت کوتاهی میتوانید به فعالیتهای کاری خود ادامه دهید.

  7. رها گفت:

    سلام تورو خدا کمکم کنید. من چند ماه پیش متوجه اعتیاد شوهرم به شیره شدم که بعد گفت ترک کردم مدتی خوب بود دوباره صورتش تیره ولاغر شده وخلق وخوی مهربون گرفته چندبار بهش گفتم دوباره شروع کردی با دعوا وسروصدا گفته نه من چکار کنم پدر ومادرم فوت شدن پدر شوهرم هم یه پیرمرد که بیملری قلبی داره تورو خدا کمکم کنید چکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از شنیدن این موضوع متاثریم. نیازه با روانشناس مشورت کنی تا نحوه برخورد با این مساله و کمک به همسرتون رو آموزش ببینید. نیازه همسرتون به شما اعتماد کنه و از شما کمک بخاد.
      متخصص روانشناسی

    2. من خودم ۱۲ سال مصرف بالا شیره داشتم الان ۸۰ روز پاک شدم خدا رو شکر نمیگم اذیت نشدم ولی اراده قوی میخواد از طریق کلینیک ترک کردم گفت:

      من خودم ۱۲ سال مصرف شیره و تریاک اونم زیاد داشتم الان خدا رو شکر ۸۰ روز پاکم اراوه قوی میخواد نمیگم اذیت نشدم ولی تحمل کردم الانم جلسات na میرم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بسیار عالی
        تندرست باشید

      2. ناشناس گفت:

        چکار کنم منم راحت بشم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بسیار خوشحالیم
          تندرست باشید همیشه

      3. محمدی گفت:

        لطف میکنید بفرمایید کدام دکتر مراجعه کردین وبطور

  8. ناصر گفت:

    خداوند در پناهش نگهدار شما باشد خیر از زندگی ببینید

  9. ساسان گفت:

    ممنون از وبلاگ پربارومفیدتون خداخیرتون بده عزیزم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  10. آقا مهران گفت:

    خدا خیرت دهد ..آفرین بر وبلاگ نویس …شیر مادر نان پدر حلالت

    1. آرش گفت:

      سلام من دیروز ظهر یکی بهم شیره داد کشیدم العان از سردرد دارم میمیرم چیکار باید بکنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه افزایش فشارخون باعث سردرد شما شده باشد بهتره برای کنترل فشارخون و دریافت داروی ضد درد به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

        1. آرش گفت:

          سلام دکتر
          من روزی سه گرم شیره مصرف میکردم
          الان روز چهارم است که در خانه بدون هیچ دارویی دار سم زدایی میشم
          مشکلی برام پیش نمیاد و این درد تا کی با من است
          لطفا راهنمایی دهید ممنونم

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          تا دو هفته ممکن است ادامه داشته باشد
          هر ۸ ساعت استامینوفن ۵۰۰
          و برای رفع بی خوابی از ملاتونین استفاده کنید